Thin Lizzy
07.04.2020 kl 22:56 5622

Link til artikkel bak betalingsmur...så tar ikke stilling til det substansielle, men fikk lyst å påpeke at folk som er så selvgode at de ser seg nødt til å kalle andre for dumme slik som her for å for å fremheve egen fortreffelighet, kanskje selv mangler noe... Dette var det lille jeg fikk lest her:

– Du kan ikke la være å hensynta økonomien, selv om Erna Solberg sier dumme ting om at vi ikke kan miste liv.

Er selv litt uenig med Erna Solberg i dag, men med motsatt fortegn fordi regjeringen letter på tiltakene. Hadde ønsket skjerping en periode og iallefall videreføring.
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
china
07.04.2020 kl 22:59 5596

Sier norges dårligste "ekspert"
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
07.04.2020 kl 23:39 5337

Hermanrud liker å fremstå som aksjeekspert, men koronakrisen har han tydeligvis ikke satt seg inn i.
Alle land har gått bort ifra det å skaffe hurtig flokkimunitet, til det er viruset for farlig, og legger beslag på alt for mange
helseressurser. Han må da ha sovet siste tre ukene når en ser hva han har ut av seg.
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
Jensenpirken
08.04.2020 kl 06:58 5073

Hermanrud er kronisk negativ og kan fort undervurdere markedets evne til å respondere på problemene vi står ovenfor. Mulig han sitter short?

US futures er opp og oljeprisen peakende.Kanskje Oslo Børs når 800 i løpet av april?

Det som er situasjonen er at korona fallet er på god vei til å hentes inn. Ikke mange som vil se det, men det er tilfelle.
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
FAR100
08.04.2020 kl 08:49 4876

Vet ikke, men han kan få rett
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
Sydney
08.04.2020 kl 11:45 4702

Hva om turistene uteblir i hells Italia Spania etc i sommer..hva skjer da med verdens økonomien. ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
tuja
08.04.2020 kl 11:55 4658

Oljebransjen sliter "BIG TIME":

https://e24.no/olje-og-energi/i/RReElA/oljebransjen-er-i-kuttmodus-alvorlig-og-krevende
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2020 kl 13:02 4586

Normalt er jeg bull men nå er jeg bear. Corona krisen vil bli langvarig og dyr for verdensøkonomien. Det tror jeg er begynt å gå opp for alle nå. Oljekrisen som følger i farvannet kommer også til å bli langvarig og spesielt dyr for Norge. Jeg mener det ikke helt hat gått opp for investorene på børsene at verdiene deres skal for en stor del nulles. Oslo børs tror jeg bunner i løpet av sommeren på 200+. Men den siste optimist er ikke inne enda så det vil nok ta litt tid før vi kommer dit. Enorme tap og avskrivninger vil komme de neste to kvartalsrapporter, hvor den første kun vil ha en halv måneds påvirkning. Å selge mens man enda kan vil nok være særdeles lurt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
Jensenpirken
08.04.2020 kl 15:52 4687

Det er tiårets sjanse i aksje-markedet nå, men
tror mange lar mulighetene gå fra seg da de er for bear og står på sidelinja. De er mer opptatt av å rope krakk krakk, og vente på den berømte bunnen!!!!!!!Markedet går fort. Så plutselig er det for sent.

Globale aksjer har løfta seg kraftig og verdensindeksen er bare ned 15 % til nå i 2020. Fokus hos de internasjonale investorene ligger allerede på 2021.

Jeg kjenner en som har vært utenfor boligmarkedet i 15 år da han hele tiden leter etter «det perfekte investeringsøyeblikket». Eller «bunnen som han pleier å si. Han kikker på Finn hver dag. Til og med like etter finanskrisen fikk han ikke fingeren ut å kjøpte da alt var på salg. Han ringte meg i går og lurte på om det var lurt å kjøpe nå. Jaja sånn går no dagene.
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
Titleist
08.04.2020 kl 15:54 4678

Hermanrud ja.. Opphøyd til Guru.. Kunne like godt bedt katten min om aksjeråd.

Det beste rådet noen kan gi til Hermanrud er vel bare å holde seg borte fra media. Han og kollegaen tok vel kaka de de spådde boligprisfall nærmest sammenhengende i 15 år fra ca år 2000.. (Og tok feil 15 år på rad) Nå er det vel ikke så mange som gidder å spørre de om det markedet lenger..
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2020 kl 16:03 4643

hermansrud er en overbetalt spåmann som jobber på vegne av pirathusa på verdens største lovlige insidebørs

eneste grunnen til at disse spåmennene får medieplass er for å lure naive sauer som f.eks til å kjøpe Nelip :-)

bedre å spørre taxisjåføren om råd LOL

Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
Janusen88
08.04.2020 kl 17:56 4442

Et fall vil nok komme etter en god og små lang periode , tipper vi tester støtte på ,608 igjen , men tror nok det var bunnen, hvis ikke blir det 578 rundt der sier de, vi vil nok få en tilbakegang på kursene. Men samtid har dndb og markeds aldri hatt så mye å gjøre, mye nye små invistorer som vill inn, nye bunner kan han blitt større , ka vet eg, sikkert like mye som de flinkeste, ting er umulig si idag
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
Sølvrev1
08.04.2020 kl 23:10 4290

Jeg skal ikke kalle noen med motsatt syn på tingenes tilstand for dumme (i denne omgangen), men takke og prise meg lykkelig for at det finnes folk med rosa solbriller. Det er dem jeg har lagt hele min strategi på, så får vi se om det slår til. For det er når sistemann slukker lyset, som er en god stund til, at jeg skal stå klar til å kjøpe.
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
investorAR
09.04.2020 kl 01:26 4193

Med tanke på at DOW er ned 17% siden nyttår og NASDAQ er ned ca 9%. Så virker det på meg som at markedet ikke helt har tatt innover seg krisen. Helt uforsvarlig å gå inn på markedet nå spør du meg.
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
omans
09.04.2020 kl 06:35 4109

"Ekspertene" sa rundt nyttårstider at osebx garantert skulle til 1000p i 2020

https://www.dn.no/bors/oslo-bors/norge/europa/sikre-pa-at-borsen-passerer-1000-tallet/2-1-730497

Nå er de visst sikre på 500

Ja det skal være sikkert og visst!

Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
kfarestv
09.04.2020 kl 06:44 4087

Jeg mener det skal langt lavere før dette er over. Som jeg skrev ett annet sted....

Stock buybacks and QE has artificially inflated the stock exchange. It is now completely disconnected from reality. This has happened, because the world is entirely dependent on the stock exchange going up. Think 401k's. So when it appears to be weakening, we prop it up. Force growth, where there is none. 2 trillions now... Because the alternative is unthinkable. But this time, its going to fail. How many more trillions is needed ? How much deeper the fall ? If it doesnt fail because of corona, then it will fail because of the civil unrest thats bound to happen when it turns out "Hey wait... my job didnt come back ? How am i supposed to feed my children ?". And then the boomers will notice. "Where did my pension go ??". Or perhaps it will fail because the companies selling pet clothing, just isnt viable and is knee deep in debt. Which again, means unemployment and financial ruin. Pets dont need goddamn clothes. Is there any reason why every YouTuber who got muscles needs his/her own clothing line, financed no doubt, with massive debt and created with child labour / unacceptable pollution ? There will be military in the streets. Occupy Wall Street 2.0. Angrier. More dangerous. The elite will wall up, and hide, because they know what they have done. And they know the fury that is directed at them. Republicans, democrats... they are all the same. The only one, who is different is Sanders and you see what happens to him, every time he runs. The rest, are power usurping corporate henchmen who never intended to give the people any chance at influencing the direction of the USA. They are a cancer on the world, causing untold misery and suffering, past, present and future. When the fury is unleashed, the dollar will collapse and stop being the worlds reserve currency plunging the USA into extreme poverty. A scary vision of the future, but ... doesnt it sound eerily plausible ?

Think about this, next time you hear Donald Trump say "The people want to work. They have to get back to work". Then you'll know. We have to consume. We have to take up more debt. If we dont, the house of cards collapses. The economy is a machine, that can not stop. This machine, runs on human sacrifice. But it has stopped. We have yet to see the consequences. This is a time of reckoning. It's coming. Prepare, in any way you can.
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
kfarestv
09.04.2020 kl 06:58 4068

Kapitalisme virket den gangen det ble påtenkt. I den verden, gav kapitalismen mening. Det hadde relativt liten sprengkraft. Men nå ? I denne verden ? Hvilken skade den har gjort. Hvilken skade den skal gjøre. Kapitalismen nå, er en atombombe. Og den er klar for å gå av. Vi trenger ett alternativ til kapitalismen. Og vi trenger det raskt. Jeg personlig, er veldig tilhenger av å oppføre oss som voksne. Handle på best mulig måte. Mest etisk, istedenfor billigst. Kan vi få ett slik system ? Vi kan vise verden veien, vekk fra kapitalismen. Det ville være lederskap. Det ville være fremgang. Ikke vekst. Bare fremgang. Hadde vi hatt ett slik system, kunne vi taklet global oppvarming. Forurensning. Men alle miljøverns tiltak som gjøres innenfor kapitalismens rammer, er ikke miljøvern. Vet dere hvorfor vindmøller settes opp overalt ? Fordi de er lønnsomme. Ikke fordi de kan redde verden. Du kan IKKE redde verden med kapitalismen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
omans
09.04.2020 kl 07:23 4037

Husk at selv om USA gdp faller 10% i andre kvartal, vil det være kun $500 mrd dollar tapt.

For ikke lenge siden priset USA inn et tap på $10 billioner tapt mcap, men siste tider har hentet inn noe av det tapte.
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
kfarestv
09.04.2020 kl 07:25 4024

Man redder verden, med å gjøre det rette til rett tid. Slik redder man verden. Men vi har en ideologi som blinder oss med grådighet. En falsk Gud vi tilber. Bare noen få ser, og fortviler
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
omans
09.04.2020 kl 07:53 3972

Det finnes alltids en hule fra krigens dager som du kan grave deg ned i/ barrikadere deg i.
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
kfarestv
09.04.2020 kl 07:58 3943

kfarestv skrev Våkn opp.
Kan vi få ett system basert på Medmenneskelighet ? Anstendighet ? Likeverd ? Etikk ? Moral ? Respekt ? Bærekraft ? Kan vi legge press på politikerne våre ? Jeg trenger hjelp, fra de som ser sannheten i det jeg skriver. Jeg kan ikke endre verden alene. Jeg trenger hjelp, men jeg kan aldri gi meg. Vær så snill. Glem finans. Glem profitt. Jeg har for lengst innsett, min pensjon er borte. Jeg trenger hjelp, fra anstendige mennesker.
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
kfarestv
09.04.2020 kl 08:00 3937

Du kan ikke gjemme deg fra dette. Ingen kan. Vi lever, eller dør sammen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
freetexx
09.04.2020 kl 08:03 3923

Turistene bruker pengene i sitt hjemland. DU drar ikke til Thailand og Kineserne drar ikke til Norge. Forskjellen er ikke så enorm som man tror, når problemet gjelder alle i hele verden.
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
Joppe84
09.04.2020 kl 08:12 3891

Sier seg selv at det ikke er tilfelle. Jeg hadde satt av 50 laken til ferie, da den uteblir kommer jeg ikke til å bruke de på ferie i Norge. Jeg sparer de da.

I Italia osv. har de også ikke tilsvarende kjøpsevne som turister. De kommer også til å spare alt de har pga. arbeidsforhold og nedturen i økonomien.
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
Lazz
09.04.2020 kl 08:54 3794

Hemanrud er det vel ingen på dette forumet som tar seriøst?
Blir litt fascinert av kommentarene i denne tråden. En snakker alltid om markedet som helhet. Diversifisering er noe en skal holde seg langt unna i dagens marked. Det kommer nok ikke til å bli så mye mer brutale fall fremover, med unntaksvis av kanskje oljenæring og flyselskaper. Men markedet vil falle. Og da er det kritisk å være i selskaper en vet tjener godt enten på krisen eller ting som trengs mens krisen pågår og etter krisen. Nedgangen fremover blir nok veldig bransje og selskapsspesifikk, men med tanke på at nesten alle selskaper blir enten indirekte eller direkte berørt vil aksjekursen i de fleste selskaper falle fremover. Jeg sitter vektet med 70% i en aksje som tjener godt under og etter krisen grunnet nye standarder innen hånddesinfeksjon verden over. Med 45.000 flasker produsert i utgangen av Mai snakker vi inntekter på mellom 13 og 40 millioner kroner i uka. Selskapet er verdsatt til snaue 770 millioner kroner. Vil du kjøpe Kahoot som driver med noen enkle quizzer på nett som koster 8,7 MRD eller et selskap som revolusjonerer hele verden både innen sårbehandling av dyr og mennesker (Få ned bruk av antibiotika) og hånddesinfeksjon til 1/10 av prisen? Ganske enkelt svar, SoftOX.. Når jeg hører om folk som sitter i olje, fisk, flyselskaper og cruise til dagens prising blir jeg helt matt... Har alltid lurt på om folk ser det åpenbare, så de kan få like mange prosenter som meg på børsen hvert år, men har innsett at rasjonalitet ikke finnes på børs.
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2020 kl 13:59 3589

De er okkupert av romfolk...
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2020 kl 14:21 3541

Det var da VELDIG, til pessimisme!
Sitter du short eller i kontanter, utkant.....;=)
Portissen min gikk opp en halv mill i uken som gikk.
Og jeg har ikke rørt en finger.
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
Sølvrev1
09.04.2020 kl 15:07 3500

I anledning dagen i dag - 9. April 2020

Nå er ikke subsidierte vindmøller særlig "lønnsomme" tatt i betraktning hydrologisk kraftproduksjon, eller kjernekraft for dens saks skyld. Som kjent er vann over 800 ganger tettere enn luft, men eierstrukturen i hydrologisk infrastruktur er ikke tilpasset å kunne årelate denne industrien like enkelt som gjennom subsidiert vindmølleutbygging, som politikerne velvillig dryler penger etter i stedet for å øke effektiviteten i de trauste vannkraftanleggene - arvesølvet - som er klare til å kunne produsere minimum 20% mer kraft og et titalls TWH til en rimeligere penge og samtidig gi faktisk og større ROI, som også kommer allmennheten tilgode. Alt under godhetsposørenes parole - For Klimaet!

Det du kaller kapitalisme (underforstått, dagens rådende økonomiske system) er så langt fra hva kapitalisme i realiteten er at det gjør vondt å lese hvor liten forståelse for dette som eksisterer der ute. For det å ikke forstå hva slags regime som regjerer i våre samfunn i dag, gjør sjansene for at gale teorier og "løsninger" får økt oppslutning, som vil ende i langt verre samfunnssystemer enn hva vi sliter med akkurat nå.

Kapitalisme er i hovedsak basert på privat eiendomsrett og frivillig deltakelse i en markedsøkonomi, der man respekterer prismekanismen som en signalbærer av informasjon aktørene tar beslutninger på. I motsetning til dette har du monopolister organisert i hierarkier, hvor f.eks. en stat (som regel ovenfra og ned) bestemmer prisene og manipulerer markedet gjennom et mylder av metoder, som beskatning, pengepolitikk, subsidier m.m.. I hovedsak var statens oppgave å bruke sitt voldsmonopol for å besørge at våre lover ble overholdt med hensikt å beskytte vår private eiendomsrett, hindre svindel og tyveri, med alt som undergraver et godt sivilrettslig bygd samfunn.

Dette voldsmonopolet er nå snudd imot individet og brukes som pressmiddel for monopolister.

Prismekanismen opphører å eksistere, feilallokeringer oppstår, økonomisk energi sentraliseres og enda mer monopolitistisk drevne "markeder" befester sin makt. Dagens økonomiske system er langt fra å være et kapitalistisk system. Friheten til å velge å bygge kapital for entreprenørskap er ikke lenger et valg du på egenhånd kan gjøre gjennom å arbeide hardt og spare penger. Du må ha tillatelse gjennom lån. Ditt nettverk bestemmer din skjebne. Du må ha boka i orden og kjenne de rette personene.

Egalitære demokratiske samfunn har veldig vanskelig for å blomstre uten klassisk kapitalisme, som har eksistert naturlig siden steinalderen, og mennesker har opp gjennom historien hatt enorme vyer for hvordan man kan "leke Gud" og systematisere all informasjon som finnes i vårt samfunn og herske over de billioner av transaksjoner som skjer hver bidige dag.

En umulighet er ikke til hinder for storslåtte ideer. Og folk lar seg rive med.

Hittil er det historiske og empiriske grunnlaget for å påstå at man kan skape et system som overvåker all informasjon priser innehar lik null. Og slik vil det fortsette å være, uansett hvor pop det kan virke å kalle raddis-ideer fra 70-tallet for "progressive". Kamuflert bak nytalen ligger gjenopptakelsen av tidligere forsøkte samfunnssystemer med kollektivisme og planøkonomi, eller samarbeide mellom det korporative og staten.

Begge deler vil ende i et rent ut helvete (for å si det forsiktig) hvis vi ikke vokter oss vel for hva vi velger. Jeg vil advare mot at hvis det er denne utviklingen vi fortsetter med, så er vi på vei fra:

-Aldri Mer til Enda Mer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2020 kl 15:25 3469

Hvor vi skal neste 2 kvartall. Det er vel ingen som kan vite eksakt.
Roer pandemien seg globalt slik som Kina og delvis Norge så vil det forsvare og redde økonmien ffra depresjon.

Hvis pandemien ikke roer seg før vaksine , er det nok realistisk å tro
at ressesjon blir depresjon. Worst Case finanskrise.

Da er alt mulig. Desverre.

Nå stoppa vel Oslo Børs på 650. I midten av Mars. Fra 950. Ved årskifte.

30-33% ned.

Ingen har nok sikre nok svar ennå.

Men å se litt på børsene siste 14 dager. Deres oppgang. Voldsomt.

Så er nok en forsiktig optmisme blitt til en noe overdreven kjøpsrush. Så nå er oppsiden ikke så stor før børsene er på all time high.

Vi vet alle at pandemien , usikkerhet, økonomiske konsekvenser, resesjon, store tap i finansinstitusjoner,

ikke gjenspeiler realøkonomi, vikrlighet i dagens kurser.

At vi skal ned til 650 eller 500 nivå kan diskuteres evig. Gjetning.

Men at vi skal korrigere snart kraftig ned. Før vi igjen har bevis for friskmelding skal opp igjen mot 900 nivå.
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
børst
09.04.2020 kl 15:40 3438

Nå kommer FED med to nye oljefond, 2300 milliarder dollar. Det er ufattelige 24000 milliarder norske kroner. Og det sier seg i grunnen selv at det ikke blir noen ny aksjenedtur da. Men samtidig kan man hevde at det i realiteten ikke finnes et reelt marked for en del aktiva lenger.
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
Jensenpirken
09.04.2020 kl 16:01 3399

Nå er det like før DOW Jones bryter gjennom Sen viktige 24000 poeng-grensa. Tror hvis vi får et godt OPEC møte at Brent prisen fort kan havne på 38-40 dollar fatet. Da vil OSEBX sitt rally fortsette når børsen åpner igjen neste uke.
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2020 kl 17:00 3336

Jeg tror det verste er bak oss mtp børs.
Portissen min gikk opp over 10% forrige uke, og jeg har verken kjøpt eller solgt noe som helst gjennom hele krisen.
Bare å begynne å kjøpe seg inn igjen folkens!🤠
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
børst
12.04.2020 kl 17:13 3131

Jeg har kun kjøpt og kommer til å fortsette med det så lenge jeg har midler. Slike anledninger som dette får man ikke så mange av, det skjer bare et par ganger i livet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare