๐๐ข๐ฅ๐ฅ๐ข๐๐ซ๐๐ฉ๐๐ค๐ค๐ ๐ญ๐ข๐ฅ ๐๐จ๐ซ๐๐ญ๐๐ค
๐๐ข๐ฅ๐ฅ๐ข๐๐ซ๐๐ฉ๐๐ค๐ค๐ ๐ญ๐ข๐ฅ ๐๐จ๐ซ๐๐ญ๐๐ค: ๐๐๐ญ ๐๐ซ ๐ข๐ค๐ค๐ ๐๐ญ๐จ๐ซ๐ญ๐ข๐ง๐ ๐๐ญ ๐ฌ๐จ๐ฆ ๐ฌ๐ค๐๐ฅ ยซ๐ ๐จ๐๐ค๐ฃ๐๐ง๐ง๐ ๐จ๐ซ๐๐ง๐ข๐ง๐ ๐๐งยป, ๐ฆ๐๐ง ๐๐๐
Nordlys 6. april 2020 har en kommentar til regjeringes ยซkontantstรธtteยป til foretak og konsern. Nordlys skriver at ยซpakken er blitt godt mottatt i nรฆringslivet โฆ dette er en hastesak. Det gjรธr at Stortinget som skal godkjenne ordningen, ogsรฅ har det traveltยป.
Dette er feil. Det virker som om Nordlys har glemt EรS-avtalen. Det er forbudt med statsstรธtte, med mindre Norge holder seg innen rammen av EU-kommisjonens retningslinjer for statlige subsidier til foretak som har fรฅtt รธkonomiske vanskeligheter pga. COVID-19. (COMMUNICATION FROM THE COMMISSION, Temporary Framework for State aid measures to support the economy in the current COVID-19 outbreak (Brussels, 19.3.2020 C(2020) 1863 final)). Ordningen gjelder for det indre marked โ som Norge er medlem av og den kommer derfor ogsรฅ til anvendelse her i landet.
Et krav som stilles er at kun bedrifter som har kommet i vanskligheter som fรธlge av COVID-19 har muligheter for รฅ komme i betraktning for ยซstรธtteordningeneยป, se Commisjonen pkt 22:
ยซa) the aid does not exceed EUR 800 000 per undertaking in the form of direct grants, repayable advances, tax or payments advantages; all figures used must be gross, that is, before any deduction of tax or other chargeยป โฆ
c) ยซthe aid may be granted to undertakings that were not in difficulty โฆ on 31 December 2019; it may be granted to undertakings that are not in difficulty and/or to undertakings that were not in difficulty on 31 December 2019, but that faced difficulties or entered in difficulty thereafter as a result of the COVID-19 outbreak;ยป (p.5).
Alle som leser dette vil se at det er store sprik mellom den ordning regjeringen foreslรฅr og EU-ordningen โ bl.a. belรธpet pรฅ 30 mill kr. pr. foretak pr. mnd, mens EU-ordningen er ca. 8 mill kr totalt pr foretak, totalt.
Det fรธlger videre av EU-kommisjonens rammeverk at medlemsstatene i fรธrste hรฅnd kan utarbeide utkast til kompensasjonsordninger, men at dette utkast sรฅ skal sendes for endelig godkjenning tii โ ikke parlamentene i medlemslandene slik Nordlys vil ha det til- men til Kommisjonen โ og for Norge i ESA, som skal kontrollere at Norge fรธlge EUs forordninger eller direktiver for det indre marked โ herunder rettspraksis): ยซSuch aid must be notified by Member States and the Commission will assess it under Article 107(2)(b) TFEUยป (p.1). Dette er for รธvrig regjeringen klar over: ยซยซForslaget legges frem for Stortinget fredag 3. april. Deretter mรฅ det behandles i Stortinget og godkjennes av ESA.ยป se https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/foretak-med-minst-30โomsetningsfall-kan-fa-kompensasjon/id2696396/
Dvs. alle medlemssland i EU/EรS skal โ for ikke รฅ forkludre de like konkurransevilkรฅr โsรธrge for รฅ en koordinert innsats mot รธkonomiske skadevirkninger som er resultat av COVID-19:
ยซThe need for close European coordination of national aid measures. Likewise, EU State aid control ensures that the EU Internal Market is not fragmented and that the level playing field stays intact. The integrity of the Internal Market will also lead to a faster recovery. It also avoids harmful subsidy races, where Member States with deeper pockets can outspend neighbours to the detriment of cohesion within the Unionยป (p.2).
