SEISMIKKAKSJENE

Slettet bruker
MSEIS 17.08.2018 kl 10:23 29612

TGS - Har lite havbunnseismikk, må betale mye for å anskaffe det. Tjener svært godt på billige streamerdata

SPU - Har ingen havbunnseismikk, må betale like mye som TGS for innkjøp av det, tjener knapt penger på driften selv i gode tider med billig innkjøp av streamerdata

PGS - Har ingen havbunnseismikk. Inntektene svakt ned sist kvartal, mindre etterspørsel etter nye streamerdata, tjente likevel penger. 9,1 milliarder i gjeld. Utpeker seg som gjeldstynget

PLCS - Har ingen havbunnseismikk, økte inntektene sist kvartal, men taper fortsatt penger. Har en god flåte med skip tilpasset dagens streamermarked, bedre enn PGS kostnadsmessig. 3,4 milliarder kronet i gjeld. Gjeldstynget

SBX - Har ingen havbunnseismikk, men har gamle billige skip med luftkanon, som kan bli tilbudt som skyteskip ved havbunnseismikkundersøkelser, leid inn som underleverandør. Lave inntekter sist kvartal, taper også penger

EMGS - Unik teknologi, ikke seismikk men elektromagnetiske data som samles inn med noder på havbunnen. Mye benyttet i barentshavet, står bak flere gode oljefunn på norsk sokkel. Lave inntekter sist kvartal, taper penger.

MSEIS - Havbunnseismikk, unik teknologi, et selskap i vekst med gode fremtidsutsikter. Høye inntekter på tross av få operasjoner. Økte inntektene marginalt siste kvartal og gikk på et lite tap.
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Lilleulv
23.09.2018 kl 13:31 5684

Ja, skrivefeil fra min side. Mente havbunnsseismikk kontra streamere. Denne artikkelen svarer ikke på mitt spørsmål. Ja, det er fundamental forskjell på metodene, og det er hele tiden ditt argument. Denne artikkelen har også samme argumentasjonsoppbygging for sine argumenter som går igjen i kryptovaluta verdenen.... sukk!
Fra Sidelinjen
23.09.2018 kl 14:16 5664

Matsern, jeg har siden september i fjor skrevet om hvorfor jeg har investert i en av streamerselskapene som en basis, deretter har jeg flere ganger komplementtert med hvorfor jeg tror på streamere fremfor havbunnselskapene MSEIS og EMGS. Jeg bør slippe å gjengi disse argumentene hver gang du bommer i argumentasjonen.

Så når jeg sier long streamere og short EMGS / MSEIS kan du tolke det som du vil. Man kan la være å kjøpe noder slik jeg har gjort, og unngått et fall fra 22 kr til 15 i MSEIS i samne periode som PGS har steget fra 15 til 33. For meg virker det som du priser deg lykkelig over at du valgte MSEIS fordi du har lest noen gode artikler om at havbunnseismikk skal dunke ut den avlegse streamerbransjen. Det er som å følge med på argumentasjonen til Ulltveit-Moe som nå har bllåst noen milliarder i REC. Han sier han satset riktig, men i feil selskap...
Problemet der som innenfor seismikk er at vinnerne er de som kan tilby kvalitet i kombinasjon med pris. (Det er forøvrig en av mine argumenter brukt flere ganger)

EMGS har nå brukt opp sine sjanser, der er det kun Siem, Perestroika og RWC som hjelper selskapet å puste, mens MSEIS åpenbart nærmer seg å bli en god kopi. De vinner for små andeler av det som blir lyst ut, men det største problemet er at kundene kommer ikke teknologien særlig i møte. Å refere til full ordrebok som nok grunn til å være bull er ikke det samme som høy lønnsomhet. For all kjernevirksomhet kommer ikke resultatene før man blir store nok eller har en sterk nok posisjon i et lønnsomt marked til å dekke inn running cost. EMGS har halvert flåten fra 4 til 2 (takke gudene for at de charter sine båter og ikke eier de), og markedet hadde åpenbart håpet og trodd at MSEIS skulle vinne flere kontrakter slik at de kunne speede opp sin vekst mer enn hva de har meldt hittil.

