SEISMIKKAKSJENE

Slettet bruker
MSEIS 17.08.2018 kl 10:23 29619

TGS - Har lite havbunnseismikk, må betale mye for å anskaffe det. Tjener svært godt på billige streamerdata

SPU - Har ingen havbunnseismikk, må betale like mye som TGS for innkjøp av det, tjener knapt penger på driften selv i gode tider med billig innkjøp av streamerdata

PGS - Har ingen havbunnseismikk. Inntektene svakt ned sist kvartal, mindre etterspørsel etter nye streamerdata, tjente likevel penger. 9,1 milliarder i gjeld. Utpeker seg som gjeldstynget

PLCS - Har ingen havbunnseismikk, økte inntektene sist kvartal, men taper fortsatt penger. Har en god flåte med skip tilpasset dagens streamermarked, bedre enn PGS kostnadsmessig. 3,4 milliarder kronet i gjeld. Gjeldstynget

SBX - Har ingen havbunnseismikk, men har gamle billige skip med luftkanon, som kan bli tilbudt som skyteskip ved havbunnseismikkundersøkelser, leid inn som underleverandør. Lave inntekter sist kvartal, taper også penger

EMGS - Unik teknologi, ikke seismikk men elektromagnetiske data som samles inn med noder på havbunnen. Mye benyttet i barentshavet, står bak flere gode oljefunn på norsk sokkel. Lave inntekter sist kvartal, taper penger.

MSEIS - Havbunnseismikk, unik teknologi, et selskap i vekst med gode fremtidsutsikter. Høye inntekter på tross av få operasjoner. Økte inntektene marginalt siste kvartal og gikk på et lite tap.
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Lilleulv
19.09.2018 kl 19:23 4411

Holder meg til PLCS og sbx. Sover godt om natten til og med. Snuste litt på magseis, men mistet interessen. Når noen er så opptatt med å overbevise alle andre om sine investeringsvalg, så blir jeg ikke overbevist. Hvilke kursmål ulike meglerhus måtte slenge ut av seg til enhver tid, kan jeg heller ikke forholde meg til.
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.09.2018 kl 19:42 4392

Men du lot deg altså lure av en plcs tråd med over 400 poster (overbevisninger), og samtidig reklamerer du med ditt valg her nå. Er mye bedre at du holder deg til plcs tråden, der du trives.
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Lilleulv
19.09.2018 kl 20:11 4380

Nei, lot meg ikke lure. Kjøpte PLCS lenge før jeg i det hele tatt leste noe som helst på dette forumet ? og denne tråden er vel om seismikkaksjene, altså inkl PLCS. Trives godt her jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Fra Sidelinjen
19.09.2018 kl 20:26 4367

Spb 1 høvlet rettmessig ned kursmålet på MSEIS fra 30 til 20 NOK etter Q2-tallene. De var og er ikke imponert av ordrebackloggen. Det er siste analysen jeg har sett fra de på selskapet.
Selv om det ropes her inne om lite konkurranse og utsolgte noder, er Spb 1 spesielt skuffet over at selskapet kun vant anbud tilsvarende 35 MUSD av en total utlysning på 330 MUSD. Så at det er tøff konkurranse i streamermarkedet og bare velstand i havbunnsmarkedet er ren bullshit, og reflekterer den håpløse hausseargumentasjon rundt MSEIS.
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.09.2018 kl 20:52 4345

fra xstrainvestor i dag

L*** B********* 09:21
Kjøpt litt SBX på morgenkvisten etter denne morgenmeldingen fra SB1M: TGS/MSEIS/SBX: TGS strategic entrance into Ocean Bottom Seismic is a potential game changer for the industry – Buy Magseis and Seabird
S******** L***** 09:22
hvorfor ikke ta MSEIS heller?
L*** B********* 09:23
Fordi jeg kjenner SBX bedre
S******** L***** 09:23
IC
L*** B********* 09:23
...og fordi jeg jo må støtte Heidar/Ketil samt at SBX skal presentere seg i Vilnius på fredag
F**** K********** 09:24
"Drømmedødaren" Svend er allergisk mot sbx ?
L*** B********* 09:24
Bra med innvendinger da.
S******** L***** 09:24
liker MSEIS jeg
de er state of the art
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
19.09.2018 kl 22:26 4294

