Akerbp-utbytte

Slettet bruker
AKERBP 03.04.2020 kl 14:42 16108

Med den farten kursen har gått siste dagene, er det kanskje lov til å håpe på et utbytte for kvartaler?
Hva tenker ekspertisen?
Redigert 20.01.2021 kl 18:16 Du må logge inn for å svare
Ray_m
03.04.2020 kl 15:09 12100

Er ikke kursen som avgjør det, er inntekten det :)
Slettet bruker
03.04.2020 kl 16:00 12039

Sant nok, men kursen går opp som et resultat av at oljeprisen/inntektene går opp.
Halloen.
😉
Slettet bruker
03.04.2020 kl 16:33 11937

Ja, utbytte blir som normalt.
Slettet bruker
03.04.2020 kl 16:44 11900

Håper du har rett GK.
Ser jo at morselskapet kutter i utbyttet, så jeg er litt skeptisk til at utbyttet blir som normalt, men jeg er mer enn villig til å ta feil her!
Vonsle
03.04.2020 kl 21:43 11632

60 prosent av produksjonen i 1. halvår er solgt til 54 $. Selskapet vil levere ok resultat. Utbytteguiding løper man ikke fra uten videre. I 2. halvår må man jo tro markedet er mer i balanse enn i dag. Jeg rydder plass på utbyttekontoen.
Vonsle
16.04.2020 kl 14:44 11131

Ser at generalforsamlingen åpner for utbytteaksjer. De får vi ev. med en rabatt på kurs, forventer jeg.
Slettet bruker
16.04.2020 kl 15:03 11040

Det kunne absolutt vert av interesse.....
Mine utbytter, går til nye akerbp-aksjer, eller inn på fondet.
Nå ble det jo interessant å handle akerbp,pga den lave prisen(som kan bli lavere).
Jeg har egentlig oppnådd mitt mål om 10000, så jeg er litt usikker på veien videre, må innrømme det...

Ser også at utbyttepolitikken ligger fast til generalforsamlingen i 2021.
Så det var jo bra!
Redigert 16.04.2020 kl 15:46 Du må logge inn for å svare
Vonsle
16.04.2020 kl 15:49 10925

Spørsmålet man må stille seg er cash eller aksjer. Cash er svaret dersom man tror oljeprisen skal nedover på 20-tallet.....
Slettet bruker
16.04.2020 kl 16:05 10875

Sant nok, det.
Har også begynt å kjenne på en gryende interesse for cruise aksjer...
Vonsle
16.04.2020 kl 17:03 10730

Cruise vil ligge brakk leeenge, så man må finne andre sektorer før det blir aktuelt. Men det vil bli lønnsomt å kjøpe cruise før effektiv vaksine annonseres.
Slettet bruker
16.04.2020 kl 17:22 10675

Ja det var det jeg mente med gryende interesse. Man får vel bare utbetalt utbytte 4gg pr år i akerbp, så det kan passe bra,for som du sier; kjøpe cruise før vaksine annonseres.Og selv da har man muligens litt tid på seg, markedet må få tillit til cruise igjen. I mellomtiden, kan utbytte-pengene bare hope seg opp.
jadden
16.04.2020 kl 18:57 10493

Generalforsamlingen vedtok at styret får fullmakt til å vedta utbyttebetaling. Det betyr ikke at tidligere guidet utbytte blir oppfylt denne gangen, det kan bli en avkortning. Dersom guidet utbytte opprettholdes vil utbytte utgjøre over kr 6 pr aksje med dagens NOK kurs mot dollar. Det er i så fall ekstremt høyt prosentmessig, jeg tviler på at dette blir resultatet. Videre står det i vedtaksprotokollen at regnskapsåret 2018 legges til grunn for utbyttebetaling, regner med det er skrivefeil og skal være 2019.
Redigert 16.04.2020 kl 18:58 Du må logge inn for å svare
Vonsle
16.04.2020 kl 20:13 10331