๐๐ฏ ๐๐๐ญ๐ญ๐ ๐ญ๐ซ๐๐ค๐ค๐๐ซ ๐ฃ๐๐ ๐ฌ๐ฬ ๐รธ๐ฅ๐ ๐๐ง๐๐ ๐ฌ๐ฅ๐ฎ๐ญ๐ง๐ข๐ง๐ ๐๐ซ: ๐๐๐ ๐ฃ๐๐ซ๐ข๐ง๐ ๐๐ฅ๐ฅ๐๐ซ ๐๐ญ๐จ๐ซ๐ญ๐ข๐ง๐ ๐๐ซ ๐ฌ๐ฉ๐ข๐ฅ๐ญ ๐ก๐๐ฅ๐ญ ๐ฎ๐ญ๐จ๐ฏ๐๐ซ ๐ฌ๐ข๐๐๐ฅ๐ข๐ง๐ฃ๐๐ง ๐จ๐ ๐ค๐๐ง ๐ฏ๐๐ซ๐ค๐๐ง ๐๐๐ฌ๐ญ๐๐ฆ๐ฆ๐ ๐จ๐ฆ ๐๐ฅ๐ฅ๐๐ซ ๐ก๐ฏ๐จ๐ซ๐๐๐ง ๐๐๐ญ ๐ง๐จ๐ซ๐ฌ๐ค๐ ๐จ๐ฅ๐ฃ๐๐๐จ๐ง๐๐๐ญ ๐ฌ๐ค๐๐ฅ ๐๐๐ง๐ฒ๐ญ๐ญ๐๐ฌ ๐ข ๐๐จ๐ซ๐ ๐. ๐๐๐ญ ๐๐ซ ๐๐๐ญ ๐๐-๐ค๐จ๐ฆ๐ฆ๐ข๐ฌ๐ฃ๐จ๐ง๐๐ง ๐ฏ๐ข๐ ๐๐๐ ๐ฌ๐จ๐ฆ ๐ฌ๐ค๐๐ฅ. ๐๐ข ๐ค๐๐ง ๐ข๐ค๐ค๐ ๐๐จ๐ซ๐๐๐ฅ๐ ๐ฉ๐๐ง๐ ๐๐ซ ๐ญ๐ข๐ฅ ๐ค๐ฎ๐ง ๐ง๐จ๐ซ๐ฌ๐ค๐ ๐ฌ๐ญ๐๐ญ๐ฌ๐๐จ๐ซ๐ ๐๐ซ๐ ๐๐ฅ๐ฅ๐๐ซ ๐๐จ๐ซ๐๐ญ๐๐ค, ๐จ๐ ๐ฌ๐ฬ ๐.๐๐ค๐ฌ. ๐๐ ๐๐ % ๐๐ฏ ๐๐ข๐ง๐๐ง๐ฌ๐งรฆ๐ซ๐ข๐ง๐ ๐๐ง ๐ฌ๐จ๐ฆ ๐๐ข๐๐ฌ ๐๐ฏ ๐ฎ๐ญ๐๐ง๐ฅ๐๐ง๐๐ฌ๐ค๐ ๐๐ค๐ญรธ๐ซ๐๐ซ ๐ก๐๐ซ ๐ค๐ซ๐๐ฏ ๐ฉ๐ฬ ๐ฅ๐ข๐ค๐๐๐๐ก๐๐ง๐๐ฅ๐ข๐ง๐ ๐ฆ๐๐ ๐ง๐จ๐ซ๐ฌ๐ค๐ ๐๐ค๐ญรธ๐ซ๐๐ซ.
๐๐ฏ๐จ๐ซ๐๐๐ง ๐ฃ๐ ๐ญ๐ข๐ฅ ๐๐/๐ร๐-๐ฉ๐๐ซ๐ญ๐ข๐๐ง๐ ๐ค๐๐ง ๐๐ข๐ง๐ง๐ ๐ฉ๐ฬ ๐ฬ ๐ฌ๐ฏ๐ข๐ง๐๐๐ข๐ง๐๐ ๐๐จ๐ซ๐ ๐ ๐ญ๐ข๐ฅ ๐๐-๐ค๐จ๐ฆ๐ฆ๐ข๐ฌ๐ฃ๐จ๐ง๐ง๐๐ง๐ฌ ๐ซ๐๐ ๐ฎ๐ฅ๐๐ซ๐ข๐ง๐ ๐๐ซ ๐๐ซ ๐๐ญ ๐ฆ๐ฒ๐ฌ๐ญ๐๐ซ๐ข๐ฎ๐ฆ. ๐๐ฏ๐จ๐ซ๐๐จ๐ซ ๐ฏ๐ข๐ฅ ๐ซ๐๐ ๐ฃ๐๐ซ๐ข๐ง๐ ๐๐ง ยซ๐ฏ๐ฬ๐ซยป ๐๐ญ ๐๐ซ๐ฎ๐ฌ๐ฌ๐๐ฅ ๐ฌ๐ค๐๐ฅ ๐ฌ๐ญ๐ฒ๐ซ๐ ๐๐จ๐ซ๐ ๐ ๐ข ๐๐ง ๐ค๐ซ๐ข๐ฌ๐๐ญ๐ข๐?
Peter รrebech
PROFESSOR I RETTSVITENSKAP / UIT
https://nordnorskdebatt.no/article/milliardpakke-foretak-ikke
Nordlys 6. april 2020 har en kommentar til regjeringes ยซkontantstรธtteยป til foretak og konsern. Nordlys skriver at ยซpakken er blitt godt mottatt i nรฆringslivet โฆ dette er en hastesak. Det gjรธr at Stortinget som skal godkjenne ordningen, ogsรฅ har det traveltยป.
Dette er feil. Det virker som om Nordlys har glemt EรS-avtalen. Det er forbudt med statsstรธtte, med mindre Norge holder seg innen rammen av EU-kommisjonens retningslinjer for statlige subsidier til foretak som har fรฅtt รธkonomiske vanskeligheter pga. COVID-19. (COMMUNICATION FROM THE COMMISSION, Temporary Framework for State aid measures to support the economy in the current COVID-19 outbreak (Brussels, 19.3.2020 C(2020) 1863 final)). Ordningen gjelder for det indre marked โ som Norge er medlem av og den kommer derfor ogsรฅ til anvendelse her i landet.
Et krav som stilles er at kun bedrifter som har kommet i vanskligheter som fรธlge av COVID-19 har muligheter for รฅ komme i betraktning for ยซstรธtteordningeneยป, se Commisjonen pkt 22:
ยซa) the aid does not exceed EUR 800 000 per undertaking in the form of direct grants, repayable advances, tax or payments advantages; all figures used must be gross, that is, before any deduction of tax or other chargeยป โฆ
c) ยซthe aid may be granted to undertakings that were not in difficulty โฆ on 31 December 2019; it may be granted to undertakings that are not in difficulty and/or to undertakings that were not in difficulty on 31 December 2019, but that faced difficulties or entered in difficulty thereafter as a result of the COVID-19 outbreak;ยป (p.5).
Alle som leser dette vil se at det er store sprik mellom den ordning regjeringen foreslรฅr og EU-ordningen โ bl.a. belรธpet pรฅ 30 mill kr. pr. foretak pr. mnd, mens EU-ordningen er ca. 8 mill kr totalt pr foretak, totalt.
