NAS trafiktal for marts 2020

EliotS
NAS 06.04.2020 kl 08:00 5706

Traffic Figures March 2020
Norwegian March traffic figures heavily influenced by COVID-19 measures

The global outbreak of COVID-19 that took hold across the aviation industry throughout March has heavily influenced Norwegian´s traffic figures. The company experienced a dramatic drop in demand following government-imposed travel restrictions and a general travel decline.

Norwegian immediately responded to this global change in demand and adapted its flight schedule several times during the month. The first step was to cut approximately 15 percent of planned capacity on March 10, this was then reevaluated and adjusted to up to 85 percent of planned capacity from March 16 with most cancellations starting from March 25. Capacity was 40 percent lower than planned while the flights that were operated had a load factor of 72 percent, down 13.8 percentage pints compared to the same month previous year.

Compared to the same period last year total capacity (ASK) decreased by 53 percent while total passenger traffic (RPK) decreased by 60 percent. The total number of customers carried in March was 1,153,283, a decrease of 61 percent.

In March, Norwegian operated 77 percent of scheduled flights, multiple rescue flights and continued to maintain a critical regional flying infrastructure.

Jacob Schram, CEO of Norwegian, said: “The speed of the COVID-19 global outbreak throughout March had a profound impact on the entire Norwegian network as cancellations, in line with global travel advice and falling demand, were implemented throughout the month. Norwegian operated multiple rescue flights on behalf of the government to ensure that thousands of Scandinavian passengers could safely return home. I would like to take this opportunity to thank all our dedicated colleagues, our customers and members of the public for their continued support. We will provide further financial and business updates to the Oslo Børs when it is appropriate to do so.”
Redigert 20.01.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
Epona
06.04.2020 kl 08:02 4545

For ordens skyld og God Påske: https://newsweb.oslobors.no/message/500510
Redigert 20.01.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
EliotS
06.04.2020 kl 08:05 4504

The Group estimates a hedge loss for the first quarter of NOK 1,067 million, including losses of NOK 868 million related to unrealized hedge positions.
Redigert 20.01.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.04.2020 kl 08:07 4458

Der forsvant nok en milliard ut av EK i Q1, forventer at tapet på hedge i Q2 blir på over 2 milliarder
Redigert 20.01.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
Strategi
06.04.2020 kl 08:14 4370

Ikke tvil om at hedgen koster, allikevel er det ikke vanskelig å finne mye positivt på drift her.

Vi ser mange positive effekter av "lønnsomhet fremfor vekst".

Ser man flyindustrien samlet tror jeg Norwegian kommer veldig bra ut her, må bare si at dtte er basert på mine antagelser.
Redigert 20.01.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
Fred55
06.04.2020 kl 08:14 4365

Trist men opp i galskapen så er vel NAS nærmest det fly selskapet som har desidert minst tap her. Fuel hedget på lav kostnad i forhold til andre og volumet langt langt under andre selskaper. tenk de som har hedget mellom 60 og 80 % av sine fuel kostnader. Hva tap sitte de med. Husker ikke hvor jeg så den oversikten der det viste hva de forskjellige selskapene hadde hedget av volim og kostand. Du som hadde den EliotS
Redigert 20.01.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
Ron Jeremy
06.04.2020 kl 08:14 4342

Dere som har snakket om at lav oljepris var bra for NAS, forklar!
Redigert 20.01.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
Strategi
06.04.2020 kl 08:16 4308

Mr. Burgundy.
Det er vel ikke slik at tap på hegde drar direkte på egenkapitalen.
Det motregnes vel inntekter og er en kalkulert risiko i forhold til en sikring .

Redigert 20.01.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.04.2020 kl 08:22 4239

Elementær lære i regnskapsfaget er at underskudd går mot egenkapital, hvor har du det fra at NAS forventet overskudd i Q1?

Blant annet gjør selskapet det kjent at det har hedget 161.000 tonn drivstoff i andre kvartal, til en pris av 574 dollar per tonn.
Milliardene flyr ut også i Q2.

Estimert over 2 milliarder i tap i Q2 bare på hedgen.

NAS velger videre kun å bruke estimater på passasjer inntekter, stygg sak, hva er det de ikke vil fortelle?
Redigert 20.01.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
Strategi
06.04.2020 kl 08:30 4167

Mr Burgundy

Konspiratorisk setning.
Whats the point.?
"NAS velger videre kun å bruke estimater på passasjer inntekter, stygg sak, hva er det de ikke vil fortelle?"
Redigert 20.01.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
EliotS
06.04.2020 kl 08:31 4152

Her litt om situationen i branchen:

Several airlines have already hedged the bulk of their normal annual fuel consumption at levels nearly two to three times that of current Brent and jet fuel prices .

"If we do not fly, what does it mean for our hedging? Well, there will be a certain, as you say, loss go through the P&L every month, which will be then be classified into financial costs since there will be no flying," Lufthansa chief financial officer Ulrik Svensson told analysts this week.

Singapore Airlines hedged nearly three-quarters of its fuel for the financial year that begins in April, with 51 per cent hedged on jet fuel at $71 a barrel and 22 per cent on Brent at $58.

Cathay Pacific hedged around 35 per cent of its jet fuel throughout this year at between $61.37 and $65.41 per barrel of Brent, while Air France KLM is hedged 63 per cent for the first half of the year at an average $638 per tonne of jet fuel, or $81 a barrel.

Ryanair has 90 per cent of its jet fuel consumption hedged in the current quarter at $667 a tonne, falling to $649 a tonne in the June quarter, and AirAsia X has 80 per cent of its oil hedged for the first quarter and 71 per cent for the second quarter at an average price of $60 per barrel.

Some airlines are already plotting their future hedging strategy, with the recent plunge not deterring them from taking out protection against future price rises.

"We are thinking around how to structure our hedge profile to ensure that we've got both our participation (in a price fall) but protection as well from a higher fuel price," Qantas' Hudson said.

"Because what we've seen in the past is that when demand returns and recovers, that fuel price most likely will increase. So we are staying flexible and thinking about both sides of the recovery process."

https://energy.economictimes.indiatimes.com/news/oil-and-gas/steep-capacity-cut-leaves-airlines-with-overhedged-jet-fuel-headache/74730723
Redigert 20.01.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
TomW
06.04.2020 kl 08:34 4345

Hedg tapet er urealisert og ikke det samme som tap av cash. Men det går direkte på Ek da det må bokføres

Men hvordan du kommer frem til 2 mrd er for meg en gåte.
I Foreløpig “tap” inngår 132+161+153 mt. Fremover gjenstår kun 161+153 mt og oljeprisen skal falle helt vilt om man skal dobbel det urealiserte tapet.

Men oljeprisfallet ga også en vesentlig besparelse i p&l
Redigert 20.01.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
Kantarell
06.04.2020 kl 08:40 4263

Det er slik utgifter det norske staten må dekkes hedg. og tapte inntekter.
Redigert 20.01.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
Epona
06.04.2020 kl 09:09 4061

"MILLIARDSMELL" har blitt det nye yndlingsbegrepet til finansavisene når de skal skrive om drivstoff som ble bestilt men som myndighetene ga beskjed om ikke kunne benyttes.
Redigert 20.01.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.04.2020 kl 09:14 4017

Wizz landet nettopp med et fullt fly på Torp, Widerøe flyr hver dag, hvor har du det fra at myndighetene har stoppet NAS fra å fly?
Redigert 20.01.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
Kantarell
06.04.2020 kl 09:16 3986

Tror bare dette vil bidra til å vise at Nas trenger enda mer støtte fra staten. At obligasjonseiere vil bli tvunget til å si "JA" for å redde selskapet.
Laste opp rundt 7 kroner bør være en god kjøp mulighet? Snitter til 0 i dag ;)
Redigert 20.01.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
Kantarell
06.04.2020 kl 09:47 3834

Damn, det gikk ikke så langt nede som jeg trodde.
Skulle bare mangle at det går opp igjen?

Jeg tenker på Sas som har hedget over 60%. Hvor mange milliarder er det snakk om for SAS?
Redigert 20.01.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
Epona
06.04.2020 kl 09:57 3785

I morgen vil finansavisene uansett benytte rosende ord om SAS og intet negativt å bemerke.
Klokken 11 tirsdag slippes tallene:

SAS EVENTS

SAS traffic figures March 2020
April 07, 2020 11:00 CEST
Redigert 20.01.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
Kantarell
06.04.2020 kl 10:17 3690

Det kommer til å svi enda mer for SAS. Best å shorte sas da?
Tipper 8,2 for SAS..i morgen
Redigert 20.01.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.04.2020 kl 10:20 3668

Det høres så flott ut med hedge. Men det er stor risiko forbundet med det. Det er stivt/stakato og innebærer
dårlig handlefrihet. Angivelig fordel er verken gratis eller risikofritt.
Heretter må det være mye bedre å fysisk lagre superbillig jetfuel. Og heller ta en liten kapital- og
oppbevaringskostnad på dette. Uendelig mye bedre handlefrihet og forutsigelighet. Og i praksis risikofritt.
Redigert 20.01.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.04.2020 kl 10:21 3659

E24 er VG og Vg er Se&Hør
Redigert 20.01.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.04.2020 kl 10:58 3572

Om de taper på en oljepris/bensinpris som er lavere enn hedgen, er det da en selvfølge at de får utbetalt penger dersom prisen hypotetisk hadde vært høyere?
Redigert 20.01.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.04.2020 kl 11:00 3557

har du råd til å kjøpe 1 årsforbruk av bensin om gangen? Forutsetter at du har bil.

Redigert 20.01.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
Pirlo21
06.04.2020 kl 11:16 3476

For de som har litt mer innsikt enn meg: kan det hende at NAS slår deler av selskapet konkurs? Hvilke konsekvenser vil det eventuelt få og hvilke deler vil i så fall kunne bli berørt?
Redigert 20.01.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.04.2020 kl 11:31 3397

Dette er kommersiell virksomhet. Å holde et lager superbillig jetfuel bør inngå
i fiansieringen. Det er et finansieringsspørsmål. Og det koster ikke mye i
finansiering, om man har gode finanser, med det rentenivå det vil være
fremover.
Fordelen med fysisk lager, er at man kan selge deler av det underveis, om
det passer seg slik. Eller kjøpe mer til lager.

Det kunne muligvis være fuel for flere år. Dette har med hvor billig man får
tak i den å gjøre. Og forutsigelig lånerente og valutakurs.
Redigert 20.01.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.04.2020 kl 11:35 3369

Det kunne jo vært noe. Det har vi antydet tidligere.
Legg gjelda visse steder, og slå det konk. En slik
struktur fins kanskje allerede.
Redigert 20.01.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.04.2020 kl 11:37 3356

Fantastisk hva du kan lire ut av deg Mr. B.☝️Nas har hedget 161000 tonn i Q2 til $574. Om man ganger 161000 med $574 får man $92.414 000,- ca Kr 900 mill. Hvordan du klarer å tape over 2 mrd. når kjøpet totalt er 900 mill. må du nesten forklare meg !!!
Redigert 20.01.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
TomW
06.04.2020 kl 11:54 3292

Forøvrig ble hedge tapet beregnet ut fra oljeprisen den 31.03. Siden den gang har oljen bedret seg 14%. Mao så har posisjonen bedret med 14 %, men dette er naturligvis ikke noe vedkommende ønsker å ta innover seg.

Problemet er heller at de ikke får benyttet drivstoffet de har låst, men får håpe at noe av trafikken tar seg opp igjen slik at de ihvertfall får benyttet seg av dette
Redigert 20.01.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.04.2020 kl 11:56 3282

Blir ikke ca.900 mill, korrekt er 970.347.000 kroner, NAS hedger mer enn olje ref. månedsrapporten.
Redigert 20.01.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.04.2020 kl 12:03 3255

Har lurt på hva som skjer om du ikke får benyttet drivstoffet du har låst. Betaler du differansen mellom dagens oljepris og hedge pris eller hva ? Hva vil i så tilfelle dette koste Ryanair, som har hedget 90%
Redigert 20.01.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.04.2020 kl 12:24 3192

Ja beklager, brukte en eldre dollarkurs. Om du evner å forstå hva jeg beskylder deg for, forventer jeg et noe mer utfyllende svar ! Om olje prisen blir kr. 0,- fremover står det fortsatt igjen over 1 mrd. du mener Norwegian skal tape. Dette er ikke en anstendig oppførsel !!
Redigert 20.01.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.04.2020 kl 12:42 3133

Jeg står på mitt estimat for Q2, så får vi håpe at vi får fasiten dersom NAS overlever til starten på Juli.

Redigert 20.01.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
TomW
06.04.2020 kl 12:44 3118

Man betaler den summen og mengden som man har låst seg til, altså 161000 tonn i Q2 til $574.
Urealisert tap eller fotjeneste er kun er en teknikalitet som må tas inn i regnskapet, mao de kunne ha spart mer eller tapt mer i forhold til hedgen sin. De må verken ut med mer penger eller får inn mer penger enn hva som var planlagt.

Akkurat nå er det jo veldig sepeiselt siden selskapene ikke får brukt opp fuelen de har hedget for så i Ryanair og SAS sitt tilfelle så ligger de nå å betaler opp mot 90% av planlagt fuel forbruk selv om flyvningene er tatt ned med 80-90 %. Ryanair hadde i forrige kvartal et forbruk på ca 7 mrd. De ma altså ut med nesten tilsvarende beløp fremover, uavhengig om flyene står. Med de har en solid balanse så det hjelper. SAS derimot, vil slite vel så mye som Nas om dette fortsetter lenge.
Redigert 20.01.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
TomW
06.04.2020 kl 12:46 3107

Siden du står for estimatet, regner jeg med du kan begrunne det? Regner du med fuelprisen skal falle til 100-50 m/t ?
Redigert 20.01.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
Den nye
06.04.2020 kl 13:02 3063

NAS kjøpte sin drivstoff billigere enn SAS gjorde.

Hvis begge hadde hatt normal drift så ville NAS har mindre kostnader på grunn av at dem har billigere drivstoff.

Men, da dem ikke får til å fly så blir drivstoffet kun en kostnad og hvis dem ikke har plass til å lagre, så må dem selge drivstoffet, her igjen siden NAS kjøpte billigere så har dem et mindre tap per liter enn SAS har.

Så, spør deg selv hvorfor "Norwegian går på en miljardsmell" er i avisene, mens ikke et ord om Widerøe eller SAS?

Jeg kan fint gi deg et lite tips.

Det er fordi enkelte rikfolk som shorter aksjer kan kjøpe en reporter for å skrive negativt om et gitt selskap sån at dem kan styre aksjen ned for å sikre seg en gevinst.

Og da den er langt nok nede, så kan dem kjøpe aksjer og betale for en god-nyhet for å skikkelig pumpe opp aksjen, så selge og shorte på ny med negative nyheter.

Det samme skjer Tesla som NAS, enorme verdier går tapt av redde/grådige investorer som ikke har makten til å drive kurset på en slik måte.

Så, hva gjør vi da?

Jo, vi bestemmer feks at, 7.5 kr er billig for NAS og holder på den, is i magen og glem at du har aksjer, sjekk om et halvt år og se at kursen er på 3 kroner eller 30 kroner, enten et stort tap (hvis du selger) eller en kjempegevinst (hvis du selger).


Hedging ja, jeg tanker bilen min da drivstoff er under 13 kroner og lar bli å tanke med mindre jeg absolutt må da prisen er på 15 kroner, så der "tjener" jeg 2 kroner per liter.

NAS gjør det samme men i langt større skala, og kjøpte billigere enn sine konkurenter, så igjen..hvorfor NAS = miljardsmell?
Redigert 20.01.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
EliotS
06.04.2020 kl 13:08 3038

De norske myndigheter har besluttet følgende:

The Norwegian authorities have introduced several measures to prevent the spread of the COVID-19 virus:

- The Government has advised against non-essential travel to all countries. The advice applies until 14 April 2020
- The Government has adopted a Regulation on mandatory quarantine and isolation for all persons arriving to Norway from abroad.
- The Government has introduced stricter border controls.
- The Government has adopted a Regulation concerning, inter alia, rejection of foreign nationals without a residence permit in the realm.
- The publicly held airport owner Avinor has temporarily closed nine airports (Short Take-Off and Landing (STOL) airports) for commercial traffic.

Hvilket betyder at 90 % av Norwegian flyvninger har måtte stoppes. Så myndighetene har ikke stoppet NAS i at flyve men de har de facto sat så ultimative begrensninger at man ikke kan tale om reelle mulighet for at drive et fly-selskap.

Så det er et helt grotesk at skrive "hvor har du det fra at myndighetene har stoppet NAS fra å fly?" De har da i høj grad stoppe NAS at fly.
Redigert 20.01.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.04.2020 kl 13:12 3019

Advised er ikke det samme som Stopped!

Hvilke av de 9 flyplassene du refererer til benyttes av NAS?

Vilken andel av NAS totale flygninger er til/fra eller i Norge?
Redigert 20.01.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
TomW
06.04.2020 kl 14:25 2885

Ser ikke ut til å være noen vits å kommunisere med denne mannen. I det ene øyeblikket forsøker han å framstå smart og oppegående mens i andre øyeblikket gjør han seg stokk dum. Alle med litt vett forstår godt at myndighetenes tiltak betyr at 90% av flyvningene er stoppet.
Redigert 20.01.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
Kantarell
06.04.2020 kl 14:33 2853

Det er kanskje fordi flere skriver på samme konto ;)
Redigert 20.01.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
Buyin85
06.04.2020 kl 20:12 2664

I morgen kl 11 kommer SAS-tall til sammenligning. Tap på hedge posisjoner blir spennende se.
Redigert 20.01.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
TomW
06.04.2020 kl 20:21 2635

De melder ikke om hedge posisjoner i sine trafikktall. Tror det kun kommer frem ved kvartals rapporter
Redigert 20.01.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare