Hvorfor buller verdens børser?

Jensenpirken
06.04.2020 kl 11:58 3698

Noe som vet hvorfor bullformasjonen er så kraftig i dag? Er det corona smitten som er på retur, eventuelt corona dødeligheten?
Redigert 21.01.2021 kl 04:28 Du må logge inn for å svare
Aldara
06.04.2020 kl 11:58 3685

Nok er nok! Husk børsene ligger 6 mnd ahead of everything else:-D
Redigert 21.01.2021 kl 04:28 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
06.04.2020 kl 13:03 3594

De gjorde ikke akkurat 6 mnd før Koronaen kom.
Redigert 21.01.2021 kl 04:28 Du må logge inn for å svare
KalleAnka123
06.04.2020 kl 13:06 3553

Markedet var uansett klar for en korreksjon.
Redigert 21.01.2021 kl 04:28 Du må logge inn for å svare
Sølvrev1
06.04.2020 kl 13:56 3458

The Plunge Protection Team, FEDs QE-infinity og åpne swap-linjer til andre sentralbanker, som i koordinasjon nå intervenerer og sørger for likviditet i alle retninger har selvfølgelig en innvirkning på "markedene" (hvis du vil kalle handelsplasser uten fungerende prismekanisme for markeder?) .

Alt som skjer er extend and pretend med økte balanser hos sentralbankene, i forvissning om at de naive som har låst blikket på indeksenes utvikling som signaler på hvordan økonomien er, kommer til å la seg rive med.

Det er som å fylle opp koppen til en gjeng ludomane dagdrømmere foran en enarmet banditt med litt fersk veksel, for å gi dem intensiver til å løpe rundt hjørnet og låne mer når også det er tapt. Alt med påskudd om at det hjelper økonomien. Når neste sjekk kommer og mer veksel er tilgjengelig, er det å klø seg i hodet over at prisen på alt du trenger stiger.

Men det slipper man å tenke på så snart man kommer seg foran banditten med koppen igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 04:28 Du må logge inn for å svare
tuja
06.04.2020 kl 14:22 3377

13:19:23
Mads Randen
Toppsjefen i JPMorgan: Vi antar at fremtiden vil inneholde en kraftig resesjon

Jamie Dimon er styreleder og administrerende direktør i banken JPMorgan Chase. Han regnes som mange som en av Wall Streets mektigste menn. Mandag har han offentliggjort sitt kjente brev til aksjonærene. Her skriver han om bankens møte med koronaviruset, og deler sine tanker om krisen verden står ovenfor.

– Vi vet ikke nøyaktig hva fremtiden vil inneholde, men vi antar at den i hvert fall vil inneholde en kraftig resesjon kombinert med et slags økonomisk stress som ligner på den globale finanskrisen i 2008. Vi kan ikke være immune mot effektene av denne typen stress, skriver Dimon.

Som følge av krisen har banken sluttet å kjøpe tilbake aksjer.

Han skriver videre at banken vil komme tilbake til en mer detaljert beskrivelse når de legger frem resultater for første kvartal. Dimon understreker likevel at banken har styrke til å komme seg gjennom krisen, og viser til flere stresstester som er gjennomført.

Jamie Dimon ble i starten av mars hjerteoperert, og er akkurat kommet tilbake på jobb. Mot slutten av brevet takker han for all støtte han har mottatt den siste tiden.
Redigert 21.01.2021 kl 04:28 Du må logge inn for å svare
Jensenpirken
06.04.2020 kl 14:41 3318

Ja markedet flyter over av det som ved første øyekast kan se ut som negativ informasjon, men tror mye er prisa inn allerede? Så det som media og analytiker/økonomer betegner som sjokk ikke tolkes det av markedet.

Mulig jeg tar feil, men kan det tenkes at flere større aktører har begynt å posisjonere seg long?
Redigert 21.01.2021 kl 04:28 Du må logge inn for å svare
Sølvrev1
06.04.2020 kl 15:55 3173

Jeg tror du tar litt feil her, Jensenpirken, hvis du mener at "markedene" (markeder i anførselstegn pga manglende prismekanisme) har priset inn en rundt 30 prosent reduksjon i brutto nasjonalprodukt rundt hele virusballen, som til og med kan være et forsiktig estimat. Fremtidige konkurser og stigende arbeidsledighet er heller ikke priset inn enda, og så er det den evinnelige oljeprisen. Det er alt for tidlig å se for seg at vi er på vei mot en V-innhenting etter innledende korreksjon.

Nå har jeg noe svartsyn i forhold til dette, men for hva min mening er verdt noe som helst, antar jeg vi snart kan se et 20% indeksfall (intradag), med påfølgende korrigeringer nedover, avløst av enkelte bear-rally.

Olja tror jeg også vil fortsette nedover, men muligens den skal presses noe høyere først på avtale mellom Opec+, USA og andre oljeproduserende nasjoner som bl.a. Norge om reduksjon i produksjon. Kan ta lett lenger tid å få til det før påsken er skikkelig i gang, men enighet tror jeg de oppnår til slutt.

MbS, Putin, Iran og USA gjør som de vil uansett. Er mer for å forsøke å skape ro i finansleira avtalen må på plass. Overskudd av olje blir det i lang tid uansett. Vi har ikke engang begynt å få oversikt med konsekvensene av pandemien, lockdown, konkurser, arbeidsledighet, kvantitative tiltak, stress i finanssystemet eller folks reaksjoner og villighet til å komme igang med forbruk igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 04:28 Du må logge inn for å svare
Jensenpirken
06.04.2020 kl 15:55 3170

Nå tiltar oppgangen kraftig. DAX brøt relativt lett gjennom 10 000 og DOW gjennom 22000. Begge viktige nivåer.

Det er flere potensielle drivere som kan løfte markedet enda høyere fremover selv om det nok vil være noe gevinstsikring.

Ja jeg er kanskje litt for optimistisk. Mulig at dagene med 5-10% nedgang fortsatt vil dukke opp igjen.

Men det er bare å konstanterer at de siste ukene er markedene kraftig stabilisert.


Redigert 21.01.2021 kl 04:28 Du må logge inn for å svare
andy123
06.04.2020 kl 16:04 3123

jeg forstår heller ikke denne oppgangen vi har sett nå i det siste. Det underliggende er jo helt rævva. Inntjening, arbeidsledighet, konkurser framover, emisjoner osv.
Redigert 21.01.2021 kl 04:28 Du må logge inn for å svare
julle3
06.04.2020 kl 16:10 3098

Det er jo deilig å pisse i boksa for å holde varmen :) Slik fortoner dette rallyet seg i mitt hode. Jeg klarer ikke se et eneste lyspunkt fundamentalt som skal løfte oss kortsiktig oppover . Om det er FED som dundrer ut likvider, så MÅ da dette ende med MEGET svekket dollar-- antagelig ila svært kort tid- kanskje bare noen få uker .
Redigert 21.01.2021 kl 04:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.04.2020 kl 16:12 3084

Problemet er at folk er i total benektelse i forhold til hva som skjer og vil skje. Massedød world wide er neppe priset inn. Massedød vil påvirke alle bedrifter i alle sektorer. Og de som tror Corona krisa er snart over sier jeg bare lykke til til. Vi kommer til å sitte her og diskutere dette til høsten også! Nå sies det at vi har kontroll enn så lenge...
Redigert 21.01.2021 kl 04:28 Du må logge inn for å svare
Sølvrev1
06.04.2020 kl 16:15 3063

Er overbevist om at oppgangen henger sammen med det jeg skriver i første innlegg; om likviditeten som nå tilføres via sentralbankene. Det er et forsøk på å motvirke fullstendig krakk, og innledningsvis kan de nok lykkes med det. Men jeg tror allikevel ikke pedalen i bunn og full gass i "pengetrykkingen" vil klare å stagge resesjonen/depresjonen som kommer i kjølvannet av dette.

Vi snakker jo tross alt om en verdensomspennende kalamitet som rammer alle sammen og som begrenser økonomisk aktivitet globalt på et vis kun tidligere verdenskriger har gjort. Men under krigstilstandene var det jo aktivitet i andre deler av økonomiene, mens nå er det bråstopp overalt.
Redigert 21.01.2021 kl 04:28 Du må logge inn for å svare
andy123
06.04.2020 kl 16:21 3035

jeg tenker også at det må skyldes tekniske kjøp.. Myndighetene som pumper ut penger og kjøper verdipapirer + store fond som har måttet justere på sine porteføljer / vekting i aksjer. fundamentalt henger det ikke på greip i mitt hode heller
Redigert 21.01.2021 kl 04:28 Du må logge inn for å svare
AlfaQ
06.04.2020 kl 16:27 3009

Corona og ikke minst samfunns-nedstengingen tok meg helt på senga, og jeg ble med ned. Men, jeg har ikke kjøpt aksjer på åresvis og har latt den totale cash-beholdningen ese ut til over 50%. Strategien har derfor verdt å kjøpe litt hver dag så lenge markedet tryner. De siste dagene har jeg stoppet kjøp, og får en stadig større trang til å selge. Men trading er ikke startegien min, og jeg sitter forsatt med mye tørt krutt. Veldig i villrede om hva jeg bør gjøre. Det blir smertefullt å se porteføljen miste 20-30 prosent av verdien igjen, men da kan jeg fyre av kruttet og sitte igjen med noen sterke posisjoner. Risikoen ved å selge er at vi får en sidelengs turbulent utvikling og at jeg ender opp på sidelinjen og uten sjanse til å tjene tilbake det tapte fra fallet tidligere i år. Noen prinsipielle råd her? (Ingen vet hvor veien går videre så bastante meninger om at alt går til helvete, eller bunnen er passert, er ikke til mye hjelp). Takk
Redigert 21.01.2021 kl 04:28 Du må logge inn for å svare
Sølvrev1
06.04.2020 kl 16:28 3005

Kom til å tenke på en tilleggsforklaring utover det jeg innledningsvis antar. Nå er det jo sånn at rentene er kjørt i bunn der vi antakeligvis er på tur mot negative renter i enda flere økonomier enn hva som allerede er tilfelle. Obligasjonsmarkedet, både corporate og treasury har plutselig blitt mindre attraktivt.

I et kappløp om å forsøke å beskytte pengene fra den forventa inflasjonen som nesten må komme, samtidig som de tradisjonelle safe haven som amerikanske statsobligasjoner som regel er faktisk ikke lokker like mye lenger, blir det rush over i aksjer som eneste utvei.

Det er jo et alvorlig stress hos Comex og LBMA i forhold til gullposisjoner med svekket tillit til papirmetallet som omsettes der. Vet ikke, bare kom til å tenke på at det kanskje kan være med på å forklare børsoppgangen som i utgangspunktet virker rimelig uforståelig.
Redigert 21.01.2021 kl 04:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.04.2020 kl 16:42 2919

Spørsmålet du må stille deg er hvor lenge du tror vi vil ha drastiske problemer på grunn av Corona viruset. I Norge sier FHI at vi nå har kontroll, noe som i verste fall kan føre til at folk ikke tar dette seriøst nok og kjører på som før-Corona. Da vil det fort gå til helvete igjen. Du får sannsynligvis en gylden mulighet til å selge langt høyere i morgen tidlig da alle vil rushe inn i den tro at dette nå er over. Dessverre.

Jeg tør ikke annet enn å sitte short.

Bare en liten digresjon. Dere vet at svartedauen fortsatt finnes?
Redigert 21.01.2021 kl 04:28 Du må logge inn for å svare
julle3
06.04.2020 kl 16:46 2900

Er godt mulig du har rett i dine mistanker Sølvrev. Men nu må jeg hente opp gammel lerdom -- Hvis obligasjonsmarkedet svekker seg - så MÅ nødvendigvis valutaen svekkes også . Om obligasjoner svekkes betydelig - altså med over flere prosenter , og dette går over litt tid (uke-r) , så vil da valutaen svekkes med flere prosenter . dette igjen vil skape inflasjon - altså De Amerikanske aksjene som nu kjøpes for tivolidollars vil om dager - kanskje bare under en uke være mange prosent mindre verdt ( for oss) Om man er med på dette rallyet vil man jo tjene godt :) Om man derimot er for sen med salg (med samme kurs) vil jo derimot plasseringen gå med tap.
Mange snakker om så mye inflasjon at de kaller det for hyperinflasjon. Om det vil bli tilfellet gjenstår å se -- men jeg kan ikke finne mange lysstråler i Amerikansk økonomi. . Det blir spennende å følge USA fremover .

PS- Om noen vil rette meg i min husk av teorier fra studiene - så gjerne det ... jeg har startet på rødvinen allerede .
Redigert 21.01.2021 kl 04:28 Du må logge inn for å svare
AlfaQ
06.04.2020 kl 16:53 2864

Takk for godt svar. Jeg er helt enig i at ting ser bekmørkt ut slik det er idag med all nedstenging. Det er kamikaze-politikk på høyt nivå. Men får man litt kontroll og kan innføre mer målrettede tiltak så kan ting snu fort. Villigheten til å kutte hjørner og sette medisin-utviklingen i turbo er formodentlig også stor i dagens situasjon (så 18 måneder er nok ikke skrevet i sten).
Det vil overraske meg om det ikke kommer en ny bunn i denne nedturen, men spørsmålet er om det er lurt å vedde strategien og porteføljen min på dette, når jeg uansett er posisjonert til å komme ut av krisen med en sterkere portefølje.
Redigert 21.01.2021 kl 04:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.04.2020 kl 17:03 2826

Slik handelen utartet i dag, med bra omsetning på 6,4 mill, tipper jeg at 740, neste motstandsnivå, ryker i morgen, godt mulig vi da tar påskeferie rundt 783. Enn så merkelig det ser ut, med alt som står stille.
Redigert 21.01.2021 kl 04:28 Du må logge inn for å svare
Pyton1
06.04.2020 kl 17:09 2786

😂😂😂
Redigert 21.01.2021 kl 04:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.04.2020 kl 17:13 2764

Et annet spørsmål er. Er det så himla viktig å treffe bunn når man kan tape så sykt mye penger på å kjøpe for dyrt å treffe helt feil. Noen rally kan det være gull verdt å la være å være med på.
Redigert 21.01.2021 kl 04:28 Du må logge inn for å svare
Sølvrev1
06.04.2020 kl 17:16 2741

Er inne i et "hvitt kvartal" (ingen alkohol før 2. mai) som egentlig bare skulle vare èn måned i februar, før det ballet på seg, og på meg og min nyktre tilstand virker det du skriver veldig fornuftig, julie3. Men det er mulig jeg trenger en drink snart, eller et glass rødvin, for jeg begynner å mistenke at det ikke er bra for sjela å se all vanviddet for klart (eller uklart, alt ettersom).

Enn så lenge i et glass O'boy - skål! 🤯🥂😋
Redigert 21.01.2021 kl 04:28 Du må logge inn for å svare
Sølvrev1
06.04.2020 kl 23:17 2341

Har ikke lest den enda, men ser ZeroHedge (eller en av bloggene de publiserer fra) har en artikkel om "Stocks Melt-Up on Massive Short-Squeeze", som kan være enda en forklaring på det mystiske rallyet.

Tillegg:
Har fått gått gjennom chart-bonanzaen nå. Det er så man får hakeslepp når man ser alt koblet sammen. Korte kommentarer innimellom som avsluttes med en sarkastisk: -Trade accordingly.
https://www.zerohedge.com/markets/gold-soars-8-year-highs-stocks-surge-second-biggest-short-squeeze-ever
Redigert 21.01.2021 kl 04:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.04.2020 kl 16:25 2112

Fra 743 opp til 780 er det nesten 5 %, blir ikke aktuelt før påske. Kommer det gladmeldinger på oljefronten....... kan det vel gå raskt deretter.
Redigert 21.01.2021 kl 04:28 Du må logge inn for å svare
Thin Lizzy
07.04.2020 kl 16:34 2076

Er nok rett og slett short-squeeze ja. CNBCs Jim Cramer sa 20.mars at markedet aldri har vært mer oversolgt. Er jo definitivt ingen fundamentale drivere bak dette rallyet som dermed mangler bein. Tvert imot, må man vel si om det. Med andre ord at alt fundamentalt taler mot rally.

Cramer says ‘there’s a technical rebound coming’ but it may be short-lived

PUBLISHED FRI, MAR 20 20209:12 AM EDTUPDATED FRI, MAR 20 202012:00 PM EDT
Matthew J. Belvedere
@MATT_BELVEDERE

https://www.cnbc.com/2020/03/20/cramer-technical-rebound-coming-but-warns-it-may-be-short-lived.html
Redigert 21.01.2021 kl 04:28 Du må logge inn for å svare
Thin Lizzy
07.04.2020 kl 17:41 1964

Takk for den. Dette sier jo egentlig alt! Brikkene faller på plass. 'Fasiten'! Fed utløste short-squeeze gjennom å gå 'all in' i markedet samtidig som Kongressen selvsagt også bidro i samme retning med krisepakken. Nå ser imidlertid markedet ut til å være rigget, etter min mening, og det fortsetter. Tredje største oppgang i historien på Dow i går på lusevolum! Illevarsel de luxe!

The Dow Jones Industrial Average jumped more than 1,600 points on Monday to post its third-largest daily gain in history, but Conway argued that when 7% moves become normalized, investors should be looking under the hood at what’s driving each one.

“Is what is driving it certain and was there a lot of volume behind it to vindicate that move, i.e. to show that there is real conviction and real commitment to it? I don’t think we saw that and I don’t think we are seeing it,” Conway said.

Just over 600 million trades were made on the Dow Monday, compared with a 30-day average of around 700 million, and single-day highs of more than 900 million since the market correction began in February.

Redigert 21.01.2021 kl 04:28 Du må logge inn for å svare