Gjør en innsats - Skriv til de folkevalgte NÅ

OleR77
NAS 30.03.2020 kl 16:52 5354

Jeg er dypt uenig med regjeringens valg med å gi samme betingelser på lån til SAS og Norwegian, at 3 land skal støtte SAS og det eneste landet, Norge, skal stille nesten umulige kriterier for Norwegian som har mange kreditorer og har urettferdig vært rammet av problemer med Boeing og Rolls Royce.
De har ekspandert kraftig de siste årene, lå an til et knallgodt 2020 og hadde hatt en god fremtid om ikke koronaviruset kom. Det kan også nevnes at nesten ingen flyselskap kan overleve denne perioden uten pengestøtte. Selv ikke SAS med 6 milliarder i cash og mye mindre lån.

Det er argumenter i fleng her til hvorfor Norwegian må få massiv støtte, og jeg oppfordrer dere her inne til å skrive en mail til både regjeringen, samferdselsministeren og Stortinget med en gang. Bruk heller tid på dette enn å sitte å svare på poster i forumet her fra de samme 2 personene bak mange nicknames. Det er tydelig ut i fra både skrivemåte og (dårlig) argumentasjon at det er de samme personene.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.03.2020 kl 16:57 3779

Anbefaler alle aksjonærer i NAS om å sende epost til selskapet og kreve emisjon nu, uten friske penger fra eierene er løpet kjørt.

Hvor er dugnadsånden til eiere, styret og ledelsen?

Dugnad er et felles utført og ulønnet og frivillig arbeid av betydning for fellesskapet eller en enkeltperson. Dugnader utføres vanligvis i et lokalsamfunn, som nabohjelp i forskjellige situasjoner, men noen ganger også på regionalt eller nasjonalt plan.

Innbyggerne av Norge via regjeringen har kommet med en generøs pakke til NAS, hva skal aksjonærene bidra med?
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
OleR77
30.03.2020 kl 17:11 3726

For noe fjas. Dette er en situasjon som ingen flyselskaper kan noe for. En situasjon der alle flyene har blitt tvunget til å bli på bakken og hele inntektsgrunnlaget borte pga et virus. Det er regjeringens ansvar å redde selskapene gjennom denne krisen. Det der en grunn til at man hadde et møte med statministeren på fredag der man krevde å få dekt det fallende inntektsgrunnlaget med noe annet enn lån som igjen vil ødelegge fremtiden til mange selskaper etter koronakrisen er over
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
30.03.2020 kl 18:27 3578

Er det ikke bare å innrømme om man er long eller short ??? Innleggene viser det jo uansett. ( he he)

Kommer pakke fra regjering/storting(er jo allerede kommet, men detaljer må på plass) og det er IKKE lån, men frisk kapital som skal tilføres da det er de samme som har sørget for 0,- inntekt over natten.

P.S. Og ja...jeg er long, men det har dere vel lest dere til :)
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Kantarell
31.03.2020 kl 16:47 3364

🙌🏿
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
OleR77
03.04.2020 kl 19:45 3216

Få fingeren ute folkens. Har en mistanke om at dere heller kaster bort tid å diskutere med hverandre enn å skrive en epost til de folkevalgte.
Med mange andre flyselskap som har fått penger i støtte de siste dagene, for ikke å nevne USAs flystøtte der mye er uten lånebetingelser, så har dere masse ammo for å argumentere for at Norwegian må få lettelser ASAP.

Gjør deres plikt nå.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2020 kl 19:51 3202

Fikk aldri svar. Har ikke noe håp om det heller.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
shokosta
03.04.2020 kl 19:52 3195

Kanskje også en tanke å gi sin støtte på Facebook? Tenkte å lage en gruppe, men ser at det allerede er gjort. Håper den får langt flere medlemmer enn de som er inne nå! :)

https://www.facebook.com/groups/828537860891901/
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
ymsokk
03.04.2020 kl 19:55 3185

Den mailen går nok dessverre rett i papirkurven.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
OleR77
03.04.2020 kl 19:56 3181

Bra. Fikk ikke svar jeg heller, men det er verdt innsatsen om de samler opp og tar vurdering likevel. Med nok press fra flere så kan det tenkes de firer på kravene.
Man kan også vudere å skrive til EU-kommisjonen i Sverige og Danmark for å argumentere for at det er anti-konkurranse å gi SAS massiv støtte men ikke Norwegian. Det burde gi de noe å tenke på. Monopol pga forskjellsbehandling er noe jeg tipper EU ikke ser lett på
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2020 kl 19:57 3170

Selv en blind høne finner korn, men for NAS er dessverre løpet kjørt, etter 3 uker med Covid-19 krise har ikke styret og ledelsen klart å legge frem en plan på hvordan NAS skal overleve selv situasjonen var før Covid-19.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
OleR77
03.04.2020 kl 19:58 3161

Ble med nå!
Tror det finnes tilsvarende gruppe for Svenskene også. Mange piloter m.m som har skrevet innlegg
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
03.04.2020 kl 20:15 3125

Hvordan ville din plan sett ut?
Henter mye inspirasjon fra overskrifter i media ser jeg...
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2020 kl 20:18 3107

Trenger ingen plan, forholder meg til låneavtalen det holder for meg i disse dagene.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
03.04.2020 kl 20:20 3098

Ja du må vel snart innse realitetene du også
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2020 kl 20:42 3053

Hvilken plan har dere aksjonærer?
Har dere regnet på hva gjelden er på 31.03.2020? Og hvilken cash beholdning NAS har?
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
OleR77
03.04.2020 kl 20:46 3036

Fikk nettopp svar fra Statministerens kontor, fra en konsulent. Skrev mail på samme dag denne tråden ble laget.

Svaret var "Vi har merket oss dine synspunkter og innspill"
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Den nye
03.04.2020 kl 20:48 3025

Eh.


Til hvem skulle dem legge opp den planen? Forumet her? Media? Aksjonærene?

Helt uviktig.

Men jeg regner med at myndighetene er oppdatert, bankene dem fikk sine 300 miljoner i lån fra er oppdaterte og obligasjonseierne vil bli oppdatert da den tiden kommer.

Men hva mening er det for NAS å fremsette sin plan ut offentlig?
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
03.04.2020 kl 20:50 3010

Det blir tipping, men det er jo du fan av.-;)
Gjelda blir som nå, cash is king, satser på 5 milliarder. Aksjekurs 25 og stigende. Men viktigst av alt, flyene er i lufta.! Max blir suksess og long haul blir king haul
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2020 kl 21:02 2964

Vel NAS må siden de er børsnotert legge frem dette senest på presentasjonen av Q1, men de er forplitet til å sende PW og børsmelding når de er i brudd med lånebetingelsene, dette kommer nok iløpet av noen dager.

Litt merkelig at de ikke kaller inn til ekstraordinær generalforsamling da selskapet er avhengig av en svært stor emisjon for å tilfredstille kravene som er satt av Finansdepartementet. Finansdepartementer er nok informert om status, det er derfor de stiller krav om EK på minimum 8 % , samt de andre kravene. Uten at NAS tilfredstiller dette vil de ikke få ytterligere lån. Nå har de ikke fått 300 millioner i lån fra bankene, det var kun 30 millioner fordelt på 2 banker.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
karamell
03.04.2020 kl 21:02 2963

OleR77 Har du en adresse vi kan sende til?

