Historisk gunstig mulighet for å starte nytt flyselskap.

Slettet bruker
FLY 01.04.2020 kl 17:31 3036

Dette gitt at NAS faller i fra.
Og slik ting står nå, er dette et mulig scenario, og derfor på sin plass å kunne ta opp og diskutere.

Hvis NAS faller, oppstår et tomrom. Dette bør og må Norge fylle.

Vi vet at interesser i utlandet er interessert i å erobre det norske og nordiske markedet. Dette tror
de at de kan få til ved å enten å overta NAS, eller få vekk NAS og tre isteden selv. Begge disse
alternativ må vi eliminere vekk. Norsk luftfart skal i stor grad være under norsk kontroll.

Vi ser hva som skjedde i XXL nå. Et nytt flyselskap burde bli enda mer interessant. Det vil sannsynligvis
kunne skaffe seg fly spesielt billig i kjølvannet av coronakrisen. Lånerentene er satt ned. De kommer
til full effekt om man oppfyller høye egenkapitalandels krav. Og flydrivstoff er det mulig å sikre seg
til rekordlave priser for lang tid fremover.
Med andre ord lovende utsikter. Selskapet kan få meget lave kostnader.

Ryanair bruker kynisk skatteparadisøyer i den engelske kanal, til et nullskatteyter opplegg. Dette er
egentlig et så hårreisende opplegg, at dette kan bli sønderknust om ikke så lenge. Særlig etter at
vikinger oppdager dette. Og begynner å angripe ESA og EU-kommisjonen med dette. Så Ryanair kan plutselig få det tøfft.
I realiteten så snylter Ryanair gratis på velferdssystemet i hele Europa. Det er konkurransevridende.

Norge har bl.a. 10 flotte flyplasser som fosser frem, og Norge satser på turisme. Verdens luftfart ventes å dobles
fra 2018 til 2038. Og den blir stadig mer miljøvennlig. Det blir også bl.a. biltrafikken.

Det nye selskap vil lære av Norwegians feil, og optimalisere alt enda bedre. F.eks. ikke selge langdistansebilletter
billigere enn det behøves i splitter nye forlengede Dreamliner fly med 338 - 344 seter, med best mulig mat. Det
er ikke nødvendig å drive blåkors for søreuropeere eller mellomeuropeere.

Et nytt norsk flyselskap kan få betydelig mye mindre gjeld enn Norwegian har nå, og av denne grunn kunne
påregne lavere gjennomsnittlige finansieringsrenter enn det Norwegian har i dag. Og mange vil sikkert støtte
opp om et sånt lovende, sunt og nasjonalpreget flyselskap.
Redigert 21.01.2021 kl 01:24 Du må logge inn for å svare
Strategi
01.04.2020 kl 18:56 2983

Det du skriver er så dumt og så dårlig fundamentert.
Det er full krise i ditt hode.
Dette er bare tull og tøys fra ende til annen.
Gudene vet hvem dere er engasjert av.
Det eneste jeg kan si er at hundrevis av innlegg har null verdi her inne.
Redigert 21.01.2021 kl 01:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.04.2020 kl 19:06 2954

En så panisk uttalelse viser bare frustrasjonen og desperasjonene hos NAS' kreditorer.

Oddsen for nytt flyselskap alternativet, vil nok øke dag for dag. Det blir spennende å følge
utviklingen globalt for tilgangen på billige fly fremover. IATA har nylig skrevet om forhold
rundt det.

Mange flyselskap har neppe nasjonal regjering i ryggen som visse andre land har. Flyselskap
uten støttesystemer rundt seg kan få det tøfft.

Jeg tipper flytrafikken vil temmelig fort ta seg opp etter coronaen. Men mange flyselskap vil
kanskje ligge med brukket rygg. De med kapital i denne situasjonen, som norske interesser,
kan dermed ligge meget godt an vis a vis å kunne plukke kirsebær fra denne kommende ruinhaugen
med fallerte flyselskap. Kanskje litt usmakelig, men sånn er kapitalismen.
Redigert 21.01.2021 kl 01:24 Du må logge inn for å svare
bj111
01.04.2020 kl 19:11 2937

Jeg tror det vil ta sin tid før det reises like mye med fly etter corona. Stor arbeidsledighet og mange bedrifter med dårlig økonomi vil legge en demper på turisme og forretningsreisende i lang tid. For NAS er det i så tilfelle katastrofalt.
Redigert 21.01.2021 kl 01:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.04.2020 kl 19:21 2910

Coronaen har foreløbig ikke vart så lenge. Jeg synes det overdrives kollosalt med
å gråte for sin syke mor i så henseende. Foreløbig er det grenser for hvor lange
ettervirkninger dette kan få. Mange hungrer nok etter å reise også.

Skulle coronatiden trekke ut, ser det verre ut for NAS og bedre ut for nytt flyselskap
caset.

Det norske investormiljøet bør ligge i forkant her. Inntrer rett tidspunkt, kan nok
10 mrd. kr. reises på et blunk for å få igang et nytt flyselskap. Dette er viktig fordi
det kan ta litt tid å komme i gang, og opp i størrelse. Men til gjengjeld kan dette
være en unikt sjeldent stor mulighet i luftfart.

Her er for omstendighetenes skyld Norwegians prospekt i forbindelse med børsnoteringen i 2003 :
https://www.norwegian.no/globalassets/ip/documents/about-us/company/investor-relations/reports-and-presentations/prospectuses/prospectus-ipo-december-2003.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 01:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.04.2020 kl 20:50 2855

https://www.youtube.com/watch?v=TszIMD3549o

Boeing 777-X
Fantastisk flott fly. Hadde jomfrutur i januar. Kommer i operasjon 2021.
Se 8,50 min. for å se hvordan seter i vårt norske flyselskap kan se ut.
(Ikke sånn som dagens triste NAS seter ser ut).

76,73 meter lang (verdens lengste sivile jetfly)
71,75 m. bred, oppslåtte winglets : 64,85 m
19,68 m høy
Cabinbredde innv. 5,96 m
Cruisingspeed 950 km/t
Listepris 442 mill $
Max takeoff weight : 351 tonn
426 pass.
Jetfuel veier 0,81 kg/l
Det skrytes av dette flyet. Egner seg best på lange distanser.
2 motorer
Moderne og drivstofføkonomisk. Vakkert fly. Teller det også.
Redigert 21.01.2021 kl 01:24 Du må logge inn for å svare
OleR77
01.04.2020 kl 22:26 2809

Det er troll som jakter etter reaksjoner. Fleste av de har nettopp laget seg konto og flere av de er samme person som poster.

Hele OPs post kan argumenteres mot med at både staten Norge og Norwegians kreditorer vil tape massivt på å se Norwegian gå konkurs. Regjeringen vil tape ansikt av å se Norwegian gå konkurs fordi de ikke klarte å komme med støtte under den verste krisen siden 2. Verdenskrig. Kreditorene vil få smuler igjen ved at Norwegian oppløses
Redigert 21.01.2021 kl 01:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.04.2020 kl 22:49 2777

Derfor må kreditorene bidra nå.
Slik jeg ser det, går det en grense for hvor tung gjeld selskapet kan ta med seg videre. Samtidig
som nystartsalternativet ser meget bra ut. Forskjellen mellom disse alternativ kan bli stor. Regjeringen
faller om Norge står uten flyselskap.
Norge skulle trukket støtten til SAS, siden S. og D. trakk støtten til NAS. En tabbe der. Bør rettes.
Redigert 21.01.2021 kl 01:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.04.2020 kl 22:53 2758

Har liten tro på at å starte opp et nytt selskap er billigere enn å redde et eksisterende selskap.

Bare det å skifte en logo koster et statsbudsjett. Satt på spissen.
Redigert 21.01.2021 kl 01:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.04.2020 kl 22:58 2743

Det med logo kjøper jeg ikke.
Vi får se hvor stor forskjellen blir. Det er et tidsperspektiv her også.
Kreditorer bør bidra til å løfte EK til 8 %. Kanskje Boeing også ?
1 fly er visst solgt. 146 fly nå.
En variabel her man bør være litt obs på er MAX. Det er ikke sikkert de blir godkjent.
Og hva da for Boeing ?

Boeing falt 12,35 % i dag til 130 $ pr aksje. Boeing vis a vis NAS er ikke bare bare.
NAS har en stor bestilling inne + 18 MAX på bakken. Kan ikke Boeing levere, er
Boeing ille ute.
Redigert 21.01.2021 kl 01:24 Du må logge inn for å svare
nordnes
01.04.2020 kl 23:02 2733

Det skulle ikke forundre jeg om O’Leary står klar om Norwegian skulle forsvinne. Konsernsjef Jacob Schram sa at dersom Norwegian forsvinner er det å rulle ut en rød løper for Ryanair. Det er fullt mulig at Ryanair er klar til å starte opp ruter på kort varsel om det skulle skje. Så dere som håper på en Norwegian konkurs; å tro på et nytt stort flyselskap i Norge, det er lite sannsynlig.
Redigert 21.01.2021 kl 01:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.04.2020 kl 23:03 2723

Hva estimerer du en oppstart av et flyselskap tar i tid?

Reddes NAS kan jeg bestille en tur til Oslo med appen i dag. Og i juni.

Når kan et nytt selskap tilby det samme?

Den EKen på 8% blir sikkert et samarbeid mellom mange parter å få til ja.
Redigert 21.01.2021 kl 01:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.04.2020 kl 23:04 2721

Bare appen tar hvertfall 6 mnd.
Redigert 21.01.2021 kl 01:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.04.2020 kl 23:06 2708

Håper ikke på NAS konkurs. Men det er en mulighet som kan inntre. Og da, hva da ?
Redigert 21.01.2021 kl 01:24 Du må logge inn for å svare
nordnes
01.04.2020 kl 23:09 2693

Jeh håper virkelig Norwegian klarer seg. Vi trenger et norsk flyselskap.

Hva da, har du lest denne ?
https://www.dagbladet.no/kultur/en-rod-loper-for-ryanair-om-vi-forsvinner/72305985
Redigert 21.01.2021 kl 01:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.04.2020 kl 23:12 2679

Det tar kanskje omlag 6 mnd. Men i denne perioden kan det være
ganske slapt i markedet, så det kan passe.
Det kan antagelig gå raskere om det skjer via et eksisterende flyselskap.
De 8 % betinger ingen emisjon. De må kreditorer mv klare i fellesskap.
Redigert 21.01.2021 kl 01:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.04.2020 kl 23:14 2673

Vi trenger et norsk flyselskap. Dette er svært viktig.
Jeg har lest DB.
Om Boeing ikke klarer å levere MAX-fly, så må Boeing
være virkelig i stort erstatningsansvar overfor NAS. Det
kan være en joker i caset her nå.

La meg understreke at jeg ønsker ikke NAS konkurs. Men
det har virket som det har vært en fare for det. Og da for
å redde at vi kan ha norsk flyselskap, må nødvendigvis
et nytt norsk et på banen.

Den andre viktige variablen er hvor lenge coronaen varer.
Redigert 21.01.2021 kl 01:24 Du må logge inn for å svare
OleR77
01.04.2020 kl 23:17 2657

Og nettopp dette er hvorfor jeg tror at regjeringen vil steppe inn med nødstøtte om Norwegian ikke får støtte fra obligasjonseierne i morgen. Regjeringen holder igjen pengesekken til de absolutt må
Redigert 21.01.2021 kl 01:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.04.2020 kl 23:21 2649

Minner om at alle hausserne her har hatt feil i mange år. Vi kan vel si at de har driti seg ut big time. Det er nå kommunisert fra selskapet, så langt det går på nåværende tidspunkt, at det må bli en emisjon hvis fase 3 skal gjennomføres. Det hjelper null å forfekte noe annet. Ok, mulig at dere ser for dere å få lurt noen aksjer på noen stakkarer, men det monner jo ikke når størrelser som Kjos og Kise selger seg rett ut.
Redigert 21.01.2021 kl 01:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.04.2020 kl 23:23 2640

Nei, her forregner du deg. Dette må obligasjonseierne fikse.
Etter 30 juni kan staten fylle på mer. Men på det tidspunktet
vet vi mer om mye her.
Redigert 21.01.2021 kl 01:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.04.2020 kl 23:27 2623

Kreditorer og leverandører må ta fase 3. Boeing burde støtte for å redde sine ordre. Hvis de
kan levere da ?

Det nåværende NAS må heller ikke gli over på utenlandske hender. Det må være norskontrollert
norsk flyselskap vi snakker om.
Redigert 21.01.2021 kl 01:24 Du må logge inn for å svare
nordnes
01.04.2020 kl 23:30 2612

Obligasjonseierne er tjent med at NAS overlever; I en artikkel i Finansavisen for noen dager siden var ingressen følgende, sitat; « Luftfart: Norwegians obligasjonseiere er tvunget til å gi selskapet pusterom. Alternativet er pant i upopulære fly og tungt omsettelige Gatwick-sloter.»
Redigert 21.01.2021 kl 01:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.04.2020 kl 23:32 2610

Ja, de er nødt til å ta dette. Ellers er de fort ferdig.
Redigert 21.01.2021 kl 01:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.04.2020 kl 02:53 2529

Men, flyr det? Sånn i det store og hele. Eller flyr det gjerne ned? Slik som Bom Max? Bare lurer......
Redigert 21.01.2021 kl 01:24 Du må logge inn for å svare
fabian2
02.04.2020 kl 02:59 2524

Til trådstarter : Å eliminere vekk , blir like meningsfylt som å rygge bakover..............
Redigert 21.01.2021 kl 01:24 Du må logge inn for å svare
Strategi
02.04.2020 kl 07:14 2432

Skjønner ikke at det er mulig å opprette en tråd med så lite innhold.

Bra jobbet.

🤢
Redigert 21.01.2021 kl 01:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.04.2020 kl 13:28 2367

Utlandet skal verken få overta NAS eller tre istedenfor det.

Gode nordmenn vil selvfølgelig påse dette. Og de nordmenn
som lefler med utlandet i forsøk på å overta eller tre istedenfor
NAS vil bli betraktet som landsforrædere. Rett ut sagt Quislinger.
Norge må ha norsk kontroll på sitt flyselskap.
Redigert 21.01.2021 kl 01:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.04.2020 kl 13:30 2363

Jeg skjønner det er tungt å leve i utsikt til å kanskje kunne
tape mye penger. Ønsker ikke NAS konkurs. Men kanskje
det blir nødvendig å starte et Newco under norsk kontroll.
Landsforrædere har vi ikke noe sans for.
Redigert 21.01.2021 kl 01:24 Du må logge inn for å svare
Strategi
02.04.2020 kl 13:38 2351

Oljeprisen
I dag kl 13:30

Unskyld meg, bare et spørsmål og ikke ta det ille opp.
Anbefaler deg å gå inn på linken.

https://www.ungrus.no/sporsmal/aw-hjelp-til-rusavhengige

Du må jo gå på et eller annet.
Redigert 21.01.2021 kl 01:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.04.2020 kl 13:39 2345

Boeing 777-X er et nytt flydesign. MAX sitt grunndesign er fra 1950-tallet.

777-X ser fint ut. Det flyr. MAX er en feilkonstruksjon pga. for liten plass
under vingene til aktuell flymotor. Dermed trakk man motoren forover og oppover.
Dette skaper endrede flyegenskaper. Lettere for å steile.

777-X er et helt moderne fly. Jeg synes det ser veldig fint ut. Men kanskje litt vel
stort for NAS ? 426 passasjerer. Sikkert fornøyelig å fly med det. Egner seg
best på ekstra lange flydistanser. Men NAS' Boeing 787 - 9 har 338 - 344 seter.
Jeg tror på godt utprøvede moderne flydesign. Som viser at de duger. Og er
trygge å satse på. Det er drivstofføkonomisk med 2 motorer. Jumbojet og
A 380 er på vei ut. De har 4 motorer. 777-X kommer istedenfor disse.
Redigert 21.01.2021 kl 01:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.04.2020 kl 13:48 2325

Jeg gjentar :
Utlandet får verken overta NAS, eller komme med noe som trer istedenfor det.

Vil dere tape mye penger, så agér lakeier for utlendingene. Og påregn i tillegg
en smekk over fingerne.
Redigert 21.01.2021 kl 01:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.04.2020 kl 13:52 2316

Hvorfor gidde å bry seg med en tråd med angivelig lite innhold ?
Redigert 21.01.2021 kl 01:24 Du må logge inn for å svare