VOW - Tenk om..........?

Hammers
VOW 06.04.2020 kl 15:10 16084

Like før Q4/19 lå VOW på mellom kr 35-36.
Resultatet ble presentert - det skuffet og kursen falt tungt. Korona kom og cruiseskipene ble dokket - kursrasen økte i tyngde.
Ja, det stoppet ikke før kr 12! Kursen hadde mao falt til ca 1/3 av de opprinnelige 36.
66% av verdiene hadde blitt barbert bort ila KORT tid, men var det en REELL grunn til dette?

Tenk om.....;
- Resultatfallet hadde en NATURLIG forklaring?
* Til DNB M sier Badin; Vi skuffet noe, men vi inntektsfører etter IFRS 15 (Cost to cost). Hovedinntektene kommer i fm SLUTTLEVERING.
* Flere større leveringer kommer nå i Q1/20. Vi kommer til å levere en MARKANT VEKST inn i det nye året.
* ALTSÅ; Kun en forskyvning av de inntektene analytikerne trodde skulle komme i Q4. 👍

- Dokking av cruiseskip er et GODE for VOW - ikke en katastrofe;
* I børsmelding ca en ukes tid før Q1 gikk ut het det. Ordrene strømmer på. Ca 16 nye bare ila de siste par ukene.
* Rederne benytter dokkingen til å få utført nødvendig vedlikehold og ettersyn. Klargjør skipene til tiden ETTER Korona.
* ALTSÅ; Ingen katastrofe. Snarere det motsatte. 👍

- NÅ begynner den KRITISKE å bli irritert; Hva med KRONA da. NOK har gått i dass, så DET må vel fanken ta svekke resultatet?
* Tja, man kunne kanskje tro det, men VOW selger i €/$ og har sine inntekter i NOK. Dess svakere NOK dess mere peng i kassa.
* For HVER % krona faller vil verdien av betalingen for godt utført jobb stige ca tilsvarende i verdi. 👍

- IRRITASJONEN tiltar; Hva med KORONA. Møntørene får da for fan ikke reist nå til dags? ALT stanser!
* Ikke noe problem. VOW står ikke for selve produksjonen, men benytter LOKALE aktører til dette. Man outsourcher arbeidet til stedet det utføres.
* Den nevnte børsmeldingen forteller også at selskapet ikke ser noen spesielle problemer med Korona. Kun små finjusteringer.
* Justeringer som f.eks at skip som skal vedlikeholdes må dokke i en nabohavn til der jobben opprinnelig skulle utføres. 👍

- Nå må du FAN TA MEG gi deg - din helvetes HAUSSER! Hvorfor falt kursen som den gjorde? Vet du DET, din Helv.... dritt?
* Endelig ble det stille fra min kant!
* NEI, egentlig er det ingen som helt skjønner hvorfor! Kursen bare falt til 1/3 av det opprinnelige. Akkurat som resten av børsen falt.
* En FLOTT kjøpsmulighet som de nervøse skapte. For mange selskaper kom fallet HELT uten grunn. VOW er et av dem.
* Men kjære kritiker; Kursen må FORTSATT stige med 50% for å komme tilbake til utgangspunktet.👍

Hilsen Hammers


Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2020 kl 14:04 4455

Som i går solgte, men som skrev mange innlegg uten å informere, og som da sier han solgte på topp, og kjøper på bunn i dag. Og sitter over påske med all usikkerhet som rår. Minner meg om ordet som starter med back......ng.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2020 kl 14:47 4402

Nå bæsjer du på leggen Skipssjefen!

Hammer trenger vel ikke å fortelle om sine handlinger dag ut og dag inn...Mannen gjør vel som han selv vil.

Jeg har sakt tidligere at det er greit at man er Uenig...men du trenger vel ikke å messe om dette du gjør dag inn og dag ut...blir liksom lei av det gnålet til slutt...å da er det ingen som gidder og bry seg om hva DU skriver.

Skjærpings!

PS! Jeg gleder meg på vegne av de som klarer å finne de rette aksjene i denne Korona tiden....å samtidig tjener penger på dem.
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2020 kl 14:55 4402

Må gjøre akkurat som han vil, driter i det. Men når han likevel forteller MEGET velvillig om sine kjøp og salg, på et forum, samtidig som han hausser så ville det vert mer ryddig å fortalt om sine kjøp og salg innenfor samme dag, men jeg ser jo mønsteret, og jeg skrev jo i går at han dagen etter melder kjøp og salg.

Nå logger jeg av Hammers trådene. Dette blir litt for sært for meg. Får Hermannsrud rett om 500 tallet, så skal nok VOW langt ned igjen.

Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2020 kl 15:08 4329

Hvis Børsen skal ned i 500...da skal ihvertfall jeg stå klar til og kjøpe VOW...for den tar seg fantastisk kjapt opp igjen :-) tilsvarende mange andre aksjer som IKKE gjør det....Bl.a AXA som du har predikert om i årevis.
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2020 kl 15:13 4318

Jeg er ikke i AXA, men minner deg om at den har gått 81% fra intradagbunn 4,85 og til ath etter Covid19.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
08.04.2020 kl 15:39 4299

Helt enig i det du skriver.
Når man lever på gratistjenester så må man OGSÅ godta forsinkelser - eller ikke få vite noe i det hele tatt.
Når DET er sagt; jeg fortalte allerede den 3.mars (annen tråd) indirekte om mitt salg: Altså for 5 dager siden.
__________________________________
"Kursen til VOW går akkurat som forventet - og som jeg tidligere har fortalt at den VILLE gjøre.
En nær vertikal strek kan jeg ikke lage noen fornuftig TA ut av, men en med "hake på" er enkel.

