Skrives lite og lange tråder.


Avance har fått mye juling og jeg sliter med å forstå hvorfor den ligge i stabilt sideleie. Selskapet betaler utbytte og har bra med grunker. Noen som har noen godord til en utålmodig sjel.
Redigert 21.01.2021 kl 09:16 Du må logge inn for å svare
Heggur
11.04.2020 kl 17:25 4092

Se på den: https://www.kosangas.no/hvorfor-velge-lpg/hvorfor-lpg/hva-er-lpg/hva-er-lpg/

40% av verdens lpg kommer fra raffinert råolje. Med fulle tanklagre og mindre produksjon vil det være mindre lpg i omløp.
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
Hellboy
11.04.2020 kl 17:27 4089

Kutt ut.

Du klarer ikke skille mellom etterspørsel og fraktdistanse. Ikke opphøy deg selv....
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare

Har jeg forstått det slik at oppgangen til LPG skipene skyldtes stor skiferoljeproduksjon i USA og gasser fra den produksjonen? Som nå pga. Putin og Saudierne er vesentlig redusert?
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
nordnes
11.04.2020 kl 17:32 4098

Kan LPG skip brukes til lagring eller blir det for mye lekkasje ? eller for høye kostnader ?
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare

Kanskje litt mer ydmyk ville vært mer passende når du snakker om noe du ikke kan? LPG som innebærer propane, butane og ethane er bi-produkter av olje og gass produksjon. Ergo, ingen olje og gass produksjon, ingen bi-produkter som LPG. Er faktisk ingen som produserer LPG for å få LPG, de produserer olje og kan da selge ”søppel molekyler” iform av LPG i tillegg.
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare

Samme kan vel sies om det. Kan du fortelle meg forskjellen på cash-break-even og kontantstrømsanalyse? Du har jo ikke svart på det enda:)
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare

Gjesp. Alle andre her inne med kunnskapen i behold ser fra ditt svar tidligere at dette kan/forstår du jo ikke. Mistenker at du maser om dette slik at du kan lære deg hva det er selv. Studere cash flow har jeg gjort i hele min yrkesaktive karriere, og det kommer klart frem i mine mange innlegg i denne tråden.
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
Ling
13.04.2020 kl 10:08 3663

Har vi et lyspunkt i lpg nå. Ratene for mai er høyere enn for april nå. Rater for april er 47810 $ /tonn og for mai 48000 $/tonn.
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
Kenevil
13.04.2020 kl 11:22 3585

Den nye oljeavtalen vil jo sørge for at det produseres nok LPG i USA videre, som var en risiko enkelte så slik jeg forstår det.
Samtidig øker jo forbruket i Asia utover.
Jeg tror på en solid oppgang for Avance på tirsdag.
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
Springer
13.04.2020 kl 12:55 3535

Ja, mai ratene hos Baltic hoppet fra 42K til 48K over påsken.
Lovende.
Redigert 21.01.2021 kl 06:18 Du må logge inn for å svare
Heggur
13.04.2020 kl 13:23 3533

Ikke for å være negativ, men her er det markedet som styrer. Produksjonen i USA er avhengig av at oljeprisen ikke kollapser. Akkurat nå er det overproduksjon av 27m fat og de skal kutte med melllom 9,7-14m ish fat fra 1. Mai. Håper inderlig ikke prisen går under 30 dollar fatet.
Redigert 20.01.2021 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
Kenevil
13.04.2020 kl 14:17 3436

Utfordringen lå jo i at de forventet at oljeprisen falt til 5-10 dollar fatet uten en avtale. Da hadde mange oljeprodusenter i USA gått konkurs.
Avtalen sikrer at vi ikke får en total kollaps, noe som var en reell fare.
Samtidig så kjøper Kina opp mye olje til sine oljelagre, jeg antar de kjøper så mye de bare klarer akkurat nå.
Kina har hatt som ambisjon i 2020 om å ha like store strategiske oljelagre som USA, og de har derfor bygget mye lagerkapasitet (og bygger fortsatt)
Jeg tipper prisen vil ligge mellom 25 og 40 dollar frem mot sommeren.
Forøvrig ikke spesielt bekymret om den går ned mot 25 fordi det fortsatt er langt over det markedet egentlig fryktet.
Redigert 20.01.2021 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
Heggur
13.04.2020 kl 15:18 3359

Håper du har rett. Ingenting hadde vært bedre enn om det var slik det kom til å utarte seg.

