Nu må hyenes hyl stoppe

EliotS
NAS 01.04.2020 kl 07:05 3899

Der er en flok hyener som bliver ved med at hyle om at NAS aktionærer må nulles ut og at den norske stat ikke skal betale for NAS aktionærer.
Nu syntes jeg at der er værd at bemærke at den norske stat stiller garantier for lån til rådighed. Det vil sige at planer er at NAS skal betale tilbage hver en krone og med renter. Så «redningsplanen» koster ikke en krone for en norske skatteborger men tvætimod kan de komme til at tjene penge på, hvis NAS bliver reddet.

Kursen på aktien er faldet fra ca 38-40 NOK til ca 10 NOK imenes Corona krisen har stået på. Dette har kostet massivt for NAS aktionærer. Det er derfor noget primitivt at høre om at «NAS aktionærer ska betale prisen» og «NAS aktionærer ska nulles ut».

Det er ikke NAS aktionærer som har delvist lukket luftrummet. Det er ikke NAS aktionærer som bestemmer hvornår at luftrummet kan blive genåbnet. Selskapet havde umiddelbart inden dette skete gennemført tiltak inklusiv emisjon, som skulle sikre at finansåret 2020 kom ut med overskud. Hele den plan er i søppelbøtten på grund av det som sker nu. Selskapets stifter har måtte selge stor dele av sine aktier og kommer muligvis til at selge alt på grund av denne krise.

Det skal også bemærkes at det er IKKE Schram og Karlsen eller aktionærene, som har stille krav om at leasingselskaper, obligationseier og ligende kreditor må accepter avdrag og rente eftergivelse. Det er et krav fra den norske stat. Men den norske stat har også stillet krav om at løfte egenkapitalandelen, hvilket bestemt også kommer obligationseiene til gavn.

Der er ingen tvivl i mine øjne om at den medicin som NAS har fået er bitter men den er bitter for alle - medarbejder, leasingselskaper, obligationsejer, ledelse og aktionærer.

Jeg har også hørt en del hylen om obligasjionseiermøte. Men det er værd at bemærke at det er leasingselskapene som først er blevet ramt av regerings krav om avdrags- og rente moratorium. Bemærk at disse selskap er ramt av begge, hvor obligationseierne er kun ramt av rent moratorium eftersom dette krav ophøre denne sommer og ingen obligationslån skal betales tilbake i denne periode.

Så lad os se på obligationslånene:

NAS07
NAS07 er lånet i EURO som pålydende valuta og med utestående på 250 mio Euro. Det lån har løpetid rem til 11.11.2021. NAS07 har fast rente (7,25 % per år) og på dette lån skal der betales d.11 juni og den 11. dec. hvert år.

NAS08
NAS08 er lånet i SEK som pålydende valuta og med utestående på 964 mio SEK. Det lån har løpetid frem til 07.02.2022. NAS08 har flyende rente (3 måneders STIBOR + a Margin på 5.00 % per år) og på dette lån skal der betales d. 7. febuar, 7. maj, 7. august og 7. november hvert år.

NAS09
NAS09 er lånet i NOK som pålydende valuta og med utestående på 250 mio NOK. Det lån har løpetid frem til 21.11.2020. NAS08 har flyende rente (3 måneders NIBOR + a Margin på 3.95 % per år) og på dette lån skal der betales d.21. febuar, 21. maj, 21. august og 21. november hvert år.

CB (Convertible Bond)
Den konvertible obligation er lånet i US$ som pålydende valuta og med utestående på 150 mio US$. Det lån har løpetid frem til 15.11.2024. Den konvertible obligation har en fast rente (6,375 % per år) og på dette lån skal der betales d. 15. maj og 15. november hvert år.

Det vil sige at det bliver 7. maj at NAS først gang kan komme i den situation at de ikke betaler renter. Men det betyder også at Schram og Karlsen har 5 uker til at få avholdt opbligationseier møte. For alle fire lån er det Nordic Trustee som er tillitsmann. Det betyder at de kan få ordnet proccesen så alt bliver koordineret i en samlet proces (med 4 formelle møter men med samme dagsorden). Nu er det klart hvad regeringen har fået godkendt og Karlsen har fået de først 300 mio NOK til at sikre arbeiesro.

Det er en rente betaling som NAS skal sikre sig at obligationseiene skal eftergive. Det er en relativt lille pris at betale for at sikre at obligations højest sandsynligt kommer ut av junk bond status og bliver handlet på langt højere kurs. Så jeg syntes at det er absurd når obligationseier argumenter for «NAS2», nulle ut aktionærene og konkurs med staten som nye eier. Det er useriøst og meget litt konstruktivt.

