NANO. Dagens artikkel fra TND Finans

Araber
NANO 31.03.2020 kl 21:28 635

Dagens beskrivelse i TND Direkt, er skrevet av Susanne og hennes oppgave er å publisere hva andre uttaler eller har skrevet. Ferdig snakka.
Men en journalist vet som regel mye mer om de faktiske forholdene, som forfatteren ikke skriver. Slik er det også med kildene, de vet mer enn hva de forteller.

Et eksempel som beskriver dette kan dere lese i boken: Eventyret om Terra og de åtte små kommunene som dro til Wall Street for å bli rike. Forfatter, Morten Hofstad.

Les boken så skjønner man hvorfor og hvordan man publiserer fakta..............pent pakket inn i bomull

Morten var ikke en vanlig journalist......han var en gravejournalist


Som følge av utbruddet av covid-19 har myndighetene i Europa og USA iverksatt kraftfulle tiltak for å redusere spredningen av viruset. Administrerende direktør Jonas Einarsson i Radiumhospitalets Forskningsstiftelse (Radforsk) mener usikkerheten er det verste.,,-Hadde vi med sikkerhet visst at denne situasjonen skulle vare i tre måneder og at alt var på skinner igjen etter det, så kunne vi oppdatert våre modeller og konkludert med at de fleste av våre selskaper kommer greit igjennom dette. Usikkerhetsfaktoren er de kliniske studiene og data fra kliniske studier er inntektene våre. Generelt så må vi være forberedt på at det kan komme noen utsettelser, sier Einarsson til TDN Direkt.,,Av norske børsnoterte bioteknologiselskaper er Ultimovax, Targovax, Photocure, PCI Biotech og Nordic Nanovector i porteføljen til Radforsk.,,Covid-19 pandemien kan ha store konsekvenser for bioteknologiselskapene. Sykehus kan bli nødt til å prioritere akuttpasienter noe som medfører økt risiko for at kliniske studier blir forsinket. Selskapene kan få problemer med produktleveranser og prosesser med regulatoriske myndigheter kan stoppe opp.,,Flere av selskapene har den siste tiden kommet med covid-19 oppdateringer der de trekker frem risikoen om at kliniske studier kan bli utsatt som følge av koronapandemien. I Norge har sykehusene sagt at de inntil videre ikke vil starte opp nye kliniske studier eller inkludere flere pasienter i allerede pågående kliniske studier. Dette gjelder blant annet Ultimovax sin randomiserte kombinasjonsstudie i mesoteliom initiert av Rikshospitalet der første pasient skulle innrulleres i mars.,,Einarsson forteller til TDN Direkt at det jobbes for fullt i bioteknologiselskapene med ulike tiltak for å minimere effekten covid-19 kan ha på de kliniske studiene.,,-Det vi prøver på nå er å ha mange sykehus klare til å starte opp sine kliniske studier når de åpner igjen. Vanligvis pleier vi å åpne ett og ett sykehus, men nå forsøker vi å klargjøre mange sykehus, forteller han.,,-Det er ikke slik at alle sykehusavdelinger er overbelastet, så jeg ser ikke så mørkt på det. Det er ikke enkle tider, men vi må ta de grepene vi kan også tror jeg vi skal klare å komme oss igjennom dette, sier Einarsson.,,Selv om norske sykehus har valgt å sette kliniske studier på vent inntil videre, så er ikke dette tilfellet i alle andre land.,,-Jeg har fått signaler fra andre land som sier at de vil fortsette kliniske studier. Dette gjelder blant annet studier der pasienten ikke har andre behandlingsmuligheter, sier Einarsson.,,Han mener det er en trussel for bioteknologiselskapene dersom situasjonen vi nå står i varer veldig lenge.,,-En forsinkelse på 3-6 måneder klarer selskapene helt fint. Men snakker vi veldig mange måneder utover dette så må nok flere studier avskrives, men dette er virkelig et skrekkscenario, og det tror jeg ikke vil skje, sier Einarsson til TDN Direkt.,,Faremomentet er at studier kan bli avskrevet fordi dataene blir for gamle eller at man rett og slett ikke klarer å gjennomføre studien grunnet manglende pasientrekruttering eller problemer med leveranser til studiene. Det kan også være utfordringer knyttet til at pasienter dør underveis i studiene,,-Det er utfordringer, jeg legger ikke skjul på det. Men jeg tror vi skal klare å håndtere disse, sier Einarsson.,,Einarsson tror ikke situasjonen vi nå står i har påvirket lysten eller evnen for store farmasiselskaper ("big pharma") til å inngå partneravtaler med norske bioteknologiselskaper.,,- Jeg tror de store farmasiselskapene løfter blikket fremover og ser igjennom dette. Etter en ringerunde, og uten at jeg kan gå i detaljer, så får jeg tilbakemelding om at det ikke er noe mindre interesse, og i de selskapene der det er prosesser, der går prosessene videre, sier Einarsson.,,Det er nok flere bioteknologiselskaper som er glade for at de sikret finansieringen sin i 2019 for finansieringsforholdene i markedene nå er problematiske.,,-Ser man på kontantbeholdningen til Radforsk sine selskaper så er den faktisk ganske så bra fordi vi har hatt gode tider før dette skjedde hvor de fleste selskapene har benyttet anledningen til å hente inn kapital, sier Einarsson.,,Nordic Nanovector skrev i en oppdatering fredag 27. mars at covid-19 kan påvirke selskapets evne til å hente penger i fremtiden, og at aktivitetsnivået kan bli redusert som følge av dette.,,-Vi er fullfinansiert ut 2020 og vil kunne fullføre alle kliniske studier selskapet gjennomfører. Når vi skal kommersialisere, vil vi trenge mer kapital, sa finansdirektør Tone Kvåle under selskapets kvartalspresentasjon 27. februar.,,Targovax på sin side gjennomførte kapitalinnhenting i januar, og i en covid-19 oppdatering meldte selskapet at de ikke har behov for å hente ytterligere kapital under dagens krevende markedsforhold.,,Flere andre bioteknologiselskaper har kommet med lignende oppdateringer den siste tiden
Redigert 21.01.2021 kl 01:51 Du må logge inn for å svare