Regjeringen er klaget inn til ESA vedr. støtten til SAS.
https://www.dn.no/luftfart/norwegian/sas/luftfart/esa-godkjenner-stotte-til-flyselskaper/2-1-784459
Denne saken mangler integritet. Regjeringen begår konkurransevridning. Meningen var at Sverige
og Danmark skulle støtte Norwegian som motytelse for Norges støtte til SAS. Sverige og Danmark
gjorde plutselig en vri som medførte at de fikk sneket seg ut av sitt motytelsesansvar. Dette kan vi
ikke godta. Dette er bragt inn for ESA.
SAS må ansees som Sverige og Danmarks ansvar. Norge må hjelpe Norges flyselskap.
Det er grunn til å minne om at Norges EØS-kontingent har steget etter at Storbritania trakk seg ut
av EU. Og at Sverige og Danmark tar del i EU's høyst tvilsomme kvantitative lettelser.
Lånegarantien til SAS kan heller ikke være effektuert pga. uavklart ESA godkjennelse før for minutter siden.
Denne saken mangler integritet. Regjeringen begår konkurransevridning. Meningen var at Sverige
og Danmark skulle støtte Norwegian som motytelse for Norges støtte til SAS. Sverige og Danmark
gjorde plutselig en vri som medførte at de fikk sneket seg ut av sitt motytelsesansvar. Dette kan vi
ikke godta. Dette er bragt inn for ESA.
SAS må ansees som Sverige og Danmarks ansvar. Norge må hjelpe Norges flyselskap.
Det er grunn til å minne om at Norges EØS-kontingent har steget etter at Storbritania trakk seg ut
av EU. Og at Sverige og Danmark tar del i EU's høyst tvilsomme kvantitative lettelser.
Lånegarantien til SAS kan heller ikke være effektuert pga. uavklart ESA godkjennelse før for minutter siden.
Redigert 20.01.2021 kl 06:31
Du må logge inn for å svare
Regjeringen skussler bort skattepenger. 3 mrd. til NAS kan være bortkastet. Folketrygdfondets
aksjepost i NAS bortkastet. Og støtte til SAS konkurransevridende vis a vis norsk hovedflyselskapsløsning.
Regjeringen burde trekke støttepakken til NAS fordi Sverige og Danmark trakk seg. Eller i det minste
trekke støtten til SAS. Og etterpå det er det greit at Norge støtter NAS1. Går ikke NAS1 i mål, må Norge
konsentrere seg om å få et NAS2 eller "NAS2" på banen.
aksjepost i NAS bortkastet. Og støtte til SAS konkurransevridende vis a vis norsk hovedflyselskapsløsning.
Regjeringen burde trekke støttepakken til NAS fordi Sverige og Danmark trakk seg. Eller i det minste
trekke støtten til SAS. Og etterpå det er det greit at Norge støtter NAS1. Går ikke NAS1 i mål, må Norge
konsentrere seg om å få et NAS2 eller "NAS2" på banen.
Redigert 31.03.2020 kl 13:57
Du må logge inn for å svare
EFTA Surveillance Authority
Rue Belliard 35
B-1040 Brussels
Belgium +32 2 286 18 11
E-mail: registry@eftasurv.int
Rue Belliard 35
B-1040 Brussels
Belgium +32 2 286 18 11
E-mail: registry@eftasurv.int
Nei. SAS er i hovedprinsipp svensk og dansk nå. Norge har ingen del av kontrollen i SAS slik vi hadde før.
Sverige og Danmark har nå kontrollen i SAS.
Vis meg norsk eierskap i datterselskapet SAS Norge !
Sverige og Danmark har nå kontrollen i SAS.
Vis meg norsk eierskap i datterselskapet SAS Norge !
nofilter
31.03.2020 kl 13:23
848
Det er mange eierskap i SAS utenom Danmark og Sverige. Mange norske investorer, på samme måte som i Norwegian.
Hvorfor taler du på denne måten ?
Alle vet at Sverige og Danmark har kontrollen i SAS.
Private norske interesser og offentlige norske interesser har hatt kontrollen i Norwegian frem til nå.
Norwegian er noe av den viktigste kritiske infrastrukturen som fins i Norge.
Ja, noen norske, svenske og danske småaksjonærer og fond fins i begge selskap.
Alle vet at Sverige og Danmark har kontrollen i SAS.
Private norske interesser og offentlige norske interesser har hatt kontrollen i Norwegian frem til nå.
Norwegian er noe av den viktigste kritiske infrastrukturen som fins i Norge.
Ja, noen norske, svenske og danske småaksjonærer og fond fins i begge selskap.
Redigert 31.03.2020 kl 14:00
Du må logge inn for å svare
En nordmann på vegne av ESA i Brussel har svart allerede.
De hviler seg på det en annen debattant her har vært inne på.
SAS Norge og flysertifikat i Norge. Dette blir en teknikal omgåelse.
Substansen i dette er konkurransevridende støtte til Sverige og
Danmarkseide SAS fra Norge. Enten må støtten til SAS trekkes,
eller så må Sverige og Danmark støtte Norwegian.
En kan klage et annet sted sier ESA, og har fått oppgitt hvor.
De hviler seg på det en annen debattant her har vært inne på.
SAS Norge og flysertifikat i Norge. Dette blir en teknikal omgåelse.
Substansen i dette er konkurransevridende støtte til Sverige og
Danmarkseide SAS fra Norge. Enten må støtten til SAS trekkes,
eller så må Sverige og Danmark støtte Norwegian.
En kan klage et annet sted sier ESA, og har fått oppgitt hvor.
Redigert 31.03.2020 kl 16:08
Du må logge inn for å svare
Nordmannen hos ESA i Brussel sier at protest mot ekskludert svensk og dansk støtte
til Norwegian må klages inn for EU-kommisjonen.
Det skal bli gjort.
Nærings- og fiskeridepartementet som har støttesaken, har også fått protest.
til Norwegian må klages inn for EU-kommisjonen.
Det skal bli gjort.
Nærings- og fiskeridepartementet som har støttesaken, har også fått protest.
Redigert 31.03.2020 kl 16:29
Du må logge inn for å svare