Salget av torsk går ned!

Garmis
04.04.2020 kl 12:13 689

I noen år nå har det blitt solgt hele sider av beinfri torsk til 69 kroner kiloen. I år er prisen 139 kroner kiloen, og så går salget ned!
Med en prisøkning på 100% er vel ikke dette så vanskelig å forstå.
Slettet bruker
04.04.2020 kl 15:00 658

Alt for mye for fisk som ellers selges til priser godt under 69 Kr
Slettet bruker
04.04.2020 kl 15:09 645

Da gikk salget ned, og sosialistene vil da stå med armene ut og ikke forstå hvorfor de må legge ned denne næringa også.
Slettet bruker
04.04.2020 kl 15:40 634

Hva har dette med sosialisme å gjøre? Om noen er sosialister så må det jo være deg om du mener at prisen skal settes lavere enn markedspris.
Garmis
04.04.2020 kl 19:11 615

Og hva er markedpris? Det eksporteres prima vare til 30 kroner kiloen! Mens det man ikke får eksportert på grunn av dårlig kvalitet skal selges til blodpris her hjemme!
Redigert 04.04.2020 kl 19:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 19:22 606

Markedspris er hva kundene er villig til å betale. Du sier jo selv at salget går ned fordi prisen er for høy. Flott, da vil de sannsynligvis senke prisen slik at de får solgt torsken sin. Hva er det du ønsker? At staten skal gå inn og forlange at prisen skal settes ned? Er du kommunist eller?
Garmis
04.04.2020 kl 19:33 599

Dersom kommunist er det samme som nasjonalist så ja, da er jeg vel kanskje det. Men det dreier seg vel egentlig mest om rettferdighet, og hvor mye forhandler leddet skal kunne grabbe til seg. Og ja jeg er heller ikke lenger å se i Rema 1000 sine butikker, disse lade jarlene skal ikke få en krone mer av meg.
Slettet bruker
04.04.2020 kl 19:43 591

Hehe staten da?
Moms på hvert ledd.
Slettet bruker
04.04.2020 kl 19:43 589

Vi har ikke monopol her i landet på salg av fisk så dersom Rema selger torsken dyrt vil andre utkonkurrere dem på pris. Om det derimot er ulovlig prissamarbeid mellom kjedene skal dette selvsagt straffes hardt. Forøvrig så har norsk fisk i mange tilfeller blitt solgt mye dyrere til utlandet enn det den blir solgt for her i landet. Et eksempel er makrell til Japan. Dere nasjonalister, som du kaller deg selv, er tydligvis veldig store tilhengere av kommunistenes økonomiske politikk.
Fluefiskeren
04.04.2020 kl 19:51 581

Noen har hengt seg så opp i sosialisme og kommunisme at de ikke klarer å se noe annet. Må være tungt å leve under et slikt åk.
Garmis
04.04.2020 kl 20:10 570

Det er litt betenkelig at man blir beskyldt for å være kommunist og sosialist bare fordi man påpeker grådigheten til kjøpmenn.
Kapitalisme er en slags form samle sykdom som noen har. Det er jo også kapitalistene som skaper de aller fleste problemer, siden de på et eller annet tidspunkt ønsker å samle for mye slik at det går ut over mange andre.
Slettet bruker
04.04.2020 kl 20:23 557

Kan du ikke heller ta dette opp med Celibacy info som tydligvis er enig med deg men som kalte det jeg vil kalle for kapitalisme for sosialisme. Det var han jeg reagerte på. Selv om jeg regner meg selv som tilhenger av kapitalisme er jeg light. Jeg synes balansen mellom sosialisme og en åpen markedsbasert økonomi er fornuftig.
Slettet bruker
04.04.2020 kl 21:29 534

Hvorfor må nordmenn betale mest for fisken ?
Det er jo helt i bakvendtland.
På tide å innføre grunnrenteskatt, så overprisen tar veien i statskassen istede.
Garmis
04.04.2020 kl 22:24 518