Jeg har ennå ikke sett noen av MSEIS-aksjonærene påpeke gyldige og troverdige grunner til at aksjen ikke vil, samme hvor mye sterkt børsene og sektoren går.

Hva angår PGS var det superbear at Ferd kastet ut halvparten av sin beholdning, og spør de meg burde de vært proffe nok til å dumpe alt når de var i gang, det var mer enn nok takere av posten på 40 kroner. Nå venter nok mange på den siste dumpen etter at lock-out perioden er over, og det holder naturlig nok aksjen nede, i kombinasjon med ganske store tradeposter som ikke satt som de skulle når mange tegnet seg for Ferd sine aksjer. Shearwater-transaksjonen var også med på å trykke ned stemningen, fordi noen trodde disse var ute av spill. Faktumet er at det var de aldri, og har nå blitt overtatt av disiplinerte spillere fremfor opportunistiske spekulanter. Det vil væe godt for balansen i markedet.

Hvorfor gidder jeg å skrive dette? Fordi det er sunt og et must å kunne distansere seg nok fra sine investeringer til at man evner å se hva som styrer prisingen av de fra uke til uke, måned til måned, og ikke minst år over år. Den dyreste forelsken mange får i løpet av liv er den man får i aksjer, og det er her min «personkritikk» kommer inn. Jeg er ganske sikker på at du har tråkket all in i EMGS og MSEIS etter å ha «oppdaget» noe vi andre ikke har, og det er et j..... slit å stå inne for. Det er aldri for sent å rydde opp i porteføljen, jeg vet alt om det, jeg har vært inne i både REC og EMGS jeg, og er glad for at fulgte objektiv og rasjonell tankegang fremfor å forsvare en avgjørelse som ville blitt kostbar holdt jeg på den for lenge.

Et sitat man bør legge seg på minne for resten av livet, i alle fall mener nå jeg det, er «det mest grunnleggende for menneskets utvikling er alle de feilene som blir gjort. Hadde det ikke vært for de hadde verden aldri gått videre»

Redigert 23.09.2018 kl 14:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2018 kl 14:38 5665

Nå må du få opp gluggene!

Du skriver: «Problemet der som innenfor seismikk er at vinnerne er de som kan tilby kvalitet i kombinasjon med pris. (Det er forøvrig en av mine argumenter brukt flere ganger)»

Dette er jo akkurat det som havbunnseismikk gjør pt. Prisen for OBS har blitt mer enn halvvert fra $100.000 per km2 til $35.000 per km2 og den skal videre nedover. Streamer er nede på $25.000 km2 og $15.000 km2 for multiclient.

Det er jo ikke uten grunn at OBS markedet er i kraftig vekst! Det er pris vs kvalitet som er blitt attraktivt for oljeselskapene.
Hvis ratene går opp for streamer, noe PGS er avhengig av for å leve, da er det jo enda mindre grunn til å ikke velge OBS fremfor streamer!
Dette er et spill streamer ikke kan vinne, teknisk knockout!

Redigert 23.09.2018 kl 14:40 Du må logge inn for å svare
Fra Sidelinjen
23.09.2018 kl 14:44 5668

Da begynner det til å virke som du også nærmer deg realitetene, det var et stort skritt i riktig retning!!

Kostnadene på OBS må være konkurransedyktig, og jeg har sagt det mange ganger før; den dagen oljeprisen nærmer seg 90 USD og presset øker på streamerne i form av økt tildeling av kontrakter og bedret prefunding kan både EMGS og MSEIS være spennende lodd som en opsjon å regne fordi kapasiteten blant primærkildene kneppes inn.

