Oljepris - justering (spørsmål)

Slettet bruker
OLJE 31.03.2020 kl 14:28 1191

Er det noen her som er i stand, og med sine fulle fem, til å forklare meg hvordan en oljepris kan hoppe fra 23 til 27 USD, altså 4 dollar, uten at prisen har gått opp ?

Jeg leser hva E24 om rulleringer, men jeg forstår ikke været i praksis. For meg ser det ut som om de som selger olje fra 0900 får 4 dollar mer for fatet etter justeringen.

Så her må noen forklare SS med enkle ord hvordan dette henger sammen. Vil dette "justeres" ned igjen til der den var på et tidspunkt, eller vil olja nå flyte 4 dollar høyere enn i dag tidlig til den har falt ned igjen til gamle bunner?

For når de snakker om olje på 10 USD, så vil den da vise 14 usd, og når den faller ned på 22 usd, så er den i praksis på 18 usd?

Jeg forstår ikke bæret, forklar meg!

SS



Månedsskifte fører til hopp i oljeprisen
5 timer siden · Martin Hagh Høgseth
Det kan late til at oljeprisen skyter opp mer enn 17 prosent ved ni-tiden tirsdag morgen, det er en sannhet med betydelige modifikasjoner.
I forbindelse med månedsskifte rulleres alltid spotprisen på brentolje fra en månedskontrakt til den neste på morgenen siste handelsdag i måneden. Dette innebærer at sammenligningsgrunnlaget ikke er helt riktig.
Likevel kan det nå konstateres at brent spot-prisen nå ligger på 26,65 dollar fatet.
Det har vært kraftig nedgang i oljemarkedet den seneste tiden på grunn av fallende etterspørsel etter restriksjonene innført av myndigheter rundt om i verden. Samtidig pågår priskrigen mellom Saudi-Arabia og Russland fremdeles. De to landene har tidligere varslet at de fra onsdag vil øke produksjonen betydelig ettersom Opec-avtalen da er utgått.
Redigert 20.01.2021 kl 10:34 Du må logge inn for å svare
fastinvest
31.03.2020 kl 14:30 1183

ved slutten av kvartal begynner man å handle futures og i dette tilfelle juni futures på olje. Da får du egentlig 2 lister. Den ene er cash og den andre futures.
Normalt er disse veldig like så ingen merker noe men i dette tilfelle var futures høyere en cash som da er mer real time om du forstår.
I dag kan du kun handle juni futures (ettersom futures og cash gjør en merge) og det kalles for en rollover. Ettersom cash var så mye lavere ble oppgangen kraftig.
Redigert 31.03.2020 kl 14:32 Du må logge inn for å svare