Det fรธlger videre av EU-kommisjonens rammeverk at medlemsstatene i fรธrste hรฅnd kan utarbeide utkast til kompensasjonsordninger, men at dette utkast sรฅ skal sendes for endelig godkjenning tii โ ikke parlamentene i medlemslandene slik Nordlys vil ha det til- men til Kommisjonen โ og for Norge i ESA, som skal kontrollere at Norge fรธlge EUs forordninger eller direktiver for det indre marked โ herunder rettspraksis): ยซSuch aid must be notified by Member States and the Commission will assess it under Article 107(2)(b) TFEUยป (p.1). Dette er for รธvrig regjeringen klar over: ยซยซForslaget legges frem for Stortinget fredag 3. april. Deretter mรฅ det behandles i Stortinget og godkjennes av ESA.ยป se https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/foretak-med-minst-30โomsetningsfall-kan-fa-kompensasjon/id2696396/
Dvs. alle medlemssland i EU/EรS skal โ for ikke รฅ forkludre de like konkurransevilkรฅr โsรธrge for รฅ en koordinert innsats mot รธkonomiske skadevirkninger som er resultat av COVID-19:
ยซThe need for close European coordination of national aid measures. Likewise, EU State aid control ensures that the EU Internal Market is not fragmented and that the level playing field stays intact. The integrity of the Internal Market will also lead to a faster recovery. It also avoids harmful subsidy races, where Member States with deeper pockets can outspend neighbours to the detriment of cohesion within the Unionยป (p.2).
๐๐ฏ ๐๐๐ญ๐ญ๐ ๐ญ๐ซ๐๐ค๐ค๐๐ซ ๐ฃ๐๐ ๐ฌ๐ฬ ๐รธ๐ฅ๐ ๐๐ง๐๐ ๐ฌ๐ฅ๐ฎ๐ญ๐ง๐ข๐ง๐ ๐๐ซ: ๐๐๐ ๐ฃ๐๐ซ๐ข๐ง๐ ๐๐ฅ๐ฅ๐๐ซ ๐๐ญ๐จ๐ซ๐ญ๐ข๐ง๐ ๐๐ซ ๐ฌ๐ฉ๐ข๐ฅ๐ญ ๐ก๐๐ฅ๐ญ ๐ฎ๐ญ๐จ๐ฏ๐๐ซ ๐ฌ๐ข๐๐๐ฅ๐ข๐ง๐ฃ๐๐ง ๐จ๐ ๐ค๐๐ง ๐ฏ๐๐ซ๐ค๐๐ง ๐๐๐ฌ๐ญ๐๐ฆ๐ฆ๐ ๐จ๐ฆ ๐๐ฅ๐ฅ๐๐ซ ๐ก๐ฏ๐จ๐ซ๐๐๐ง ๐๐๐ญ ๐ง๐จ๐ซ๐ฌ๐ค๐ ๐จ๐ฅ๐ฃ๐๐๐จ๐ง๐๐๐ญ ๐ฌ๐ค๐๐ฅ ๐๐๐ง๐ฒ๐ญ๐ญ๐๐ฌ ๐ข ๐๐จ๐ซ๐ ๐. ๐๐๐ญ ๐๐ซ ๐๐๐ญ ๐๐-๐ค๐จ๐ฆ๐ฆ๐ข๐ฌ๐ฃ๐จ๐ง๐๐ง ๐ฏ๐ข๐ ๐๐๐ ๐ฌ๐จ๐ฆ ๐ฌ๐ค๐๐ฅ. ๐๐ข ๐ค๐๐ง ๐ข๐ค๐ค๐ ๐๐จ๐ซ๐๐๐ฅ๐ ๐ฉ๐๐ง๐ ๐๐ซ ๐ญ๐ข๐ฅ ๐ค๐ฎ๐ง ๐ง๐จ๐ซ๐ฌ๐ค๐ ๐ฌ๐ญ๐๐ญ๐ฌ๐๐จ๐ซ๐ ๐๐ซ๐ ๐๐ฅ๐ฅ๐๐ซ ๐๐จ๐ซ๐๐ญ๐๐ค, ๐จ๐ ๐ฌ๐ฬ ๐.๐๐ค๐ฌ. ๐๐ ๐๐ % ๐๐ฏ ๐๐ข๐ง๐๐ง๐ฌ๐งรฆ๐ซ๐ข๐ง๐ ๐๐ง ๐ฌ๐จ๐ฆ ๐๐ข๐๐ฌ ๐๐ฏ ๐ฎ๐ญ๐๐ง๐ฅ๐๐ง๐๐ฌ๐ค๐ ๐๐ค๐ญรธ๐ซ๐๐ซ ๐ก๐๐ซ ๐ค๐ซ๐๐ฏ ๐ฉ๐ฬ ๐ฅ๐ข๐ค๐๐๐๐ก๐๐ง๐๐ฅ๐ข๐ง๐ ๐ฆ๐๐ ๐ง๐จ๐ซ๐ฌ๐ค๐ ๐๐ค๐ญรธ๐ซ๐๐ซ.
๐๐ฏ๐จ๐ซ๐๐๐ง ๐ฃ๐ ๐ญ๐ข๐ฅ ๐๐/๐ร๐-๐ฉ๐๐ซ๐ญ๐ข๐๐ง๐ ๐ค๐๐ง ๐๐ข๐ง๐ง๐ ๐ฉ๐ฬ ๐ฬ ๐ฌ๐ฏ๐ข๐ง๐๐๐ข๐ง๐๐ ๐๐จ๐ซ๐ ๐ ๐ญ๐ข๐ฅ ๐๐-๐ค๐จ๐ฆ๐ฆ๐ข๐ฌ๐ฃ๐จ๐ง๐ง๐๐ง๐ฌ ๐ซ๐๐ ๐ฎ๐ฅ๐๐ซ๐ข๐ง๐ ๐๐ซ ๐๐ซ ๐๐ญ ๐ฆ๐ฒ๐ฌ๐ญ๐๐ซ๐ข๐ฎ๐ฆ. ๐๐ฏ๐จ๐ซ๐๐จ๐ซ ๐ฏ๐ข๐ฅ ๐ซ๐๐ ๐ฃ๐๐ซ๐ข๐ง๐ ๐๐ง ยซ๐ฏ๐ฬ๐ซยป ๐๐ญ ๐๐ซ๐ฎ๐ฌ๐ฌ๐๐ฅ ๐ฌ๐ค๐๐ฅ ๐ฌ๐ญ๐ฒ๐ซ๐ ๐๐จ๐ซ๐ ๐ ๐ข ๐๐ง ๐ค๐ซ๐ข๐ฌ๐๐ญ๐ข๐?
Peter รrebech
PROFESSOR I RETTSVITENSKAP / UIT
https://nordnorskdebatt.no/article/milliardpakke-foretak-ikke
Historien har vist at internasjonale forbund ikke kollapser i spektakulรฆre hendelser, de svinner hen og blir irrelevante nรฅr medlemsland av ulike grunner slutter รฅ bry seg om hva forbundene sier. Denne krisen har potensialet til det. Tror du Tyskland eller Frankrike bryr seg om hva kommisjonen sier om hvordan de kan eller ikke kan redde egen รธkonomi? Tipper EU Kommisjonen er fullstendig klar over det, og vil godkjenne alt av krisepakker uansett for ikke รฅ tape ansikt.
Redigert 08.04.2020 kl 07:23
Du mรฅ logge inn for รฅ svare
Alle som har levd en stund vet at det finnes flust med rรฆvhol rundt i systemet. Paragrafryttere og bokstavtreller, pedanter.
Dersom det er รฅpning for at noen av disse KAN finne pรฅ noe jรฆvelskap sรฅ kan en vรฆre sikker pรฅ at de vil prรธve seg.
De er skrudd sammen noenlunde likt som statlige ansatte torturister og fangevoktere en ennรฅ kan finne i ShitHole-countries.
Dersom det er รฅpning for at noen av disse KAN finne pรฅ noe jรฆvelskap sรฅ kan en vรฆre sikker pรฅ at de vil prรธve seg.
De er skrudd sammen noenlunde likt som statlige ansatte torturister og fangevoktere en ennรฅ kan finne i ShitHole-countries.