Skrives lite og lange tråder.

Mulla3
AVANCE 03.04.2020 kl 11:10 30047

Avance har fått mye juling og jeg sliter med å forstå hvorfor den ligge i stabilt sideleie. Selskapet betaler utbytte og har bra med grunker. Noen som har noen godord til en utålmodig sjel.
Redigert 21.01.2021 kl 09:16 Du må logge inn for å svare
Tøff
03.04.2020 kl 11:34 10343

Akkurat nå synes jeg det ser litt usikkert ut med rateutviklingen. Men et kjøp av Avance på lavt 20-tall eller sågar under 20, kan aldri bli feil. Som du nevner, selskapet kommer med utbytte og tjener penger som burde tilsi en langt høyere kurs. Man må ta tiden til hjelp.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
suspekt
03.04.2020 kl 12:28 10215

Har økt beholdningen på kurser til under 20, lavest 17,30. Tror vi skal oppover over å påske. Ratene faller svakt, men de tjener fortsatt mye penger, og så har vi utbyttene å se frem til. Tror det blir bedre tider snart, Har ikke solgt en eneste aksje i avance, har valgt å sitte gjennom turbulensen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
UNIT
03.04.2020 kl 12:32 10184

Jeg har også benyttet muligheten til kjøp under 20. Sitter med denne i noen år. Tror ikke JF hadde handlet så mye hvis han ikke hadde tro på selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Siphlonurus
03.04.2020 kl 12:57 10117

Høyere oljepris, som det nå er utsikter til, bør jo også tale til fordel for både Avance og BW LPG. Det vil jo bidra til å holde liv i oljeproduksjonen i USA.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Bullebajas
03.04.2020 kl 17:09 9909

Ville vært obs på likviditets situasjonen i selskapet. Er nok det som vil være i fokus og prise aksjen de neste 12 mnd. Q1 og Q2 vet alle blir bra, men i disse dager skyr alle selskaper med høy gjeld og usikker fremtid
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Kenevil
03.04.2020 kl 17:39 9871

Først må jo ratene falle med 90%, og deretter så må jo og lån forfalle.
Ingen av disse delene er vi i nærheten av nå.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Bullebajas
03.04.2020 kl 17:54 9842

Må falle mye ja, har falt 25% siste uken og 50% til så går de i tap. 2021 kommer nok til å ha store perioder med rater under 10,000 dollar dagen ifølge min modell. Da renner pengene fort ut. Gjelden betaler de jo avdrag på kontinuerlig... virker som man helt glemmer at verden har stanset opp i store deler sv verden samtidig som flåteveksten blir høy.

Mye mulig det går fint, men ingen investor som bruker kalkulator vil ta sjansen på dette
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Just me
03.04.2020 kl 18:12 9794

Er ikke så sikker på at dine 25% siste uken stemmer

02.04: $44.942
01.04: $46.536
31.03: $46.854
30.03: $47.779



27.03: $48.197
26.03: $49.292
25.03: $49.783
24.03: $50.429
23.03: $51.395

20.03: $50.549
19.03: $51.961
18.03: $50.767
17.03: $49.303
16.03: $47.075

13.03: $45.030
12.03: $44.712
11.03: $44.948
10.03: $46.402
09.03: $44.239
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
kodenavn
03.04.2020 kl 18:31 9753

Bullebajas,
Vi har skjønt at du sitter short.
Vennliigst hold opp med tullpratet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
BennyATM
03.04.2020 kl 18:32 9760

Utdrag fra "Letter from the CEO" i årsrapporten 2019

Looking forward, we are confident about the mid- and
long-term prospects of the market. LPG is, and will remain,
a valuable part of the low carbon energy mix, and we expect
increasing and sustainable growth in the years to come.

Ulrik Uhrenfeldt Andersen
Chief Executive Officer
Avance Gas
2 April, 2020

https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/ee9fd79d-8b20-49cc-b5b2-b16b8ba4b6af
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Tøff
03.04.2020 kl 19:10 10025

Bullebajas tenker seg et scenario med worst case i ratene. Man kan ikke helt avvise det, men i shipping er det vanskelig å se mer enn et par kvartaler fremover. USD 10000 dagen er ikke innenfor min synsrand. Det er jo bare et tenkt ratenivå, ingen sansynlig realitet pr. i dag. Skal man tjene penger i skipsaksjer så må man ta risiko. En aksje som har fallt 60-70 prosent fra toppnotering for en del uker siden, mener jeg er fullt forsvarlig å kjøpe både på kort og lang sikt.
Redigert 21.01.2021 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
Bullebajas
04.04.2020 kl 20:05 9574

