Verdens nest dyreste kongepar snakker selvfølgeligheter

Mikkel-engel
03.04.2020 kl 19:00 1919

Dagens store oppslag på NRK og TV2 er altså kongeparet som for anledningen sitter framfor et bål (neppe lagd av dem selv for hva har man tjenerskap til). Harald og Sonja har alvorlige ansikter og sier det alle visste fra før. I bakgrunnen tikker taksameteret. Det er slik man er kongelig i dag.
Mikkel-engel
08.04.2020 kl 11:33 541

Jeg er altså a) idiot og b) kommunist fordi jeg er uenig med deg. Saklighet må være din sterke side.
Jeg tror vi avslutter debatten.
Mikkel-engel
08.04.2020 kl 09:50 554

Når man vil vinne en debatt gjennom å skjelle ut motstanderen, mangler man saklige argumenter.

Svar: Ja, det kan godt hende at utgiftene til kongefamiliene er enda høyere enn hva CNN skriver. Det viser seg jo at utgiftene er spredt rundt omkring i statsbudsjettet, og de som forsøker å finne de reelle utgiftene vil virkelig slite. Det har jeg indirekte vært innom før. Jeg skjønner ikke helt grunnen til at du blir sint av den grunn. Mitt poeng er uansett at de fire menneskene i kongefamilien får altfor godt betalt for å gjøre veldig lite, og at det dessuten er feil å arve posisjoner.
Fjordgubben
07.04.2020 kl 18:55 569

Du er en idiot, hvor dum går det an å bli?? Nettet er fullt av info, men forstår at du er for dum til å finne det.

Her har du link:

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/MgkE7K/kungafamiljens-riktiga-kostnad-11-miljarder


Så de får en femtedel, får den norske kongefamilien 5 milliarder?

Igjen, du er en komplett idiot.
Redigert 07.04.2020 kl 18:56 Du må logge inn for å svare
Mikkel-engel
07.04.2020 kl 16:32 577

Når jeg nevnte stortingspresidenten, var det for å avlive en utbredt misforståelse. Alternativet til kongedømme er ikke presidentstyre. Vi har parlamentarisme i Norge, så det er uansett Stortinget som utpeker regjering. Hvis vi avskaffet kongedømmet, kunne vi få et styre som lignet det tyske. Der er det en heller anonym president som ikke har makt.

Den svenske kongefamilien får ca en femtedel av hva den norske kongefamilien får. I motsetning til deg oppgir jeg kildene.
Redigert 07.04.2020 kl 16:32 Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
07.04.2020 kl 12:24 597

Stortingspresident er ikke det samme som president for et helt land.

En ganska naiv kommentar av deg der.

Veldig smålig å kritisere kongeparet på denne måten, er vel som regel kommunister som driver på med slikt, er du kommunist?

Og det med å slå sammen kostnadene spiller vel ikke noen rolle da det uansett skal betales av staten.

Til sammenligning får den svenske kongefamilien 137 millioner hvert år i apanasje, pluss endel andre kostnader som jeg antar dekker noe av de samme som i Norge, så total kostnad i Sverige var på 1.1 milliarder f.eks i 2017, siden dette er tre år siden er nok summen endel høyere nå.

Vet ikke hvor mye det danske kongehuset koster totalt sett, men fant en artikkel som sier at i 2018 fikk den danske kongefamilien 110 mill kroner i året i apanasje, tipper det også der tilkommer mye ekstra på bygninger etc. Og fant en artikkel som omtalte at det kostet i fjor 41 millioner danske kroner å drifte det danske kongeskipet, og så lenge danske kroner er kostbare for tiden kan man legge på en god del dersom man regner i norske kroner.


Har sett endel artikler som anklager den norske kongefamilien for å ha for høye kostnader, men husk at man er relativt åpne om kostnadene i Norge, i de fleste andre land utenom UK er disse kostnadene hemmelige, eller iallefall skjult for allmenheten, så man kan bare tenke seg hvor mye det koster å drifte kongehus i f.eks Spania, Holland og andre land.

Tipper at dersom man sammenligner epler med epler så kommer Sonja og Harald meget godt ut, i tråd med at Norge generelt er et nøysomt folkeslag, utenom når man skal fastsette offentlige budjetter selvsagt, da er Norge verst i klassen bortsett fra Nord-Korea.
Redigert 07.04.2020 kl 12:46 Du må logge inn for å svare
Mikkel-engel
07.04.2020 kl 10:42 607

Både rett og galt. Av di lønn må du betale for bolig, strøm, bilhold, hytte, båt, mat osv. Hvis du har en renholder i huset, må du også betale han/henne av lønna di.
Kongefamilien slipper å betale for alt dette. Det er inkludert i faste utgifter til slottsforvaltningen. Frokost, middag, kvelds, bil og hytte, er betalt utenfor apanasjen.
Ditt skille mellom kostnadene med eiendommene og apanasje er altså kunstig. De må slås sammen.

Når det gjelder utgiftene til en president, har vi det allerede. Stortingspresident Tone Trøen koster ca. en mill per år. Det er ikke nødvendig med mer, jf. at kongen bare har seremonielle oppgaver (åpne Stortinget).
Redigert 07.04.2020 kl 10:43 Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
07.04.2020 kl 10:19 626

Nei.

Du tar helt feil der.

Den summen jeg nevner, 23 millioner er hva de får i APANASJE.

Det vil si hva de får i lønn.

De andre summene er jo for å dekke kostnader med all eiendom, lønn til hoffet og slike ting, og den summen ville staten uansett måtte betalt selv om man hadde avsatt kongefamilien og satt inn en president, en president ville jo også måttet ha et «hoff», og eiendommene hadde selvsagt krevd vedlikehold uansett.

Så dersom man hadde gjort det hadde man «spart» 23 millioner i året?

Nei, for da måtte man betalt alle utgifter ved å ha en president, noe som garantert ikke hadde blitt billigere.

Det norske statsbudsjettet er på 1350 milliarder kroner, en sinnsyk sum, og nesten tre ganger så mye pr innbygger som f.eks i Sverige, så dersom man skal kutte tror jeg det er andre ting man heller bør se på enn kongefamilien som tross alt gjør en god jobb for å markedsføre Norge internasjonalt, pluss verdien av nasjonalt samhold, en verdi det er vanskelig å sette noen sum på.
Redigert 07.04.2020 kl 10:31 Du må logge inn for å svare
Mikkel-engel
07.04.2020 kl 08:57 640

Tallet du nevner er fullstendig feil. Ifølge CNN får kongefamilien 49 mill. dollar, dvs. ca 500 millioner kroner. Det stemmer med hva Dagbladet fant ut for fire år siden.
Kilde til CNN: https://edition.cnn.com/2020/03/14/europe/european-royal-families-intl/index.html
Kilde til Dagbladet: https://www.dagbladet.no/nyheter/sa-mye-koster-egentlig-kongehuset-se-de-skjulte-utgiftene/60446111

Men heller ikke dette tallet er korrekt fordi utgiftene til slotftsvedlikehold, kongeskipet, vakthold osv. er betalt over andre budsjett. For fem-seks år siden mente Trygve Hegnar at den reelle summen var over 600 millioner, og i dag er den altså en god del høyere, trolig rundt 700 millioner.

Som vi vet, har kongefamilien også ekstrainntekter. Blant annet er kong Harald bilimportør. Han importerer ti-tolv biler moms- og tollfritt hvert år, som han deretter selger. Han har også andre lignende inntekter. Disse inntektene er strengt tatt på bekostning av statskassen.
Redigert 07.04.2020 kl 09:08 Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
06.04.2020 kl 15:07 659

Kongefamilien, med sine 7 medlemmer, kongeparet pluss familien til Haakon får i 2020 23 millioner kroner i apanasje, det betyr at hvert medlemma av familien får ca 3 millioner kroner, ikke så mye egentlig når man tenker på hva slags verdi disse folkene representerer for landet Norge, reklameverdien etc.

Er jo ikke stort mer enn noen muslimske innvandrere får til sammen med alle deres ulike sugerør i statskassen, NAV-penger, bostøtte, hjelp til alle deres handikappede barn etc etc etc.

Så apanasje til Kongefamilien er vel anvendte penger, ikke tvil om det.
Slettet bruker
06.04.2020 kl 14:26 672

Bare det at en slik person kan være president sier mye om USA. Veldig mye faktisk. Det sier meg at landet ikke kan betegnes som sivilisert.????

Han har da sitt eget folk i tankene for sine handlinger, i motsetning til sine forgjengere, som bombet og ødelagt 6-7 land tilbake til steinalderen og skapt en flyktningestrøm av apokalyptiske dimisjoner.
Slettet bruker
06.04.2020 kl 11:05 681

Det begynte med Sverdrup og hans mantra om "all makt i denne sal."
Det var begynnelsen på å ta bort kongens makt bit for bit, og det hjelper heller ikke med ymse rødfargede regjeringer siden den gang.
Slettet bruker
06.04.2020 kl 10:50 686

Skjønner ikke sauhauen her at kongehuset er under angrep fra NWO.
Slettet bruker
06.04.2020 kl 10:45 690

Vi har en valglov som ikke er folkegodkjent må du huske på.
Mikkel-engel
06.04.2020 kl 10:06 697

Jo jo, men jeg nevnte hvordan amerikanerne ser på Norges kongehus av én grunn: Noen mener at kongehuset er god reklame for Norge. Det er kongehuset definitivt ikke.
Slettet bruker
05.04.2020 kl 10:38 731

Du sier jo på en måte at så lenge vi ser bra ut er alt bra.
Det stemmer jo ikke. Nordmenn er eksperter på å bygge fasader, ved å dekke til virkeligheten. Det ser vi ikke bare ved psykiske problemer, men også feks økende forbrukslån, gjeldsproblemer osv.
At noe eller noen ‘ser’ bra ut, forteller på mange måter derfor ingen verdens ting.
Slettet bruker
05.04.2020 kl 10:30 736

Bare det at en slik person kan være president sier mye om USA. Veldig mye faktisk. Det sier meg at landet ikke kan betegnes som sivilisert?

Flykting krisen i verden er det da forgjengeren han som har skapt. Ikke minste denne Nobel fredsduen sammen med Killary Clinton. Her i paradiset er det ellers noe som heter https://kirkensbymisjon.no/

Det bør du leste deg litt opp på...
Fluefiskeren
05.04.2020 kl 10:18 967

Forstår ikke hva du mener i det hele tatt. Hva bloggere gjør bryr meg mindre. Skal heller ikke se bort ifra at det er bloggere i andre land. Hva mener du egentlig?
Fluefiskeren
05.04.2020 kl 10:15 972

Det ene utelukker da ikke det andre. Jeg er enig med deg i at det er naturen som er Norges store forse. Bare så synd vi bygger den ned i stadig akselererende tempo bare for å tilfredstille utenlands storkapital.
Slettet bruker
05.04.2020 kl 10:12 980

‘Hvis vi ser sunne og lykkelige ut så er vel det et tegn på at det ikke så ille å bo i Norge likevel. ‘

Ja våre bloggere med psykiske problemer og eksperter på å bygge fasader er jo et godt eksempel på det, hva? :0)
Fluefiskeren
05.04.2020 kl 10:08 983

Det bryr meg svært lite hvordan amerikanere ser på Europeiske land. De burde nok først tatt tak i sin egen klovn som sitter som president. Bare det at en slik person kan være president sier mye om USA. Veldig mye faktisk. Det sier meg at landet ikke kan betegnes som sivilisert.

Hvis vi ser sunne og lykkelige ut så er vel det et tegn på at det ikke så ille å bo i Norge likevel. Uansett alt oppgulpet over så forferdelig det er å bo her som presenteres på DT. Tenk at Harald og Sonja sitter foran et bål. Mens folk i andre land sliter med to-tre jobber ( som i USA ) for å få det til å gå rundt så irriterer det altså noen at Harald og Sonja ønsker god påske. Egentlig synes jeg synd på folk som ikke har evnen til å glede seg i nuet. Hvor vi står som nasjon i forhold til USA blir soleklart i den situasjonen vi er oppe i nå.
Slettet bruker
05.04.2020 kl 08:14 1001

Kongedømme demokrati?

Våre partivalgte er ikke "folkevalgte"! Ca. 5 % av den stemmeberettigede del av befolkningen er medlemmer av politiske partier. Av partiene er det Et parti eller 2 som dominerer. I disse partiene bestemmer en par familier hva som angår oss alle, og de velges på samme måte, som omdiskuterte familier sør i Italia velger sine.

https://resett.no/2020/04/02/reagerer-pa-at-asylsokere-far-komme-til-norge-i-koronakrisen-galskap-de-burde-vaert-stanset/
Redigert 05.04.2020 kl 10:36 Du må logge inn for å svare
Mikkel-engel
05.04.2020 kl 08:11 1005

Alternativet er sosialt. Jeg skal forklare:

Jeg reiser mye. Når jeg kommer til nye byer, ser jeg spesielt på hvordan vanlige folk har det. At det er store og fine bygninger er lite verdt dersom vanlige folk er fattigslig kledt og ser slitne ut. Da tenker jeg: Her har overklassen karret til seg på bekostning av dem som skaper verdiene. Et eksempel på dette er amerikanske byer. Vi vet at ginikoeffisenten (mål på ulikhet) er spesielt ille i USA.

Omvendt på Island. I Reykjavik er bygningene ganske vanlige. De har noen flotte kirker, men det er alt. Selv parlamentsbygningen og regjeringshuset er enkelt. Men vanlige folk ser sunne ut, og de har fine (og dyre!) klær. Bilene er nye. Her tenker jeg: I dette landet har folk flest det godt.

At Norge har et dyrt slott og en rik kongefamilie er ikke noe å skryte av. Ingen turister blir imponert av det. Bare spør. De framhever i stedet at nordmenn ser sunne og lykkelige ut, at lufta er rein, at det er lite søppel i gatene osv. De framhever også naturen: fjordene, fjellene.

Men INGEN kommer til Norge for å se slottet eller få et glimt av kongefamilien.

I USA blir de europeiske monarkiene latterliggjort. Det gjelder også Norge. Amerikanerne ser på kong Harald og dronning Sonja som latterlige skikkelser, en gammeldags etterlevning fra middelalderen. Amerikanerne framhever i stedet samfunn der ingen formelle posisjoner er arvelige.
Redigert 05.04.2020 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2020 kl 08:06 1008

I en julehøytid plassere en Sjaman på første benke i Guds hus, bekrefte å inneha mer enn bare dårlig skjønn. Direkte dumt og taktløst.

http://bjornolav.blogspot.com/2019/05/en-sjaman-ved-kongens-bord.html
Redigert 05.04.2020 kl 08:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2020 kl 00:37 1040

Vi kan starte med å avskaffe partikratiet, det som i dag feilaktig kalles demokrati. Styringen i dag foretas som tautrekking mellom partienes bakværelser, noe som ikke kommer befolkningen til gode. Kun de mest snedige interesseorganisasjonene. Så innføre et direkte, genuint, demokrati, med direkte valg på en statsforvalter. Som i et par sveitsiske kantoner. Og FOLKEAVSTEMNING over viktige lover. Utføres digitalt. Deretter takke kongefamilien pent for innsatsen, og ønske dem lykke til på deres ferd videre, som borgere uten nedarvede rettigheter. Da først kan vi alle være like, ingen likere enn andre.
Slettet bruker
05.04.2020 kl 00:00 1053