Fra Sidelinjen: Du står ikke til troende. På diskusjonstråden om Pgs skriver du at du gikk short i Mseis på kr 18,-. Tror ikke Mseis kan shortes, til det er omsetningen i aksjen for liten. Men din iherdighet i å snakke ned Mseis får en jammen til å lure.
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.09.2018 kl 07:52 4182

Hvem har fått resten av anbudene? Fairfield har meldt et par prosjekter i Q3. Jeg tror det er forsinkelser, alt er ikke delt ut enda
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Odi.1
20.09.2018 kl 07:58 4174

Kan umulig ha fulgt med denne lyrikeren i sp1 da, om dette var tilfelle.
Grytenes og co, ville ikke opprettholdt USM 100 for 2018 om dette var tilfelle.
En kan rett og slett ikke ta på seg mer arbeide før en er 100% sikker på at noder. og personell til å utføre høyere kapasitet er der.

Utviklingen i q2 vet vi nå har vert betydelig opplæring og ansettelses , og kjøp av nye mass noder.
Selvsagt kan en mene at mseis er lite selskap osv, men dette er ill relevant når det viser Dobling etter Dobling av inntekter og generell vekst av selskapet, det fine er avkastningen. Avkastningen til aksjonærene , det er dette som har betydning om en skal være investor i selskapet.

Når en viser til hva hvert enkelt selskap har " Fått" av alt som skulle være ute på anbud, osv , viser det absolutt ikke igjen av noen Øvrige seismikk selskaper på Oslo Børs heller , så dette argumentet faller som sten i bakken når en har vurdert ett selskap som rett og slett er Utsolgt og aksjonærene kan bare glede seg til Q3 og Q4 2018 vil bli Presentert .
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Fra Sidelinjen
20.09.2018 kl 08:46 4117

Marketwatch, jeg har selvfølgelig ikke shortet MSEIS, men den eneste gode grunnen til det er for tynt volum. Fundamentalt sett er jeg skeptisk til caset, og som en hedge i min long PGS hadde det vært en grei strategi, men volumet uteblir til at det frister.
Kjenner igjen så altfor mye fra EMGS-storyen i MSEIS, og det å være disruptiv i denne bransjen vil kun fungere dersom man value-adder noe vesentlig til kundene. Det kan jeg ikke se at MSEIS har klart, og Fairfield var den som trakk det lengste strået blant selskapene i de anbudene MSEIS bydde på i første halvår.

Jeg så en tidligere argumentasjon rundt EMGS om at de hadde livets rett fordi de eksisterte fortsatt... Vel ja, hvis man mener det er berettiget når 1 MNOK investert i 2012 pr i dag er 10 000 kroner, så skulle man kanskje i stedet latt markedet fått den avgjørende stemmen. Her har ikke eierne fulgt kundenes pengestrøm, og pøst på med god kapital inn i en stadig mer mislykket satsning. Jeg mener MSEIS-eierne kan bli vitne til det samme, det kreves betydelig med ordre for å holde kontantstrømmen positiv.
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
joachim05
20.09.2018 kl 09:06 4099

Blir litt tulllete å henge seg opp i at selskapet har fått for få kontrakter når de faktisk er utsolgt for noder... Det er bånn gass frem til Februar/Mars 2019, og Grytnes er så priviligert at han kan velge de jobbene han vil ha...
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Fra Sidelinjen
20.09.2018 kl 09:38 4058

Ja, sikkert like tullete som å bry seg om at LOI'er blir kansellert og aksjekursen svimer av. Utrolig at ingen av dere stopper opp og tenker over caset når alle forutsetningene dere som aksjonærer er ute etter faller på plass en etter en ( deres utsagn, ikke mine...), men allikevel blir selskapet bare mindre og mindre verdt. Dette i tillegg til et aksjemarked som når all time high annen hver måned, og oljepris som har steget 130 % fra bunnen. Tror dere at et børskrakk og oljepris på 40 USD er det som skal løfte kursen igjen? Det hadde i så fall føyd seg inn i rekken av en lang rekke fallerte argumenter.