Er jo flere ruter ute å går her da, og mente siste ukene. Dine rater fra Houston til Chiba og Houston til Flushing sier??? Og justert for bunkers i de forskjellige losse havnene?
Redigert 21.01.2021 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
Bullebajas
04.04.2020 kl 20:07 9570

Endelig Tøff. Noen som forstår poenget. Aksjen kan gå mye begge veier de neste mnd. I en normal verden så vil de store pengene også trade denne på rate momentum osv. Men slik verden er nå, så tar man ikke sjansen på å se på neste kvartals inntjening. Derfor står ikke denne aksjen i 60kr og skal heller ikke dit før usikkerheten med ordrebøkene er ute av veien er mitt syn.
Redigert 21.01.2021 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
Titleist
04.04.2020 kl 20:40 9510

Klovnebajas tror ratene vil stupe når vi går inn i høysesong og Corona er over..

Nu va du skikkelig smart....
Redigert 21.01.2021 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
Titleist
04.04.2020 kl 20:41 9506

Ordrebøkene har vel sjelden sett bedre ut og situasjonen i dag tilsier INGEN bestillinger på nye skip..
Redigert 21.01.2021 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
Titleist
04.04.2020 kl 20:43 9497

Heia klovnebajas! Lykke til med shorten!
Redigert 21.01.2021 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
Bullebajas
04.04.2020 kl 20:56 9479

Må være lov å gi mine synspunkter til en som vurderer å kjøpe noe som jeg nettopp har kommet frem til at det er for høy risiko og gjøre, uten at du skal komme med usakligheter.

Mulla3, mine tanker knyttet til Avance basert på min investeringsstrategi, er at det er for tidlig. Jeg skal inn i aksjer som kan gå mye til lav risiko. Avance Gas kan sikkert doble seg og tredoble seg HVIS ting går bra den. Og er attraktivt priset. Derimot ser jeg risiko for likviditeten deres om markedet snur, som sjansen er stor for at det jo kan gjøre. Derfor tror jeg heller ikke de store pengene går inn, før etter at ordreboken er redusert, og aksjen vil derfor ikke gå så mye (selvfølgelig i disse jojo tider).

Så mine beregninger er som følger, og fint om de som vil argumentere imot kommer med gode argumenter på hvorfor dette ikke er relevant:

Selskapet hadde 86 millioner i cash 31.12.2019. Jeg beregner deretter følgende per kvartal:

Q12020: Cash flow generert til 19,6 millioner basert på en rate på 45,000 dollar per dag (23,000 dollar per dag i netto fortjeneste over break-even på 22,000 per dag). Dette er da multiplisert med 820 dager, siden selskapet har 2 skip som ikke opererer i januar og februar og 4 til som har vært ute av markedet som er tilbake i april. Fratrukket utbytte betalt på 19 millioner dollar, er da cash beholdningen fremdeles 86 millioner dollar

Q22020: Cash flow generert til 18,9 millioner basert på en rate på 40,000 dollar per dag (18,000 dollar per dag i netto fortjeneste over break-even på 22,000 per dag). Dette da multiplisert med 1050 dager. Forventer samme utbytte som tidligere kvartal på 30 cent, og 19 millioner betales ut. Cash beholdningen fremdeles 86 millioner dollar.

Q32020: Corona og flåtevekst begynner å svekke ratene ytterligere, men legger inn 37,000 dollar per dag i rate allikevel. Så 15,000 dollar i fortjeneste og da er hele flåten aktiv. Derfor multipliseres dette med 1270 dager. Cash beholdning øker da til 95 millioner dollar.

Så langt er nok hele markedet enige med meg, men så begynner problemet, og jeg tar det helt essensielle med likviditeten til slutt.

Q42020: Flåteveksten og en verdensøkonomi i knestående, ratene ligger på 20,000 dollar per dag og Avance taper 2,000 per dag. Utbytte kuttes, som det forventes at det gjør i markedet i dag med tanke på prisingen. Kontantbeholdning faller til 93 millioner dollar

Q12020: Sesongmessig det svakeste kvartalet. Rater på 10,000 dollar dagen og Avance taper 12.7 millioner dollar. Ny cash balanse er 80 millioner dollar

Q22020: Tilsvarende kvartal som Q12020 og nye 12.7 millioner dollar ut. Cash balanse på 67 millioner dollar

Q32020: Markedet bedrer seg nogenlunde. Rater på 16,000 dollar dagen og nye 8 millioner dollar ut. Cash balanse nå 59 millioner dollar.

Så til hovedpoenget.....

