Koronadød. Skremmende å høre dem som tar lett på det i Norge

Thin Lizzy
KORONA 31.03.2020 kl 15:26 27072

Det kan være grunn til å håpe at regjeringens tiltak for å bremse spredningen av koronaviruset i Norge gir resultater. Synes jeg merker en tendens til at flere og flere røster nå ønsker å lette på tiltakene, ja noen klarer ikke å dy seg og går så langt som å kalle tiltakene latterlige. Grufullt! Ser dere ikke hva som skjer i Italia, Spania, Frankrike, USA, Sverige? Hører dere ikke hvordan helsearbeidere i Italia og Spania trygler oss om å ta dette på dypeste alvor og gjøre alt vi kan for å hindre at smitten brer seg i befolkningen?
Redigert 21.01.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
oivindl
16.04.2020 kl 10:54 3400

Opplever ikke at de snur på hælen. Virker som de ser det som et mulig tiltak, men ikke med spesielt stor betydning.
Fortsatt så få smittede og såpass avstander mellom folk at det kun i begrenset grad har betydning.
Tidligere har de også måtte prioritere munnbind der behovet var størst, nå øker tilgangen.
Dette basert på uttalelse gitt i dag tidlig fra sentralt hold.
Redigert 21.01.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
InvesTorbjørn
16.04.2020 kl 11:48 3376

Hva er implikasjonene dersom det viser seg at viruset gir permanent svekket immunforsvar og uopprettelig skade på lunger?
https://www.nettavisen.no/nyheter/koronaviruset-sammenlignes-med-hiv-viruset-norsk-ekspert-kommer-med-forklaring/3423952581.html

Redigert 21.01.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
Thin Lizzy
25.04.2020 kl 12:40 3195

Brannfakkel! Jeg vet at mange vil bli kraftig provosert av dette. Jeg skjønner også at skjerping av tiltakene vil ramme økonomien kraftig. At pandemien løper løpsk også i Norge, vil imidlertid ramme økonomien enda mye kraftigere. Dette er 100% oppriktig ment fra min side, men
ønsker jo egentlig at jeg tar feil, for å si det sånn og ønsker selvsagt innspill.

Nå må myndighetene komme på banen og skjerpe inn tiltakene veldig raskt hvis ikke kan vi få en katastrofe også i Norge!

Når jeg så sier at ALLE I NORGE MÅ BRUKE MUNNBIND FØR VI VURDERER Å ÅPNE NOE SOM HELST, har jeg sagt mitt for nå, for hvis dere sammenholder de to helt ferske nyhetene jeg poster nedenfor, tenker jeg at ytterligere utbrodering faktisk ikke er nødvendig, for 1 + 1 = 2, det er vel kjent så slik dette står nå, finnes det ingen alternativer til å begrense smitten mest mulig inntil vaksine foreligger for hele befolkninger. Alle bør/MÅ åpne den første linken og lese hele artikkelen.


Dansk ekspert: Uventet overdødelighet i alderen 15-64 år

Lege Lasse Vestergaard som koordinerer et prosjekt som ser på dødelighet for pandemi og sesonginfluensa i Europa, sier de ser en tydelig overdødelighet i aldersgruppen 15-64 i coronapandemien.

INGVILL DYBFEST DAHL
For mindre enn 2 timer siden

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/6jRrpe/dansk-ekspert-uventet-overdoedelighet-i-alderen-15-64-aar

12:03 Emil Mogård
INGEN BEVIS PÅ AT MAN ER BESKYTTET MOT NY SMITTE

Det er foreløpig ingenting bevis som indikerer at mennesker som er friskmeldte fra covid-19, og har fått påvist antistoffer, er beskyttet mot å bli smittet på ny, sier Verdens helseorganisasjon (WHO) i en uttalelse lørdag.

De fraråder samtidig land å utstede såkalte «immunitetspass» eller andre sertifikater som impliserer at personer som tidligere har vært smittet er friskmeldte, skriver Reuters


Edit) Følgende er lagt til i siste avsnitt skrevet av meg (øverst i innlegget) :

så slik dette står nå, finnes det ingen alternativer til å begrense smitten mest mulig inntil vaksine foreligger for hele befolkninger
Redigert 21.01.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
Kroneflipperen
25.04.2020 kl 12:47 3187

Gjennomsnittsalderen på de døde er 83,5 år i Norge. De fleste av disse har også underliggende sykdommer. Smitten er på vei ned og du roper ULV. Det er ikke engang 200stk som er død i Norge. Kostnaden for å holde det stengt er så utrolig stor og har ringvirkninger langt frem i tid. Dette påvirker familier og unge så vel som de eldre. Jeg mener man må tørre å åpne opp igjjen, akkurat som man stengte ned....
Redigert 21.01.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
Thin Lizzy
25.04.2020 kl 12:54 3176

Du kan ikke ha lest VG artikkelen hvor lege Lasse Vestergård drøfter dataene fra Europa (link i mitt forrige innlegg)!!! Gjør det! Hold det så sammen med WHOs melding om at der er ingen beviser for at de som har vært syke blir immune. I artikkelen forklarer Vestergård også hvorfor Danmark, Irland og Norge har kommet bedre ut enn de nasjonene hvor katastrofen har rammet og i aller høyeste grad også fortsetter å ramme.

Jeg liker å gamble og tapte noen kroner på Åbytravet senest i går etter flere gode dager tidligere i uka, men det finnes noen ting man ikke bør gamble med! Dette er alvor!
Redigert 21.01.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.04.2020 kl 13:39 3152

Selvsagt så må man det. Her er kuren mye verre enn sykdommen. Et virus som er ufarlig for de aller fleste, lammer en hel verden og 10 talls millioner er arbeidsledige. Dette vil medføre depresjoner, store mentale utfordringer, selvmord, familier i oppløsning, ungdom uten fremtidshåp og økonomier i ruiner. Konsekvensene er at det vil dø mange flere fra det man nå holder på med, enn det som dør av viruset. Det er så mye verre og et så mye større problem, men det vil man ikke ha fokus på. Hvor lenge kan en hel verden holdes som gissel? Nå må hysteriet og idiotien ende.Dessverre så må noen dø, men det er slik verden og livet er.
Redigert 21.01.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
Thin Lizzy
25.04.2020 kl 13:51 3138

Ønsketenking dessverre, for du mener vel ikke på alvor at økonomien blomstrer nå i Italia, Spania, UK. Jeg kan nevne flere, og når det gjelder USA er det virkelig ille, men jeg er faktisk stygt redd vi bare har sett begynnelsen på katastrofen hvis dumdristige lettelser av tiltak som nå endelig begynner å gi positiv effekt gjøres. Dette er egentlig ikke så komplisert å vurdere ut fra erfaringene som er høstet til nå og fakta som foreligger pr. i dag. Konklusjonen blir:

Inntil det foreligger vaksine for hele befolkninger, må alt som kan gjøres gjøres for å begrense smitten mest mulig. Økonomien vil bli kraftig rammet, men mindre rammet enn hvis viruset får herje i befolkninger. BRUK AV MUNNBIND ÅPNER FOR MULIGHETER FOR NOE ÅPNING AV SAMFUNN OG ØKONOMI. DERFOR BØR ALLE I BEFOLKNINGEN BRUKE MUNNBIND I SITUASJONER DER DET FORELIGGER SMITTEFARE.
Redigert 21.01.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.04.2020 kl 14:02 3123

Covid - 19 vaksinen klar lenge før tiden.
Når den offisielle meldingen kommer, så vil børsene verden rundt eksplodere.

