PEN - Utbytte på ca 11% (m. nåkurs kr 12,22 og dollar på 9,30)

Jajaja
PEN 31.03.2020 kl 18:48 59367

Etter avtalt AJE-salg, er intensjonen fra PEN-styret å tildele salgssummen i sin helhet som utbytte til aksjonærene, i form av PetroNor-aksjer og som cash ved lav PNOR-kurs. Med forbeholdene: styrets intensjon og utført transaksjon slik det er avtalt, så tilkommer det PEN-eiere et utbytte på 10 millioner dollar. I følge avtalen med PEN skal PNOR overta 30.juni 2020. Men der blir det nok en endring, ettersom PNOR i sin årsberetning (6.5.19) sier at selskapet forventer myndighetsgodkjennelse i løpet av H2 2020.

$10 mill / 68.799.858 aksjer = $ 0,1453 = kr 1,35 pr PEN-aksje (med dollarkurs nå kr 9,30).
Utbyttet tilsvarer ca 11% (med PEN-kurs nå kr 12,22)

Noen bedre?

Jf børsmelding 21/10 2019 https://newsweb.oslobors.no/message/487456
Redigert i går kl 14:01 Du må logge inn for å svare
Jajaja
31.03.2020 kl 18:52 28054

Det ventes på økt oljepris, når en enighet Russland/OPEC/USA.
Det skulle gi et rykk opp for alt av oljeaksjer. Det kan bli voldsomt.
Davinci_me
31.03.2020 kl 22:23 27856

Ikke alle har hedget en tredjedel på 57 dollar fatet som PEN - nå styres denne før oppgang! Nå gjelder det å trade delvis intradag! Den kan gå 1-2 kr ut av ingenting på rød børs. Bare vent å se! Dumt å selge på lav 5 nå. Plutselig så skal de store snitte ned. og vips er den 7 kr ila dagen....
Outsider
31.03.2020 kl 22:33 27794

Hvilken planet er dere på? Dere har fått med dere at verden flyter fullstendig over av olje - og at det straks ikke er mer lagringsplass? Samtidig som Saudi og Russland har lovet å gi full gass og produsere mer enn tidligere. Vi snakker om oljepris først mot 10 og under da verden bruker langt mindre olje enn tidligere pga at 3,5 milliarder mennesker holder seg hjemme, bruker ikke bilen, reiser ikke med fly, tog eller ferger osv... Dette er dessverre ingen spøk, men realitet. Børsfallet verden over har bare såvidt begynt- og olje er det verste av alt akkurat nå og en tid fremover. Det må enorme kutt til om det jeg nå sier ikke skal skje - og da holder det ikke med et par millioner fat om dagen, men 10-20 millioner fat om dagen i kutt....
Bøggi
01.04.2020 kl 00:23 27678

Veldig godt skrevet Outsider, det er dessverre bare og innse at det er realiteten.
gunnarius
01.04.2020 kl 00:57 27642

Gitt oljepris og elendige utsikter minst for Q2, finner jeg heading i tråden noe misvisende.

PetroNor omsettes p.t. for NOK 0.59. Forutsetningen for aksjer i PetroNor synes - med utgangspunkt i selskapets aksjekurs på USD 0,13, dvs. NOK 1.35 - til å ligge godt under kriterium for kun aksjer i PetroNor. Det synes vrient for PetroNor å øke egen aksjekurs mer enn det dobbelte i dagens oljeprisregime og frem til medio 2020. Dette vil trolig bety at det blir komboen aksjer og cash som blir løsningen ved ”completion of the Transaction”, dvs. etter myndighetsgodkjennelse på ministernivå i Nigeria og som guidet til sommer 2020.

Fra meldinger oktober 2019:

Upfront consideration: allotment and issue of shares in PetroNor with a value of US$ 10 million. In the event the share price is less than USD 0.13, PetroNor has the right to pay partly in cash.

Det ser følgelig ut til at det blir opp til PetroNor hva selskapet egentlig velger. Enten aksjer til PEN og resten i cash eller aksjer til en verdi av USD 10 mill. Sistnevnte vil trolig medføre så stor utvanning for PetroNor at komboen aksjer og cash vil bli løsningen. Panoro har ikke meldt at deal skal være at alt går til aksjonærene. Selskapet har meldt at det er intensjonen å foreslå en spesial dividende (possible dividend) for sine aksjonærer. Eller som Panoro selv skriver i oktober 2019:

Following completion of the Transaction, subject to the terms agreed with PetroNor on a best efforts basis, Panoro's intention is to declare a special dividend and distribute the Share Consideration, to the extent received in shares, to its shareholders. Further information about such a possible dividend, including the applicable record date, will be given in connection with completion of the Transaction.

Utviklingen med koronavirus og meget lav oljepris gir Panoro full mulighet til å innrette seg etter gjeldende og mulige reviderte omstendigheter. Man ser det i flere selskapet og sist ut Aker med halvering av utbytte at flere dropper utbytte. Noe slikt kan også skje i Panoro, hvor PetroNor aksjekursen medfører ”to pay partly in cash” går til Panoro og overleverer resten som PetroNor aksjer til PEN-aksjonærene.

Hva jeg forsøker å si: Det blir trolig bedre at Panoro i ekstreme tider selv beholder hva som kan bli cash i deal med PetroNor, slik at vekst og mer innen M&A kan bli en realitet, enn at aksjonærene blir gitt ”partly cash”. Det blir trolig - etter at cash er avregnet - PetroNor aksjer til PEN-aksjonærene. Og dette i seg selv må anses som en gulrot. For all del - hvordan det hele løser seg vet ikke jeg. Men hadde jeg satt i styret til PEN, hadde jeg hanket inn den cash som kom drivende - uten videre omtanke på hva som tidligere var intensjonen eller "possible dividend". Nød lærer naken kvinne å spinne.

Nå kan det være at Panoro ifm. PetroNor deal beholder rubbel og bit selv, men dette vil være å gå fra tidligere utsagn om at Aje asset (OML 113) skal få leve videre hos aksjonærene. Derfor lander jeg på ovvennevnte sannsynlighet. Dvs. mulig cash hankes inn til selskapet og PetroNor aksjene gis til aksjonærene.
Redigert 01.04.2020 kl 01:18 Du må logge inn for å svare
Rek2
01.04.2020 kl 10:05 27403

Godt det er noen som Gunnarius,som ser reallietene,og ikke freaker helt ut pga oljeprisen som er som den er..
du kan få rett i dine antagelser,og synes det er riktig at PEN først og fremst skal ha penga,for å drive videre .
jeg går ikke med på hysterikerne sine utsagn,og vi PEN aksjonærene selge så får di gjøre det.....
jeg imidlertid snitter ned i PEN siden jeg startet igjenkjøp litt for tidlig,men begynner å få ganske mange aksjer...i min målestokk :)
Alby
01.04.2020 kl 10:19 27361

Rek1

Så enig så enig, jeg hadde mitt livs høyeste papirgevinst, nå er jeg litt i pluss. Men sitter fortsatt og fortsetter med det 😂😂
solb
01.04.2020 kl 11:49 27226

Slett ikke verst dette. Fremdeles går det an å få tak i kvalitetsaksjer til en meget bra pris. Hvor lenge vil det vare?
solb
01.04.2020 kl 12:03 27175

Kanskje til 30. juni? 😂
sibira
01.04.2020 kl 13:12 27065

Skjer endel i Magnora hvor flesteparten av kjendisene i Pen også har aksjer i Magnora .
Store flagginger i Magnora idag både fra DNB og fra Kistefos ( sveaas) ... markedsverdi i Magnora større enn Pen..

Jeg liker det ikke , dette sammensurium i to forskjellige selskaper med forskjellige strategier .

Magnora er vel havvind - huff og huff ....
Rek2
01.04.2020 kl 13:44 26983

Du får følge bjellesauene da ,og kjøpe Magnora istedet for PEN.... :)
havvind er ikke noe for meg, grunnet ødeleggelse av Norsk natur,men enhver smak.....

Jeg er redd de investerer i landvind også. Det synes jeg er enda verre utifra et naturvernsperdpektiv.

Det voldsomme fallet i oljeprisen har vel også påvirket gassprisen, men den varierer riktignok mye mer lokalt istedenfor globalt.

Det er nemlig først og fremst gass vindmøllene konkurrerer mot. Eller med vannkraft for de som er så heldige som Norge med mye vannkraft. Imidlertid er det et sterkt ønske blant våre politikere å ha vindkraft . Dette gjør at de subsidierer vindkraften kraftig mens de samtidig skattelegger opprusting av vannkraft så hardt at det er uaktuelt. Forstå det dem som kan at utenlandske investorer skal tjene seg søkkrike på vindkraft her hos oss med naturrasering i stort skala.

Uansett: Når gassprisen går ned vil det også være vanskeligere å konkurrere for vindkraften. Jeg heier på gasskraften, men håper at de får til dette med fangst og lagring av CO2.
sibira
01.04.2020 kl 14:56 26788

He he .
Poenget mitt er jo at jeger sterkt imot havvind som ødelegger naturen vår ..
Ingen Magnora for meg nei....
Alby
01.04.2020 kl 15:03 26736

Sjelden mener jeg noe om naturvern og mener det ikke hører hjemme her , en egen tråd kunne nok passe.

Men når jeg leser de forskjellige innlegg vil dere aldri bli enige, en brannfakkel fra meg , da må det bli atomkraft. Den er ren men farlig vis man ikke behandler den pent, men det gjør vi el ? 😂😂
sibira
01.04.2020 kl 15:28 26666

Poenget mitt er at de fleste i toppen av Pen også er involvert i Magnora (havvind) ....

Olje ned, usa markert ned - OB opp, Eqn opp. Verden er snudd på hodet.
Det kan se ut til at oljeaksjene reagerer med et skuldertrekk på lavere oljepris og korona nå. Kan det bety at vi har bunnet ut kanskje....

Er det virkelig priset inn at oljelagrene vil fylles ila et par måneder med dagens overproduksjon og at oljeprisen kan fortsette dykket kanskje ned mot 10 kr. Skal det unngåes må kutt fra Russland/Opec/Usa komme raskt og være så dype at vel ingen tror på noe slikt, minst 20 mill fat/d.
https://finansavisen.no/nyheter/bors/2020/03/31/7513490/jarand-rystad-ser-oljepris-pa-null-dollar-kan-ga-ekstremt-lavt

Et slikt scenario regnes for å bli en kortvarig affære så kanskje investorer ser forbi en slik krise og heller posisjonerer for oppgangen som kommer på den andre siden.

Hvor godt rustet er pen for det som kan komme.....
Rek2
01.04.2020 kl 16:25 26569

Kanskje vi skulle begynne å produsere drikkevann istendenfor olje ?
en merklig ting idag er at OSE ligger godt i pluss,og olja er meget i minus ,har di kanskje begynt å skille lag?

Provoserer ikke meg, Alby. Jeg mener at kjernekraft har mye for seg, men ikke i Norge. Vi er selvforsynte bare vha. vannkraft. Kjernekraft er også den kraftform som har vært årsak til klart minst tapte liv. Dog ser jeg problemene med det, men jeg tror ikke folk er klar over at dagens nye kraftverk er noe helt annet enn Tsjernobyl. Jeg mener at Merkel gjorde en kjempetabbe ved å erstatte kullkraft med kjernekraft etter tsunamien i Japan. Ikke mange steder i verden som opplever jordskjelv av styrke 9 pluss enorm tsunami. Det utrolige var at kraftverket klarte selve jordskjelvet.

Problemene er mest knyttet til lagring av brukt brensel pluss og at det tar veldig lang tid å bygge kjernekraftverk. Bare spør finnene. Men i kampen mot menneskeskapte klimaendringer er det ideelt. Mye strøm som produseres kontinuerlig i motsetning til vind og sol som er ustabilt. Dessuten nesten ikke annet CO2 utslipp enn det som går med til byggingen av kraftverket.
JUICEitUP
01.04.2020 kl 18:44 26353

Som det skrives av flere så flyter verden over av olje. I tillegg skrur SA opp alle kraner og har mål om å produsere 12+ millioner fat i april mot 9+ millioner i februar. At oljeprisen skal laver og sannsynligvis ATL målt i dagens kroneverdi/dollarverdi er nok noe mange tror på. For meg er det bare et tidsspørsmål før vi ser under 20 dollar, under 15 og deretter 10 dollar. Kanskje også under.

Samtidig er det slik at det er slike priser samt strategien til SA om å oversvømme markedene med olje som kan føre til at prisene raskt stabiliseres på et høyre nivå, f.eks. 30+ kun kort tid etter krise prisene. Det er nemlig slik at med lave priser taper de fleste på å produsere og man stenger derfor ned produksjonen. Samtidig er det ingen flere steder å lagre olje og dermed får man ikke solgt oljen man produserer uansett pris. Da stenger man også ned produksjon. Se bare på hva Petrobras er tvunget til (økt fra stengning på 100K fat til 200K fat på bare noen dager). Dette vil treffe alle produsenter. Det er heller ikke lønnsomt å fylle tankbåter og la disse ligge i opplag for tankratene er for høye. Det blir som med resten av samfunnet i disse tider. Har du ikke kunder stenger du ned.

Og nettopp nedstengning er stikkordet. Det er akkurat dette SA venter på. Når andre stenger kan de også stenge for da taper de ikke markedsandeler. Når ingen produserer olje må det begynne å tæres på lagre. Når i tillegg Corona slipper det verste taket om 2-4 måneder litt avhengig av region og transport sektoren igjen våkner til liv vil oversvømte lagre fort bevege seg sørover. Tilbake har vi en oljeverden hvor sikkert omtrent halvparten ligger med brukket rygg som ikke kan starte opp igjen. Da kommer også OPEC+ samt kanskje amerikanerne (hvis det da i det hele tatt er noe vits å få med en nasjon som vil slite med å produsere på tidligere nivåer etter dette i det hele tatt) til å bli enige om kutt. Til dette skjer er det full pupp fra SA, men når dette skjer vil vi få se helt andre priser.

Jeg er forberedt på turbulente tider de neste to månedene og ser slett ikke bort fra at PEN skal langt ned på 4 tallet, kanskje også 3 tallet, men jeg sitter uansett gjennom. Går vi mot 4 vil jeg som sagt doble eksponeringen for når ovennevnte scenario inntreffer (som jeg er nesten sikker på) vil vi se rekyler som får russiske prosenter til å blekne. I løpet av året tror jeg PEN er på minimum 10 kroner og i løpet av neste år (hvis vi da ikke får nye svarte svaner) er vi tilbake på tidligere ATH i moderne tid (etter spleiser emisjoner m.m.).
Redigert 01.04.2020 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
Alby
01.04.2020 kl 19:05 26310

FF
Helt enig med deg. Jeg mente bare at det ikke for min del vil være aktuelt meg å legge .eller demme opp hele Norges elver og fosser.

Hvis vi kan hente kraft fra vind og bølger er det også en norsk ressurs , men jeg er enig i at vindmøller er ikke en vakker sak i naturen.

Da er vi helt på linje. En fluefisker liker selvsagt ikke vannkraftsutbygning. Spesielt ikke i mindre vassdrag. Det er selve perlene i naturen.

Imidlertid er jeg for å oppgradere de vi allerede har med små eller ingen inngrep. Mye å hente der, men våre politikere vil ikke ha noe av det som sagt. Energisparing er også noe vi kunne blitt mye bedre på. Bølgekraft høres veldig bra ut, men det har store utfordringer når bølgene blir virkelig store. Mange har prøvd og feilet der.

Skal gi meg der. Ble mye utenomsnakk fra min side nå, men det skjer jo ikke veldig mye om dagen og vi snakker da i det minste om energi.
bmw5
01.04.2020 kl 20:02 26154

En ekte og allsidig fluefisker (som fluefiskeren) vil ha uberørt natur og slettes ikke vindturbiner med kabler på kryss og tvers.

Riktig.

Dette må vel være en aprilspøk fra nettavisen i Tunisia jeg ofte har linket til,

« Tunisia robots enforce lockdown

Tunisia has deployed robots to tell people to stay indoors during lockdown »

https://www.middleeastmonitor.com/category/region/africa-2/tunisia/

sibira
01.04.2020 kl 23:24 25860

Og Wall Street stuper videre ...

Oljetoppene i de største oljeselskapene skal ha møte med Trump fredag = de vil han skal hjelpe til med å rette opp oljeprisen ...
sibira
02.04.2020 kl 00:49 25767

Trump sa ikveld at han tror at SA og Russia blir enige om oljekutt .....
Da vil oljeprisen ordne seg etterhvert ... 😋
Redigert 02.04.2020 kl 01:21 Du må logge inn for å svare
Gasman
02.04.2020 kl 07:48 25638

Store oljeselskap har steget en god del de siste dagene. De små henger etter. Handler nok om at det virker tryggere med Equinor, Aker BP etc. for de som mener sektoren skal rebounce. Tipper de små følger etter ganske snart. Har kjøpt noe PEN nå, så får vi se om det blir suksess:-)
sibira
02.04.2020 kl 08:12 25590

Ja, Trump sine uttalelser får oljeprisen til å bevege seg oppover.

Bra for Pen - opp idag ?
Gasman
02.04.2020 kl 08:34 25539

Saudi åpner for ny avtale og oil majors møtes med Trump fredag. Kan det gå mot en historisk avtale som inkluderer USA?
Davinci_me
02.04.2020 kl 08:40 25493

Trump har null kredibelitet. Det siteres til kilder. Har diverre null tro.
bmw5
02.04.2020 kl 09:57 25352

Blir Putin og Saudi enige om å samarbeide for å få oljeprisen opp vil pen aksjen gå drastisk opp og antagelig langt over 7 kr. Spennende tider fremover. Korona viruset har snart ebbet ut og om noen måneder er alt normalt igjen og avisene har byttet ut korona med klima og global oppvarming.

Litt overrasket over den kraftige oppgangen for oljeaksjene. Dette er jo ingen avtale, men det kan bli det. Kuttet må imidlertid være temmelig stort for å hjelpe på situasjonen. Ser an foreløpig. Har på følelsen at dette er en midlertidig oppgang.
Anywhere
02.04.2020 kl 10:14 25272

Jeg er av den oppfatning at PEN i alle fall bør matche BWO på oppgang fra bunn. Fra mitt kjøpsfokus i BWO på 15,05 er den opp over 40% nå.
PEN er nok en større risk-aksje, det har vi sett på fall på nesten 80% fra topp.
Vurdert mot peers, så burde vi snarlig se ytterligere 20% opp før veien videre i oljemarkedet får sin vurdering.
Skulle markedet sikte inn et år fremover og fastslå at PEN skal kunne klare seg fint til oljeinnhenting, så vil jeg anslå 10-12 kroner som fair value innen denn måneden er unnagjort, men det avhenger av at verden ser ut til å komme under kontroll og lysning på corona-utsiktene på 3-5 måneders sikt.
Alby
02.04.2020 kl 10:45 25172

Store problemer med å passere 6, - ?

...i dag ja, men ikke om litt..
bmw5
02.04.2020 kl 12:15 24990

Alby ! Alle hele tall tar det tid å komme over. For å komme over hele tall må det komme en saftig positiv melding.
citius
02.04.2020 kl 12:31 24950

Aksjen knakk ned ved 12 - 14 kroner og en ny ved ca 8

Første tur opp til 8,
det bør være innen rekkevidde på "no time"
Stå på og kjøp :-)
solb
02.04.2020 kl 12:42 24896

Noen ligger og sanker inn nedfallsfrukt under 6kr nå?
citius
02.04.2020 kl 13:21 24808

Den frukten er like god som annan :-)

Tror sterkt på at trykket kommer på denne aksjen og da skal vi opp igjen
solb
02.04.2020 kl 16:43 24629

Denne smellen opp på olja kom som manna fra himmelen for PEN.