Men dere skal ha for å holde troen i alle fall, er nok bra for ledelsen at noen støttekjøper aksjer siden ingen andre investorer ser ut til å finne caset attraktivt. Vi fire på kontoret her har sagt vi skal vurdere caset når oljen går gjennom 90 USD, men kun fordi da blir all streamerkapasitet absorbert ganske så effektivt, men frem til da er aksjen stay away. Desperasjonen til visse aksjonærer er heller ikke noe bra tegn. Når man mister evnen til å være objektiv og lar seg irritere og frustrere over andre investorers suksess, har man tapt. Jeg tror at man undervurderer effekten av dette blant noen skribenter her inne. Man klarer utmerket godt å prate andre investorer bort når man oppfører seg som en sutrete 12-åring.

Det er faktisk ganske så mange likvide og godt kapitaliserte investorer som skummer gjennom trådene her, det står en del fornuftig i mange av de, og det stopper man opp ved. Når innholdet er det motsatte, blir effekten deretter. Det gjør ikke meg noe som ikke er aksjonær, det vil heller bare føre til at aksjen blir billigere og billigere, og at jeg til slutt kanskje forsøker å ta et bet. Selskapet blir som en opsjon man kan prøve et bet på, men det er lenge til vi er der. Kanskje kommer vi aldri der....

Men nå skal jeg la MSEIS være MSEIS, og min agenda er ikke å sverte selskapet, prøver bare å holde fokus på realitetene siden jeg ikke ser at de kommer frem blant eksisterende aksjonærer, med unntak av de som har innsett dette og solgt seg ned så godt det lar seg gjøre siden slutten av mai måned.
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.09.2018 kl 09:54 4040

Fra sidelinjen er fullastet i PGS og begynner smått og irritert å se at PGS taper terreng.
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Odi.1
20.09.2018 kl 09:55 4038

Siden mai har MSEIS fått kontrakt i Europa 3 måneder- ASIA 3 måneder - Mitt-Østen 7 måneder og en 2 måneders LOI i Amerika fra 2/19
Med så ultra lite volum på ned i aksjekurs, så betyr det 0 for oss som har Long posisjon, og god tro på knall gode resultater i q3- q4 18.
At noen ønsker å snakke dette ned, er forståelig, da de vil inn så billig så mulig. Det beste "HOLD" signalet eksisterende aksjonærer kan få.
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Vikusen
20.09.2018 kl 09:55 4038

Du har ikkje peil. Grunnen til at Mseis ikkje går er pga di leverte i minus Q2. Kursen var å snuste på 19kr før kvartalet. Investorer ser bare på tall,gikk kvartalet i pluss eller minus. Mange graver, funderer ikke over hvorfor det gikk i minus. Då faller kursen. Ellers har kursen gått veldig bra på kontrakten om rødehavet og andre nyheter generelt. Pga dette er ett lite firma med begrensa utstyr, så blir det ikke nyheter hver uke som for eks plcs,pgs som har enorm flåte med tilsvarende stor gjeld. Jeg savner litt media dekning og djup analyse av Mseis. Det kommer nok fremover når alle nodene er på plass og fleire kontrakter tikker inn og di levere skyhøyt Q3.
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.09.2018 kl 09:57 4034

Det er de flinkeste i aksjemarkedet som klarer å oppdage fundamentale trendskifter, andre har nok med å studere historiske chart
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.09.2018 kl 10:03 4023

Spot on vikusen
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Fra Sidelinjen
20.09.2018 kl 10:06 4023

Matsern, min eksponering i PGS utgjør samlet 2 % av min portefølje, og 20 % av min eksponering på Oslo Børs. At den har svingt opp 10 % igjen denne uken er et hyggelig bidrag, men ikke mer enn at det utgjør mindre enn 1 % av bevegelsen i min portefølje. Nettopp fordi jeg har en bred portefølje tåler jeg svingninger langt bedre enn noen som går all in i et case med en våt drøm om å doble sparepengene sine. Det synes veldig godt når det er tilfelle, og man klarer ikke å svelge realitetene og ønsker å dra alle andre meg seg i den gjørma, eller aller helst, få de til å løfte seg ut av hengemyra.

Bare på 5 minutter kom det en hel haug med tilsvarende argumenter fra menigheten, og nå er problemet analytikerne! Ikke rart mange ler godt av disse trådene, og gud hvor enkelt det er å provosere hvis man ønsker det.
Så lykke til med trendskifter, disrupsjon, det fundamentale, ingen ledige noder igjen etc etc. Dette går nok veien til slutt, det hadde gledet meg det :)
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Odi.1
20.09.2018 kl 10:22 4016

Det blir veksten i Mass Noder uten gjelds helvete som vil gi suksess for Mseis, kombinert med å vinne gode kontrakter.
Ingen er lenger i tvil om kvalitet og gjennomførings evner etter att Mseis fikk Adward fra Conoco Phillips /17.
Vil tro større seriøse aktører vil åpne øynene for denne teknologien, og konseptet . Dog vil det ikke være store tilgjengelige poster i Mseis under 30 kr.