Cash covenant for Avance Gas er 35 millioner dollar (eller 6% av total gjeld). Selskapet bestilte to nybygg i Desember. Her ryker det ut 16 millioner i deposits til verftet i Q1. Så trekk fra 16 millioner dollar på cash over fra og med Q1 2020. 9 mnd senere, altså i Q4 skal nye 10% inn i forbindelse med kutting av stål på skipene. Så trekk ut nye 16 millioner dollar og du har da 32 millioner dollar lavere cash balanse enn jeg viser over...

For å fullføre poenget. De er da i brudd med lånebetingelser med cash på 27 millioner dollar. Og for de som kjenner til dette gamet, de kommer aldri til å vente så lenge med å hente egenkapitalen. Ergo, de vil gjøre dette for når man ser at markedet kollapser. Det er dette markedet frykter, og derfor holder man seg unna. Enten for å bli med i emisjon eller til at den store ordreboken er levert.

Så du kan enten se det på denne måten, eller gjøre som andre her inne som tydeligvis setter en rett strek frem og fokuserer på at selskapet tjener penger de neste par mnd. Markedet ser mye lenger frem enn som så.

Redigert 21.01.2021 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
Titleist
04.04.2020 kl 21:03 9458

Hvis likviditeten blir et problem så betaler de ikke ut 3kr i kvartalet i utbytte. Ledelsen (styret og JF) er ikke idioter...
Redigert 21.01.2021 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
Bullebajas
04.04.2020 kl 21:08 9431

Jaha. Så hva har de gjort i Frontline, Seadrill, Marine Harvest, Golden Ocean og i Avance Gas? Med all respekt,om du er ny til dette, men dette er hele modellen til Fredriksen. Tapp selskapene for penger og hold de i live når sykelen snur. Du før da implisitt kjøpe skip til 70-80 prosent rabatt i aksjemarkedet
Redigert 21.01.2021 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
Titleist
04.04.2020 kl 21:09 9423

Q3 er sesongmessig beste kvartal 37 blir for lavt.
Q4 20 er verdensøkonomien på full fart opp etter viruset. Motsatt av ditt resonnement..
Redigert 21.01.2021 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
Titleist
04.04.2020 kl 21:15 9403

Hvis det ikke blir kutt i oljeproduksjon, kan det bli contango også i LPG. Om det blir kutt vil oljepris stige og støtte amerikansk produksjon og dermed behov for skip og eksport til Asia. (+ arbitrasje)
Redigert 21.01.2021 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
Bullebajas
04.04.2020 kl 21:16 9402

Jo da, håper det. Men jeg vedder ikke mine penger på det. Da kjøper jeg BW LPG med samme eksponering men med 300 millioner dollar i tilgjengelig likviditet
Redigert 21.01.2021 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
Titleist
04.04.2020 kl 21:19 9392

Har ikke sagt at du ikke skal kjøpe Bwlpg. Avance er mer gearet og vil gi brattere opptur. Greit å ha litt Bwlpg også.
Redigert 21.01.2021 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
UNIT
04.04.2020 kl 21:30 9369

Bullebajas Det er en ting du ikke tar hensyn til. Avance kommer etter all sannsynlighet til å selge det eldste fartøyet. Det eldste fartøyet var i 2019 lagt ut for salg for mellom 30 og 40 mil USD. Avance bestemte seg imidlertid for å beholde fartøyet.
Redigert 21.01.2021 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
Titleist
04.04.2020 kl 21:33 9350

Avance er priset langt under stålverdier + cash - gjeld. Liten grunn til å være pessimist da.

P/E med dagens rater er vel litt over 1...

Husk også at kapitalkostnadene går ned etter hvert som gjeld innfris. (+ fallende rentenivå)
Redigert 21.01.2021 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
Bullebajas
04.04.2020 kl 21:37 9342

Godt poeng, men dette får de nok ikke mer enn 20-25 millioner for. Ett 18 år gammelt skip koster ikke 50% av prisen for ett nybygg . De har 60% gjeld knyttet opp mot skipet, så kontantstrøm herfra vil ikke være nok.