Sagt på en annen måte; Det STORE påskeegget forteller meg at vi på litt sikt skal til det LILLE.......Se chartet under.
Deretter er det nok ATH som står for tur. Hastigheten bestemmes trolig av begivenhetene rundt om".
https://www.tradingview.com/x/DxbPiCfU/
__________________________________
Jeg skriver også om tidsaspektet. Et tidsaspekt ikke jeg hadde noen kontroll på, men målet ble nådd i går.

Får referere vår gamle miljøvernminister Torbjørn Berntsen som i sin tid kalte sin tilsvarende britiske minister for en "shit-bag" (drittsekk) under en het debatt. Når en "shit-bag" er så full av hat og usakligheter at man ikke får med seg poengene - ja da går det gjerne slik. Poengene glipper!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2020 kl 16:20 4251

Hei Hammers
Seff har du igjen solgt på topp. Men jeg stilte deg et spørsmål: Hva mener du er riktig P/E for et selskap som knapt tjener penger, og som i følge Finansavisen har en P/E på 80? Her ser du PE på Vow, https://finansavisen.no/marked?market=vow.
Det vi vet er at cruisebransjen får vanskelige tider, og hittil har Vow hatt en relativt svak vekst på ca 10 % , sannsynligvis blir det nedgang i omsetning og fortjeneste i 2020. Halmstrået er at det er en viss under fakturering siste kvartal jfr diskusjon om hvorfor det gikk så dårlig 4. Q 2019. Men tror du ikke at dette er noe som forskyver seg egentlig i hvert kvartal?? Og ikke bare er en engangsforetagelse??
Så for dette lille selskapet VOw med minimal vekst, stor gjeld og dårlige utsikter,. hva mener du er rimelig P/E å gå ut fra, 80? 90? 100?
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Shinkage
08.04.2020 kl 17:05 4199

Hvorfor er alle så opptatt av P/E på aksjer der kursen helt åpenbart ikke styres av P/E?

Om Hammers skulle finne på å gi deg et eller annet tall mellom null og uendelig, så blir dere vel uansett ikke enige om noe som helst :-).

Akkurat nå er vel vurderingen om hvorvidt VOW går inn i dårlige eller akseptable tider fremover mer interessant (få eller ingen selskaper går inn i gode tider).
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2020 kl 17:17 4191

AXA gjør, leser jeg på trådene. Noen mener det er perleporten som er der, men kanskje det er Askøybrua de ser. Ekspertisen mener at axa skal opp i nye høyder, samtidig som Hermannsruud ser ose i 500 poeng.
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2020 kl 17:58 4155

Tja, Shinkage, alle er tydeligvis ikke opptatt av P/E Det er ikke jeg i hvertfall når det gjelder nyetablerte selskap som har stort potensiale. Men Vow er et etablert selskap som har vært i drift i 13 år og da er vel P/E verdier en relevant indikator. P/E verdien på Vow er ca 80, og i følge Hammers skal / kan kursen stige med 50 % for å komme tilbake til "utgangspunktet" I så fall en P/E på 120??
Jeg har bare spurt Hammers hva han mener er fornuftig P/E for et selskap som har relativt dårlig inntjening og knapt noen fremtidig vekst i sikte? Kommer ikke til å være uenig eller enig i hans vurderinger.
Ved P/E på 80 tar det 80 år før selskapet har forsvart aksjekurs.

Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2020 kl 18:08 4142

Hvor lenge har NEL eksistert...fra den tiden Hydro var eier...å hva er P/E på NEL?...som ikke tjener noe penger, men går med dundrende underskudd hvert kvartal og som lever på emisjoner.
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Shinkage
08.04.2020 kl 18:37 4121

Jeg er ikke uenig i at P/E er en viktig pekepinn for veldig mange aksjer, men for enkelte virker det å være helt uvesentlig for interessen. Som feks for VOW, NEL pluss noen flere (og NEL sin P/E bør jo ikke en gang nevnes). De prises på forventning og håpet om at de skal bli noe stort, akkurat som Amazon, Google, Apple, Facebook, Microsoft - you name it. Jeg tipper alle disse hadde helt horrible P/Eer i starten, men alle drømmer nå om å kunne ha vært en av de første som kjøpte aksjer i disse selskapene.

Jeg har ofte tenkt tanken selv siden jeg studerte data i USA på i overgangen til 90-tallet. Hindsight is an exact science. Se filmen "Halt and Catch Fire" så skjønner du hva jeg snakker om.

