Norsk luftfart etter NAS
Mye påstander om katastrofen ved en NAS-konkurs fikk meg til å se på hvem som flyr i Norge.
Først - jeg håper NAS klarer seg, forstyrrelser i infrastruktur er sjelden bra.
Men vi må ha de faktiske tallene, her er avganger 20. juni med SAS og NAS, hentet fra avinor.no for et par dager siden:
Fra OSL
KRS 6 -3
SVG 16 - 12
HAU 5 - 3
BGO 16 - 13
AES 5 - 4
MOL 3 - 3
KSU 4 - 0
TRD 15 - 13
BOO 7 - 4
EVE 4 - 4
BDU 3 - 0
TOS 10 - 5
ALF 1 - 1
KKN 2 - 1
Fra BGO
SVG 11 - 3
TRD 1 - 1
AES 4 - 0
Fra TRD
SVG 5 - 0
BOO 5 - 0
Fra BOO
TOS 5 - 0
Samlet 135 - 71
Det ville vært et betydelig større problem om SAS gikk dunken.
SAS ville hatt 2 valg hvis NAS tok kvelden:
1. Kjøre på og ta ut monopolist-priser. Da ville Ryanair og Wizz være på banen som et skudd, det ville undre meg om de ikke allerede har planene klar. Service nivået ville gått ned, men folk ville kommet seg dit de skulle. Risikoen for dette gjør at jeg synes det er rett av staten å sørge for 3 mrd, sjøl om risikoen for at pengene går med i det store dragsuget ikke er ubetydelig (men enda flere mrd klarer ikke selskapet å betale tilbake)
2. prøve å holde konkurrentene ute ved å oppføre seg som om det var konkurranse, holde prisene ned og spre de nye avgangene slik at vi ikke lenger opplever at 8 fly til dagen gir kun 4 valg på avgangstid siden de flyr vinge mot vinge. Jeg tror ikke SAS-ledelsen makter å motstå fristelsen til å melke markedet de ukene de er alene, men man kan jo håpe.
Synd for aksjonærene, men det kan ikke være sånn at overskudd er privat og underskudd dekkes av skattebetalerne. Norge klarte seg uten Braathen og Color Air, tror samfunnet går videre uten NAS også.
Men kjempefint hvis aksjonærene går inn med nok midler til at selskapet klarer seg.
Først - jeg håper NAS klarer seg, forstyrrelser i infrastruktur er sjelden bra.
Men vi må ha de faktiske tallene, her er avganger 20. juni med SAS og NAS, hentet fra avinor.no for et par dager siden:
Fra OSL
KRS 6 -3
SVG 16 - 12
HAU 5 - 3
BGO 16 - 13
AES 5 - 4
MOL 3 - 3
KSU 4 - 0
TRD 15 - 13
BOO 7 - 4
EVE 4 - 4
BDU 3 - 0
TOS 10 - 5
ALF 1 - 1
KKN 2 - 1
Fra BGO
SVG 11 - 3
TRD 1 - 1
AES 4 - 0
Fra TRD
SVG 5 - 0
BOO 5 - 0
Fra BOO
TOS 5 - 0
Samlet 135 - 71
Det ville vært et betydelig større problem om SAS gikk dunken.
SAS ville hatt 2 valg hvis NAS tok kvelden:
1. Kjøre på og ta ut monopolist-priser. Da ville Ryanair og Wizz være på banen som et skudd, det ville undre meg om de ikke allerede har planene klar. Service nivået ville gått ned, men folk ville kommet seg dit de skulle. Risikoen for dette gjør at jeg synes det er rett av staten å sørge for 3 mrd, sjøl om risikoen for at pengene går med i det store dragsuget ikke er ubetydelig (men enda flere mrd klarer ikke selskapet å betale tilbake)
2. prøve å holde konkurrentene ute ved å oppføre seg som om det var konkurranse, holde prisene ned og spre de nye avgangene slik at vi ikke lenger opplever at 8 fly til dagen gir kun 4 valg på avgangstid siden de flyr vinge mot vinge. Jeg tror ikke SAS-ledelsen makter å motstå fristelsen til å melke markedet de ukene de er alene, men man kan jo håpe.
Synd for aksjonærene, men det kan ikke være sånn at overskudd er privat og underskudd dekkes av skattebetalerne. Norge klarte seg uten Braathen og Color Air, tror samfunnet går videre uten NAS også.
Men kjempefint hvis aksjonærene går inn med nok midler til at selskapet klarer seg.
overskudd beskattes. hele argumentet ditt faller på sin egen urimelighet.
ser ikke at du differansierer mellom sas og nas i avgangene. kan du oppdatere?
EDIT: så det nå.
ser ikke at du differansierer mellom sas og nas i avgangene. kan du oppdatere?
EDIT: så det nå.
Redigert 03.04.2020 kl 13:42
Du må logge inn for å svare
omac
03.04.2020 kl 13:43
1009
Alt til side ellers. Men det er vel neppe ett eneste selskap i Norge som vil overleve uten statens hjelp når hele landet er skrudd av og de har ikke inntekter?
Buss, tog, hotell, ferge, fly, restaurant, kafe, bar, kjøpesenter vil gå nedenom og hjem.
Buss, tog, hotell, ferge, fly, restaurant, kafe, bar, kjøpesenter vil gå nedenom og hjem.
Når betalte NAS skatt til AS Norge?
Bedrifter skatter ikke av underskudd.
Bedrifter skatter ikke av underskudd.
nofilter
03.04.2020 kl 13:45
987
Kanskje man burde ha tallen fra en dato i hver sersong, ikkje kun sommersesongen. Dette utgjør jo litt forskjell siden SAS og Norwegian har litt forskjellige målgrupper.
Norge kommer ikke til å stå uten norskkontrollert flyselskap.
Dette gjelder jo hele verden mann.
Betaler Ryanair og dets ansatte skatt ? Nei.
Mens NAS sine ansatte betaler skatt.
Og hva betaler ikke det næringslivet og de ansatte som NAS bidrar til å skape i Norge av skatter og avgifter ?
Mens NAS sine ansatte betaler skatt.
Og hva betaler ikke det næringslivet og de ansatte som NAS bidrar til å skape i Norge av skatter og avgifter ?