Og uansett, er det dette som må til. Så står ikke denne aksjen i 20 kroner tror jeg
Redigert 21.01.2021 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
Bullebajas
04.04.2020 kl 21:54 9316

Avance sin break-Even vil være så og si lik de neste årene. Avance er priset der de er i dag for en grunn. Nær du ser P/E på 1 og slike rabatter til stålverdier så er det fordi markedet ser akkurat det jeg har forklart.
Redigert 21.01.2021 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
Bullebajas
04.04.2020 kl 22:43 9248

Er nok motsatt. Man vil ha kutt i oljeproduksjonen med tanke på å få oljeprisene opp, så crackere i Asia må skifte fra Naphta som blir dyrere og skifte til amerikansk propan som er billigere. Som da øker distansen og volumer fra USA til Asia.
Redigert 21.01.2021 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
Bullebajas
04.04.2020 kl 22:45 9238

Det har du ikke:) og ja, hadde det vært helt sikkert at Avance klarer seg gjennom en nedtur uten å gjøre en emisjon, så hadde jeg foretrukket dem over BW LPG. Men nå prises de to selskapene tilnærmet likt og Avance vil nok derfor ikke gå så mye mer enn BW LPG.

Er nå min mening. Kun fremtiden vil vise🙏😀
Redigert 21.01.2021 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
spurswild
04.04.2020 kl 22:56 9207

Som sagt tidligere på dine innlegg er problemet hvordan du definerer cashflow. Cashbreak even er ikke det samme som cashflow. Hadde du satt opp en kontantstrømsanalyse ville du visst dette. Opex er driftskostnader. Avdrag har ikke noe resultat effekt. Derimot har avskrivninger en regnskapseffekt. Selskapet kommer ikke til å slite med likviditeten, Hvis de mener det vil de holde tilbake utbytte. Så lenge det ikke er behov for nedskrivninger av skipsverdier i selskapet. Tror du virkelig at de ikke klarer å få tilført likviditet hvis de ønsker det? de har som sagt tidligere til deg over 40% EK. Du må gjerne mene at dette er et dårlig case, men da antar eg at du ikke har investert her? Eller er det feil?
Redigert 21.01.2021 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
Bullebajas
04.04.2020 kl 23:18 9163

Prøver bare å øke kunnskapen og bidra til en som spør. Og da skal jeg hjelpe deg også.

Avance har en break-Even på 22,000 dollar dagen. Det betyr opex, G&A, renter og avdrag på gjeld. Alt dette er CASH og dette er fokus fordi alt over dette nivået er penger til aksjonærer.

Avskrivninger på skip er i resultatoppstillingen og har ingen cash effekt. Nedbetaling av gjeld har cash effekt og er ikke i resultatoppstillingen. Det er cash man fokuserer på, ikke P&L break-Even. Og du vil uansett se at nedbetaling av gjeld som oftest også tilsvarer størrelsen på avskrivninger. Så som oftest vil disse to være relativt like.

Selvfølgelig får de tilført likviditet, det er jo hele poenget mitt. De må hente egenkapital....

Repeterer igjen, Fredriksen har bestandig maksimert utbyttene i disse selskapene og bidrar igjen med kapital når kassen er tom. Og da prises selskapene til 70-80 prosent rabatt, som for hans del er en gavepakke, og dette blir gjort når sykelen bunner ut.

Som regnestykket mitt over også viser, så er de godt under covenants fra bankene selv før de siste 10% av nybyggene skal betales inn (nye 16 millioner dollar ut).

Du får sette en rett strek fra inntjening i første halvår og gjennom 2021 til tross for 16% flåtevekst og en verden som for å si deg mildt ”står i flammer”. Så ser vi i Juni 2021 hvordan aksjen har prestert👍

Mulig du har rett og aksjemarkedet har feil, men du trenger de store massene inn i aksjen for at det skal skje, og akkurat nå er de uenige med deg
Redigert 21.01.2021 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
Bullebajas
04.04.2020 kl 23:25 9148

Og ja, sjekket nå siste kvartalsrapport om du trenger å sjekke hvem som vet hva han prater om. Nedbetaling av gjeld er 44 millioner dollar for 2020 og avskrivninger beløper seg til 10.0 ett eller annet i kvartalet. Altså 40 millioner dollar i året. Ikke langt de hverandre som nevnt. Så break-even basert på cash flow ligger noen få millioner dollar over P&L break-even.
Redigert 21.01.2021 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
spurswild
04.04.2020 kl 23:31 9131

Nå viser du at du ikke har noen kunnskap. Opex er under 10.000 dagen. Cash break even er noe selskapet bruker for å fortelle hva de trenger for å opprettholde antall skip. Dvs hva de trenger for å fornye dagens flåte. Hvordan de ulike avdragene på skip er vil variere, samt at du vil etter hvert møte enn bunn. Dvs hva skarp verdien er. Du vil fortsette å betale avdrag og avskrivninger hvis ikke dette er nedbetalt/avskrevet til o. Mange velger å betale ekstra ned på gjeld i gode i tider, slik at cash break even går ned. Noe du selvsagt vet :) Er enig at etterspørselen er usikker, samt at det kommer mange skip inn. Hvis etterspørselen ikke vokser vil dette bli et problem. Likevel er vel spørsmålet som stilles: Har du investert i Avance ?
Redigert 21.01.2021 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
Bullebajas
04.04.2020 kl 23:37 9109

Stemmer, 16% flåtevekst blir jo en ”walk in the park” i en verden med negativ BNP vekst og oljepriskrig...

Og blir ikke bestilt nye skip? Vel, Union Maritime bestilte to nybygg forrige uke...
Redigert 21.01.2021 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
Bullebajas
04.04.2020 kl 23:42 9097

Nei, jeg vurderte det, men synes BW var mer interessant grunnet min bekymring for Avance. Fikk kjøpt litt BW når det var nede på 28 tallet nå og kommer til å kjøpe mer når den faller tilbake til de nivåene og mest sannsynlig under og sitte i opptil 3 år.

Gidder ikke bruke tid på kommentaren din om break-even. Den håper jeg alle her inne skjønner er helt feil.
Redigert 21.01.2021 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
spurswild
04.04.2020 kl 23:50 9069

Da er det merkelig at du er i et selskap som er i samme bransje. Du får heller poste innlegg der da. Kanskje de er like flinke som deg :) Håpløst av deg å ikke kommentere. Det viser jo bare at du ikke har snøring :) Tall er enkle slikt. Samt at DETTE er en Acance tråd. Gå til BW da :)
Redigert 21.01.2021 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
Titleist
05.04.2020 kl 00:13 9026

"Alle" var sikker på emisjon når ratene var 5.000 og ordreboken så skummel ut. Det var sist kursen omtrent var som nå. Det kom ikke emisjon da heller..

Nå er ratene dobbelt av CBE og selskapet er stinn av cash. De har innbetalt (og har igjen tilgjengelig) en stor "revolving" cash-fasilitet.

Pengene renner inn i kassen og selskapet får ny sesongmessig rate-opptur om noen måneder. (Kombinert med at corona-problemet vil avta)

Jeg anbefaler kjøp. Klovnebajas anbefaler salg.

Merkelig nok anbefaler han BWLPG. Det er jo hyggelig. Selv har jeg en eksponering der som er ca halvparten av min Avance-eksponering. Jeg har også mye tank, EQNR, TEL ORK, SUBC7, AXA og mye annet rart..

Avance er kanskje aksjen jeg tror vil gi høyest avkastning neste 12 mnd. (Ink utbytter) Risikoen er synlig for alle, men situasjonen er mye bedre enn for noen år siden (sist kursen var her nede..)
Redigert 21.01.2021 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
løvehjerdte
05.04.2020 kl 02:36 8947

Hej Bullebajas

jeg syntes dine antagelser lyder fornuftig. bw største aktionærer køber også lidt op de virker som om de har en anden tradition og ikke laver emission hvis de kan undgå det.

så er enig.

så det er raterne i længden og corona som og ned lukning af lande og hvor langt tid det kommer til at tage.

hvis der skulle kommer en vaccine så kan det ender udsigterne af den krise vi befinder os i lige så vel ole krisen som ingen taler om så vi har jo sådan set 2 kriser.

mvh Løvehjerdte
Redigert 21.01.2021 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
løvehjerdte
05.04.2020 kl 02:50 8937

vil lige sige også at jeg tror at der har været tvangssalg og short salg også. jeg er forholdsvis positiv hvis man har råd til at løbe krisen af sig. jeg tror på bw men er forholdsvis skeptisk over for Frederiksen han er en gammel snedig rad :-) han kan blive dyr bekendtskab. med emission hvis der er nogen der ikke har taget det med i overvejelsen

Mvh Lævehjerdte
Redigert 21.01.2021 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
Bullebajas
05.04.2020 kl 07:25 8841

Egentlig ikke. Da utsiktene etter at ordreboken er levert er veldig god. Og når aksjemarkedet normaliserer seg, så ligger ikke BW på 20-tallet etter mitt syn, da krisen og ordreboken ikke blir like stor og langvarig som fra 2016 til 2018. Avance som ikke vil tåle to kvartaler derimot, vil fort fortsette å ligge med den prisingen de har nå.

Så det er kun de sol har kjøpt Avance som deg som har lov til å komme med sine tanker til en som spør altså? Dine argumenter og fokus er så svake og så fulle av feil, så viktig å balansere de godt ut med en annen mening også. Så får alltids folk bestemme hva de vil gjøre selv
Redigert 21.01.2021 kl 00:59 Du må logge inn for å svare