Nas/Boeing

finast
04.04.2020 kl 12:19 1671

Nas jobber vel på høygir for å få på plass en avtale med Boeing nå? Hva tenker dere rundt dette, og hvorfor så stille fra ledelsen?
Slettet bruker
04.04.2020 kl 16:09 1595

Fordi de jobber døgnet rundt for å oppnå resultater. Ser for meg det er søvn 8t og jobb 16 timer for
Slettet bruker
04.04.2020 kl 16:15 1583

NAS's kompensasjonstilgodehavende hos Boeing blir muligvis motregnet ved overlevering
av bestilte fly.
Men spørsmålet er om Boeing vil få fly å overlevere ?

Hvis ikke Boeing får sertifisert MAX, og NAS går konkurs, får konkursboet
et stort krav å måtte drive inn fra Boeing.

Samtidig vil da flymarkedet bli noe strammere enn det det ellers ville vært.
Redigert 04.04.2020 kl 16:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 16:16 1577

Vel, en normal arbeidsdag for mange av oss.

Det er stille fra ledelsen fordi de ikke har noe å melde, kan være at de kommer med noen drypp på mandag når de legger frem trafikktallene for mars
SjonkelRolf
04.04.2020 kl 16:21 1561

Ja du har nok flere enn 16timer her inne for dagen
Max 8
04.04.2020 kl 17:05 1509

Jeg tror at dette med Boeing Max8 problemet løser seg ganske fort. Akkurat nå i yeblikket er Air Canada i luften med et MAX8 på vei i fra Toronto til Marana. Kanskje det er gode Boeing nyheter på vei allerede i neste uke. sjekk linken på Flight radar

AC2353 YYZ - MZJ
AC2353 from Toronto to Marana https://fr24.com/ACA2353/24518e4e
Slettet bruker
04.04.2020 kl 17:36 1465

Er det lov å spørre hvordan du oppdaget dette ?
Hva skal flyet i Marana ?
Her må man ikke legge for mye vekt på en enkeltflyvning.
Dette med MAX er ikke bare bare.
Slettet bruker
04.04.2020 kl 17:38 1457

Usikker på om dette er god eller dårlig nyhet for NAS. Passer nok dårlig å måtte kjøpe nye fly nå 🤕
Redigert 04.04.2020 kl 17:38 Du må logge inn for å svare
Griffon
04.04.2020 kl 20:36 1394

Kan jo være så enkelt som en test flyvning med representanter fra FAA.
Max 8 er snart ferdig resertifisert
Slettet bruker
04.04.2020 kl 20:43 1376

Om MAX oppnår sertifisering tror jeg det må bryte med sikkerhetskravene
i luftfarten. MAX kan neppe oppfylle disse.
Og publikum er meget skeptisk. De vil se flere års feilfri flyging først.
Videre må hauger av piloter på trening.
Og hva er utbedret ? Kun software ?

Beklager at jeg er streng. Men streng er det på plass å være.
Max 8
04.04.2020 kl 20:45 1373

Info om flighten finner du blandt annet her. Trykk også på aircraft model. Jeg tviler på at de ordinære Flight nummer benyttes på Testflyvninger. AC2353 er det ordinære navn på denne flyvning fra Torono

Flight AC2353 / ACA2353 - Air Canada - AirNav RadarBox - Database
https://www.radarbox.com/data/flights/AC2353
DisastAir
05.04.2020 kl 20:56 1262


NAS bestilte 100 B737 MAX8 og 100 A320NEO i 2012. NAS har fått levert 18 MAX før typen ble satt på bakken. I mellomtiden har Boeing produsert rundt 500 enheter frem til produksjonen ble stoppet i januar. 13 av disse er til NAS, og venter på å bli levert så snart flyet er re-sertifisert. På toppen av det, står det en Dreamliner som er klar til levering.
Slettet bruker
05.04.2020 kl 20:58 1258

SAS med urealiserte hedgingtap i milliardklassen
Ved inngangen til året fryktet SAS en økning i oljeprisen, og sikret flydrivstoff med begge hendene. Utfallet ble det stikk motsatte, og det urealiserte tapet har for lengst passert milliarden.

Norewgian er nok close på en milliard i tap de også 😱
hstray
05.04.2020 kl 21:20 1221

Fakta er ikke din sterke side. NAS her headget kun ca 20% for forbruk. Når flyene ikke er i lufta, forbruker selskap ikke fuel. Alle verdens flyselskap har varslet force majure på hedge kontrakter. Du fikk linken hvor lufthansa meldte dette?
hstray
05.04.2020 kl 21:24 1207

Geir Karlsen har også vært svært tydelig med at Nas kan gå fra hele bestillingen da det nå er over 12 mnd forsinkelse fra Boeing sin side, og at Boeing ikke klarer å opprettholde estimert leveranseplan. NAS vil enten utsette, eller kansellere mest mulig av bestillingen for å få tilbakebetalt forskudd/PDP på fly. 18 fly på bakken i Norge kan også leveres tilbake. Dette henger sammen med kompensasjonsavtalen det forhandles om.
Her kan litt av hvert skje.. Boeing har ekstreme incentiver for at Nas forsetter som going consern. Og Boeing er idag indirekte ansvarlig for at Nas har en EK andel på 4,7% og ikke 10+% med kostnadene de har påført NAS med først dreamliner og deretter Max.
Redigert 05.04.2020 kl 21:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2020 kl 21:29 1187

Hedging er ikke en opsjon som kun benyttes når det går i favør av NAS, status etter februar var et tap på 362 millioner.

NAS har tapt mange millioner på hedgen allerede i april. Dersom du kan noe om Force Majure vet du at dette heller ikke kun er ensidig, ligger mange lange runder i rettsapparatene for å komme til en konklusjon her, det har hverken NAS tid eller råd til.
Blackbot
05.04.2020 kl 22:00 1115

Fuel hedging er en ren finansiell transaksjon.
Under normale forhold er ett finansiellt tap på hedge positivt så lenge hedgevolum er under 50%. Hvordan dette slår ut nå vet ingen, men NAS har operert normalt frem til midten av mars, noe som gir ren gevinst på resterende volum ca 65% som leveres til spotpris.

For SAS sin del er dette regnestykket langt værre, da de har hedget 90% av planlagt volum til ca720 USD/mt.
Slettet bruker
05.04.2020 kl 22:05 1095

Alle må være oppmerksomme på at utgangspunktet er at avtaler skal holdes. Det er derfor ikke uten videre slik at alle de følgene man nå ser av koronaviruset, og alle de tiltakene som iverksettes av bedriftene for å unngå videre spredning, gir grunnlag for fritak for ansvar.

- Selv om en pandemi av den typen vi her ser – og de hindringer som oppstår for næringen som følge av ulike restriksjoner, forordninger og forskrifter som lokale og nasjonale myndigheter kommer med - i de aller fleste tilfeller vil kunne gi grunnlag for å påberope seg force majeure, er det ikke gitt at dette gir grunnlag for fritak i å oppfylle kontrakten etter dens innhold. Dette må vurderes særskilt under den enkelte kontrakt, og særskilt når det kommer til hva som er begrunnelsen for at det ikke lar seg gjøre å oppfylle kontrakten som avtalt.