Riktig av Nordnet å offentliggjøre hva kundene handler hver mnd?

cybear
NORDNE 08.04.2020 kl 13:21 1314

Som overskriften indikerer lurer jeg på hvorvidt det er etisk forsvarlig av Nordnet å offentliggjøre hva deres kunder handler hver måned? For min del er det en av grunnene til at jeg ikke bruker plattformen og heller ikke har vurdert det. Med all respekt for de av dere som bruker Nordnet så er det en kjensgjerning at det stort sett er småsparere og amatører som bruker plattformen, noe profesjonelle aktører også er meget oppmerksomme på. Så når Nordnets "investeringsøkonom" måned etter måned røper hva amatørene og småsparerene har kjøpt er det som om de kaster ben til proffene, slik at de kan posisjonere seg på motsatt side for å riste ut amatørene. Er dere som er Nordnet-kunder virkelig komfortable med en slik praksis?
Mr DT
08.04.2020 kl 14:13 1240

WTF - smartass
cybear
11.04.2020 kl 19:07 1088

Mads Johanessen rir igjen, og melder i dagens nettutgave av DN at rundt 10.000 småsparere i Nordnet er NAS-aksjonærer. Samtidig melder han at han forventer at mange skal selge etter påske. For en utenforstående virker det pussig at en man skulle tro jobber for kundenes interesser heller velger å varsle ventede store salg over påske. - I og med pakken nå er kjent, blir det fort til at mange vil kvitte seg med Norwegian-aksjer, sier han (til DN).

Normalt skulle man tro en slik negativ uttalelse og oppmerksomhet for aksjonærene kan lede til ekstra forventninger om kursfall på tirsdag, og i direkte strid med de 10.000 kundenes interesse. Men Johannesen har tidligere meldt at han er glad i PR, og det er kanskje greit å være illojal om han skaper blest om selskapet Nordnet? Til sammenligning kan du spørre deg hvor ofte f.eks. Arctic og Pareto melder hva deres kunder har kjøpt mye av den siste måneden.

Videre står det i artikkelen at "Nordnet ser på muligheten for å samle kundene som en investorgruppe og beskytte deres verdier, ved å stemme nei til et forslag om massiv konvertering av gjeld til egenkapital." Inntrykket mitt fra forumet her er at det er mange forskjellige holdninger til akkurat det, men sånn blir det vel når kundene anses som en enhetlig masse, ikke ulikt kveg.

https://www.dn.no/luftfart/norwegian/nordnet/mads-johannesen/nettmegler-venter-at-smasparere-flykter-fra-folkeaksjen-norwegian-etter-paske/2-1-790816
Redigert 11.04.2020 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
bj111
11.04.2020 kl 19:45 1018

Jeg syntes det noe veldig merkelig med denne praksisen til Nordnet og er en grunn til at jeg holder meg unna den plattformen. Å gå ut å si at det kommer et kursras på Tirsdag når masse små aksjonærer i Nordnet skal få panikk å selge syntes jeg ikke noe om. Det er ikke i kundene til Nordnet sin interesse. Å stemme for en NAS konkurs kan man vel og finne ganske underlig, men det gambles vel på at staten ikke lar NAS gå konkurs. Det er en livsfarlig gambling der man glemmer at det er skattepengene til oss alle som staten må gå inn med for å redde et konkursbo fordi aksjonærene ikke godtok redningsplanen skissert av selskapet. Stortinget er klar på at de ikke skal redde aksjonærer men arbeidsplasser i selskaper med god balanse før krisen. Det gjelder ikke NAS.

Så her gjør Nordnet to ting, oppfordrer sine kunder å slå sine aksjer til null og forteller alle shortere om det beste tidspunkt å close sin short posisjon. Alle som har vært med en stund vet at kursen trolig bunner 1 til 2 timer etter åpning når det er panikk blant Nordnet sine kunder.
Jensenpirken
11.04.2020 kl 20:13 966

Nettmeglerne tjener vel mye på kurtasjer når disse typiske traydingsaksjene omsettes ofte. Så når han skaper frykt ved å si dette så vil mange selge seg ut og Nordnet øke sine inntekter. Mulig jeg er helt på bærtur?

Har merka dette også hos fondsforhandlerne, men da motsatt. De har ofte ikke lenger kjøp og salgs kostnader, kunnforvaltningsavgifter. Så da oppmoder de alltid om å «sitte stille i båten» som de alltid skriver i sine fondsrapporter.