At nordmenn må betale mer er jeg enig i er et stort spørsmål Thinky, men mitt hovedpoeng er at noen få skor seg selv på dette. Og dette igjen hindrer folk i Norge å spise sund mat, fordi kapitalistene skriker etter mer. Men å la staten få mer penger løser ikke noe problem. Selv om jeg elsker torsk spiser jeg det ikke fordi den smaker beskt på grunn av griske kapitalister. Jeg har ikke dårlig råd, men har nordmannens vranghet i meg.
Slettet bruker
04.04.2020 kl 22:51 509

Hvor stor tror du egentlig marginene i dagligvarebransjen er? 2-3 % tipper jeg. De blir rike pga mengde, ikke høye marginer.
Garmis
04.04.2020 kl 22:56 500

Jojo, men fiskerene får 15 kroner kiloen. Selv om det er noe avskjær fra sløyd fisk til den er vacumpakket er marginene større enn det.
Slettet bruker
04.04.2020 kl 23:22 486

Minstepris for torsk til fisker er for tiden det dobbelte av dette.

https://www.rafisklaget.no/portal/page/portal/NR/PrisogStatistikk/Minstepris

Tidligere i vinter var den nesten 40.

https://www.nrk.no/nordland/ekstra-hoye-torskepriser-pa-starten-av-2020-1.14854852

Forøvrig har man jo disse fiskebilene som kjører rundt og selger fisk. Sist jeg sjekket var prisene deres ennå høyere enn i butikkene. Du kan gjerne være fornanna på Reitan og de gutta men faktum er at hadde man ikke hatt slike kjeder med stordriftsfordeler så hadde gjennomsnittsprisen på mat vært mye høyere.
Redigert 04.04.2020 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Garmis
04.04.2020 kl 23:34 467

Torsken som selges til Nordmenn er av det lille slaget altså rundt 15 kroner. Den store av prima kvalitet eksporteres, og det er tydelig at Røkke og I ønsker at Nordmenn skal avspises med dritten. Og at Reitan gutta skal sørge for at dette skjer.
Slettet bruker
04.04.2020 kl 23:43 463

Jeg gav deg altså nettop en link til de flytende minsteprisene hos råfisklaget men allikavel fortsetter du å argumentere. Som linken viser så ligger prisene på sløyd torsk mellom 24 og 30 kroner. Husk også på at dette er minstepriser, som regel får de mer, og skal du i tillegg ha den benfri så blir prisen adskillig høyere.
Slettet bruker
04.04.2020 kl 23:52 457

Konkurransetilsynet gjennomførte sist uke en større razzia mot dagligvarebransjen. Tilsynet ser spesielt på innkjøpsordningene mellom store merkevarer og Norgesgruppen. Foreløpige rapporter går ut på at det kan være så store prisforskjeller mellom dagligvarekjedene at det kan være skadelig for konkurransen. Dersom slike prisforskjeller har medført at forbrukeren har betalt høgere priser som følge av dette, kan det foreligge et brudd på konkurranseloven, opplyser tilsynet til Dagens Næringsliv.

Makta i norsk dagligvarehandel er konsentrert rundt tre store kjedegrupperinger. Også på leverandørsida er det aktører som er svært mektige. Derfor er det svært viktig at Konkurransetilsynet følger nøye med på innkjøpsavtalene som er etablert, og at disse er rettferdige. Taperne kan bli forbrukerne som betaler høgere pris og får et svakere utvalg i butikkene. Aksjonen som nå er satt i gang heter «Prosjekt Dagligvare», og kommer etter Stortingets vedtak om å framme konkurranse i dagligvarehandelen. En av de store bekymringene er at det blir vanskelig for nye aktører å komme inn på det norske markedet.

Aksjonen gir et sterkt signal om at Konkurransetilsynet ønsker en transparent og rettferdig handel. Det er allerede varslet at de vil fortsette å følge bransjen tett. Det tror vi kan virke forebyggende. Sjøl om man ikke har konkludert med at det er gjort brudd, vil et slikt signal virke skjerpende. Prinsippet om like vilkår er viktig i norsk handel. NHO understreker at både forbrukere og næringsdrivende er tjent med at konkurranselovgivningen blir fulgt.

Over ti prosent av utgiftene i en norsk familie går til mat og drikke. Det blir ofte referert til at det er små marginer i dagligvarehandelen. Samtidig gjør volum at skjevheter lett vil ramme lommeboka til forbrukerne. Et offensivt Konkurransetilsyn er viktig for å øke oppmerksomheten på hvem som tjener på den norske dagligvarehandelen.

https://www.rbnett.no/meninger/leder/2019/11/18/Hvem-tjener-p%C3%A5-dagligvarehandel-20425199.ece

Garmis
04.04.2020 kl 23:54 453

Jojo, men det er et stykke til 140 kroner kiloet. Det blir litt marginer av det!
Slettet bruker
05.04.2020 kl 00:01 445

Her er en 13 år gammel artikkel. Prisene varierer fra år til år og fra sesong til sesong.

"Fredag måtte kunder i Oslo betale opptil 196 kroner kiloet for fersk torsk i skiver. Flere steder i Nord-Norge har fiskere fått over 40 kroner for torsk av topp kvalitet. Det meldes om rekordhøye priser både til fiskere og kunder.— Det skulle bare mangle at ikke et skikkelig fiskestykke skal koste like mye som et kjøttstykke, sier formann Reidar Nilsen i Norges Fiskarlag. Han stråler på fiskernes vegne, og er glad for at forskernes varsel om dårlig fiske ikke slo til."

https://www.aftenposten.no/norge/i/pWKP1/196-kroner-kiloen-takk
Slettet bruker
05.04.2020 kl 00:02 442

Når kjøpte du beinfri torsk til 69 kroner kiloen? Tipper man må 30 år tilbake i tid.
Garmis
05.04.2020 kl 00:06 437

Akkurat, det har pågått en mafia lignende overtagelse når det gjelder hva som skal selges av matvarer til Norske forbrukere. Selv foretrakk jeg Sagene pils som var et lite bryggeri på Sagene i Oslo. Dette ble kjøpt opp av Reitan gutta, og da sluttet jeg å drikke Sagene pilsner på dagen. (selv om produktet var det samme). Selv liker jeg hverken Norges Gruppen, Kiwi, Coop eller Rema 1000. Alle rendyrker sine produkter som gjør maten dårligere. Nordfjord kjøtt er håpløst dårlig, Stranda maten har jeg gitt opp for lenge siden. Heldigvis har jeg tilgang til selvfisket fisk, Elgkjøtt og Hjortekjøtt, og selvdyrkede poteter, samt grønnsaker i sommer perioden.
Det burde ikke vært slik, men kapitalistene har ødelagt norsk matkultur.
Garmis
05.04.2020 kl 00:07 436

For nøyaktig et år siden kosten vakumpakket bein fri skreisider 69 kroner kiloen.!
Redigert 05.04.2020 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2020 kl 00:17 428

"For nøyaktig et år siden kosten vakumpakket bein fri skreisider 69 kroner kiloen.!"


Neppe midt i sesongen, men som sagt, prisene varierer sterkt fra år til år og gjennom året.
Jeg gjør forøvrig som deg og fisker den fisken jeg spiser selv og følger derfor ikke med så veldig nøye.
Slettet bruker
05.04.2020 kl 00:19 424

Dette med høye priser på fisk er et problem for dem som ikke kan hente maten selv i havet. Krabbe, hummer, steinbit, breiflabb, alt av fisk og havets grønnsaker, tang og tare ligger der bare og venter på å bli plukket. O-skjell er også meget godt.

Torsken spises fersk, lettsaltet eller røykt i eget røykeri. Der røykes sild, makrell og andre fiskeslag. Vil anbefale å skaffe seg en havgående båt hvis man vil ha storfiskene.