Har corona-krisen noen effekt på bruktbilprisene?

Klodrik
05.04.2020 kl 10:46 1150

Er det noen som følger godt med som kan si noe om krisen har hatt eller vil få noen effekt på bruktbilprisene? Vil det komme et skred av tilbakeleverte leasingbiler? Vil elbilandelen øke eller synke?
Puta1n
05.04.2020 kl 14:55 1078

Toyota Corona selger dårlig om dagen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Corona

Ingen trenger bil lengre, da alle må bli hjemme innendørs.
Stor inflasjon i Norge med svak krone.
2HB
06.04.2020 kl 00:40 976

Bruktbilprisene går etter all sannsynlighet opp da det blir langt færre som tør å handle ny bil.
Klodrik
06.04.2020 kl 15:19 863

Vil vi ikke tørre å handle mindre i det hele tatt slik at dette også får negativ effekt for etterspørselen etter bruktbiler?

Det var en som startet en Tesla-indeks for å se hvordan prisene skulle utvikle seg. Men siden han kun redigerer så synker den tråden til bunns. Her er den i hvert fall, og den viser at veldig lite har skjedd så langt:
https://finansavisen.no/forum/thread/90016/view
Puta1n
06.04.2020 kl 19:16 787

Kjøreskolene er stengt, ingen flere får førerkort.

Lykke til med å selge bruktbilen din...
pengex
06.04.2020 kl 21:16 728

Verden er på vei inn i en gigantisk resesjon der alt vil mer eller mindre nullstilles. Og saudis attack på oljeprisen dytter verden lengre ned i hølet.
VW har stengt ned og taper 13mill usd i TIMEN. (som en liten pekepinn) Og det er flust av disse selskapene nå.
Den som tror vi har sett en børsbunn er rimelig optimistisk.
Synes det er rart at ikke noen analytikere kommer på banen og spår ett utfall på elendigheten.
Redigert 06.04.2020 kl 21:17 Du må logge inn for å svare

I alle resesjoner jeg har erfart har priser på brukte biler i likhet med boligpriser gått ned.

Husker hvordan det var f.eks rett etter 1990, forsøkte å selge en kurant bil men endte opp med nesten å måtte gi den bort, lav pris var det iallfall.
mishka
07.04.2020 kl 18:42 579

Enig med Fjordgubben. Det avhenger av hvor langvarig dette blir. Om det meste kommer i gang normalt innen utgangen av mai så er kanskje skaden begrenset noe. Det man skal huske på er at de som lettest skjærer klar av alt dette er de vi kan kalle for "skravleklassen" som alle sitter med typiske "bullshitjobber" i forvaltningen samt andre offentlig ansatte. Og disse begynner det å bli uhyggelig mange av i alle fall i Osloregionen. Om de ikke sykler fra Løkka til jobben hver dag så tror jeg de sjelden er den typiske bruktbilkjøperen. Den typiske bruktbilkjøperen er den som rammes mest. Budbilsjåfører, taxikusker, håndverkere, frisører osv. osv. De store bilimportørene har allerede permitter mer enn 50% av arbeidsstokken. Om det vedvarer blir dette blodig alvor. Noen som husker firmaet IVEN i 1990? Hehe, det var NEVI finans stavet bakvendt. Alene opprettet for å kjøre rundt å hente lånefinansierte biler fra folk det hadde tryna for og deretter selge disse nesten uansett pris. Bare disse alene var med på å dra bruktbilmarkedet ned den gangen, for å mimre litt. Masse folk som om en stund må selge relativt nye biler nesten uansett pris. Å tro at bruktbilprisene skjærer klar er naivt.
Redigert 07.04.2020 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
Klodrik
08.04.2020 kl 12:04 482

Ja, størst økonomisk tap vil trolig alle de oppleve som nå har kostbare elbiler i bestilling for levering de nærmeste månedene. Tidligere tapte man gjerne 20% i det bilen ble tatt i bruk - kanskje det tapet dobler seg dersom man må selge tidlig? Neppe lett å komme ut av disse kontraktene heller.
mishka
08.04.2020 kl 13:10 452

Er det ikke en klausul i kontraktene til NBF at man må betale 10% om man går fra kontrakten før levering? Det var i alle fall slik for en del år siden. Hos Tesla kan man jo bare levere tilbake bilen innen 1600 km. og si man ikke var fornøyd :-)
Redigert 08.04.2020 kl 13:10 Du må logge inn for å svare