NAS trafiktal for marts 2020

EliotS
NAS 06.04.2020 kl 08:00 5731

Traffic Figures March 2020
Norwegian March traffic figures heavily influenced by COVID-19 measures

The global outbreak of COVID-19 that took hold across the aviation industry throughout March has heavily influenced Norwegian´s traffic figures. The company experienced a dramatic drop in demand following government-imposed travel restrictions and a general travel decline.

Norwegian immediately responded to this global change in demand and adapted its flight schedule several times during the month. The first step was to cut approximately 15 percent of planned capacity on March 10, this was then reevaluated and adjusted to up to 85 percent of planned capacity from March 16 with most cancellations starting from March 25. Capacity was 40 percent lower than planned while the flights that were operated had a load factor of 72 percent, down 13.8 percentage pints compared to the same month previous year.

Compared to the same period last year total capacity (ASK) decreased by 53 percent while total passenger traffic (RPK) decreased by 60 percent. The total number of customers carried in March was 1,153,283, a decrease of 61 percent.

In March, Norwegian operated 77 percent of scheduled flights, multiple rescue flights and continued to maintain a critical regional flying infrastructure.

Jacob Schram, CEO of Norwegian, said: “The speed of the COVID-19 global outbreak throughout March had a profound impact on the entire Norwegian network as cancellations, in line with global travel advice and falling demand, were implemented throughout the month. Norwegian operated multiple rescue flights on behalf of the government to ensure that thousands of Scandinavian passengers could safely return home. I would like to take this opportunity to thank all our dedicated colleagues, our customers and members of the public for their continued support. We will provide further financial and business updates to the Oslo Børs when it is appropriate to do so.”
Redigert 20.01.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
Buyin85
06.04.2020 kl 20:32 1521

Ok, takk for info. Kommer vel ila april da. Det blir spennende å se når rspporteringssesongen starter. Tror vi skal få noen overraskelser med hvor dårlig det står til generelt i bransjen. Det er nok flere en nas som sliter. Selv om de stjeler overskriftene som genererer flest klikk.
Redigert 20.01.2021 kl 20:00 Du må logge inn for å svare
NaiveNormenn
06.04.2020 kl 20:39 1510

Jeg syns dette med hedge posisjoner er litt intersant, altså har noen hedger 50% av forbruket og 75% av flyene blir innstilt vil hedge posisjonen bli på 200% og dersom hedgen er satt på 60dollar og prisen nå er på 30dollar. Vil ikke da realprisen bli 90dollar?
Redigert 20.01.2021 kl 20:00 Du må logge inn for å svare
TomW
06.04.2020 kl 22:26 1452

Når Nas med sin 25-30% hedge ut q2 tilsvarer nesten 1 mrd i urealisert tap vil Sas sin hedge ut året virkelig svi.
Det litt komiske her er at SAS fikk tilgang til myndighetenes krisepakke med kun 0,4% margin. Likvel har de forpliktelser som nå vil tømme kassen i en vesentlig høyere fart en Nas.
Redigert 20.01.2021 kl 20:00 Du må logge inn for å svare
TomW
06.04.2020 kl 22:33 1434

Ja veldig intressant og ofte svært vanskelig å henge med i stroppene. Men ja, med dagens situasjon hvor mesteparten av flyene har blitt satt på bakken så blir det ekstremt kostbart å sitte låst i fuel hedger. Ja blir nok fort det, selv om man kun bruker 25% av fuelen så må man betale for de 50% man har låst.

Redigert 20.01.2021 kl 20:00 Du må logge inn for å svare
Marianne
07.04.2020 kl 07:21 1342

At selskaper som NAS som er tvunget på bakken ikke får kompensert for noen av de faste kostnadene er merkelig. Det må komme en pakker som tilbyr mer en kreditt .
Andre selskaper som er tvunget til å stenge av får dekket mesteparten av sine faste kostnader.

Denne hegde bindingen TomW illustrer gjør det fullstendig håpløst.
Redigert 20.01.2021 kl 20:00 Du må logge inn for å svare
Kantarell
07.04.2020 kl 08:42 1277

Derfor mener jeg at Norges regjering er helt på bærtur!
Lenge er det blitt etterspurt det norske staten at de skal dekke store selskaper for tapte av inntekter. Men det ser ikke ut at de selv forstår alvorlighet i krisen?
Redigert 20.01.2021 kl 20:00 Du må logge inn for å svare
hstray
07.04.2020 kl 10:27 1202

Etterlyser også at Norwegian erklærer force majeure på jetfuel supply og hedge kontrakter Tilsvarende som mange store flyselskaper har gjort siste tiden bla. Lufthansa.
https://www.spglobal.com/platts/en/market-insights/latest-news/oil/032020-lufthansa-calls-force-majeure-on-jet-supply-contracts-due-to-covid-19-sources

Regnestykke som Tomw illusterer viser jo hvor håpløst dette er. SAS har fått 11 milliarder i forskudd, hvor mye skal tilbakebetales visst sommer og høysesong ryker i tillegg til en horrible hedge. NAS har 11 milliarder utestående hos sine kunder samt en hedge som er på 1/4 av SAS på lavere nivåer.
Oppfordrer dere til å sende regnestykke til finansminister Sanner
Redigert 20.01.2021 kl 20:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.04.2020 kl 11:01 1101

Norske myndigheter stiller krav om levedyktig forretningsmodel.
Jeg er enig.
Men utlandet skal ikke tungt inn her på eiersiden. Det er det
siste vi skal ha i norges hovedflyselskap.
Alternativet om å starte nytt norsk hovedflyselskap fins i beste velgående.
Redigert 20.01.2021 kl 20:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.04.2020 kl 11:14 1067

Hedge skal liksom være en trylleformel. Men er jo en katastrofe i praksis.
Det er galskap å ikke sikre seg fysisk jetfuel på lager når prisen er superbillig. Ren pur galskap.
På 22 $ er det løp å kjøp.
Redigert 20.01.2021 kl 20:00 Du må logge inn for å svare
Kantarell
07.04.2020 kl 12:53 971

Slapp av ODD.
Dette ordner seg for NAS, WIDERØE og SAS ;)
Redigert 20.01.2021 kl 20:00 Du må logge inn for å svare