AXA - Endre ut døren....

Slettet bruker
AXA 03.04.2020 kl 12:44 15905

Jaja, der forsvant Endre ut døren, hvilket INGEN her inne så komme.
Jeg er spent på hva grunnen er, for Endre har da gjort en god jobb, men til fryktelig god betaling, slik jeg har hevdet lenge, hvorfor han skulle ha mer enn 1 mill i mnd.

Sendte han en mail i går kveld, 23 - men da hadde de allerede stengt kontoen hans, og sletta mailen.
Så dette her gikk fort og dramatisk.

Så for meg at jeg hadde tabba meg ut, kjøpte 100k aksjer i går 6,80 og tenkte at disse skulle jeg få 8 for i dag. Så kom meldingen, og da tenkte jeg at her blir det ras i dag. Har lempa ut alt nå på 7,50 tallet.

SS
Redigert 20.01.2021 kl 23:56 Du må logge inn for å svare
toffen4
03.04.2020 kl 15:52 3374

Jeg tar ikke sjansen på å sitte utafor nå men har samtidig masse i krigskassen vis vi skal nedover en tur :D
Slettet bruker
03.04.2020 kl 15:53 3374

Ja hvem glemmer vel ordførerdatteren og ordføreren........

MW: Kan om eg vil, og AXA den kan jeg bedre enn noe annet, så derfor er det ikke helt til å bli klok på all info vi har. Man kan snu mye til positivt, og motsatt, grisenegativt.

Jeg klarer ikke å se at det er positivt at Fredriksen nå kontrollerer styret med solid, simpelt flertall. Styrelederen.
Fredriksen er lusne 2,4 mill aksjer fra negativ kontroll.

Med andre ord, nå kan han gjøre akkurat som han vil.

Vi får håpe Endre slipper å "dumpe" sine aksjer slik HR dama påstås å måtte gjøre når hun gikk ut døra. I såfall dumper Endre med enormt tap, for hans snitt lå vel på 12 kr ca om jeg husker rett, men nå har han jo disse fra 4,99 som hjelper litt på, nedover.

SS
Marketwatch
03.04.2020 kl 15:55 3343

Nei, hadde han passert 1/3 nå, måtte han straks ha kommet med pliktig bud.
Slettet bruker
03.04.2020 kl 16:03 3304

De siste aksjene har han nok allerede sikra seg, de står 99.9% sikkert på en "nominees" konto hos DNB. Det er bare for han å børsmelde dette, og så er han over. Ergo kan de hive seg rundt på sekunder om noe skjer, som at de får nyss i ny beiler som vil ødelegge Fredriksens planer om ny Aktiv Kapital.

SS
Slettet bruker
03.04.2020 kl 16:05 3278

At folk her inne, som jeg opplever nokså oppegående, tror på at Fredriksen skal sette seg i pliktbud med 3 ganger kursstigning virker for meg helt fjernt.
Det er jo helt utenkelig, derfor vil ikke pliktbud komme før pliktbud kurser tikker nedover mot 11,40 (foreløpig laveste) og kurs kryper oppover mot hans laveste pliktbud.

Det er med andre ord lenge til pliktbud kommer.

SS
Slettet bruker
03.04.2020 kl 16:21 3211

Kan komme en frier som ødelegger for JF

Huff, huff.
Slettet bruker
03.04.2020 kl 16:22 3207

Ja, i teorien, men han kan likevel da be DNB krysse aksjene, så har han negativt flertall!

SS
Slettet bruker
03.04.2020 kl 16:24 3187

Jeg har i ettermiddag solgt siste rest. Nå har jeg kun cash på VPS, tror det er best.
Snart vil vel DOW gå under 20k - ned mot 16k !


SS
Gork
03.04.2020 kl 16:39 3125

Hvor kursen går herfra og frem til en eventuell tvangsinnløsning, er gjettverk. En tvangsinnløsning derimot, har aksjonærene rett til å kreve en verdivurdering av aksjen og da blir det vanskelig å komme under 22. Så tipset kan være, legg noen aksjer i skuffen og vent, kommer ovennevnte situasjon, så har du gode kort på hånden.

Er litt tvilende til at Endre vil stå frem "sterkt", han svever i sin fallskjerm og på den er det helt sikkert skrevet noen klausuler. Noe tvangssalg av hans aksjer pga at han ikke lenger jobber for selskapet, blir garantert advokat mat.

Jeg er mere spent på hvordan utviklingen vil være fremover mht shorting. Samt hvordan JF vil styre igjennom dette, havnen er bestemt.

Styrets ansvar mht å representere alle aksjonærene og ikke favorisere noen (spesielt en som har under 50%), gjør at de må trå forsiktig. Kanskje man skulle be om en EG (ekstra ordinær generalforsamling) hvor agendaen er styrets sammensetning, krever bare 10% av aksjonærene og skaper mye støy.

Lykke til.
Redigert 03.04.2020 kl 17:12 Du må logge inn for å svare
tenketanken
03.04.2020 kl 17:03 3063

Får melde litt taletid jeg også, og representere de positive med rød VPS
Fredriksen gjekk inn i Axa -17 og fikk en stor potensiell oppside gevinst, utover 32,5
som vederlag for å satse store penger. Han kjøpte majoritetspostene på dette nivået.
Kursen gjekk motsatt vei og etter vel 2 år så sitter Fredriksen med 1 milliard i tap.
Da prøver intelligentsiaen å forklare dette som, kontrollert manipulering av aksjekursen
med hensikt å kjøpe selskapet billig av børs.
1. Hvorfor fikk han da ikke levert warrants 32,5 med nedsidegevinst ?
2. Hvorfor ende med 1 milliard i tap, når en har full kurskontroll på OSE ?

Fra et hvilket som helst annet selskap så har dagens inngripen blitt forklart, som et
handlekraftig styre som tar helt nødvendige grep for å gjenreise ubalansen i selskapet.
Den som ikke ser at utviklingen i selskapet trenger en ny retning med ny ledelse, har
dessverre underveis i alle konspirasjonsteoriene mistet både dømmekraft og gangsyn.

Slettet bruker
03.04.2020 kl 17:17 3016

Tenketanken.
Han kom inn på 2,49, og kjøpte noe på 2,75 tallet (27,5).
Han kjøpte mye nedover til 20 kr. Så en del 20 til 11,40. Emisjonen 17,25. Så han har vel fort snitt på drøye 20 kr.

Hvorfor du snakker om 32,50 og warrants er fortsatt for meg en gåte. Jeg måtte sitte på forum 1 år, og si at aldri om han når kursen lå på 16-24 kr, snitt 20 - ville betale nesten dobbel pris på warrants. Dette argumenterte du meg i mot, i 12 mnd, og prøvde å la meg fremstå som dum som ikke trodde han ville kjøpe resten av aksjene for negativt flertall til 32,50.

Det ble og brukt argument som om at jeg måtte være dum som trodde han kunne kjøpe resten over børs som han trengte. Ja, det har vel tiden vist at han kunne gjort, sikkert to-tre ganger i volum.

Nå løste han den saken, på akkurat samme måte som jeg på dette forum antyda, 9 mnd før - at Endre ville trykke opp emisjonsaksjer til han, istedenfor at han skulle doble kursen til 32,50 og få samme antall. Alle lo av meg, men de lo ikke i februar på 17,25.
De ler ikke i dag.

SS
tenketanken
03.04.2020 kl 17:39 2995

Greit SS du skjønner det du vil skjønne, og du vet meget godt hva jeg mener.
Jeg er ikke ute etter noen, bare mane til forstand fremfor å springe etter teorier
så er så høytflygende at ingen forstår de. God Helg !

Slettet bruker
03.04.2020 kl 18:07 2922

Tenketanken 17.03 - så enig, og så «enkelt»!

