Flytter AGM 5 uker frem, fra 04.06.2020 til 30.04.2020

Slettet bruker
HUNT 07.04.2020 kl 21:14 43924

 
Hunter Group meldte i kveld at de flytter ordinær generalforsamling for 2020 fra tidligere meldt 04.06.2020
https://newsweb.oslobors.no/message/492674
frem til 30.04.2020
https://newsweb.oslobors.no/message/500730

Noe på gang?
Vanligvis sendes innkalling til ordinær GF ut ca 3 uker før GF, så innkallingen kommer kanskje før påske?

----- ----- ----- ----- ----- -----

Ingen endringer for rapportering av Q1, Q2 og Q3:
Q1:  28.05.2020
Q2:  27.08.2020
Q3:  26.11.2020

Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
iveren
14.04.2020 kl 09:43 8059

Er det noen her som vet når neste nybygg (Disen) blir levert, og om den har begynt med testing ute på sjøen?
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
ruda
14.04.2020 kl 08:21 8243

Hunter: Kjøp, kursmål 5,3 kroner (37 prosent oppside)
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
iveren
13.04.2020 kl 22:44 8606

Merket meg og dette koko utsagn fra Fredly. Velger å tro att det ligg litt falsk nytt fra FA her.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.04.2020 kl 22:23 8698

 
For de som har tilgang til FA 14.04, anbefaler jeg å FINLESE artikkelen over dobbeltsiden 4-5:

Knuser børsen med uortodoks investeringsstrategi
First Nordisk Fokus er det eneste fondet i Norden med positiv avkastning i år. Hemmeligheten til Thomas Nielsen er en egenutviklet modell som kun ser på historiske regnskapstall.
https://finansavisen.no/nyheter/finans/2020/04/13/7515952/first-forvalter-thomas-nielsen-knuser-borsen-med-uortodoks-investeringsstrategi   (FA ABONNEMENT)

Utdrag (mine uthevinger er mine egne, dvs <> FA uthevinger):
"– Fondet blir satt sammen av en egenutviklet modell som baserer seg på hardtastede (forvalterne taster inn selv, red. anm.) kvartalsvise regnskapsdata helt tilbake til 2006. Det gjør at investeringene blir underbygget av virkelige resultater og presentasjoner, og ikke min egen synsing om fremtiden. Jeg vet at matematikken alltid seirer til slutt og derfor må jeg la ærlige, rasjonelle og disiplinerte mekanismer styre investeringene.

Ifølge Nielsen finnes det tre kilder til avkastning over tid: inntjeningsvekst, utbytte og reprising. Modellen til Nielsen måler syv parametere som skal fange opp de tre avkastningskildene kompensert for risiko.

Hele fundamentet til forvalteren er at gode selskaper forblir gode, og han viser til Goldman Sachs-studien «From Zero to Hero».

Min konklusjon er at det er bortkastet tid å lage estimater. Da jeg «tracket» mine egne estimater da jeg jobbet i Pareto Securities, var resultatene så nedslående at jeg fjernet alle estimatene fra analysene mine etter det."


Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.04.2020 kl 22:04 8802

 
Dovre-porteføljen i FA 14.04 - Hvem blir vårens børsvinnere?
https://finansavisen.no/nyheter/portefoljer/2020/04/13/7516427/hvem-blir-varens-borsvinnere   (FA ABONNEMENT)

Utdrag (mine uthevinger = FA uthevinger):
«Flytende seddelpresser

Festen har fortsatt i tankmarkedet. Det skyldes kombinasjonen av høyere OPEC-produksjon og bruk av skip som flytende lagre. I tillegg er Kina på bedringens vei med gradvis økende import.

Dagratene vil nok ikke vedvare på disse nivåene, og et sterkt marked nå blir fort snudd på hodet når oljelagrene skal bygges ned i 2021.

Pilene peker imidlertid oppover for rederne utover tiåret. Produksjonsvekst i Atlanterhavet og etterspørselsvekst i Asia vil gi lengre fraktdistanser. Ordreboken for stortankskip har heller ikke vært lavere siden 90-tallet.

Okeanis er fortsatt min favorittaksje i sektoren.»



Myrseth må gjerne ha OET som sin TANK-favorittaksje, men personlig skyr jeg OET som pest, kolera og corona, særlig etter:
http://www.okeanisecotankers.com/wp-content/uploads/2020/03/OET-Investor-Update-March-2020.pdf

Av prinsipp investerer jeg aldri i firmaer sør for Lugano eller øst for Wien (Australia unntatt). Og 50 år med aksjer har lært meg å skygge unna firmaer "som bryr seg om egen aksjekurs", enda verre de som forsøker å snakke opp egen kurs. Har egentlig kun 2 grunner:
• Planlegger emisjon
• Insidere ønsker å selge

Etter at Fredly (som er HUNT styremedlem) "snakket opp" HUNT kursen i FA, vurderte jeg seriøst å selge meg helt ut av HUNT.

Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
coprime
13.04.2020 kl 20:43 9051

Sier litt om hvor lite fleksible analytikere er og at man må gjøre seg opp en mening selv
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
13.04.2020 kl 19:16 9247

Kursmål kuttes kraftig i en ny analyse fra Cleaves, men Hunt er aksjen med høyest oppside: https://twitter.com/JHannisdahl/status/1249730656403435521
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Hellboy
13.04.2020 kl 17:25 9436

fortsatt greie forwardpriser på olja som kan gi flere gamle skip i contango-markedet

https://bluegoldresearch.com/oil-forward-curves
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
tiurenhvemerdu
13.04.2020 kl 17:00 9534

Oppgangen er pr nå ikke høyere enn 12% enn sluttkurs 82 på ose etter tweet fra klovnen i usa
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.04.2020 kl 16:45 9586

FRO er over 20 % høyere i $ enn på Oslo børs, lov å håpe på 10-15 % hunt i morgen? 😊
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Vorge
13.04.2020 kl 16:43 9571

Ser ikke ut som de som trader tankaksjer i USA i dag er helt enige med de negative tankene deres her..
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
13.04.2020 kl 14:38 9825

Hannisdahl er meget bekymret for tankutsiktene etter oljekuttene.
Det er han ikke alene om, forskyver hele syklusen Hunter skulle cashe inn på.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Cutter
13.04.2020 kl 14:27 9854

Kjøpe en oljelast er vel langt utafor det som er Hunters område. Hvis man skulle begi seg ut på slikt måtte det nok enda GF til. Mest sannsynlig er disse sakene på GF som er fremskyndet kun for å ha alternativer i redskaps kassa i meget spesielle tider som ingen har forutsett. Men tanken på en fusjon høres veldig spennende ut. Ventet faktisk på noe slikt tidligere da det ble annonsert at Hunter skulle bistå med teknisk oppfølging av nybygg.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
kelle
13.04.2020 kl 12:27 4109

Nataz
Det du skriver om at Hunter ship som oljelager er null verd i etterkant. Er jo bare tull og tøys.
Det er ikke så mange årene siden det var skikkelig krise i tankfarten: Hundre talls av store tankskip lå i klynger på 4-6 ,side by side, i nesten samtlige norske fjorder i opplag.
Årsak: Overkapasitet i forhold til etterspørsel etter råolje. Tilstanden er ikke akkurat den samme i dag, men det kan også i dag bli problem med å skaffe oppdrag til alle.

Det påståes at lagerkapasiteten på land blir fylt opp i løpet av mai mnd. Hvor blir det av oljen da. Den må naturligvis lagres på skip. Da blir spørsmålet hvor skal HUNT losse sine laster. Hvis de i det hele tatt har noen laster å losse. I så fall blir det å gå i opplag uten noen form for inntjening, bare utgifter.

Et slikt senario tror jeg neppe inntreffer, Men ingen trodde heller at et virus kunne stoppe opp all verdens handel i løpet av et par måneder. Ser også at oljeprisen er på full fart nedover igjen. Noen spår den faktisk ned mot 5 dollar
Heldigvis er det ingen som kan se inn i fremtiden.

En reder som kjøper en oljelast til minipris og legger sitt skip i opplag blir naturligvis liggende der til verden har blitt normalisert. Etterspørselen etter olje har økt kraftig og prisen er kommet opp på et akseptabelt nivå for salg.
På det tidspunkt er etterspørselen etter tonnasje stigende og skipet kan oppnå en akseptabel dags-rate.
Slik er det bare.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
ruda
13.04.2020 kl 12:24 4090

Kursmålet på Hunter Group økes fra 5,5 til 5,9 kroner pr. aksje
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Nataz
13.04.2020 kl 02:01 4471

Helt uaktuelt og galskap. Om det hadde vært så enkelt å legge en splitter ny eco balje i opplag og tjene 70mUSD, så hadde hele flåten på i underkant av 1000 skip gjort det samme med bedre marginer og da har vi olje på 20usd i all fremtid. Alt olje som blir lagret kommer på toppen av all produksjon.

Hadde det vert business og lagt noen av Hunter ship som oljelager er de null verdt i etterkant. Ikke pga funksjonalitet eller kost fra opplag, men pga null behov for tonnasje etter contago og oljeprisen forblir lav i lang tid.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
BenRedikFF
13.04.2020 kl 01:38 4484

Ja, f.eks. Spekulativt indeed, men også spennende dette. Det kan være flere varianter. Ideelt sett skulle man hatt en gammel rustbalje til et slikt play, men Hunter vil kunne profitere ytterligere på contago enn øvrige aktører siden de eier skipene selv og dermed slipper unna å betale "top dollar" rater for at contagoen skal kunne spilles ut. Hunter må her kun dekke sine egne faste kostnader. Kostnader som de allerede har sikret på mellomlang sikt med inngåtte TC rater på de øvrige skipene. Kost ved opplag etc. har jeg ikke kunnskap til å uttale meg om men tenker som deg her Kelle at pengene man vil kunne tjene på dette overgår eventuelle opplagskostnader by a mile. Og som reserven skriver vil et contago play generere mer penger enn en rate på 100 000$ vil kunne kaste av seg. I alle fall dersom man skyter med vristen, fullaster to skuter og scenariet inntreffer.

Uavhengig av hva som som skjer har jeg tillit til Fredly og vil tro at Hunter vil kunne gjøre seg og oss nytte av eventuell tilgjengelig kapital den ene eller den andre veien. Med denne varianten har man en mer eller mindre sikker og meget profitabel inntjening som slår inn når verden finner seg selv igjen og oljeprisen henter seg inn igjen - Når det måtte være..
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.04.2020 kl 23:34 4622

Interessant tanke. Sammen med Hartree?
I futures markedet kan en selge råolje for levering opptil 5 år frem i tid til fast pris. Tror det holder å lagre oljen i 9-12 måneder, og vi snakker da om gevinst på ca USD 70 mill, etter kostnader, ca USD 40-50 mill mer enn å seile til TCE $100.000/dag.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.04.2020 kl 23:04 4647


Absolutt, og jeg tror nok ikke Fredly begir seg inn på slikt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
12.04.2020 kl 23:02 4556

Slettet bruker skrev ,
Ville vært spekulativt, men jeg har ikke kompetanse til å utelukke en slik mulighet.

Spetalen kunne nok funnet på noe slikt 😉
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.04.2020 kl 22:58 4501

Jeg ser en siste mulighet som jeg touchet tidligere?

Kan det være at Fredly har mulighet til å kjøpe en eller to skip "billig" i mangel for kjøper av kapital i markedet? Da foreligger muligheten for at Hunter kjøper skipene og selger dem igjen ganske raskt. Om noen måneder. Med en fet fortjeneste.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
12.04.2020 kl 22:53 4431

Hunter kansellerte flere opsjoner for nyleveringer i 2021/2022.

Angrer virkelig Fredly kort tid etterpå?
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.04.2020 kl 22:49 4436

Du skriver det rett ut, Reserven! Det er spekulativt.

Jeg synes det er blitt litt mer komplisert å være i Hunter enn forutsatt. Først fikk vi koronaen og oljekrigen med påfølgende oljeprisfall. Deretter har vi en OPEC+-avtale som ikke er god nok for oljeselskapene, men kanskje bra for tankredere; DVs. oss.....

Avtalene om 6 og 18 måneders rater til en lavere pris enn dagens, syntes bra i en turbulent tid.

Fullmakten skaper usikkerhet.

Hva om OPEC+-avtalen i kveld gikk ut på 20 mill. i stedet for nå 9,7 mill? Da ville alt vært usikkert.

Fredly har vært tydelig på utbytteutbetalinger og forholdet til aksjonærene. Blir det fulgt opp i praksis? Her blir jeg veldig usikker. Fokus er flyttet.

Nå vet vi strengt talt ikke om det blir noe utbytte i 2020 eller om man ønsker å bruke kapitalen på ytterligere investeringer. Her er jeg ikke helt med og synes man bør komme opp med en god begrunnelse.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.04.2020 kl 22:46 4403

 
Lagt til 3 slides fra FRO 2019-Q4 presentasjonen 27.02.2020:
http://vxz.eu/2020-03__HUNT__Looking-forward_H2   Horisontal layout
http://vxz.eu/2020-03__HUNT__Looking-forward_V2   Vertikal layout

For de som lurer på hva   DD (E)   betyr i slide 8 i FRO 2019-Q4, så lurer jeg også på det.
Tror at  DD (E) = Dry Dock (Extended)
Hvor hvitt tall i grønn sirkel angir antall skip som i løpet av året enten må i Dry Dock i ca 2 uker for Special Survey (etter 5, 10, 15 og 20 år), hhv Intermediate Survey (etter 17,5 og 22,5 år), eller i Dry Dock Extended i opptil 7 uker for installasjon av scrubber.

For mer info om Special Survey og Intermediate Survey, se side 7 i https://www.euronav.com/media/65361/special-report-2017-eng.pdf

FRO sum nye VLCC i 2020 + 2021 + 2022 = 50+20+5 = 75
HUNT sum nye VLCC i 2020 + 2021 + 2022 = 49+21+7 = 77
OET sum nye VLCC i 2020 + 2021 + 2022 = 31+45+3 = 79
I samme periode er i sum over 100 VLCC kandidater for skraping. I følge EURONAV (EURN) nesten 200.

Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.04.2020 kl 22:40 4396

Ikke sikkert at 2 nye skip i HUNT flåten skal seile "umiddelbart". De første VLCCene bestilte Fredly privat, sammen med Blystad og Sundt i 2017-H2 fordi de 3 spekulerte/trodde at VLCC markedet ville bli veldig bra f.o.m. 2019-Q4, og de traff innertier. Det er spekulativt, men lov å spekulere i at det kan bli enda bedre i 2021/2022.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
kelle
12.04.2020 kl 22:18 4469

Å gå til innkjøp av nye skip nå er meget spekulativt med den situasjon verden befinner seg i. Jeg husker meget godt perioden i 80 åra da en stor andel av den norske tankflåten lå oppankret og i opplag i nesten alle fjorder Norge rundt, på grunn av liten etterspørsel etter ledig tonnasje. Historien kan gjenta seg og det kan tid før verdenshandelen og etterspørselen etter ledig tonnasje blir som den var for et år tilbake.
Selv om jeg ikke tror dette blir løsningen synes jeg det som BenRedikFF skriver blir mer og mer interesant.
Det skrives en del om utgifter vedr. oppstart etter endt opplag.
En burde komme langt med en utgift på 50.mill for et opplag i 18 måneder.
3 personer for vakt og vedlikehold i turnus, totalt 6 stk. Anslagsvis 40 mill. I tillegg må en påregne adm.utg. og kommunale utgifter for leie av opplagsplass 10.mill Totalt: 50 mill.

Tar en utgangspunkt i BenRedikFF regnestykke sulle en sitte igjen med en nettofortjeneste på KR. 750.000.000
Selv om en tar ytterlige forsikringer og andre uforutsette utgifter på 50.mill. vil nettobeløpet bli formidabelt.

Det kan vel bli vanskelig å oppnå tilsvarende for 2 skip de neste 18 månedene.

Men som jeg har sagt tidligere: Børs er Børs. Alt avhenger av at verden normaliseres i løpet av 18 måneder og at etterspørselen etter olje øker kraftig og prisen stiger til 50-60 dollar.
Blir uansett spennende å se hva Fredly pønsker på
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.04.2020 kl 21:33 4577

 
Tror at det i 2022 kan være sjelden god butikk å ha mer enn "bare" 7 VLCC:
http://vxz.eu/2020-03__HUNT__Looking-forward_H   Horisontal layout
http://vxz.eu/2020-03__HUNT__Looking-forward_V   Vertikal layout
Samme 16 slides, med hhv horisontal og vertikal layout, avhengig av individuell smak og behag.

HUNT sum nye VLCC i 2020 + 2021 + 2022 = 49+21+7 = 77
OET sum nye VLCC i 2020 + 2021 + 2022 = 31+45+3 = 79
FRO sum nye VLCC i 2020 + 2021 + 2022 = 50+20+5 = 75
I samme periode er i sum over 100 VLCC kandidater for skraping. I følge EURONAV (EURN) nesten 200.

Har tatt med EURONAV 22. mars 2016 presentasjonen av følgende grunner:
• Viser at estimatene for antall nye VLCC i 2016, 2017 og 2018 stemte godt med senere fasit.
  Tilsier at estimatene for nye VLCC i 2020, 2021 og 2022 er ganske riktige.
• Når VLCC må ha ny sertifisering - etter 5, 10, 15, 17.5, 20, 22.5 og 25 år (jfr. EU kontroll av bil) - og hva sertifiseringene kostet i 2016.
• Oversikt over tank-rederier i 2016, som siden da sannsynligvis ikke har endret seg veldig mye.

Linker til presentasjonene:
EURN:  https://www.euronav.com/media/65056/160325-investor-relations-presentation-march-2016.pdf
EURN:  https://www.euronav.com/media/65962/investor-update-calls-april-2020.pdf
HUNT:  https://mb.cision.com/Main/1339/3053957/1206865.pdf
OET:  http://www.okeanisecotankers.com/wp-content/uploads/2020/03/OET-Investor-Update-March-2020.pdf

FRO:  https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/1013bcc3-4c87-4d1d-85e9-fb25fafa9edb   (slides 8 og 9)

Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
12.04.2020 kl 21:04 4642

"Skipsreder er en farlig tittel."

- Arne Fredly.
Jeg tror Fredly ønsker å selge selskapet/båtene så fort som mulig.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Fillidor
12.04.2020 kl 20:49 4667

Jeg er enig med deg Reserven. Syns det begynner å se ut som de går for ekspansasjon med kjøp av flere VLCC. Mye vil ha mer, Fredly vil gå i retning Store Ulv, kan ikke kaste korta nå. Snabba cash hører ikke hjemme i en vinnerskalle som Fredly.
Syns også det ser betraketlig smartere ut. Man tåler også flere runder juling med såpass langsiktig horisont.

Om noe annet skjer blir jeg overrasket.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
BenRedikFF
12.04.2020 kl 20:33 4696

Nei, antagelig ikke.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Nataz
12.04.2020 kl 20:15 4747

Legger vel ikke flunka nye eco tankere i opplag for å holde på olje?
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
really
12.04.2020 kl 20:10 4771

Vet du hva det koster å bringe et skip i drift igjen etter 18 måneder i kaldt opplag?
Slik gjør en ikke med nye skip.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
BenRedikFF
12.04.2020 kl 20:07 4792

Har lekt med den tanken selv og synes det hadde vært en fabelaktig mulighet siden man ikke vet hvor ratene befinner seg hen i 2021. Er det utenkelig at Hunt kan begi seg ut i et oljespec da? Hunter er et investeringsselskap og Fredly er jo kjent for å benytte seg av muligheter i markedet. Gitt at 1-2 skip holder olja i kaldt opplag til prisen på brent igjen er attraktiv å selge på så er jo dette et bet som andre aktører i dag allerede benytter seg av. Gitt scenariet som Kelle beskriver vil profitt frem i tid ligge ca på 40$ fatet. Back of the envelope: kr. 400 x 2 000 000 fat pr. VLCC = 800 000 000 kr. Så må man trekke fra kostnadene også naturligvis...
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.04.2020 kl 20:07 4797

Har ingen steder sett at HUNTs båter ligger til salgs?

TROR at HUNT først skal trykke nye aksjer for delvis betaling av flere VLCC. Hvis HUNT antar at VLCC selger deretter vil selge HUNT aksjer i markedet, kan HUNT kjøpe egne aksjer til "samme pris" som VLCC selger kjøpte dem for.

20% nye aksjer + 1 VLCC (14% mer tonnasje) + 10% kjøp av egne aksjer ≈ 4% INNvanning.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
12.04.2020 kl 19:58 4841

De vil vel bare ha alle muligheter åpne i fall det dukker opp gode anledninger
Redigert 21.01.2021 kl 08:26 Du må logge inn for å svare