Emisjonen - er den bygd på et urealistisk eventyr


KOA skal hente EUR 100 millioner i ny egenkapital/konvertibel.

Bakgrunnen er den umiddelbare omsetningssvikten på 50% i uke tre i mars og den påfølgende svekkelsen til og med fra dette nivået.
Det har fått ledelsen til å tro at omsetningssvikten i år kan bli mellom EUR 160 og 250 millioner for året som helhet. Det er en omsetningsnedgang iht 2019 på ca 21% - som høres mye ut, men er det virkelig et negativt nok scenario å bygge emisjonen på.

Vi har nok av analoge tilfeller å byge på . Det har vært nedgang i verdensøkonomien og i USA mange gnager - hendelser som kan hjelpe oss i evalueringen. Nedgangene i 1980/82, 1990 - 1992, og 2008-2009 kan hjelpe oss i vår vurdering.
I motsetning til hva ledelsen i KOA synes å tro, vil denne nedgangen bli langt dypere enn de foregående krisene. I USA har bilfabrikkene allerede stengt ned, salget stuper, og landet har så vidt begynt arbeidet med å begrense viruset i samfunnet. Fra Kina vet vi at aktiviteten faller 30 -40% under perioden hvr samfunnet stopper opp. Slik det ser ut nå så er ikke USA i stand til å normalisere samfunnet før i juni/juli en gang og i Europa tegner det samme bildet seg for de store økonomiene (med unntak av Tyskland): Uansett synes det som om oppblomstringsfaren er reell slik at vi må leve med begrenset mobilitet og kontakt i lang tid fremover.
Til sammen tegner dette et bilde av et aktivitetsfall i snitt fra 20 - 40% i alle fall frem til slutten av juni for USA og store deler av Europa, og så skal økonomien i gang igjen. Da får vi et tredjekvartal med noe økende men fremdels veldig lav aktivitet. Fjerde kvartal blir også dårlig.

Dersom vi antar at dette er et rimelig greit scenario så kan vi så fast at dette blir ille for bilsalget. I 2008 - 2009 falt bilsalget i USA fra ca 16 millioner i 2007 til ca 13 millioner og så 10 millioner enheter i 2009. KOA fikk en omsetningsnedgang fra 2008 til 2009 på 28%. Hva selskapet hadde av omsetningsnedgang fra 2007 til 2008 vet vi ikke fordi selskapet kjøpte et amerikansk selskap i slutten av 2007 og har ikke lagd proformatall for 2007. Men det var selvfølgelig en nedgang fra 2007 til 2008.
Nedgangen i økonomien i US i 2008 og 009 var først og fremst konsentrert om andre halvår i 2008 og starten av 2009. Fra mars 2009 var det tut og kjør igjen. Allikevel falt bilsalget videre i 2009.

I 1980/82 og 1990/92 var reduksjonen i bilsalget langt mindre enn i 2007-2009 i USA. I ettertid var dette også mildere resesjoner - selv om de i samtiden opplevdes som harde. I 1990 til 1992 gikk ex. bilsalget ned fra 14.5 i 1989 til 12.3 millioner i 1999 - en nedgang på ca. 15%.

Men tror vi at denne nedgangen blir langt dypere enn 2007 - 2009, så kan vi begynne resonnere litt. Vi vet også at inntektsfordelingen i USA har blitt lang svakere siden 2007 - nå tar toppen langt mer av inntekten og realinntekten for middelklassen har økt lite siden 2007. Det betyr at når arbeidsledigheten nå skyter i været så har allmuen absolutt ingen reserver - det betyr at absolutt alt av ikke nødvendige innkjøp kommer til å stoppe opp - slik vi allerede har sett det skje med bilsalget.
Det betyr at nedgangen i salget i alle fall blir like ille som i 2007-2009, kanskje blir det værre med en endal lengre periode med lavt salg. Det er faktisk mye mulig.
I Europa kan vi regne med en tilsvarende utvikling. Betydelig lavere salg over lang tid - som kan bli langt værre enn under forrige nedtur.
Det som taler mot dette er selvfølgelig de gigantiske redningspakkene - som er langt større enn i 2007- 2009 både i USA og Europa. Men ser man på de midlene som går til middelklassen - kjøperne av biler - så er ikke det veldig mye. Her blir det et inntektsbortfall som setter 2007 - 2009 i skyggen.

Med et slikt bakteppe så er det betimelig å sette spørsmål ved realismen i et inntektsbortfall på i verste fall 21% for KOA. Ved forrige nedtur var det altså 28% i 2009, og selv om vi ikke har tallene kan vi gjette på 10 - 20% for 2008, til sammen 30 - 40% omsetningsnedgang over to år.

Da skal man ikke være veldig klok for å kunne si at nedsiden i dette estimatet er gigantisk. Da er også kapitalbehovet - i et risikoperspektiv - undervurdert. Her blir det behov for langt mer kapital. Her skal man bare holde seg unna.

Etter min lille gjennomgang av historiske markedstall og selskapstall, så tror jeg at vi snakker om en omsetningsnedgang i størrelsesorden 30 - 50% for 2020 og 2021 til sammen - sammenlignet mot 2019. Det vil si at omsetningen i 2021 skal ende på ca EUR 575 - 810 millioner.
Selskapet selv har en prognose på 950 - 1000 mill for 2020. Får jeg rett trenger selskapet langt mer kapital enn de EUR 100 mill som de nå leter etter. At de i det hele tatt vurderer en konvertibel - som øker gjelden - burde ringe rødt for alle mann. Selskapet - som allerede har 400 mill i gjeld - trenger både gjeldsettergivelse og egenkapital - ikke mer gjeld.

Den enkle konklusjon er at ledelsen synes ikke å forstå hvilken nedgang de står overfor. Her har man ikke dykket ned i historien og forsøkt å dra lærdom av tidligere nedganger. De har lagd en emisjon som er for liten og har feil struktur. Da bør du selge det du har av aksjer og komme deg unna. Her kommer flere muligheter.
De djerve kan låne aksjer og shorte. Det kan bli veldig innbringende.
Redigert 21.01.2021 kl 09:14 Du må logge inn for å svare
BOHICA
06.04.2020 kl 13:01 5333

Veldig grundig gjennomgang. Godt jobba. Hvor langt ned under krona tror du de skal? Og i verste fall.. er det virkelig mulig at de kan gå konkurs?
Redigert 21.01.2021 kl 01:39 Du må logge inn for å svare
natan
06.04.2020 kl 13:08 5306

EMI kan komme på mye lavere kurs enn det har vi i dag. Jeg blir ikke overasket 0,50NOK. Hold dere unna KOA enn stund til Emi kommer.
Redigert 21.01.2021 kl 01:39 Du må logge inn for å svare
Nisse 68
06.04.2020 kl 13:14 5291

DNB Market anbefaler denne aksjen i dag og da er det merkelig hvis dere tror denne skal langt ned. Bare vent denne kommer snart.........
Redigert 21.01.2021 kl 01:39 Du må logge inn for å svare
unikum
06.04.2020 kl 14:00 5218

Da ha vi dratt nisselua helt ned. Liten forskjell mellom koa og kog kanskje 🙈
Redigert 21.01.2021 kl 01:39 Du må logge inn for å svare
Nisse 68
06.04.2020 kl 14:10 5175

Sorry, jeg så feil. Men uansett så er min mening at denne snur rett etter påske :)
Redigert 21.01.2021 kl 01:39 Du må logge inn for å svare
BOHICA
06.04.2020 kl 14:11 5164

Hehe... ja kan ikke tenke meg til at noen anbefaler KOA akkurat nå... de fleste holder seg unna..
Redigert 21.01.2021 kl 01:39 Du må logge inn for å svare
Nisse 68
06.04.2020 kl 14:17 5138

Solgt for 14 mill kroner hitill i dag, så noe skjer her. Kursmålet til Sparebank 1 er 3 kroner satt 11 mars. Noen prøver alltid å snakke ned aksjer hvor man kanskje har tapt mye penger, mens andre ser på dette stupet de siste dagene som en meget god mulighet.
Redigert 21.01.2021 kl 01:39 Du må logge inn for å svare
BOHICA
06.04.2020 kl 14:56 5078

Har ikke aksjer i KOA at the moment. Har ikke tapt penger her heller. Jeg avventer kjøp til den er så low som overhodet mulig, og det tipper jeg blir godt under kronen. Så mye gjeld og emisjon rundt hjørnet.
Redigert 21.01.2021 kl 01:39 Du må logge inn for å svare
BOHICA
06.04.2020 kl 15:07 5050

Kursmålet til SB1 markets er 3 kr og ble satt 11 mars. Det var før nyheten om at de skal hente 100 millioner euro i en emisjon. Om de skulle oppdatert nå, hva tror du kursmålet blir?@nisse68
Redigert 21.01.2021 kl 01:39 Du må logge inn for å svare
hogan
06.04.2020 kl 15:11 5037

Redde penger, tjener aldri penger
Redigert 21.01.2021 kl 01:39 Du må logge inn for å svare

Jeg holder meg langt unna inntil det blir gjort noe med ledelsen. De som sitter nå, kom inn som kuppmakere, og det har ikke gått så veldig bra. Jeg tror de møter seg selv kraftig i døra nå. Taktikken deres har vært å være usynlige så de kunne jobbe i fred. Nå er kassa tom, og da kan det bli vrient å overbevise om at de er verdt å satse på når "ingen" vet noe om selskapet.

Hvis de klarer å snu skuta, er det ikke så veldig interessant om man har fått kjøpt til lavest mulig kurs, for da vil kursen uansett stige mye over tid. Dette er ikke en aksje hvor mange står i kø for å kjøpe bare det snur litt opp, så da har man etter mitt syn god tid til vente på en stabil positiv utvikling.

Tryner de, er det penger ut vinduet. Det går sikkert an å trille masse tiøringer en stund, og for dem som liker litt spenning i hverdagen kan det sikkert være en god mulighet, men akkurat her holder jeg meg unna. Det er nok av andre steder å finne penger nå.
Redigert 21.01.2021 kl 01:39 Du må logge inn for å svare

Ledelsens klargjøring guider ansvarsbevissthet og raskeste handlekraftighet i ei vanskelig tid:

Kongsberg Automotive Business Update
April 3, 2020
The corona pandemic has a significant impact on the global economy and in particular on the automotive industry, where vehicle production has been temporarily suspended across most European and North American OEMs and to a certain degree in Asia as well. These OEM plant closures at almost all customers of Kongsberg Automotive in almost all regions except China and South Korea will result in significant revenue declines at most automotive players in the current year, the extent of which cannot yet be accurately estimated. The OEM plant closures have been announced as temporary, however, there is great general uncertainty as to how long they will last. The length of the closure periods will depend primarily on the further development and seriousness of the corona pandemic and at what speed and volume capabilities the global supply chains of the automotive industry can resume previous output levels. Thus, the impact on Kongsberg Automotive from the corona pandemic is equally difficult to estimate.
From a pure automotive standpoint, what was initially triggered by health concerns led to mandatory shutdowns in certain countries and to insurmountable supply chain challenges for OEMs in other countries effectively shutting down the automotive industry, predominantly in Europe and North America. It is unknown and impossible to accurately estimate when, whether or to what extent the end user vehicle demand will return to previous levels. The likelihood of a downcycle seems high.
Already in the last full week of March, Kongsberg Automotive revenues declined by more than 50%. In the week that started March 30, we saw the declines widening which will most likely be followed by further declines in following weeks. With the dramatic impact on income and cash flow being caused by such very strong revenue declines we have attempted to estimate our cash flows under various scenarios. Such scenarios have varying degrees of revenue decline in the various regions for different shut down period durations. In conclusion, we see that Kongsberg Automotive will most likely have liquidity needs in addition to our current liquidity reserves of between €90 million and €150 million for the FY 2020 at a peak level. Dependent on the severity and duration of the shutdowns, we estimate the peak liquidity needs taking place in the July to September timeframe. We intend to fund this liquidity need through a combination of debt and equity financing. The liquidity need range is wide, driven by the wide range of underlying assumptions we have used for our various scenarios.
In the liquidity need estimations, we have considered the cost savings actions that we have already implemented and will expand further depending on the short-term revenue development. We have stopped orders and incoming material flows and reduced and or delayed our capital expenditures. We have also taken strong action on our personnel costs. At the beginning of the year, we had a global headcount of 11,390 (10,908 “FTE”) people. Since then, we have terminated practically all of our more than 600 temporary and agency employees. In addition, we have furloughed or used “short-time work” and similar instruments for more than 6,500 employees. As of today, we have a full-time headcount of less than 3,900 people, around one third of our full-time headcount pre-corona. The financial fall through on these headcount reduction measures are significantly less than the two thirds reduction in headcount mainly due to local labor laws still requiring us to pay varying degrees of the regular pay during such temporary layoffs. Obviously, all nonessential discretionary spending has been halted. Most of our plants are still operating albeit at very low utilization levels to serve the customers that are still operational. Our Chinese plants are operating almost at normal levels. As of today, only 4 of the Kongsberg Automotive plants are completely shut down.
We have also taken measures to improve our liquidity and are pleased to announce initial progress in these activities. We have entered into an increase in our Revolving Credit Facility (RCF) of € 20 million. This increase in the RCF will be provided by Danske Bank and has a tenure of 18 months. All other terms are identical to the terms of our existing Super Senior Revolving Facility Agreement dated 23 July 2018. Following this
increase in our RCF, the total Super Senior Revolving Facility available to Kongsberg Automotive amounts to €70 million. Danske Bank has been of great support in this process and we wish to thank Danske Bank for their commitment to being one of our major banking partners.
In addition to the increase in our RCF of €20 million, we intend to raise around €100 million through a capital increase, most likely consisting of a mixture of convertible bonds and shares. This obviously will require shareholder approval which we will seek shortly by inviting for an extraordinary general shareholders’ meeting. We are also seeking to utilize “corona packages” from various governments as we qualify if these can be obtained on favorable terms although realistically, additional liquidity from such government programs will most likely not be significant relative to our overall liquidity needs. Furthermore, we intend to set up factoring and supply chain financing programs providing us with flexible liquidity in the event that our liquidity needs will be closer to the high end of the liquidity need range mentioned earlier. We also have the ability to further increase our RCF by up to €10 million and to acquire financing backed by assets that are currently unencumbered.
With the above-mentioned items we believe Kongsberg Automotive will be well financed although, as earlier mentioned, it is indeed very difficult to estimate the future market dynamics. The high end of our liquidity need estimate assumes around three months of shutdowns, at the level we currently experience. This is longer than what many industry analysts generally expect.
Kongsberg Automotive has engaged SpareBank 1 Markets as financial advisor and Advokatfirmaet Wiersholm as legal advisor for the intended capital increase process.
As we have mentioned earlier, we are pursuing strategic sales of some of our non-core business units. Although we have received indication of interest from multiple parties, it is unlikely that we will be able to complete such divestiture transactions within 2020. Even in these difficult times, though, we try to stay true to our overall strategy and direction and continuously improve Kongsberg Automotive as a company.
Due to the considerable uncertainties regarding the course and duration of the corona pandemic, we cannot provide an updated outlook for 2020 for the time being.
We at Kongsberg Automotive all hope to return to normality as soon as possible and to resume providing the most competitive products and solutions to our customers when our economy restarts. For now, we give all our strength to keep everybody safe and manage an unprecedented crisis.
We will hold a conference call today, Friday April 3rd @ 10:00 CEST to inform our stakeholders. For dial in and connection information, please see details at www.kongsbergautomotive.com.
This announcement contains certain forward-looking statements that are based on the current assumptions and forecasts of Kongsberg Automotive. Various known and unknown risks, uncertainties and other factors could cause Kongsberg Automotive’s actual results, its financial position, growth or performance to differ materially from the estimates presented herein. Kongsberg Automotive assumes no responsibility whatsoever to update such forward-looking statements or to conform them to future events or developments.

About Kongsberg Automotive
Kongsberg Automotive provides world-class products to the global vehicle industry. Kongsberg Automotive’s business has a global presence with revenues of more than EUR 1.1 billion and approximately 11,000 employees in 19 countries in 2019. The company is headquartered in Zurich, Switzerland. The parent company is based in Norway and our stock is publicly traded on the Oslo Stock Exchange.
Redigert 21.01.2021 kl 01:39 Du må logge inn for å svare

Kongsberg Automotive Business Update
3. april 2020
Corona-pandemien har en betydelig innvirkning på verdensøkonomien og spesielt på bilindustrien, der kjøretøyproduksjonen er midlertidig stoppet i de fleste europeiske og nordamerikanske OEM-er og til en viss grad også i Asia. Disse OEM-fabrikkstengningene hos nesten alle kunder av Kongsberg Automotive i nesten alle regioner unntatt Kina og Sør-Korea vil resultere i betydelige inntektsnedgang hos de fleste bilaktører i inneværende år, hvis omfang ennå ikke kan estimeres nøyaktig. OEM-anleggsnedleggelsene er kunngjort som midlertidige, men det er stor generell usikkerhet om hvor lenge de vil vare. Lengden på stengingsperiodene vil først og fremst avhenge av den videre utviklingen og alvorlighetsgraden av koronapandemien og med hvilken hastighet og volumegenskaper de globale forsyningskjedene i bilindustrien kan gjenoppta tidligere produksjonsnivå. Dermed er innvirkningen på Kongsberg Automotive fra corona-pandemien like vanskelig å estimere.
Fra et rent automobilsynspunkt, førte det som opprinnelig ble utløst av helseproblemer til obligatoriske nedleggelser i visse land og til uoverkommelige forsyningskjedemessige utfordringer for OEM-er i andre land som effektivt stanser bilindustrien, hovedsakelig i Europa og Nord-Amerika. Det er ukjent og umulig å nøyaktig anslå når, hvorvidt eller i hvilken grad etterspørselen etter sluttbrukerens kjøretøy vil komme tilbake til tidligere nivåer. Sannsynligheten for en motsyklus virker høy.

Allerede den siste hele uken i mars falt Kongsberg Automotive-inntektene med mer enn 50%. I uken som startet 30. mars, så vi synkene utvide, noe som sannsynligvis vil bli fulgt av ytterligere fall i de påfølgende ukene. Med den dramatiske innvirkningen på inntekter og kontantstrømmer som er forårsaket av så veldig sterke inntektsfall, har vi forsøkt å estimere kontantstrømmene våre under forskjellige scenarier. Slike scenarier har ulik grad av inntektsnedgang i de forskjellige regionene for forskjellige nedleggelsesperioder. Avslutningsvis ser vi at Kongsberg Automotive mest sannsynlig vil ha likviditetsbehov i tillegg til våre nåværende likviditetsreserver på mellom € 90 millioner og € 150 millioner for FY 2020 på et toppnivå. Avhengig av alvorlighetsgraden og varigheten av nedleggelsene, anslår vi det høye likviditetsbehovet som skjer innen juli til september. Vi har til hensikt å finansiere dette likviditetsbehovet gjennom en kombinasjon av gjeld og egenkapitalfinansiering. Behovet for likviditetsbehov er bredt, drevet av et bredt spekter av underliggende forutsetninger vi har brukt for våre forskjellige scenarier.

I estimatene for likviditetsbehov har vi vurdert kostnadsbesparende tiltak som vi allerede har iverksatt og vil utvide ytterligere avhengig av den kortsiktige inntektsutviklingen. Vi har stoppet ordrer og innkommende materialstrømmer og redusert og eller forsinket investeringene våre. Vi har også iverksatt sterke tiltak for personalkostnadene våre. På begynnelsen av året hadde vi en global andel på 11.390 personer (10.908 “FTE”). Siden den gang har vi sagt opp praktisk talt alle våre mer enn 600 vikarer og byråansatte. I tillegg har vi overskredet eller brukt "korttidsarbeid" og lignende instrumenter for mer enn 6.500 ansatte. Per i dag har vi et heltidsteam på under 3 900 mennesker, rundt en tredel av vårt heltidsteamet før-korona. Det økonomiske fallet på disse reduksjonstiltakene er betydelig mindre enn de to tredeles reduksjon i antall ansatte, hovedsakelig på grunn av lokale arbeidslovgivning som fremdeles krever at vi betaler ulik grad av ordinær lønn under slike midlertidige permitteringer. Det er klart at alle ikke-vesentlige skjønnsmessige utgifter er stoppet. De fleste av våre anlegg er fremdeles i drift, om enn på svært lave utnyttelsesnivåer for å betjene kundene som fremdeles er i drift. De kinesiske fabrikkene våre opererer nesten på normale nivåer. Per i dag er bare 4 av Kongsberg Automotive-anlegg avsluttet helt.

Vi har også iverksatt tiltak for å forbedre likviditeten og er glade for å kunngjøre den første fremgangen i disse aktivitetene. Vi har inngått en økning i vår revolverende kredittfasilitet (RCF) på € 20 millioner. Denne økningen i RCF vil bli gitt av Danske Bank og har en løpetid på 18 måneder. Alle andre vilkår er identiske med vilkårene i vår eksisterende Super Senior Revolving Facility Agreement av 23. juli 2018. Etter dette
økning i vår RCF, utgjør den totale Super Senior Revolving-anlegget tilgjengelig for Kongsberg Automotive € 70 millioner. Danske Bank har vært til stor støtte i denne prosessen, og vi ønsker å takke Danske Bank for deres engasjement for å være en av våre største bankpartnere.

I tillegg til økningen i vår RCF på € 20 millioner, har vi tenkt å skaffe rundt € 100 millioner gjennom en kapitalforhøyelse, som mest sannsynlig består av en blanding av konvertible obligasjoner og aksjer. Dette vil åpenbart kreve aksjonærgodkjenning som vi vil søke om kort tid ved å invitere til et ekstraordinært generalforsamling. Vi søker også å bruke “corona-pakker” fra forskjellige regjeringer, da vi kvalifiserer hvis disse kan oppnås på gunstige betingelser, selv om realistisk sett vil ytterligere likviditet fra slike regjeringsprogrammer sannsynligvis ikke være vesentlig i forhold til vårt samlede likviditetsbehov. Videre har vi tenkt å sette opp factoring- og forsyningskjedefinansieringsprogrammer som gir oss fleksibel likviditet i tilfelle vårt likviditetsbehov vil være nærmere den høye enden av likviditetsbehovsområdet nevnt tidligere. Vi har også muligheten til å øke RCF ytterligere med opp til € 10 millioner og tilegne oss finansiering støttet av eiendeler som for øyeblikket ikke er skadet.
Med de ovennevnte varene tror vi Kongsberg Automotive vil være godt finansiert, selv om det, som tidligere nevnt, faktisk er veldig vanskelig å estimere den fremtidige markedsdynamikken. Den høye enden av vårt estimat for likviditetsbehov forutsetter rundt tre måneders nedleggelser, på det nivået vi for tiden opplever. Dette er lengre enn hva mange bransjeanalytikere generelt forventer.

Kongsberg Automotive har ansatt SpareBank 1 Markets som finansiell rådgiver og Advokatfirmaet Wiersholm som juridisk rådgiver for den påtenkte kapitalforhøyelsesprosessen.
Som vi har nevnt tidligere, driver vi med strategisk salg av noen av våre forretningsenheter som ikke er kjernefysiske. Selv om vi har mottatt en indikasjon på interesse fra flere parter, er det lite sannsynlig at vi vil være i stand til å fullføre slike salgstransaksjoner i løpet av 2020. Selv i disse vanskelige tider prøver vi imidlertid å holde oss tro mot vår overordnede strategi og retning og kontinuerlig forbedre Kongsberg Automotive som selskap.
På grunn av de betydelige usikkerhetene om korona-pandemiens forløp og varighet, kan vi foreløpig ikke oppdatere utsiktene for 2020.
Vi i Kongsberg Automotive håper alle å komme tilbake til normalitet så snart som mulig og å fortsette å tilby de mest konkurransedyktige produktene og løsningene til kundene våre når økonomien starter på nytt. Foreløpig gir vi all vår styrke til å holde alle i sikkerhet og håndtere en enestående krise.
Vi holder en konferansesamtale i dag, fredag ​​3. april @ 10:00 CEST for å informere interessentene våre. For informasjon om inn- og tilkobling, se detaljer på www.kongsbergautomotive.com.

Denne kunngjøringen inneholder visse fremtidsrettede uttalelser som er basert på dagens forutsetninger og prognoser fra Kongsberg Automotive. Ulike kjente og ukjente risikoer, usikkerheter og andre faktorer kan føre til at Kongsberg Automotives faktiske resultater, dens økonomiske stilling, vekst eller ytelse avviker vesentlig fra estimatene presentert her. Kongsberg Automotive påtar seg overhodet ikke noe ansvar for å oppdatere slike fremtidsrettede uttalelser eller å tilpasse dem til fremtidige hendelser eller utviklinger.

Om Kongsberg Automotive
Kongsberg Automotive leverer produkter i verdensklasse til den globale bilindustrien. Kongsberg Automotives virksomhet har en global tilstedeværelse med inntekter på over 1,1 milliarder euro og cirka 11 000 ansatte i 19 land i 2019. Selskapet har hovedkontor i Zürich, Sveits. Morselskapet er basert i Norge og aksjen vår omsettes på Oslo Børs.
Redigert 21.01.2021 kl 01:39 Du må logge inn for å svare
GT2RS
06.04.2020 kl 22:34 4631


SpareBank1 er en skikkelig drittbank, av forsmådde, smålige, inkompetente folk.

Stol aldri på SpareBank1.
Redigert 21.01.2021 kl 01:39 Du må logge inn for å svare
Trump
06.04.2020 kl 23:22 4547

KOA kunne blitt et nytt norsk industrieventyr, men dette er dårlig. Skal den opp så må noen kjøre den opp...reell prising bør ligge under 50 øre. Dette vitner rett og slett om en komisk ledelse og om stor inkompetanse i styret.
Redigert 21.01.2021 kl 01:39 Du må logge inn for å svare
R2d2r2d2
07.04.2020 kl 00:12 4477

Selskapet har 275 m euro i gjeld som skal innfris om ca 5 år.

Det betyr null i utbytte frem til da.

Deretter kanskje 20m i året.

Settes kursen på 0.5 tilsvarer det 2.2 mrd aksjer pluss dagens 400 mill aksjer. 20 m x 11 /(2.2+0.4 mrd aksjer) = 8% kanskje utbytte om 5 år hvis alt går på skinner.

Selskapet bør vurdere andre løsninger.
Redigert 21.01.2021 kl 01:39 Du må logge inn for å svare

Disclosure in Kongsberg Automotive ASA
The mutual funds managed by Nordea Funds Ltd. have passed a disclosure threshold
as specified below:

Major shareholding disclosure
Aggregation date: 07-04-2020
Issuer Name: Kongsberg Automotive ASA
Issuer ISIN: NO0003033102
Disclosure threshold passed: 10%
Changes due to: Disposal

Shares
Total Shares Outstanding (incl. Treasury Shares): 447,991,012.00
Number of shares before transaction: 47,503,857.00
Percentage of shares before transaction: 10.60375%
Number of shares after transaction: 44,126,205.00
Percentage of shares after transaction: 9.84979%

Voting rights
Total Voting Rights: 447,991,012.00
Number of voting rights before transaction: 47,503,857.00
Percentage of voting rights before transaction: 10.60375%
Number of voting rights after transaction: 44,126,205.00
Percentage of voting rights after transaction: 9.84979%
Se nyhetdetaljer og vedlegg (www.newsweb.no)
Redigert 21.01.2021 kl 01:39 Du må logge inn for å svare

Driven på OSE, og for så vidt KOA med er ikke bærekraftig.
--
Financial calendar
Financial calendar for Kongsberg Automotive ASA

FINANCIAL YEAR 2020

06.08.2020 - Half-yearly Report
24.06.2020 - Annual General Meeting

24.04.2020 - Quarterly Report - Q1
11.11.2020 - Quarterly Report - Q3
30.04.2020 - Extraordinary General Meeting



An extraordinary general meeting will be held on Thursday April 30, 2020.


This information is published pursuant to the requirements set out in the
Continuing obligations.
Se nyhetdetaljer og vedlegg (www.newsweb.no)
Redigert 21.01.2021 kl 01:39 Du må logge inn for å svare

Notification to OSE - Extraordinary General Meeting
Find attached a notification to Oslo Stock Exchange.

Kongsberg Automotive provides world class products to the global vehicle
industry. Our products enhance the driving experience, making it safer, more
comfortable and sustainable. With revenues of approx. EUR 1.1 billion and
approximately 11.000 employees in 19 countries, Kongsberg Automotive is truly a
global supplier. The company is headquartered in Zürich, Switzerland and has
more than 25 production facilities worldwide. The product portfolio includes
seat comfort systems, driver and motion control systems, fluid assemblies, and
industrial driver interface products developed for global vehicle manufacturers.
Find more information at www.kongsbergautomotive.com
Se nyhetdetaljer og vedlegg (www.newsweb.no)
Redigert 21.01.2021 kl 01:39 Du må logge inn for å svare
GT2RS
08.04.2020 kl 09:36 3830


KOA ble hausset opp av drittbanken SpareBank1 før emisjonen, og nå gjør de det igjen.

SpareBank1 er en møkkabank, med absolutt null bedriftsforståelse.
Redigert 21.01.2021 kl 01:39 Du må logge inn for å svare
Ticker
08.04.2020 kl 10:26 3758

Trodde haussing skulle få aksjekurs opp,KOA er da virkelig på vei nedover??
Redigert 21.01.2021 kl 01:39 Du må logge inn for å svare

KOA er en doblings kandidat i det korte bildet fra dette nivået sann tid 1,338.
Bunn snittet antydes FA-analysert, alt inkludert, - 1,333 minus 5øre, pluss 2øre for dagen, som omsetter siste om 48 minutter kl 13:00
KOA synkroniserer selektivt lynraskt globalt, - sparer optimalt med suveren logistikk.
Opptakten blir likeså, med hundre prosent tilegnet kinesisk taktskifte - bare å glede seg , samt posisjonere seg safe etter evne.

God påske :) !
Redigert 21.01.2021 kl 01:39 Du må logge inn for å svare
Iniest
08.04.2020 kl 12:42 3610

Sikkert emi kursen blir mellom 0,80-0,90
Så det er bedre å vente litt til, det er mange som selger seg unna
Redigert 21.01.2021 kl 01:39 Du må logge inn for å svare
BOHICA
08.04.2020 kl 16:26 3476

2009....? Hvordan er denne relevant nå?
Redigert 21.01.2021 kl 01:39 Du må logge inn for å svare
Ticker
08.04.2020 kl 16:39 3458

Ja her var det jammen gravd dypt for å finne «fake news»
Men ferske småinvestorer biter fort på slike gamle artikler ved å ikke lese den lille skriften på publiseringsdato.
Slike gamle greier kan vi være spart for 11år etter artikkelen er lagd
Redigert 21.01.2021 kl 01:39 Du må logge inn for å svare
Iniest
08.04.2020 kl 17:46 3398

Det er ingen som er happy med ledelsen i KOA, og alle vet i en slik krise situasjon, det er ingen av de store som kommer til å gi penger til KOA til høyere kurs, dermed det er ganske lett å tenke hvor mye de store kommer til å få rabatt. 30-50%

+ At det er ingen som glemmer hvordan ledelsen prøvde å lure folk via Facebook til å få opp kursen, men dessverre de klarte ikke å holde kursen opp med FAKE NEWS.
Redigert 21.01.2021 kl 01:39 Du må logge inn for å svare
Iniest
08.04.2020 kl 17:49 3388

Det blir akkurat same shit igjen til lavere kurs enn 1.33
Redigert 21.01.2021 kl 01:39 Du må logge inn for å svare
BOHICA
08.04.2020 kl 18:18 3351

Ja, da henger jeg med, om det var det som var poenget ditt med den artikkelen. Ja, helt enig. Det vil bli samme prosedyre. Tragisk
Redigert 21.01.2021 kl 01:39 Du må logge inn for å svare

Det at de bruker Facebook, og ikke børsmelding bør få det til ringe mer enn ei bjelle.

Starten på historien om de som nå sitter med makta begynner her.
https://finansavisen.no/nyheter/boers-finans/2015/11/krever-ekstraordinaer-generalforsamling-i-koa
https://www.dn.no/kongsberg-automotive/aksjonargruppen-som-vil-bytte-ut-styret-har-fatt-overveldende-stotte/1-1-5527950

Folk får gjøre seg opp sin egen mening om hvordan man best leder et industriselskap, men jeg er ikke tilhenger av kupp.

Redigert 21.01.2021 kl 01:39 Du må logge inn for å svare
R2d2r2d2
08.04.2020 kl 23:25 3162

Koa ligger 1 mnd bak NAS

De som kjøper her er gale

3mrd nye aksjer

3.5 totalt

5 mrd i Mcap

4 mrd i gjeld

9 mrd minus cash post money

8 mrd i EV

Nesten NEL prising

Redigert 21.01.2021 kl 01:39 Du må logge inn for å svare
halvpris
09.04.2020 kl 18:42 2963

Hei hei, er ikke dette en økonomisk kolaps verden rundt. Alle land kommer med gigantiske krisepakker.

Og her skal KOA kjøre sin egen finansløsning med en emisjon?

Er ikke dette ett problem for storting/regjering opp mot krisepakkene som er fremmet for norsk industri
Redigert 21.01.2021 kl 01:39 Du må logge inn for å svare
Hanveg
13.04.2020 kl 11:27 2600

Koa har vært langt nede før og kjørt emisjon. Kursen har vel svingt mellom 2 og 10kr. Så bare holde på aksjer. Bilindustrien tar seg opp igje
Redigert 21.01.2021 kl 01:39 Du må logge inn for å svare