Så får andre koke spiker på suppe og lage konspirasjonsteorier døgnet rundt, den ene eller andre veien avhengig av om de er inne eller ute, så mye de vil for meg. Tog du an SS.... ;-)

Riktig god og Koronafri påske alle sammen! :-)
Slettet bruker
03.04.2020 kl 18:16 2897

Tenketanken:

Nei, jeg forstår virkelig ikke hva du mener. Du kunne da aldri mene at norges rikeste mann noen gang vurderte å kjøpe 12 mill aksjer til 32,50 kr pr stk, når kursene lå mellom 16,40 og 24 kr. Mener du virkelig det?
Vi vet jo svaret nå, og vi vet at SS sa glem det.

Eneste mulighet for at han ville gjort dette, var om kursen lå over 32,50 - vi skal jo huske at den gang avtalen ble laget, snuste kursen på 30-32 kr, og ALLE hadde kursmål 50-70 kr på aksjen.

Så nei TT, jeg forstår ikke et kløyva ord om dette.

Like lite som jeg forstod det du snakket om med flagging i Alfred Berg.

PS: Ingen her har skrevet om aksjelista i går, for AXA - hvor Alfred Berg igjen knaller til med millionsalg i antall aksjer.
Det passer dere på å ikke snakke høyt om, for noen har vel fått det med seg regner jeg med.

SS
Slettet bruker
03.04.2020 kl 18:18 2881

For de av dere som tror at aksjemarkedet bunnet i mars, og at axa har bunnet (med mindre det kommer braking news), så vil jeg anbefale dere å lese denne gode saken, fra min gode venn i DN:

https://www.dn.no/borskommentar/koronaviruset/oslo-bors/usa/dersom-man-tror-bunnen-i-aksjemarkedet-er-nadd-na-er-det-bare-a-grave-frem-gamle-nigeria-brev-fra-skuffen/2-1-782122

SS
Slettet bruker
03.04.2020 kl 18:21 2865

Nei Hysa, hva sier du til godt ?
Kom du deg ut med noe gevinst, eller bare pakket du sammen og tok deg en tenkepause?

Du må holde meg oppdatert på hva du vurderer i denne AXA.
Det finnes mye fint på ose, som er mer safe, som kan komme noe nedover. Tenker på EQNR, og DNB, for å nevne noe.

SS
Slettet bruker
03.04.2020 kl 18:34 2814

Kan jo godt være vi skal lengre ned i AXA men blir veldig enkelt å si at vi skal opp eller ned med mindre det kommer nyheter, langt mer imponerende med dem som forutser disse nyhetene. Kan jo være vi får noen kraftige dupper når selskap skal legge frem Q1 og Q2, selv om en skulle tro folk nå innså at mange rapporter blir ekstremt dårlige. Kommende uke dreier vel alt seg om olje og alle selskap vil vel følge med i dragsuget på den dansen. Om Russland stiller for harde krav for å bli med på kutt eller det blir skuffende små kutt vil vi nok få store kjøpsmuligheter igjen, med bra kutt tenker jeg olje og en del oljeservice seiler avgårde for denne gang. Med små dupper når dårlige tall kommer på forbruk. Tenker alt ligger i hånda på Putin akkurat nå Donald har nok realt strupetak på Saudi . Skulle likt å sett ærlige utskrifter på hva han har truet Saudi med, det tror jeg er stygt meget stygt.
Slettet bruker
03.04.2020 kl 19:10 2736


tenketanken
I dag kl 12:51 276
Vi trenger langt bedre markedskommunikasjon, tilliten må nå gjenreises !

4 timer senere skriver du : "Får melde litt taletid jeg også, og representere de positive med rød VPS"
Hva mener du med dette ?

Huff, huff.
Funderer
03.04.2020 kl 19:10 2736

Dere holder på , år etter år , ja ja alle må jo ha en hobby . Fredriksen er jo kongen han , ikke mange tørr gå mot han . Han tar vel også noen spanske avogtil , regner med det var derfor han satt inne . Går kursen 50 % ned , så må den gå 100% for å komme tilbake igjen .
Slettet bruker
03.04.2020 kl 19:46 2678

Eg hadde faktisk fått trua nå på AXA, og hadde gått inn igjen.
Så kommer dette med Endre som lyn fra klar himmel.

Det kan enda gå opp, jeg sier ikke det, men så lenge vi ikke vet hvorfor Endre måtte gå, så er alt nå ufattelig rissky i AXA.

Måtte han gå som følge av elendig aksjekurs, samtidig som Fredriksen har lånt ut til shortere, så er det jo klart at det bør bli en kurseksplosjon.
Da vil jo Fredriksen ha opp kursen, men da kunne han i det minste startet med å kalle tilbake sine aksjer. Han kunne om ikke annet kjøpt disse skarve 2,4 mill aksjene (som han sikkert har på DNB konto) og kjørt i gang pliktbud mellom den gang kursen var nær emikurs 17,25. Det hadde nok hindra mye av fallet i disse corona tider.
Mye her som jeg ikke får til å stemme.

Så da er jo spørsmålet om hva annet Endre har gjort som fikk styret til å hive han.
Det er så mange muligheter at jeg ikke orker å skrive, men jeg tror at Endre kan ha underkommunisert ståa i Europa.
Det er en grunn til at axa nå holder igjen, de har penger, men vil ikke kjøpe på tilbud. Blir like ulogisk som å kjøpe aksjer i aksjemarkedet for oss med cash, da vi trolig så en bunn (jeg tror ikke på at vi har sett bunn), f.eks EQNR 96, og heller vente, kjøpe den i dag på 142 kr. Hvilken strategi er no det?
Er det en annen grunn til å holde igjen ? Er det fordi cash flow har stoppet HELT opp? Kan umulig være mange kronene som kommer inn nå. Og siden de sier Q1 som er et godt kvartal skal være svært dårlig nå, for corona slo jo først tungt ut i europa i mars, medio mars, så da må jo butikken ha gått fryktelig dårlig i jan, og februar også. For 14 dager av mars, kan umulig velte hele kvartalet. Da kan man bare gjette på hvordan det blir i Q2 mtp inntekter, trolig lik null.

Så kommer fellesferien, som er det dårligste i AXA sine Q tall, trolig lik null der og. Deretter høstens Q4, neppe bra greier det heller, med resesjon og elendighet.
Jeg begynner å lure på om alle milliardene i lån, nå kan kvele AXA totalt, og at dette kan ende som NAS, konkurs, eller dyre lån fra Fredriksen.
Det ser i allefall ikke lystig ut dette her.


SS
Gullmine
03.04.2020 kl 19:53 2648

https://www.dn.no/marked/axactor/skoyen/john-fredriksen/sparket-toppsjef-tar-oppgjor-med-storeier-john-fredriksen-og-det-nye-styret/2-1-787613

"– Kjent for å gjøre gode kjøp
Rangnes sier til DN at han frykter Fredriksen sparket ham for å ta over selskapet billig. Fredriksen eier 32 prosent av selskapet. Ved 33,4 prosent må han legge inn bud på hele selskapet.

– Ja, Fredriksen er kjent for å gjøre gode kjøp, det vil si kjøpe billig. Vi får håpe at aksjonærene i Axactor ikke selger seg ut på nivåene vi ser i dag, sier Rangnes på telefon fra Bjerkøy utenfor Nøtterøy der han er fastboende.

Det er ikke langt fra Fredriksens sommerhus på Movik Østre i Vrengen-sundet mellom Tjøme og Nøtterøy."
Slettet bruker
03.04.2020 kl 19:58 2631

Fra HO nå - noen som kan legge ut hele artikkelen? Tviler dog på at noen av de store selger på billigsalg midt under tidenes krakk, ikke minst alle som for noen måneder siden tegnet seg i emi a 18,35
.....
Rangnes: – Det kom som et sjokk
Etter papirtap på over 810 millioner kroner kan John Fredriksen nå få Axactor på billigsalg. Fredriksen slår ut sin hovedmotstander Endre Rangnes med frekk backhand. Rangnes er mildt sagt overrasket.

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2020/04/03/7515330/rangnes-det-kom-som-et-sjokk
Redigert 03.04.2020 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2020 kl 20:01 2624

Harde bud gitt!
Rystende lesning på DN.
Beslaglagt pc, og ikke engang fått tømme kontoret.

Han frykter nå det SS har sagt lenge, at Fredriksen skal raide AXA på disse nivåene.
Det sier han rett ut i DN nå.

SS
Slettet bruker
03.04.2020 kl 20:02 2617

Tenketanken, på tide å svelge enda en kamel no, det er ikke bare SS som har nevnt Aktiv Kapital i lange tider, fra avisene nå;



Storeier John Fredriksen eier drøyt 31 prosent av Axactor, og ser ut til å si: Da capo Aktiv Kapital! I 2014 tjente han anslagsvis over 4 milliarder kroner på salget av Aktiv Kapital, etter å ha tatt selskapet av børs kun to år tidligere.

SS
Slettet bruker
03.04.2020 kl 20:03 2617

Nei, og nei, les dette da:

Nå bruker Fredriksen imponerende kort tid på å utnytte finansminister Jan Tore Sanners tiltak fra forrige fredag, da finansministeren justerte loven for tilbudsplikt og tilhørende regler for tilbudspriser i de børsnoterte selskapene på Oslo Børs.

SS
Slettet bruker
03.04.2020 kl 20:06 2615

Lovendring gir 1,2 mrd. i rabatt

For når nå Axactor er krisepriset blir Sanners regelendring helt elementær for Fredriksen: Den løser opp i tilbudsprisen som ville vært hektet på et eventuelt bud på Axactor. Til tross for at Axactor nå er priset til 1,3 milliarder kroner, ville et bud på selskapet vært på minimum samme kurs som under emisjonen i februar i seks måneder.

-----------

Før børsåpning fredag morgen, ble Axactor-aksjen omsatt for 7 kroner. Dersom Fredriksen legger på en premie og byr 8 kroner for de resterende Axactor-aksjene, vil prisen bli 1 milliard kroner for 70 prosent av selskapet.

.......................................

Nå har han også fjernet den mannen som trolig ville stått i veien for at Axactor blir tatt av børs: Endre Rangnes.

Redigert 03.04.2020 kl 20:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2020 kl 20:07 2607

Tipper øyeblikkelig Geveran bikker 33.3% , får virkeleig håpe han er aksjonærer vennlig. Kan ikke være mange som aksepterer bud under 17kr.
Slettet bruker
03.04.2020 kl 20:13 2578

Nei og nei, dette er grisete. Nå har Erna lagt til rette for å kuppe selskapet.

Håper dere sover godt om natta nå, det er jo rimelig klart at her nå ikke er mye oppside lengre, i allefall ikke på kort/medium sikt.
Får han ikke gehør på bud, så låner han ut mer, og rister enda hardere i treet. Betyr ingenting for Fredriksen å få kursen i 1-2 kr, og så by litt mer.

Jeg synes oppriktig synd i Endre nå.

Spørsmålet er hvordan en aksjonær kan få 4 av 6 seter i et styre, når han eier mindre enn 1/3 av aksjene.
Han skulle jo maks hatt 2 i styret nå, men dette kan jeg for lite om. Hvordan gikk dette til ?

SS
Slettet bruker
03.04.2020 kl 20:14 2576

Hvilken verden er du lever i, konspirasjon delux, så laveste pris Gevran har handlet er 11.40 og så tror du kan skal få selskapet for 8 kr ish. Du er jo helt bak mål. Snittet til Gevran er 22 kr. Og Torstein Tvenge snitt 22 kr. ferd med mer, og så tror de nettopp fått inn nytt styre så skal selskapet selges nå.
Vårkn opp fra din tornerose søvn
Slettet bruker
03.04.2020 kl 20:17 2562

Gidder ikke mer lese om din konspirasjoner, du har nåda og skrive om.
Slettet bruker
03.04.2020 kl 20:21 2563

Kjære vene, det er jo avisene som sier dette Hanibal.
Han hadde vel ikke fått mange på kroken der, men kanskje noen. De fleste som faktisk ikke ligger i tornerosesøvn innser vel nå at kurs over 10 kr faktisk aldri mer trenger å bli en realitet.

SS
tenketanken
03.04.2020 kl 20:29 2528

Leser du ikke hva hva SS skriver da ? Alle som er positive til Axa
har røde tall i sin Vps, så er det vist med den saken, ikke vet jeg ?
Spekulars
03.04.2020 kl 20:30 2533

Gutteklubben grei kommer til å lage en deal seg i mellom, så JF kommer ikke til å brenne noen broer der. Det er dog en høy sannsynlighet for at småaksjonærene derimot kommer til å bli rævkjørt og tvangsutløst til rundt kr. 8,-. JF har gjort dette før og tjent grovt på det, det vil være naivt og tro at han ikke kommer til å gjøre det igjen, veldig mye tyder på det. Dette kan selvsagt ta tid og JF har all tid i verden på å la dette spille seg ut.

Personlig ville jeg ha solgt meg ut, kjøpt noe annet som nå er på bunnen. Det er for sent når markedet har steget og JF har fått tiden han trenger til å gjennomføre dette.

Ikke ta dette som baissing, tenk heller over det selv og vurder hva som er riktig. Jeg hadde selv tenkt å kjøpe meg inn her etter 7-14 dager, men nå har jeg kvittet meg med den tanken og kommer til å hoppe på neste case.

Edit: jeg skrev «noe annet som nå er på bunnen», men personlig så tror jeg ikke vi har nådd bunnen, selv om der sikkert er enkelt-aksjer som har nådd bunn. Jeg tror vi skal lenger ned å teste.
Redigert 03.04.2020 kl 20:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2020 kl 20:34 2514

SS har bare panikk nå siden han står på utsiden, AXA kommer garantert til å gå kraftig til uka. Her blir det kamp om aksjene, bare drøm videre SS dersom du tror Torsten Tvenge og andre store med snitt 17-22 og som lojalt fylte på mye a 18,35 lar seg rane.

Tror du de er helt dumme eller, og tror du ikke Fredriksen oc hans datter skal ha et godt forhold til store investorer de møter i døra og på Theatercaféen regelmessig? Tror du han trenger å være aksjonær vennlig ifht alle de andre selskapene samme store aksjonærer sitter ?

Blir for dumt dine elleville konspirasjons teorier.

Over og ut med deg, jeg sover meget godt som aksjonær i 4 Fredriksen selskaper og har tjent masse på alle! Kun AXA som lugger, men den kommer også! :-)
Redigert 03.04.2020 kl 20:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2020 kl 20:35 2540

Storeier John Fredriksen eier drøyt 31 prosent av Axactor, og ser ut til å si: Da capo Aktiv Kapital! I 2014 tjente han anslagsvis over 4 milliarder kroner på salget av Aktiv Kapital, etter å ha tatt selskapet av børs kun to år tidligere.

Nå bruker Fredriksen imponerende kort tid på å utnytte finansminister Jan Tore Sanners tiltak fra forrige fredag, da finansministeren justerte loven for tilbudsplikt og tilhørende regler for tilbudspriser i de børsnoterte selskapene på Oslo Børs.

Onsdag ble nemlig Glen Ole Rødland, med sterke relasjoner til Fredriksen, satt inn i posten som styreleder i Axactor. I tillegg ga andre styrerokeringer Fredriksen ytterligere tre personer i styret, som totalt består av seks representanter.

Og allerede sent torsdag kveld kom den overraskende beskjeden at selskapets sjef, Endre Rangnes, har fått fyken:

– Ja, det kom som et sjokk, det gjorde det virkelig, sier Rangnes til Finansavisen.

– Har det oppstått knuter på tråden som gjør at du og største eier ikke lenger er på bølgelengde?