Det skal bemærkes at NAS har en rekke værktøjer som kan komme selskapet til stor gavn, hvis krisen kan avvikles indenfor ca. et kvartal. Der er Boeing kompensation og det er vel også kun naturligt at reduceret antallet av levering av nye fly. Husk at det nu også er både 2019 og 2020 at Boeing skal betale kompensation for. Det er helt naturligt og berettiget at Boeing kan gøre op for 2019 meget hurtigt. I tilleg så har NAS være i den situation av stort set alle billet-penge var tilbageholdt av kreditkortinnløser indtil rejser var gennemført. NAS har derfor ikke haft de penge i kassen og tilbakebetaling gør derfor ikke ondt på NAS på samme måte som andre selskaper. I tilleg er der kommet penge ind fra JV og jeg regner med at der også er sket en reduktion i den leasing relateret gjeld hos NAS. Ultimativt kan Karlsen også selge flere fly til eksemeplvis leasingselskaper, hvis han ska ta yterligere skridt.

Jeg skal ikke utelukke at hele denne krise kan kræve en emisjon men så bliver det når luftfarten har stabilieseret sig igen. Lige nu ser jeg ikke dette som en løsning der er realitisk mulighet og de andre værktøjer er mere enkle og ligetil at jobbe med.

Så der er et spillerum for at finde konstukrtive løsninger, hvis alle parter giver hver sit bidrag. Den process og plan som ligger i regeringens tiltakspakke koster for alle partner men peker imod en meget sund løsning, hvis denne krise ebber ud hen imod sommeren. Hvis krisen fortsetter til ind i efteråret syntes jeg det er rimligt at staten indskyder likviditet i ALLE luftfartsselskaper der flyver med certifikat i Norge men jeg tror ikke at vi kommer dertil.

Jeg har derfor en tror på at NAS kan overleve dette på en pæn måte. Det er i orden at ha et andet synspunkt men det ska være fair argumenteret. For øjeblikket høre jeg særligt en flok hyener, som hyler om destruktion og kaos uten nogen tanke på, hvad der kan henge samme og skabe konstruktive løsninger.

Igår aftes var jeg ute at løpe en lang tur. Jeg kom tilfeldigvis forbi NAS HQ. På parkringsplatsen stod Karlsens bil parkeret. Jeg syntes det er verd at ta hatten av for en ledelse som jobber sindsygt hårdt for at få løsninger på plads som gavner alle parter. Jeg syntes også det er værd at bemærk at det er mange norske job som er i spil. Ikke kun i NAS men i norske reiseliv generelt. Det er også disse mennesker som man ønsker destruktion og ødeleggelse for når man hyler op om NAS2 og ligende luftkasteller.
Redigert 20.01.2021 kl 17:08 Du må logge inn for å svare
Kantarell
01.04.2020 kl 07:27 3201

Flott skrevet Eliot!
Slik kommentar burde man lese i finansaviser av og til. Fakta og kunnskap er sterkere enn propaganda.
Fase 2 er nok snart historie og det vil ordne seg.
Tålmodighet kreves ;)
ToffeeMan
01.04.2020 kl 07:34 3154

Veldig bra!
Norwegian har hatt mye motgang. Likevel begynte regnskapet å gå i pluss før Corona
Dette fikser Karlsen & CO...
Fred55
01.04.2020 kl 07:39 3129

Veldig bra skrevet og enig burde vært skrevet noe tilsvarende i media der en fikk oversikten.
Slettet bruker
01.04.2020 kl 07:39 3127

Du glemte 2 viktige krav:

* Krav til egenkapital
* Krav til Cash

Videre har NAS en betydelig kjøpsforpliktelse på kjøp av fly fra Boeing, bli fryktelig dyrt å løpe fra denne forpliktelsen.

Uteblivelse av leasing betaling har også en kostnad, å tro på en gratis lunch er naivt.

Blir spennende å se hva tapet på olje hedge ble i Q1, hvor mye gjelden har økt, hva cash tilgjengelig er etter Q1 og hva EK andelen er.

Min anbefaling er Strong Sell
SjonkelRolf
01.04.2020 kl 07:42 3391

Veldig bra Elliot ! Har vært skrevet mye grums her inne siste tiden.
nordnes
01.04.2020 kl 07:51 3327

Godt skrevet.

Her er en artikkel som er verd å lese. Konsernsjef Jacob Schram sier det enkelt; «En rød løper for Ryanair om vi forsvinner. I debatten som nå pågår om Norwegians lånegaranti fra staten i koronakrisen fremkommer det en rekke påstander vi ønsker å adressere. Det gjelder ikke minst selskapets bidrag i det norske samfunnet»

https://www.dagbladet.no/kultur/en-rod-loper-for-ryanair-om-vi-forsvinner/72305985
awkward
01.04.2020 kl 07:51 3323

"Igår aftes var jeg ute at løpe en lang tur. Jeg kom tilfeldigvis forbi NAS HQ. På parkringsplatsen stod Karlsens bil parkeret. "

Mulig det er kostbesparende tiltak for å slippe bompassering etc!
Lot bilen stå
Hartepool
01.04.2020 kl 08:03 3267

ElliotS skriver :Så der er et spillerum for at finde konstukrtive løsninger, hvis alle parter giver hver sit bidrag.
Hvilket bidrag tenker du at aksjonærene skal komme med.
Strategi
01.04.2020 kl 08:14 3206

Eliot

Bra innlegg.
Slettet bruker
01.04.2020 kl 08:15 3198

Er de første 300 mill utbetalt ?
I såfall må det være et rent tilskudd og ikke lån, for da skal det meldes.
Dersom fase 2 og 3 blir en realitet ,er det lån vil taler om.Hvor skal disse plasseres ? Skal obligasjonseiere og andre vike prioritet og svekkes ytterligere?
For aksjonærene er det ett fett.
Dette med at alle må bidra .....
Longline
01.04.2020 kl 08:17 3166

Bra skrevet EliotS.Endelig noe fornuftig å lese når man kikker inn på NAS forumet på morgonkvisten.Og Ja selvfølgelig skal vi som aksjonerer hjelpe til med de vi kan,,,Og de tror jeg EliotS også er enig i
Slettet bruker
01.04.2020 kl 08:20 3147

Det store spørsmålet er hva aksjonærene vil bidra med?

Longline
01.04.2020 kl 08:26 3109

Hva bruker aksjonærene å bidra me da?
EliotS
01.04.2020 kl 08:30 3083

Medinaceli -

Norwegian fulfils criteria for initial NOK 300 million in guarantee from the Norwegian Government

Reference is made to the press release by the Norwegian Government on 19 March 2020 regarding the financial measures to support the Norwegian airline industry and the subsequent stock exchange notice from Norwegian Air Shuttle ASA (the “Company” or “Norwegian”).

Norwegian is pleased to announce that two Nordic banks have obtained credit committee approval to provide a guarantee for the required 10 percent for the first tranche of NOK 300 million. Norwegian will secure the necessary headroom to pursue further guarantees from the Norwegian Government.


Government measures

On Thursday 19 March, the Norwegian Government proposed a guarantee of NOK 6 billion for the Norwegian airline industry, of which up to NOK 3 billion is directed to Norwegian. The guarantee will be up to 90 percent from the Norwegian Government provided that financial institutions contribute with the remaining 10 percent. The guarantee scheme will consist of three tranches with a maximum two years maturity.

Since Thursday evening Norwegian has worked with banks and financial institutions and is pleased to announce that two Nordic banks have obtained credit committee approval to contribute with the 10 percent required in guarantee for Tranche I and to provide the NOK 300 million in financing backed by the guarantee from the Norwegian Government. The Company is working with the banks and the Norwegian Export Credit Guarantee Agency (“GIEK”), who will administrate the guarantee scheme, on the documentation in order to obtain the NOK 300 million in liquidity as soon as possible.

The Company is now working with GIEK and the Ministry of Trade, Industry and Fisheries to clarify the criteria and terms related to the remaining tranches under the scheme and to obtain further guarantees from financial institutions in order to back such remaining tranches. Norwegian will update the market with its further plan of action and implications for its stakeholders as soon as the criteria and terms have been finalized. The Government guarantee scheme is crucial for the Company as the current state of the capital markets in combination with the challenging times for the airline industry limit the options available. The first NOK 300 million will create necessary headroom to pursue the remaining tranches of the guarantee scheme.


Operational update

Currently, most of the fleet is grounded and the Company has reduced its operations to a minimum. The Company will now primarily operate domestically in Norway and Sweden and between the Nordic capitals, in order to deliver on its corporate responsibility of maintaining critical infrastructure so that people and necessary goods and medical supplies can be transported during this unprecedented crisis. The limited schedule will remain in place until further notice. In addition, Norwegian has conducted repatriation flights together with the authorities in order to get citizens of Norway, Denmark and Sweden back home.

In order to reduce cost, Norwegian has temporarily laid off approximately 90 percent of its workforce and will continue to implement additional cost measures going forward.

Fornebu, 24 March 2020
Norwegian Air Shuttle ASA
Slettet bruker
01.04.2020 kl 08:42 3018

Bra.
Da må det være et rent tilskudd uten vilkår, for Nordic Trustee hadde ikke registrert noen nye lån til nas.
Epona
01.04.2020 kl 08:53 2964

Veldig godt skrevet, noe alle burde legge seg på hjertet. Dette er en gjennomgang av de faktiske forhold og bør føre til at hyenene og shortere heller holder kjeft.
Takker for konstruktive innlegg, EliotS 👏💐
Slettet bruker
01.04.2020 kl 08:53 2955

Nordic Trustee registrer kun obligasjonslån, de 300 millionene i transje 1 er et lån, det finnes ingen gratis lunsj selv for aksjonærer i NAS :-)
Epona
01.04.2020 kl 09:05 2876

Det kan nok bli endel turbulens enda, da shorterne gjerne kveler med glede aksjonærene når de bare kjenner blodsmaken.
Epona
01.04.2020 kl 09:10 2852

Skal på bunnfiske i dag, selv om båten allerede er full av fisk.
Akhillevs
01.04.2020 kl 09:22 2795

Takk for at du deler dine kloke refleksjoner i en ekstrem og uoversiktlig tid, EliotS. En god start på dagen.

Håper både hyener og journalister i DN tar seg tiden til å lese dette ( De leser jo beviselig også, i det minste one-liners).
Kantarell
01.04.2020 kl 09:43 2682

op opp ooppe
Gevit
01.04.2020 kl 09:47 2661


Kursen på aktien er faldet fra ca 38-40 NOK til ca 10 NOK imenes Corona krisen har stået på. Dette har kostet massivt for NAS aktionærer. Det er derfor noget primitivt at høre om at «NAS aktionærer ska betale prisen» og «NAS aktionærer ska nulles ut».

Å kjøpe aksjer medfører alltid stor risiko og kommer selskapet med gode nyheter så tjener man på det og kommer selskapet eller markedet med dårlige nyheter så taper man på det , det som er helt sikkert er at staten selvsagt ikke vil hjelpe aksjonærer som har tapt pga Covid 19 , staten stiller garantier for å beholde et selskap som det er behov for i Norge ikke for å redde aksjonærer som har tap. Derfor er det uungåelig at aksjonærene her må bidra for å unngå konkurs , å tenke noe annet er så naivt at det blir for dumt i det helet att tenke tanken.

NAS kan komme seg gjennom denne krisen enten via en massiv emisjon med eksisterende aksjonærer eller å få inn en ny stor eier som har tro på selskapet ( gjerne via en rettet emisjon) på denne måten vil man kunne klare å få på plass avtaler med obligasjonseierne og banker slik at man får ut hele lånet som garanteres av staten

uansett mener jeg det er galskap å kjøpe NAS aksjer nå da kursen skal betydelig ned
Kantarell
01.04.2020 kl 09:54 2612

Gevit.
Hva skjedde med deg?

"24.02.2020 kl 12:46
1533
Rigget og klar for kjøp av 50.000 aksjer , hadde et mål om inngang på 35 men tror det er mulig å komme seg inn her nær 30 blank

Så sitter klar å venter"
Slettet bruker
01.04.2020 kl 10:03 2569

ja, takk til en rettet emisjon - så kan vi selge tegningsrettene våre ettersom vi trolig er griseblakk hele gjengen. vi befinner oss i en krise der millardærer blir til millionærer, og millionærer blir arbeiderklassefolk
Gevit
01.04.2020 kl 10:10 2526

Ja hva har skjedd , Min tro på en god deal med boing har falmet og Covid 19 har lammet Norwegian og hele fly bransjen og jeg sitter med vantro og leser innlegg fra aksjonærer som tror de ikke må bidra i en emisjon for å redde selskapet som er tom for cash.
Herman*
01.04.2020 kl 10:36 2425

Kan noen forklare meg hvordan det er mulig at NAS mente at obligasjonseiermøte ikke var nødvendig (i første omgamg), mens Nordic Trustee mener at det må et slikt møte til for å gunne gi noen som helst lettelser? Og så er soørsmålet hvorfor en ikke har innkalt til et slikt møte? NAS har jo ikke flust av tid.
EliotS
01.04.2020 kl 10:41 2385

Hartepool - Når et selskap påtager sig op til 3 mia mere i låneforpligtigelser så betyder det også er der er 3 mia mere som skal betales og afdrages før end der kan betales udbytte. Det er er nesten 20 NOK per aktie at der bliver sat mere i gjeld.

I tilleg så havde aktionærene en berettiget forventning om at Boeing penge skulle bruges til at skabe succes for selskapet men nu kan de brukes for at løse Corona krisen.

Jeg mener at aktionærer allerede bidrager en del her.
EliotS
01.04.2020 kl 10:57 2319

Jeg tror at NAS er klar over at der ska et obligasjonseiermøte til men det er først i maj at det får konsekvenser at NAS ikke betaler. Derfor har NAS prioriteret at få avtaler på plats med nogle af de kreditorer (eksempelvis leasing-selskaper), hvor der skal falde betalinger og avdrag nu. Det ligger også mere pres på obligationseiene, hvis NAS kan fremvise at de har løsninger på plads med øvrige kreditorer.
Herman*
01.04.2020 kl 11:02 2291

Takk, men husker bare styreformannens uttalelser om at selskapet hadde maks et par uker på å reddes fra konkurs. Nå har de fått 300 mill, det kjøper kanskje en ekstra uke. Kan ikke skjønne at de kan vente i ukesvis før de utløser transe 2 i redningspakken.
Slettet bruker
01.04.2020 kl 11:02 2290

Hverken styret, ledelsen eller aksjonærer har noe pressmiddel mot kreditorene, uten en kraftig emisjon på flere milliarder kroner er det ingen grunn til å engasjere seg i redningskampanjen for NAS for kreditorer.

Må bero på en missforståelse at NAS har fått 300 millioner fra AS Norge, dette er nok et lån som øker gjelden ytterligere.
Redigert 01.04.2020 kl 11:03 Du må logge inn for å svare
EliotS
01.04.2020 kl 11:09 2252

Mr Burgundy

Du skriver "Videre har NAS en betydelig kjøpsforpliktelse på kjøp av fly fra Boeing, bli fryktelig dyrt å løpe fra denne forpliktelsen."

The company guides on contractually committed capital expenditures of USD 1.5 billion in 2020 (previous guiding: USD 1.4 billion) and USD 0.6 billion in 2021. The guiding includes an assumption of 16 Boeing 737 MAX deliveries in 2020 and 10 in 2021. The deliveries of MAX aircraft are currently on hold, and the delivery schedule for these aircraft is subject to change.

Det bliver vel snarrer frygtligt dyrt for Boeing at de ikke kan levere de fly som de har lovet. Alle fly der ska leveres i 2020 og 2021 er Boeing Max fly og eftersom de ikke kan flyve for øjeblikket er det vel snarrer Boeing som har et problem end det er Norwegian. Norwegian har en interesse i at flytte disse leveringer frem i tid og eventuelt rediucere antallet Jeg antaker at de finder et fint kompromi her. Hvis ikke Boeing vil finde et godt kompromi er jeg sikker på at Ryanair gjerne vil overtage disse Max fly fra NAS.

Men kan du ikke forklare meg hvordan det bli fryktelig dyrt å løpe fra denne forpliktelsen?

https://www.rte.ie/news/business/2020/0203/1112728-ryanair-quarterly-results/
Slettet bruker
01.04.2020 kl 11:17 2209

Da anbefaler jeg styret å selge disse flyene som en damage control.

Hvilket pressmiddel mener du styret, ledelsen og aksjonærene har mot kreditorene?
Slettet bruker
01.04.2020 kl 11:18 2207

Mr.burg.
Nordic Trustee registrerer selvsagt også plassering av lånet i forhold til eksisternde låns sikkerhet.
Når Nordic Trustee ikke hadde kunnskap om utbetaling av dette lånet ,antar jeg det er et usikret lån uten betydning for de øvrige lån.Altså et lån som ryker uansett.
TomW
01.04.2020 kl 11:20 2194

"er det ingen grunn til å engasjere seg i redningskampanjen for NAS for kreditorer."

Du er nok ganske alene om denne holdningen. Dine holdninger generelt tyder veldig på at du ikke sitter på noe gjeld, men heller short eller et bittert forumtroll som tror man kan påvirke noe ved å spy ut 20-30 innlegg daglig.
Redigert 01.04.2020 kl 11:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.04.2020 kl 11:24 2177

Du fikk med deg hele teksten? uten en betydelig emisjon på flere milliarder kroner, er det ingen grunn til å engasjere seg i redningskampanjen for NAS for kreditorer.

Hva stiller dere aksjonærer opp med i dugnaden?