Ja, vi må vente på styret. 2019 var jo ok, og penger strømmer inn også 1. halvår i år (hedget produksjonen), og guidingen lå «firm» ved siste kvartalsrapport. Så håp om fullt utbytte lever hos meg. Utbytte er en prioritet for selskapet, og de to store eierne er nok sultne, de også. Men bevares, jeg får ikke sjokk om de avventer litt nå, for å eventuelt betale resten når stoda i industrien er mer avklart
optimist68
16.04.2020 kl 23:04 10083

AkerBP får anbefaling fra Dnb forvalter

DNB-forvalter: – Veldig mange aksjer er attraktive nå
DNB-forvalter Odd Einar Lillebostad er spesielt positiv til Yara, Aker BP, Nordic Semiconductor og Fjordkraft.
jadden
19.04.2020 kl 19:54 9602

Utfyllende artikkel om utbyttebebetraktninger i E24 som gjelder Equinor, argumentene er relevante for AkerBp, men hos oss er det ikke tidligere betalt utbytte i form av rabbatterte aksjer. Til tross for Opec++ avtalen vil oljeprisen komme under press, det brukes for lite olje når flyparken står på bakken og bilistene kjører ikke. Når det gjelder utbytte er spørsmålet om en skal strekke seg etter en aksje som daglig svinger mer enn kvartalsvise utbytter?
Det som for et par måneder var en sikker og glimrende pensjonssparing er nå etter en halvvering av børsverdien blitt en jo-jo aksje som er vanskelig å forutse. Ta bare stigningen på fredag som gikk kraftig motstrøms oljeprisen. En ny nedtur kan stå for døren dersom oljeprisen blir langvarig under USD 30. Man må trolig tenke 1-2 år frem i tid før manglende investeringer i bransjen har løftet oljeprisen over 60 og høyere. I mellomtid har shaleoil heldigvis avgått med en stille død, den har aldri gitt fortjeneste tilbake til investorene.
Redigert 19.04.2020 kl 19:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.04.2020 kl 23:57 9241

For mye olje i markedet.
Mindre leting, investering.
Det betyr mindre tilbud, frem i tid.
Om det er 1-2-3-4-5 år vet ikke jeg, men det betyr høyere oljepris, frem i tid.
Sitt i ro
mekker
20.04.2020 kl 17:07 8885

Når kan vi forvente svar på utbytte eller ikke ?
jadden
20.04.2020 kl 18:13 8779

Eventuelt utbytte kunngjøres i Q1 rapporten som sendes ut ca kl 0700 onsdag 6. Mai, altså om drøye to uker.
AkerBp hadde en god avslutning i dag og endte i pluss etter å vært handlet i minus mesteparten av dagen. Når i tillegg oljeprisen har falt et dette syerk kursutvikling. Nedturen til 91 var nok sterkt underkill i forhold til underliggende verdier. Jeg tror en av årsakene til den sterke kursutviklingen ligger i at AkerBp kødder ikke med såkalte grønne investeringer, det kan aksjonærene selv gjøre hvis de har tro på det. Et klokt standpunkt, hvis AkerBp investerer i en eneste havvindmølle et det goodbye fra meg, og jeg tror veldig mange andre. Se til Eqnr, de sliter om dagen, men de er eid av politisk korrekte.
Redigert 20.04.2020 kl 18:33 Du må logge inn for å svare
MD12
21.04.2020 kl 08:49 8449

Lurer på hva som trigget løftet i går fra 140kr til 145kr. Startet klokken 1515 uten spesielle nyheter.
Bippe
21.04.2020 kl 09:52 8351

Minst 25% for høyt priset nå. Fristende å shorte mens det fortsatt er lov?
Olja tangerer bunnen fra forrige måned 22,74. Akerbp ligger 50% over sin bunn fra forrige måned 90,92..
Redigert 21.04.2020 kl 09:59 Du må logge inn for å svare
Raspeballe
21.04.2020 kl 10:08 8296

Har de fortsatt tenkt å øke produksjonen på Johan Sverdrup?
Mere olje... just what the world needs.

