ESA godkender luftfart tiltakspakke

EliotS
NAS 31.03.2020 kl 09:29 5466

EFTA Surveillance Authority (ESA) har godkendt den norske regerings luftfart tiltakspakke.

Her er link til pressemeddelsen:

http://www.eftasurv.int/press--publications/press-releases/state-aid/covid-19-pandemic-esa-greenlights-norwegian-scheme-for-airlines

ESA has approved a guarantee scheme in Norway for airline operators facing a shortage of liquidity due to the economic effects of the COVID-19 pandemic.

The demand for passenger travel by air in Norway has dropped significantly due to the containment measures adopted. This has severe consequences for the airline operators, which face serious and acute liquidity shortages. The aviation sector is an important part of Norway's critical infrastructure, and a major contributor to the country's economy.

“ESA has acted swiftly to approve the proposed guarantee scheme, reflecting the key priority we give to handling pandemic related measures in these difficult times. Our seamless cooperation with Norwegian authorities, and with the European Commission, has facilitated a rapid decision on our side”, said ESA-President Bente Angell-Hansen.

The scheme was notified by the Norway 30 March, and approved by ESA the same day. With its decision, ESA approves Norwegian public guarantees to airline operators in order to meet the liquidity needs they face due to the COVID-19 outbreak.

ESA has approved the scheme taking into account the State Aid Temporary Framework to support the economy in the context of the COVID-19 outbreak adopted by the European Commission on 19 March 2020.

For further information, please contact:

Øystein Solvang
Head of Communications
mob. +32 490 57 63 53
Redigert 20.01.2021 kl 11:28 Du må logge inn for å svare
EliotS
31.03.2020 kl 09:36 3904

Interessant med følgende "The scheme was notified by the Norway 30 March", Hvorfor er der gået så lang tid.
Strategi
31.03.2020 kl 09:59 3799

Dette var som forventet, nå får vi håpe bondholders gir utsettelse og at staten kan tilføre mer.
De må isåfall svelge noen kameler.
Slettet bruker
31.03.2020 kl 10:00 3785

Bra at NAS kan låne mer penger, svekker EK ytterligere.
Nsxnsx
31.03.2020 kl 10:09 3725

Nå snakker vi ikke bare lån lenger. Kommer midler for å dekke løpende utgifter. Cash...

ALT annet som er stengt ned av myndighetene FÅR penger, så også flyselskap :)
Slettet bruker
31.03.2020 kl 10:11 3703

Spennede sitter du i finanskomitéen på Stortinget siden du har slik info?, da blir det jo betaling av renter på obligasjonene 👍🏻
TomW
31.03.2020 kl 10:19 3660

Mr Burgundy
I går kl 22:41
423
EFTA har ikke godkjent redningspakken til flybransjen fra AS Norge, kun pakken til SMB bedrifter er gått igjennom; http://www.eftasurv.int/press--publications/press-releases/state-aid/

Heldig med denne
Slettet bruker
31.03.2020 kl 10:20 3648

?
EliotS
31.03.2020 kl 10:22 3635

Mr Burgundy - Jeg er ret sikker på at Stortinget's prioritet er at sikre Norwegian Air's medarbejder en fremtid snarre end at sikre obligationsejere i de neste par måneder. Hvis Norwegian Air overlever er det også et langt bedre perspektiv for obligationsejerne.
EliotS
31.03.2020 kl 10:26 3607

Finans avisen plejer at ha Norwegian historier som top-historie. Men i dag var det nødvendigt at rulle meget langt ned før end jeg kom til følgende historie:

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/03/31/7513282/esa-godkjenner-norsk-stotte-til-flyselskaper

Jeg skulle ikke lige så langt ned for at finde Dagens Næringslivs artikel. Den er også mere substantiel.

https://www.dn.no/luftfart/norwegian/sas/luftfart/esa-godkjenner-stotte-til-flyselskaper/2-1-784459
Redigert 31.03.2020 kl 10:32 Du må logge inn for å svare
Hartepool
31.03.2020 kl 10:27 3596

ElliotS
Jeg er helt enig i at det er Stortingets tanke.
Men du skriver bondholderne, hvor skriver du ikke aksjonærene?
EliotS
31.03.2020 kl 10:36 3555

Hartepool - Jeg skrev til Mr Burgundy som tidligere har oplyst at han er obligationsejer.
Hartepool
31.03.2020 kl 10:55 3473

Ok, hvordan vet du at han er grådigere enn aksjonærer ?
En obligasjonseier får kun renter (6,5%) men aksjonærene får hele oppsiden ,med stor risiko for å tape alt...høres betydelig mer grådig ut.
Slettet bruker
31.03.2020 kl 10:57 3463

Den norske regjering vil bli klaget inn til ESA for dette. Norges ensidige
støtte er konkurransevridende.
EliotS
31.03.2020 kl 17:30 3271

Har jeg sagt nogen om at han var grådigere?

En obligationsejer får da betydenligt mere end 6,5% hvis man har købt obligation på junk bond status og de store ejer tjenere yderligere på aktive short positioner som de vanlig sidder på til hedge. Jeg syntes derfor at dit perspektiv bliver litt simplificeret.

Men jeg ska ikke sige hva der gælder for Mr. Burgundy.
Slettet bruker
31.03.2020 kl 17:50 3232

http://www.eftasurv.int/da/DocumentDirectAction/outputDocument?docId=5316

Her er dokumentet.
Linken til ts er en pressemelding.
Magnar60
31.03.2020 kl 17:53 3218

Og etter børs er selvfølgelig toppoppslaget «Ny Norwegian smell» Smellen dreide seg om -2,5 %. Da vet vi hva som kan defineres som en aksjesmell !
Slettet bruker
31.03.2020 kl 18:28 3127

Ja, den synes jeg var latterlig selv.
Noen er helt programmert til pese NAS.
Hartepool
31.03.2020 kl 18:49 3084

ElliotS.
Dine postings inneholder ofte relevant informasjon,derfor leser jeg dem med interesse.
Aksjekurser i destressed companies lever ofte et liv uavhengig realitetene, derfor vil aksjen trades på stor volatilitet til klokken er slagen.
Nå e4 jeg meget forsiktig da jeg tror en melding fra selskapet snart kommer, den kan være negativ ,så negativ at kursen må falle betydelig.
Men,det kan utmerket godt være at selskapet får en softere livbøye, eller at Staten reduserer sine krav for å hjelpe selskapet. Da går kursen betydelig.
....in the END må nas tilføres kapital , hvis ikke er det over, men det kan ta mer enn within weeks...
Mitt overordnet syn er at aksjekapitalen er tapt.
Hva er så din interess/ agenda , ElliotS ?
Slettet bruker
31.03.2020 kl 20:24 2976

Min magefølelse tilsier at NAS kan reddes, men at dette ikke gjennomføres,
fordi caset NAS2 fremstår så mye mye mer interessant.
Ressursene og kreftene bør om ikke så lenge heller dreies over på realisering av NAS2 caset.

Og om NAS1 går dukken, må NAS2 komme isteden. Vi trenger det ved siden av SAS i Norge, Skandinavia, Norden og Nord-Europa,
av konkurranse opprettholdelses grunner.
hstray
31.03.2020 kl 20:40 2935

NAS 2 er en flott tanke med helt urealistisk..ingen investorer som kaster inn penger i reiseliv, og ihvertfall ikke et flyselskap hvor milliarder er nødvendig i oppstartsmidler. Norsk stat vil ikke være investor. Boet kommer til å selge ut fly, og eierandeler, sloter, merkevare til høystbydende. Alle andre flyselskaper som har gått konkurs er blitt overtatt av andre flyselskaper. Glem Nas 2. Enten redder vi Nas eller så får vi Ryanair eller Lufthansa som nr 2 aktør i Norge
Slettet bruker
31.03.2020 kl 20:58 3027

Her er vi uenige.
Det vil komme press på staten om å bidra til å få newco til å tre istedenfor NAS.
Og du tar feil mht. investorer. Mange vil være veldig interessert. Noe av det smarteste
som kan startes opp i Norge nå. Det vil få veldig solid EK%. Og kunne skaffe fly billig og jetfuel for lang tid fremover superbillig.
Lånerenter er superlave.
Staten skal bare ha i prinsippet gjesteopptreden, og vil komme fantastisk ut av dette med milliarder spart og masse tjent.
Vi kan ha flyselskap klart vi til å overta.
Vi må ikke kjøpe boet, men kan gjøre det om prisen er riktig. Nordmenn kommer til å boikotte forsøk fra Ryanair og Lufthansa
med Tine-boikott. De får ikke solgt en billett her. Fullstendig bannlyst i Norge. Kompakt Tineboikott.
Vi må ikke kjøpe merkevaren, men kan gjøre det om prisen er riktig.
Kreditorene her kan tape forferdelig masse penger. Flere 10-talls milliarder kroner. De bør høre på Ola og Kari, og ikke
Ryanair og Lufthansa.
Det lureste kreditorene kan gjøre nå er å redusere sine tapspotensialer betydelig ved å komme overens med Ola og Kari.
Ola og Kari vil kaste kreditorene utfor Niagarafallene om det ikke kommer noe forsøk på noe bra.
EliotS
31.03.2020 kl 21:33 2974

Hartepool - Jeg har svært ved at se at ledelsen kan gå uten om at få en innbetaling fra Boeing. Alt andet er uansvarligt overfor eksisterende aktionærer. Dette kan flytte en del i mine øjne.

Det er også være at bemærke at selskapet er fortsat på vingene. Det betyder altså at selskapet fortsat betaler sine leverandører.
Celsius
31.03.2020 kl 21:46 2942


Dansken, du skriver at NAS fortsatt betaler sine kreditorer ettersom noen NASfly fortsatt er i lufta

Er du inspirert av nordmannen Ludvig Holberg, som mente at Mor Nille var en sten, idet hun ikke kunne fly
Slettet bruker
31.03.2020 kl 21:49 2918

Nå er det på tide at dette forumet slutter å gi oppmerksomhet til trollene Celsius og mr Burgundy.

Hvert svar dere gir vil bare gi dem næring. De er bare ute etter å provosere og det er tydelig.


Overse dem!
Celsius
31.03.2020 kl 21:51 2913


Såså

Noen få av oss må sikre at gjennomsnittsIQ ligger over 55

Slettet bruker
31.03.2020 kl 21:55 2878

Jepp. Ble bannet fordi jeg skrev noe om masturbasjon, kreditor og sadisme.
Celsius
31.03.2020 kl 21:59 2857


Ja...

Godt under 55 der
Den nye
31.03.2020 kl 22:13 2782

Det gir ikke noen mening.

NAS kan reddes?

NAS trengte ikke å reddes før norge og andre nasjoner satte et forbud for å fly, grunnen en pandemi.

Gitt at situasjonen NAS er i nå er grunnet statens nødregulering, så er det en gylden tilfelle å bestemme å ikke hjelpe dette ene foretaket, sån at staten kan få kjøpt billige fly fra konkursboet til den statlige NAS2?

Er ikke dette rett og slett tyveri, piratvirksomhet, korrupsjon?

Fordi det er det, dere NAS2'ere foreslår.


Kan Sverige med samme grunnlag statligjøre IKEA? Nekte bedriften å selge møbler, vente til den går tom for penger, så ta over og danne et statlig IKEA2?

Helt seriøst, gi dere.


Går NAS under så har norge ikke et flyselskap, ferdig med saken, ingen NAS2, nada, borte vekk.


Så, emisjon for 1 kr, utvanne aksjonærer, bla bla bla...

Hvis staten legger ned et forbud for å drive intektsgivende virksomhet, så må jo staten betale for inntektsfrafallet som oppstår.

Jeg er HELT sikker på at NAS klarer seg gjennom krisen, men kommer ut styrket gitt at den får hevet sin EK.

Hvorfor sikker? Fordi norge driver ikke med mafiavirksomhet og kommer til å erstatte tapene den har påført for å redusere smittespredning.

Det er egentligen helt gitt at det blir sån.

Fordi alternativene dere maser om er ikke logiskt begrunnet, det er ikke noen tanke bak, det er svada.
SjonkelRolf
31.03.2020 kl 22:16 2773

Det er en person med flere nick som prater om Nas2 eller ‘Nas2’.
Nsxnsx
31.03.2020 kl 22:27 2727

Befriende å lese et resonnement som henger på greip.

Og ikke lenge før ting åpner opp igjen nå med gode nyheter på flere fronter.

Fantastisk å være NAS aksjonær :)
Slettet bruker
31.03.2020 kl 22:29 2723

Må si deg imot der. Hittil har det vært alt annet en fantastisk.

La oss be.
Nsxnsx
31.03.2020 kl 22:37 2694

He he...be kan man alltids. Fint å ha den største med på laget, men kanskje ikke der HAN legger ned mest arbeid.

