Korona-lov gjør at Fredriksen kan kjøpe AXA på billigsalg

Slettet bruker
AXA 03.04.2020 kl 20:38 2595


https://finansavisen.no/nyheter/finans/2020/04/03/7515330/rangnes-det-kom-som-et-sjokk   (KUN FOR FA ABONNENTER)
Etter papirtap på over 810 millioner kroner kan John Fredriksen nå få Axactor på billigsalg. Fredriksen slår ut sin hovedmotstander Endre Rangnes med frekk backhand.

Utdrag:
«Nå bruker Fredriksen imponerende kort tid på å utnytte finansminister Jan Tore Sanners tiltak fra forrige fredag, da finansministeren justerte loven for tilbudsplikt og tilhørende regler for tilbudspriser i de børsnoterte selskapene på Oslo Børs.

For når nå Axactor er krisepriset blir Sanners regelendring helt elementær for Fredriksen: Den løser opp i tilbudsprisen som ville vært hektet på et eventuelt bud på Axactor. Til tross for at Axactor nå er priset til 1,3 milliarder kroner, ville et bud på selskapet vært på minimum samme kurs som under emisjonen i februar i seks måneder.

Emisjonen på nær 520 millioner kroner ble satt på kurs 17,50, som priser Axactor til 3,2 milliarder kroner.

Men om Fredriksen nå vil utnytte den lave prisingen på børs, slipper han å betale 2,2 milliarder kroner for de resterende 70 prosentene av Axactor.

Før børsåpning fredag morgen, ble Axactor-aksjen omsatt for 7 kroner. Dersom Fredriksen legger på en premie og byr 8 kroner for de resterende Axactor-aksjene, vil prisen bli 1 milliard kroner for 70 prosent av selskapet.

Sanners regelendring har dermed gitt Fredriksen en Nille-prising på Axactor, og en potensiell rabatt på 1,2 milliarder kroner.

Nå har han også fjernet den mannen som trolig ville stått i veien for at Axactor blir tatt av børs: Endre Rangnes.»
Redigert 20.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
U2Bono
03.04.2020 kl 20:49 2533

Da er det faktisk over, Fredriksen har vunnet.
Varsom
03.04.2020 kl 20:51 2519

Kondolerer! Spesielt til hanibal, han må jo ha baller av stål!
Redigert 03.04.2020 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2020 kl 20:59 2484

AXA blir som forventet slukt av StoreUlv. corona har akselerert prosessen

det er vel dukkene til StoreUlv som står bak dette kuppet eller?

rekker de å servere AXA på et sølvfat til bursdagen (10 mai) mon tro? LOL
Slettet bruker
03.04.2020 kl 21:21 2395

Går med Kariusbaktus i AXA som hos tannlegen - ut sammen med skyllevannet.
Slettet bruker
03.04.2020 kl 21:24 2359

Forskjell på Jørgen Hattemaker og Milliardærarvinger

https://finansavisen.no/nyheter/fritidsbolig/2020/04/03/7514891/nick-tollefsen-fikk-bygge-198-kvadrat-over-to-etasjer-der-terje-fodstad-ble-nektet-a-bygge-100   (KUN FOR FA ABONNENTER)
Da Terje Fodstad ville bygge 100 kvadrameter hytte mente kommunen holmen var for liten, men var «udelt positiv» da milliardarving Nick Tollefsen ville bygge 200.

Utdrag:
«– Dette viser den forskjellsbehandlingen vi mennesker opplever, sier Terje Fodstad til Finansavisen.

Den 1. april leste han i Finansavisen at sønnen til boligmilliardær Ivar Tollefsen, Nick Tollefsen, hadde solgt eiendommen Fodstads familie hadde eid siden 1960-tallet. Fodstad solgte for 6,3 millioner. Etter å ha fått rive hytta og bygge ny, solgte Tollefsen videre for 27,5 millioner.

Fodstad hadde søkt om det samme før han solgte, men fikk avslag fra Kragerø kommune. Holmen var for liten, og hytta på 100 kvadratmeter var for stor, mente de. Ifølge Tollefsen var kommunen «udelt positiv» da han søkte om hytte med samme fotavtrykk - men i to fulle etasjer.»
Slettet bruker
03.04.2020 kl 21:32 2306

stor konvolutt under bordet til den/de som behandler søknaden gjør susen vettu :-)

Slettet bruker
03.04.2020 kl 21:50 2239

Kombinasjonen Milliardærarving + Barbiedukke gir da uante muligheter ................
Moffsi
03.04.2020 kl 21:55 2209

Men til Axa... Hva tenker dere blir alternativene om det kommer et bud? 🤔
99999
03.04.2020 kl 22:06 2161

Tipper budet fra Fredriksen kommer mandag morgen. 14kr pr aksje så selger kanskje Endre og ledelsen aksjene sine. Mulig de fleste andre store aksjonærene selger på dette nivået også. 14 kr er billig, når en tenker på at det forelå et bud på 22kr for ikke lenge siden.
Moffsi
03.04.2020 kl 22:08 2142

Hmmm, men om det kommer på rundt det, hva tror dere skjer med kursen etter et eventuelt bud?
U2Bono
03.04.2020 kl 22:33 2027

Han legger mest sannsynlig fram et bud han vet ikke blir akseptert i markedet. Deretter låner han ut aksjer til short, for å presse ned kurs eller utsteder emisjoner hvor han forhåndstegner en betydelig andel. Dette bidrar til at han får lavere snittkurs. Det som etterfulger er en tragisk nedadgående/sidelengs reise i kursen som sliter ut en etter en aksjonær mens han gradvis kjøper seg opp helt til han kan tvangsinnløse og selge hele selskapet til et PE fond.
Slettet bruker
03.04.2020 kl 22:33 2025

Tillater meg å lime inn et godt innlegg fra Kvadro på en annen AXA tråd fra i kveld:
.......
kvadro
I dag kl 20:53
215
Jeg har en annen teori på det som skjer. Greit å se på alle muligheter .

Jeg tror ikke på konspirasjonsteorien om at Fredriksen senker kursen i selskapet Axactor (kom gjerne med eksempel på at han gjort det tidligere) Gjorde Fredriksen det med Aktiv Kapital? Ikke som jeg kan se? eller finne info om.

Tror dere de andre milliardærene godtar noe slikt? Torstein Tvenge? Ferd? Runar Vatne? Har alle kjøpt seg opp, å sitter på betydelige poster med langt høyere snitt en dagens latterlige kurs. Både Tvenge og Ferd-eier Johan Andresen var avbildet på vei inn for å feire John Fredriksens 75 årsdag. (søk det gjerne opp å se selv)

Når jeg så at Fredriksen fylte styret i Axactor med egne folk etter oppdatering av generalforsamlingen, å når Endre fikk sparken! så kom tanken om muligheten for at det nå kan komme en fusjon mellom B2H og AXA!

Tenk på det!

Først har vi Olav Dalen Zahl som må gå av som administrerende direktør i B2H,

Finansdirektør Erik Just Johnsen blir så satt inn som administrerende direktør med umiddelbart virkning, og frem til styret har utnevnt en ny toppsjef.

Er det kommet ny toppsjef i B2H? Ikke som jeg finner?

Så får vi meldingen om at Endre Rangnes må gå av.

Finansdirektør Johnny Tsolis vil fungere som administrerende direktør inntil Rangnes’ endelige arvtager er på plass.

Så nå har vi to finansdirektører som styrer selskapene i påvente av en nye ledere! Siden begge sjefene i selskapene ble sendt på dør av styret.

Er ikke det merkelig?

Så har vi storaksjonærene i selskapene AXA og B2H som begge har historie fra Aktiv Kapital sammen, nemlig Fredriksen og Nordbrekken. De har samarbeidet og skapt suksess før!

Begge selskapene (AXA og B2H) har nå falt 60 -70 % på børs, så en fusjon ville gjøre dem rimelig store i inkassoverden, til en ikke alt for høy verdi om vi ser på prisingen av selskapene nå. Her snakker vi to for en nesten. Men et selskap som vil dekke

Det er ikke bare jeg som har denne teorien. Alfred Berg kapitalforvalting kom også med denne teorien. Se fra 05.36 ut i sendingen ca.

https://finansavisen.no/nyheter/bors/2020/04/03/7514875/se-okonominyhetenes-morgensending-her
Redigert 03.04.2020 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2020 kl 22:48 1955

Kommer et lavt bud (7-8 kroner), og Fredriksen får neppe mer enn maks 40%. Men nok til å få bare sine folk inn i styret og ledelse.

Ingen lov som deretter hindrer Fredriksen i å kjøpe Ferd alle andre større aksjonærers poster til over budpris. AXA ender opp med å bli en kjedelig aksje, UTEN utbytte og med liten omsetning. Prisen kan Fredriksen holde nede med å låne ut til shortsalg.

Etterhvert går småaksjonærene lei, og selger for å frigjøre midler til mer attraktive investeringer, jfr. NPRO.

Det virkelige problemet til AXA aksjonærene, er at det IKKE er «Fredriksen fra enkle kår» som styrer showet, men «dukker oppvokst med 1000-lapper i rompa».
Slettet bruker
03.04.2020 kl 22:51 1924

Tvilsomt at bestefar avskiltet.
Slettet bruker
03.04.2020 kl 23:07 1863

 
Sparket toppsjef tar oppgjør med storeier John Fredriksen og det nye styret
https://www.dn.no/marked/axactor/skoyen/john-fredriksen/sparket-toppsjef-tar-oppgjor-med-storeier-john-fredriksen-og-det-nye-styret/2-1-787613   (KUN FOR DN ABONNENTER)
Axactors sparkede toppsjef Endre Rangnes forteller om møtet med den nye Axactor-styrelederen og John Fredriksen-medarbeider. – De beslagla pc-en min.

Utdrag:
«Torsdag kveld fikk Axactor-sjef Endre Rangnes sparken etter å ha styrt selskapet i rundt fire og et halvt år. Tidligere på dagen, klokken 13, forteller Rangnes at han skulle møte Axactors ferske styreleder Glen Ole Rødland på det koronatømte hovedkontoret på Skøyen på Oslos vestkant.

– Det første som ble sagt var at det nye styret hadde kommet til at jeg ikke lenger skulle lede selskapet, sier Rangnes.

– Det ble ikke sagt så mye etter det, det ble et kort møte. De sa at de ønsket å gå ut med en pressemelding og børsmelding fredag morgen før børsåpning og det gjorde de torsdag kveld.

– De ønsket at jeg skulle fratre med umiddelbar virkning. Da var det eneste riktige å forlate kontoret.

– Telefonen min er privat, den har jeg kjøpt selv så den fikk jeg med meg. Pc-en tok de i møtet. De beslagla pc-en min.

Rangnes sier han ikke lenger har tilgang til sin epost.»
Gork
03.04.2020 kl 23:14 1821

La oss først bekrefte at dette er sant:
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/regjeringen-foreslar-endringer-i-verdipapirhandelloven-for-a-lette-oppkapitalisering-og-restrukturering-av-borsnoterte-selskaper/id2695347/

Og det er det.

Har hadde regjeringen en tanke om å opp kapitalisere selskaper, basert på dagens situasjon, men glemte å ta med at kravet var opp kapitalisere selskapet, AXA trenger ingen penger, så døren for JF er åpen og fri. Helt utrolig.

Men reglene for tvangsinnløsning har ikke endret seg og da er budet på 22 vanskelig å komme forbi, den er det rettsvesenet som har satt og der har de ikke styringsmakt.

Om dette blir gjennomført av JF (noe han etter all sannsynlighet har rett til), kan vi forvente søksmål mot den norske stat da reglene ikke var spesifikke nok. Det skulle vært stilt krav om at behovet for kapital var reelt.

Lykke til
Redigert 03.04.2020 kl 23:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2020 kl 23:33 1732

Tvangsinnløse kan JF først med 90%. Under 1/3 har han ikke engang budplikt, men kan fremsette et frivillig bud. Tror ikke at et frivillig bud er underlagt "Lov om verdipapirhandel § 6-10"
https://lovdata.no/lov/2007-06-29-75/§6-10
Slettet bruker
03.04.2020 kl 23:35 1725

Når Storeulv er opptatt med å vugge Lilleulv i søvn, danser dukkene på AXA.