– Nei, det er ikke min opplevelse, jeg har alltid vært opptatt av samtlige aksjonærers interesse. Som daglig leder har jeg fraskrevet meg stillingsvernet, og styret har det privilegiet at det kan sparke meg på dagen, sier Rangnes, som understreker at han «tar sterk avstand fra avgjørelsen og bakgrunnen for den».

Ser man på aksjonærlisten har Rangnes imidlertid en egenskap som stikker kjeppene i hjulene på Rødlands masterplan: Rangnes har 1,8 prosent av aksjene og har i tillegg opsjoner. Til sammen har ledelsen og administrasjonen et eierskap på nær 5 prosent i selskapet.
Annonse

Og Rangnes har ingen interesse i å selge selskapet på dagens kursnivåer.

Lovendring gir 1,2 mrd. i rabatt

For når nå Axactor er krisepriset blir Sanners regelendring helt elementær for Fredriksen: Den løser opp i tilbudsprisen som ville vært hektet på et eventuelt bud på Axactor. Til tross for at Axactor nå er priset til 1,3 milliarder kroner, ville et bud på selskapet vært på minimum samme kurs som under emisjonen i februar i seks måneder.

Emisjonen på nær 520 millioner kroner ble satt på kurs 17,50, som priser Axactor til 3,2 milliarder kroner.

Men om Fredriksen nå vil utnytte den lave prisingen på børs, slipper han å betale 2,2 milliarder kroner for de resterende 70 prosentene av Axactor.

Før børsåpning fredag morgen, ble Axactor-aksjen omsatt for 7 kroner. Dersom Fredriksen legger på en premie og byr 8 kroner for de resterende Axactor-aksjene, vil prisen bli 1 milliard kroner for 70 prosent av selskapet.

Sanners regelendring har dermed gitt Fredriksen en Nille-prising på Axactor, og en potensiell rabatt på 1,2 milliarder kroner.

Nå har han også fjernet den mannen som trolig ville stått i veien for at Axactor blir tatt av børs: Endre Rangnes.

Sier nei til salg

Det som var en klassisk øvelse for investor Øystein Stray Spetalen – kjøpe et tomt, notert selskap på Oslo Børs, fylle det med nytt inventar og selge seg ut – resulterte i Axactor i 2015, da Nickel Mountain, tidligere gruvekollapsen IGE Resources, kjøpte seg inn i spansk gjeldsinnkrevning.

Siden har Rangnes formet hele virksomheten. Han har blant annet hatt med seg sentrale folk fra sin gamle arbeidsgiver Lindorff.
Annonse

– Det nye styret består av fire personer som representerer den ene eieren, og ikke lenger hele aksjonærfelleskapet. Deres avgjørelse var overraskende, og den er trist, sier Rangnes om beskjeden han fikk torsdag.

– Axactor er blitt en av topp 10 gjeldsinnkrevere i Europa. Vi har bygget milliardverdier for eierne, og vi har nå et selskap med 1.200 ansatte. Ledergruppen er meget solid og vil kunne føre selskapet videre på en forsvarlig måte, sier Rangnes, og legger til:

– Jeg kjøpte selv aksjer i selskapet forrige onsdag, og har i aller høyeste grad hatt tro på dette selskapet. Jeg har heller ikke fått signaler fra det forrige styret om at det ikke har tro på meg, tvert i mot! Det forrige styret ga meg en lønnsøkning for 2020.

– Hva ville du sagt om det kom et bud på selskapet på dagens kursnivå?

– Jeg ville aldri solgt aksjene mine på dette nivået.

Solide renteinntekter

For Fredriksen har Axactor vært et blandet finansielt eventyr etter at han gikk inn i selskapet sommeren 2017. Han har siden kjøpt aksjer i flere omganger, og har et foreløpig papirtap på disse på 810 millioner kroner.

Men sommeren 2017 lånte Fredriksen også 120 millioner euro til ett av Axactors selskap for porteføljekjøp som er eid 50 prosent av Fredriksen og 50 prosent av Axactor. Lånet løper over fem år, og gir Fredriksens investeringsselskap Geveran Trading 6,5 prosent i rentepåslag over euribor.

