Flytter AGM 5 uker frem, fra 04.06.2020 til 30.04.2020
Hunter Group meldte i kveld at de flytter ordinær generalforsamling for 2020 fra tidligere meldt 04.06.2020
https://newsweb.oslobors.no/message/492674
frem til 30.04.2020
https://newsweb.oslobors.no/message/500730
Noe på gang?
Vanligvis sendes innkalling til ordinær GF ut ca 3 uker før GF, så innkallingen kommer kanskje før påske?
----- ----- ----- ----- ----- -----
Ingen endringer for rapportering av Q1, Q2 og Q3:
Q1: 28.05.2020
Q2: 27.08.2020
Q3: 26.11.2020
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
really
12.04.2020 kl 20:10
5190
Vet du hva det koster å bringe et skip i drift igjen etter 18 måneder i kaldt opplag?
Slik gjør en ikke med nye skip.
Slik gjør en ikke med nye skip.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Nataz
12.04.2020 kl 20:15
5166
Legger vel ikke flunka nye eco tankere i opplag for å holde på olje?
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
BenRedikFF
12.04.2020 kl 20:33
5115
Nei, antagelig ikke.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Fillidor
12.04.2020 kl 20:49
5086
Jeg er enig med deg Reserven. Syns det begynner å se ut som de går for ekspansasjon med kjøp av flere VLCC. Mye vil ha mer, Fredly vil gå i retning Store Ulv, kan ikke kaste korta nå. Snabba cash hører ikke hjemme i en vinnerskalle som Fredly.
Syns også det ser betraketlig smartere ut. Man tåler også flere runder juling med såpass langsiktig horisont.
Om noe annet skjer blir jeg overrasket.
Syns også det ser betraketlig smartere ut. Man tåler også flere runder juling med såpass langsiktig horisont.
Om noe annet skjer blir jeg overrasket.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Kaisovski
12.04.2020 kl 21:04
5061
"Skipsreder er en farlig tittel."
- Arne Fredly.
Jeg tror Fredly ønsker å selge selskapet/båtene så fort som mulig.
- Arne Fredly.
Jeg tror Fredly ønsker å selge selskapet/båtene så fort som mulig.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Tror at det i 2022 kan være sjelden god butikk å ha mer enn "bare" 7 VLCC:
http://vxz.eu/2020-03__HUNT__Looking-forward_H Horisontal layout
http://vxz.eu/2020-03__HUNT__Looking-forward_V Vertikal layout
Samme 16 slides, med hhv horisontal og vertikal layout, avhengig av individuell smak og behag.
HUNT sum nye VLCC i 2020 + 2021 + 2022 = 49+21+7 = 77
OET sum nye VLCC i 2020 + 2021 + 2022 = 31+45+3 = 79
FRO sum nye VLCC i 2020 + 2021 + 2022 = 50+20+5 = 75
I samme periode er i sum over 100 VLCC kandidater for skraping. I følge EURONAV (EURN) nesten 200.
Har tatt med EURONAV 22. mars 2016 presentasjonen av følgende grunner:
• Viser at estimatene for antall nye VLCC i 2016, 2017 og 2018 stemte godt med senere fasit.
Tilsier at estimatene for nye VLCC i 2020, 2021 og 2022 er ganske riktige.
• Når VLCC må ha ny sertifisering - etter 5, 10, 15, 17.5, 20, 22.5 og 25 år (jfr. EU kontroll av bil) - og hva sertifiseringene kostet i 2016.
• Oversikt over tank-rederier i 2016, som siden da sannsynligvis ikke har endret seg veldig mye.
Linker til presentasjonene:
EURN: https://www.euronav.com/media/65056/160325-investor-relations-presentation-march-2016.pdf
EURN: https://www.euronav.com/media/65962/investor-update-calls-april-2020.pdf
HUNT: https://mb.cision.com/Main/1339/3053957/1206865.pdf
OET: http://www.okeanisecotankers.com/wp-content/uploads/2020/03/OET-Investor-Update-March-2020.pdf
FRO: https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/1013bcc3-4c87-4d1d-85e9-fb25fafa9edb (slides 8 og 9)
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
kelle
12.04.2020 kl 22:18
4888
Å gå til innkjøp av nye skip nå er meget spekulativt med den situasjon verden befinner seg i. Jeg husker meget godt perioden i 80 åra da en stor andel av den norske tankflåten lå oppankret og i opplag i nesten alle fjorder Norge rundt, på grunn av liten etterspørsel etter ledig tonnasje. Historien kan gjenta seg og det kan tid før verdenshandelen og etterspørselen etter ledig tonnasje blir som den var for et år tilbake.
Selv om jeg ikke tror dette blir løsningen synes jeg det som BenRedikFF skriver blir mer og mer interesant.
Det skrives en del om utgifter vedr. oppstart etter endt opplag.
En burde komme langt med en utgift på 50.mill for et opplag i 18 måneder.
3 personer for vakt og vedlikehold i turnus, totalt 6 stk. Anslagsvis 40 mill. I tillegg må en påregne adm.utg. og kommunale utgifter for leie av opplagsplass 10.mill Totalt: 50 mill.
Tar en utgangspunkt i BenRedikFF regnestykke sulle en sitte igjen med en nettofortjeneste på KR. 750.000.000
Selv om en tar ytterlige forsikringer og andre uforutsette utgifter på 50.mill. vil nettobeløpet bli formidabelt.
Det kan vel bli vanskelig å oppnå tilsvarende for 2 skip de neste 18 månedene.
Men som jeg har sagt tidligere: Børs er Børs. Alt avhenger av at verden normaliseres i løpet av 18 måneder og at etterspørselen etter olje øker kraftig og prisen stiger til 50-60 dollar.
Blir uansett spennende å se hva Fredly pønsker på
Selv om jeg ikke tror dette blir løsningen synes jeg det som BenRedikFF skriver blir mer og mer interesant.
Det skrives en del om utgifter vedr. oppstart etter endt opplag.
En burde komme langt med en utgift på 50.mill for et opplag i 18 måneder.
3 personer for vakt og vedlikehold i turnus, totalt 6 stk. Anslagsvis 40 mill. I tillegg må en påregne adm.utg. og kommunale utgifter for leie av opplagsplass 10.mill Totalt: 50 mill.
Tar en utgangspunkt i BenRedikFF regnestykke sulle en sitte igjen med en nettofortjeneste på KR. 750.000.000
Selv om en tar ytterlige forsikringer og andre uforutsette utgifter på 50.mill. vil nettobeløpet bli formidabelt.
Det kan vel bli vanskelig å oppnå tilsvarende for 2 skip de neste 18 månedene.
Men som jeg har sagt tidligere: Børs er Børs. Alt avhenger av at verden normaliseres i løpet av 18 måneder og at etterspørselen etter olje øker kraftig og prisen stiger til 50-60 dollar.
Blir uansett spennende å se hva Fredly pønsker på
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Ikke sikkert at 2 nye skip i HUNT flåten skal seile "umiddelbart". De første VLCCene bestilte Fredly privat, sammen med Blystad og Sundt i 2017-H2 fordi de 3 spekulerte/trodde at VLCC markedet ville bli veldig bra f.o.m. 2019-Q4, og de traff innertier. Det er spekulativt, men lov å spekulere i at det kan bli enda bedre i 2021/2022.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Lagt til 3 slides fra FRO 2019-Q4 presentasjonen 27.02.2020:
http://vxz.eu/2020-03__HUNT__Looking-forward_H2 Horisontal layout
http://vxz.eu/2020-03__HUNT__Looking-forward_V2 Vertikal layout
For de som lurer på hva •DD (E) betyr i slide 8 i FRO 2019-Q4, så lurer jeg også på det.
Tror at DD (E) = Dry Dock (Extended)
Hvor hvitt tall i grønn sirkel angir antall skip som i løpet av året enten må i Dry Dock i ca 2 uker for Special Survey (etter 5, 10, 15 og 20 år), hhv Intermediate Survey (etter 17,5 og 22,5 år), eller i Dry Dock Extended i opptil 7 uker for installasjon av scrubber.
For mer info om Special Survey og Intermediate Survey, se side 7 i https://www.euronav.com/media/65361/special-report-2017-eng.pdf
FRO sum nye VLCC i 2020 + 2021 + 2022 = 50+20+5 = 75
HUNT sum nye VLCC i 2020 + 2021 + 2022 = 49+21+7 = 77
OET sum nye VLCC i 2020 + 2021 + 2022 = 31+45+3 = 79
I samme periode er i sum over 100 VLCC kandidater for skraping. I følge EURONAV (EURN) nesten 200.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Du skriver det rett ut, Reserven! Det er spekulativt.
Jeg synes det er blitt litt mer komplisert å være i Hunter enn forutsatt. Først fikk vi koronaen og oljekrigen med påfølgende oljeprisfall. Deretter har vi en OPEC+-avtale som ikke er god nok for oljeselskapene, men kanskje bra for tankredere; DVs. oss.....
Avtalene om 6 og 18 måneders rater til en lavere pris enn dagens, syntes bra i en turbulent tid.
Fullmakten skaper usikkerhet.
Hva om OPEC+-avtalen i kveld gikk ut på 20 mill. i stedet for nå 9,7 mill? Da ville alt vært usikkert.
Fredly har vært tydelig på utbytteutbetalinger og forholdet til aksjonærene. Blir det fulgt opp i praksis? Her blir jeg veldig usikker. Fokus er flyttet.
Nå vet vi strengt talt ikke om det blir noe utbytte i 2020 eller om man ønsker å bruke kapitalen på ytterligere investeringer. Her er jeg ikke helt med og synes man bør komme opp med en god begrunnelse.
Jeg synes det er blitt litt mer komplisert å være i Hunter enn forutsatt. Først fikk vi koronaen og oljekrigen med påfølgende oljeprisfall. Deretter har vi en OPEC+-avtale som ikke er god nok for oljeselskapene, men kanskje bra for tankredere; DVs. oss.....
Avtalene om 6 og 18 måneders rater til en lavere pris enn dagens, syntes bra i en turbulent tid.
Fullmakten skaper usikkerhet.
Hva om OPEC+-avtalen i kveld gikk ut på 20 mill. i stedet for nå 9,7 mill? Da ville alt vært usikkert.
Fredly har vært tydelig på utbytteutbetalinger og forholdet til aksjonærene. Blir det fulgt opp i praksis? Her blir jeg veldig usikker. Fokus er flyttet.
Nå vet vi strengt talt ikke om det blir noe utbytte i 2020 eller om man ønsker å bruke kapitalen på ytterligere investeringer. Her er jeg ikke helt med og synes man bør komme opp med en god begrunnelse.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Kaisovski
12.04.2020 kl 22:53
4850
Hunter kansellerte flere opsjoner for nyleveringer i 2021/2022.
Angrer virkelig Fredly kort tid etterpå?
Angrer virkelig Fredly kort tid etterpå?
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Jeg ser en siste mulighet som jeg touchet tidligere?
Kan det være at Fredly har mulighet til å kjøpe en eller to skip "billig" i mangel for kjøper av kapital i markedet? Da foreligger muligheten for at Hunter kjøper skipene og selger dem igjen ganske raskt. Om noen måneder. Med en fet fortjeneste.
Kan det være at Fredly har mulighet til å kjøpe en eller to skip "billig" i mangel for kjøper av kapital i markedet? Da foreligger muligheten for at Hunter kjøper skipene og selger dem igjen ganske raskt. Om noen måneder. Med en fet fortjeneste.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Kaisovski
12.04.2020 kl 23:02
4975
Ville vært spekulativt, men jeg har ikke kompetanse til å utelukke en slik mulighet.
Spetalen kunne nok funnet på noe slikt 😉
Spetalen kunne nok funnet på noe slikt 😉
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Absolutt, og jeg tror nok ikke Fredly begir seg inn på slikt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Interessant tanke. Sammen med Hartree?
I futures markedet kan en selge råolje for levering opptil 5 år frem i tid til fast pris. Tror det holder å lagre oljen i 9-12 måneder, og vi snakker da om gevinst på ca USD 70 mill, etter kostnader, ca USD 40-50 mill mer enn å seile til TCE $100.000/dag.
I futures markedet kan en selge råolje for levering opptil 5 år frem i tid til fast pris. Tror det holder å lagre oljen i 9-12 måneder, og vi snakker da om gevinst på ca USD 70 mill, etter kostnader, ca USD 40-50 mill mer enn å seile til TCE $100.000/dag.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
BenRedikFF
13.04.2020 kl 01:38
4903
Ja, f.eks. Spekulativt indeed, men også spennende dette. Det kan være flere varianter. Ideelt sett skulle man hatt en gammel rustbalje til et slikt play, men Hunter vil kunne profitere ytterligere på contago enn øvrige aktører siden de eier skipene selv og dermed slipper unna å betale "top dollar" rater for at contagoen skal kunne spilles ut. Hunter må her kun dekke sine egne faste kostnader. Kostnader som de allerede har sikret på mellomlang sikt med inngåtte TC rater på de øvrige skipene. Kost ved opplag etc. har jeg ikke kunnskap til å uttale meg om men tenker som deg her Kelle at pengene man vil kunne tjene på dette overgår eventuelle opplagskostnader by a mile. Og som reserven skriver vil et contago play generere mer penger enn en rate på 100 000$ vil kunne kaste av seg. I alle fall dersom man skyter med vristen, fullaster to skuter og scenariet inntreffer.
Uavhengig av hva som som skjer har jeg tillit til Fredly og vil tro at Hunter vil kunne gjøre seg og oss nytte av eventuell tilgjengelig kapital den ene eller den andre veien. Med denne varianten har man en mer eller mindre sikker og meget profitabel inntjening som slår inn når verden finner seg selv igjen og oljeprisen henter seg inn igjen - Når det måtte være..
Uavhengig av hva som som skjer har jeg tillit til Fredly og vil tro at Hunter vil kunne gjøre seg og oss nytte av eventuell tilgjengelig kapital den ene eller den andre veien. Med denne varianten har man en mer eller mindre sikker og meget profitabel inntjening som slår inn når verden finner seg selv igjen og oljeprisen henter seg inn igjen - Når det måtte være..
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Nataz
13.04.2020 kl 02:01
4885
Helt uaktuelt og galskap. Om det hadde vært så enkelt å legge en splitter ny eco balje i opplag og tjene 70mUSD, så hadde hele flåten på i underkant av 1000 skip gjort det samme med bedre marginer og da har vi olje på 20usd i all fremtid. Alt olje som blir lagret kommer på toppen av all produksjon.
Hadde det vert business og lagt noen av Hunter ship som oljelager er de null verdt i etterkant. Ikke pga funksjonalitet eller kost fra opplag, men pga null behov for tonnasje etter contago og oljeprisen forblir lav i lang tid.
Hadde det vert business og lagt noen av Hunter ship som oljelager er de null verdt i etterkant. Ikke pga funksjonalitet eller kost fra opplag, men pga null behov for tonnasje etter contago og oljeprisen forblir lav i lang tid.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
ruda
13.04.2020 kl 12:24
4504
Kursmålet på Hunter Group økes fra 5,5 til 5,9 kroner pr. aksje
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
kelle
13.04.2020 kl 12:27
4523
Nataz
Det du skriver om at Hunter ship som oljelager er null verd i etterkant. Er jo bare tull og tøys.
Det er ikke så mange årene siden det var skikkelig krise i tankfarten: Hundre talls av store tankskip lå i klynger på 4-6 ,side by side, i nesten samtlige norske fjorder i opplag.
Årsak: Overkapasitet i forhold til etterspørsel etter råolje. Tilstanden er ikke akkurat den samme i dag, men det kan også i dag bli problem med å skaffe oppdrag til alle.
Det påståes at lagerkapasiteten på land blir fylt opp i løpet av mai mnd. Hvor blir det av oljen da. Den må naturligvis lagres på skip. Da blir spørsmålet hvor skal HUNT losse sine laster. Hvis de i det hele tatt har noen laster å losse. I så fall blir det å gå i opplag uten noen form for inntjening, bare utgifter.
Et slikt senario tror jeg neppe inntreffer, Men ingen trodde heller at et virus kunne stoppe opp all verdens handel i løpet av et par måneder. Ser også at oljeprisen er på full fart nedover igjen. Noen spår den faktisk ned mot 5 dollar
Heldigvis er det ingen som kan se inn i fremtiden.
En reder som kjøper en oljelast til minipris og legger sitt skip i opplag blir naturligvis liggende der til verden har blitt normalisert. Etterspørselen etter olje har økt kraftig og prisen er kommet opp på et akseptabelt nivå for salg.
På det tidspunkt er etterspørselen etter tonnasje stigende og skipet kan oppnå en akseptabel dags-rate.
Slik er det bare.
Det du skriver om at Hunter ship som oljelager er null verd i etterkant. Er jo bare tull og tøys.
Det er ikke så mange årene siden det var skikkelig krise i tankfarten: Hundre talls av store tankskip lå i klynger på 4-6 ,side by side, i nesten samtlige norske fjorder i opplag.
Årsak: Overkapasitet i forhold til etterspørsel etter råolje. Tilstanden er ikke akkurat den samme i dag, men det kan også i dag bli problem med å skaffe oppdrag til alle.
Det påståes at lagerkapasiteten på land blir fylt opp i løpet av mai mnd. Hvor blir det av oljen da. Den må naturligvis lagres på skip. Da blir spørsmålet hvor skal HUNT losse sine laster. Hvis de i det hele tatt har noen laster å losse. I så fall blir det å gå i opplag uten noen form for inntjening, bare utgifter.
Et slikt senario tror jeg neppe inntreffer, Men ingen trodde heller at et virus kunne stoppe opp all verdens handel i løpet av et par måneder. Ser også at oljeprisen er på full fart nedover igjen. Noen spår den faktisk ned mot 5 dollar
Heldigvis er det ingen som kan se inn i fremtiden.
En reder som kjøper en oljelast til minipris og legger sitt skip i opplag blir naturligvis liggende der til verden har blitt normalisert. Etterspørselen etter olje har økt kraftig og prisen er kommet opp på et akseptabelt nivå for salg.
På det tidspunkt er etterspørselen etter tonnasje stigende og skipet kan oppnå en akseptabel dags-rate.
Slik er det bare.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Cutter
13.04.2020 kl 14:27
10320
Kjøpe en oljelast er vel langt utafor det som er Hunters område. Hvis man skulle begi seg ut på slikt måtte det nok enda GF til. Mest sannsynlig er disse sakene på GF som er fremskyndet kun for å ha alternativer i redskaps kassa i meget spesielle tider som ingen har forutsett. Men tanken på en fusjon høres veldig spennende ut. Ventet faktisk på noe slikt tidligere da det ble annonsert at Hunter skulle bistå med teknisk oppfølging av nybygg.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Kaisovski
13.04.2020 kl 14:38
10291
Hannisdahl er meget bekymret for tankutsiktene etter oljekuttene.
Det er han ikke alene om, forskyver hele syklusen Hunter skulle cashe inn på.
Det er han ikke alene om, forskyver hele syklusen Hunter skulle cashe inn på.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Vorge
13.04.2020 kl 16:43
10037
Ser ikke ut som de som trader tankaksjer i USA i dag er helt enige med de negative tankene deres her..
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
FRO er over 20 % høyere i $ enn på Oslo børs, lov å håpe på 10-15 % hunt i morgen? 😊
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
tiurenhvemerdu
13.04.2020 kl 17:00
10000
Oppgangen er pr nå ikke høyere enn 12% enn sluttkurs 82 på ose etter tweet fra klovnen i usa
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Hellboy
13.04.2020 kl 17:25
9902
fortsatt greie forwardpriser på olja som kan gi flere gamle skip i contango-markedet
https://bluegoldresearch.com/oil-forward-curves
https://bluegoldresearch.com/oil-forward-curves
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
13.04.2020 kl 19:16
9713
Kursmål kuttes kraftig i en ny analyse fra Cleaves, men Hunt er aksjen med høyest oppside: https://twitter.com/JHannisdahl/status/1249730656403435521
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
coprime
13.04.2020 kl 20:43
9517
Sier litt om hvor lite fleksible analytikere er og at man må gjøre seg opp en mening selv
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Dovre-porteføljen i FA 14.04 - Hvem blir vårens børsvinnere?
https://finansavisen.no/nyheter/portefoljer/2020/04/13/7516427/hvem-blir-varens-borsvinnere (FA ABONNEMENT)
Utdrag (mine uthevinger = FA uthevinger):
«Flytende seddelpresser
Festen har fortsatt i tankmarkedet. Det skyldes kombinasjonen av høyere OPEC-produksjon og bruk av skip som flytende lagre. I tillegg er Kina på bedringens vei med gradvis økende import.
Dagratene vil nok ikke vedvare på disse nivåene, og et sterkt marked nå blir fort snudd på hodet når oljelagrene skal bygges ned i 2021.
Pilene peker imidlertid oppover for rederne utover tiåret. Produksjonsvekst i Atlanterhavet og etterspørselsvekst i Asia vil gi lengre fraktdistanser. Ordreboken for stortankskip har heller ikke vært lavere siden 90-tallet.
Okeanis er fortsatt min favorittaksje i sektoren.»
Myrseth må gjerne ha OET som sin TANK-favorittaksje, men personlig skyr jeg OET som pest, kolera og corona, særlig etter:
http://www.okeanisecotankers.com/wp-content/uploads/2020/03/OET-Investor-Update-March-2020.pdf
Av prinsipp investerer jeg aldri i firmaer sør for Lugano eller øst for Wien (Australia unntatt). Og 50 år med aksjer har lært meg å skygge unna firmaer "som bryr seg om egen aksjekurs", enda verre de som forsøker å snakke opp egen kurs. Har egentlig kun 2 grunner:
• Planlegger emisjon
• Insidere ønsker å selge
Etter at Fredly (som er HUNT styremedlem) "snakket opp" HUNT kursen i FA, vurderte jeg seriøst å selge meg helt ut av HUNT.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
For de som har tilgang til FA 14.04, anbefaler jeg å FINLESE artikkelen over dobbeltsiden 4-5:
Knuser børsen med uortodoks investeringsstrategi
First Nordisk Fokus er det eneste fondet i Norden med positiv avkastning i år. Hemmeligheten til Thomas Nielsen er en egenutviklet modell som kun ser på historiske regnskapstall.
https://finansavisen.no/nyheter/finans/2020/04/13/7515952/first-forvalter-thomas-nielsen-knuser-borsen-med-uortodoks-investeringsstrategi (FA ABONNEMENT)
Utdrag (mine uthevinger er mine egne, dvs <> FA uthevinger):
"– Fondet blir satt sammen av en egenutviklet modell som baserer seg på hardtastede (forvalterne taster inn selv, red. anm.) kvartalsvise regnskapsdata helt tilbake til 2006. Det gjør at investeringene blir underbygget av virkelige resultater og presentasjoner, og ikke min egen synsing om fremtiden. Jeg vet at matematikken alltid seirer til slutt og derfor må jeg la ærlige, rasjonelle og disiplinerte mekanismer styre investeringene.
Ifølge Nielsen finnes det tre kilder til avkastning over tid: inntjeningsvekst, utbytte og reprising. Modellen til Nielsen måler syv parametere som skal fange opp de tre avkastningskildene kompensert for risiko.
Hele fundamentet til forvalteren er at gode selskaper forblir gode, og han viser til Goldman Sachs-studien «From Zero to Hero».
– Min konklusjon er at det er bortkastet tid å lage estimater. Da jeg «tracket» mine egne estimater da jeg jobbet i Pareto Securities, var resultatene så nedslående at jeg fjernet alle estimatene fra analysene mine etter det."
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
iveren
13.04.2020 kl 22:44
9072
Merket meg og dette koko utsagn fra Fredly. Velger å tro att det ligg litt falsk nytt fra FA her.
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
ruda
14.04.2020 kl 08:21
8709
Hunter: Kjøp, kursmål 5,3 kroner (37 prosent oppside)
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
iveren
14.04.2020 kl 09:43
8525
Er det noen her som vet når neste nybygg (Disen) blir levert, og om den har begynt med testing ute på sjøen?
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
For sammenligning med skip som seiler:
https://www.vesselfinder.com/vessels/HUNTER-ATLA-IMO-9851830-MMSI-538008416
https://www.vesselfinder.com/vessels/HUNTER-SAGA-IMO-9851842-MMSI-538008417
https://www.vesselfinder.com/vessels/HUNTER-LAGA-IMO-9854507-MMSI-538008419
https://www.vesselfinder.com/vessels/HUNTER-FREYA-IMO-9858034-MMSI-538008418
https://www.vesselfinder.com/vessels/HUNTER-ATLA-IMO-9851830-MMSI-538008416
https://www.vesselfinder.com/vessels/HUNTER-SAGA-IMO-9851842-MMSI-538008417
https://www.vesselfinder.com/vessels/HUNTER-LAGA-IMO-9854507-MMSI-538008419
https://www.vesselfinder.com/vessels/HUNTER-FREYA-IMO-9858034-MMSI-538008418
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Darkalex
23.04.2020 kl 21:17
7256
Tror vi har funnet svaret på hvorfor styret ønsker fullmakt til emisjon.
https://www.tradewindsnews.com/tankers/arne-fredly-swoops-in-on-aets-vlcc-with-40m-bid/2-1-797178
https://www.tradewindsnews.com/tankers/arne-fredly-swoops-in-on-aets-vlcc-with-40m-bid/2-1-797178
Redigert 21.01.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Darkalex
23.04.2020 kl 21:29
7257
kamelen skrev er dette i regi av hunter eller?
Meget sannsynlig hvis vi tar til betraktning at Hunter flyttet generalforsamlingen frem 5 uker + ber om ekstra fullmakt til emisjon. Men jeg er ikke sikker, så vi får nok en melding på det i morra :)
kamelen
23.04.2020 kl 21:29
7260
Ingen børsmelding så TROLIG privat men ja lets see.
Redigert 23.04.2020 kl 21:30
Du må logge inn for å svare
Geezer
23.04.2020 kl 21:37
7239
Noen som har abonnement og kan komme med mer info enn de 2 øverste linjene?
Freecashflow
23.04.2020 kl 22:05
7138
Fredly kan kjøpe den så selge den til Hunter. Denne kan brukes til lagring av olje.... 40 mill usd kan da tjenes inn på 1 år !!.
fattigstakkar
23.04.2020 kl 23:39
7049
Interessant. Enten kommer det en børsmelding før børsåpning, eller så er dette et privat kjøp. Kan det være at han legger ut privat med tanke på at Hunt skal overta den etter generalforsamlingen?
Campfire
23.04.2020 kl 23:58
6962
I følge DN er overtagelse i juni..
Er det noen av dere som har stålkontroll på hvordan handel av WTI foregår? Jeg har dessverre ikke det,så gjerne forklar.
Grunnen til at jeg spør er i bunn og grunn om juni kan være for sent, eller om det vil være midt i blinken grunnet "future WTI" eller noe i den duren? Typ kjøpe juni/juli future nå og få det utlevert rundt den tiden VLCCen blir overtatt? Som sagt er jeg helt blå på dette med WTI handel, så ikke hogg hodet av meg!
Er det noen av dere som har stålkontroll på hvordan handel av WTI foregår? Jeg har dessverre ikke det,så gjerne forklar.
Grunnen til at jeg spør er i bunn og grunn om juni kan være for sent, eller om det vil være midt i blinken grunnet "future WTI" eller noe i den duren? Typ kjøpe juni/juli future nå og få det utlevert rundt den tiden VLCCen blir overtatt? Som sagt er jeg helt blå på dette med WTI handel, så ikke hogg hodet av meg!
Finsken
24.04.2020 kl 04:55
6753
Arne har tydeligvis fått smaken på tank, konseptet er fra nå endret:
https://www.tradewindsnews.com/tankers/arne-fredly-swoops-in-on-aets-vlcc-with-40m-bid/2-1-797178
https://www.tradewindsnews.com/tankers/arne-fredly-swoops-in-on-aets-vlcc-with-40m-bid/2-1-797178
Redigert 24.04.2020 kl 04:57
Du må logge inn for å svare
Vetle
24.04.2020 kl 08:25
6530
Kjøper han denne privat nå kan han inngå avtaler/kontrakt uten Hunter sitt styres godkjenning.
Hva som skjer videre får tiden vise, men hvis ikke denne importeres/ selges videre til Hunter sin flåte etterhvert fremstår dette som litt rart. Tanken kan være tiden frem mot GF er 7 dager unna og kjøpet MÅTTE gjennomføres nå.
Husk Fredriksen kjøper også skip gjennom privatselskapet sitt for deretter selge de videre til egne børsnoterte selskaper.
Uansett spennende handling.
God helg
Stavanger
Hva som skjer videre får tiden vise, men hvis ikke denne importeres/ selges videre til Hunter sin flåte etterhvert fremstår dette som litt rart. Tanken kan være tiden frem mot GF er 7 dager unna og kjøpet MÅTTE gjennomføres nå.
Husk Fredriksen kjøper også skip gjennom privatselskapet sitt for deretter selge de videre til egne børsnoterte selskaper.
Uansett spennende handling.
God helg
Stavanger