Bytt ut Rogfast med flytende rørtunnel

exian
17.08.2018 kl 18:32 2427

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/A2VMpq/gigantprosjekt-satt-paa-vent-vegvesenet-frykter-konflikter-i-hundremillionersklassen-med-entreprenoerer

Rogfast er et ganske vanvittig prosjekt. Ca 26 km og flere hundre meter i høydeforskjell. Fryktelig dyrt å kjøre der. 380 kr.

Vi forstår ønske om å kunne kjøre fra Stavanger til Haugesund.

Men kan vi vente til flytende rørtunnel teknologien blir helt kurant ? Da kan forbindelsen legges mye lettere. Man kan bruke ferge imens.

Hvem vil kjøre i lange, dype og dyre Rogfast ?
Veien
27.03.2019 kl 15:28 1646

Rogfast er tenkt ca 27 km lang, og gående ned til ca 390 meter under havoverflaten. Det skal koste mye penger å kjøre der.
Dette kan bli den største samferdselsfiaskoen i Norge. Man kan ha bommet fullstendig på tilbøyeligheten til å ville ferdes
i denne.
Vent på rørtunnel her. Bruk ferge imens. Konsentrer om god vei fra Karmøys sørende til Bergen og Voss.
Det vil om ca 7 år stå ferdig motorvei dimensjonert for 130 fra Stavanger til Kristiansand. Denne vil gå forkortet en
bit inn i landet.
Voss - Ålesund er det minimalt trafikkgrunnlag for. Vent med den relasjonen. Konsentrer om Ålesund - Trondheim isteden.
Med helst flytende rørtunnel kryssende de naturperlekritiske fjordene. (Ferge imens).
Sogn og Fjordane og vestlandsfylkene har nok å gjøre med å ta seg av turister osv. De foretrekker mest mulig uberørt natur.
Hold i gang ulikt næringsliv i de ulike perlene på Vestlandet. E 134 må vi også begynne å bygge. Haugesund/Bergen over
mot Drammen/Holmestrand og Moss. Kun ca 600 moh på det høyeste. Via Grungevatn eller Åmot - Svartdal (ovenfor Nutheim).
T-bane i Bergen ? Flesland - Sentrum - Åsane ?

Altså for turismes del, om det betyr noe for landet, så er jo ferje gull og tunnell helt bånn. Det er vel lite som er så kjedelig som lange tuneller når man er på ferie, mens på ferje får man seg en pause mens man nyter det å være på sjøen og se mot det vakre land.
Det er selvsagt ikke selve vannet som er så spennende, men kanten rundt er ofte vakker
Veien
21.04.2019 kl 02:28 1474

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JoOdzm/skremt-av-tunnelbranner-vil-stoppe-undersjoeiske-tunneler?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Stans Rogfast. Det er galskapens prosjekt. Skal det koste 16 mrd. ? Ingen vil kjøre der, og attpåtil betale flesk for det. Bruk ferge, og vent på kurant flytende rørtunnel teknologi.
Drøbakstunnelen må få en parallell tunnel for vestgående trafikk. Denne må bygges slakere. Og Holstad (E18 Ås) - Drammen må bli 130 dimensjonert 2 + 2 motorvei. Et av norges aller viktigste prosjekter. Tunnel Moss - Horten (Årvoll - Borre) kanskje norges viktigste.

E 39 trengs bare til Voss og fra Ålesund til Trondheim. På det andre er det null trafikkgrunnlag. Og kjempedyrt å bygge.

Regjeringen kan bli kastet av det norske folk uavhengig av stortingsvalg på disse oppgavene !

Se å få opp farten og gjør de riktige tingene. Slutt med tullet.
Ta tapet på Rogfast. Norgeshistoriens mest horrible veiprosjekt.
Redigert 21.04.2019 kl 02:40 Du må logge inn for å svare
Odi.1
21.04.2019 kl 09:33 1412

"Hvem vil kjøre i lange, dype og dyre Rogfast ? "


Dem som MÅ, når dette er ferdig kan du kun svømme over fjorden der...

Sørøya
21.04.2019 kl 10:53 1369

Rørtunnellteknologien er der. Standardisering av tunnellaeksjoner åpner muligheter for store kostnadsreduksjoner ved industriell serieproduksjon. Det er flere steder langs kysten som nærmest står klar å venter på å bli tatt i bruk som produksjonssteder som f.eks Hanøytangen. Her kan du fint bygge standardiserte seksjoner som masseproduksjon i mange år fremover.

Man må ikke når det går en ferge på 8 km, istedenfor en over 390 meter dyp tunnel på 27 km.
Veien
12.06.2019 kl 21:44 1139

Bilistene skal visstnok betale 300 kroner for en passering. 27 km lang tunnel som går 400 meter dypt.
Hvor helsefarlig er dette ?

Må være bedre å bygge flytende rørtunnel. Ca 8 km lang, og bare noen titalls meter under havflaten.
Er enig i at seksjoner kan f.eks. bygges på Hanøytangen. Og at Norge kan bli ledende i verden på
slik teknologi. Vi har erfaring fra Bjørvika allerede. Vi har erfaring fra oljeindustrien med hvorledes
betong opptrer i saltvann over tid. Og hvordan beskytte betongen. Vi er videre verdensledende på oppankring av innstallasjoner.

Norge burde i det minste bygge en prototyp for å teste ut konseptet. Mange steder i Norge
kan flytende rørtunnel bli aktuelt. Sikkert mange steder rundt om i verden også.
Alt av innstallasjonsfartøy kan vi være suverent gode på. Eller de fins hos våre naboer i
nordvest europa. Type Nederland eller Danmark.

Flytende rørtunnel kan spare betydelig distanse horisontalt og vertikalt, og nesten unngå helt synlighet
på overflaten.
Redigert 12.06.2019 kl 21:48 Du må logge inn for å svare
Veien
27.06.2019 kl 17:11 1065

Bruk EL-ferge over Boknafjorden til flytende rørtunnel er kurant teknologi.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1nxx7M/slaar-alarm-i-ny-rapport-gigantprosjekt-langs-kysten-kan-bli-utdatert?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Og skrinlegg fergefri E 39. Det er desidert IKKE noe trafikkgrunnlag for en fergefri E 39 fra Bergen til Ålesund.

En bedre veiforbindelser mellom Stavanger og Bergen trengs. Men her må ELferge inngå de strengt nødvendige steder.
E 134 fra Østlandet og over til Haugesund og Bergen berører i liten grad samme problematikk. En god E 134 kan hjelpe.

knauz
27.06.2019 kl 18:42 1034

Ser at det er mange som ikke er lokalkjent i området ettersom rør-tunnel er ett tema. Dette er umulig å få til pdd ettersom nordsjøen står rett inn her.

Flere alternativ er vurdert, og 2 løps tunnel er både sikkert og fornuftig med altanativene her.

Haugesund - Stavanger vil bli kun "ett steikast" fra hverandre og næringen i området kan blomstre.

Ferger over dette strekket er ofte forsinket, kansellert i vinterhalvåret.

Rennfast (dagens E39) har ikke kapasitet til mer trafikk, da må det eventuelt bygges parallelt nytt løp til denne på over 12km for å ha rette % på veibane etter forskrift.

Milliardprosjekt blir det okke som. Bygg Rogfast nå, mer utsettelse il føre til økte kostnader.

Jeg har inngående kjennskap til sambandet. Var det mange dager ferjene lå i 2018/19 pga uvær?
Hvem har råd å kjøre bil fra Bergen til Stavanger når alt er bygget? Langt billigere å fly. Kommer til å koste tusenvis av kroner !

SS
knauz
27.06.2019 kl 19:55 997

SS, hva koster dagens ferge? Vet du? Jeg vet. Er det betalt bompenger til fjordkryssing i en årrekke i fergebiletten?

Flyfrakte alt av installasjoner og varer til olje-næringen? Neppe særlig lurt/umulig å få til.

Varer generelt, frakte alt med fly? Båt? Kjøre via fjellet innenlands?

Fergen kan jo selfølgelig fortsette å gå den, men da må den gå fra Mekjarvik som er 1 times båttur og mye røffere sjø. Pga Rennfast har ikke kapasitet til mer trafikk.

Vanskelig og få dette til å gå opp for deg?

For de fleste som tar ferja er ikke fly fra Bergen et alternativ. Det går nå 4 ferjer 200 bilers ferjer, pluss ekstraferje ved behov.
At du har inngående kjennskap til sambandet lurer jeg på, 0815 ferja i dag var det like mye nyttetransport (varebiler til trailere) som personbiler.
Prisen blir ca 150 kr mer enn ferjebilletten, og så sparer du 30 min (det vil ta like lang tid å kjøre fra Mekjarvik til Bokn som nå til Mortavika, for de som er lokalkjent), for all nyttekjøring der tid er viktig er det besparelse. Og 10 til 15 år etter ferdigstillelse forsvinner bompengene, ferjebillettene forsvinner aldri.
Tror Skipssjefen har glemt hva vi betalte i bompenger fra Bergen til Stavanger tidlig på 2000 - tallet da det var bom både på Stord og Rennesøy.
Veien
28.06.2019 kl 13:27 928

Nordsjøen står på i Boknafjorden ?
Det er vel mest ned til 5 - 6 meter under havomflaten sånt virker.
Går man dypere ned forsvinner nok effekten av "står på" rimelig mye.
Og man kan stage opp en slik flytende rørtunnel. Men dette er kanskje
ikke kurant og utprøvd teknologi i dag ?

Om resten av distansen Stavanger - Haugesund kan bli topp, kunne
man vel akseptere en rask og hyppig ELferge over Boknafjorden ?
Ellers fikk man se på en mulig vei over øyene lenger inn. Men dette
er kanskje vanskelig ?
Veien
28.06.2019 kl 13:32 926

Samfunnet kunne holde et ELferge samband over Boknafjorden gratis.
At drift av den inngår i statsbudsjettet. Det er sånne problemstillinger
jeg håper FNB blir kompetente på.

Hvor mange elferjer vil du sette inn? Vil du at ferjene går til Mekjarvik (der tunnelen skal starte) eller til Mortavika? Har du sett på hvor tid man taper på ferje kontra tunnel? Og innstillinger av ferjer?
El ferjer er en god ide mange plasser, men ikke med værforholdene og kapasitetsbehovet her.
Noni
28.06.2019 kl 15:32 896

Det må vel vurderes grundig, er ikke Boknafjorden kjent for dårlig vær?
knauz
29.06.2019 kl 12:30 841

Den som tror det blir billigere med å lage rør-tunnel x antall meter under sjøen og påfølgende vedlikehold tar nok desverre feil i denne saken. Teknologien er heller ikke der helt enda.

Om veinettet skal bli bedre må det også investeres, i dette tilfellet er det snakk om å lage 3 mil med ny motorvei og korte ned reisetid Bergen-stavanger med over 30min. Sikrere vei, Og ikke minst gjøre vegnettet mer forutsigbart både for E39 og lokalvegnettet.
Veien
29.06.2019 kl 14:22 815

Hva flytende rørtunnel vil koste gjenstår å se. Poenget er at den blir mye kortere. Og at det vil bli raskere og kortere å ta seg fra
Stavanger til Haugesund. Jeg er for ny motorvei mellom Stavanger og Bergen. Spørsmålet er hvordan bygge det.
Man kan f.eks. bygge det som er kurant å bygge først. Og da dimensjonere for virkelig motorvei. Dvs. dimensjonere
for 130 el. 140 km/t. Men ha digitale fartsgrenseskilt fra åpning med 110 fartsgrense. Som en del år senere kan
vurderes økt til 120. Og kanskje på sikt 130 ?
knauz
29.06.2019 kl 19:56 768

Poenget må jo være hvor rør tunnelen skal gå i fra... for som jeg har nevnt over i tråden så kan den ikke gå i fra mortavika om 5 år for da er trafikkmengden for høy for Rennfast til å håndtere.

Skal da rør tunnelen gå fra Mekjarvik? Og være ca 20km?

Eller skal det brukes 10miliarder på ny undersjøisk "ruste opp" Rennfast og så 10-20?? Miliarder på en rør tunnel fra mortavika Bokn på 8km?

Vanskelige avgjørelser er dette uansett. Noe må gjøres.

Jeg mener rogfast er billigst, best, sikreste alternativet på 100års sikt.

Her har man mange som ikke har peiling på hva man snakker om, hilsen SS som var kaptein på ei av storfergene i Boknafjorden Ferjeselskap AS innimellom andre oppdrag i KNM.

SS
knauz
29.06.2019 kl 20:29 747

Da må SS kun ha vært i byssa å drukket gammeldansk og ankerdram dagen lang siden du tydelegvis fortsatt er ute å seiler med dine utspill her på HO.
Veien
29.06.2019 kl 21:10 721

Jeg er dessverre ikke lokalkjent der. Men forsøker å hjelpe Rogaland og Vestlandet med et problem.
Men jeg har vært i traktene der. Tatt ferge i område også.
Jeg mener Mortavika og 8 km rørtunnel. Om veien dit er for dårlig må dette selvsagt utbedres i
forbindelse at en rørtunnel ferdigstilles. Er en opprustning av Rennfast så dyr ?
Hva med en avstikker fra Ryfast ?
Med 8 km fra rørtunnel fra Mortavika, må selvsagt veien dit være tilfredstillende. En 8 km
rørtunnel forenkler E 39 kjøremessig betydelig. Den vil gå temmelig flatt og ikke i en dyp
bue ned. Og være betydelig kortere. Man kunne hatt et ELferge samband fra Mortavika
imens. Inntil flytende rørtunnel blir kurant. Og bygge veien topp videre til Haugesund.
knauz
29.06.2019 kl 21:21 716

Enig i alle dine betraktninger veien, problemet med Rennfast er at den er for bratt i forhold til dagens forskrifter og vil ikke kunne ta unna en økning i tungtransport med denne stigningen.

Ergo må det bygges to nye løp/ ett nytt og oppgraderes det andre løpet før dette er tilfredsstilt.

Det er mange som ikke er inneforstått med dette og tror det er "bare til å..." så enkelt er det ikke...

Men om det hadde vært sånn, så hadde ting selfølgelig vært overkommelige og rør tunnel kunne muligens vært prøvd som pilotprosjekt.

Tror folk flest ønsker sikker at mulig vei. Og svaret her er Rogfast mener jeg.

Burde vært satt inn mini-turbiner i pumpestasjonene som kunne produsert strøm til tunnelen for å hatt noe av selvkosten til strømmen med tanke på drift/vedlikehold.

Du da, sjåfør for Veøy AS og vet dette bedre enn de som seiler på sambandene ?

SS
knauz
29.06.2019 kl 21:57 692

Beklager utsagnet om ankerdram SS, ønsker ikke å stigmatisere. Og nei, er ikke yrkes- sjåfør. Har all respekt og medfølelse for denne yrkesgruppen da inntjening og utenlandske selskap er store utfordringer i denne bransjen.

Vet hva jeg snakker om, ellers hadde jeg heller ikke vært så bastant.

Det eneste alternativet som er aktuelt for 2019 er Rogfast.

Om flygende EL biler kommer i fremtiden er vel denne diskusjonen ute av verden. Men fortsatt er vi i 2019.
Veien
29.06.2019 kl 22:21 685

https://no.wikipedia.org/wiki/Mastrafjordtunnelen
https://no.wikipedia.org/wiki/Byfjordtunnelen
https://kart.gulesider.no/?c=59.123023,5.414543&z=12&l=nautical

Jeg ser at dette ikke er lett. Har tittet litt på en mulighet med et sammensatt brokonsept
fra Tunge - Alstein - St. Kråga - Selsbo - Terneøya - Eimeskota - Arsgrunnen - Munkehavsneset.
En god del av strekningen har ikke så dypt farvann. Her kunne man bygd bro på peler.
Mellom Eimeskota og Arsgrunnen en 3 km flytende rørtunnel. Eller prøve å pele alt,
eller ha noen spenn der det er nødvendig. Fordelen er at traseen blir plan og ikke så lang.

Jeg visste ikke at Rennfast var så bratte tunneler. Det kunne vært ønskelig å fått en pilot
på en flytende rørtunnel et sted. Kunne kanskje teoretisk hatt flytende rørtunneler på Rennfast ?
Dvs. isteden for de to bratte tunnelene.

Men kanskje et sammensatt brokonsept kan være mulig i steden ?

https://www.youtube.com/watch?v=8zjgx51x1yc
Sånn, bare ute i sjøen.
Redigert 29.06.2019 kl 22:26 Du må logge inn for å svare
Veien
01.07.2019 kl 18:42 565

https://www.youtube.com/watch?v=xG8dAjw5igk
Denne type konstruksjon kunne man satt ute i vannet.
Det er mulig den er elementbygd. Man trer på biter, så får man søyler.
Kanskje alle betongbitene kan lages i Kina ?

Hele den skisserte broforbindelsen er ca 18,5 km lang. Da er noe av dette oppe på fastland (øyer).
En del av distansen er ikke så dyp. Men et sted må man opp i luften eller under vann for
at skip skal kunne komme ut og inn av fjorden.

For en billedgjøring : Luftlinjeavstanden fra Vågen i Stavanger til tjukkeste Haugesund
sentrum er ca 51 km.

Nå er ferjesambandet sm Rogfast skal avløse stengt på grunn av tåke.
Det er bygget ventilasjonstunneler, og så så har anleggsarbeidet stoppet opp.
Imens venter vi, folk rekker ikke avtaler (og flyforbindelser for de fra nordfylket som reiser fra Sola), varetransporten stopper opp.
Og vi håper tåka letter..........
380 kr (150 kr ekstra i forhold til ferje) for å slippe ferjene er ikke noe problem for andre enn ferjemannskapene.