Men å tilgi alle de som ikke vet hva de driver med, der har vi noe å lære :)
Herman*
31.03.2020 kl 22:39 2685

De fleste flyselskaper hadde "Pre Corona" forhåndsbestillinger for mange milliarder kroner. De fleste av dem hadde allerede mottatt disse midlene, mens NAV desverre bare mottar en brøkdel grunnet den velkjente problematikken knyttet til kreditinnlørserne. Mens de flyselskapene som allerede har mottatt midlene kan forsøke å lokke kunder med nye billetter frem i tid, vil NAS bare kunne tilby dette til et fåtall kunder. De må se utestående fordringer på opp mot 10 milliarder sakte forvitre i det de blir tilbakebetalt til kundene etterhvert som de opprinnelige reisetidspunktene kommer og går. Men....kan NAS erklære Force Majeur og dermed kreve å få disse milliardene fra kredittformidlerne? Hva om kredittformidlerne friga utestående midler til NAS, og så organiserte en "class action suit" mot NAS på vegne av sine kunder, for å få klarhet i om hvorvidt force majeur kan anvendes i denne krisen?

https://eurojurishaugesund.no/er-corona-force-majeure/

Epona
31.03.2020 kl 22:42 2668

Ser for meg ut som en av få seriøse innlegg på denne tråden. Tiltredes!
Kantarell
31.03.2020 kl 22:45 2649

Ser ut som du ødela baisser menigheten. Hver gang de blir konfrontert med gode refleksjoner så forsvinner de...
Slettet bruker
31.03.2020 kl 23:11 2592

Stygt å si det men det hadde hjulpet om man kunne se noen konkurser blant våre konkurrenter. Om man kommer seg helskinnet ut av denne hengemyra så blir det tøft å møte full kapasitet. Det har vært mye snakk om at bransjen ikke blir å kjenne igjen på andre siden, men da må det snart begynne å skje noe 🤭 Er det noen interresante kandidater ?🤭Kan det være et håp i at andre enn Norwegian risikerer å møte kreditt tilbydernes vrede ved at de holder tilbake «livsviktig» arbeidskapital ?🤭 Kan noen ha hedget fuel på «livstruende» nivåer ?🤭
Slettet bruker
31.03.2020 kl 23:11 2590

Presisering av uttrykket "NAS kan reddes" : Teoretisk ja, hvis det er vilje til å fylle på nok penger,
samtidig som kreditorer og leverandører ettergir deler av gjelden/kravene.

Så kommer du med en underlig logikk om ikke å hjelpe. Det er helt bakvendt det du uttaler her.
Skal det være noen vits i å hjelpe, bør det være et minimum av liv laga perspektiv for å gjøre det.
Dette har ingen verdens ting med tyveri, piratvirksomhet eller korrupsjon å gjøre.
At en statlig instans hjelper noe åpenbart dødfødt kan imidlertid være brudd på ulike bestemmelser.
Men foreløbig foreligger ingen oppstilling over sannsynlig avkortet gjeld og andre krav, samt sannsynlig
påfylling av penger. Slik at det er ikke mulig å vurdere graden av liv laga perspektiv i øyeblikket.

Dette med newco/NAS2 er ikke noe uvanlig i næringslivet. Det er fullt lovlig det. Du er frekk så det
holder her nå Det nye. Det er riktig at staten har stengt virksomheten til Norwegian. Ikke på alt, men
på mye. Det er jo her hjelpekrisepakke kommer inn.
Det er ikke sikkert newco/NAS2 kjøper boet. I prinsippet må ikke newco gjøre det.
Selvfølgelig kan det startes et newco/NAS2.

Det er ikke nedstengningen alene som er i ferd med å velte NAS. Nedstengningen har vart veldig kort foreløbig.
Det spørs hvor mye staten kompenserer for stengningen.
Det jeg forfekter har ingenting med mafiavirksomhet å gjøre. Men det driver kanskje du med Den nye ?
Unnskyld at jeg sier det, men denne ytringen du kom med her virker syk.
Enhver finansperson vil riste oppgitt på hodet.
Slettet bruker
31.03.2020 kl 23:22 2560

Det er mange personer som snakker om NAS2, newco, nytt nasjonalt flyselskap og hva det ønskes å kalle det.
Og dette er helt naturlig i den situasjon NAS er i. NAS er nå omtrent nøyaktig i samme situasjon som NSG var
i før konkursen der.
NSG burde jo vært fengslet hele greia. Slik er det IKKE i NAS, og evt. i videreføring i nytt selskap.