-- Oslo: Bil-Mindre trafikk og mer forurensning Vi er lurt

MDG 31.03.2020 kl 22:23 1301

Mindre trafikk og mer forurensning

Dette høres ikke logisk ut. For selv med en kraftig nedgang i trafikken grunnet koronautbruddet har det periodevis vært luftforurensning på rødt nivå i Oslo.

Fra 13. mars har det vært innført koronatiltak i Norge, og allerede uken etter var personbiltrafikken redusert med opptil 40 prosent i størstedelen av landet, ifølge Norsk institutt for luftforskning (NILU).


Man skulle tro at dette ville gi voldsomme utslag i luftkvaliteten, men målinger i Oslo viser at dette ikke er tilfelle.

Det er noen gode grunner til dette, og stikkordene er tungtrafikk, våren og bussruter som har gått som tilnærmet normalt.

For bilparken i hovedstaden er nå på vei til å bli så grønn at det ikke er eksosen som først og fremst bidrar til høye forurensningsnivåer på denne tiden av året, spesielt når det kommer til nitrogenoksider (NO og NO2, kjent som NOx).

NOx-utslippet er i utgangspunktet så lavt i Oslo i mars at en sterk nedgang i personbiltrafikken nesten ikke gjorde noe forskjell før og etter koronatiltakene.

Her er en illustrasjon av NO2-utslippet hos ni målestasjoner i Oslo, hvor den grønne streken er snittet før korona og den røde etter. Som vi ser er det ikke så veldig stor nedgang.

– Både fordi antall elbiler øker, men ikke minst fordi de nyeste tunge kjøretøyene har vesentlig lavere utslipp enn tidligere.

Men noe utslag ga den reduserte trafikken, og en del av den forklaringen inkluderer også værforholdene.

På vinteren kan vi i Norge få høye nivåer av NO2, og grunnen er at luften da sprer seg dårligere grunnet meteorologiske forhold. Problemet oppstår når varm luft legger seg som et lokk over den kalde luften som er tyngre, noe som kalles inversjon.

Forurensningen blir dermed fanget, og jo lengre inversjonen varer jo dårligere blir luftkvaliteten.

Dette værfenomenet skjer om vinteren, noe som kommer klart fram av grafen under fra målestasjonen på Manglerud i Oslo. Denne viser at NO2-utslippet på sommeren er langt under helsemyndighetenes anbefalinger, og de lave vinterutslippene for 2020 skyldes en usedvanlig varm vinter.

Mye Mye Mer Her....
https://bil24.no/mindre-trafikk-og-mer-forurensning/?fbclid=IwAR0w_YQrqulobGKWJRUDnCl9g5drBY4T59RKFiHtbgGiCo9LNc1I83IS0Ms

Redigert 31.03.2020 kl 22:39 Du må logge inn for å svare

Nå må du ikke komme trekkende med fakta, det imponerer ingen miljøpolitiker.
Det er privatbilister som er problemet uansett, bortsett fra akkurat nå hvor hytteeiere har nederste rang.
Faktabasert informasjon, bare glem det!
01.04.2020 kl 15:55 1129

40 prosent nedgang i trafikk
Lite trafikk, men høyere forurensning
Flere forhold påvirker nivåene.

https://www.dinside.no/motor/lite-trafikk-men-hoyere-forurensning/72314559

Dette har jeg visst lenge, moderne biler er så rene at man ikke klarer å lukte hverken diesel eller bensin av eksosen, lukter som vanndamp.

Men klart, fakta som dette biter ikke på miljøekstremistene som etter at corona-tullet er over garantert vil kreve at «vi tar ansvar» etc etc.

Mer avgifter, flere forbud, flere restriksjoner og mindre frihet blir resultatet.

Her var det mye tøv. Det som det altså har blitt mye av er veistøv som nå virvles opp pga. at det er tørt i Oslo nå. Veistøv må da skyldes bilismen. NOx har gått ned grunnet mindre kjøring.

Har MDG benektet at det finnes svevestøv?

Hva med CO2 utslipp? Finner ikke noe om det i artikkelen, men det har selvsagt gått ned.
Redigert 01.04.2020 kl 16:11 Du må logge inn for å svare
mishka
01.04.2020 kl 18:52 981

Alle vet at de grønne kommunistene lager kriser bare for å omdanne Norge og resten av verden til deres sosialistiske paradis. Her kan dere få oppskriften på å se forskjellen på ekte og falske kriser:

https://www.document.no/2020/04/01/forbered-deg-pa-klimakrisens-retur-laer-forskjellene-pa-ekte-og-falske-kriser/
oivindl
01.04.2020 kl 19:17 946

At Kent Andersen skriver slik han gjør, er ingen bombe. Men han er ingen ekspert, han har sitt politiske ståsted som han selvfølgelig har lov til å ha.

Det virker vel ellers naturlig at det ikke er behov for å skrike så høyt om CO2 utslipp, når alt uansett har stoppet opp.
oivindl
01.04.2020 kl 19:25 927

"Dette har jeg visst lenge, moderne biler er så rene at man ikke klarer å lukte hverken diesel eller bensin av eksosen, lukter som vanndamp."

Kan jo være at nesen din ikke helt er på topp lengre.
Men fra spøk til alvor, om alle farlige gasser eller utslipp hadde en markant lukt, hadde man klart seg uten allslags deteksjonsutstyr for gassutslipp.
Keneid
01.04.2020 kl 21:41 854

Dagens kommentar. Jeg lo bra nå ;) Og er forsåvidt helt enig. Gleder meg til alle disse snedige tiltakene blir diskutert når livet er tilbake til normalet :))
Redigert 01.04.2020 kl 21:42 Du må logge inn for å svare

Takk for hyggelig kommentar!
Det er jo bare å feie bort støvet, men da er det jo ingenting igjen å beklage seg for. Enkle løsninger er like ut som fakta, det er symbolpolitikk som gjelder.
mishka
01.04.2020 kl 22:29 804

Jepp. Man skulle nesten tro at de som feier i Oslo og nabokommunene er i Corona-karantene. :-)
01.04.2020 kl 22:41 784

Det er målinger som viser at feiing av gater løser mange problemer. Noe selvsagt MDG SV og AP hater....

Dagbladet gransket svevestøv-målingene i Oslo:
Oslo-byrådets luft-løfte brutt 191 dager
Svevestøv er ikke noe stort problem, hevder Oslo kommune på sitt nettsted. Dagbladets gjennomgang viser noe annet.

https://www.dagbladet.no/nyheter/oslo-byradets-luft-lofte-brutt-191-dager/68652747