Slettet bruker
23.09.2018 kl 21:27 5537

Det er jo dette jeg har messet om hele tiden. Magseis spiser arbeid PGS historisk sett har utført. Hvordan du kan mene at det er bull for PGS og streamer fatter jeg ikke. Streamerdata blir ikke bedre selv om oljeprisen er 90 dollar, hvor er logikken? Oljeprisen er forøvrig straks 80 dollar og oljeselskapene har rekordbra cashflow, tjener i bøtter og spann. Forskjellen på 80 og 90 for brent spotten, har null å si i forhold til leting, begge er en "høy nok" oljepris.
Oljeselskapene velger heller å stå i kø for noder, selv om ratene er lave i streamer. Hvordan i himmelens navn skal etterspørselen etter streamer øke med høyere oljepris og "forventet" høyere rater?

Magseis skriver at de ikke har ledige noder, derfor vil operasjonen startet tidligst Q1 2019.

Utdrag fra Magseis sin site LOI:
"Based on Magseis availability of Nodes, the operation will commence at the
latest in Q1 2019 and last for approximately 2 months."

Utdrag fra Magseis sin site LOI:
"We take comfort that this interest is gaining
momentum into tangible seismic surveys which traditionally have been done with
more conventional seismic techniques other than Ocean Bottom Nodes (OBN). This
LOI makes us confident that Magseis will increase its relative market share and
in addition address a much larger market which used to be dominated by more
traditional seismic techniques."

Traditional seismic techniques = streamer
Redigert 23.09.2018 kl 21:32 Du må logge inn for å svare
really
23.09.2018 kl 22:29 5509

Jeg ser ingen grunn til å baisse verken Pgs eller MSeis i dagens situasjon, begge får nok å gjøre fremover. Og Madsen, du ber om bråk slik du oppfører deg. Begge teknologiene er nyttige og selv om grensen mellom streamer bruk og obs flytter seg noe er det ikke kapasitet i obs selskapene til å utfordre streamer på alvor. Det kan det være om 5 år, men det er ikke det børsen prises på det nærmeste året.
Fra Sidelinjen
23.09.2018 kl 22:32 5508

Nei, da var det feil tegn jeg så når jeg trodde du var på riktig vei....

OBS kommer ikke til å spise en eneste kvadratmeter fra PGS før det virkelig blir press på streamerne. Der er vi ikke ennå, og når det skjer står PGS i 80 kroner.

Hjelper ikke å være utsolgt på noe når man egentlig burde ha ordrebok på 5 gangen av det man tilbyr skal det bli noe penger ut av. Det er dyrt å være liten i dette gamet, og i et så begrenset marked kun vinne 10% av anbudsvolumet som ble lagt ut. Mulig dere MSEIS-aksjonærer er mest opptatt av om selskapet har booket det de har av noder, men skal noen gidde å kikke nærmere på dette som et investeringscase må de mangedoble kapasiteten og vise at de selv tror på teknologien sin og at det finnes nok kunder der til at de kan skape aksjonærverdier.

For som man ser; det skjer ikke nå, kun noen skribenter her inne og en gjeng med studenter som tror på caset.
Slettet bruker
24.09.2018 kl 00:32 5444

Fra sidelinjen: «OBS kommer ikke til å spise en eneste kvadratmeter fra PGS før det virkelig blir press på streamerne. Der er vi ikke ennå, og når det skjer står PGS i 80 kroner.»

Beklager, men nå synes jeg du er mer bak mål enn på sidelinjen.
Hvis man skal tro på det du sier, betyr det at Magseis lyver i sin børsmelding, noe de selvfølgelig ikke gjør. LOI gjelder arbeid som tidligere har blitt utført av tradisjonell seismikk, altså high-end streamer fra feks PGS.

«We take comfort that this interest is gaining
momentum into tangible seismic surveys which traditionally have been done with
more conventional seismic techniques other than Ocean Bottom Nodes (OBN). This
LOI makes us confident that Magseis will increase its relative market share and
in addition address a much larger market which used to be dominated by more
traditional seismic techniques»

Det er forøvrig jævelig dyrt å være stor som PGS i dette gamet når man ikke har rett teknologi. Det viser også gjelden på ca 9,1 milliarder kroner. Jeg ser konturene av Kodak i PGS.
Redigert 24.09.2018 kl 00:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.10.2018 kl 10:08 5062

Det blir utrolig spennende med Q3 for Magseis. Vi kan altså få all time high inntekter og profit. Hvis operasjonen i rødehavet ikke har vært i shallow water hele kvartalet, kan det bli ekstra bra!
Redigert 06.10.2018 kl 10:11 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
06.10.2018 kl 10:21 5054

Foreslår at du ser på de største aksjonærene i Mseis og hvilke personer som står bak de ulike selskapene som har investert. Tror ikke du finner mange studenter blandt de.
Slettet bruker
06.10.2018 kl 10:50 5022

Ok.. Her er fasit for et år pr dato.

MAG - Lav NOK 15,10 Dagens kurs 15,60 Gevinst 3,31%
PGS - Lav NOK 12,02 Dagens kurs 35,79 Gevinst 197,00 %
PLCS - Lav NOK 0,7554 Dagens kurs 2,025 Gevinst 168,06 %

Tallenes tale er vel greie nok, eller? Og så... Uttrykket "The trend is your friend" .. Sier som "Fra Sidelinjen" Ferdig snakka..
Redigert 06.10.2018 kl 10:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.10.2018 kl 11:05 5008

Aksjer som har gått over 100% på luft, håp og ingenting, da bør alarmen ringe på salgsknappen. Hos FERD gjorde det og lempet ut i PGS. «Fra sidelinjen» har nylig solgt seg ut av PGS i følge ham selv, så blinde høner finner korn til slutt de også

Jeg forholder meg til det fundamentale, det som teller til til syvende og sist. En aksje uten positive fundamentale utsikter putter jeg aldri i min portefølje
Redigert 06.10.2018 kl 11:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.10.2018 kl 09:24 4832

TGS skuffer. De får smake nedgangen i streamer.
Slettet bruker
18.10.2018 kl 08:15 4680

PGS leverer helt ræva tall. Analytikerne er HELT på bærtur.

DE MÅ NEDGRADERE STREAMER OG VÆRE BULL PÅ HAVBUNNSEISMIKK!
cinet
18.10.2018 kl 08:26 4653

Pgs minus 285 millioner nok .... du gikk nok rett . Hjelper ikke Med kontrakter og aktive båter når marginene er i minus . Nye analyser på vei som sier selg til alle med stor gjeld
Slettet bruker
18.10.2018 kl 10:30 4563

PGS har 9,1 milliarder i gjeld. Hvem vil ta i det papiret? Det er en grunn til at FERD lemper ut!

Til og med EMGS er et bedre papir
Redigert 18.10.2018 kl 10:58 Du må logge inn for å svare
sognoksen
18.10.2018 kl 10:42 4541

Ferd solgte vel Telenor på 90kr da skulle alt gå galt der og viss jeg husker riktig
Odi.1
18.10.2018 kl 13:04 4451


En bør absolutt lese seg opp i hvorfor Mseis fikk adward fra ett av verdens største oljeselskap.
Mseis bygger kontantkasse og samtidig vokser og ekspanderer, se Revenue vekst fra 2016- 2017 og hva som er gaidet 2018-2019, så bør det gå ett lys opp for enkelte hvor pengene vil strømme inn. Ved aller siste melding om Revenue target på 190-200 USM for 2019, sier de nesten rett ut at USM 100 kommer i 2018, der og da var også q3 så godt som over, og informasjonen burde være tydelig verifisert .

Med en Revenue på ca usm 200 for 2019, vil dette med dagens antall aksjer kunne gi tilbake før skatt 6-7 kr pr AKSJE i utbytter.
Da holder en vekts i selskapet samtidig også. BuLL MSEIS
Slettet bruker
18.10.2018 kl 13:13 4437

FERD traff denne gangen. Hvem skal hjelpe PGS i en emisjon når den trofaste FERD har solgt halvparten og er på vei ut?
Jæims Bånn
18.10.2018 kl 15:36 4376

PGS får hard medfart av analytikerne etter presentasjonen.
Blir spennende å se om de ser på mseis eller nøyer seg med andre streamere når de skal finne sin nye favoritt i segmentet.

Krysser fingrene for gode tall og sexy nodeproduksjon ved Q3 1/11.
Ikke mye volum som skal til før 20 kr+ (ved ok børsklima)
Slettet bruker
22.10.2018 kl 16:09 4245

PLCS stiger mens PGS stuper, helt komiske investorer. Selg.
joachim05
22.10.2018 kl 16:42 4204

Gratulerer til Seabed Geosolutions som stakk av med S-79-kontrakten i Rødehavet fra tidlig 2019.

Det har nok vært tydelig for Grytnes lenge at de ikke så for seg noen forlengelse av kontrakten der nede, med reforhandlet charter-avtale på Athene og salg av nodene...
Spenningen stiger mot guiding som blir gitt ved fremleggelsen av Q3.
joachim05
22.10.2018 kl 16:42 4204

Gratulerer til Seabed Geosolutions som stakk av med S-79-kontrakten i Rødehavet fra tidlig 2019.

Det har nok vært tydelig for Grytnes lenge at de ikke så for seg noen forlengelse av kontrakten der nede, med reforhandlet charter-avtale på Athene og salg av nodene...
Spenningen stiger mot guiding som blir gitt ved fremleggelsen av Q3.
Slettet bruker
22.10.2018 kl 18:46 4140

Fugro kan stikke av med S-79, Magseis har fortsatt S-78 inntil noe annet blir avtalt.
Slettet bruker
22.10.2018 kl 18:52 4115

Det var noen stakkarer som solgte i Mseis på slutten i dag. De trodde nok at noen hadde overtatt kontrakten til Magseis. Men det er altså to forskjellige kontrakter, S-78 og S-79.
Redigert 22.10.2018 kl 18:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.10.2018 kl 18:59 4121

"Fra sidelinjen" var hellig overbevist om at PGS skulle doble seg fra 40kr til 80kr. Hvordan gikk det forresten?
Odi.1
01.11.2018 kl 10:46 3923

Når en ser utviklingen på Tgs -Pgs -Sbx og Plcs i dag, så er det ikke så hakkende gale å være i MSEIS ,og der en kan forvente av ekspansjon sammen med Fairfeld .
Håper på sammenslåingen vil gå relativt smertefritt, uansett er det November som var måneden de skulle gjøre det de klarte for å få til Sammenslåingen.
Vi MSEIS aksjonærer har mye å se frem til de to neste månedene.

ps. dere som har mye greie på Seismikk, kan det tenkes at en på sikt også kan se SPU inn i denne konstellasjonen, eller er det vill tenkning?

Teknologi som er fremtiden, noe også Grytnes påpeker i presentasjonen. Her får vi med teknologi som kan bringe inntekter fra annet en Seismikk også.

Spennende og:

Stål BULL !
Redigert 18.01.2021 kl 22:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.11.2018 kl 13:34 3867

Hvem blir vinnere?

EMGS OG MSEIS.
Redigert 18.01.2021 kl 22:07 Du må logge inn for å svare
Odi.1
20.11.2018 kl 08:13 3246


"WesternGeco er verdens største seismikkselskap. Det er heleid datterselskap av det internasjonale oljeservice selskapet Schlumberger Limited. "


:)
Redigert 18.01.2021 kl 22:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.11.2018 kl 11:01 5692

Bare et spørsmål om tid før MSEIS er verdt mange milliarder. Milliardkontrakter på løpende bånd
Redigert 18.01.2021 kl 22:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.12.2018 kl 14:11 5447

Hvor høyt skal magseis i dag? Kjøpersiden stiger
Redigert 18.01.2021 kl 22:07 Du må logge inn for å svare
Odi.1
14.12.2018 kl 13:49 5368

Den vil nok komme de neste perjodene, her er det kjøps muligheter,

Verre med nostalgisk seismikk , se pgs vurdering fra USB i dag.
Redigert 18.01.2021 kl 22:07 Du må logge inn for å svare
Odi.1
17.12.2018 kl 12:37 5160

PGS nede på 13.3 tallet i dag, og disse husene har hatt kursmål på 40 -60 kr.... Hva er det som foregår ??
Dog er det ett som har tatt rev i seil, og kommet seg ned på 25 kr,,,
Redigert 18.01.2021 kl 22:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.12.2018 kl 12:47 5145

Analytikere har ignorert det faktum at streamerteknologi er på vei ut pluss at oljeselskapene hamstret billige 3d streamerdata fra PGS når oljeprisen kollapset. I samme periode hat teknologiske fremskritt fått prisen på havbunnseismikk ned 60-70%.
Redigert 18.01.2021 kl 22:07 Du må logge inn for å svare
Odi.1
17.12.2018 kl 12:54 5135

havbunnseismikk er vel mye mer sikker drift for Oljeselskapene å operere etter også, om jeg ikke tar helt feil ,matseren ?
De får mye mindre kostnader med bedre kvalitet å arbeide etter,,,, " c/o Philips OC" ADWARD til MSEIS

Kan vi bli så heldige nå, at en gigant kommer inn å kjøper hele MSEIS-FAIREFELD for a,50-60 kr
Redigert 18.01.2021 kl 22:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.12.2018 kl 13:43 5099

Når TGS begynner å investere i multiklient havbunnseismikk, noe de har vært skeptisk til tidligere, ringer kjøpsalarmen!
https://globenewswire.com/news-release/2018/11/12/1649371/0/en/TGS-announces-strategic-collaboration-for-ocean-bottom-node-projects-in-North-Sea.html

Tidligere i juni:
http://www.inapril.com/2018/06/focus-ocean-bottom-seismic-tgs/

As reported by DNB and published on Bloomberg chat June 7.

“TGS CEO Kristian Johansen held an industry talk/webcast this afternoon. One of the focus points was on new technology and he spent a considerable time on the node/ocean bottom seismic development. TGS see a trend of new ocean bottom seismic companies emerging with lower cost solutions and they expect that this will continue going forward to a more competitive level versus traditional streamer surveys. On numerous occasions the CEO commented that the ocean bottom development is something they follow very closely, to a level where they are already working with some of the leading players and that this could be the future of the seismic industry. According to TGS, ocean bottom should be the highest growth area going forward and oil companies have a higher appetite for this survey method now. Ocean bottom surveys are still more expensive compared to traditional towed streamer surveys, however, the data quality is significantly better. This development is getting increasing attention in the industry, and could be a risk for both traditional vessel owners but also the value of existing conventional 3D multi-client libraries.”
Redigert 18.01.2021 kl 22:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.12.2018 kl 13:45 5095

Tja. Ikke at jeg håper på det, men kan nok være at Kineserne er interessert. De har kjøpt 17.000 gamle noder, de nye får de naturlig nok ikke kjøpe.
Redigert 18.01.2021 kl 22:07 Du må logge inn for å svare
Amatøren
18.12.2018 kl 12:06 4939

Dette ser jo lovende ut.............
Redigert 18.01.2021 kl 22:07 Du må logge inn for å svare
Odi.1
18.12.2018 kl 12:14 4930

bare å logge seg ut av portfoli , ta frem julegodisen, og litt tålmodighet.
Redigert 18.01.2021 kl 22:07 Du må logge inn for å svare