Det felleseide investeringsselskapet ble satt opp for å kjøpe større gjeldsporteføljer og leiligheter i Spania, og på det meste eide det 6.500 leiligheter. Disse ble kjøpt fra spanske banker, og Axactor har bygget opp relasjon til disse bankene gjennom kjøp av porteføljer med misligholdte lån.

I tillegg er Geveran en stor eier i Axactor’s obligasjonslån – med flere titalls millioner euro. Også her er det et saftig rentepåslag.

Fredag ettermiddag sier Rødland til Finansavisen:

– Dette er en personalsak, og det er et enstemmig styret som står bak avgjørelsen.
Slettet bruker
03.04.2020 kl 20:44 2503

Captain 01 - tusen takk for at du deler!😀👍
Slettet bruker
03.04.2020 kl 20:51 2467

Endre (som alle andre også kommer til å si!):
2020.

– Hva ville du sagt om det kom et bud på selskapet på dagens kursnivå?

– Jeg ville aldri solgt aksjene mine på dette nivået.
Slettet bruker
03.04.2020 kl 20:52 2461

Tror det bare er å glemme hele AXA for de som nå står utenfor, eller håpe på 3-4, kanskje 5 blank.
Noe på 6-8 tallet er neppe så lurt, men kan gå bra.

Tror og at gutteklubben har ordna seg med en deal andre aldri får sett eller vite.

Tror SS sover bedre enn de som har kjøpt axa fra 10 og oppover.

SS
Slettet bruker
03.04.2020 kl 20:53 2463

Jeg har en annen teori på det som skjer. Greit å se på alle muligheter .

Jeg tror ikke på konspirasjonsteorien om at Fredriksen senker kursen i selskapet Axactor (kom gjerne med eksempel på at han gjort det tidligere) Gjorde Fredriksen det med Aktiv Kapital? Ikke som jeg kan se? eller finne info om.

Tror dere de andre milliardærene godtar noe slikt? Torstein Tvenge? Ferd? Runar Vatne? Har alle kjøpt seg opp, å sitter på betydelige poster med langt høyere snitt en dagens latterlige kurs. Både Tvenge og Ferd-eier Johan Andresen var avbildet på vei inn for å feire John Fredriksens 75 årsdag. (søk det gjerne opp å se selv)

Når jeg så at Fredriksen fylte styret i Axactor med egne folk etter oppdatering av generalforsamlingen, å når Endre fikk sparken! så kom tanken om muligheten for at det nå kan komme en fusjon mellom B2H og AXA!

Tenk på det!

Først har vi Olav Dalen Zahl som må gå av som administrerende direktør i B2H,

Finansdirektør Erik Just Johnsen blir så satt inn som administrerende direktør med umiddelbart virkning, og frem til styret har utnevnt en ny toppsjef.

Er det kommet ny toppsjef i B2H? Ikke som jeg finner?

Så får vi meldingen om at Endre Rangnes må gå av.

Finansdirektør Johnny Tsolis vil fungere som administrerende direktør inntil Rangnes’ endelige arvtager er på plass.

Så nå har vi to finansdirektører som styrer selskapene i påvente av en nye ledere! Siden begge sjefene i selskapene ble sendt på dør av styret.

Er ikke det merkelig?

Så har vi storaksjonærene i selskapene AXA og B2H som begge har historie fra Aktiv Kapital sammen, nemlig Fredriksen og Nordbrekken. De har samarbeidet og skapt suksess før!

Begge selskapene (AXA og B2H) har nå falt 60 -70 % på børs, så en fusjon ville gjøre dem rimelig store i inkassoverden, til en ikke alt for høy verdi om vi ser på prisingen av selskapene nå. Her snakker vi to for en nesten. Men et selskap som vil dekke

Det er ikke bare jeg som har denne teorien. Alfred Berg kapitalforvalting kom også med denne teorien. Se fra 05.36 ut i sendingen ca.

https://finansavisen.no/nyheter/bors/2020/04/03/7514875/se-okonominyhetenes-morgensending-her