Kanselering

kapteinkjeks
SBX 06.04.2020 kl 16:19 2887


SeaBird Exploration melder mandag morgen om at to OBN-undersøkelser i Vest-Afrika er kansellert som følge av korona. Det er kunde som har kansellert oppdraget. Selskapet skriver at «Eagle Explorer» er klar for arbeid, og at selskapet venter gjennomføring av kontrakten.

Hvem kan tyde dette? De sier den er kansellert men venter gjennomføring?
Redigert 21.01.2021 kl 04:04 Du må logge inn for å svare
TheSceptic
06.04.2020 kl 17:03 2823

Det står vel at dem forventer kompensasjon for at det ble kanselert?
Redigert 21.01.2021 kl 04:04 Du må logge inn for å svare
Fjøretur
07.04.2020 kl 11:42 2567

Det ser ut til at SBX vil kreve betaling for dette i sin helhet så da blir det jo ikke noe tap i forbindelse med kanseleringen.
Noe sier meg riktignok at en advokat eller to vil gjøre seg en månedslønn på dette.
Redigert 21.01.2021 kl 04:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.04.2020 kl 12:13 2535

Leste et eller annet sted at EMGS fikk betalt 25% av et avlyst oppdrag for ikke lenge siden.
Redigert 21.01.2021 kl 04:04 Du må logge inn for å svare
Fjøretur
11.04.2020 kl 10:36 2210

Graden av kompensering avhenger nok av hvor langt i klargjøringsprosessen en har kommet. Her er det snakk om et ferdig rigget fartøy som er klar til å starte jobben, og da vil det nok være naturlig at Seabird krever tilnærmelsesvis 100%. Så vil det jo være variasjoner over de daglige utgifter som ikke påløper siden båten ikke jobber. Men det vil være marginalt i den store sammenhengen.
Redigert 21.01.2021 kl 04:04 Du må logge inn for å svare
JimJohnny
11.04.2020 kl 13:51 2084

Dette er bare tøys, Fjøretur
Redigert 21.01.2021 kl 04:04 Du må logge inn for å svare
Fjøretur
11.04.2020 kl 16:23 1980

Neida, det er ikke bare tøys.
Ved kontraktsbrudd er oppdragsgiver i utgangspunktet ansvarlig for kontraktsummen.
Så kan det være spesielle klausuler i en kontrakt der oppdragsgiveren har en bakdør. Ut i fra det Seabird uttaler så virker ikke det å være tilfelle her.
Noe annet er hvis oppdragsgiveren er konkurs men det virker heller ikke å være tilfelle her.
Redigert 21.01.2021 kl 04:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.04.2020 kl 18:19 1912

Ifh meldingen til SeaBird så forventer de å få noe betalt og noe lignende står i meldingen til kunden som er SAExploration.
Redigert 21.01.2021 kl 04:04 Du må logge inn for å svare
JimJohnny
11.04.2020 kl 19:34 1858

Igjen, dette er tøys, Fjøretur.
Kontraktsbrudd kan medfører jfr. norsk rett, at man får dekket omkostninger og fortjeneste.Men så er det ikke norsk rett som gjelder her, antagelig et annet lovverk.

Force majeure er etter all sannsynlighet brukt her, og man kan være sikker på at oppdragsgiver har sjekket dette ut juridisk. Dersom oppdragsgiver var 100% erstatningsansvarlig, så hadde de latt oppdraget gå.

Dette er kun hausing i forsøk på å villede andre. Det er selvsagt fullstendig krise at kontrakten for Eagle ble stoppet.
Redigert 21.01.2021 kl 04:04 Du må logge inn for å svare
castro1
11.04.2020 kl 21:17 1781

Full erstatning kommer her. Slutt å skriv tøyseinnlegg Jugejonny.
Redigert 21.01.2021 kl 04:04 Du må logge inn for å svare
JimJohnny
11.04.2020 kl 21:20 1777

Den ene mindre begavet enn den andre, og Castro1 leder så langt.

Hva er neste ut? 200% erstatning (i forhold til omsetning)?
Redigert 21.01.2021 kl 04:04 Du må logge inn for å svare
Fjøretur
11.04.2020 kl 21:52 1739

Og atter en gang vil jeg påpeke at det IKKE er hverken tøys eller tull.

Force majeure vil ikke være gjeldende her. Om det er coronakrisen du mener skal fremkalle force majeure så har det jo selvfølgelig ikke noen innvirkning på oljeproduksjonen eller investeringene til denne. Viruskrisen kan jo legge kjepper i hjulene for mannskapsskifte og rutiner i så måte, men oljeproduksjonen vil fortsette allikevel. Oljeselskapene vil derfor fortsatt tjene penger dersom oljeprisen stiger igjen.

Hvis det er den lave oljeprisen du mener skal fremkalle force majeure så vil jo ikke det heller være riktig. Oljeprisen går opp og oljeprisen går ned. Det er en del av denne business som selskapene er fullstendig klar over og de fleste selskaper har dette innjustert i sine langsiktige planlegging er.

Lav oljepris er kjipt, men vil gå opp igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 04:04 Du må logge inn for å svare
Moyer
11.04.2020 kl 22:38 1699

Her misforstår du et eller annet, Fjøretur.
Kontrakten ble kansellert grunnet corona, og SAExploratioen (SBX sin kunde) har en forventning om at de får dekket utgifter (omtrentlig). Se nærmere på XI, der er det diskutert.

De får m.a.o. ikke 100% av kontrakten. Senere tid har det vært snakket om ca. 25% av kontraktsverdien. Antar de vil ende omtrentlig der.

Jeg var inne tidligere, men tok tapet (heldigvis langt over dagens sluttkurs).

SBX er altfor risky i dagens marked.Dersom du leser årsrapporten,så varsler de svakt Q1, og at de nye båtene ikke er klar i markedet før primo 2H.
Slik oppdragsmengden ser ut nå for Q2, så kan du selv forestille deg hvilke utilization de lander på. 15-20%?
Q2 blir krise om det ikke dukker opp mirakler.
Redigert 21.01.2021 kl 04:04 Du må logge inn for å svare