Finansavisen - Gribbene lukter blod i Norwegian

EliotS
NAS 08.04.2020 kl 06:35 2563

Under den dramatiske overskrift "Gribbene lukter blod i Norwegian" oplyser Finansavisen journalist at der er sikkert tegn på at spekulanter er på vei inn i en blodig restrukturering. Journalisten oplyser at der finnes kjøpere av Norwegians konvertible obligasjon – og de byr kun 10 prosent.

Men er den konvertible obligasjon blevet handlet på 10 %? Har nogen solgt på 10%?

Jeg kan ikke se handler for ISIN NO 001 0868284 men jeg kan se at de tre andre obligationer ikke er blevet handlet for nyligt. NAS07 blev handlet i marts på kurs 60 men lå meget højere før. Er der nogen som kan fremlegge handeldata for den konvertible obligation?

Jeg kan også hver morgen i NASDAQ Oslo's børs-system se at nogle vil købe NAS aktier på kurs 0,00 NOK. Men jeg har ikke set aktien blive handlet på kurs 0,00 NOK.

Ja - det er korrekt at NAS er i en meget udsat situation. Men obligationseiene ska først ha betalt renter i maj og så lenge at NAS i øvrigt overholder de krav som er beskrevet for obligationen så kan obligationseierne ikke gøre noget. Jeg er fuldstændig sikker på at Karlsen er klar over hvad der kræves og til hvilket tidspunkt.

Så lad os nu se hvad der sker.
Strategi
08.04.2020 kl 06:43 2544

EliotS
Ja, la oss se hva som kommer til å skje.
Kjos og hans stab har vært igjennom tidenes orkan, det er vel slik at de må få bondholderlånene refinanansiert på en eller annen måte.
De kan ikke fortsette med de høye rentesatsene.
En refinansiering med garanti/lån fra staten kunne skapt ro for selskapet og det er det de trenger nå.

Tror du dette er en mulig løsning som kan være sannsynlig gjennomførbar?

Redigert 08.04.2020 kl 06:45 Du må logge inn for å svare
EliotS
08.04.2020 kl 07:28 2431

Strategi - Jeg er i meget stor overvejelser lige nu. Jeg er ikke positiv overfor at NAS udskyder regnskabsfremleggelser. Selskapet har givet meget litt information til aktionærene og nu skubber de i tilleg regnskapsfremleggelsen. Jeg syntes ikke det er acceptablet at vi bliver holdt i mørke. Årsregnskapet 2019 burde jo kunne fremlegges uten problmer. De har avlagt Q4 rapport så hvad sker der her.

Luftfarten har altid obligationslån med højere renter. Det kan der ikke blive lavet om på. Jeg tror heller ikke den norske stat vil bevæge sig ud i obligationslån. Om NAS ville bruke låne-garantierne til at innløse nogle af obligationslånene ved jeg ikke. Men jeg tror ikke at den finacielle situation i selskapet giver mulighet for dette.

Jeg har hele tiden tenkt at Boeing kompensation og endre av order ville kunne flytte noget. Men min tålmdoighet er ved at være brukt op på det punkt.

Jeg er sikker på at NAS overlever men jeg er ikke lengere sikker på hvordan. Jeg overvejer derfor hele situationen nøje.
Hartepool
08.04.2020 kl 07:48 2352

Et par norske større aksjonærer i nas uttaler seg i DN om muligheten for å redde selskapet.
Obligasjonseierne sitter på en av de større nøkkelene.
Med dagen lave kurser på disse obligasjonene kunne teroretisk selskapet kjøpe tilbake egen gjeld for la oss si 15-20% av pålydende.
Ca 1 milliard for all utestående obligasjonsgjeld. Da var og rentene borte.
Dersom disse norske vennene med annen hjelp deltok kunne man med letthet få kontroll på denne delen.
Deretter kunne man konvertere oppkjøpt gjeld som nå var på « venners» hånd og disse vill så være hovedaksjonærer i nas uten veien om aksjeemisjon.
Statspengene ville komme og sammen kunne man nå meisle ut ny strategi for selskapet.
Redigert 08.04.2020 kl 07:50 Du må logge inn for å svare
Nanoq
08.04.2020 kl 07:52 2328

Den borgerlige norske regjeringa kommer snart til å redde Norwegian. Her blir det - uten tvil - delvis nasjonalisering, Norge kan ikke unnvære dette flyselskapet, og Norwegian kan ikke klare seg uten mange milliarder med nye norske skatteborger-kroner.

Morsomt at dette skjer mens de borgerlige sitter i regjering...sosialisme er noen ganger ikke til å komme utenom.

Epona
08.04.2020 kl 08:14 2215

Som vanlig enig i dine betraktninger. Vi fikk melding fra selskapet i går over godtgjørelse for bestilte men kansellerte flygninger, og fikk tilbud om +20% cashpoints med bruk innen 12 mnd, eller full refusjon. Det er tydelig at Norwegian gjør alt de kan for å tilfredsstille kravene som settes fra myndighetene. At Sverige og Danmark støtter SAS og ikke NAS, synes jeg forøvrig virker merkverdig.

Jeg blir uansett med "to The bitter end".
Strategi
08.04.2020 kl 08:31 2123

Bra betrakninger med litt ulike løsninger på denne tråden.
Utsettelse av årsregnskap fra Norwegian kan ha naturlige grunner i forhold til corona, det kan også være strategisk positivt og negativt.

Det kjøres strategi nå, uten nå blande dette med mitt nick forøvrig.
Jeg sitter til skifteretten tar meg, klarer ikke å se at dette flotte selskapet går under.
Selskapet sitter også med store assets og det er jo ikke bare i hardware.
EliotS
08.04.2020 kl 08:34 2091

Strategi og Epona - Det er ikke min plan at selge alle NAS aktier men jeg vil reducere min eksponering. Jeg vil også stå parat til at gå ind igen, hvis der kommer litt mere klarhet over situationen. Men der er også behov for at vide hvordan sommeren bliver.

Redigert 08.04.2020 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
Kantarell
08.04.2020 kl 08:36 2075

Kort børsdag i dag. Forventer kun en "Ja" fra obligasjonseiere..
Epona
08.04.2020 kl 08:47 1975

Da er det bare å si lykke til og se hva dagen i dag kan bringe av glede og sorger. Forventer et "ja" fra obligasjonseierne, som er et konglomerat av investorer fra hele verden. Spørsmålet henger kanskje litt på hvorvidt NAS har fått kontakt med nok av dem til å kunne få en ja-overvekt. Det er bare å stålsette seg.
EliotS
08.04.2020 kl 10:09 1704

Ja - Stenshagen siger i DN artiklen "Norwegian-ledelsen jobber på overtid med å redde selskapet -aksjonærene Stenshagen og Stensrud ber om dugnad" følgende:

"Stenshagen holder muligheten åpen for å bidra med frisk kapital hvis det er nødvendig for at selskapet overlever.

– Det må vi vurdere når vi vet mer om de fremtidige planene, sier han.

Norwegian har utestående hos flyfabrikken Boeing og motorleverandøren Rolls-Royce etter tekniske problemer.

– Vi er veldig spente på å høre om utfallet av diskusjoner med Boeing og Rolls-Royce om kompensasjon og garantiordninger. Det kan jo redde egenkapitalkravet."
Redigert 08.04.2020 kl 10:11 Du må logge inn for å svare
Den nye
08.04.2020 kl 10:30 1624

Da jeg jobbet innen regnskap, så var det forbud for å ta ferie i tiden årsregnskap klargjøres og overtid var forventet.

Det blir mye stress, lange møter for å få alt på plass i tide.


Nå?

Hjemmekontor og MASSE endringer i regler (flysete avgifter, feks), det er umenneskelig og jeg ser hvorfor det blir forsinket
Bippe
08.04.2020 kl 13:38 1416

Norwegian har pantsatt «alt»
Tilsynelatende solide pant i fly, en hangar og landingstillatelser har rast i verdi. Det gir Norwegian gode kort overfor kreditorene
https://www.borsen.no/nyheter/norwegian-har-pantsatt-alt/72341732
Gork
08.04.2020 kl 14:48 1248

Godt poeng Bippe, hadde det vært et selskap som hadde problemer ville kreditorene slått til hardt. Nå er hele bransjen i problemer, samt 1 hel generasjon fly (Max). De selskapene som har finansiert dette kan antagelig ikke gjøre så mye annet enn å vente det ut. Hva skal kreditorene med 1000 fly, når ingen flyr?? Og spesielt om flertallet av dem er av typen MAX, som ikke kan fly. Kreditorene kommer nok selskapet imøte, bedre med noe, istedenfor ingenting.

NAS har Geir Karlsen, han imponerte kraftig da han styrte skuta, har stor tro på at han drar dette iland.

Hadde NAS aksjer tidligere, men vil avvente inngang til utsiktene / rammevilkårene ser bedre ut.

Lykke til.