OET et trygt valg i usikre tider


OET kursen har vært preget av nedsalg (tvang?) hos en større aksjonær, men dette nærmer seg slutten om det ikke alt er stoppet.

Den moderne ECO flåten har lang levetid og med lav kontrahering nå så kan vi forvente gode år på sikt.

Så er det kort og mellomsiktig:
* Holdt igjen $ 0,40 i Q4 utbytte for å avvente corona
* 4 av 8 VLCC på kontrakter de neste årene med Koch
* 1 av 5 VLCC inn på 3 års avtale på hele ca $ 48.000/dag (https://newsweb.oslobors.no/message/500503)

Med operasjonalt flinke mennesker bak med passion, lavere risk dog en fin andel på spot med fantasirater, så mener jeg OET har ufortjent lav verdsetting og håper vi får et etterlengtet løft snart!
Redigert 21.01.2021 kl 08:59 Du må logge inn for å svare

Hvem gidder å bli med på en nedtur? Blir spennende å se hvor langt ned markedet og robotene sender OET i dag. Dette må være årets nedtur. Nye 5 prosent ned i dag?
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare

Det faller jevnt og trutt. "Ekspertene" har også rømt skuta. Det skrives ikke så meget. Så det betyr vel egentlig at det skal falle enda mere. Det er nærliggende å tro det.
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare

Føig med på oljen nå, stuper 10 prosent fra dagens topp, blir nok litt fres i us tank i aften.

Takker forøvrig for aksjer på 63kr, snakkes etter q1 :-))
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
Grylls
06.05.2020 kl 15:06 1810

Takk herfra også.
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
polakk
06.05.2020 kl 16:51 1718

Lurer på om det er noen som forklare meg hva som skjer ?
Har kjøpt mer og mer av denne aksjen ettethvert som den har falt dei siste dagene.
For hver krone dei bruker så har 2 tilbake, men alikevel forsetter bare aksjen å fall.
Er for meg ingen logikk i dette, eller kanskje er der det ?
Var sagt at ADS kunne tjene inn aksjeverdien sin i år, men dersom prisen på olje faller en gang til, og ratene skyter opp igjen så gjelder nesten det samme for Okeanis. Ser rett og slett ingen rasjonell grunn til at denne aksjen skal falle så mye

Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare

Det enkle svaret er ett spørsmål.
Hvem er rasjonelle i frykt?
Korte penger skal ut.
Bare sitt rolig du.
Når frykten er over er den rett opp i 80 igjen
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
oppturen
06.05.2020 kl 17:10 1595

Sikkert mange som vil inn i NAS nå før den spleises på 100, etter spleis kan den raskt komme over 5 kroner. ... 🤫
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
Tøff
06.05.2020 kl 17:10 1597

Det ligger an til et meget godt utbytte i OET for 1.kv. og sansynligvis 2.kv. Lange frakteavtaler sikrer lønnsomhet for en del av flåten. Jeg synes det er vanskelig å spå tanksegmentet lenger enn et kvartal eller to, selvom visse analytikkere prøver. OET er så billig, at det går an å sitte med et papirtap en periode. Jeg for min del kjøper på vei ned. Man treffer ikke bunn, men vi skal da opp igjen. Går vi under 60 i morgen?
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
polakk
06.05.2020 kl 17:11 1592

Takk for oppmuntrene svar.
Jeg tror jeg enda er rasjonell, men er snart tom for valium
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
Falco1
06.05.2020 kl 17:36 1547

Går raskt oppover når det bunner og tror vi er veldig nære bunn nå . Olje ned 9-10% i dag så oppgang som har vært der siste tiden hører ingen steds hjemme. Samtlige tank aksjer har nå rast sykt mye enda ratene fortsatt er mer enn brukbare og vi kan forvente oss store utbytter fremover. Så ja, dette vil snu før eller senere.
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare

Innlegget er slettet
Kollapse?
Gi det et par uker😉
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
polakk
06.05.2020 kl 18:03 1491

Innlegget er slettet
Slik jeg ser det ikke noen tegn til at tankratene krasjer, kan kanskje gå ned men ikke at den krasjer.
Dersom du går inn på marinetraffic så ser du tankere som ligger ankret opp på forskjellige steder rundt om på kloden, forstår det slik at dei har olje ombord.
Dei er avhengig av å tømme seg for å kunne ta nye oppdrag. Vet ikke hvor vanlige dette er men ser du på området rundt Singapore-Malakka, så kan du prøve å telle opp hvor VLCCer der er.
Dessuten så kjøper spekulanter opp eldre båter som dei kan lagre oljen på, når båtene er ferdige med oppdraget med å lagre olje så er det liten sjans for at disse kommer tilbake på markedet dersom ratene er lave, da blir dei heller skrotet. Dersom det kommer lite nye tanker inn på markedet så tåler vi en nedgang på 1-2 % i olje som skal fraktes på sjø, når contangoen er over. Er sikkert mange faktorer som jeg ikke kjenner til, men det er slik jeg ser det, og jeg er stort sett enig med Mikrofly
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare

Faller pent 5 prosent over hele linjen der borte. Da tenker jeg på tank.
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
Falco1
06.05.2020 kl 18:35 1412

Innlegget er slettet
Blir ikke helt klok på deg matusalem . Du har hausset og hausset over lengre tid og har tydeligvis solgt med stor tap ser det ut som.
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
oppturen
06.05.2020 kl 18:41 1395

Innlegget er slettet
Skjønner at det er frykten som rår :-)

Flere av tank rederiene har sikret seg med lange kontrakter f.eks OET har 8 VLCC 4 er på kontrakter med løpetid på 4 år til (2024) , en er på kontrakt med løpetid på 3 år som starter 20.Mai i år.
De 4 kontraktene har de ca $15.000 i overskudd pr dag på, 365 dager i året. Den 5 har de ca $20.000 i overskudd pr dag på. Så på langtidskontrakter har de sikret $65.000,- pr dag i overskudd. Så har de ytterligere 3 VLCC om disse da bli liggende i opplag vil regnskapet gå i + for hele VLCC flåten.
De har også 3 LR2 og 4 + 2 suez Max .
Det ryktes et TC med lang løpetid for 1 av VLCC ene på spot, blir den bekreftet vil OET gå i 0 selv om alle båter som ikke har langtidskontrakter blir liggende i opplag.
En nedtur vil bare føre til skroting av eldre båter og en enda brattere opptur etterpå.
Greit å se litt frem i tid, men må nå væremåte på til pessimisme. Er langt reddere for de selskapene som lekker penger og håper det vil snu om 1-2 år.

Se på offshore rederiene, i 2016 restrukturert de bransjen og spyttet inn masse kapital, skubbet på gjeld og alle var enig om at holdt det det gående til 2020 så skulle markedet være friskmeldt og de kunne tjene penger igjen.
Hva er båter som den gang ble lagt i kaldt opplag verdt i dag ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
Falco1
06.05.2020 kl 18:54 1367

Innlegget er slettet
Endret seg ja , men dette er langt fra katastrofe .

Som du skrev tidligere i dag, hva har endret seg bortsett fra at du har solgt.

matusalem

I dag kl 06:17
265
I likhet med Hunter, så er prisinga av Okeanis helt koko!

Ordtaket om at markedet alltid har rett har kun gyldighet i et marked dominert av investorer. Oslo børs har imidlertid utviklet seg til en «Jalla børs» dominert av taxi sjåfører og hjernedøde tullinger som kjøper og selger uten å vite hva det kjøper og selger. Disse greier intelligent innstilte roboter å utnytte gjennom å forsterke momentet opp eller ned. Resultatet blir langvarig feilprising av en rekke selskaper, som eksempelvis Okeanis og Hunter.

Nb. Undertegnede eier aksjer i Okeanis

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/03/20/7509441/helt-ko-ko-prising
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare

De mest aktive hauserne er nå borte på ulike tanktråder. Blir det ned nye 5 prosent i morgen? Det bør ikke overraske noen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare

Innlegget er slettet
Du må lære deg å ta gevinst, helst ikke tap på bunn.
Markedet har ikke endret seg, tank soper penger, men psykologien har endret seg og det får dessverre amatører og småsparere til å selge med tap.
Alt olje tank er bare å kjøpe, men på rett tidspunkt.
Om 1-2 uker lukter den på 80 igjen, da kan det være lurt å ta gevinst og heller kjøpe på ny på 84 om den klarer å karre seg over.
Hvis ikke er det bare å vente til lav 60 igjen.
Det er i tank du kan gjøre store penger, men du må da lære deg å lese teknisk motstand/støtte og å ta gevinst på den infoen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
06.05.2020 kl 19:35 1332

Hehe! ... Desperat haussing endrer ikke realitetene.
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare

Må lenger på landet med den, har ikke kjøpt enda, faktisk.
Solgt på høy 70
Fakta er fakta om du eier eller kjenner selskapet.
Kun idioter som snur hodet etter vinden i den retningen de selv mener den blåser
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
polakk
06.05.2020 kl 20:21 1241

Innlegget er slettet
Ja, da er vi enige, dersom dei gode penger er det ingen grunn til å selge seg ut:)
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
polakk
06.05.2020 kl 20:21 1260

Innlegget er slettet
Ja, da er vi enige, dersom dei gode penger er det ingen grunn til å selge seg ut:)
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare

Spørsmålet blir vel hvor mange kroner under 60 blir det i morgen.

Alt av shipping stuper videre i statene, dette ska ikke vedvare lenge før ny atl kommer i Oet
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
oppturen
06.05.2020 kl 20:43 1245

Hvilke rater er det markedet ser for seg siden de mener tank skal ned ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
Falco1
06.05.2020 kl 20:46 1239

Spørsmålet er vel heller hvem som gidder å selge til deg under 60kr rett før utbytte. Du er kanskje ikke helt selv klar over hvor lavt priset denne er nå? Eller håper du bare og komme deg inn.
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare

Er det noen grunn til at tank faller bredt i Usa i kveld også? Ned mellom 5- 10 prosent. Faller tungt hver dag. Hva er årsaken?
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
oppturen
06.05.2020 kl 21:16 1194

Litt merkelig , bruker jo gjerne å gå opp når oljå går ned. Nå går begge deler kraftig ned.
Kan det være søksmålet fra Greta Thunberg man frykter ? 😂😂
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
oppturen
06.05.2020 kl 21:21 1188

Innlegget er slettet
Kan du forklare ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare

Innlegget er slettet
Vil overraske meg om tank ikke faller mere i morgen. Det skal nok en del ned.
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare