Matsern
07.04.2020 kl 01:35 5762

Delivery of modern dry bulk vessel with long-term charter
Ocean Yield ASA is pleased to announce that it has taken delivery of the modern
kamsarmax dry bulk vessel SBI Lynx today. Upon delivery, the vessel commenced a
12 years' bareboat charter to Scorpio Bulkers Inc.

Company contact:

Eirik Eide (CFO), Tel +47 24 13 01 91

Investor Relations contact:

Marius Magelie (SVP Finance & Investor Relations), Tel +47 24 13 01 82

Company information:

Ocean Yield ASA is a ship owning company with investments in vessels on long
-term charters. The company has a significant contract backlog that offers
visibility with respect to future earnings and dividend capacity.
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
Matsern
07.04.2020 kl 01:35 5764

Scorpio Bulkers Inc steg 13,23% på NYSE i kveld
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
VestInn
07.04.2020 kl 08:41 5547

Dette liker jeg. Blir en spennende dag.
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
fersk1
07.04.2020 kl 09:43 5447

Blir bare bedre og bedre dette.
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
Matsern
07.04.2020 kl 12:05 5311

Arctic med rykende ferskt kursmål fra i går

Ocean Yield
Anbefalinger og kursmål Arctic sänker riktkursen för Ocean Yield till 50 norska kronor (75), upprepar köp

https://borsvarlden.com/artiklar/dagens-aktierekommendationer-20200406/
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
freetexx
07.04.2020 kl 18:49 5055

Ser bra ut for OCY nå. Lastet mer i dag
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
Matsern
07.04.2020 kl 20:09 4954

Ikke lenge igjen før OCY er over 30kr.
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
milk
07.04.2020 kl 21:08 4845

Selvfølgelig skal de over 30. Men når ser vi de i 55 Nok? De har vert i 72!! Så hva er hindringen for nye høyder????
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare

Det er jo dividend og motpartsrisikoen som er gulrot og pisk nå. Ghanaprosjektet til Aker er satt på hold.

Blir en supersyklus på børsen med ferske penger,tipper desse space selskapene blir neste boble i syklusen som kommer.
Mitt tips:Virgin Galactic
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare

For under to måneder siden kjøpte et styremedlem aksjer til kurs 43. You do the math.

Mr. Jens Ismar, Board Member of Ocean Yield ASA, has acquired 10,000 shares in
Ocean Yield ASA at a price of NOK 43.00 per share. Following this transaction,
Mr. Ismar owns 30,000 shares in Ocean Yield ASA.

https://newsweb.oslobors.no/message/496201
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
Dialog4
08.04.2020 kl 10:34 4462

Etter mange år med OCY i porteføljen samtidig som flåten har vokst sakte men sikkert så er jeg ikke i tvil om at kursen i dag - som er under kursen da selskapet ble børsnotert - er et utrolig godt kjøp. Man kan lure på hva kursen i dag hadde vært hvis vi tenker bort korona. Over 50 i alle fall og når frykten avtar, smitten er under kontroll og man føler seg komfortabel uten frykt for det ene og det andre så blir det andre "boller" tenker jeg:-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
milk
08.04.2020 kl 10:51 4588

En analyse avsluttes ikke med spørsmålstegn!!!
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
freetexx
08.04.2020 kl 11:14 4530

Ja spennende selskap som få kjenner til.. Så spent på utbyttet nå
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
Matsern
08.04.2020 kl 11:48 4481

Ja, det er jo en «kjedelig» aksje, men du får et sugerør i pengekassa til Røkke. Til dere som har hatt OCY i flere år. Hva er det som har gjort, at kursen ikke har rundet 100kr tidligere? OCY får stadig nye skip på kontrakt
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
freetexx
08.04.2020 kl 21:01 4225

Påvirker vel i liten grad OCY, kun samme eier. Men noen som vet hvorfor OCY følger børs og olje som hånd i hanske? Båtene går jo på lengre kontrakter. Er det vekstmuligheter som øker ved høy oljepris?
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare

Kundene til OCY er ofte aktører i oljeservice. Det blir lavere motpartsrisiko om disse aktørene har god inntjening.

Høyere oljepris vil jo isolert sett hjelpe mange av disse kundene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
Matsern
08.04.2020 kl 21:11 4194

OCY står på egne ben, men drar nytte av billigere tilgang på kapital gjennom Røkke-systemet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
freetexx
08.04.2020 kl 21:18 4165

Enig sett utifra risiko. Men OCY har vokst fra ingenting til svært mange skip over flere år. De ønsker å øke yttligere og da er det en fordel at markedet går bra, det er vel også noe av grunnen. med 100 skip i stallen bør vel OCY tjene svært gode penger og utbytte økes enda mer samt en god aksjekurs om vinneroppskriften de har fulgt kan skaleres. Det er alltid spennende med selskap som har en oppskrift, slik at man bare kan fylle på med båter, så øker inntjening.

Personlig tror jeg færre ønsker å binde opp kapital i olje fremover når miljøkrav og markedet er så usikkert,men de må ha ting gjort og dermed er leasing en gyllen mulighet. Blir som om du leaser en dieselbil, du bryr deg ikke.. Men du hadde ikke kjøpt en
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
freetexx
08.04.2020 kl 21:20 4160

Må legge til at jeg ser det også som et senario at enkelte sliter i dette markedet nå og ønsker å selge båtene til OCY. Enten banker eller redere for så å lease
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
Matsern
08.04.2020 kl 22:09 4093

Nei! Kundene til OCY er i hovedsak shipping, ikke oljeservice!

Innen oljeservice, har de følgende enheter:
1xFPSO
2xPSV
2xAHTS
1xDeepwater Subsea Equipment Support Vessel
1xDiving Support & Construction vessel
1xOffshore Construction Vessel

De tre siste skipene på listen, kan brukes til havvind, kabellegging og annen form for aktivitet offshore.

De 78 andre enhetene til OCY er i kategorien SHIPPING. Tankskip, conteinerskip, tørrlastskip, bilskip, kjemikalieskip, gassfrakt osv.......

Kaisovski. Har du vært flere år på dette forumet og fortsatt ikke fått med deg forskjellen på oljeservice og shipping????
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
Matsern
08.04.2020 kl 22:46 4033

Minstekravet for å skrive i OCY-trådene, burde være å scrolle litt på sidene til ocean yield. Skaffe seg et lite overblikk over flåten, hva butikken består av

https://www.oceanyield.no/Fleet
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
milk
08.04.2020 kl 23:30 3963

Den er grei Matsern" Du mener OCY ikke har relasjoner til oljenæringen!
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
OCY
08.04.2020 kl 23:41 3937

Sorry ass Mastern, men nå er du på sykkeltur... Hvor får du "78 andre enheter" fra? En liten sjekk på OCY sine hjemmesider sier meg at de hat totalt 72 skip.
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
Matsern
09.04.2020 kl 00:45 3876

Bra, jeg skulle sjekke om noen var våkne :) Jeg mikset med det amerikanske lignende selskapet "SFL", de har 86 skip.
Fra årsrapporten:Ocean Yield is a vessel owning company with focus on invest- ments in vessels with long term charters. The company has a broad and diversified portfolio that counted 69 vessels as of year end, spread over 8 different shipping segments with long-term charters to 20 international counterparties that operate within shipping and oil-service. As of year end 2019, he company had an EBITDA backlog of USD 3.6 billion with an average remaining tenor of 10.5 years.

Så nye skip annonsert i børsmeldinger i 2020:
SBI Cronos, SBI Achilles, SBI Lynx

Cronos og Lynx står ikke oppført på fleet-oversikten på nettsidene, så hvor finner du dem OCY? tallet ditt skulle blitt 70 og ikke 72. Det er 70 rader i fleet-tabellen.
https://www.oceanyield.no/Fleet

Totalt 72 enheter, det stemmer når man tar med skipene fra børsmeldingene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
OCY
09.04.2020 kl 01:16 3845

Jeg har selvfølgelig hentet tallene fra siste børsmelding om nye dealer. At det kun er oppført 70 i fleet listen regner jeg med at bare er noe som tar litt tid å oppdatere.
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare

Shipping er tross alt nesten enda hardere rammet enn oljeservice. Ikke bra. Men da ser jeg ikke heøy korrelasjonen med oljeprisen, utenom sammenhengen mellom oljepris og økonomisk aktivitet.

Men nå er jo oljeprisen drevet av kuttavtale, ikke økonomisk aktivitet. Så litt rart det skulle være noen korrelasjon da?

Edit: nå sto vel FPSOen i sin tid for rundt 30% av inntjeningen til OCY 😉
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
Matsern
09.04.2020 kl 01:35 3827

Shipping er rammet, alt er rammet. Men det er en stor forskjell. Oljeservice har vært på tur ned lenge før koronaviruset dukket opp og den siste nedgangen i oljeprisen. Det drilles mye mindre enn før, noe som gjør at etterspørselen etter ankerskip, PSVer etc har vært dalene over flere år. Selv om koronaviruset forsvinner, så skyter ikke ratene og etterspørselen etter nevnte type skip i været. Tilbudet av den type skip er så ufattelig stor, at det er utenkelig med varig levelige rater.

Men for shipping er det annerledes. Ja, ikke alt gikk så det suste i shipping før korona kom heller, men det var ikke helt svarte natta. Når koronaviruset forsvinner, så øker mengden varer igjen, som skal transporteres verden over. Kina er nøkkelen her og de åpner opp havnene sine sakte men sikkert. Da er OCY tilbake på 50-60kr. Jeg tror ikke korona forsvinner i løpet av 2020. Vi kommer til å få kontroll på spredningen og lære å leve side om side med viruset, samfunn verden over går tilbake til "normal" tilstand.

FPSOen til OCY er en hodepine, ingen tvil om det. Men Røkke er en luring og han kommer til å få den i arbeid på en eller annen måte. Kanskje den først blir benyttet til å lagre olje på, for det er en ombygd tankbåt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
Joppe84
09.04.2020 kl 10:57 3611

Det er en snodig tankegang for meg og sammenligne shippingbransjen på spot med Ocy. De har long term charter leasing, dvs. stabilitet uansett om det går dårlig eller bra. Nedsiden oppstår først når det går så dårlig at motpartsrisikoen er betdelig, derav dagens prising av selskapet.
FPSO'n er død og det tror jeg de fleste analytikere er enife om. Skjer det noe her er det bare oppside og helt uforventet.
Oljeprisen slik jeg vurderer det korrolerer med ocy av den enkle grunn at det er et anslag på globale vekstutsikter som reduserer sjansen for motpartsrisiko, men det å blande inn shipping generelt blir rimelig meningsløst.
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
Matsern
10.04.2020 kl 10:45 3152

Ja, hadde vært saftig om OCY annonserer 10 nye fartøy på lange kontrakter også. Har tro på at noe uventet positivt skjer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
freetexx
10.04.2020 kl 10:59 3121

Ja hvor mange båter har de uten kontrakt nå? 1-2?
Noen som kjenner til gjenværende løpetid for kontraktene som er aktive?
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
Bear69
10.04.2020 kl 11:08 3101

Gode oversikter på deres hjemmesider. Her er både backlog, kontraktstyper og løpetider med gitte motparter.
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
freetexx
10.04.2020 kl 11:19 3072

Gjennomsnitt 10år igjen for alle kontrakter og den som har kommet lengst har benyttet 16% av sin kontrakt. Dette betyr at eneste måten å tjene mer penger på nå, er å øke antall skip. Dette er jo bedre enn eiendom, da det er mindre konkurranse og større endringer i markedet som skaper usikkerhet, som igjen gjør at færre vil eie men leie
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
freetexx
10.04.2020 kl 11:24 3060

Lurer også på om ikke de overasker positivt på utbyttesiden. De leverte rekord utbytte selv uten FPSO, skipene blir flere og så sant de ikke opplever kontraktsbrudd så tror jeg dette blir bra
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare

Kan like godt selge dirrumbirrym om den ikke får oppdrag.
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
Matsern
10.04.2020 kl 13:50 2950

In the fourth quarter and post quarter end, certain sub- sidiaries of Navig8 Chemical Tankers Inc. has exer- cised the five-year purchase option in the lease for the vessels Navig8 Aquamarine and Navig8 Amessi. The purchase price for the two vessels is USD 53.0 million en-bloc and the transaction will be effectuated in June and July 2020.
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare

Joppe: nå snakker jeg om shippingmotpartene til OCY. Går de konk eller får soliditetsproblemer, kan det bli problemer for OCY også.
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
Matsern
10.04.2020 kl 14:22 2906

Ingen shippingselskaper gikk konk under finanskrisen. Tror du undervurderer hvor levedyktige de er.
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare