Nytt nasjonalt norsk flyselskap?

seismicrec
NAS 31.03.2020 kl 14:46 1099

Tidligere hadde de fleste siviliserte nasjonalstater sine egne flyselskap.
Air France, Japan Air, Swiss Air, SAS ( eid av de tre skandinaviske land) Austrian Airlines, Iberia KLM....you name it.
Tanken var pålitelig og sikker ifrastruktur , statlig prestisje og business.
Nå er det land som Etiopia,Kenya,Tyrkia ,Qatar ol.som har adoptert ideen.

Norge kan nå overta hel Norwegian for en slikk og ingenting,parkere flya på egne flyplasser og vente på at smitten gir seg.
Så kan man setteInn fly etter behov å øke på ettersom markedet bedres.
Med staten som eier åpnes alle kreditter,finansieringen blir intet problem.
Så får man tåle underskudd en periode , intill man er opp og står.
Da kan man ta inn eksterne aksjo ærer som man gjorde i SAS etter krigen.
Da var det Fred.Olsen som ble invitert med som stor privat aksjonær og etterhvert kom andre med.
Selskapet som eide Statens del i SAS het DNL og var et godt ,solid børsnotert selskap ,som betalte gode utbytter .

Hva med å aktivere DNL igjen som statens flyeiende nasjonale selskap ?
Redigert 21.01.2021 kl 06:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.03.2020 kl 15:02 1046

Ja, det er mange muligheter. SAS ble stiftet i Oslo i 1946.

Om nåværende Norwegian har et for stort gjeldsberg, selv etter at kreditorer,
leverandører og eierbanker har gjort sitt ytterste for å kna gjeldsberget ned,
bør Norge se på temaet om å starte opp et NAS2 eller "NAS2". Det kan være
perfekt historisk tidspunkt nå å gjøre det på. Tilgangen på billige fly kan bli god
på kort sikt. Lånerenten er ekstremt lav. Styringsrente på historisk lave
0,25 %. Og jetfuel kan nå sikres i store mengder til rekordlave priser.
Kan det bli bedre ?

Et norsk flyselskap gir mye norgesreklame overalt hvor det kommer. Og
sikrer norges behov for lufttransport. Norge skal satse på turisme. Da
trenger vi lufttransport for å frakte turister til og fra. Og knytte dette opp
mot øvrig norsk turistinfrastruktur som hoteller, bevertning, events,
opplevelser, utflukter, museer, ferger, airbnb osv.

Dette har også i høyeste grad med å sikre norske flyplasser trafikk og
rutetilbud, i forhold til andre nordiske og noreuropeiske flyplasser å
gjøre. Hvilket kan virke tiltrekkende i favør Norge vis a vis næringsliv
fra hele verden.
Summen av disse tingene er ikke liten for Norge.
Redigert 21.01.2021 kl 06:20 Du må logge inn for å svare
Den nye
31.03.2020 kl 17:08 872

Gjeld = inventar.

NAS har vel 150 eller deromkring fly og annet som hører til å drive flyselskap, det er gjeld på disse fly, dem har en verdi hver og så er det en noe lavere gjeldspost på dem hver.
Gjeld er gjerne lik inventar men så som med NAS, så er salgsprisen på fly høyere enn gjelden på dem.


Hvis staten kjøper opp hele NAS og betaler alle kreditorer, så ja, det blir en god sum der, absolutt.

Men garantert mye dyrere å kjøpe 150 fly og annet som hører til, å få på plass avtaler og lisenser, organisasjonsstruktur, ansatte og så videre.
Kjøpspris på flyene alene vil utgjøre en større sum enn det NAS har i gjeld på flyene.


Så ja, å overta NAS som den er med gjeld er langt billigere enn å starte fra null.

Men, enda billigere er det å faktiskt sette inn et par miljarder for å holde NAS flytende tils krisen blåser over.

Det er ikke mulig å komme unna dette faktum.

Bare det enkelste av de enkle, hvor mye koster det å male om 150 stykk passasjerfly med rød/hvit norwegian logo på til en ny farge?

Mer, alle kontorer, alle ferdig trykket reklame, alt av brosjyrer..lages på ny.

Tror Telenor brukte noen hundre miljoner bare for å designe et logo, kun design altså, så derfra å lage skilt, rekvisite og annet med den designen, det går fort enorme summer på slikt.


Snakk om å kaste bort penger.

Glem NAS2, alternativene som kan ses på som faktiskt aktuelle er en redningspakke uten betingelser, at staten kjøper seg inn som deleier i et privateid selskap, og...konkurs.

NAS2 eller statens egne flyflåte er så dårlige ideer at selv ikke politikkere vil falle for fristelsen gitt at løsningen er så latterlig enkel.
Redigert 21.01.2021 kl 06:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.03.2020 kl 17:17 837

Det billigste blir vel å kjøpe flyflåten, systemer og inventar fra konkursboet for deretter å ansette de minst sure flyvertinnene og de beste pilotene? Nåværende aksjonærer nulles, obligasjonseierne får sin dividende. Gjelda er over 60 milliarder nå, så det er litt spillerom. Kanskje vil det nye selskapet håndtere long-hauls på et akseptabelt vis også? Det har jo NAS aldri fikset.
Redigert 21.01.2021 kl 06:20 Du må logge inn for å svare
Fred55
31.03.2020 kl 21:16 753

Tror nok det lureste for Norge er å gi en solid krisepakke slik at de kommer seg over kneiken. Sverige og Danmark eier ca 80 % av SAS og gir sine milliarder der, så trygger vi NAS. Kjose bygget det opp er nå så og si ute tok noe risikoer og ble nok tvunget til å selge. Kreditorer ville ha sitt så enkelt er det nok. Trist men kommer nok inn igjen på ett senere tidspunkt vil jeg tro. Og har nok realisert mye underveis og har nok kapital på privaten. Og er oppriktig vel unt har klart mye og gjort mye for NAS og Norge.
Vil anta at vi får vite noe i løpet av uken. Glem NAS 2 kommer ikke til å skje. Om Konkurs blir det bo oppgjør som vil ta tid alle vil ha sin del osv. Fremdeles fullt mulig at det vil komme ett bud på NAS. verdier er større en gjelden, men komplisert satt sammen. Den som har nok av kapital i ryggen er risikovillig kan gjøre ett kupp i disse tider også når det gjelder NAS. Tiden vil vise
Redigert 21.01.2021 kl 06:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.03.2020 kl 21:21 722

Videre funding av NAS er som å brenne penger på et bål, nå må staten begrense tapet og trekke seg ut.
Redigert 21.01.2021 kl 06:20 Du må logge inn for å svare