Norsk flytrafikk faller minst i Europa

Strategi
NAS 02.04.2020 kl 07:08 1518

Ikke så galt at det ikke er godt for noe.

Mange dårlige nyheter ligger nå bak oss, nå venter vi på en rekke gode,

De kommer.

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/04/01/7514181/norsk-flytrafikk-faller-minst-i-europa
Redigert 20.01.2021 kl 18:41 Du må logge inn for å svare
EliotS
02.04.2020 kl 07:14 1506

Den innenlandstrafikk og de avgang som er mellem de nordisk lande er vigtig for både SAS og Norwegian fordi den er med til at sikre at det jet fuel som er købt på hedge kan brukes. Det kunne være interessant at vide hvilken avregningsmekanisme som brukes for disse flyvninger. Jeg regner med at modellen er sat sammen på en måte så selskapene ikke flyver med tab på de enkelte ruter. .
Strategi
02.04.2020 kl 07:36 1465

3 mars 2020 var Aksjekursen i Norwegian 19,90.

Selskapet var gruset.
Føler nå at positivitet er på vei inn igjen selv om siste dagers nyheter kan virke negative.
I realiteten har dette lite med selskapet Norwegian å gjøre, der jobbes det på spreng med å finne løsninger.
Det har også kommet gode nyheter, vilje fra staten til å støtte selskapet.
Kommer det noe fra Danske myndigheter, Svenske (har de tenkt seg om og kommer med noe?
Bondholders?
Mye skjer om dagen.
Sett i forhold til kursen 3 mars ( 19,90) mot gårdsdagens kurs ( 9,00) mener jeg at det underliggende i Norwegian står sterkere nå enn da kursen var 19,90.
Dette er i såfall ikke priset inn på dagens kurser.

Det er lett å kun se det negative her, jeg leter etter det positive og er temmelig sikker på at det ligger en del positivt i "pipe line".
Redigert 02.04.2020 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
EliotS
02.04.2020 kl 07:42 1447

I ESA's dokument "COVID-19 Guarantee scheme for airlines" er der på side 2 en tabel som beskriver "daily variation of Air Traffic in Norway for the period 3 February to 25 March 2020 compared to the same period 2019.". Det er den 15.-17. marts at der kommer et større drop i trafikken i Norge, hvor trafikken går ned med 50 %. Den 22. marts går trafikken så ned med 65 % (= Der er 35 % trafik sammelignet med 2019).

Her er litt om NAS response på situationen frem til 15-17 marts, hvor faldet i trafik kommer frem:

Den 27.02.2020 udsendt NAS følgende børsmelding "Norwegian Air Shuttle ASA response to market speculation". Her blev det oplyst at kapitalen i Arctic Aviation Assets var uendret og intakt i forhold til forplitigelser i forhold til obligationslån. Guidance omkring positivt resultat for 2020 blev også fastholdt.

Den 10.03.2020 udsendt NAS følgende børsmelding "Norwegian to cancel approximately 3000 flights and implement temporary layoffs due to the effects of COVID-19". NAS kommer altså med denne medling før en lufttrafikken falder i større grad.

Den 16.03.2020 udsendt NAS følgende børsmelding "Norwegian to cancel 85 percent of its flights and temporarily layoff approximately 7,300 colleagues" og oplyser samtidig at man fortsætter med følgende program:

Detailed reduced schedule – starting March 25

Norway:

- Oslo - Bergen/Stavanger/Trondheim: 4 daily departures
- Oslo - Ålesund/Bodø/Evenes/Tromsø: 2 daily departures
- Oslo - Alta/Kirkenes: 1 daily departure
- Oslo - Haugesund/Kristiansand/Molde: 1 daily departure
- Oslo - Svalbard: 3 weekly departures
- Oslo - Stockholm/Copenhagen: 2 daily departures
- Oslo - Helsinki: 4 weekly departures
- Stavanger – Bergen: 1 daily departure
- Bergen – Trondheim: 1 daily departure

Sweden:

- Stockholm - Kiruna: 4 weekly departures
- Stockholm - Luleå/Umeå: 2 weekly departures
- Stockholm - Helsinki: 2 daily departures
- Stockholm – Copenhagen: 2 daily departures
- Stockholm – Oslo: 2 daily departures

Finland:

- Helsinki - Kittilä: 6 weekly departures
- Helsinki - Oulu: 1 daily departure
- Helsinki - Rovaniemi: 1 daily departure
- Helsinki - Oslo: 4 weekly departures

Denmark:

- Copenhagen - Oslo: 2 daily departures

Redigert 02.04.2020 kl 07:43 Du må logge inn for å svare
EliotS
02.04.2020 kl 07:50 1418

Strategi - Der er en interessant detalje i ESA's dokument "COVID-19 Guarantee scheme for airlines" ( Tekst avsnit 25) vedrørende støtte fra andre lande:

"GIEK (The Norwegian Export Credit Guarantee Agency) will determine the maximum guarantee amount for each beneficiary based on their size and need for liquidity as a result of the COVID-19 outbreak. These criteria will be applied in a general and non-discriminatory manner for all beneficiaries. If a beneficiary receives support from other EEA States, this will be taken into account when determining the need for liquidity and the size of the guarantee."

Det betyder at den norske regering kan ta ind i deres overvejelser at SAS fik støtte fra Danmark og Sverige men NAS blev blokkeret i Sverige pga krav om HQ i Sverige. Jeg håber at de noske myndigheter bruker denne "sikkerhetsventil".
Redigert 02.04.2020 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
Strategi
02.04.2020 kl 08:01 1370

Helt enig, dette burde brukes.
Norske myndigheter burde komme på banen og ta denne saken opp med Sverige og Danmark.

IR i Norvegian eller rette vedkommende i Norwegian burde få denne på mail.
Send over dersom du har mulighet EliotS, du er den som har mest tyngde og kompetanse her inne.
......Det er slettes ikke sikkert Norwegian tenker på alle muligheter i disse vanskelige tider.
Redigert 02.04.2020 kl 08:01 Du må logge inn for å svare
InvesTorbjørn
02.04.2020 kl 08:01 1367

Det er umulig å spå fremtiden siden hele verden har gått av hengslene, og vi er med på et stort eksperiment. Men det er ikke umulig at NAS overlever - og at mange andre flyselskaper ikke gjør det. Når verden igjen blir normal vil NAS få en langt større markedsandel.
Slettet bruker
02.04.2020 kl 08:07 1339

Når flytrafikken begynner å ta seg opp igjen i Q4 er det nok uten NAS.
Selskapet har over lang tid bevist at å leve livet som de værste tilfellene i luksusfellen ikke er bærekraftig.
Det eneste som øker i NAS er gjelden og Covid-19 er ikke årsaken til problemene til NAS.

Om noen dager får vi trafikktall og hedging posisjon for mars, som kommer til å bli svært dårlige.

Kjos/Kise gjør det eneste rette, selger seg ut av NAS mens de ennu kan få noen kroner. Flere og flere tar inn over seg at NAS ikke kan reddes.
Pirlo21
02.04.2020 kl 08:18 1298

Analytikeren Mr. Burgundy har talt. Han slår fast at trafikktallene for mars blir svært dårlige. For et geni!
Strategi
02.04.2020 kl 08:47 1228

Mr. Burgundy

Alle vet at Norwegian har bra hedging og også at de nyter lave oljepriser generellt på det som ikke er hegdet.
Er det noen som har vært gode på akkurat dette er det vel Norwegian.

Ser man i fotrhold til normale tilstander så er det store besparelser for alle, selv om volumet i flygninger ikke er optimalt i forhold til lav oljepris.
Fremtidige hedginger vil derimot sannsynligvis bli interessant i forhold til lave oljepriser og store besparelser og økte inntekter for flyselskapene i forhold til tidligere.
Slettet bruker
02.04.2020 kl 08:50 1198

Hei,
Morsomt du tar opp dette med jetfuel. Jeg har blitt ledd av for å foreslå at norske myndigheter BURDE SE PÅ
om Norge kanskje skulle øke lagringskapasiteten for jetfuel VED FOR EKSEMPEL vannkantnære flyplasser
i Norge. Kjevik-Kristiansand, Sola-Stavanger, Haugesund lufthavn, Flesland Bergen, Vigra Ålesund, Molde
lufthavn. Kristiansund lufthavn, Værnes Trondheim, Nye Bodø lufthavn, Tromsø lufthavn, og Alta lufthavn
ligger alle nære vannkanten. Flere andre og mindre flyplasser ligger også helt eller delvis nære vannkanten.
Vi har norges hovedoljeraffineri på Mongstad nord for Bergen. Og Stureterminalen i nærheten der også.

Vi reagerer på og har klaget inn til ESA at Sverige og Danmark ikke støtter NAS som de sa at de skulle.
Og påberope seg SAS Norge og flysertifikater er dessuten en omgåelse. SAS eies 81 % av Sverige og
Danmark. Bare 2,9 % av norske interesser. Dette legger vi merke til. Her bør det være skandinavisk og
nordisk solidaritet. Norden kan gjerne få noen fordeler vedrørende jetfuel. Men da må man være solidarisk
i andre aktuelle spørsmål.

Jeg har tatt opp at fysisk lagring av superbillig jetfuel er en bedre metode enn hedging. Fysisk kontroll
over jetfuelen skaper bedre handlefrihet. Vi kan kjøpe og selge og lagre jetfuel når som helst.

Av samme grunner bør Norge også SE PÅ å bygge større råoljelagre. Gjerne vesentlig større.

Dette er også noe av grunnen til at Norge selvfølgelig skal ha sitt eget flyselskap, nå som vi har ladt Sverige
og Danmark få overta SAS. Enten NAS eller et newco.
Redigert 02.04.2020 kl 09:19 Du må logge inn for å svare
EliotS
02.04.2020 kl 09:09 1146

Thinky - Interessant tanke med jetfuel - og råoljelagre.

Jeg føler meg tryg på at Svenskene's stunt med HQ ikke kommer til at gå ubemærket hen.
Slettet bruker
02.04.2020 kl 09:15 1120

Det er hyggelig det Danmark. Kanskje de tenker seg litt om i Sverige ?
Kanskje de stiller frem en tomt langs vannet hvor vi kan bygge råoljelagre ?

Nordisk flytrafikk er viktig for Norden. Alle de nordiske land kan gjerne få noen
fordeler på jetfuel i Norge. Og når elektriske fly blir mer aktuelt, så har vi
elektrisk strøm også, over hele landet. Samt store vannmagasin i den forbindelse.
Redigert 02.04.2020 kl 09:35 Du må logge inn for å svare
Strategi
02.04.2020 kl 15:40 934

Det er i allefall udelt positivt at Norwegian er på vingene i Norge og Norden hver dag.
Strategi
02.04.2020 kl 15:44 919

Ny dag i morgen, satser på godmelding etter børsslutt eller før åpning i morgen.