Jeg har heller ikke noe til overs for det kongehuset vi har i dag og det vi har i vente. Det er sjelden jeg sier meg enig med Hadia men her gjør jeg det.
Redigert 05.04.2020 kl 00:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 23:48 1063

http://www.aftenposten.no/norge/Kongens-tale-Nordmenn-er-trondere_-innvandrere_-tror-pa-Gud-og-Allah-og-liker-Grieg-og-Kygo-603574b.html
Noenlunde det samme sa Ayatollah Seyyed Ruhollah Khomeini gjengitt fra sin bok. Tahrir al-Vasyleh, fourth volume, Darol Elm, Gom, Iran, 1990
http://www.nairaland.com/1086492/ayatollah-khomeinis-book-sex-shias
https://www.youtube.com/watch?v=IKFawrThavw
“A man can have sex with animals such as sheep, cows, camels and so on. However he should kill the animal after he has his orgasm. He should not sell the meat to the people in his own village, however selling the meat to the next door village should be fine.” –
Men deretter måtte du ta livet av det, slett ikke spise det selv, men gjerne gi, eller selge det til dine naboer. I demokratiet og folkestyrets norske navn er Kongeriket Norge mottaker av denslags og er stolt av det hele. Nordmenn med staten sin er en narr i navn og gjerning. En tosk til lands og vanns, men dette er en stat, folkestyre, demokrati og kongedømme? En asylant koster 85-120 000.- pr mnd. En utslitt pensjonist, som kongeriket har holdt for ap og narr et helt liv, får 15-20 000.- HMK kongen må selv ha 460 millioner pr år, fra et år til et annet i følge Hegnar. For å være for oss nordmenn hva Ayatollah Khomeini er for sine i Iran.
Slettet bruker
04.04.2020 kl 20:01 1085

Treskaller kommer og går; både som konger, presidenter og statsministre! ;-)

Vestens demokratier ser seg i dag kuppet av NWO-globalistenes klima-helse-fascisme uten at vi har noe vi skulle ha sagt - og fratatt anledning til å benytte egen eiendom for helsebringende ferie langt unna storbyenes smittefarlige miljøer. Og vi som trodde det ikke kunne gå lenger når vi var fratatt ytringsfrihet, blir gjennomlyst på flyplasser og pålagt enorme begrensinger for å få bruke egen bil.

Demokrati betyr at 51% av befolkningen kan bestemme over 49% og det vil i praksis si at halvparten er ufri. Under parlamentarismen blir dette enda verre, og Norge har lenge vært i den situasjon at to små 4% partier kan bestemme politikken for hele landet fra sin vippeposisjon. Demokratiet er derfor et vakkert ord som er uten noe ideelt innhold.

Jeg vil ha republikk - med en konstitusjon som den amerikanske - en republikk vi kan ha "hvis vi kan klare å holde på den". Også den amerikanske republikken klarte ikke å motstå korrupsjon fra innsiden når det korrupte er blitt så omfattende at det gjennomsyrer all "Checks & Balance" som var satt opp for å kontrollere alle delene i systemet. Et land bør kunne opprettholdes selv når halve befolkningen er korrupt og vil ødelegge fra innsiden.

Systemet kan bare opprettholdes om det ikke samtidig overmannes både fra en korrupt innside og fra en fascistisk utside i form av FNs globalistiske agenda. Da blir overmakten mot nasjonen for stor - det har vært umulig å forutse for 200 år siden hva som var mulig med internett og ufattelig rike eliter som er ute etter å overta hele verden for å berike seg selv og la verdens befolkninger bli deres slaver, enten som arbeidere eller som ofre for menneskehandel.

Gode nasjoner må sette seg ned og tenke på nytt. Men FRIHETEN må være hevet over systemene - kall det gjerne gudegitt som amerikanerne gjør - for ingen mennesker er mer verdt enn andre, og vår fødselsrett må være ukrenkelig. Så kan "treskallene" komme og gå - vår hellige fødselsrett får ingen ta fra oss mennesker, og derfor er også vår nasjon og våre grenser og våre kulturelle verdier så viktig.

Redigert 04.04.2020 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 19:25 1094

Du skriver jo enda bedre enn Oliver!
Spøk til side: hva vil dere ha i stedet for kongehuset?
Tipper du vil ha republikk HF
Men har du sett hvilke treskaller vi har å velge blandt?
CTG er en opplagt kandidat, der tror jeg vi muligens er enige.
Men etterpå?
Fluefiskeren
04.04.2020 kl 18:36 1116

Men hva er alternativet til kongehuset?

Nå i disse tider hvor man kaster milliarder av kroner etter folk så blir vel kongehuset lite i forhold. Vi ser fra andre europeiske land hva flotte bygninger etc. har å si for turismen ikke minst. Gamle slott etc. er en turistmagnet. Trenger dem i kontrast til vår tids deprimerende akitektur. Å oppretteholde kongedømme er også viktig som en kontrast til en grå og trist hverdag som mange klager over. Skal vi ha et kongedømme så må det ha en viss stil. Jeg synes det er nøkternt og lite preget av luksus. Vi kan jo sammenligne det med det i Storbritannia.

Summa Summarum tror jeg kongehuset er en glede for mange mennesker, og da må man godta at de ikke bor i en liten leilighet på Oslo Øst. Av og til er det litt godt med sirkus for folket. Jeg har aldri hatt den helt store interessen for kongehuset, men jeg ser at mange andre har det og det er de vel undt.
Slettet bruker
04.04.2020 kl 18:24 1121

I såfall kan det like gjerne hevdes at de andre kunne fått mer:0)
Mikkel-engel
04.04.2020 kl 18:00 1133

Jeg er enig. De fyller ikke rollen, og sammenlignet med f. eks. det svenske og det danske kongehuset er de overbetalt. Det er ingen grunn til at de skal ha så mye mer penger enn danske og svenske konger og dronninger.
Slettet bruker
04.04.2020 kl 17:51 1142

Fluefisken: "Jeg synes kongehuset har gjort en meget bra jobb."

Det er jeg faktisk enig med deg i - problemet er bare at kongerollen ikke er en jobb, men en status - og de får betalt ikke bare for jobben, men også all formuesforvaltning, fritid og ferier med hele sin familie fra skattebetalernes penger.
Det er derfor ikke likegyldig hvordan de lever; de er betalt for å leve anstendige liv som forbilder for en hel nasjon.

Dronning Sonja utesket for noen år siden hvordan Kong Olav holdt henne ute av slottets arbeid og hun uttrykte stor bitterhet over at vår folkekonge ikke hadde tillatt ekteskapet mellom henne og kronprins Harald i 10 år før "kjærligheten" vant frem og ikke bare Kong Olav men også regjeringen tillot ekteskapet. Sin høyst private og familiære kritikk kunne hun ha spart det norske folk for. Vi har alle vært vitne til at det ikke har vært bare kjærlighet mellom de to slik de selv åpnet opp om for en del år siden i sine fødselsdagstaler. Det var Sonja selv som på lite royalt vis åpnet for å kritisere kongefamilien.

Kong Halal klarer ikke engang å bruke sitt veto for å hindre grunnlovsstridig suverenitetsavståelse av vår nasjon. Dermed har vi et statsoverhode vi ikke har bruk for. Hvor mye skal vi betale for 24/7/365 privilegier til en seremonimester og hans families flottenfeier liv?
Mikkel-engel
04.04.2020 kl 17:42 1149

Det er ikke løgn at Lyndon B. Johnson sa det. Det ble bekreftet via kilder i Det hvite hus og som ble offentliggjort etter den amerikanske offentlighetsloven. Dette inntrykket stemmer med hva andre sier i all fortrolighet.
atnorhe
04.04.2020 kl 17:41 1152

Helt enig. Kong Halal er også mange Nordmenn sin konge. Ikke bare muslimene sin, selv om det virker sånn under nyttårstaler😟

Kong Halal. Alle sin konge🤴🏽
Slettet bruker
04.04.2020 kl 17:31 1159

En ting kong olav v skal ha, er at han tiltalte oss med kjære landsmenn!

Slettet bruker
04.04.2020 kl 17:15 1178

Du bør ikke gni det inn vel, det er lov å ta feil vel for solsikke!
Jeg mener forøvrig også kongehuset har noe for seg.
Men at det norske har noe slite med vet vel de fleste.
Redigert 04.04.2020 kl 17:17 Du må logge inn for å svare