Vikusen
21.04.2020 kl 10:10 8282

Altfor sterk i forhold til oljepris. Eqnr er knapt ner. Skjønner ingenting.
investorAR
21.04.2020 kl 10:54 8226

Børsene har hatt en altfor optimistisk tone ift den reele verdens situasjonen, nøkkeltall er fullstendig ignorert. Det har vært et suckers rally, ingenting som tilsier at det noe grunn for jubel resten av dette året. Børsen skal ned, å det kraftig. Tror du på noe annet så er det bare å kjøpe!
Generaldirektør Tedros Adhanom Ghebreyesus i Verdens helseorganisasjon (WHO) ga ingen oppløftende meldinger til mediene da han stilte til pressebrief mandag.
Samme dagen som både Norge og Danmark har løsnet på restriksjonene, var generaldirektøren kanskje tydeligere enn noensinne før.
– Stol på oss! Vi er ennå ikke kommet til det verste.
Slettet bruker
21.04.2020 kl 14:48 8065

Vel med det bakteppe som er nå, tror jeg vi må vente på noe utbytte.Én ting er at foregående kvartal var godt, og at de har sikret seg en pris på over 60(?)for halve 2020, men de må jo også se framover, og der ser det jo ikke så lyst ut, foreløpig mtp oljepris og overskudd. Kanskje man kan få aksjer i stedet for cash, som en annen på tråden ymtet frempå om.
Helt greit for meg.
sparegris
21.04.2020 kl 15:16 8007

Sikret seg til 54 dollar for 60% av produksjonen første halvår om jeg husker helt rett. 40% selges derfor til dagens priser.
Har de råd til utbytte når en ser hvilke prise de får andre halvår?
Jeg skal inn men håper på en lavere inngang. Håper tålmodigheten lønner seg!
Slettet bruker
21.04.2020 kl 15:55 7946

Her er man nødt til å ha tålmodighet, det er helt sikkert!
Håper bare at ikke fondet mitt stikker sørover sammen med aksjen jeg har.
Om fondet kaster av seg, kan jeg jo alltids bruke overskuddet til å handle mer akerbp.
Selv om det var motsatt strategi jeg hadde sett for meg.
Time will show....
SilverTailFox
21.04.2020 kl 16:11 7907

Har vært heldig med denne og handlett på 124kr, solgte igjen på 157. Men så kjøpte jeg igjen på 138kr og nå er jeg helt forvirret. Det ser ut som den ikke reagere på oljeprisen på samme måte som forrige gang. Prisen har jo falt fra 300kr til 135kr og de har som alle skriver dekket 60% ut Q2. Etter Q2 så kan jo mye ha forandrett seg. Jeg tror det blir enorme kutt i produksjon pgr konkurs og det som er anonsert. så vil det jo igjen bli helt tomt for ny produksjon neste 6-12 mnd pgr alle slutter og borre og vi må bruke opp alt som har samlett seg opp. Men hvor lang frem ser aksje prisene.... Om 6-12 mnd vil jo Aker BP kunen bli ett helt fantastisk case og kanskje er det det som holder "litt" igjen . Jeg har og Hedget med hunt/Fro Aksjer de er jo motsatt. Hvis dette holder kommer de til og tjene helt sykt med penger lenge men det er 0-6mnd og så blir det tørt. På ett tidspunkt skal alt fra hunt/Fro over til Aker BP men når vet jeg ikke.. Har ca 50/50 nå.
Vikusen
21.04.2020 kl 16:35 7864

Ble lurt til å selge i dag på 138. Burde jo falle med oljepris på -24%. Men neida, overprisa møkk.
SilverTailFox
21.04.2020 kl 16:57 7820

Lei av og bli lurt.... Jeg tror noen kommer til og ta handlinger og nyheter kommer men tror det blir tøft kortsiktig men tørr ikke selge (Skulle nokk blitt lurt jeg og)
Slettet bruker
21.04.2020 kl 17:22 7768

Ta det bare rolig mtp de tre som er påmeldte i pissekonkuransen. De kommer til å møtes igjen.Og igjen.Og igjen, helt til de tjener penger igjen.Nå er det ikke mye de får gjort med etterspørselssiden, men tilbudet, bør de kunne få ned.Kraftigt.
Shaleoil,konker.
Saudi,ingen vet hvilken smertegrense de har ,for ingen vet hvor mye olje de har,det er hemmelig.
Vi må sikkert på banen som oljeeksportør snart og proklamere kutt.
Oljeprisen er nå en ting, men ryker det en jobb offshore tilsvarer det tre jobber på land.