Vil også minne om denne: " The contract will commence in Q3 2018 and last for approximately 3 months. " Sør Asia
q3 er det kun 10 dager igjen av, og ha sterkt i minne hva som ble presentert ved sist q...
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.09.2018 kl 10:24 4016

Ingen tvil om analytikerne og media er fraværende. I stedenfor å hausse Magseis, hausser de SBX som skal leie ut skip med luftkanon til OBS. Jobben med luftkanon er en liten enkel del av en OBS innsamling, den delen som får minst betalt.

Årsaken kan man spekulere i, men på et tidspunkt var det flere kjendisgribber inne i SBX. Analytikere hører på dem, samme gjør bekjente i media. Norge er lite, finansmiljøet et lite.
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Vikusen
20.09.2018 kl 11:05 4003

Jeg satt i plcs fra 1,2 og var med opp til 2,8 så kom innsidesalget og var med ner igjen til 2,3 før jeg solgte. Problemet er at plcs, litt usikker på pgs har ikke studert dem så nøye. Men di øker gjelden hvert kvartal. Med dagens rater kan det gå helt til godt ute i 2019 før di kanskje går i pluss. Derfor hoppet jeg over til Magseis. Levere for eks plcs rødt igjen i Q3 med 100% utnyttelse da gir det en pekepinn kor lang tid det vil ta før kursen beveger seg. Med så mye gjeld så kan det hende di aldri kommer ovenpå før nedgangstider.
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Lilleulv
20.09.2018 kl 11:35 6335

Meglerhus drev å kuttet kursmål ned til 9kr på PGS i oktober i fjor fordi de mente de hadde for mye gjeld. Se på aksjekursen nå :)
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.09.2018 kl 11:51 6319

Kursen var 10kr høyere for kort tid siden. Det fundamentale vil hente inn kursen til PGS. Ferd er ingen amatører, de har sett at festen er over. Hvis ikke, hadde det ikke vært noen grunn til å selge.
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Rimdrim
20.09.2018 kl 12:58 6281

...mens andre har ropt over seg ‘kjøp Mseis-verdens beste aksje’ siden godt over 20 og nedover.. foreløpig har interessen for å selge altså vært større enn å kjøpe.. men det er vel ingen andre som ‘skjønner noen ting’ så da blir det vel sånn..?
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.09.2018 kl 15:10 6240

SBX fikk en LOI for å jobbe på prosjektet til Magseis. 9 mill kroner omsetning i sbx-aksjen, 367.000kr omsetning i Magseis aksjen. Det burde ha vært omvendt. Investorer må være totalt blinde.
Men det gjør at andre kan tjene penger, derfor er børsen morsom
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
really
20.09.2018 kl 15:39 6230

Jeg trodde tro hørte hjemme i kirken, men jamen er det nok av det på MSEIS trådene også. Takk for et presist innlegg sidelinjen.

Fra Sidelinjen
I dag kl 09:38
159
Ja, sikkert like tullete som å bry seg om at LOI'er blir kansellert og aksjekursen svimer av. Utrolig at ingen av dere stopper opp og tenker over caset når alle forutsetningene dere som aksjonærer er ute etter faller på plass en etter en ( deres utsagn, ikke mine...), men allikevel blir selskapet bare mindre og mindre verdt.

Og vær veldig oppmerksom på at jeg er ikke negativ til MSEIS som selskap. De har en god teknologi, er i fremgang og vi kan regne med at resultatene blir vesentlig bedre fremover. Men det koster å vokse og det går langsomt. Resultatet er at de sannsynligvis ikke er noen vesentlig spiller i seismikkmarkedet før denne oppgangsperioden er på hell.

Dette sprøytet som pøses ut om at all annen seismikk er dødsdømt vitner om skribenter som totalt mangler gangsyn, om de i det hele tatt tror de skriver sant. MSEIS inngår i en portefølge av seismikkselskaper som til sammen dekker det leteselskapene har behov for. de er spesialistene som skaffer de mest presise dataene der det trengs. Men det koster. Og som regel har en eller flere av de andre skutt mer grovkornet seismikk først, til mye lavere pris pr km2.
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.09.2018 kl 15:47 6220

Det er bare å konstatere at PGS og PLCS ikke blir med på festen i havbunnseismikk. Det er bedre å bytte hest nå, kan bli dyrt seinere. Du kan ende opp med å få mindre for hesten du har nå, og betale dyrt for den nye

SBX har noen steingamle skip de kan leie ut for småpenger, derfor fikk de en LOI i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Odi.1
20.09.2018 kl 15:50 6298

Verneverdige :)
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.09.2018 kl 18:02 6222

Ble noen få prosenter opp i dag, bedre enn ingenting
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.09.2018 kl 20:58 6094

Liten prosentvis oppgang på fredag. Pilen peker rett vei
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Fra Sidelinjen
22.09.2018 kl 23:13 6018

PGS steg 10 % i løpet av uken, ganske stikk motsatt av forrige helgs sure oppstøtt om videre fall til 20 kroner. Aksjer er åpenbart veldig vanskelig for enkelte å skjønne mekanismene til.

Må heller ikke glemme å legge til vinnerstrofen om at «det fundamentale vinner til slutt». Det vant i alle fall denne ukens race, både hva angår beste aksjeperformance og oppgang i oljepris.
JP Morgan forøvrig høynet oljeprisestimatettil 85 USD i Q4. Velkommen etter, kun ett år siden jeg sa det samme.
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2018 kl 09:51 5923

PGS steg 8,3%, ikke 10%. Magseis steg forøvrig 5,3% i samme periode, så den helt store forskjellen er det ikke å snakke om.

Du bommer fullstendig på det fundamentale. Håper for din del at du tuller. Det er ikke oljeprisestimat for neste kvartal som driveren for butikken til PGS og leting i umodne områder med svære skip og mange streamere. Ikke aksjekursen til PGS heller.

Oljeselskapene må se flere år frem i tid. Det er ikke cotango i oljeprisen. For eksempel DEC-23 har flatet ut på $65 siden slutten av august for ICE Brent. Hvis kontrakten 5år frem i tid kommer opp i $85, kan jeg bli mer positiv, men dit er det langt
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Fra Sidelinjen
23.09.2018 kl 10:12 5926

Du er uten tvil den mest trangsynte og minst kompetente personen i disse trådene. Du skriver forrige helg at PGS skulle rett ned til 20 kr, når den stiger fra 30.29 til 33.11 så klarer du å gjøre et nummer av at stigningen ikke er 10 %. Det faktum at du for n’te gang viser at du aldri burde ment noe som helst her inne slår deg ikke?

Vel vel, jeg kan ikke si annet enn at jeg kondolerer på vegne av MSEIS-aksjonærene som må hanskes med deg og din spamming over alt på forumet. Du har rett og slett ikke peiling på disse markedene, og jeg skulle gjerne visst hva som gjorde at du forvillet deg inn i MSEIS og hvor denne bitterheten kommer fra. Du må gjerne forsøke å prate ned streamere fra morgen til kveld, men det er ingen oppegående investorer som trer på seg slike luer som snevrer synet så mye. Stahet gjør blind heter det, og ja, det ser vi.

Det er forøvrig ikke bare oljeselskapene som ser flere år frem tid, det gjør også oljeserviceinvestorene. Skjønner at du klamrer deg fast til halmstrået om at markedet ikke ser hva som skjer rundt neste sving, men beklager å måtte skuffe, det gjør vi. Og konklusjonen er klar; long streamere / tradisjonell seismikk & short EMGS / MSEIS.

Spør du meg; en vinneroppskrift. Vær forberedt på neste EMGS emisjon i løpet av Q4, og den kommer de ikke til å klare å sette på 2.5 NOK igjen. Tipper 1.25, med 80 - 90 % utvanning. Men det betyr vel bare i din verden at det fundamentale vinner, fordi selskapet fortsatt eksisterer og finner investorer som ønsker å kaste mer penger på EMGS-bålet.
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2018 kl 10:53 5889

Jeg registrerer at du nok en gang hamrer løs på person. Du evner ikke å komme med noen seriøse konkrete argumenter for at PGS sin butikk skal komme opp på et levedyktig nivå. Bare haussing uten substans, med henvisning til aksjekursen som forøvrig er ned med 8,12% sist måned i følge netfonds.