Har selv ingen kjennskap til hva deres break even er. Ser på denne " rig count": https://rigcount.bakerhughes.com/na-rig-count/ at det er betydelig nedgang. Dermed regner jeg med at det er mange som blør på dagens oljepris.
Redigert 20.01.2021 kl 19:59 Du må logge inn for å svare

Ikke glem at den økte bunkers prisen siste uken forklarer denne økningen.

I tillegg er det kun mulig å kjøpe omlag 10,000 tonne under den kontrakten, som tilsvarer 1/4 av ett skip. Så dette er derfor en kontrakt som omtrent ikke handles og vil ikke anbefale å bruke denne som en pekepinn på markedet fremover desverre
Redigert 20.01.2021 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
13.04.2020 kl 16:01 3271

Nei,men LPG blir billigere enn f.eks strøm,fornybar energi,vedfyring etc.Klart det har noe å si for forbruket.
Redigert 20.01.2021 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
13.04.2020 kl 16:05 3258

Joda,men her har det blitt produsert for mye biprodukter som skal fraktes til Kina/India/Asia for en billig kostpris,ikke billig fraktpris.Den kollapsen du snakker om kommer ikke til å skje.
Redigert 20.01.2021 kl 19:59 Du må logge inn for å svare

Jo da, tenker mer på alternativet til LPG, som er naphtha som har falt mer i pris og som ikke trengs å fraktes fra andre siden av jordkloden. Siste ukene har kjemikalie crackerne switchet til Naphtha fra LPG som en konsekvens av dette.
Redigert 20.01.2021 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
13.04.2020 kl 16:09 3242

LPG skipene har kondensatorer ombord.Så ja,det kan lagres.Men det lønner seg neppe å lagre det så lenge pga volumet i LPG båtene kan ikke sammenlignes med oljetankere.
Redigert 20.01.2021 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
13.04.2020 kl 16:12 3228

Ja,det er en konsenkvens👍🏻En total kollaps i LPG produksjonen vil jo føre til en total kollaps i fraktratene.Men vi er jo ikke der.
Redigert 20.01.2021 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
13.04.2020 kl 16:20 3188

03
Gas

Chartering
WEST:
In the West this week, the market began fixing in for the first half of May, which cleared out much of the outstanding freight length remaining in April. Rates have remained fairly stable relative to the end of last week at around mid-to-high $80s Houston/Chiba. Despite generally stronger ideas from Owners, a couple of factors have prevented the market from running away. On one hand, more relet candidates have entered the market now that the market has shown signs of an uptick. On the other, the East has continued to come off while the West has remained stable, erasing the premium which has been seen East of Suez for a while now. Consequently, Owners are showing some bias towards sending ships West, while some traders have been heard in the market looking at fixing in in the MEG in order to relet in the West.

EAST:
We have continued to see activity on shipping in the East this week, mainly on the back of Indian demand but also other requirements. Freight availability has remained long and as a consequence each deal has been done at a discount to the other. The fixing window is still very much concentrated around April dates, but as we start getting more acceptance dates for next month then discussions would move forward to May program. It is expected that Owners will direct more ships back West on the back of better freight markets there, and this could eventually turn things around on shipping here in the East as well. The product market is still in backwardation, so one can also expect to see more early month liftings in May which also positive freight.
Redigert 20.01.2021 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
13.04.2020 kl 16:25 3175

Her nevnes det ikke noe om manglende LPG produkter eller kollaps.Markedet er der.Men det som er interessant å legge merke til er at India er den store driveren,og at frakterne blir sendt vestover.Sistnevnte er et tegn på at alt er as usual.Behovet fot å frakte LPG fra mexicogulfen er ennå tilstede.Jeg sier set igjen.1.juni har vi rater over 70.000$/dag
Redigert 20.01.2021 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
13.04.2020 kl 16:29 3157

Legg merke til Dorian.Stiger 8% over dammen.Det er ikke tilfeldig,for å si det slik.
Redigert 20.01.2021 kl 19:59 Du må logge inn for å svare

Ikke meningen og ødelegge morroa, men du vil ikke se noe tilløp til kollaps så kort tid etter oljeprisfallet. Nedgangen vil først bli synlig etter noen mnd og i noen tilfeller lenger. Er ikke slik at man bare kan skru av en bryter. Derimot, en kollaps i produksjonen bør ikke forventes i år heller. Produkter får du dersom du vil ha det og får solgt det. Der problemet ligger nå, arbitrasjen mellom USA og Asia er fraværende og ratene holder seg der de er nå siden tradere har sikret sin gevinst med papir hedging på høyere nivåer. Når dette forsvinner, forsvarer ikke dagens olje/LPG priser rater høyere enn 10,000 dollar.

Ser du fokuserer på at Dorian var opp 8% på åpning, så ser ut som du er mer kortsiktig i disse casene enn meg. Så godt mulig dette kan gå bra i noen mnd til og at aksjene skal opp
Redigert 20.01.2021 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
13.04.2020 kl 18:33 2991

LPG Shipping Market: USA LPG Exports A Major Growth Driver

hellenicshippingnews.. hellenicshippingnews..
4 months ago


Over the course of the past few years, many ship owners have invested in the once niche shipping market of LPG carrying vessels. For many of them, this move turned out to be quite lucrative, as demand rose and supply was kept relatively stable. Nowadays, USA LPG exports is becoming a major one. In a recent report, shipbroker Banchero Costa said that “as crude oil and natural gas processing increased with the U.S. shale revolution, the Unites States have rapidly emerged as the world’s largest producer and exporter of liquefied petroleum gas. Having turned into a net exporter of LPG as recently as 2011, the USA now account for 28 percent of all LPG exports by volume. During the whole of 2018, the USA exported 40.7 mln tonnes of LPG, based on Refinitiv vessel tracking data. This put them well ahead of the UAE with 14.7 mln tonnes, Qatar with 12.6 mln tonnes, Saudi Arabia with 12.0 mln tonnes, Algeria with 7.1 mln tonnes, Norway with 6.5 mln tonnes. The main export terminals in the USA are Houston (24.0 mln tonnes in 2018), Freeport (5.6 mln tonnes in 2018), Beaumont (5.5 mln tonnes), Philadelphia (2.2 mln tonnes), Corpus Christi (1.4 mln tonnes)”.




According to Banchero Costa, “the positive trend continues also this year. In the first 11 months of 2019, based on Refinitiv data, the US exported 43.9 mln tonnes of LPG (excluding petrochemicals). This was an increase of +18.3 percent year-on-year, or 6.8 mln tonnes more than in the same timeline last year. Things have really accelerated in the second quarter. American monthly exports of LPG built up from 2.9 mln tonnes in February to a record 4.5 mln tonnes in July. Whilst 1Q2019 saw just a +9.5% increase year-on-year, with 10.1 mln tonnes, 2Q2019 recorded a +28 percent jump year on year, with 12.6 mln tonnes. The third quarter again saw 12.7 mln tonnes, up +16.0 percent year-on-year. LPG production and exports from the US are driving shifts to the global trade patterns – incremental US exports have moved to Asia. When the trade war between the US and China escalated last year, the flows of trade has also shifted as a consequence. In the first 11 months of 2019, the USA exported just 0.2 mln tonnes of LPG to China. This was down -67.5 percent year-on-year from 2018, i.e. 1 mln tonnes less than in the same span last year. More notably, it was an – 83.4 percent contraction from the same period of 2017”.







The shipbroker added that “there have hardly been any shipments between the USA and China since the beginning of September last year. On the other hand, the U.S. have boosted further their LPG exports to Japan and South Korea via the Panama Canal, as well as across the Atlantic to Europe. Japan is the top importer of U.S. LPG with 7.4 mln tonnes in Jan-Nov 2019, showing an increase of +21.7 percent yearon-year, or 1.3 mln tonnes. Japan was the destination of 17 percent of U.S. LPG shipments. At the same time, 6.4 mln tonnes of LPG were exported from the USA to South Korea, a jump of +14.5 percent yearon-year, as autogas consumption in South Korea increases, accounting for 15 percent of U.S. shipments this year. Exports to Europe have surged by +29.4% this year to 6.4 mln tonnes – Europe now receives 15% of U.S. LPG exports. Mexico has been a key destination for the LPG exports from the US Gulf for many years, and among Latin American nations it is the single largest customer. Mexico imported 4.4 mln tonnes of LPG from the USA in Jan-Nov 2019, an increase of 7.7 percent in the same period last year. Mexico now accounts for 10 percent of volumes from the U.S. An additional 8.7 mln tonnes was shipped to Central and South America, including the Caribbean. These volumes have not changes significantly in recent years, and often are carried on smaller sized vessels”, Banchero Costa concluded.
Nikos Roussanoglou, Hellenic Shipping News Worldwide
Redigert 20.01.2021 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
13.04.2020 kl 18:37 2984

Eksporten til Japan øker med 21% i året(har hvertfall gjort det) klart det er et behov for LPG i verden.
Redigert 20.01.2021 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
13.04.2020 kl 18:47 2960

Lavere pris og større tilgjengelighet i USA,fører til at kjøperne kjøper derfra.Det resulterer i at fraktratene stiger pga lengre fraktrater.Pris,sesong,forbruk,geopolitikk er noen av driverne.
Redigert 20.01.2021 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
13.04.2020 kl 18:59 2938

Gass-arbitrasje
Gasstankfarten (LPG) er fundamentalt sett et helt annet marked enn frakt av råolje. Markedet oppsto i det shale-revolusjonen gjorde at USA fikk et stort overskudd av naturgass. Samtidig har store gass-importører i Asia bygget opp infrastruktur, som gjør at de kan ta hånd om importen. Prisforskjellene mellom de to regionene betyr at gass-tradere kan kjøpe LPG (propan og butan) i statene og selge til en høyere pris i Asia. Gassrederiene er bindeleddet i denne handelen.

Stramt-LPG marked
Det underliggende markedet er stramt, ettersom produksjonen av gass i USA er høy og økende. Etterspørselen etter LPG i USA er tilnærmet flat, så det meste eksporteres til Asia der etterspørselsveksten er sterk. På tilbudssiden er det også ventet IMO-effekter. Som i tankmarkedet tas flere fartøy ut av markedet for å installere scrubbere i fjerde kvartal. I 2020 kan man også forvente seg at skip uten påmonterte scrubbere vil holde lavere fart for å redusere drivstoff-regningen. BW LPG er blant våre favoritter i sektoren. Rederiet har en lav kontraktsandel, som gjør det i stand til å høste av økte spotrater.
Redigert 20.01.2021 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
13.04.2020 kl 19:07 2918

Det er forskjell på shale-gas og shale-oil.USA har et enormt overskudd av shale-gas,og Asia har er enormt forbruk av gas/LPG.USA forsyner dette markedet.Lavere oljepris gjør vare dette produktet ennå mer lukrativt,da prisen på LPG(som følger energiprisene) også blir lavere.Eksporten av LPG fra USA kommer til å «ta av».Gass er inn,olje er ut.
Redigert 20.01.2021 kl 19:59 Du må logge inn for å svare

Takk for at du deler, men alt dette er fakta og historie. Ingen som benekter det.
Problemet, som nevnt, er at med en oljepris på 30 dollar fatet, så er ikke LPG fra USA konkurransedyktige i Asia lenger. De er ikke konkurransedyktige med volumer fra Midt-østen grunnet lengre distanse som gir høyere fraktkostnader og LPG er ikke konkurransedyktig med naphtha.

Derfor ser vi nå samme situasjon som i 2016 med fallende rater inn i høysesong og tradere vil gjennom 2020 kun løfte amerikansk LPG dersom fraktrater forsvarer dette. I 2016 var dette så lavt som 4-5 tusen dollar. Desverre står man foran 16% flåtevekst også.

Etterspørselen er ikke problemet (men også usikkert grunnet corona), men prisdifferanser og flåtevekst.
Redigert 20.01.2021 kl 19:59 Du må logge inn for å svare

Dersom det er noen som tviler på det jeg har sagt knyttet til fallende etterspørsel av LPG etter oljeprisfallet. Så er disse helt enige:

Fortunes for LRs and MRs diverge in product tanker trades
While LRs remain strong on naphtha shipments and floating storage demand, weak US gasoline consumption will hurt MRs

14 April 2020 21:02 GMT UPDATED 14 April 2020 21:02 GMT
By Max Tingyao Lin in London
After enjoying strong spot market earnings in recent weeks, segments of the product tanker market may soon start to see diverging fortunes for LR and MR vessels.

While LRs are well positioned to continue benefiting from low oil prices, weak gasoline demand will hurt MRs in the bread-and-butter Atlantic trade, according to analysts.


Tanker owner AMSC closes $305m financing despite virus turmoil
Read more
Global average LR2 earnings in the Middle East Gulf have ranged between $60,000 and $70,000 per day this month, while LR1 sums have been between $40,000 and $50,000 per day, Clarksons Platou Securities estimated.

The strength has largely resulted from the buoyant Middle East Gulf-East Asia trade, where daily LR earnings on the Baltic Exchange have been nearing their all-time highs.

Anoop Singh, the East of Suez research head at Braemar ACM, said the recent collapse in prompt oil prices had created a favourable environment for LR vessels by prompting naphtha trade and floating storage demand — and he predicted the bullishness would last for some time.

Cheap naphtha
With the naphtha price falling in line with oil, Singh said Asian petrochemical plants are hiking their imports of cheap feedstock.

“Long-haul naphtha volume on the West to the Far East have improved to levels not seen in over 12 months,” he said.
Singh added that their high imports of naphtha are to last for several months, with the price of LPG — the competing feedstock — expected to be supported by falling shale output in the US.

US propane production is forecast to fall to 1.55m barrels per day (bpd) in the fourth quarter of this year from 1.71m bpd in the first, while butane output is to decrease to 830,000 bpd from 890,000 bpd, according to the Energy Information Administration (EIA).

“Naphtha’s steep discount to propane has reignited naphtha demand — at the expense of LPG — at the petchem plants in the Far East,” Singh said.

“We expect these crackers to remain in ‘max-naphtha’ mode over the next six to nine months as naphtha prices stay below the switching threshold.”

In general, most Asian plants prefer to process naphtha when it trades at a less than 10% premium to LPG.

Floating products
Moreover, contango and demand woes have created incentives to store petroleum products at sea in the short term, some tanker owners and analysts have said.

According to Singh, a charterer can make money for floating jet fuel on an LR2 for three months if the daily rate is below $53,000. The break-even for floating gasoil would be $29,000 per day for the same period length.

“Of the 13 LR2s taken on time charters since the start of this month, most with time charters of up to six months' duration are priced at just over $42,000 per day, suggesting they are likely to be used for profitable floating storage trades,” Singh said.

Moreover, Singh estimated that 30 LR2s and 25 LR1s were bound for Europe with jet fuel, as of 9 April.