I NEL-tråden gnålet både Hammers og Skipssjefen ustoppelig "Hva er P/E?". "Kan du fortelle meg hva P/E er?". "Du har ikke fortalt hva P/E er.", "Hva er P/E?", "Kom med P/E?"....., puh. Mens de holdt på med dette beveget aksjen seg som Space Shot i Tusenfryd en varm sommerdag, og ikke en kjeft var opptatt av hva P/E var ifm kjøp/salg.

Det blir litt som den fyren som ustoppelig pirker deg på skulderen og sier "Du, du, du, du, du....", og når du til slutt snur deg og svarer har han ikke noe interessant å si eller spørre om - han ville bare ha oppmerksomhet.

Nå sikter jeg ikke til anbefalingene til Hammers, men jeg har ikke oppfattet at VOW har relativt dårlig inntjening som du sier, og jeg har kommentert på at jeg ikke deler synet om at det knapt er noen fremtidig vekst i sikte. VOW har på linje med NEL og andre selskaper som driver med innovativ teknologi en mulighet til å kunne gjøre det veldig stort. Det er derimot en stor potensiell nedside også - det er det med alle slike selskaper. De kan altså feile helt, men drømmen lever hos de av investorene som ikke har dette som levebrød - sånne som oss.

At det skal ta 80 år å forsvare aksjekurs tror jeg ikke noe på. Går de ikke dukken underveis, vil de kunne gjøre det stort og kunne bli en sentral aktør på verdensbasis innen renseanlegg og avfallshåndtering både til sjøs og til lands.
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Shinkage
08.04.2020 kl 18:51 4122

So what? Peanuts (no pun intended), for alle vil tydeligvis fortsatt kjøpe og være med på reisen. Enkeltes sjokk over at NEL får lov å eksistere ser ikke ut til å være av nevneverdig interesse hos så mange...., hehe. Hovedsaklig bare hos noen forumdeltagere, investorer som for lengst har solgt seg ut og et par journalister som skal ha sin månedlige oppmerksomhet og gjøre seg fortjent til lønna :-)

Alle innovative selskaper på børs lever på emisjoner - hydrogen, solkraft, vindkraft, biotec, fingeravtrykksteknologi etc. Det fortsetter de med til de får suksess og kan stå på egne ben (og vel så det), eller inntil de går dukken.
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
08.04.2020 kl 19:58 4108

Åndeliten fortsetter diskusjonen, mens jeg "snakker med blomstene mine"........når jeg tusler rundt i stua mi.
Den eneste endringen jeg merker er at Shink ser ut til å ha kjøpt VOW. Får bare håpe at du ikke fikk den rett i fleisen i dag.

P/E er et gammelmanns-verktøy som jeg for lengst har sluttet å kikke på.
Det er så mye dritt på Oslo Børs som ikke har positiv PE - så jeg gidder bare ikke.
Gamle "formler" som forteller hva PE bør ligge på er det bare å glemme.

Det kommer an på om man snakker om en vekstaksje, en grønn aksje, og en aksje med utrolig få disponible aksjer.
Som dere vet; VOW treffer på alle disse kriteriene så det suser!

Vekst på alle områder, er kanskje den grønneste av de grønne og nesten ingen aksjer i normal omløp!
At noen henger seg opp i siste kvartal og slår fast; Dette er et forgjeldet selskap der all vekst har stanset - er selvsagt bare tull.

Riktignok ble det en liten brems i siste halvår, men det var da oppkjøpte ETIA ble implementert i regnskapet.
Kjøpet av selskapet skjedde ved hjelp av aksjeemisjon + et kontantbeløp som ble lånt.
VOW har ellers ingen tradisjoner mtp store lån/dårlig økonomi.
Altså ikke "et forgjeldet selskap der veksten har stanset".......som Brumle vil at noen skal tro.
Ellers forklarer hovedinnlegget de øvrige forholdene.

Aksjesitsen har jeg jevnlig pratet om - og jeg kan gjerne gjenta.
I oppgangstider vil det være STOR rift (krig) om de få tilgjengelige aksjene som finnes (ca 20 mill utenom top 20).

Når man vet at de 20 største er helt stabile rundt 80-82% av aksjene - derav topp 4 med 67% - ja da er man i gode hender.
Top 4 vil ALLTID sikre aksjonærenes verdier best mulig (derav også sine egne).

Hilsen Hammers

Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2020 kl 20:06 4113

Shinkage. For selskap som kan ha forventning om eksplosiv vekst, er det helt uaktuelt å beregne P/E. Det gjør man ganske enkelt ikke. Men for selskap som har en jevn vekst - som f. eks. Vow som faktisk har hatt negativ organisk vekst i 4. Q 2019 og ellers har hatt jevn vekst på ca 10 % tidligere, mener jeg P/E er en relevant indikator eller verktøy til å vurdere om aksjen er over eller underpriset.
I Nel har aksjonærer forventning om en formidabel vekst, derfor er aksjen priset himmelhøyt, og det er kanskje på sin plass.
I Vow, slik jeg ser det, er det mange om beinet, de har egentlig ikke noen markant markedsandel - husker ikke men mener å ha lest at det dreier seg om 20 - 30 % markedsandel av cruise markedet. At de skal knabbe resterende del av markedet uten dumpingpriser, eller at cruise rederier skal bruke uforsvarlig mye penger i disse tider, er vel ganske usannsynlig.
Til sammenligning Nel har en joint venture avtale med en stor aktør. som potensielt planlegger tusenvis av stasjoner, og hvis de lykkes, vil det bety mange veldig mange milliarder i omsetning. Slik posisjon er ikke Vow i, og det som er et ubestridelig faktum, er at cruise rederier vil slite med å få solgt noen plasser cruise skipene sine i det hele tatt i nærmeste fremtid. Dermed blir kassa deres etter hvert veldig slunken og det å finansiere nybygg, blir ikke lett for å si det sånn.
Hvilken oppfatning du har om Vows inntjening, bør avsepeiles av hva som står i regnskapet. De har en bruttofrotjeneste på 15 % så vidt jeg husker, og det er ikke mye margin å gå på.
P/E er i prinsippet antall år det vil ta ut fra dagens inntjening til market cap krysser hverandre. I Vow, slik situasjonen er nå, vil det ta 80 år dersom intet forandres. til total inntjening har blitt lik det du i dag må betale for selskapet. Tar man hensyn til forventet inntjening dreier det seg om 44 år.. Derfor mener jeg det er på trynet med en P/E på 80. 44 eller 120 som Hammers i prinsippet babler om.
Jeg vet ikke fasit, men jeg reagerer på løgnaktig misvisende info....
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
08.04.2020 kl 20:19 4120

AHA......det er DER hunden ligger begravd - eller kanskje det er PLT........som omsetter som en middels pølsebu på Karl Johan?
JEG har kritisert NEL/PLT pga deres katastrofale drift. Brumle ønsker "hevn"!
NEL taper som kjent 40-50% av hver eneste omsatte krone - men samtidig verdsettes selskapet til 6-7x (?) så høyt.
Snakk om hydrogenboble!

På Oslo Børs er det i følge Spetalen kun ca 20% av selskapene som tjener penger.
VOW er et av disse - og det med GOD margin.
Et vekstselsakp og nykommer med EBITDA på ca 12%. Utbytte fikk jeg også - i fjor.

Hilsen Hammers.......som ikke gidder å gjenta stort flere ganger.
Q1 blir KNALL!
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Shinkage
08.04.2020 kl 21:09 4081

Nei, jeg har ikke kjøpt VOW (solgte alt på 32 i februar), men kunne ønsket å ha gjort det rundt 20 mars omkring. Den har hatt en fin reise opp. Jeg var derimot skeptisk etter at den fikk sånn juling på vei ned, og jeg synes generelt sett det er veldig vanskelig å spå noe som helst slik situasjonen er om dagen. Meglerhusene er jo verre enn dere gutta i kampen om å skrike høyest at "bunnen er nådd - nå er det kjempemuligheter" eller alternativt "dette er ikke bunnen, vi skal mye mer ned".

Tydeligvis ikke bare deltagerne i Paradise Hotell og Ex On the Beach som kjemper om mediedekning. For en gjeng - haha.

Angrer mest på at jeg ikke bare dumpet alt jeg hadde da det hele startet, slik jeg gjorde med VOW, men det var ikke lett å se da at vi ville være der vi er nå. I alle fall ikke for en amatør som meg.

Så du har droppet P/E nå ja, OK. Du maste i alle fall like mye om det i NEL-tråden som Skipssjefen den gangen dere var litt bedre venner enn dere virker å være nå, hehe
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
08.04.2020 kl 21:11 4088

Her er forresten en liten gladnyhet - for alle som kan utenlandsk:
https://www.marketwatch.com/story/cruise-stocks-rally-to-extend-recent-rocket-ride-instinet-analyst-sees-turning-point-in-q1-2021-2020-04-08?mod=bnbh

Hilsen Hammers.........som tror det store mørket stort sett befinner seg inne i enkeltpersoners egne hoder!
Det KOMMER også et liv ETTER Korona!
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Shinkage
08.04.2020 kl 21:30 4069

Ja, mye mulig du kan få rett - jeg har ikke studert tallene like godt som det du og Hammers har gjort. Jeg ser derimot ikke like mørkt på utsiktene i dette markedet, så jeg har en god følelse for denne fremover.

Grunnen til at jeg nøler er vel mest at jeg tror det kommer en bunn til, men der kan jeg selvsagt gå glipp av en mulighet også (i stedet for å få en).

Ja, jeg kunne selvsagt studert regnskapet nøyere, men jeg er ikke så begeistret for å bruke historien som utgangspunkt for å spå fremtiden. Jeg synes det er mer spennende (og selvsagt mer risikofylt) å se etter de uventede åpningene.
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2020 kl 21:32 4083

oops hammers
Kan jo forholde deg til sannhet? Og la være å spore av: Har aksjer i to selskap, det ene er PLT, som er nevnt i ekstremt mange patenter. og masse millioner på bok. Og har ekstremt stort potensiale. Det andre selskapet jeg har aksjer i gir ca 20 % utbytte fra dagens kurs, (vovw gir 10 øre pr aksje) og det har nesten lik kurs som cahsbeholdning og er praktisk talt uten gjeld og store faste inntekter og små utgifter. Har takket være din anbefaling ingen aksjer i Nel.
I følge deg er Vow et selskap som tjener penger med god margin?
Profit and loss (in NOK million
Result before tax i 4. Q -29.3 - for året som helhet, -6.2??
https://www.scanship.no/wp-content/uploads/2020/03/200226-Vow-ASA-Second-Half-2019-Presentation.pdf

Ikke mye pluss der i gården?
Villig til å vedde en flaske champis på at Q1 ikke blir knall. (forutsatt at du mener knall er bedre enn fjoråret og bedre enn forventet)
edit fra de gode nyhetene:
Instinet analyst Harry Curtis said based on his new cash burn and recovery forecasts for the cruise industry through 2023, he believes all three companies have enough liquidity and borrowing capacity to survive near-zero revenue through the first quarter of 2021.
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
08.04.2020 kl 21:35 4083

Da jeg skrev om P/E i NEL var det som en illustrasjon på utrolig feilpriset selskapet var i forhold til VOW.

Hva var det jeg hadde regnet ut:
Den dagen NEL får et overskudd på 10 mill (kr 0,0076 pr aksje) pr år, må VOW prises til 302 for å oppnå samme PE som NEL.
Noe slikt var det. I grunnen en god sammenligning.
En som jeg tror det er mange NEL-aksjonærer som ikke har den miste peiling på.

Hilsen Hammers.......som ALDRI kommer til å røre NEL.
KUN for enkel løk som ikke skjønner noe som helst om økonomiske "lover"!
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
08.04.2020 kl 21:53 4067

Du fortsetter å henge deg opp i siste års utvikling.
I fjor var fortjenesten pr aksje kun kr 0,10 - mens den året før var 0,28.

Aksjonærene fikk utbetalt hele den opprinnelige aksjekapitalen (10 øre) om våren - og skulle ha fått det samme i 2. halvår.
Den siste utbetalingen ble stanset pga oppkjøpet av ETIA. Pengene måtte omfordeles!

De resultatmessige tilbakeslagene i fjor kom pga ETIA.
Flere aksjer å fordele overskuddet på - og ekstra kostnader i forbindelse med oppkjøpet.

Dette forbedrer seg fra q1.
Ser man det lengre bildet er det forventet at cruise kun skal utgjøre ca 1/3 av omsetningen.
Landbasert vil stå for den DESIDERT største biten. Det området ETIA ligger under.
Det koster litt å kjøpe såkorn......før veksten tar til.

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Shinkage
08.04.2020 kl 22:21 4039

Jepp, jeg er bare en enkel løk, hehe, men jeg tror nok jeg kan like mye om økonomiske lover som deg. Og det er ikke bare basert på renteberegningen din forrige dagen :-).

Jeg er forresten bare sporadisk i NEL for tiden, og da stort sett bare på daglig basis - den er jo rimelig forutsigbar på daglige opp/ned-turer. Da trenger man ikke være stort mer enn en enkel løk for å tjene litt penger på den.
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
08.04.2020 kl 22:31 4033

Jeg tenkte på renters renter da jeg skrev, men siden det i dag i prinsippet ikke finnes noen rente -
så blir det heller ingen renters rente å snakke om.
Poenget var ikke om man måtte sitte i 73 eller 50 år i banken - når man kan få det samme ila 3 uker i VOW.
Man må bare våge litt (etter urimelige fall) - når alle andre kastet sine egne kort - og syntes det var tryggest å følge saueflokken.

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2020 kl 00:37 3968

foreslår følgende:
Vi slutter "fred" og inngår et veddemål: Veddemålet går ut på å vinne en flaske Champis Gul enke. Du er bombesikker og har lovet at 1Q blir knallbra. Jeg tviler på det. Veddemålet går ut på at dersom omsetning 1Q 2020 blir dårligere enn i 2019, har du tapt veddemålet, men hvis resultatet blir bedre enn 1.Q 2019, har jeg tapt veddemålet. Flasken champis avleveres på et nøytralt sted innpakket cellofan på et sted som du kan bestemme eller vi kommer til enighet om. Hvis 1. Q ikke legges frem med konkrete tall, er det tall fra 1. halvår 2020 sammenlignet med 2019 som gjelder.
I mellomtiden kan du egentlig skrive så mye fanteri / gullkorn du vil , og jeg skriver ikke om annet enn å kommentere direkte usannheter. Så vidt jeg har forstått er du flink på TA, men ikke flink på finansiell analyse. Regnskap leser du ikke, i hvertfall ikke når det gjelder Vow. Oppfattet jeg rett nylig, i en annen tråd, mente du at "linjalen" til Vow viste en omvendt hode skulder formasjon, hvilket hvis jeg forsto deg rett, betydde at Vow kursen kom til å stige raskt.
Jeg synes det er farlig å sitte med aksjer nå, jeg skjønner faktisk ikke at folk tør satse så mye penger på aksjer, når det er mer eller mindre bankers at det kommer en resesjon / depresjon i kjølvannet av corona krisen.Dow går noen ganger opp 1600 poeng, mendet skjer uten noen som helst fundament så vidt jeg kan forstå. Det er for mye penger i omløp som skal plasseres, men etterhvert vil tyngdekraften gjøre seg gjeldene - jfr Skipssjefen som sikkert også er dyktig på TA, men jeg tror han har andre ferdigheter.
Vi får se, jeg mener Vow er alt for høyt priset, jeg mener aksjer generelt er for høyt priset, men jeg har tatt feil før. i motsetning til deg ;-)
Uansett, er du villig til å ta veddemålet, Hammers. Å fortsette diskusjon er jo uansett nytteløst.
Forresten du må ikke skrive usannheter. Du skrev "De resultatmessige tilbakeslagene i fjor kom pga ETIA." Etia tallene var inkludert i regnskapet fra 4.Q 2019, og når man tok med tall fra ETIA, viste regnskapet at det var en økning i omsetningen, men fjernet man omsetningen fra Etia, viste regnskapet at salg i 4. kvartal var mindre enn salg i 4. Q 2018
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
09.04.2020 kl 01:03 3963

Rene Påskekrimmen det her.
Den tapende part skal møte opp i et mørklagt parkeringshus en sen nattetime og overlevere en flaske Gul Enke.
Innpakket i cellofan. Hvilken farge skal cellofanen ha......🤭🤭🤭?

Bare husk;
Møt Alene. Hutte-min-tu......om jeg vil - i disse Kronatider! Kanskje du skal lokke meg i en felle for å HOSTE på meg?

Jeg har da ingen stridsøks å begrave....siden det er du som hele tiden er på hugget.
Jeg forklarer til det kjedsommelige mitt syn på VOW.
Om jeg bommer er det andre som bommer LANGT verre enn meg, men så langt har alt vært 100%. MINST!

Ellers er jeg enig i at diskusjonen er nyttesløs - bortsett fra at jeg stadig repeterer alle godene i "caset".
Nei, jeg skriver da aldri usannheter - hvis ikke jeg selv har blitt foret med denslags.

Til slutt; Jeg lærte i sin tid Shink å ha LUFT i sine innlegg. Han har nå blitt flink til det! Det bør også du klare å få til.
Langt lettere å lese da - i stedet for å gå gjennom disse "kompakte mursteinene" av noen innlegg som du legger ut.

Hilsen Hammers........som gjerne tar seg en fredspipe med deg - eller aller helst "en liten rød"! Jeg røykert selvsagt ikke!
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2020 kl 01:15 3948

hehe nå misforsto du, du trenger ikke møte meg i det hele tatt. Hverken i noe parkeringshus eller andre steder. Flasken med Gul enke, avleveres på nøytralt sted f. eks. en bensinstasjon eller i respsjonen på et hotell. Jeg vil seff sende noen til å ta i mot gevinsten....

Men utfordringen er gjort, så det er opp til deg om du tør ta veddemålet. ??? Erru feig eller? ;-)

I mellomtiden kan du jo bli rik på utbytte i Vow, - personlig synes jeg et utbytte som tilsvarer ca 0,45 % avkasting - slik det er i Vow om de fortsetter å gi tiøringen - ikke er veldig mye å skryte av.

Da synes jeg det er bedre med nesten 20 % som kommer til å øke - i det selskapet jeg har aksjer...men det er ikke i Norge...
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
09.04.2020 kl 01:27 3946

Den er grei, men under mine enkle forutsetninger; Kursen er i dag 23,65.
Hvis kursen står over kr 24 når bjella ringer på resultatdagen har JEG vunnet.
Står den under er det DU som går av med gevinsten. Da har jeg allerede gitt deg et forsprang på 35 øre. 3 års utbytte!

Siden jeg vet at jeg vinner kan du uansett slippe å sende din privatsjåfør for å levere.
Da slipper også jeg å sende min - for Gul Enke er egentlig bare noe surt piss (hvis jeg ikke husker feil) som jeg egentlig ikke liker.

Hilsen Hammers.........som har notert kr 24.
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2020 kl 07:22 3885

Aksjeforum er underholdning, jeg lurer på hvorfor jeg gidder å skrive her av og til, når jeg aldri skriver om eller hausser aksjer jeg selv har. Men det er litt gøy å drive med aksjediskusjoner når det meste har vært stengt.

Den er ikke grei, Hammers, ditt forslag. fordi en aksjekurs kan manipuleres.

Jeg har veddet før om aksjekurser i 2 selskaper, og vunnet klart, men opplevde urent trav både med robotisert aksjehandel og rett og slett at en aktør åpenbart hadde 2 konto, og kjøpte og solgte til seg selv. - det var egentlig kjempelett å oppdaget juks for å si det sånn i begge selskaper. Det sluttet da jeg truet med å anmelde de åpenbare kursmanipulasjonene til Børsen.

Hvis du i din ufeilbarlighet, snakker noenlunde sant, må du dersom du startet med 50 lapper for ca tjue år siden, minst klart 33 % årlig avkastning. (rentes rente vettu) Nå vet vi jo også at du i følge deg selv minst har triplet pengene dine i 2019 - 2020, så må du minst ha fått en aksje formue på minst 20 mill: I så fall har du muskler til å kjøre kursen. En aksjekurs er ikke nødvendigvis en indikator om hvor godt et selskap gjør det.

I 1. Q 2019 hadde Vow en omsetning på 93 mill. I 2020 har de fått enda et ben å stå på: Etia, og du får masse "på kjøpet" når jeg vedder om 1. kvartal 2020 sammenlignet med 2019. Så om Vow omsetter for mindre enn 93 mill i 1. kvartal 2020, har du tapt veddemålet mitt. Ditt veddemål kan du ta med noen andre 😂

Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
14.04.2020 kl 19:27 3530

TENK OM......... det er noe STORT på gang i VOW!
Ikke innen shipping denne gangen, men innen det nye STORE satsningsområdet - RENSEANLEGG PÅ LAND.

Men for all del, bare noe jeg har begynt å tenke på - og noe jeg får en stadig sterkere tilbakevendende følelse på.
En følelse jeg får etter at jeg legger sammen 1+1......og det ALLTID dukker opp et "pussig" svar som er LANGT høyere enn 2!
Merkelige saker - for SÅ dum er jeg da ikke!

Hilsen Hammers.........som venter i STOR spenning på hva det (evt) kan være for noe!
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.04.2020 kl 22:11 3394

tenk om du kom med annet enn svada og synsinger Hammers
Jeg ser i spenning frem til veddemålet, Egentlig bommet jeg litt i vurderingen av Etia. Men jeg ser fortsatt på muligheter til å vinne, i så fall må nok omsetningen for Vow 1. kv. falle med 20 % i 2020 forhold til 2019. Det kan skje,
Etia ble kjøpt opp for hele 196 mill. Det er ganske mye for det kan se ut som de ikke hadde omsetningsvekst i 2019. Resultatet de siste årene har ligget på 0 - 5 og + 5 (2016, 2017, 2018. I følge mine oppl. omsatte de fro ca 100 mill i 2019, i så fall er det nedgang fra 2018 med 17 millI
Vow har også hatt svak eller ingen organisk omsetningsvekst i 2019. Det tyder på at konkurransen har blitt mye sterkere.
Analytikere ser ingen vekst i 2020, 1. kv. feks. DNB mener omsetningen kommer til å bli ca 100 mill, dvs bare litt opp fra 1. kvartal 2019. Da var ikke Etia med i tallene. Men de spår sterk vekst i 2022 Tiden vil vise hvem som får rett i veddemålet, litt spenning må man ha,
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
14.04.2020 kl 22:39 3355

Jeg har valg å være diffus denne gang! Et bevisst valg.
Mulig jeg letter litt på sløret etter hvert som bitene faller ytterligere på plass.

Da vil jeg fortelle hva mitt regnestykke på 1+1 (og kanskje enda 1 til).....EGENTLIG går ut på.
Alt ligger uansett foran øynene på ALLE som SER - som legger inn litt innsats - og som leser litt mellom linjene.

Ellers;
Du graver deg ned i gammel drift, mens jeg ser framover! Børs handler om framtiden!

Hilsen Hammers.........som venter i spenning!
PS; Den konkurransen har jeg forresten allerede glemt. Jeg ser FOROVER!
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.04.2020 kl 23:50 3273

har du egentlig noen gang vært annet enn diffus? Hva sier du til at DNB market spår ganske sterk reell nedgang i 1. kvartal..
Som når du anbefaler folk å selge NEL da det var OMKRING 2 kroningen, eller andre selskaper som din diffushet har resultert i skivebom. Noen ganger må du jo treffe, sjansen er vel 50 %, men når du skryter uhemmet av din ufeilbarlighet, og bommer grovt, blir det kjempeynkelig...
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
15.04.2020 kl 00:09 3254

Jeg er kjent for å være KONKRET! Jeg er også kjent for å ha RETT!

Da f.eks NAS sto i 26 for under 2 mnd siden varslet jeg kr 4! I dag så jeg 3-tallet før en senere stigning.
Jeg varslet et fall på 85%, mens folk lukket øyne og ører! Ble deretter tatt på senga med et BRAK!
Hva gjorde DU......og hva varslet DU? Selvsagt ikke noe som helst - for du har ikke noe å komme med!

NEL varslet jeg for på kr 4-5! Et ELENDIG drevet selskap hvis tap STIGER kvartal for kvartal!
AT kursen i mellomtiden også stiger forteller meg at det er massevis av "tullinger" der ute som ikke skjønner noe som helst!
Akkurat som i NAS! NEL har aldri tapt så mye som i dag - selv om kursen knapt har vært høyere.
Jeg kan da ikke stå ansvarlig for hva "tullinger" foretar seg!

FERDIGSNAKKET!
____________________________

Dette er en tråd om VOW!
Jeg ønsker å snakke om VOW her - og jeg ønsker å snakke om SAK!

Hilsen Hammers.........som KUN bryr seg om egne konklusjoner og uttalelser.
De har vist seg LANGT mer treffsikre enn de fleste andres!

Dessuten har jeg belegg for ALT jeg påstår - selv om jeg denne gang holder kortene tett mot brystet!
Kort som så langt KUN består av antagelser! De blir nok bekreftet......sånn etter hvert!
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.04.2020 kl 00:30 3228

du er nå morsom da, jeg tenkte for lenge siden at Nas kom til å enten konke eller bli kjøpt opp. So what, jeg trodde tråden handlet om vow,
Da vow sto i 35 hausset du og jeg fikk pepper fordi jeg mente kursen ville rase, Jeg begrunnet hvorfor. Jeg så på tallene, du har bevist at du ikke aner noe som helst om tall.
Men dette handler ikke om meg eller deg, Du får det alltid til å handle om deg og hvor flink du er i egne øyne. Liksom narsisten Trump.
Edit:
Skal du fortsatt ta det personlig. Forskjellen på meg og deg er at jeg bare uttaler meg om aksjer jeg har satt meg inn i. Og jeg hausser ikke aksjer av prinsipp der jeg selv har aksjer.
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
15.04.2020 kl 00:39 3215

Jeg kunne neppe ha hausset SÅ mye den gangen - for jeg solgte selv på 34-tallet - og tradet litt.
Børs er uansett en ferskvare. VOW falt etter hvert med 66% - før jeg selv kjøpte på 12,35.
Deretter har caset gått rett i været.

De som ønsker å lese dine tomme påstander kan selvsagt fortsette å gjøre det, men jeg gidder ikke.
Du har aldri noe å bidra med enn de samme 3-4 momentene du har låst deg fast i.

Akkurat som det DNB en gang sa er en evig sannhet!
Forresten, har ikke DNB kursmål på kr 30?

Jeg gjør det enkelt - og blokkerer deg fra min skjerm!
Jeg gidder bare ikke disse intetsigende og meningsløse påstandene!
Det kommer aldri noe godt ut av dem!

Hilsen Hammers......som sier bye-bye!
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
rischioso
15.04.2020 kl 01:17 3209

RE - Aksjeforum er underholdning, jeg lurer på hvorfor jeg gidder å skrive her av og til

* For det første skriver du ikke av og til MEN hver eneste børsdag og for det andre er det nok veldig få andre som heller ikke forstår hvorfor du skriver her ...

RE - når jeg aldri skriver om eller hausser aksjer jeg selv har.

* Det at du hausser aksjer du ikke har sier jo sitt ...

RE - Men det er litt gøy å drive med aksjediskusjoner når det meste har vært stengt.

* Til din info så betyr aksjediskusjoner å diskutere aksjer og ikke andre skribenter på et aksjeforum - en liten men betydelig forskjell ...

RE - Jeg har veddet før om aksjekurser i 2 selskaper, og vunnet klart

* De som vinner for real får premie og som de fleste kjenner til så fikk du aldri noen premie... ;)

RE - En aksjekurs er ikke nødvendigvis en indikator om hvor godt et selskap gjør det.

* En aksjekurs beskiver hva markedet forventer hvor godt selskapet vil gjøre det ...

RE - Så om Vow omsetter for mindre enn 93 mill i 1. kvartal 2020, har du tapt veddemålet mitt.

* Et veddemål kan aldri være bare ditt med forbehold om at du ikke vedder i mot deg selv - og om så var så kan man jo forstå hvorfor du aldri fikk noen premie ... ;)
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.04.2020 kl 08:20 3144

🤣
tja jeg skriver aldeles ikke hver eneste dag, så etter i april har det vært 5 dager uten innlegg.. Skriver sikkert alt for ofte - f. eks i disse coronatider, eller når jeg har vært skadet eller syk, eller det ikke er golf, båt eller skisesong.

Men jeg tenker jeg elsker å ha rett, og det er kanskje det som er morsomt med å skrive her.

Hvorfor jeg aldri hausser aksjer og i hvertfall ikke aksjer jeg selv har, er fordi jeg en gang for veldig mange år siden, anbefalte en aksje til en venn. Selv solgte jeg meg ut, men selskapet konka og etter det har jeg prinsipielt sluttet å anbefale aksjer, og derfor skriver jeg bare om aksjer eller trender jeg prøver å sette meg godt inne i.

Jeg ser at innlegg fra Hammers ikke inneholder noen faktiske opplysninger. Dwet er fordi han utover linjalen sin , sjelden setter seg inn i selskap.

Nå har jeg stort sett skrevet om Vow i denne tråden, og jeg mener fortsatt at en P/E på 80 eller 70 er hinsides alt for høyt for et selskap som ikke har vekst.

Du og hammers snur det om til å bli kun en persondebatt. Sorry at jeg ytret meg spydig overfor deg Risch.
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
rischioso
15.04.2020 kl 10:07 3065

Så langt så er det vel du som (igjen) ikke har klart å holde diskusjonen til å omhandle kun caset gjennom å gå i strupen på meddebattanter som ikke har de samme meninger som deg selv - derav min input.

I mangel av selvinnsikt og iveren etter å skulle ha rett (alltid) så kan det nok være utfordrende å se den, men øvelse gjør mester så alt håp er ikke ute ...

Uenighet er en fin ting for det skaper diskusjoner, men det er helt nødvendig å utvise respekt for andre og deres meninger om det skal bli gode diskusjoner - ikke mer komplisert enn det … :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.04.2020 kl 10:37 3024

Hva nå? Solgte det lille jeg hadde på 24.-
Hva sier den magiske linjalen ? Sier den VOW ,VOW eller selg,selg
Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare