Hvordan kan folk med NHH utdanning se så stor forskjell på EQNR

Slettet bruker
OLJE 31.03.2020 kl 16:47 1495

Vi leser i går på E24 at vi så absolutt ikke må tenke tanken om at oljeaksjene har subbet bunn, nedsiden skal være enorm.
EQNR nedgradert til 85 i går. Stiger på 1 døgn fra 109 til 132.

Så har vi en annen "analytiker", som tror bunnen er nær:
https://e24.no/boers-og-finans/i/50gnBe/oljeaksjer-rett-opp-paa-boersen-kan-vaere-ganske-naer-bunnen

Hvordan klarer folk med såpass like vitnemål fra økonomi utdanning vurdere så jævlig forskjellig ?

Om oljen skal ned på 10 dollar, eller sågar enda verre, i 0 eller minus, så skal for faen ikke EQNR i 160 - 200 eller "bare 109".
Den skal under 100 er nå min vurdering.

Liten digresjon:

Jeg som sjøkaptein, og skipssjef, ville i en seilas Bergen - Stad trolig vurdert farvann, farer og situasjoner nokså likt, om vi var 10 stk kapteiner ombord i et eksperiment. Med nokså lik utdanning, sivil eller militær, så vil jeg anta at vi stort sett hadde vurdert seilasen nokså likt - (bare vi ikke får jyplingen fra Helge Ingstad omb, men han seiler som kjent ikke mer).

Forstår derfor ikke hvorfor økonomer kan se oljeselskaper nær bunn, mens andre ikke engang ser lyset i tunnelen.

SS
Redigert 20.01.2021 kl 18:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.03.2020 kl 17:15 1416

Han prøver vel å få solgt aksjer til en høyere pris?

Slettet bruker
31.03.2020 kl 23:24 1250

Jeg kan se lyset, men tror det er et tog. Choo-Choo!
Slettet bruker
31.03.2020 kl 23:47 1179

Det har vel ikke noe med intelligens å gjøre spør du meg: de beste fagfolka du kan ha i de fleste yrker hvor det å bruke huet er viktig er de med utdannelsen på plass og som er personlig egnet. De verste du kan ha er du som ikke er personlig egnet, og kan skjule seg bak en utdanning.
Hele finansmedia og disse analister er bare ute etter en ting: lure småaksjonærer til fordel for store kunder.
Jeg tror at om vi hadde visst at oljefondet kjøpte 1 1/2 % av Shell 18/3 at flere hadde handlet deretter.....
Slik holdes hemmelig for oss, men de store kunder har visst det. Så kjøper de i EQNR, noe oljefondet ikke kan, mens vi andre ikke skjønner en dritt.

Vi alle lurer vel på hvor lenge dette varer med virus, og hvor lenge vi må påregne oss begrensninger.
Da kan du se litt på de to scenarioer som ligger i linken, hvor du kan se på forløpet samt tidslinjen. Dere må konkludere selv.

https://www.imperial.ac.uk/news/196234/covid19-imperial-researchers-model-likely-impact/

Jeg uthever: « blue shading shows the 5-month period in which these interventions are assumed to remain in place.».

Dette er jo ikke en sannhet, men en modell. Forskere mener altså at vi må leve med ulike former for begrensninger i 5 måneder, noe som ikke må forveksles med at det er fullstendig shutdown i 5 måneder, men dette er garantert ikke over the topp før slutten av mai.

Og glem at det kommer en vaksine imorra. Det kan tidligst komme i 2021, og muligens tar det enda lengre tid. Det stilles krav, hvor tid er en del av, så selvom man har funnet den riktige miksen til det blir godkjent må dessverre ta tid... Man kan ikke sprøyte noe man ikke vet virkningen av i millioner av folk, for så å oppdage at det medfører alvorlige andre konsekvenser. Det ville være å gamble.
Redigert 01.04.2020 kl 00:03 Du må logge inn for å svare
pysaok
31.03.2020 kl 23:50 1161

Økonomer er ikke bedre spåmenn enn andre. Det riktige svaret er at fremtiden er usikker, de to økonomene ser antagelig bare på to mulige utfall, som jo uansett er helt avhengig av hva som faktisk skjer fremover. Hvis priskrigen på olje vedvarer, og smitte blusser opp igjen vil selvsagt Equinor kunne falle til 80. Hvis en vaksine kommer, smitten gradvis reduseres, og Opec+ blir enige om reduksjon av produksjonen kan Equinor stige videre opp. Så enkelt og så vanskelig er det.
Hammers
01.04.2020 kl 02:03 1032

Jeg er etter trådstarters utsagn en "simpel Taxisjåfør"!
Jeg har ingen økonomisk utdannelse, men har 3 netter på en husmorskole.
Jeg baserer meg på noen streker dratt opp av en billig linjal fra Nille. 9,50 - på TILBUD!

Også JEG ser positive tegn i EQUINOR.
Kanskje det er Oljefondet som har startet sin sitt annonserte kjøp av kvalitetspapirer på børsen?

Hilsen Hammers.........som ikke skjønner seg på slikt. Nei, vi drev ikke på med økonomi på den skolen!
pengex
01.04.2020 kl 06:56 907

Oljenæringen som har mrd på bok burde gjøre som resten av landet. Stenge ned. At man er fornøyd med 25usd fatet på Johan Sverdrup fordi kostpris er 2dollar.
Ok men å få 3 ganger mer om ett halvt år er vel enda bedre.
Etterdønningene av lav oljepris kommer senere med følgende emier og dyre lån. Så bunn er nok ikke nådd nei.
Korporalen
01.04.2020 kl 12:35 723

Dersom det lå en premiepott til de 5 første som kom frem til Stad ville nok den verbale uttalelsen fra disse kapeinene variert.