With stocks near capacity and demand weak, if all of these end up storing, we could have about 10% of the clean trading LR fleet on storage by the end of this month,” Singh said.

MRs turning bearish
On the other hand, the Baltic Exchange’s Atlantic basket MR rate has fallen from $30,000 per day in mid-March to a still-healthy level of $20,000 per day now.

This came as gasoline imports of the US Atlantic coast dropped from 400,000 bpd in February to to 150,000 bpd now, according to Alphatanker.

The EIA has predicted gasoline consumption in the US will fall by 9% to 8.4m bpd in 2020 as a result of the Covid-19 pandemic.

Current freight rates are supported by LR-size cargoes splitting onto MR ships, but Alphatanker said it expects further downside to freight rates due to a closed arbitrage window for gasoline shipments from Europe to the US.

“As demand on the US Atlantic coast remains depressed, it will be easier for US Gulf refiners to satisfy demand there by shipping on the Colonial Pipeline, which lessens the need for imports,” Alphatanker said.
Redigert 20.01.2021 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
15.04.2020 kl 10:12 2302

VLGC-indekes opp 12% i går.
Redigert 20.01.2021 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
hogan
15.04.2020 kl 14:15 2186

Wave of Us export expansions i 2020
- Mariner east(ME)2 pipeline scheduled for start up in Q2 after much delay.
- ME 2x postponed from end 2019 to mid 2020
- Targa terminals towards end of 2020
Kina har begynt å handle Lpg fra Us nå etter at avgiftene har gått ned fra 25% til 1%
Dette må vel være positivt, rart det ikke blir nevnt mer fra analytikerne men de pleier jo å fokusere på det negative
Redigert 20.01.2021 kl 19:59 Du må logge inn for å svare

hjelper jo ikke det når økonomien går opp for de som skal kjøpe LPG fra disse terminalene. Da må i tilfelle fraktratene kraftig ned, for at denne eksporten skal materialisere seg. Akkurat som i 2016 og rederne vil fort gå til å bli pristagere og ikke prisgivere som var tilfelle gjennom store deler av 2019 og første kvartal 2020
Redigert 20.01.2021 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
hogan
15.04.2020 kl 15:03 2113

Sikkert rett du Bulla, men jeg nevne det uansett.
Kina har allerede begynt å kjøpe Lpg fra Us, er det negativt også?
Redigert 20.01.2021 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
Bertelli
15.04.2020 kl 15:07 2105

Det er sikkert negativt for Avance, men positivt for Bwlpg.
Redigert 20.01.2021 kl 19:59 Du må logge inn for å svare

Nei, det er bra isolert sett. Men desverre ikke den eneste faktoren å hensynta i disse dager
Redigert 20.01.2021 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
Springer
15.04.2020 kl 15:08 2094

Alt er negativt for Bullebajasen. Han elsker BWLPG, men selv på de aktive trådene der, er han fraværende.
Jeg tipper han elsker Avance enda mer :-)
Redigert 20.01.2021 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
15.04.2020 kl 15:34 2035

Det er derfor det er bra at Araberne(fra oljeproduksjon)kutter produksjonen,for da står USA klar med mye LPG(fra shale-gas) til forbrukerne.Forskjellen er lengre fraktrater,og det i seg selv er dobbelt så bra for LPG frakterne.
Redigert 20.01.2021 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
15.04.2020 kl 15:37 2029

Noe nytt angående ratene som jeg forventer skal stige kraftig fremover?
Redigert 20.01.2021 kl 19:59 Du må logge inn for å svare

Lengre fraktrater? Du mener høyere fraktrater. Problemet er jo at Fraktratene er for høye til å forsvare å kjøpe LPG fra USA på andre siden av jordkloden sammenlignet med å cracke naphtha og samtidig en fraktrate som er halvparten så høy fra midt-østen
Redigert 20.01.2021 kl 19:59 Du må logge inn for å svare