Denne MÅ leses:
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/awQnKa/vaksinekapploepet-over-100-forskergrupper-jobber-paa-spreng

Universitetet i Oxford sier nemlig at de vil produsere én million doser innen september, og flere hundre millioner innen året er omme, melder BBC.
Redigert 21.01.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.04.2020 kl 14:03 3122

Gjennomsnittsalderen på de døde er 83,5 år i Norge. De fleste av disse har også underliggende sykdommer. Altså et virus som er så godt som ufarlig. Rammer og blir alvorlig for de eldste, overvektige, de med underliggende sykdommer og de som er resistente mot antibiotika. Sett inn ressurser på å beskytte/redde fleste mulig av disse. Resten av samfunnet vil enkelt kunne fungere uten store problemer og økonomier vil kunne fungere. Noen vil bli syke og dø, men det må man faktisk akseptere. Det er en større kostnad/ødeleggelse ved det man nå gjør. Det som man nå har tredd nedover hodet på ethvert land, vil medføre mer død og kostnad for alle land, men det vil man ikke snakke om.
Redigert 21.01.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
25.04.2020 kl 14:08 3120

«Dansk ekspert: Uventet overdødelighet i alderen 15-64 år

Lege Lasse Vestergaard som koordinerer et prosjekt som ser på dødelighet for pandemi og sesonginfluensa i Europa, sier de ser en tydelig overdødelighet i aldersgruppen 15-64 i coronapandemien.»

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/6jRrpe/dansk-ekspert-uventet-overdoedelighet-i-alderen-15-64-aar



For all del. Slitt å bagatellisere dette viruset. Det er meget farlig og overrasker hele tiden. Ingen har selvsagt kunnskap om det fra før, og det oppfører seg veldig rart.

Så en ung jente i Italia som hadde vært veldig syk ble bra og følte seg helt OK. Fortsatte likevel å teste positit i uke etter uke etterpå og ble ikke kvitt det. Noen blir veldig syke ( også yngre) mens andre har ikke merket det i det hele tatt. Ser at flere leger snakker om forskjellige varianter og at noen er farligere enn andre. Dette viruset øverrasker også den svenske smitteeksperten sier han selv. Tiltakende man har gjort over store deler av verden er ekstreme. Pågående influensaepidemier gikk rett ned, men korona fortsetter å smitte. Viruset har vist seg mer farlig enn jeg trodde i oppstarten. Det er nå 200 000 døde foreløpig på tross av tiltakene og verre skal det nok bli i mange land antakelig. Egentlig er tallet enda mye høyere fordi land som f.eks. Storbritania bare teller de som dør i sykehus og ikke de som dør på pleiehjem eller hjemme.
Noen har snakket om gruppeimmunitet, men det viser seg nå at det kan være vanskelig å oppnå da flere friskmeldte kan se ut til å bli smittet på nytt. Lite snakk om dette lenger nå. Viruset kan ha mange overraskelser fortsatt og mutasjoner til enda farlige varianter kan oppstå. Idioti å slippe dette løst hvis noen skulle ønske det.

Mange hadde store forventninger til eksisterende medisin til malaria og ebola, men de viser seg nå og ikke virke på korona.
Redigert 21.01.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
Thin Lizzy
25.04.2020 kl 14:33 3108

Ønsketenkning, men du har nok helt sikkert rett i at flere børseksplosjoner på 'fake news' her vil komme. Vi håper alle på vaksine for hele befolkninger raskest mulig.
Redigert 21.01.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
Thin Lizzy
25.04.2020 kl 14:38 3109

Du gjentar bare det samme uten å ta inn over deg de nye, dramatiske fakta som kom i dag. I de land hvor katastrofen allerede har rammet og veldig mange knapt tør å gå ut nå selv om de får lov, har man jo forfektet akkurat det du forfekter: Vi skal beskytte de gamle og de med underliggende sykdom. Hvordan har det gått?
Redigert 21.01.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.04.2020 kl 14:47 3095

Fakta får du fra FHI, de forteller at det jeg skriver og det jeg har skrevet er helt korrekt. Komme med et selektivt utvalg artikler som passer inn i den skremsel/hysteri som hele verden har blitt utsatt for, det er bare trist. Dette viruset er så godt som ufarlig og det burde bare vært gjort nødvendige tiltak rundt de man viste var mest utsatt, for deretter la verden gå videre. Det hadde medført noe flere døde, men man hadde hatt fungerende økonomier, få arbeidsledige og ikke de konsekvenser man nå vil få med depresjoner og folk/familier som går til grunne. Det vil dø flere av konsekvensene enn av viruset.
Redigert 21.01.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.04.2020 kl 14:59 3080

tiden er moden for å kjøre sveriemodellen nå
Redigert 21.01.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
Thin Lizzy
25.04.2020 kl 15:00 3079

Greit nok, for vi to kommer ikke lenger. Vi er tydeligvis fundamentalt uenige om alt. Gode resultater så langt i Norge, Danmark og Irland er en konsekvens av tidlige, strenge tiltak. Nå letter Danmark og Norge (vet ikke vedrørende Irland). Først om flere uker, vil vi kunne se hva det medfører at vi letter på tiltak (uten å påby munnbind). En ting er det likevel viktig å slå fast til slutt siden du mot bedre viten prøver å tilsløre noe som absolutt ikke må skjules:

Dagens to helt ferske nyheter som jeg presenterte i et tidligere innlegg, dreier seg ikke om å plukke selektivt bare for å forfekte, i dine øyne, håpløse standpunkt. DE TO NYHETENE ER SVÆRT, SVÆRT DRAMATISKE og forteller 1) STOR OVERDØDELIGHET I EUROPA, OGSÅ BLANT YNGRE og 2) DER ER IFØLGE WHO INGEN BEVIS FOR AT DE SOM HAR VÆRT SYKE OG BLIR FRISKE BLIR IMMUNE.

At du fortsatt også forfekter at du mener at det er gunstig for den økonomiske utviklingen at viruset får herje i befolkningen og at det er en pris vi bare må betale slik vi har sett i Italia, Spania, UK og USA for å nevne noen, taler for seg i såvel et økonomisk som helsemessig perspektiv så ytterligere kommentar unødig. Punktum finale fra meg når det gjelder debatt med deg OM DETTE.
Redigert 21.01.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.04.2020 kl 15:05 3076

Det er dessverre du som mot bedre viten blir forledet av en bevisst skremsel informasjon, som gjør at man klarer å holde en hel verden som gissel. FHI gir et entydig svar på realiteten på hvor ufarlig dette er, med normal helse og ikke høyere alder enn forventet levealder i befolkningen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
Thin Lizzy
25.04.2020 kl 15:12 3066

Kopiert inn fra mitt forrige innlegg:

Gode resultater så langt i Norge, Danmark og Irland er en konsekvens av tidlige, strenge tiltak. Nå letter Danmark og Norge (vet ikke vedrørende Irland). Først om flere uker, vil vi kunne se hva det medfører at vi letter på tiltak (uten å påby munnbind).

Vi håper alle på det beste, der er vi alle like.

Men det er ganske utrolig at du bare fortsetter å kalle de dramatiske fakta som i dag blir gjengitt fra forskningsdata i denne artikkelen 'bevisst skremsel informasjon'. ..

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/6jRrpe/dansk-ekspert-uventet-overdoedelighet-i-alderen-15-64-aar

... når denne nyheten tikker inn samtidig

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5ea40b07dd53a80012a56345

Burde nesten vært straffbart å bedrive slik løgnaktighet om noe så alvorlig!
Redigert 21.01.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
undrende
25.04.2020 kl 15:44 3045

Denne fra ABC nyheter i dag.
Norsk, tidligere smittevern overlege tror det verste er over om 6-8 uker om viktige forutsetninger oppfylles.
https://www.msn.com/nb-no/nyheter/norge/norsk-smittevernekspert-–-jeg-tror-det-verste-er-overstått-i-løpet-av-6-8-uker/ar-BB13aXzG?ocid=spartanntp
Redigert 21.01.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.04.2020 kl 15:49 3035

Eneste som burde vært straffbart er at man forfekter og støtter noe som vil medføre mer dø og fordervelse. Der er du, en enkel sjel, som ikke evner å se det åpenbare. Alvorlig? Gjennomsnittsalder på de døde er 83,5 (altså over forventet levealder) og 79% med andre underliggende sykdommer. Blir ikke mindre alvorlig enn det.
Redigert 21.01.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
Thin Lizzy
25.04.2020 kl 15:53 3041

Min agenda har hele tiden vært at jeg ser på strenge tiltak som en nødvendighet og nå at det lettes for mye og for tidlig på vellykkede tiltak. Vi må kverke dette viruset. Litt travel nå så skumleste artikkelen raskt. Veldig fornuftig hun så er helt på linje, men problemet er jo at våre myndigheter ikke er det og nå kanskje letter på tiltakene for tidlig ☹️ Artikkelen er en sterk ny bekreftelse på at munnbind bør være påbudt overalt hvor det er smittefare.
Redigert 21.01.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
25.04.2020 kl 16:39 3015

Vi er vel alle enige i at jo eldre man er jo større er sjansen for å dø av denne sykdommen.

Imidlertid er man slett ikke trygg selv om man er betydelig yngre. Her fra en undersøkelse blant døde i UDA ( fra 8. april).

«The percentage of younger deaths, which The Post has defined as people under the age of 50, varies widely among states. It is just 0.8 percent of all deaths in Massachusetts, but 8 percent in Louisiana and 9 percent in Illinois.»

https://www.washingtonpost.com/health/2020/04/08/young-people-coronavirus-deaths/

Man kan aldri være trygg. Det menneskesynet Magnum står for synes jeg er skremmende og han er veldig selektiv i hvem han stoler på. Greit at man har tiltro til Folkehelseinstituttet, men det betyr ikke at andre bare skriver fake news hvis det ikke passer til hans kyniske syn.
Redigert 21.01.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.04.2020 kl 16:58 3008

Det eneste som er skremmende er at du ikke forstår at ditt misforståtte humane menneskesyn medfører flere døde, ekstreme økonomiske konsekvenser og en generasjon som kan ende opp uten fremtidshåp. Her er det mange som vil slite tungt, da man innser at man faktisk har vært indoktrinert og at man faktisk har forsvart en kur, som er by far verre enn sykdommen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
25.04.2020 kl 17:02 3008

Glemte du at du hadde blokkert meg nå? 🤪🤪🤒🙄🙄😁😁😁

Virker pålitelig du......
Redigert 21.01.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.04.2020 kl 17:07 3010

Alle fortjener en ny sjanse, tilogmed ondskapsfulle personer som ønsker mest mulig død og fordervelse.

Her er en fin link til hva du forfekter og som er en konsekvens av at verden lukkes ned. For deg så er det bedre å redde noen eldre enn 10 talls millioner uten jobb og 10 talls millioner i fattigdom.

https://www.vg.no/nyheter/i/0nyw7G/coronakrisen-kan-foere-flere-titalls-millioner-ut-i-ekstrem-fattigdom
Redigert 21.01.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
Thin Lizzy
25.04.2020 kl 17:34 2994

Fluesfiskeren. Magnum26 unngår konsekvent å svare konfrontert med at nasjoner som UK og USA som nå sliter noe enormt med død, elendighet og lockdowns jo i praksis lenge forfektet den strategien Magnum26 fortsatt anbefaler på det sterkeste og som den eneste rette. Hvordan gikk det? Det vet vi. Død og elendighet og uunngåelige ekstreme lockdowns, lockdowns helt katastrofale for økonomiene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.04.2020 kl 17:53 2993

Dere får kose dere videre med 10 talls millioner uten jobb og 10 tall millioner i fattigdom, det er konsekvensen av kuren dere forfekter. Slik ondskap og kynisme er det sjelden man ser, heldigvis.
Redigert 21.01.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
25.04.2020 kl 18:39 2972

Ingen har noe fasit for hvor mye dette vil koste. Jeg mener jo selvsagt det er en balansegang mellom tiltak og konsekvens for verdensøkonomien jeg også, men vi er uenige om hvor den skal settes. Hvert enkelt land bestemmer det, og vi må formode det ikke gjøres ved å putte fingeren i været.

Menneskeliv er selvsagt vanskelig å sette opp mot økonomisk veks, men ikke glem at empati er kanskje den viktigste egenskaper for at vi er det vi er. Nemlig mennesker. I rike land som vårt eget greier vi oss fint gjennom denne krisen. Å ha litt mindre å rutte med har vi nok bare godt av. Foreløpig er det heldigvis rike land som har fått svi klart mest. Vi får håpe det fortsetter slik. Utrolig nok er situasjonen mye bedre i mange fattige land selv om det selvsagt er for tidlig å konkludere.

Uten tiltak er jeg sikker på at det hadde vært langt over en million menneskeliv som ville gå tapt. Jeg tror vi hadde vært der allerede. Vi skal huske på at langt ifra alle av disse er eldgamle og på randen til å dø uansett. En sprek 80-åring kan fortsatt ha en del bra år foran seg.
Husk også på at en del av de som overlever vil få varige lungeskader eller andre skader. Det medfører nedsatt livskvalitet og store helseutgifter.

En gang må man selvsagt sette strek som sagt, men vi er ikke der nå. Det er så altfor mye om dette viruset vi ikke vet. Legger merke til at færre og færre blåser av det og kaller det for en forkjølelse eller en mild influensa. Boris Johnsen er en som virkelig endret oppfatning etter å svevd mellom liv og død. Før han ble smittet var han tøff i trynet og skrøt av hvor sterk og frisk han var.

Det er nå over 200 000 døde offisielt og mye mer reelt. Her er det ikke rom til å gamble for mye med noe vi har så dårlig kjennskap til. Jeg skal innrømme at jeg selv ikke trodde det skulle bli så alvorlig den gang det brøt ut som det faktisk ble. En ting er soleklart. Uten tiltakene ville det blitt katastrofe for helsevesenet. Det ble tøft nok som det ble, og vi er ikke ferdig ennå.
Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.04.2020 kl 19:02 2957

Vil først få lov til å takke deg for et bra innlegg, der du evner å ha en rimelig objektiv tilnærming. Vi får nok bare være enig om å være uenig. Jeg er overhodet ikke i tvil om at dette er en hype og en scheme som verden aldri tidligere har sett.
Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
undrende
25.04.2020 kl 19:28 2942

Har reist i Afrika ved to anledninger de to seneste år, 5 uker i 6 forskjellige land i Øst-Afrika i 2018, og 6 land i Sør/Sør-vestlige Afrika nå sist Februar, samt gjenvisitt i Rwanda på siste tur. På sånne turer, så møter man en god del mennesker, noen få har man på sosiale medier.
Jeg må medgi at det nå strømmer på med bønner om økonomisk støtte fra noen, ikke en, men flere.
Det har det ikke gjort før nå i slutten av Mars, og April. Det handler om mangel på penger & sult.
Det være seg selvstendige næringsdrivende som har drevet med kunst, kunst håndverk, en klubb DJ, men også folk som har hatt jobb, som nå er nedstengt på 4-5 uken.
Har ved noen anledninger sendt nedover en tusenlapp, som rekker til en måneds nødvendig mat.
Ser at rapporteringen i flere av landene er minimal når det gjelder antall smittede og dødsfall. Situasjonen er nok helt annerledes i virkeligheten, men skjønner jo at konsekvensene av nedstengingen der nede, uten det sosiale hjelpeapparatet som vi har her hjemme er katastrofale for det enkelte individ.
Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.04.2020 kl 20:08 2919

Blir trist når jeg leser slikt som dette: En virkelighet som er en direkte konsekvens av kuren verden nå er tvunget til å leve med. Som gjør at 10 talls millioner mister jobben sine og 10 talls millioner vil kastes ut i fattigdom. Dette er bare de tallfestede konsekvensene, så kommer alle ringvirkningene som vil bli enorme. Alt dette for at vi skal redde noen, da viruset for de aller fleste er totalt ufarlig. Jeg blir seriøst både trist og skremt, over hva slags mennesker vi er, som gjør alt dette uten å bry oss om konsekvensene. Kuren er ekstremt mye verre enn sykdommen.
Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
undrende
25.04.2020 kl 20:22 2908

Jeg tror vi her hjemme sparer en god del liv ved nedstengingen, og vi har råd til det inntil en viss grad. Det vil nok koste enormt her også, og på et vist tidspunkt, så har man kanskje ikke noe valg, men åpne opp. Tror Sverige er i en situasjon som har tvunget dem til å ta en annen modell enn oss, av flere årsaker.
Den tredje verden, som jeg refererer til over her, den rammer svært mange enkelt individer knallhardt.
Har på de to turene jeg nevnte, reist på kryss & tvers med bil, foruten enkelte fly forflytninger. Har hatt sjåfører med egne biler (Vi rettere sagt, første tur 3 stk, siste 5 stk) som har kjørt for en billig penge i de forskjellige land. Billigere enn de mest vanlige selskapene som folk flest bestiller på offisielle nettsteder. Har for oss (noen har reist opptil 5-6 ganger før) handlet om bekjentskaper, & få ned total omkostningene til det levelige. Kjørt for min del, rundt 1200 mil på disse turene i bil med lokale sjåfører. Alle disse transportørene, selskaper som tilbyr safari, osv, osv er nå for det meste uten jobb. Må innrømme at det går på samvittigheten når de bønnfaller om noen penger til mat.
Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.04.2020 kl 20:27 2903

Skjønner deg godt og det er slike innlegg som forhåpentlig klarer å få flere til å forstå at det vi er med på, er verre for verden enn at vi hadde godtatt noen flere døde. Dette er ikke kynisme eller manglende empati, men korrekt forstått solidaritet og likeverd.
Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
Thin Lizzy
25.04.2020 kl 21:03 2884

Må bare få takke undrende og Fluesfiskeren for det jeg akkurat nå føler er de fineste og beste innspillene jeg har lest her på forumet noen gang. Man blir rikere som menneske av slikt.

Til deg Magnum26 må jeg bare beklage og gir iallefall oransje kort fordi du tar de innleggene til inntekt for deg selv og det du forfekter. Det er selvfølgelig koranvirusepidemien som er den enorme humanitære katastrofen, ikke at vi mennesker som best vi kan etter fattig evne, fordi vi foreløpig vet så lite om viruset og ikke har noen kur, prøver å beskytte oss så godt vi kan. Også Tumps gode mann Fauci sa forøvrig for noen dager siden at det overmåte viktigste på kort sikt er å gjøre alt man kan for å begrense smittespredningen mest mulig.
Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.04.2020 kl 21:12 2873

Du er seriøst så ond og syk at jeg blir dårlig. Siste gang jeg svarer deg og er er det karma i verden, så har du mye å se frem til.
Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
undrende
25.04.2020 kl 21:33 2858

Takk for det Lizzy. Jo, det gjør ikke vondt å sende noen kroner, og selv om jeg er en helt ordinær fyr, nær sagt en småsparer på børsen, ved siden av en vanlig jobb, så koster det heller ikke så mye at man merker det i hverdagen. Det som kjennes på kroppen, er at en hel del hjelpsomme & trivelige mennesker, og deres barn, som man har møtt på sin vei, sliter med å få spise seg mett i disse dager. Håper vi snart kan se lys i tunellen for disse også.
Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
Thin Lizzy
25.04.2020 kl 21:51 2840

Ja, vi må håpe. Veldig rørende og hjerteskjærende det du beskriver. Vi må også håpe og tro at det etterhvert, i kjølvannet av dette som trolig vil være ensbetydende med veldig røff sjø, blusser opp mer debatt om ferdeling av verdier. Ikke bare i et nasjonalt, men også i høyeste grad i et globalt perspektiv. I den globale situasjonen som er under utvikling nå, blir jo galskapen i at relativt sett veldig få personer sitter på uforholdsmessig mye av verdiene veldig fremhevet. Velger å tro at også en fredelig, fornuftbasert revolusjon når det gjelder mer rettferdig fordeling av verdier er en reell mulighet og noe man kan jobbe for og håpe på. Tenker overhodet i retning klassisk kommunisme uten intensiver, men pervertet, helt unødvendig stor rikdom, tror jeg faktisk heller ikke gjør den som besitter den rikere i en videre forstand. Til slutt. For noen er det tøffere enn andre også her, men i det store bildet er vi enormt priviligerte her hjemme i forhold til de aller fleste når det gjelder ressurser til å møte og takle dette.
Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
undrende
25.04.2020 kl 23:17 2815

Paradoksalt nok, så er det også i noen av disse landene jeg har besøkt, også størst forskjell på fattig & rik. Sør-Afrika kan nevnes med herskapelige gods på rekke & rad,andre deler der de med klær på kroppen anbefales å styre unna, men det er kanskje i Angola det er målt størst forskjell mellom fattige & rikest. Reiste også rundt i Angola, et land som for inntil fire, fem år siden var nesten umulig å få visum til, herjet av borgerkrig mellom 1975-2002, kjørte gjennom jungelen med bush meat i veikanten, død, eller levende, noen av de med bruddskader, hjelpeløst hengt opp etter stokker, så kvalmende at jeg ikke orket gå ut av bilen etter første befaring. Denne typen mat er sannsynlig opphav til b.l.a Ebola. Var dessverre den naturligste ting i verden for de som lever av dette. I hovedstaden Luanda bodde vi på et airbnb, flere etasjers boligkompleks med flere væpnede vakter utenfor, og i gata utenfor kjøpesentret vi handlet noe mat, så vi gatebarn omkranse parkerte biler som man i Norge kan anta koster opp mot 2 millioner.
Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.04.2020 kl 00:40 2780

Her er en teoretisk fremstilling av hva som hadde skjedd i Norge om vi hadde latt Coronaviruset fått herje fritt!

La oss si at 50-70% ble smittet av viruset i løpet av 2 måneders tid.
De aller fleste har hatt ufarlige symptomer men for 5% av befolkningen så oppstår det et alvorlig sykdomsforløp og de må på sykehus.

Så i løpet av 2 måneder så ville vi hatt 2,5 millioner smittede med 125000 mennesker med behov for innleggelse på sykehus. Med andre ord så ville Norges befolkning blitt redusert med 120 000 mennesker da det ikke ville ha vært nok sykeplasser rundt om i landet til at man fikk behandlet disse.

La oss ta USA som et eksempel. 329 millioner mennesker. De ville hatt behov for 8,22 millioner sykeplasser. Mest sannsynlig ville 8 millioner dødd. La oss ta India som et eksempel. 1.3 milliarder mennesker. Der ville mest sannsynlig 32,5 millioner mennesker ha dødd.

I tillegg ville vi hatt alle andre kritiske sakene hvor folk ville dødd fordi sykehusene var for opptatt med Corona til å behandle hva som helst annet...

Totalt ville vi nok hatt en overdødelighet på 200 millioner mennesker minst verden rundt på 2 måneder...

Og vi vet ikke om man blir immun eller om man kan bli smittet igjen, og eventuelt om en resmitte vil lede til et alvorligere sykdomsbilde eller ikke. Blir vi ikke immun og man får alvorligere forløp ved å bli smittet på nytt så vil det fort kunne dø 200 millioner mennesker hver 2 måned verden over...

Men det er jo selvfølgelig viktigere å tenke på verdensøkonomien... (I en viss Magnus sine øyne) (Håper du lytter til Trump sine "forslag")

Forøvrig er det ikke bare de gamle og de med underliggende sykdommer som blir alvorlig syke

https://www.vg.no/sport/fotball/i/RR0bOr/coronasmittet-fotballproff-lagt-i-kunstig-koma

PROFESJONELL FOTBALLSPILLER LIGGER I KOMA PÅ GRUNN AV CORONAVIRUSET!!!
Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare