Softox hvor åpner vi og hvor høyt går den i morgen?

Kruttgubben
SOFTOX 07.04.2020 kl 21:44 33126

Det er liten tvil om at morgendagen lommer til å bli mørkegrønn for Softox. Noen som har gjort seg opp tanker om hvor vi åpner/ender?
Tror vi åpner over 100kr og ender vel over 110.
Redigert 21.01.2021 kl 07:23 Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
09.04.2020 kl 20:28 3499

CEO Geir Almås: Når vi la ut meldingene har vi brukt «ikke-informasjonspliktig pressemelding»-taggen ved en feil. Etter å ha snakket med Børsen nærmere fant vi det riktigere å bruke kategorien som heter «Innsideinformasjon». Det er blitt rettet opp i.

Altså ingen dramatikk. All info er lagt ut på newsweb. Her har alle aksjeeiere og interesserte fått god informasjon, derav den store kursøkningen.

Hammers
09.04.2020 kl 20:31 3496

👍.
focuss
09.04.2020 kl 20:38 3460

Det vi vet er vel bare at Softox avsluttet meldingen om godkjjnning i Norge med ordene: Mer kommer..
bj111
09.04.2020 kl 21:24 3322

Hammers skrev 👍.
Ingen dramatikk men jeg må si meg enig med Hammers i at E24 fikk det til å se svært dramatisk ut. Hadde jeg sett den før jeg tittet på forumet så hadde jeg satt kaffen i halsen å lurt på hva i helvete dette er. Det er så typisk søplemedia og grunnen til at jeg aldri kjøper en papiravis der jeg syntes forsiden høres interessant ut. Som regel er det ikke noe om det de signaliserer og skulle det være noe i den retningen så er det som regel kjent stoff.

De klarer å lage en dramatisk overskrift av at den info som selskapet har kommet med er meldepliktig. Flott jobba E24.
Slettet bruker
09.04.2020 kl 22:03 3248

Den godkjenningen gjaldt tre forskjellige overflate desinfeksjonsmiddel som SoftOx sitter med. Ikke hånd desinfeksjonen deres.
Slettet bruker
09.04.2020 kl 23:08 3172

Greit case, og et regnestykke jeg har sett en del ganger. Det viser åpenbart potensiale i caset.

Hvor finner jeg salgsprisen fra produsent (SoftOx)? Det tallet er det eneste som har noe å si. Å prøve å regne seg hjem fra hva prisen er på salgsutstedet blir for vanskelig, siden man ikke kjenner marginene hvert ledd tar, eller hvor mange ledd det er.

SoftOx har selv sagt at de forventer en bruttomargin på 80% (tas med en klype salt, men fortsatt). Det er nok mer nøyaktig å jobbe fra dette tallet. Finner man produksjonskostnaden så har man også salgsprisen + profitt per flaske. Si at det koster dem 2kr å lage en flaske, da vil (om 80% brutto er realistisk) en flaske selges for 10kr og bruttofortjenesten være 8kr. Jeg aner ikke hva deres kostnader er per flaske, men det er nok lettere å estimere, selv om det også blir ganske skudd i blinde.
Tar den vinklingen her:

Regnestykket ditt ender opp med en (brutto)fortjeneste på rundt 24kr.
Gitt en bruttomargin på 80% så vil da salgspris fra produsent (SoftOx) være rundt 30kr, noe som høres ganske høyt ut, men la gå.
Dette impliserer også en varekost på rundt 6kr flasken, noe som høres ganske høyt ut.
Håper hoderegningen ikke er helt på bærtur her, men tror tallene over skal være rett.
Eller hva tenker du/dere?
Aaleby
09.04.2020 kl 23:18 3139

Ifølge Arctic sin analyse fra desember 2019 vil Softox sitte igjen med 1,2 mill kr per uke ved produksjon på 5000 enheter per dag. Som vil si 48 kr per enhet/flaske. Her må man selvsagt trekke fra kostnader for å finne den faktiske fortjenesten.

Skal sies at Corona gjør at Softox fort blir nødt til å produsere i overkant mange små flasker (som vil påvirke inntjeningen) dersom antibac har størst pågang på dette, mens Softox selv egentlig ønsker å produsere mest mulig volum, altså større flasker. Blir tross alt en vesensforskjell om man produserer 15000 flasker daglig på 700 ml kontra 100 ml.
Redigert 09.04.2020 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2020 kl 23:25 3126

Interessant. Har du tilgang på analyse eller hva som ligger i disse estimatene?
Det kan være at de regner med at forskjellige salgskanaler brukes, for eksempel.
Kruttgubben
09.04.2020 kl 23:45 3081

Vil tro at en stor del vil gå til helsevesenet og brukes derved på sykehus, legekontor aldershjem mm. Så er det mange bedrifter som har spritdispensere i kantinene og ellers på bruket.
Når det nå kommer eit alkoholfritt alternativ som også er mye bedre så vil jeg tro markedet velger dette om prisen ikke er urimelig høy.
Burde vel også kunne selges i dagligvareforretninger og ikke bare på apotek?
Da blir nok salget vesentlig høyere også:-)
Lykke til dette blir enormt for resten av verden vil etter hvert åpne seg som marked også.
Eit unikt produkt er utviklet og Softox sitter på patenten.
Tipper vi har lisensproduksjon i andre land innen høsten.
Redigert 09.04.2020 kl 23:46 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
09.04.2020 kl 23:46 3082

«Du skriver; "... fordi jeg har tro på at dette selskapet har et betydelig kurspotensiale utover dagens kurs."
Hvorfor mener du dette, og hva er rasjonale bak din investering her?»

Vel, dersom vi tar utgangspunkt i prisen på SoftOx iht gårsdagens sluttkurs var den NOK 771,2 mill. Selskapet har 7,750 mill aksjer. Med en PE på 15, som ikke er allverden for et velstselskap, så må SoftOx tjene NOK 51,413 mill PR år for å forsvare en slik prising. Med et salg på 45000 flasker PR dag vil det si at SoftOx må tjene NOK 5,19 PR flaske for å forsvare dagens prising.

Så dersom SafeDes var det eneste produktet og markedet ikke var større enn at en produksjon på 45000 flasker var nok, så ville SoftOx vært uinteressant for meg. Men SoftOx har allerede nasjonal godkjennelse på 3 andre produkter. I tillegg vet vi at det ligger søknad inne for godkjenning til markedsføring og salg i EU. Ledelsen fremholder at de har ingen problemer med å selge produksjonen på 15000 flasker PR dag Norden. Med befolkningsgrunnlaget i EU, så er det enkelt å beregne at produksjonen på 30000 ekstra flasker PR dag er langt fra nok. Skulle SoftOx selge tilsvarende mengder i EU som de tydeligvis kan gjøre i Norden, så snakker vi om en produksjon på 245000 flasker PR dag.

Men selv om salget i EU utenfor Norden ikke skulle bli i nærheten av det man tydeligvis får i Norden, så er det rimelig klart at salget vil bli betydelig større enn den planlagte produksjonen på 45000 flasker PR dag fra mai kan dekke. Og da snakker vi fortsatt kun om ett produkt.

Derfor finner jeg SoftOx særdeles interessant og betydelig underpriset på dagens kursnivå.
Slettet bruker
09.04.2020 kl 23:54 3061

Jeg vil anbefale DEG å vente på Kvartalsrapporten, så slipper du å bry hodet så mye nå. Men den står muligens ikke i 100.- da.......

https://finansavisen.no/nyheter/helse/2019/11/21/7475228/softox-gar-inn-i-6-milliarders-marked-innen-dyrehelse

https://soft-ox.com/press-releases/
Redigert 09.04.2020 kl 23:59 Du må logge inn for å svare
Aaleby
09.04.2020 kl 23:59 3050

Kursmålet og analysen til Arctic er et eneste stort mysterie all den tid det vel bare finnes bruddstykker av den. Finner det fortsatt tvilsomt at den er fabrikkert, i så tilfelle job well done av den som har lykkes med å spre den videre som opplest sannhet, men like fullt.

Har gjort en liten leterunde og ser at tallene ikke stammer fra en analyse gjort av Arctic, men er innformasjon som har blitt videreformidlet fra Arctic og til sine kunder:

"Dette svarer CEO på disse spørsmålene, info er offentlig

Hvor stor er produksjonskapasiteten i dag (var det 1mill liter/år)?
– Vi har i dag planlagt en produksjonskapasitet som vil gi inntekter på NOK 1,2 mill pr uke ved normal kapasitetsutnyttelse (et skift). Denne vil kunne økes ved økt etterspørsel.

Hvor fort kan den økes ved behov
– Utover den produksjon som er skissert over er vi i dialog med internasjonalt kjente aktører hvor vi ser på ulike skaleringsmodeller for å besvare internasjonal etterspørsel.

Hvordan skal det markedsføres?
– Produktet vil bli markedsført sammen med Antibac, hvor de har ansvaret for push, mens vi vil ha ansvaret for pull sammen med våre KOL.

Hvordan skal dere kommunisere med markedet?
– Vi vil kommunisere både gjennom media, annonser, fagartikler, seminarer/opplæring og ved bruk av salgsstyrken til Antibac. I tillegg vil vi ha fokus på å sikre støtte fra interessemiljøer som fagforeninger, astma og allergiforbundet osv."
Slettet bruker
10.04.2020 kl 00:12 3006

Spennende og interessant.

Klarer dog ikke å ignorere risken mtp patent og hvor unikt produktet faktisk er.

Har lest et par patent-filings:
http://www.freepatentsonline.com/y2017/0266227.html

Hvor denne er den ferskeste. Ser greit ut, men blir ikke uber-bull av å lese den, for å si det mildt.
Hva tenker dere om patentene?

Velger selv å se bort fra de andre produktene, da alle spiller på samme teknologi og kan skape en illusjon av trygghet, i mine øyne.

Det jeg sliter litt med å skjønne er hva som endret seg siden Januar, sett bort fra Corona og et lisens-godkjennelse (som virket å være ganske forventet).
Slettet bruker
10.04.2020 kl 00:15 2995

CEO eller andre som prøver å selge selskap/produktet ved å henvise til størrelsen på markedet får meg alltid til å dra på smilebåndet.

Er ikke mye bry for hodet dette, bare grunnleggende informasjon/refleksjon som er nødvendig før man foretar en investering. Takk for at du bryr deg om mitt velvære, men det er ikke nødvendig:)
Slettet bruker
10.04.2020 kl 00:20 2975

Jeg har faktisk begynt å strikke sokker hjemme. Selskapet heter Sokker AS.
Sokker AS har gått inn i marked verdt over 40 milliarder dollar!
Ref: https://www.grandviewresearch.com/industry-analysis/socks-market
Kruttgubben
10.04.2020 kl 00:21 2974

Produksjonen har nå startet og det er vel vesentlige endringer og godkjenningen er på plass. Så har en også fått bekreftelser fra anerkjente miljø om at produktet faktisk fungerer og er unikt.
Fra å være eit produkt en har planer om å ha på markedet til å faktisk ha det i markedet forsvarer eit betydelig kursløft.
Så kan produksjonen økes raskt og en satser på nye marked også utenfor Norge.
Aaleby
10.04.2020 kl 00:39 2944

Intet har forandret seg siden januar eller 2019 for den del. CEO uttalte allerede i fjor at målsetningen er å omsette for mangfoldige milliarder innen 2025 (husker ikke det eksakte tallet), som vil si at det hvert fall ikke er pandemien som har gitt selskapet pondus. Hvorvidt det er oppnåelig er en annen sak, men det bør ikke være tvil om at et sårrenseprodukt, som på en unik måte klarer å trenge gjennom biofilmen i et sår for å effektivt rense såret og som også fungerer på gule stafylokokker (antibiotikaresistente bakterier) bør kunne ta markedsandeler med ditto inntjening.
Slettet bruker
10.04.2020 kl 06:50 2845

Det at noen som ikke har personlig interesse i selskapet sitter til langt på natt og diskuterer selskapet er jo psykiatri.

Du burde absolutt få deg en hobby:)
Domus
10.04.2020 kl 07:37 3077

TobbeR - en sunn skepsis er alltid fornuftig. Dog skal det nå sies at argumenteringen din nå begynner å bli tynn - ref sokker osv

Re patenter så har selskapet fått godkjent et knippe patenter som biter hverandre i halen. Det skal i følge eksperter styrke patentet og sikre det bedre enn hvis det bare hadde vært ett patent.

Og så snakker du om ettermarkedet etter korona. Sannheten er nok at verden ikke blir som før mtp både hånd- og overflatedesinfeksjon. Sannsynligvis vil folk, butikker, institusjoner osv ha et helt annet fokus på dette framover etter korona og dermed skape et enormt behov.
Softox har med sine produkter en stor mulighet til å kapre andeler i dette store behovet.
Ikke alkoholholdige produkter vil sannsynligvis vinne andeler pga sine fordeler framfor alkoholholdige. Markedsføringen får man nærmest gratis i dag da myndigheter tråler markedet etter produkter som kan hjelpe i kampen mot korona.

Jeg skal si meg enig i at uvettig haussing med dertil fantastiske kursmål kan virke mot sin hensikt. Derfor er kritiske/skeptiske stemmer viktig for å balansere. Dog skal det påpekes viktigheten av at disse stemmene holder seg saklige. Ellers blir de bare sett på som dårlig baissing og ignorert.
Inntjening pr enhet, markedsandeler, produksjonskostnader etc er interessante diskusjonstemaer...
Redigert 21.01.2021 kl 06:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2020 kl 09:13 2971

Enig det. Men som investor i et selskap må det være lov å være litt gira når man sammenlagt ser et potensialet.

Risiko har alle vurdert før dem trykker på kjøp knappe. Underveis kan det selvfølgelig dukke opp problemstillinger som man kan lufte og diskuterer.

Problemet er at de som ikke eier aksjer og ikke har noe interesse av selskapet kommer på banen og lufter tanker om ting som i utgangspunktet ikke er vits å dra opp. Det er fler eksempler på blant annet i denne tråden. Og det er måten de entrer trådene på som er svært spesielt. Det er gjerne deres første kommentar på Softox i tillegg. Formuleringene er lagt opp til å sette tvil til hele selskapet. De har mest sannsynlig ikke lest noe spesielt om selskapet. Det er fult mulig å ordlegge seg på en mer ydmyk måte enn det som blir gjort.

De beste eksemplene på dette er nok Hammers, HP17, Backcliff og titleist. TobbeR har nok forsøkt et litt annen variant. Prøver å skape en viss status med hans enorme kunnskap der han får spørsmål fra bekjente som ikke har peiling på aksjer om de burde gå inn i Softox. Han endrer forklaring på hvorfor han er her og ender til slutt opp med å si det selv imot. Fra å ha ingen personlige interesse i selskapet, og han sa vel på et tidspunkt at han holdt seg langt unna biotekseslskap. Til etterhvert å kanskje kunne gå inn i selskapet etterhvert dersom noen overbeviste han. Ref HP17 som var i ekstase, men etter meldingen på mandag så ville han vente og kanskje kjøpe seg inn senere. Han la ut børsmeldingen 3-4 ganger og vinklet den til det negative.

Ingen ting er lettere enn å gjennomskue en virkelig baisser. Tok litt lengre tid med TobbeR, men den siste kommentarer satt spikeren i kista.



Redigert 21.01.2021 kl 06:43 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
10.04.2020 kl 10:02 2895

«Det jeg sliter litt med å skjønne er hva som endret seg siden Januar, sett bort fra Corona og et lisens-godkjennelse (som virket å være ganske forventet).»

Nå vet ikke jeg i hvilken grad du har fått med deg børsmeldingene som er kommet de siste ukene. Men i disse står det en del som er nytt. Blant annet at de er ferdige med testproduksjonen, og at de nå har levert de første produktene. Der står det også at de innen kort tid øker fra 5000 flasker PR dag til 15000 flasker PR dag, samt at de har bestilt og vil få i gang enda en produksjonslinje på 30000 flasker PR dag fra mai.

I disse meldingene meldes det også om at de har fått godkjent 3 nye produkter for salg i Norge. I tillegg vet vi at der foreligger søknad hos de svenske myndighetene og at en godkjennelse vil åpne opp for salg av SafeDes i EU. De er også i samtaler med internasjonale distributører.

Personlig finner jeg at det har skjedd mye, og skjer fortsatt mye, siden januar.

Så jeg får ønske deg lykke til med søk etter informasjon. Den ligger såpass lett tilgjengelig at det burde være mulig å finne den, gitt at man er interessert.

Fortsatt god Påske!
Redigert 21.01.2021 kl 06:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2020 kl 11:13 2812

Det med sokker var bare for å latterliggjøre salgspitchen rundt å fortelle hvor stort markedet er. Om du synes eksempelet ble for useriøst, så skjønner jeg det.

Du sier at alkohor-frie produkter er overlegne, men det er noen innlysende fordeler med å ha alkohol i desinfeksjonsmiddel. Feks så vil det gjør at det med en ekstremt lav sannsynlighet kan bli kontaminert. Har man ikke alkohol er det en større sjanse for at innholdet blir kontaminert og hele produktet er ubrukelig. Husker et eksempel fra noen år tilbake hvor en produsent av alkohol-fri hånddesinfeksjon måtte tilbakekalle enorme mengde produkt på grunn av dette.
Redigert 21.01.2021 kl 06:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2020 kl 11:17 2820

Børsmeldingene har vært bra dem, men ingenting som, i mine øyne, rettferdiggjør en 3-ganger i markedsverdi. Det kritiske er jo at man får patent og godkjent produktet, alt annet kommer i andre rekke. Har du lest gjennom patentene til SoftOx? Hva syns du?

God påske til deg også! Og god helse
Redigert 21.01.2021 kl 06:43 Du må logge inn for å svare
Aaleby
10.04.2020 kl 11:29 2785

Hvorfor skulle ikke snarlige inntekter på over 10 mill i uken forsvare en børsverdi på i underkant av 800 millioner når Softox samtidig har et svært spennende sårrenseprodukt i det kommende arsenalet?

Eller er kanskje saken at Softox var kraftig underpriset før børsmeldingene?
Redigert 21.01.2021 kl 06:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2020 kl 11:40 2761

Takk for link, fant noe der som var litt mer relevant enn sokker, noen synspunkter ?



https://www.grandviewresearch.com/industry-analysis/veterinary-anti-infectives-market


Redigert 21.01.2021 kl 06:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2020 kl 11:59 2698

Hele poenget mitt er at det å bruke størrelsen på markedet som et bull-point er meningsløst. Det kan være bear at markedet er stort, da det kan være mye konkurranse = lave marginer = høy entry. Osv Osv
Redigert 21.01.2021 kl 06:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2020 kl 12:01 2692

Mulig at selskapet var underpriset på 30kr ja, uten tvil, men de har levert dårlige rapporter og det er lite fundamentalt som bygger under kursen.

Hele caset virker som en kupong på en patent. Patenten/produktet er dog spennende, så håper det går veien.
Redigert 21.01.2021 kl 06:43 Du må logge inn for å svare
Aaleby
10.04.2020 kl 12:13 2676

Hva kan bli mer fundamentalt enn faktisk inntjening (potensiell 9-dobling innen 01.06 fra opprinnelig plan) som grunnmur for tredoblingen? Andre vekstselskaper er gjerne priset på overoptimistiske forhåpninger for fremtiden, Softox har en prising som mer enn kan forsvares basert på inntekter fra og med to måneder frem i tid og har i tillegg flust av andre kommende inntektskilder i pipelinen de kommende årene.

Ingen snarlig emisjonsfare i et selskap som fremover vil finansiere sin egen forskning gjennom løpende inntekter. Rett og slett et fantastisk case, selv om man åpenbart ikke har noen garanti for at det kun blir solskinn fremover. Her, som i alle andre børsnoterte selskaper.
Redigert 21.01.2021 kl 06:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2020 kl 12:20 2669

Sant. Blir spennende å se detaljene rundt solgt volum, pris, marginer osv. Det er masse info som hadde vært nødvendig for å vurdere dagens verdi.

De har aldri drevet operasjonelt eller kommersielt heller, så blir spennende å se hvordan de takler det.
Redigert 21.01.2021 kl 06:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2020 kl 12:29 2686

Lykke til med inngang når kvartallsrapporten foreligger !
Redigert 21.01.2021 kl 06:43 Du må logge inn for å svare
Aaleby
10.04.2020 kl 12:32 2684

Selvsagt er det masse info som hadde vært nødvendig om man absolutt må være 100% sikker i sin vurdering. Problemet, som vi alle vet, er at når slik informasjon foreligger vil alle kunne ta opp en kalkulator og regne seg frem til tallene. Som vil si at vinduet for å tjene gode penger mer eller mindre vil være forbi.

Noen er fornøyd med å skumme fløten med visshet om at risikoen er lav. Andre er villig til å ta litt større sjanser, uten at det er overilt av den grunn.
Redigert 21.01.2021 kl 06:43 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
10.04.2020 kl 12:43 2644

Noe spesielt du tenker på i så måte?
En patentsøknad får man ikke innvilget dersom søknaden ikke overbeviser at dette e en nyhet som ingen andre har kommet opp med tidligere. Patentet er jo en beskyttelse mot at noen andre skal kunne ta teknologien/produktet og begynne å selge en kopi i konkurranse med ditt produkt. Så i den grad du ikke har noe unikt å komme med, så får du heller ikke patentet godkjent. Men du må sikre deg patentet i flere markeder.
Redigert 21.01.2021 kl 06:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2020 kl 12:46 2639

Bakterier og virus hopper oppi flaskene og blir værende i et miljø som bekjemper dem. Glimrende kommentar.

Kan ikke du henvise til dette selskap som måtte trekke tilbake. Spennende å se hva slags produkt de lagde.

Paranoid ja. Gjengir kun det du har uttalt tidligere. Bare å lese kommentarene dine. Står sort på hvitt.



Redigert 21.01.2021 kl 06:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2020 kl 13:12 2597

Dersom du orker å lese litt, så kan du jo lese om teamet til Softox. Så tenker jeg du ser at den siste setningen sin blir bare vås.




Redigert 21.01.2021 kl 06:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2020 kl 13:22 2582

Fader, jeg glemte at du har lest det som er å lese om selskapet. Sorry, det glemte jeg. Da regner jeg med at du har lest om de, og dermed er den setningen kun for å skape støy som resten av dine i innlegg.
Redigert 21.01.2021 kl 06:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2020 kl 13:37 2544

Du har helt rett. Enig.
Redigert 21.01.2021 kl 06:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2020 kl 13:43 2527

Det er sant, men det varierer hvor lett det er å omgå patenten.
SoftOx sin patent virker å være en spesifikk blanding av HOCI og acetic acid. Begge er kjente stoffer som har blitt brukt lenge. Den spesifikke kombinasjonen er SafeDes. Om denne patenten er vanntett vet ikke jeg, men man får håpe på det. Regulerer man litt på blandingen, kan man potensielt unngå patenten.
Redigert 21.01.2021 kl 06:43 Du må logge inn for å svare