--- OBOS prisene i OSLO stuper....ehhh ?

Slettet bruker
BOLIG 01.04.2020 kl 12:05 13731

Prisene på brukte Obos-boliger i Oslo falt med 2,0 prosent i mars

https://www.dn.no/eiendom/obos/bolig/prisnedgang-for-obos-boliger/2-1-785553
Redigert 21.01.2021 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
paneldata
01.04.2020 kl 12:21 6436

Svakere enn jeg hadde gjettet
InvesTorbjørn
01.04.2020 kl 12:59 6354

De 2 % som prisene falt i mars skyldes trolig nedgangen de siste to ukene. De to første ukene i mars var fortsatt nokså normale før Korona-krisen brøt ut og regjeringen stengte ned norsk økonomi. Når vi blar over til mai på kalendere, og vi får tallene for april, er nok nedgangen det dobbelte (da ødelegger påsken også tallene).

Snakket med en kollega på Skype i dag som har kjøpt bolig og skal selge den gamle. Kun privatvisninger, og de få som har sett på boligen melder at banken har blitt svært restriktiv på utlån. Flere som kjenner til om bankene begynner å stenge kredittkrana som følge av krisen? Da blir dette selvoppfyllende og selvforsterkende.
paneldata
01.04.2020 kl 14:21 6223

KVM PRISER OBOS FEBRUAR 2017: 65066
KVM PRISER OBOS Mars 2020: 65113

Just sayin
paneldata
01.04.2020 kl 14:33 6187

Med prisvekst på 2,5% tilsvarer dette et reelt prisfall på nær 8 % over perioden. Tilsvarer snaut 9000 kr i mnd i tapt realverdi for en leilighet som ble kjøpt for 4 mill i februar 2017.

Verre blir det selvsagt om slitasje medtas.

Redigert 01.04.2020 kl 14:36 Du må logge inn for å svare
baltuz
01.04.2020 kl 14:50 6150

bedre blir det selvsagt med høy belåning
Redigert 01.04.2020 kl 14:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.04.2020 kl 14:51 6144

Litt tøffere tider, nå må du klare egenkapital krav og gjerne kausjonist.
Baltazaris
01.04.2020 kl 15:07 6096

Hehe. Du er flink til å finne de riktige datoene og sammenligne med, det skal du:), du får sikkert gode tider fremover om du holder deg til februar 2017 eller 2020.
AksjeRik
01.04.2020 kl 15:27 6046

Færre legger ut for salg nå. Markedet går opp og ned så nå kan det være lurt å kjøpe. Kan gjøre kupp nå før prisene igjen får seg et oppsving
Redigert 01.04.2020 kl 15:28 Du må logge inn for å svare
Millennial
01.04.2020 kl 15:55 5998

Det virker som om tilbudssiden i Oslo begynner å tørke inn, da tenker jeg utelukkende på bruktboliger.
noprofit
01.04.2020 kl 15:58 5989

å betale 9 til 10 000 i husleie for et bøttekott i Oslo, er det så veldig lurt??? I tillegg ingen skattefradrag.

Så jeg ville vel vel heller sittet med en leilighet som jeg eide selv og betalt 10600 i måneden inkl avdrag og få 10000 i skattefradrag i året

Og i disse tider kanskje fått avdragsfrihet i tillegg........så er du nede på 4200 for å bo og i tillegg få 10000 i skattefradrag
Millennial
01.04.2020 kl 16:06 5962

At eie er bedre enn leie er de fleste enige om, men det er store regionale forskjeller. Leier man i dag så kan det være en god mulighet til å komme seg inn i boligmarkedet i Oslo som følge av overreaksjon. Jeg er imidlertid mer usikker på Rogaland sine vegne.
noprofit
01.04.2020 kl 16:14 5929

Der er vi helt enig, jeg følger kun Oslo markedet, og ser såklart at Rogaland, og antagelig andre steder vil få store problemer.

I tillegg skal det nevnes at mange av disse stedene også har en ganske stor produksjon av Nybygg, så j tror at dette vil føre til store problemer i Stavanger / Sandnes regionen, men skal ikke se bort fra at også andre områder som Kristiansand også vil få det.
tor_berg
01.04.2020 kl 16:31 5899

At antallet tilsalgs minker akkurat nå er vanlige sesongvariasjoner. "Ingen" legger ut tilsalgs rett før påske siden det normalt sett er færre tilgjengelige for å gå på visning i påsken, de legger heller ut rett etter påsken.

Stavanger og Kristiansand har vært gjennom mange svake år allerede, fallhøyden er mindre der enn i Oslo som en periode hadde en helt irrasjonell vekst.

Og i motsetning til forrige krise rammer denne krisen Oslo veldig hardt.
paneldata
01.04.2020 kl 16:35 5879

Dere er enige at det lønner seg å eie en bolig uansett om verdien faller?

Voodoo-Economics-101.
noprofit
01.04.2020 kl 16:44 5844

Bare det at den berører Rogaland dobbelt, da de er ekstremt rigget mot olje og oljeservice, i tillegg til den generelle nedstengingen som vi alle er berørt av.

Og på toppen av det hele har de den største nyboligbyggingen i Norge de siste årene. F. eks. Kristandsand; innbyggere 111 000, Brukte boliger 430 Nye 655. Hvis du ganger det med 6 så ser du hva tilsvarende skulle vært i Oslo. Bare for å si det hadde det vært 2500 brukte og 3900 nye boliger til salgs i Oslo nå, så hadde jeg definitivt ikke vært interessert. Dette er krisetall allerede.

Dersom jeg skulle investert i kjøp av bolig i en by er ihvertfall ikke jeg i tvil hvor jeg skulle satt pengene.

Millennial
01.04.2020 kl 17:26 5769

Om det er snakk om en primærbolig som man skal bo i 5 år + i Oslo så tror jeg det vil lønne seg å eie fremfor leie. Det er tilnærmet gratis å låne penger nå, i tillegg så får man rentefradrag. Jeg tror generelt at Stor-Oslo er det eneste område i Norge hvor man er noenlunde trygg - ved langsiktig investering. Jeg tipper folk fra utlandet/EU vil strømme til Oslo etter at coronakrisen er over. Jeg kan se for meg at Sør Europa vil slite enda mer i tiden som kommer.

Professoren min på NHH har sittet på gjerdet siden 1993 eller noe, og gjør det fortsatt. Jeg lurer på om han er fornøyd med valget sitt.
Tool
01.04.2020 kl 18:23 5688

Strømme til Oslo etter krisen? Hva er dette bygd på? Ikke er det behov for ekstra arbeidskraft, og ikke gjør valutaen det attraktivt å jobbe her. Heller tvert i mot. Hva annet er det som skal dra folk til Europas tristeste hovedstad? :)
pedro1
01.04.2020 kl 18:30 5664

Må ikke ta helt av Paneldata. Oslo kommer til å vise prisvekst i Mai. Når man skjønner at det er en ende på pesten, så vil markedet normalisere seg kjapt. Tipper vi såvidt får en pluss i 2020 i Oslo.
Millennial
01.04.2020 kl 19:07 5611

Arbeidsledighet, jeg tipper at arbeidsledigheten i de forgjeldede landene som Italia, Spania og Hellas vil skyte i været og de kommer til å slite med å håndtere den økonomiske situasjonen. Norge har et mye bedre utgangspunkt til å komme seg på bena igjen.

Etter Brexit er et faktum vil Sør-Europeere måtte finne andre steder å reise, hittil har mange av dem jobbet i Storbritannia. De nordiske landene blir plutselig veldig attraktive.
china
01.04.2020 kl 19:10 5601

Faller ikke i verdi over lang tid.Ingen ønsker å være en leietaker.Forholde seg til andres hus og regler. Hvertfall helt uaktuelt for min del , uansett hvor boligmarkedet tar veien.
Slettet bruker
01.04.2020 kl 19:26 5558

Det er mangel på eiendomsmeglere og frisører i Oslo.
Tool
01.04.2020 kl 19:37 5530

Vel, nå bør dere huske at Oslo også består av ekstremt mange berørte mennesker. Fordi mange av yrkene er ting som greier seg bra i gode bekymringsløse tider. Det vil si turisme, hotell, uteliv, finans, restaurant osv. Helt uviktige ting i krisesammenheng. Har hørt snakk om at så mange som 200k er berørt nå i Oslo. Det blir noe annet i dårlige tider med denne gjengen.
Redigert 01.04.2020 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
InvesTorbjørn
01.04.2020 kl 19:51 5502

DnB melder om 400 søknader per time om avdragsfrihet på lån. Kan være et tegn på at mange sliter med å få endene til å møtes. Men det kan også være luringer som benytter muligheten til å vri seg unna nedbetaling på lån selv om de har råd til det?
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/g7nPq5/soeknader-om-avdragsfrihet-paa-laan-fosser-inn-hos-bankene

Ser også at bankene råder boligkunder til å selge boligen før de kjøper ny. Hvordan vil det endre dynamikken i markedet?

Millennial
01.04.2020 kl 19:52 5495

Er vel ikke rart at så mange er berørte når alt er stengt? Jeg fatter egentlig ikke at det er så få. Har vi så mange arbeidsplasser i offentlig sektor, IT-bransjen osv. som fortsatt er oppe og går?
Millennial
01.04.2020 kl 19:55 5487

Hehe, skulle akkurat til å si det samme, jeg hadde også søkt om avdragsfrihet om jeg var permittert bare for å spare enda mer for så å investere i aksjer.
Tool
01.04.2020 kl 20:06 5452

Nei det er neppe så mange sysselsatt i Oslo, poenget er at byen består stort sett av "meningsløse" yrker i denne sammenheng og yrker som vil slite lenge etter epidemien er over. Dvs. halve Oslo har ikke penger. Men det høres lurt ut å søke avdragsfrihet noen år for å beholde lånet 100% før de smeller opp renta for å berge valutaen : )
Millennial
01.04.2020 kl 20:23 5406

Nja, litt uenig, vi har relativt gode ordninger i form av dagpenger i Norge og de mest velstående i Norge er bosatt i Oslo, tror konsumet vil fort komme tilbake når dette er over. Så det er egentlig Oslo som har penger.
Tool
01.04.2020 kl 20:36 5365

Men samtidig har de egentlig 0% av den faktiske verdiskapningen i landet, man lever av å skumme fløten til andre. Fløten blir nå knepet inn på, så må litt mer til enn å fortsette som før.
landis
01.04.2020 kl 20:37 5365

Oslo er funksjon av 2 ting
'Distriktene rundt
Oljepenger.

Distriktene i norge kommer til å betalelite skatt fremover, nav og diverse redningspakker stikker også av med store deler av statsbudsjettet. Ergo kan man anta at det ikke blir lilke fett å jobbe i offentlig sektor fremover.
Oljepenger... - vel. holder oljeprisen seg lav blir det jaggu smalhans fremover... !
1SpareGris
01.04.2020 kl 20:59 5318

Det er ganske mange her som aldri har opplevd betydelig boligprisnedgang eller høy arbeidsledighet. En leilighet som går for 4.000.000 nå gikk for 300.000 for drøye 25 år siden. Ola Grytten skrev om en "betydelig boligboble" i 2009, og den gangen var altså prisene halvparten av hva de er i dag. (https://www.magma.no/boligboble).

Her er det bare å laste opp i Arcus etter hvert, for de kommer til å ha god omsetning fremover. Om to år er det slutt på dagpengene.
InvesTorbjørn
01.04.2020 kl 21:18 5270

Staten har ingen penger. Staten må hente alle penger hos skattebetalerne.
Det koster 7 mrd. kr i uka å stenge ned A/S Norge. Det er det samme som å senke 2 x Helge Ingstad-fregatter i uka.
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/P9x47e/nho-corona-koster-bedriftene-syv-milliarder-i-uken

Kostnaden må dekkes inn på et vis:
Alternativ 1: Stortinget kompenserer "alle" med redningspakker. Den mest sannsynlige finansieringskilden er tapping av pensjonsfondet og/eller pengetrykking (som de fleste land gjør). Dvs. det blir mindre i pensjon i fremtiden, som tilsvarer økt skatt i fremtiden. Pengetrykking stjeler kjøpekraft gjennom inflasjon. Dette er en skjult skatt, og populært blant politikere fordi mange ikke forstår de blir beskattet.
Alternativ 2: skattene økes for å finansiere statens økte kostnader.

I begge alternativene får husholdningene lavere kjøpekraft. I alternativ 1 kan boligpriser gå opp nominelt, men ned reelt. I alternativ to går de ned nominelt og reelt.
paneldata
01.04.2020 kl 21:30 5318

Det er den siste runden med doblingen etter finanskrisen og forbigående høy innvandring som nå lager problemer for boligmarkedet.
Millennial
01.04.2020 kl 21:32 5313

Den gangen hadde vi en annen pengepolitikk...
Den gangen hadde vi ikke oljefondet...
Kommer alt tilbake til normalen vil boligprisene skyte i været i Oslo, husk at det meste gikk over prisantydning før corona. Det meste går til / litt over prisantydning under corona. Det tar også litt tid før folk vil begynne å merke rentekuttet. 40 % kravet for sekundærbolig i Oslo står fortsatt og kan fjernes om det blir nødvendig.

Mister alle jobben og det vedvarer i 5 år - noe som er en ren utopi - så blir boligmarkedet og boliglånet det minste problemet ditt. All gjeld slettes etter 5 år så kan man starte på nytt, var ikke det lignende de gjorde under jappetiden for at folk skulle få tilbake incentivene til å jobbe?

Hvis man vet hva man driver med så er tiden inne for å ta opp så mye lån som mulig, det er nå man har muligheter til å berike seg, både i aksje- og boligmarkedet. Men det gjelder selvfølgelig å ta de rette valg. Hadde ikke kjøpt bolig i Stavanger nå f.eks. Eller aksjer i konkursrammede flyselskaper osv.
Millennial
01.04.2020 kl 21:43 5277

Det er etter min mening en god mulighet for mange førstegangskjøpere til å komme seg inn i boligmarkedet i Oslo nå.

Man har tidenes mulighet til å utnytte overreaksjon til boligselgere som sitter med 2 boliger.

Selv om det meste går til prisantydning eller litt over så har jeg sett et par eksempler på boligkjøpere som har vært veldig heldige. De har rett og slett utnyttet boligselgere som har overreagert.

Denne muligheten er nok omme om et par mnd.
Slettet bruker
01.04.2020 kl 22:01 5237

par mnd..... ???
I USA tror en kinoer og teater ikke åpner før i September/Oktober, hva får deg til å tro at Oslo skal være kvitt virusproblemene i mai ???
Redigert 01.04.2020 kl 22:06 Du må logge inn for å svare
Millennial
01.04.2020 kl 22:13 5198

Tipper at Danmark vil gradvis bli åpnet igjen fra midten eller slutten av april, senest i mai, Norge vil følge etter. Det kommer fortsatt til å bli noen restriksjoner fremover, men de kommer ikke til å holde folk stengt i ett år. Da hadde vi hatt flere dødsfall som følge av depresjoner o.l.

Jeg så på en pressekonferanse av Trump i går og de mente at peaken skulle komme nå i april om jeg ikke husker feil. Men at det ville avta fort og de ville fortsatt ha dødsfall i juni, men disse som følge av såkalt «lag».

Jeg har ihvertfall begynt å posisjonere meg i både aksje- og boligmarkedet, du kjøper ikke på topp nå på noen av disse markedene. Bunnen er umulig å time, så får du evt vente ennå lenger om du er veldig risikoavers.
Slettet bruker
01.04.2020 kl 22:21 5173

Når forventer du at bølge 2 kommer, eller mener du at Norge er det eneste landet som slipper unna ?
Hvis flokkimunitet skal oppnås, må omtrent 60% av befolkningen være smittet, det vil si ca 2,7 millioner millioner nordmenn. De sier at dødeligheten er omtrent 0,6%, dvs. at cirka 16000 vil dø før vi er der.
Ikke noen betydning for boligpriser ???
Redigert 01.04.2020 kl 22:21 Du må logge inn for å svare
paneldata
01.04.2020 kl 22:29 5149

Politikkerne vil gjøre mye for at norsk helsepersonell ikke får det for ubehagelig med vanskelige prioriteringer. Tror både april, mai og juni vil være med sterke tiltak.

Laster opp med aksjer nå. Og vedder på at Opec og Russland blir enige. Saudiene har de beste kortene.
Millennial
01.04.2020 kl 22:36 5124

Kapasiteten på sykehusene, produksjon av smittevernutstyr, forskning på koronaviruset, utvikling av vaksiner skjer nå i rekordfart. Det legges inn ekstreme ressurser, spesielt i USA. Jeg tror at vi kommer til å være mye bedre rustet til bølge nr. 2, sykehusene vil kunne ta imot flere til intensivbehandling, vi vil være bedre rigget til å ta imot det som venter (tatt lærdom av det), befolkningen vil være flinkere med hygiene osv. Det spiller også en rolle at andre land tar grep, så det hjelper. Jeg tror bølge nr. 2 vil i større grad være håndterbar.

Tror ikke så mange vil dø i Norge, men skulle det skje så er de fleste 80+ og er dessverre allerede på slutten av livsfasen sin. Jeg vil bare påpeke at de over 80 er like mye verdt som de under 10 for min del, har en bestemor over 80 og hadde gitt alt om jeg visste at hun ikke ble rammet av dette møkkaviruset.