Slettet bruker
21.04.2020 kl 17:56 7696

Mye i Canada som må stenge ned nå.
Slettet bruker
22.04.2020 kl 08:29 7404

Og der begynte de å si opp folk!
Så det blir nok for umusikalsk med utbytte, i denne omgang.
Vi får håpe de kommer sterkere tilbake om noen år.
Og det tror jeg på,flinke folk og med kir ved roret så går det seg til,men det kommer til å ta tid. Dette med oppsigelser får også ringvirkning på land,og derigjennom jobber som ryker og eiendomsgrenser som vil falle.
SilverTailFox
22.04.2020 kl 11:22 7233

Stiger i dag på oljen ned 9% og de sier opp folk for og redusere kostnader. denne reagere rart. er det noen som har hørt noe fra meglerhus som anbefaler eller er det Saudi som er inne og kjøper aksjer ?
Slettet bruker
22.04.2020 kl 12:03 7172

Akselerert produksjonsstart fra Ærfugl-feltet.

22. april 2020

Operatør Aker BP og partnere rapporterer at produksjonen har startet fra den første Ærfugl-fase 2-brønnen i Norskehavet – tre år tidligere enn opprinnelig plan.

– Tidligere produksjonsoppstart fra Ærfugl Fase 2 betyr økt verdiskapning for Ærfugl-partnerskapet, leverandørindustrien og det norske samfunnet i form av økte skatteinntekter. Derfor er jeg veldig glad for å markere denne milepælen. Den gode nyheten kommer dessverre samtidig med at vi står overfor en global krise som ingen av oss har opplevd før. Investeringer og leteaktiviteter på norsk sokkel er satt på vent. Titusenvis av ansatte i vår bransje er for tiden utsatt, sier direktør for drift og feltutvikling Kjetel Digre i Aker BP.

Som et svar på den dramatiske endringen i markedet har Aker BP stoppet alle prosjekt som ikke er vedtatt. Dette inkluderer Hod-prosjektet i Valhall-området, som var i ferd med å bli vedtatt da den dramatiske uroen inntraff.

– Det er liten tvil om at bransjens forslag om midlertidige tilpasninger i landets skatteregime for å forbedre bransjens kontantstrøm på kort sikt – uten å redusere skatteinnbetalingene totalt sett – vil føre til økt aktivitet og nye investeringsmuligheter på norsk sokkel de neste 12 – 24 månedene, understreker Digre.

Maksimert verdiskaping
Ærfugl-feltet produserer via produksjonsskipet Skarv FPSO omtrent 210 km vest for Sandnessjøen. Ærfugl er ett av de mest lønnsomme utviklingsprosjektene på norsk sokkel med en balansepris på rundt 15 dollar fatet (omregnet fra gass).

– Produksjonen fra Ærfugl er med på å forlenge levetiden til Skarv FPSO med fem år. Ærfugl er svært viktig for den videre utviklingen av og verdiskapingen i dette området, selv om lønnsomheten reduseres dramatisk med dagens oljepriser, sier direktør for Skarv-området, Ine Dolve.

Plan for utvikling og drift (PUD) for begge faser av Ærfugl-utbyggingen ble godkjent av norske myndigheter i april 2018. Fase 1, som utvikler den sørlige delen av Ærfugl-feltet, består av tre nye brønner og vil starte opp sent 2020.

Fase 2 består av ytterligere tre brønner i den nordlige delen av feltet, med planlagt oppstart i 2023. Som følge av en vellykket modifisering som ga økt gasskapasitet på Skarv FPSO, besluttet Ærfugl-prosjektet seg for å bruke eksisterende infrastruktur for den første “fase 2-brønnen”.

I november 2019 tok operatøren Aker BP og partnerne Equinor, Wintershall DEA og PGNiG investeringsbeslutningen (DG3) for Ærfugl fase 2, som er grunnlaget for at den første brønnen fra fase 2 nå er i produksjon. De resterende to «fase 2-brønnene» vil komme i drift i 2021 – to år tidligere enn i opprinnelig plan.

Gode leveranser fra tre allianser
Reorganisering av verdikjeden gjennom strategiske partnerskap og allianser er en sentral del av Aker BPs strategi.

– Subsea-alliansen mellom Aker BP, Subsea 7 og Aker Solutions har demonstrert forbedringer og økt verdiskaping gjennom flere år, og den har også levert svært godt på Ærfugl-utviklingen. I tillegg har det gode samarbeidet med Baker Hughes for å gjenbruke eksisterende juletrær på Ærfugl fase 2 vært helt avgjørende for at vi kunne akselerere oppstarten av fase 2, sier Tom Storvik, prosjektleder for Ærfugl feltutvikling.

– Leveransene fra Riggalliansen med Odfjell og Halliburton ved bruk av den flyttbare innretningen Deepsea Stavanger på Ærfugl, og Modifikasjonsalliansen med Aker Solutions i samarbeid med Kongsberg Maritime, har også vært veldig bra. Den tidlige produksjonsstart fra første fase 2-brønn viser hvordan alliansene gjør oss i stand til å øke verdiskapningen og levere i tråd med vår ambisiøse forbedringsagenda, legger Storvik til.

FAKTA OM ÆRFUGL-FELTET
Ærfugl-reservoaret er hovedsakelig et gassreservoar som strekker seg 60 km og er mellom 2-3 km bredt. Totalt inneholder prosjektet omtrent 300 millioner fat oljeekvivalenter.
Ærfugl ble først satt i produksjon med testprodusenten A-1H i 2013 og har siden produsert til Skarv FPSO. Informasjon fra denne brønnen påviste god kommunikasjon i reservoaret. Dette er videre brukt til å optimalisere utbyggingen av Ærfugl-strukturen med syv brønner totalt.
Totale investeringskostnader for Ærfugl-prosjektet er på rundt åtte milliarder kroner.
Det totale prosjektet ‘life of field’ har en balansepris på ca. 15 dollar fatet (omregnet fra gass). Det gjør feltutbyggingen til ett av de mest lønnsomme som gjennomføres på norsk sokkel.
Ærfugl prosjektet har gitt betydelige lokale ringvirkninger for lokale leverandører i Helgelandsregionen.

https://www.akerbp.com/akselerert-produksjonsstart-fra-aerfugl-feltet/?docId=Eb1s9SxYuSlqmXKIHpOoctNdQv0
Vonsle
22.04.2020 kl 12:55 7075

Det blir utbytte. Selvsagt. Mulig i mindre og andre former, ja, men man løper selsagt ikke fra prioriterte mål i selskapet. At de nedbemanner fikk vi vite før påske, og nå får vi vite at den blir omfattende. Det forteller at selskapets robusthet styrkes, og er bra for eieres utbyttekontoer framover.
Slettet bruker
22.04.2020 kl 13:14 7044

Vel enig med mye av det du poster,men å tappe selskapet for kontanter,er ikke å styrke robustheten.De pengene kunne vert brukt til oppkjøp av andre selskaper/inv litt frem i tid.
At de sier opp folk,betyr jo selvsagt som du skriver at robustheten styrkes.
Så blir det jo opp til selskapet å finne den gyldne middelvei.
Hva ligger du i ; "andre former"?
Utbytte i form av aksjer,kanskje tom med rabatt?
Vikusen
22.04.2020 kl 14:56 6919

Hvorfor faller oljeprisen 17% for så å gå amok opp igjen 28%? Finner ingen nyheter om kutt eller noe som forandrer situasjonen.
Vonsle
22.04.2020 kl 15:35 6864

Generalforsamlingen ga styret mulighet for utbytteaksjer. Slike må selvsagt rabatteres.
Slettet bruker
22.04.2020 kl 15:46 6800

Godt nok for meg. Selv om det kludrer litt med strategien min