Fr. Burgunder : Norwegians aksjonærer består av en masse småinvestorer og enkeltpersoner som alle har bidratt så det holder. Situasjonen vi er i nå er pga. myndigheter i Norge, og verden ellers sin håndtering av koronakrisen og det skulle bare mangle at ikke staten stiller opp og kompenserer for tapt inntekt for Nas.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2020 kl 21:05 2951

Det må du gjerne få mene, men NAS har alt fått milliarder i støtte fra AS Norge.
Finansdepartementet har offentilg gått ut og informert om at det ikke er planlagt ytterligere pakker til næringslivet.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
OleR77
03.04.2020 kl 21:21 2921

Statministerens kontor:
postmottak@smk.dep.no

Samferdselsdepartementet:
postmottak@sd.dep.no

Stortinget (Der AP, SV og flere har vurdert å kjøpe opp eierskap i Norwegian):
postmottak@stortinget.no
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
seismicrec
03.04.2020 kl 21:46 2880

Skal man virkelig plage politikere...de er skvetne overfor velgere,så send mails til se respektive ministeren personlige sekretærer og politiske rådgivere. Smell på overfor opposisjonspolitikere i SP og FRP,de elsker slikt og svarer raskt.
Å sende til ovnenevnte adresser er formålsløst ,de blir aldri lest.
Adressen til alle stortingspolitikere er like : navn@stortinget.no
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Den nye
03.04.2020 kl 21:46 3014

Har du vurdert tanken over at dem ikke inkaller til en ekstraordinær generalforsamling fordi dem IKKE trenger en emisjon og at de tiltakene dem ser til å holde, er innenfor mandatet dem allerede har, feks, å forhandle til seg avdrags/rentefri i 3 måneder OG å sluttforhandle Boeing og RR kompensasjonen?

Huh? Hadde du vurdert den muligheten?


Hvis eneste verktøyet du har er en hammer, så er alle løsninger på problemet spik.

Eller i ditt tilfelle, emisjon.

NAS har mange, mange former av løsninger som tar dem gjennom denne krisen styrket uten å bli nødt til å benytte seg av emisjon.

Men disser nekter du å se, fordi eneste løsningen for dine problemer er en emisjon.
Om aksjen går opp via de forventede løsningene så taper du fordi du har posisjonert deg med en forhåpning om en emisjon.

Alt du ser, er emisjon, det vi andre ser er en mengde løsninger hvorav en emisjon "kan" være en av løsningene.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
nordnes
03.04.2020 kl 21:52 2999

Godt skrevet. Erna & co la skylden på ledelsen da Rygge lufthavn ble lagt ned, og nå blir Norwegian dårlig behandlet av samme regjering. Denne regjeringen skjønner lite av samferdsel. Tipper O’Leary i Ryan Air fort kan bli en utfordring for Erna.

La oss håpe det går bra Med Norwegian, det er mitt førstevalg når jeg flyr.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2020 kl 23:20 2904

Utrolig at så mange småaksjonærer ser for seg at absolutt alle andre skal bidra, mens de sjøl skal bidra med null og samtidig opprettholde sin eierandel. Slik har dette opplegget aldri fungert, karer. Dere vil bli skuffet. Dere kan også slutte å selge inn en fantastisk sommersesong. Den er avlyst. Såpass må dere vel forstå?
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
03.04.2020 kl 23:29 2872

Er du i deepshit siden du må ta kveldsskiftet?
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2020 kl 23:34 2858

Hvor lenge kan du sitte å tape mer i 10% i uka? Du holdt lenger enn HBK - det skal du jammen ha.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
03.04.2020 kl 23:44 2826

Jeg kan sitte lenge. Er fornøyd så lenge jeg har et alternativ når og hvis jeg skal ut og reise. Et alternativ jeg har spart mange , mange kroner på iløpet av vel tjue år.
Hva er ditt engasjement bygget på ?
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 00:35 2756

Engasjementet er Finans; gode prosjekter/selskaper skal finansieres, tilsvarende skal IKKE råtne egg finansieres fordi det er bortkastet. Det er i det siste leddet det svikter. Husa henter penger til absolutt hva som helst så lenge de tjener nok penger på det. Og, som de fleste er enige i når det går bra, staten bør ikke blande seg inn. I særskilte krisetider må det likevel være greit/nødvendig med statlig inngripen. Men resonnementet over må fortsatt gjelde. Og der har jeg faktisk mer tillit til finansdepartementet en hvilken som helst corporate avdeling. Kravene som er stilt for NAS er høyst betimelige og lover godt.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
04.04.2020 kl 00:58 2731

Det du skriver gir ingen mening. Norwegian er jo et selskap vi skal være stolte over. Hvorfor tror du andre selskaper har snakket ned selskapet de siste årene. Utenlandske sådan, jo de er en reell utfordrer i markedet. Vil være uten sidestykke om staten ofrer Nas i disse virus tider. Ingen selskaper overlever uten de rette tiltakene. Om Nas går over ende på grunn av dette er det ikke bare aksjonærene som blir stående som tapere.
Det blir folket, arbeidsplasser i reiselivet, staten og samfunnet som helhet.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 01:08 2713

HBK var gearet. Enhver uten belånte aksjer kan holde til konkurs, eller månen.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 01:24 2688

Ikke bare arbeidsplasser i næringslivet. HELE næringslivet generelt
trenger et godt flytilbud. Dvs. både bedriftene og de som jobber der.
Prisene i eiendomsmarkedet er avhengige av dette. Flyplassenes
inntekter av avhengig av dette. Flyplassenes tilbringertjenester er
avhengig av dette. Ja, det virker inn på HELE norsk samferdsel.

Og det virker inn på om Norge får trafikken, eller Danmark, Sverige,
Tyskland osv.

Og som følge av dette hvor mye mer eller mindre attraktivt Norge
er å ha bedrift i, kontra andre land.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Claude
04.04.2020 kl 07:21 2606

Hei, OleR77 har du aksjer i NAS eller ansatt der ?
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
OleR77
04.04.2020 kl 16:57 2438

Jeg eier noen aksjer på Norwegian ja. Ikke ansatt.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
casa17
05.04.2020 kl 00:35 2390

Jeg sendte mail mandag denne uka til Statsministeres kontor med sterk oppfordring om å hjelpe Norwegian gjennom denne viruskrisa. Fikk rask tilbakemelding om at mailen var videresendt til Næringsdept. for videre oppfølging.

Har også vurderert å sende samme brev til samtlige politiske parti, og vil oppfordre (som trådstarter gjør) flere om det samme. Om det ikke blir så mye å hente som aksjonær på aksjeoppgang ved å berge selskapet, så vil de fleste i Norge tjene på at en slipper å leve med monopolpriser slik det var den tiden da SAS fikk operere uten særlig konkurranse før NAS ble etablert.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Hammers
05.04.2020 kl 00:55 2370

Bare å beklage;
- Sånn er det å være på børs. Når det går mot slutten, ja så gjør det det!
- K/K har skjønt dette - og er IKKE med på noe opprop og bønn til styresmaktene.
- De berger det som privat berges kan, mens de uerfarne sitter igjen og sutrer og håper på hjelp fra Himmelen!
- Sutrer over sin egen dumskap, og over alle de pengene de har satset ut fra "lovnader" om oppkjøp og andre herligheter!
- Husker dere eventyret om Soria Moria slott. Det som fattigfolk i sin tid drømte om fantes bak fjellene i det fjerne. Det som KUN var en DRØM!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2020 kl 00:58 2364

Syns det vil være ryddig om dere ikke sender spam til offentlige myndigheter slik dagens situasjon er. Og da tenker jeg ikke på at flyselskapet, som dere er mygginvestorer i, sliter mer enn vanlig. Vi har en pandemi og hva det står på flysida neste gang jeg skal ut og fly en gang i fjern framtid, er særs underordnet.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
05.04.2020 kl 01:09 2349

Hammers og deepshit i samme bås.-;)
Grattis!!
Småligheten vokser i samme tempo som viruset brer om seg.
Rart hvordan mennesket kaster all rasjonalitet på havet, når det blinker kroner i andre enden
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare