Lurt å komme seg ut av det meste i markedet i dag???

Slettet bruker
BøRSEN 31.03.2020 kl 14:46 9005

Oslo Børs opp over ti prosent på en uke: – Tegn på at realitetene ikke har sunket helt inn
Kraftige tiltak fra sentralbankene og fond som kjøper aksjer har bidratt til oppgangen den siste uken, tror eksperter. Men stemningen kan snu raskt, tror sjefstrateg.

https://e24.no/boers-og-finans/i/pLeAEG/oslo-boers-opp-over-ti-prosent-paa-en-uke-tegn-paa-at-realitetene-ikke-har-sunket-helt-inn

Redigert 20.01.2021 kl 23:46 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
01.04.2020 kl 13:14 3352

DAX -4%, OBX -0,3%. Brent på multi year low. Fascinerende
Redigert 20.01.2021 kl 23:46 Du må logge inn for å svare
tuja
01.04.2020 kl 13:19 3321

Tror mest på at det har vært ett "suckers rally" de siste dagene. Alt har jo stoppet opp. Ingen fly i luften, annen næringsvirksomhet i slow motion, eller totalt nedstengt i pandemien. Nei, bunnen er fortsatt mye lenger nede før dette er historie. Finanskrisen var ikke så omfattende som dagens situasjon.
Redigert 20.01.2021 kl 23:46 Du må logge inn for å svare
fastinvest
01.04.2020 kl 13:37 3260

Ja det er idioti, forstår 0.
Selskaper tjener mindre og mindre for hver dag som går men øker i verdi.
Selskaper på OSE var dyre før corona og klar for korreksjon så fallet nå tar ikke innover seg de økonomiske problemene selskaper vil få i tiden som kommer.
Mange vil slite kraftig og mange har tatt på seg enda mer lån. OSE har falt kun 20% siste 6 mnd og -15 siste mnd
Redigert 20.01.2021 kl 23:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.04.2020 kl 13:44 3233

Prises det inn betydelige kutt i oljeaksene nå? Jeg tror uansett vi får en real ketsjupeffekt nedover utover dagen.
Redigert 20.01.2021 kl 23:46 Du må logge inn for å svare
nhydro
01.04.2020 kl 13:48 3207

Nullrente i lang tid nå. Bedre å sitte i aksjer enn cash
Redigert 20.01.2021 kl 23:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.04.2020 kl 13:58 3165

Tross noe nedgang i USA og i Europa. Går Oslo Børs helt sikkert opp frem mot stenging.

Tror ikke etter tendens siste uke at vi stopper før 750. ca 20% ned fra topp.

Hvis Sverdrup klarer 2$ og de skal øke produksjon frem mot mai. + Fordeler lav kronekurs.

Så blir det vel som mange eksperter sier mange gode dager på Oslo Børs fremover.

Tross tap. Det har kommet og kommer enorme tiltakspakker.

1-2% av hele oljefond hver uke.

For 1-2 uker siden så jeg helt svart på det.

Nå har jeg måtte innse at finanskrisen var anderledes. Mere alvorlig for økonomien.

FORUNDRER MEG IKKE AT NOEN SELGER IDAG. TAR GEVINST. SÅ GÅR VI I GRØNT VED STENGING. 

MAKS 1% NED.  OPP I MORGEN UANSETT. MYE.
Redigert 20.01.2021 kl 23:46 Du må logge inn for å svare
eike
01.04.2020 kl 14:36 3086

Hva skjer? Hele eeuropa ned mellom 3-4 %, og Oslo børs, omtrent uendret. Noe jeg ikke har fått med meg!!
Redigert 20.01.2021 kl 23:46 Du må logge inn for å svare
andy123
01.04.2020 kl 14:54 3017

noen som har tips til hva en bør sitte i når markedet faller? shorte indexen? Instrument/verdipapir?
Redigert 20.01.2021 kl 23:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.04.2020 kl 15:08 2963

Har hele Norge nå fått aktivert aksjehandel i nettbanken og sitter hjemme og handler til den store gullmedaljen ? Nå har jo enkelte selskap hentet seg såpass inn igjen på børsen at de er ute av lista mi over "gode kjøp".
Redigert 20.01.2021 kl 23:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.04.2020 kl 15:45 2848

Det er litt rart nå.
Men ikke alltid markedet følger læreboka. Makrotall.

Uansett nå. Så vil nok børsen i Norge heller gå mot 750 enn 600.

Enormt mye kapital som investeres av banker, private (spesielt utenlanske" ) i aksjer og fond.

I olje går nyheter "positivt" "negativt" om hverandre.

Mange som sitter nok hjemme . Studenter også. Kjeder seg. og trader litt.

Mange shorter.

Så jeg tror at man på kort sikt ser 650

Eks: Oljelagrene er fulle. Sverdrup feltet øker også produksjon til topp i mai. uansett.Sier deres driftsjef

Ja. Hva er logisk. Han sier Sverdrup klarer en pris fint på 10$.

Ikke noen oljekrise.Permitteringer sier han.

Mye rart

Men

Men vi ender bra i grønt idag.

Så Short. Vi går mot 700 og 750.




Redigert 20.01.2021 kl 23:46 Du må logge inn for å svare
Jensenpirken
01.04.2020 kl 15:49 2814

Oslo Børs smeller opp tredje handledagen på rad. Grådigheten har tatt totalt overhånd nå.
Redigert 20.01.2021 kl 23:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 00:45 2546

Det har til dels vært svært gode penger å gjøre i oljeaksjer og andre enkeltaksjer de 2 siste ukene, men nå tror jeg det er helt slutt på moroa.
Personlig tenker jeg indeksene i toneangivende land kommer til å falle med 30-50% fra nåværende på kort, eller relativt kort sikt.
Hvis vi ser på resultatene for Q1, så vil tiltakene mot pandemien ha en betydelig negativ effekt.
Aksjemarkedet tenker minst 6 måneder frem i tid, og når vi ser hva som skjer allerede nå, med millioner av nye arbeidsledige hver dag, så vil Q2 komme ut med katastrofale tall for selskapene.
Oljeetterspørsen vil droppe dag for dag, og skal det monne på 6 måneders sikt, så må det strammes inn med minst 20-25% av nåværende oljeproduksjon hvis oljeprisen ikke skal droppe til ATL.
_____________________________________________________________________-

Verden er I lockdown og tallene som kommer inn er ikke særlig bra. Markedet håper at land skal begynne å åpne opp men dette virker lite trolig. Helse eksperter krever strengere regler i USA noe Trump må gi etter på til slutt. Gjør han ikke det vil han virke som en hensynsløs president som vil bli brukt imot ham i det kommende valget. Om han kjører på videre kan alt skje men jeg velger å tro det går mot strengere lockdown i USA.

Oljeprisen henter seg inn i håp om avtale. I dag har vi en overproduksjon:

«Karantenebestemmelsene i store deler av verden kan få oljeetterspørselen på 100 millioner fat per dag til å bli redusert med opptil 20 millioner fat per dag, ifølge Bjørnar Tonhaugen i Rystad Energy.»

om vi får ett kutt på 10 millioner vil det fremdeles være en overproduksjon på 10 millioner fat. Verden behøver ikke olje og når Corona virkelig tar tak rundt om i alle verdens hjørner vil oljeetterspørselen stupe mer en hva Rystad har kalkulert. Ingen vet hva verdens lederne gjør men om det blir mer lockdown vil det bli mindre etterspørsel etter olje. Hvor mye Rystad har regnet inn vet jeg ikke men jeg er rimelig sikker de ikke helt har forstått hvor lite olje som faktisk kreves når resten av verden (Afrika, India, Australia, Japan, Kina second wave, osv) stenger ned

Cash kjøp for olje i dag er nede på $10-$15 fatet selv om juni futtene er på $34. Om det ikke blir en avtale vil oljeprisen stupe voldsomt. Får vi ett kutt er spørsmålet hvor mye er allerede regna inn. I dag trades prisen opp så her er mye av oppsiden tatt ut allerede.
Når oljelagre tallene kommer inn uke etter uke vil oljeprisen uansett gå ned, det er som sagt overproduksjon.
I tillegg til dette har vi gjelds bomben som kan utløses. Verden har aldri hatt mer gjeld en i dag. BNP til land vil stupe. Q1 fra selskaper rundt om i verden vil stupe og guiding vil bli en lite hyggelig lesning. Ledighetstallene vil øke kraftig rundt om i verden og selv om viruset skulle forsvinne i morgen befinner verden seg fremdeles i resesjon.

Alt dette skal OSE stå imot og til slutt kan man nevne at selskapene på OSE er ikke spesielt billige. Se EQNR som må ha en oljepris på $60 for å forsvare dagens kurs.

https://www.dn.no/makrookonomi/koronaviruset/wall-street/makrookonomi/flere-okonomer-advarer-om-optimistiske-aksjemarkeder-vil-se-flere-perioder-med-kursfall/2-1-787821

Aksjemarkedet har ikke rukket å bli billig

I liket med en rekke andre økonomer mener Lie at den økonomiske krisen vi er inne i nå, blir dypere enn finanskrisen. Likevel har ikke børsene falt halvparten så mye som under finanskrisen i 2008.

– En ting som kan forstyrre grunnlaget for en ny, kraftig og langvarig aksjeoppgang, er at prisingen å aksjer ikke rakk å bli spesielt billig i mars, selv på det verste, sier sjefstrategen.

Han viser til at spesielt amerikanske aksjer fremdeles ikke er billig i et historisk perspektiv målt ved pris mot bokførte verdier, eller pris mot estimert fortjeneste.

P/E til globale aksjer bunnet ut på ni under finanskrisen, og ti under den europeiske gjeldskrisen, og er på 13 nå.

– Aksjemarkedet har ikke rukket å bli spesielt billig. Om vi ser på hva investorer har lært av tidligere kriser, er det at økonomiske nedturer og store børsfall har vært historisk gode kjøpsmuligheter, men da har kursfallene ofte vært større enn det vi så langt har opplevd. Den siste optimist har i vert fall ikke blitt pessimist enda, sier Lie.
«Ny nedtur kan komme nå»

Sjefstrategen er ikke den eneste som advar mot at børsfallet ikke er over. Andreas Steno Larsen, global sjefstrateg i Nordea Markets, skriver i en rapport at et perfekt «bear market rally» nå kan være over.

– Det ble forårsaket av oversolgte papirer og ble støttet oppunder av stimulerende tiltak fra myndigheter og sentralbanker, skriver han, og legger til at de slett ikke er uvanlig med slike kortvarige børsoppganger under store børsfall.

– For oss ser det ut som en ny nedtur kan komme nå, skriver han.


Redigert 20.01.2021 kl 23:46 Du må logge inn for å svare
tapogvinn
04.04.2020 kl 01:02 2514

Ja, skammelig hvor feil du tok i åpningsinnlegget ditt i denne tråden.

Det er kanskje like greit å holde spådommene for seg selv?
Redigert 20.01.2021 kl 23:46 Du må logge inn for å svare
Aksjenovise
04.04.2020 kl 01:07 2501

Takk for et utrolig grundig innlegg!

Deler mange av synspunktene dine, og har lurt på hvorfor ikke børsene har sunket mer. Har lurt på om det skyldes effekt av statlige hjelpepakker, men ikke fått det til å stemme at det skulle gi en permanent effekt. Tror du har rett, at virkeligheten ikke siger inn før den kvantifiseres i en felles "forståelsesvaluta" á la kvartalstall, arbeidsledighetsnivåer eller tilsvarende.

I tillegg må det kanskje vris om en brytet i tillegg for virkelig nedeskalering. Sistnevnte tror jeg i så fall kan være når smittetalla i USA blir dramatiske nok.
Redigert 20.01.2021 kl 23:46 Du må logge inn for å svare
omans
04.04.2020 kl 01:23 2475

Sjefsstrateg - smak på ordet.
Det er grom tittelen sin det.

Jeg leste fra linken i start innlegget her.
Redigert 20.01.2021 kl 23:46 Du må logge inn for å svare
Sydney
04.04.2020 kl 01:38 2462

Enig. Jeg fatter ikke hvordan dette ikke skal utløse en enorm finanskrise.. 2008 blir jo bare ett blaff i forhold til at statene betaler befolkningen for å være hjemme, forbruket er helt nede og ingenting skapes. Jeg kjøpte obx bear. Kanskje oljeaksjer går bra på mandag. Men ellers holder jeg meg unna alt som ikke kan profitere på dette og det er ikke mange selskapene.
Redigert 20.01.2021 kl 23:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 01:53 2440

Jeg tror denne siste oppgangen er suckes rally i et dypt fallende marked.
Realitetene kommer raskt til å synke inn hos aktørene, og jeg tenker at det bare er de som selger smittevern produkter mot pandemien, matvarer, bøker, spill og digital underholdning som har sjansen til å tjene penger i den perioden som ligger foran oss, men det kommer nok et suckers rally eller 2 i løpet av et fryktelig år, spesielt for de som sitter så tungt at det er umulig å komme seg ut uten sviende tap.
Dette kan også ende med ny bankkrise og betydelig nedsmelting av det norske oljefondet.
Redigert 20.01.2021 kl 23:46 Du må logge inn for å svare
omans
04.04.2020 kl 02:12 2417

Få vet helt hvordan ting vil utvikle seg de nærmeste ukene.
Frykt og grådighet er nok fortsatt ingredienser i volatil marked.

Alle kan nå følge med på elendige nyheter og kjenne på frykten og dermed at nedgang skal komme som naturlig konsekvens. Dvs at det er en sterk undervekt av aktører som er positive. Det er slik at man ikke trenger å jobbe i analysehus for å ressonere på nedgang, gitt situasjonen en står i.

Jeg skjønner ikke helt DNB, som sier undervek, samtidig som de mente bunnen kunne være inne og samtidig har kjøpsanbefalinger på mange aksjer.

Kjøp i noen aksjer nå, for å sitte long i et 3-5 års perspektiv kan vise seg å være lurt, når man den gang ser tilbake.

Året er 2025, og man tenker tilbake da kursen på aksje X var slik eller slik. Hadde man bare kjøpt slik eller slik i mars-mai 2020 i Aksje x, og sett hva kursen var idag, mai 2025.
Jeg har sett dette før, det er alltid værst siste krise man er oppe i. Det føles alltid sånn, være seg dot.com, finanskrise eller pandemi.
Redigert 20.01.2021 kl 23:46 Du må logge inn for å svare
Sølvrev1
04.04.2020 kl 10:33 2265

Tror du har helt rett. Nå er det bare å vente på at støvet legger seg litt slik at folk begynner å få oversikt med kostnadene. En god del utstyrt med rosa solbriller må jo også gjennom de psykologiske stadiene før erkjennelsen kan komme krypende.

Men uansett hvordan etterspillet blir de første par årene etter dette pandemi-utbruddet, vil stadig flere ha kommet over i kurven med folk som begynner å forstå at de eneste som tjener på sentralbankenes/myndighetenes pengegalopp og "redningspakker", er den gjengen som research for tv-serien "Exit" er basert på.

Hittil har veldig mange trodd at bare man jobber hardt nok, så er muligheten til å bli kjemperik (eller rikere enn folk flest) der. Den illusjonen brister for hver bidige dag som går for stadig flere. Markedene er ikke hva de var ment for, å sørge for en møteplass for at prismekanismen får fungere og gi viktige signaler for en økonomi fundert på kapitalisme.

Forvandlingen fra hva markedene en gang var er perverse. Folk blir jo mer ludomane her enn foran en enarmet banditt.
Redigert 20.01.2021 kl 23:46 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
04.04.2020 kl 12:42 2164

Frykten for dette viruset er så overdrevet og det kommer flere til å forstå. Har vært bare tull å stenge ned alt. Viruset er nå overalt og mange har hatt viruset uten at de har merket noe særlig til det.

Samfunnet som det var kommer til å komme fort tilbake.
Redigert 20.01.2021 kl 23:46 Du må logge inn for å svare
Sølvrev1
04.04.2020 kl 15:12 2074

Frykten er overdrevet og en god del av nedstengningen var unødvendig, men kom som følge av politikere og et statsapparat som lå bakpå med beredskap, og som ønsket å fremstå som "handlekraftig". Mange av dem med kynisk utnyttelse av situasjonen for å tilrive seg mer makt.

Handlingsplanene har vært utarbeidet for lenge siden, men ingen i etablissementet har vist vilje til å sørge for at beredskapen får prioritet. Til det er den politiske hverdagen for fokusert på person, svada og tomme løfter, som folk vil ha.

Men samfunnet kommer ikke fort tilbake etter dette. Det her er bare forsmaken på hva som er i vente. Den deflatoriske spiralen forsøkes å motvirkes så "best" man kan ved å gå over til negative realrenter og trykke seg ut av problemene Weimar-style, og det umiddelbart ved første krise-stasjon, men vi nærmer oss farlig fort den dagen det kun er sentralbankene som ønsker å eie statsobligasjoner, og da er det Game Over og over i neste fase med høy omløpshastighet som følge av liten tillit til at verdien på det som står på konto holder seg.

Inntil videre får vi nok enda en vår eller to - tre, men neste krise i finansmarkedene er rett rundt hjørnet. Det samme med det monetære systemet med dollaren som verdensvaluta. Fordelen med å være bjellesau er at du ikke stirrer inn i rompa på sauen foran, men ser hva som ligger fremfor deg, her inne er det ingen bjellesauer. Allikevel er den menneskelig og naturlig psykologiske higen etter å følge flokken så sterk at de fleste bare følger på.

Så hvem som er mest irrasjonelle her - den som er helt grepet av korona-frykt, eller den som tror alt blir som før - er sannelig ikke godt å si?
Redigert 20.01.2021 kl 23:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 15:41 2029

Omans. Jeg tror mange kommer til å være svært glade for at

de ikke kjøpte på disse "lave" nivåer". Rett og slett for at vi skal fortsatt

100% lengre ned. Som vanlig ingen dokumentasjon, kun tatt fra eget hode !


Bybonden
Redigert 20.01.2021 kl 23:46 Du må logge inn for å svare
Vikusen
04.04.2020 kl 15:49 2005

Oljeprisen som bestemmer det. Kjipt å sitte på sidelinjo ja.
Redigert 20.01.2021 kl 23:46 Du må logge inn for å svare
omans
14.04.2020 kl 08:06 1736

Var det en april snarr?
Redigert 20.01.2021 kl 23:46 Du må logge inn for å svare