Short MSEIS ser du. Helt latterlig useriøst når alle tallfestede piler peker opp i det markedet Magseis opererer i. Til og med SBX har sett at det er i havbunnseismikk ting kommer til å skje de neste årene.

FERD solgte i bøtter og spann i PGS for kort tid siden. Er de inkompetente mener du? Hvis kursen skal kraftig opp, slik du mener, må jo ferd være idioter som selger istedenfor å doble pengene sine.
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2018 kl 10:54 5893

Dobbeltpost
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Lilleulv
23.09.2018 kl 11:06 5881

Du har heller ingen overvekt av seriøse argumenter for dine påstander om at streamere ikke vil gjøre det bra innen seismikk. Jeg tror også at havbunnsseismikk er et voksende market, men det blir neppe noe enevelde innenfor seismikk. Det er et voksende marked, men til sitt bruk. Men aksjene dine i magseis blir med all sannsynlighet mer verdt skal du se. Skal ikke ta fra deg den.
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2018 kl 11:10 5877

Lilleulv, Til sitt bruk? Det er ikke slik at hvis du henter inn havbunnseismikk (OBS), så trenger du likevel streamer i tillegg. OBS erstatter streamer. Ikke nok med det, men geologene får mye bedre bilder å jobbe med i tillegg. I stort sett alle områder som er interessante for oljeleting, vasser allerede oljeselskapene i streamerdata. Likevel bores det massevis av tørre brønner. Derfor er oljeselskapene på jakt etter bedre data, slik at de kan få opp treffprosenten og sløse mindre på tørre brønner. Bore tørt er enormt dyrt både økonomisk og psykologisk.
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Lilleulv
23.09.2018 kl 11:24 5870

Nei, Matsern. Det var ikke det jeg påstod heller (at man ved bruk av OBS trenger streamer i tillegg). Så du bør også slutte å legge mening i andres munn. Havbunnsseismikk er mest egnet til allerede eksisterende felt, derav "til sitt bruk."
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2018 kl 11:46 5856

Prisen på OBS er drevet nedover av teknologiske fremskritt, og det har ikke dabbet av, tvert i mot. På et tidspunkt vi OBS kunne bli brukt i samtlige faser av letingen, kanskje med unntak av 2D. Det eneste området OBS ikke er attraktivt i dag, er nettopp i den første letefasen hvor skrotbillige 2D streamere brukes, bare for å finne ut om det er noe interessant å undersøke videre i det hele tatt. Men som kjent, er det meste av interessante områder allerede teppelagt med 2D-data som oljeselskapene allerede sitter på
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Lilleulv
23.09.2018 kl 11:53 5859

Diskuterer gjerne saklig med deg, Matsern. I dine påstander om at OBS erstatter seismikk, så lurer jeg på hva din oppfatning av streamer er hva kommer til videreutvikling av teknologi i form av kostnader og bedre innhenting av data? Ja, OBS kan brukes i stedenfor streamere for å hente inn data, men mener du at streamere står på stedet hvil i forhold til å bedre egen teknologi og metode, og at kun OBS er det eneste nyskapende? Har ikke nektet for at havbunnsseismikk er et voksende marked, men etterlyser tungtveiende argumenter for at det erstatter streamere i den grad at streamere ikke har noe i seismikk og gjøre, og derfor umulig kan overleve.
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2018 kl 12:12 5853

Lilleulv, anbefaler å lese denne artikkelen http://fb.eage.org/publication/content?id=90975

Antar du har en liten skrivefeil, OBS erstatter ikke seismikk, OBS er seismikk.

Det er en så stor fundamental forskjell på det å ha noder på havbunnen og streamer under vannskorpa, at ingen justering av teknologien kan kompensere.

Dette teknologiskiftet er ikke lett å ta innover seg for de fleste. Det letteste er å satse på de gamle og «trygge» aksjene istedenfor MSEIS, og HÅPE at kursen skal opp mot gamle høyder igjen. Det kan altså vise seg å bli en meget kostbar erfaring. Det har allerede blitt kostbart for mange.
Redigert 21.01.2021 kl 04:12 Du må logge inn for å svare