Photocure - Hvorfor satser ikke Ipsen på flexiscop?

Merlin
PHO 17.08.2018 kl 23:40 3749

Det har kommet noen argumenter:

For mye går til Photocure i royalties.
Stykkprisen i Europa er for lav.

Antagelig muligens gode argumenter. Men ser vi på de senere svært lovende danske forsøkene med flexiscop og diodelaser, der man uten smerter og uten anestesi/smertestillende medikamenter, kan fjerne aggressiv overflatekreft i urinblæren poliklinisk, virker det utrolig at ikke Ipsen satser for fullt. Antagelig trengs ingen egen godkjennelse for denne behandlingen i Europa. Likevel sitter Ipsen i ro. Blærekreftpasientene mister derfor en svært moderne, lettvint, praktisk og effektiv behandling. Heller ikke i Norden har vi hørt noe mer om denne ekstremt lovende behandlingen. Begrunnelsen for at denne laserbehandlingen ikke gir smerter, er som kjent at laserstrålene virker i så kort tid at smertenervene ikke rekker å bli aktivisert.

I USA vil denne laserkombinasjonen kreve ny runde med FDA- søknader og godkjennelser. Vi har heller ikke hørt noe om en slik søknad. Hva er det som gjør at iverksettelsen av denne svært effektive behandlingen stopper opp?

https://www.tu.no/artikler/nye-lasere-fjerner-kreftsvulster-uten-innleggelse-og-narkose/435855
Redigert 19.01.2021 kl 15:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.08.2018 kl 00:08 3702

Ny vinkling nå i kveld Merling? Etter Hestdal går av krisen og Hanson tvangssalg som ikke har kommet enda. Hva blir det neste moen tro?
SoriaMoria
18.08.2018 kl 06:11 3583

I følge linken til Merlin brukes hexvix fra Photocure til å identifisere svulstene i denne prosedyren så dette er jo positivt:

«For å oppdage tumoren, mens den fremdeles er liten, brukes en rød fluorescens, som kalles Hexvix, på en måte som urologisk avdeling har utviklet i samarbeid med den norske bedriften Photocure ASA. I tillegg til dette, har avdelingen sammen med det tyske selskapet Karl Storz utviklet små kikkerter som kan benytte fluorescensmetoden, slik at man kan undersøke blæren uten bedøvelse."
Slettet bruker
18.08.2018 kl 08:50 3479

Ovanligt positivt innlegg fra Merlin som han klarer tolke negativt. Om man leser hele artikkeln Lasermetoden er
likevel fremdeles ikke tilgjengelig
for alle pasienter, fordi det først må undersøkes nærmere om den har like gode resultater som den tradisjonelle
metoden i narkose.

Men til opplysning så har de nye Flexivideo scopen tilleggsutstyr som gjør att de kan brenne elller skrape og
bruke laser på kreften. Flexiscope har funnits lenge, men de nye med blå/hvitt lys og turbt funksjoner kom førre
året. Og video i HD kvalitet er fra i år. Ibsen selger ikke scope, det får Karl Storz ta seg av. Men att de nye
flexivideo scopen kommer att bli lettsolgt i Europa og er ingen tvivel da resultatet fra behandlingen er
dokumentert mye bedre.

Og flexiscope er jo godkjent i den utvidede Turbt tillatelsen i USA men om de får bruke laser skall eg låte vare
osagt. Men de nye Flexiscopen er klargjort for all kjent bruk idag og kommer att bli brukt i Europa og. Eg har
skrivet om der førr, att jo mer Ibsen selger så når PHO milepæler som gjør att de får mer betalt per dose.
Vilket begrenser Ibsens innsats til att bruke penger på markedsføring, da mye går til PHO.

Men Karl Storz kommer garantert få solgt mange Scope i Europa, og Ibsen leverer gjerne Hexvix om någen
vil ha det. Men de bruker ikke en masse penger for att få solgt det. Men vi vet att alle spar penger i lengden
om de bruker blå/hvitt lys. Og det er mye behagligare og bedre for pasienten, vilket bør vare det viktigaste.
Slettet bruker
18.08.2018 kl 10:42 3336

Dette er i bruk og representerer en gamechanger i behandlingen av blærekreft:
https://oslo-universitetssykehus.no/nyhet/forbedret-metode-reduserer-lidelse-liggedogn-og-kostnader
liang
18.08.2018 kl 11:06 3293

Kanskje Ibsen og pho burde reforhandle avtalene litt?
Litt mere til Ibsen ved øket salg?
En mulig vinn-vinn situasjon?
liang
18.08.2018 kl 11:20 3269

Hvor ofte bytter sykehus ut "maskinparken"
Hva er kostnadene med å bytte
Hvor mye skjema og byråkrati er involvert
Hva forlanges som dokumentasjon god nok for å bytte
Er øket overlevelse eneste kriterie eller er der andre kriterier,feks hvordan pasientene har det

Skal en si noe om hastigheten den nye teknologien og utstyret innføres på markedet med så må en vel se det opp mot hva som anses historisk som raskt.
Slettet bruker
18.08.2018 kl 11:30 3237

Nor96

Dette var en fantastisk link med en enkel og lett forståelig forklaring for de fleste om hva den nye metoden med fleksibelt cystoskop innebærer.

Jo flere opplysninger som kommer ut om BLC og Cysviev med fleksible Cystoskop med video i HD av de som bruker dette i behandlingsøyemed, jo lysere ser fremtiden ut for Photocure.

Jeg har sagt det før og sier det igjen:
Hvis ikke dette caset skal bli tremendously/enormt , hva skal da bli det?
Aksjonærene i PHO vil med høy grad av sikkerhett bare ha gode nyheter å se frem til, og en jevnt stigende aksjekurs som også vil akselerere rask ettersom de nye fleksiskopene kommer på plass i stadig stigende tempo.

Allerede i inneværende kvartal må vi regne med at det blir et pent overskudd på bunnlinjen, ikke bare pluss på Ebitda, og kontantstrømmen vil begynne å øke for første gang på lang tid.
Tenk dere at kassen, eller bankkontoen begynner å øke allerede fra inneværende kvartal, og selskapet vil stå friere til å satse enda mer på salg i USA, nye markeder og WW.
Slettet bruker
18.08.2018 kl 11:51 3199

Liang... Avtalen til Ibsen går jo att ha en mening om. Ifall Ibsen gjør en innsats og øker salget til
eksempel øver 300 mil, så kan de dele alt over det 50/50. Men om øket salg beror på Karl Storz sin
innsats og PHO,s gode studieresultat. Så har vel Ibsen fått mer en nok reden.

Og nær det gjeller Flexiscope så koster de ikke mer en spesial medisin til en kreftpasient.
Fast de kan brukes til flere hundre pasienter, så de kommer nok att bli brukt efterhånd som
myndigheter og leger førstår vad gode de er.
sulzrox
18.08.2018 kl 11:59 3181

Det er vel kun i Canada og US ein må bruke Karl Storz. (eller kun i US?)
Redigert 18.08.2018 kl 12:10 Du må logge inn for å svare
Mental Mania
18.08.2018 kl 12:25 3138

Ipsen betalte Ge Healtcare kr 190 mill samt noen mill til PHO for overtagelsen av salgsrettighetene for Hexvix.
Etterhvert som kassa til PHO vil flomme over av cash kunne det kanskje vært en ide å kjøpe ut Ipsen fra avtalen.

Allislost
18.08.2018 kl 12:34 3117

Enig med deg Pafo. Leser med glede dine innlegg for jeg synes de er ryddige og fornuftige. Kreftbehandling er kostbart. Og blærekreft er således regnet som en kostbar sykdom ettersom pasientene stadig må ha nye kontroller og behandlinger. Blålys teknologien med Cysview og fleksibelt skop reduserer denne kostnaden og det vil Medicare vite å dra nytte av. Fleksible skop gjør det også mulig å gjøre inngrep i blæren poliklinisk, noe som reduserer antall liggedøgn på sykehus (dyrt, særlig i USA) og behovet for narkose (slipper utgifter til anestesilege og det anestesiteamet som kreves for å gjennomføre dette, personale til overvåkning/oppvåkning etterpå osv), Mye å spare på dette, ikke minst tidsmessig. Ved å forenkle prosedyren (poliklinisk, uten narkose) kan sykehuset gjennomføre flere undersøkelser og behandlinger på en dag. Det kan også gjøre det mulig å gjennomføre inngrepet på en urologisk klinikk, uten å måtte på sykehus. Noe som forenkler det hele og gjør det lettere å implementere flere steder i USA.
Slettet bruker
18.08.2018 kl 12:45 3096

MeMa

Altså er det flere enn focuss og jeg som tror at kassa til PHO kommer til å bli smekkfull innen overskuelig tid..

Jeg er mere for at man etter 18 år på børs uten uttelling, heller konsentrerer seg på å få til størst mulig verdiskapning for aksjonærene på kortest mulig tid, og det er å fokusere på salg til USA og nye markeder der PHO beholder kontrollen og alle pengene..

Går det som jeg tror, og med pengebruk bare konsentrert til størst mulig salg, så ser jeg for meg utbytte allerede i 2,. halvår 2019.
bravi
18.08.2018 kl 13:13 3046

Jeg har ikke tenkt å budsjettere med utbytte i 2Q19, vil advare mot det.

Edisons analyse sier kursmål 44 kr, det er omtrent der kursen har ligget i det siste. På kort sikt kan det da være større nedside enn oppside i dette caset.
Slettet bruker
18.08.2018 kl 13:24 3023

bravi

Uansett hva vi sier eller mener, så vil dette caset som alle andre snakke for seg selv, og andre halvår 2019 er ikke Q2 2019.
Jeg har heller ikke kalkulert med utbytte, men tror det er en mulighet i `andre halvår 2019`.

Jeg har holdt på med aksjehandel siden 1991, og siden 2000 har jeg ikke snakket med en eneste aksjemegler eller brydd meg med analysene til analytikerne, men har ingen ting å klage over likevel.
De gode meglerne og analytikerne begynner gjerne for seg selv.
Redigert 18.08.2018 kl 13:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.08.2018 kl 13:26 3016

bravi,
Hva tror du omsetningen lander på i 2019?
dr. Stockman
18.08.2018 kl 14:35 2941

Eneste grunn til å bry seg med analysene til analytikerne er den påvirkningskraft de kan ha på kursen. Oppsiden er størst når man oppdager de gode casene lenge før analytikerne gjør det.
Slettet bruker
18.08.2018 kl 14:40 2931

Enig,
Har vært lenge i Nel og anbefalinger og kursmål har kommet jevnt og trutt og kan ikke i det store bildet å ha hatt særlig innvirkning på kursen.
bravi
18.08.2018 kl 15:03 2880

Øppgang kommer, jeg så ikke at du hadde skrevet 2H i stedet for 2Q. Godt mulig du kan få rett i at selskapet kan være istand til å betale utbytte da, det vet vi ikke, men de kan også velge å bruke pengene på ekspansjon i salg WW med Cysview eller gjøre noe med f.eks. Cevira eller Visonac. Det som er litt irriterende er slike kursmål som Edison kommer med, det legger en demper på utviklingen i kursen.

Elvoqust, jeg har ikke noen formening om omsetning men bruker vi selskapets guiding for Usa og litt økning i norden og partner kan vi si omkring 250m i omsetning for Hexvix/ Cysviev i 2019.
Slettet bruker
18.08.2018 kl 15:13 2864

Edison sitt kursmål vil ikke legge noen demper på kursutviklingen.
Etter q3 blir de nødt å komme med en oppjustering vil jeg formode.