Slettet bruker
11.04.2020 kl 13:06 2676

BDIY:IND
BDI Baltic Exchange Dry Index
635.00USD+28.00+4.61%
MARKET CLOSED
AS OF 04/09/2020 EDT


Peker i rett retning hvert fall
Redigert 11.04.2020 kl 14:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.04.2020 kl 10:41 2175

BDI Baltic Exchange Dry Index
679.00USD+44.00+6.93%
MARKET CLOSED
AS OF 04/14/2020 EDT
freetexx
15.04.2020 kl 10:50 2155

Betyr vel lite så lenge vi kjører på lange utleiekontrakter. Eller mener du dette har relevans med at de som leier skipene får bedre marginer?
Joppe84
15.04.2020 kl 11:47 2066

Betyr ingenting så vidt jeg vet. Makroøkonomisk kan det gi indikasjoner på vekst, men lite til ingenting om OCY sin fremtidige prestasjon.

Det kunne hatt en betydning dersom OCY hadde skip klare til nytt arbeid, men det har de ikke, så rimelig uinteressant.
Slettet bruker
15.04.2020 kl 12:00 2035

Potensielt nye kontrakter vil få høyere marginer og kundene får større økonomiske muskler med høyere rater, som betyr mindre risiko for kontraktsbrudd.

Fatter virkelig ikke at folk har problemer med å se at høyere rater er bra for OCY.
Joppe84
15.04.2020 kl 12:40 1977

I utgangspunktet en riktig tanke sånn jeg ser det, men jeg tror ikke det faller på hverken MSC eller Högh som sitter med størst problemer, så i det store bilde har det liten verdi å følge BDI
Slettet bruker
15.04.2020 kl 12:51 1960

Det er ikke noe «men». Høyere rater er bra for alle shippingselskaper
Joppe84
15.04.2020 kl 15:18 1848

Ok. Du virker immun for å lære så du skal få ha åpenbart feilaktige utsagn i fred.
Lykkeligamator
16.04.2020 kl 13:07 1594

Baltic dry har jo null å gjøre med utviklingen i shippingsegmentene utenfor tørrbulk. Ocy er store i tank, bil og container blant annet. Alle disse segmentene har selvsagt sin egen utvikling. Kan ikke putte en container på et tankskip etc. Videre å tro at utviklingen dag for dag i baltic betyr noe for ocy med 10 års kontrakter er naivt. Klart at kunder med sunn økonomi er bra for ocy, men baltic dag for dag gir ingen god indikasjon på det.
Slettet bruker
16.04.2020 kl 13:21 1573

Akkurat som når oljeprisen går opp så fyker riggselskaper opp, selv om riggselskapene er nære konkurs. Poenget er fortsatt at når ratene går opp, så påvirker det kursene til de med skip i markedet, som igjen påvirker OCY
Lykkeligamator
16.04.2020 kl 15:17 1488

Jeg er aksjonær selv, men samtidig må det være mulig å ha to tanker i hodet samtidig.

At ratene går opp fra den ene dagen til den andre spiller liten rolle, skulle ratene stabilisere seg på et nytt og høyere nivå er det selvsagt positivt. Men da er det også greit å snakke om riktige rater. Baltic Dry gjelder kun for tørrlast, og sier null om ratene i de andre segmentene til OCY. Av q4 rapporten til OCY er 13% av ETBIDA backlog knyttet til tørrlast. 20 % til container (som er bunn i bøtta disse dager), noe over 40% knyttet til olje og product tankers som er bra.

Med andre ord Baltic Dry har påvirkning på motpartsrisiko knyttet til 12% av EBITDA backlog. Hoegh og MSC hvor minst førstnevnte er i en meget vanskelig posisjon er alene 23%. (alle tall fra q4 report)

Når det er sagt har jeg troa på OCY på sikt, noe som er grunnen til at jeg foresatt er aksjoner.