Småsparere og Softox.
To temaer og to gedigne misforståelser .
Tema 1
«To call an option» Betyr å utøve en opsjon eller en rettighet til å kjøpe aksjer tilen avtalt pris. Det er ikke et salg. Men man har da etter utøvelsen aksjer isteden for en opsjon. Aksjene kan man da velge å beholde , selge eller låne ut til shorting . Aksjene kan også benyttes som sikkerhet for opptak av et lån eller for å gjøre en terminhandel f.eks. . Eieren av aksjer har således mange muligheter.
Tema 2
Emisjon.
Tilsynelatende tror alle småsparere at en emisjon er noe negativt og fæle greier. Det er det så absolutt ikke. Børsen er en markedsplass hvor bedrifter kan hente egenkapital. Hvis En bedrift feks trenger penger for å utvide sin produksjonskapasitet ( skalere opp produksjonen ) kan bedriften gå til Børsen ( meglerhus) og få hjelp til å foreta en Emisjon og derigjennom hente penger til et godt formål.
Pengene fra emisjonen investeres i selskapet slik at de kan tjene enda mer penger.
Litt enkelt det her, men i god Rema 1000 ånd..., Det enkle er ofte det beste.
For ordens skyld.... Jeg har ingen kjennskap til hverken hva eierene av opsjoner vil gjøre med aksjene sine eller om noen nært forestående emisjon.
Lykke til med aksjene i Softox.
Tema 1
«To call an option» Betyr å utøve en opsjon eller en rettighet til å kjøpe aksjer tilen avtalt pris. Det er ikke et salg. Men man har da etter utøvelsen aksjer isteden for en opsjon. Aksjene kan man da velge å beholde , selge eller låne ut til shorting . Aksjene kan også benyttes som sikkerhet for opptak av et lån eller for å gjøre en terminhandel f.eks. . Eieren av aksjer har således mange muligheter.
Tema 2
Emisjon.
Tilsynelatende tror alle småsparere at en emisjon er noe negativt og fæle greier. Det er det så absolutt ikke. Børsen er en markedsplass hvor bedrifter kan hente egenkapital. Hvis En bedrift feks trenger penger for å utvide sin produksjonskapasitet ( skalere opp produksjonen ) kan bedriften gå til Børsen ( meglerhus) og få hjelp til å foreta en Emisjon og derigjennom hente penger til et godt formål.
Pengene fra emisjonen investeres i selskapet slik at de kan tjene enda mer penger.
Litt enkelt det her, men i god Rema 1000 ånd..., Det enkle er ofte det beste.
For ordens skyld.... Jeg har ingen kjennskap til hverken hva eierene av opsjoner vil gjøre med aksjene sine eller om noen nært forestående emisjon.
Lykke til med aksjene i Softox.
Redigert 20.01.2021 kl 21:54
Du må logge inn for å svare
fabian2
06.04.2020 kl 20:28
2865
Fint at man forklarer , men tror de aller fleste på børs visste dette fra før..... Ellers: Generelt sett: Entusiasme er ikke noe galt , det er bare hyggelig....Men det som akkurat nå har skremt mange , er at aksjekursen ikke nå heller går bare oppover og oppover i det uendelige. Dette gjelder (dessverre ) alle aksjer.
Det er jeg nok helt uenig med deg i fabian2, det virker som at det er utrolig mange nybegynner og lykkejegere involvert i SoftOx på eiersiden. Dette bekreftes fort hvis man skumleser FB gruppen til selskapet. Mange som har investert her vet alt for lite/nesten ingenting om aksjeinvestering. Men de har gjerne fått med seg SoftOx sin stigning på ca 300 prosent innen en måneds tid og håper på en evig fortsettelse slik. Uten å har satt seg inn i selskapet på en nevneverdig måte.
Regner med de fleste klarer å stave seg gjennom meldingen i løpet av natta, så vi raskt kommer oss tilbake på sporet igjen.
fabian2
06.04.2020 kl 20:46
2734
Du har sikkert rett , onuk. Sånn er det vel......... Selv holder jeg meg unna Facebook...kanskje litt dumt.
Kruttgubben
06.04.2020 kl 20:54
2663
En del som har vert med lenge sikret nok litt gevinst. Noen nervøse som ikke tørr sitte om ting svinger noen prosent kaster kortene. Men må huske på at like mangan aksjer ble kjøpt som det ble solgt og en har nå trolig satt en ny bunn.
At en i ledelsen selger 10k av personlige grunner må en ha forståelse for. Fyren kan være alt fra nyskilt til å ville kjøpe seg ny bil/båt eller betale restskatt. Finnes mange grunner til å realisere en gevinst.
Så sitter og er ikke det minste nervøs for veien videre.
At en i ledelsen selger 10k av personlige grunner må en ha forståelse for. Fyren kan være alt fra nyskilt til å ville kjøpe seg ny bil/båt eller betale restskatt. Finnes mange grunner til å realisere en gevinst.
Så sitter og er ikke det minste nervøs for veien videre.
Neppe dumt å holde seg laaangt unna FB. Det skulle jeg også har gjort. :)
Potet
07.04.2020 kl 07:54
2271
Utfordringen er at mange kun sitter med Face og leser det som står der, logger inn på Nordnet og ser nedgang og legger ut salg. Sikkert en del som logget på i går kveld og forventet å se sluttkurs på 120,- og fikk sjokk pga 93,50 og legger ut salgsordre i dag på 90 fordi de tror båten skal ned til 20 igjen. Tipper en liten nedgang fra start i dag, med mulighet for å laste opp flere aksjer for de som fortsatt sitter på cash. Så kommer oppgangen igjen til rundt 100,- der SoftOx hører hjemme frem til neste melding.
Neste nyheter:
-Godkjenning fra Sverige for EU
-Produksjonen økt til 15.000 flasker pr dag
-Produksjonen økt til 45.000 flasker pr dag (i mai)
osv. osv.
Greit å få ut en del småsparer som løper i ring og lager støy.
Neste nyheter:
-Godkjenning fra Sverige for EU
-Produksjonen økt til 15.000 flasker pr dag
-Produksjonen økt til 45.000 flasker pr dag (i mai)
osv. osv.
Greit å få ut en del småsparer som løper i ring og lager støy.
Du glemte; utvidet melding om overflatedesinfeksjonsmidlene, ref. børsmeldingen av 2. april.. Jeg antar den kommer først! ;-)
ToffeeMan
07.04.2020 kl 08:01
2211
Det kommer nok lisensavtaler veldig snart. Forventer vi mer nytt om salg og volum på overflatedesinfisering også?
Overflatedesinfeksjon - Virucidal «Powered by EffectDes» straks på markedet var siste melding...
Overflatedesinfeksjon - Virucidal «Powered by EffectDes» straks på markedet var siste melding...
Det står jo så fint nederst i meldingen; "Mer informasjon følger.". Dét, pluss setningen over; "Overflatedesinfeksjonsmiddelet VESO Overflatedesinfeksjon - Virucidal «Powered by EffectDes» vil bli distribuert i samarbeide med VESO som distributør og vil være tilgjengelig i markedet i løpet av kort tid.", gjør at jeg antar/forventer at en utvidet melding kommer hvert øyeblikk.
HP17
07.04.2020 kl 08:44
1934
Er spent på hvordan markedet takler at insider sent i går solgte akser for hele 910 000 til kurs 91. På kort sikt er det nå en økt sannsynlighet for en korreksjon tilbake på 70-80 tallet. Det gjenstår å se.
KalleAnka123
07.04.2020 kl 08:47
1906
Innsideren solgte på torsdag til kurs 91,ikke i går. Tipper en kjapp korreksjon tilbake til 100-tallet.
ToffeeMan
07.04.2020 kl 08:53
1852
Vi får se HP17. Veldig tydelig at du ikke har aksjer her. Jeg har også solgt litt "av personlige grunner" ...forhåndsskatt må betales. Jeg har klokketro på SoftOx, og har for meg investert et betydelig beløp i selskapet.
Ha en fin dag:-)
Ha en fin dag:-)
Londonmannen
07.04.2020 kl 09:01
1769
HP17
Skjerp deg. Det er menneskelig å falle, men umenneskelig å bli liggende. At du solgte deg ut pga dette må du ta som en mann. Din tro på SoftOx har ikke blitt mindre, men du trodde nok at dette var en situasjon du skulle kunne utnytte til din egen fordel. Når det ikke gikk i går, så forsøker du nå å snakke kursen ned. Vel der vil du ikke lykkes.
Mitt råd er; kjøp deg inn igjen og bli med på den forestående oppturen. Å få SoftOx nede på 70-80 tallet er i beste fall en våt drøm. Den kan vi være flere som deler, men ikke noe er som å være aksjonær.
Skjerp deg. Det er menneskelig å falle, men umenneskelig å bli liggende. At du solgte deg ut pga dette må du ta som en mann. Din tro på SoftOx har ikke blitt mindre, men du trodde nok at dette var en situasjon du skulle kunne utnytte til din egen fordel. Når det ikke gikk i går, så forsøker du nå å snakke kursen ned. Vel der vil du ikke lykkes.
Mitt råd er; kjøp deg inn igjen og bli med på den forestående oppturen. Å få SoftOx nede på 70-80 tallet er i beste fall en våt drøm. Den kan vi være flere som deler, men ikke noe er som å være aksjonær.
KalleAnka123
07.04.2020 kl 09:07
1706
Bare å komme seg inn igjen før vi når 100.
Londonmannen
07.04.2020 kl 09:09
1688
HP17
Nå er børsen åpnet og jeg håper du ser tegningen før det blir veldig dyrt å komme seg inn igjen. Du vet hva som kan komme når tid som helst og med din erfaring burde du vite hvordan reaksjonen i markedet vil bli. Lykke til! SoftOx er fortsatt svært billig ut fra det vi kan forvente i månedene og årene som kommer.
Nå er børsen åpnet og jeg håper du ser tegningen før det blir veldig dyrt å komme seg inn igjen. Du vet hva som kan komme når tid som helst og med din erfaring burde du vite hvordan reaksjonen i markedet vil bli. Lykke til! SoftOx er fortsatt svært billig ut fra det vi kan forvente i månedene og årene som kommer.
ToffeeMan
07.04.2020 kl 09:27
1549
Noen av dere som er kunder i Artic/Sparebank1 markets? Vi bør vel forvente en oppdatert analyse snart.