OET et trygt valg i usikre tider

NullBull
OET 06.04.2020 kl 11:07 40952

OET kursen har vært preget av nedsalg (tvang?) hos en større aksjonær, men dette nærmer seg slutten om det ikke alt er stoppet.

Den moderne ECO flåten har lang levetid og med lav kontrahering nå så kan vi forvente gode år på sikt.

Så er det kort og mellomsiktig:
* Holdt igjen $ 0,40 i Q4 utbytte for å avvente corona
* 4 av 8 VLCC på kontrakter de neste årene med Koch
* 1 av 5 VLCC inn på 3 års avtale på hele ca $ 48.000/dag (https://newsweb.oslobors.no/message/500503)

Med operasjonalt flinke mennesker bak med passion, lavere risk dog en fin andel på spot med fantasirater, så mener jeg OET har ufortjent lav verdsetting og håper vi får et etterlengtet løft snart!
Redigert 21.01.2021 kl 08:59 Du må logge inn for å svare
oppturen
07.05.2020 kl 23:39 4376

Det blir bra overskudd i Q2 og, så ved utbytte er det sikkert mange som bruker utbyttet til å kjøpe seg opp.
OET har få aksjer, under 33 000 000 ingen grunn til å slette noen, og de eier allerede 1% av selskapet.
Et lite tankekors:
Forutsatt uendret kurs ved tilbakekjøp, så kan OET trolig kjøpe nesten 20% av selskapet tilbake vare med overskudd fra Q1.
Redigert 21.01.2021 kl 01:31 Du må logge inn for å svare
BESV
08.05.2020 kl 14:27 4266

Är Ironside fortfarande skyldiga att flagga sina salg av aktier?
Redigert 21.01.2021 kl 01:31 Du må logge inn for å svare
Lamps8
08.05.2020 kl 15:29 4215

Jepp, de har ikke solgt noe mer etter at Okeanis snappet opp en stor post for ca. en måned siden. Jeg er Ironside evig takknemlig for at de lagde et slikt salgspress at det er mulig for oss å kjøpe på lavt 60 før Q1 tall og guiding Q2 i neste uke. Sjelden jeg føler meg såpass trygg for å gå inn med litt tyngde i en aksje som det jeg gjør med OET på dette nivået.

Stikkord neste uke blir tilbakekjøp...
Redigert 21.01.2021 kl 01:31 Du må logge inn for å svare
BESV
08.05.2020 kl 15:45 4215

Ok 👍

Nej OET ser helt klart billigast ut of the bunch. Hoppas de både delar ut och öppnar upp för buybacks, 10 Nok utbytte så man matchar Eurn och FRO hyfsat sen resten på tillbakaköp om det behövs mer motivation.

Om de två TC även är fixed så är ju i princip allt av riskat.

Redigert 21.01.2021 kl 01:31 Du må logge inn for å svare
Hellboy
08.05.2020 kl 18:02 4090

OET har faktisk 1,56% av egne aksjer, ref børsmeldingen 6. april;

"OET purchased 250,000 of its own shares for an aggregate consideration of ~USD 1,358,000 at an average price of NOK 57.5 per share. Following this transaction, OET owns 514,083 of its own shares representing approximately 1.56% of its issued share capital. The purchased shares will be held as treasury stock."
Redigert 21.01.2021 kl 01:31 Du må logge inn for å svare
FunHouseComp
08.05.2020 kl 18:27 4059

Hva hjelper det når de går halvparten av andre tankaksjer, og faller dobbelt så mye?
Redigert 21.01.2021 kl 01:31 Du må logge inn for å svare
BESV
08.05.2020 kl 18:39 4043

Jag satsar på att den rabatten försvinner när de presenterar q1 och förhoppningsvis delar ut en rejäl summa till aktieägarna.
Redigert 21.01.2021 kl 01:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.05.2020 kl 18:39 4129

Tilbakekjøp er bare no rør,da bør di i såfall tilby å kjøpe veldig store blokker via auksjon så de kan frigøre store aksjonærer som vil ut, ikke dette tullet og seigpiningen med shorting av aksjen for å presse ut småposter over børs, med hensikt på å kjøpe opptil 2,5% eller så.
Kjøp av aksjer i eget rederi er oppgiring,selv om dette er innvannende i dag på dagens Nav er det ingen garantier for det i fremtiden, alle vet at shipping er et tapsprosjekt over tid, jeg har enda tilgode å se et rederi bli stivere priset P.G.A kjøp av egne aksjer

Markedet har alltid rett og markedet gidder ikke gi mer en 62 kr for papiret, du ser den samme surmulingen i andre rederier, både Hunt, Euron og Scorpio tankers klager på egen aksjekurs, sånn er det bare og lite å gjøre med når markedet er så skepttisk til shipping, gjelder ikke bare tank, all shipping går milevis under verdiene over børs.

Uansett, tilbakekjøp er en uting,
bortsett fra ved spesielle tilfeller, har de umiddelbare planer om å oppløse selskapet å selge tonnasjen bit for bit, eller er i samtaler om en sammenslåing/eller bli kjøpt opp, da skal man tilbakekjøpe.
Eventuelt ved å droppe kontant utbytte, men betale utbytter via med aksjer.

Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
oppturen
08.05.2020 kl 18:39 4134

OK,
Q1 ender trolig med over NOK 500 000 000,- i overskudd.
Får de da kjøpe tilbake aksjer til ca NOK 65 blir det ca 7,7 millioner aksjer. Eller over 23% av utestående aksjer.
Her er vel en grense på Max 10% eierandel av egne aksjer.
Så setter de av 1/2 overskuddet til tilbakekjøp vil det være alt en trenger for å oppnå Max tilbakekjøp. Kan selvfølgelig kjøpe mer men da må det slettes aksjer.
En helt bisarr situasjon. Spesielt med tanke på at Q2 blir minst like bra.
Hvem selger slike aksjer ?? Hva annet skal man da kjøpe??
Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
BESV
08.05.2020 kl 18:45 4123

Om OET har fixat TC på en VLCC och En Suezm så är ekonomin väldigt god. Om de då väljer att dela ut ca 10 Nok så matchar man Euronav men i princip behåller 2/3 av vinsten från q1, kan man köpa tillbaka 10 % av sina aktier för ev.

Euronav och flera andra större redare säger sig vilja försvara sina aktiekurs med buyback, så säg sektorn går upp till ca 0.9 värdering för NAV, OET är under 0,5 nu.

OET kan då dels dela ut 10 NOK, men även gå upp 50% och fortfarande handlas med rabatt mot de större, om de ska upp till NAV så går kursen 100%. Jag tror utbytte gör hela skillnaden och när den kommer så kommer vi handlas upp.
Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
oppturen
08.05.2020 kl 18:53 4119

Ja, og med tilbakeholdt utbyttte fra Q4, samt vanvittig gode inntekter i Q2 og allerede mye sikrede inntekter ytterligere 3-4 år så tror jeg de ønsker å bevise at de kan betale ut utbytter.
10 NOK i utbytte og tilbakekjøp slik at en får opp kursen 30-40 nok er helt greit :-)
Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
BESV
08.05.2020 kl 18:53 4130

Sen är det väl en av få tankaktier som handlas under perma björnen Hannisdahls riktkurs, ev kan denna till och med bli uppjusterad om de slår förväntningarna(vilket de flesta andra rederier gjort)
Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.05.2020 kl 19:43 4076

Du har tydelig vis ikke forstått så mye av dette med tilbakekjøp.
Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
oppturen
08.05.2020 kl 20:15 4030

Kan du forklara meg da ?
Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.05.2020 kl 20:32 4023

Hva er vitsen for selskapet å kjøpe egne aksjer til Nav pris, vil du som aksjonær være fornøyd hvis Oet kjøper aksjer på 100kr?
Hensikten må da være at det er billig og at det kan væe oppside/verdi i tilbakekjøpet for selskapet.

Tilbyr Oet å kjøpe et større antall aksjer på 62/markedskurs vil du garantert få store poster, en av de store solgte jo nylig på 57.
Et slikt tilbud er faktisk eneste mulighet for en stor aksjnær å komme seg ut i et så ilikvid selskap som Oet,
Noe annet i Fro der f.eks trafigura med 5% kan dumpe alt på en dag, derfor er også Fro stivt priset pga likviditet.
Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
oppturen
08.05.2020 kl 20:36 4045

Og hva skjer når alle som vil selge under 65 har fått solgt ?
Alafous familien eier forøvrig 56% av aksjene og tegnet aksjetips emisjon i fjor til 83 NOK.
Tror du de vil selge?
Topp 20 har over 85% av aksjene.
Er ønsket å bli priset opp mot nav, har selskapet gode muskler til å få dertil nå.
Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.05.2020 kl 21:31 3976

Kan ikke du forklare oss dødelige idioter hva som er dårlig med å kjøpe tilbake aksjer i ett marked som priser aksjen 50% under nav?
For meg og min lille hjerne er det det samme som dobbelt utbytte.
Kjøper 120kr til 60.
Forklar så henter jeg popcorn.
Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.05.2020 kl 21:57 3938

50 prosent under Nav eller kjøpe på Nav for å for å få opp aksjekursen, nå må dere bestemme dere her gutter.
Det er utallige eksempler på shippingselskaper som har rotet bort aksjonærenes penger på tilbakekjøp, selv om de kjøpte med kjemperabatt mot Nav.


Fortsett gjerne å drøme om Nav prising i ilikvide Oet, vil i så fall bli et av 2 rederier i shipping verden som prises til nav.
Det vil aldri inntreffe, med mindre selskapet blir solgt.
Selv om jeg eier aksjer i dette selskapet tror jeg ikke julenissen, såpass mye har jeg tradet i shipping aksjer opp gjennom tidene.
Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.05.2020 kl 22:13 3920

Så du mener selv det er den samme risikoen for å rote bort dine egne penger om du selv kjøper ett selskap som er priset til 0,5 eller 33 ganger nav?
Du mener det ikke er forskjell.
Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
oppturen
08.05.2020 kl 22:23 3904

Oet har i sine vedtekter at dersom de prises vesentlig under nav skal de for å få frem verdier selge skip. Fra 2021 vel å merke.
Det er stor forskjell på tilbakekjøp av små promiller eller Max 1 %. OET kommer til å vasse i penger. Med lange kontrakter sikret er det Ingen grunn til å betale ned ekstra gjeld med dagens renter.
Under en uke til vi får Q1 nå :-)
Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.05.2020 kl 22:40 3916

Forskjell på meg og et selskap, jeg er her bare en kort periode når markedet er godt, men selskapet skal også bestå i dårlige perioder der verdiene faller, og det kommer, vær trygg.
Du kan henvende deg til aksjonærenei Sni f.eks, hvis du lurer mer på dette, så får du nok et svar.
Sni som over en lengre periode har handlet egne aksjer for aksjonærenes penger, langt under Nav den gang men endog langt over dagens aksjekurs
For kort tid tilbake var Nav i Sni 180/200 kr nå 120 deromkring
Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
PrivatInvestor
10.05.2020 kl 22:27 3557

Okeanis har hatt dårligere avkastning enn SAS hittil i år...
Selv om sammenligningen er litt rar sier det endel om hvor absurd prisingen av Okeanis er.
Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.05.2020 kl 22:43 3550

Enda ikke lært deg forskjell på NAV og kursmål?
OET har aldri hatt Nav på 180-200
Om du ikke klarer å tjene penger med å kjøpe denne på lav 60 og selge på 78-80 da kan jeg ikke hjelpe deg.
Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.05.2020 kl 23:00 3523

Mener du at det er OET?
Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
10.05.2020 kl 23:05 3516

Mener det er relevant for markedet OET operer i:)
Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.05.2020 kl 23:11 3494

Mange uker gammelt, men men.
Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
finansakrobat-
10.05.2020 kl 23:15 3498

Dette er ikke OET, men dette drar ut tilbud av markedet. Husker du COSCO kanskje høsten 2019?
Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2020 kl 00:38 3416

Har du enda ikke lært deg å lese, har da aldri hverken skrevet Nav eller kursmål i Oet er 180-200kr.

Men jeg har derimot lest endel rare høye tall fra endel drømmere her inne, drømmer som ikke har rot i virkeligheten.
Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
BESV
11.05.2020 kl 09:35 3248

Inga intresserade av att sälja idag och möta köpare på deras bud 🙂👍
Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2020 kl 10:24 3206

Jeg har nå tatt 50% av ønsket i OET, ser i morgen, må selge For og har ikke lyst til det anda.
Men det er 2-3 dager til 1Q som vil vise kjempetall og solid guiding for 2Q.
Har bla noen turer til 200- 240k så de traff godt med kontrakter.

Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
oppturen
11.05.2020 kl 10:40 3179

Regner med resultat for Q1 er ca 50% bedre pr aksje enn for FRO, og kursen ligger 25% under ??
Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2020 kl 11:33 3103

Det er idag kommet meldinger om nye tilfeller av koronasmitte i Wuhan i Kina. Hvis koronasmitten øker i Kina, Europa, USA og andre steder, så vil gjenåpningen reverseres, oljeprisen synke - og contangoen styrkes.

Vi går mot sommer og sol - som er en periode i året hvor folk er mye mer sosiale, fester og er nær hverandre. Dette øker sannsynligheten for at vi vil få en ny bølge av koronasmitte.

Jeg mener Okeanis er tankaksjen med størst potensiell oppside på Oslo børs. Kursmål 160 kroner innen nyttår.

https://finansavisen.no/nyheter/bors/2020/05/11/7526536/tror-pa-okt-smitte-og-ny-nedgang-i-europa
Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Tøff
11.05.2020 kl 11:36 3103

Ser Cleaves har kursmål 80 for OET, hold-anbefaling. Tror vi skal være nøkternt optimister i denne aksjen.
Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
oppturen
11.05.2020 kl 11:40 3104

Blir H2 like bra som H1 vil OET med dagen kurs ha PE på under 1 for 2020.
En smule spesielt.
Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2020 kl 11:53 3076

Hvis den globale lagerbyggingen i april bare var på 13,4 millioner fat pr. dag – mot forventet 20-30 millioner fat, så må jo dette ta bort noe av frykten som har vært knyttet til langvarig kollaps i tankratene når verden gjenåpnes?

Noen med tanker relatert til dette?

https://finansavisen.no/nyheter/olje/2020/05/11/7526488/seb-analytiker-raske-fat-fra-usa-og-canada-vil-hemme-oljeprisrallyet-fremover
Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Hellboy
11.05.2020 kl 15:21 2936

Jeg fikk kjøpt litt mer Okeanis og Hafnia i dag.

Nå er det bare å glede seg til torsdagens kvartalstall.

Neste uke blir også spennende, da wti-kontraktene rulleres igjen.

Er det forresten noen som vet om Okeanis sine 3 afra/LR2`er frakter clean eller dirty for tiden?
Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2020 kl 15:44 2902

Kjøpte endel selv på 61,20 i dag strålende fornøyd.
Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2020 kl 15:55 2896

Fyllt opp 100% nå. Takker for ett snitt på 61,86

De som selger nå bør være klar over følgene fra 4Q om guiding 1Q

Q4 2019 Highlights

Time charter equivalent (“TCE”) revenue and Adjusted EBITDA of $49.5 million and $38.9 million, respectively. Profit for the period of $17.7 million or $0.54 per share (basic & diluted).
Fleetwide daily TCE rate of $41,700 per operating day; VLCC, Suezmax and Aframax TCE rates of $38,400, $49,500 and $41,200 per operating day, respectively.
Daily vessel operating expenses of $7,540 per calendar day, including management fees.
In Q1 2020 to date, 77% of the available VLCC spot days have been booked at an average TCE rate of $100,200 per day, 83% of the available Suezmax spot days have been booked at an average TCE rate of $76,500 per day and 92% of the available Aframax/LR2 spot days have been booked at an average TCE rate of $46,500 per day.
Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2020 kl 16:27 2868

Det som er fantastisk. All ledig kapital jeg har blir brukt i denne aksjen på disse kurser.
Redigert 20.01.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare