Mega utvanning gjennom konvertering - Kursmål 0-NULL ...


20.04 2020

NAS Datterselskap KONKURS

Totalt påvirker konkursene 1.571 piloter og 3.134 kabinansatte i Sverige, Danmark, Finland, Spania, Storbritannia og USA

https://aksjelive.e24.no/article/Xg7mrB


16.04 2020

Norwegian og OSM får ikke betalt britiske ansatte i april
1.400 piloter og kabinansatte i Storbritannia har blitt varslet om at hverken Norwegian eller bemanningsbyrået OSM har midler til å betale lønnen deres for april.

https://e24.no/boers-og-finans/i/zGJ1x1/norwegian-og-osm-faar-ikke-betalt-britiske-ansatte-i-april


London-analytikere dumper Norwegian-aksjen
Bernstein setter kursmålet på Norwegian til null. HSBC sier det er høyst usikkert om leasingselskaper vil bytte gjeld mot aksjer i flyselskapet.

https://www.dn.no/luftfart/norwegian/bernstein/hsbc/london-analytikere-dumper-norwegian-aksjen/2-1-791343


Tviler på at det er noe igjen til aksjonærene
Norwegian-aksjen skal videre ned, kanskje til null – selv om långivere og flyeiere er med på kriseplanen, tror analytikerne. Tirsdag stupte aksjen på Oslo Børs.

https://www.dn.no/luftfart/norwegian/hsbc/bernstein/tviler-pa-at-det-er-noe-igjen-til-aksjonarene/2-1-791479

----------------------------------


Nordea Markets nedgraderer Norwegian Air Shuttle – kursmål: 1 krone

https://finansavisen.no/nyheter/aksjeanalyse/2020/04/14/7517242/nordea-markets-nedgraderer-norwegian-air-shuttle-kursmal-1-krone

-------------------------------

* Ikke overraskende så har selskapet ikke greid å finne andre løsninger - hverken salg av fly, Boeing erstatning eller kansellering av fly for å dekke opp milliard gapet for manglende EK som staten krevde for å kvalifisere til de 2 gjenstående utbetalinger av redningspakken (1,2m + 1,5m)

Dermed må selskapet gå veien om obligasjonseierne/leasingselskapene for å konvertere til milliarder av nye aksjer i en kombinasjon med kriseemisjon noe som igjen betyr en megautvanning av eksisterende aksjonærer ...

Proposal to raise new equity/Forslag om å skaffe ny egenkapital

For å gjøre alle tre trancher tilgjengelig, foreslår styret at:
(a) en privat plassering mot kontant vederlag gjennomføres;
(b) alle eller deler av obligasjonene blir konvertert til aksjer i selskapet;
(c) hele eller deler av leieavgiften til konsernet blir konvertert til aksjer i selskapet; og
(d) styret gis bred fullmakt til å utstede aksjer og konvertible lån.

https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=500791&attachmentId=196200&obsvc.item=1


LES - Norwegian aims to strengthen its balance sheet by converting debt to equity to meet the requirements of the Norwegian state guarantee program

https://newsweb.oslobors.no/message/500791


LES - Total utvanning

Dersom Norwegian oppnår det selskapet ønsker, antyder et regnestykke utført av KWC på oppdrag fra styret at dagens aksjonærer kan ende opp med en samlet eierandel på under 0,04 prosent.

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/04/08/7516585/norwegian-lanserer-redningsplan


* Og om ikke det skulle være nok så vil det med største sannsynlighet tvinge seg frem en kriseemisjon i etterkant av konvertering og redningspakke for det er ikke å forvente at når krisen er over så vil alt være som før - mao, ting vil ta tid før man får fylt flyene på et nivå som før krisen og for å komme seg gjennom en slik periode så trengs det ytterligere kapital og da skal man ikke se bort i fra at Sissener's kursmål vil komme til syne ...


LES - Jan Petter Sissener: – Norwegian-emisjon på 1 krone

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/03/06/7504506/jan-petter-sissener-norwegian-emisjon-pa-1-krone
Redigert 21.01.2021 kl 05:54 Du må logge inn for å svare
HP17
08.04.2020 kl 15:28 9921

Hvor langt ned skal nas nå?
Redigert 20.01.2021 kl 19:54 Du må logge inn for å svare

mellom 1 og 2 kroner
Redigert 20.01.2021 kl 19:54 Du må logge inn for å svare

Ikke godt å si, men det syltynne gulvet på 7 vil i alle fall være historie ...

Sissener har jo snakket om krona - skal ikke se bort i fra at han får rett ...
Redigert 20.01.2021 kl 19:54 Du må logge inn for å svare
Mollen
08.04.2020 kl 15:32 9599

NanoVekter skrev mellom 1 og 2 kroner
Oi ! Dette betyr i praksis en utnulling av dagens aksjonærer. Ja, ja bra at Kjos og Kise kom seg ut i alle fall. De andre aksjonærene får selge til 50 øre over påske...
Redigert 20.01.2021 kl 19:54 Du må logge inn for å svare

En lei beskjed å gå inn i påsken med for NAS aksjonærer. Men det var jo varslet. Ellers så har jo hovedbudskapet her vært at myggaksjonærene her er eiere for det beste for selskapet og Norge. Vi får si takk til dere, da. God påske!
Redigert 20.01.2021 kl 19:54 Du må logge inn for å svare
08.04.2020 kl 15:35 9358

Blir kvitt mye gjeld....
Redigert 20.01.2021 kl 19:54 Du må logge inn for å svare
cybear
08.04.2020 kl 15:37 9276

Lukter litt av opplegget Seadrill leverte da mye av gjelden ble konvertert. Gikk ikke så bra for aksjonærene, gitt.
Redigert 20.01.2021 kl 19:54 Du må logge inn for å svare

skerptiker skrev kurs 10?
Nei, det blir nok over 10.... øre.
Redigert 20.01.2021 kl 19:54 Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
08.04.2020 kl 15:42 9124

Norwegian lanserer redningsplan.

Altså....vi er IKKE konkurs....som de negative spådde.

Og det er klart har man sittet fra 250,- og ned så blir det lite igjen. Men er man kommet inn på disse nivåer og har "war chesten" klar så blir det opptur :)
Redigert 20.01.2021 kl 19:54 Du må logge inn for å svare
08.04.2020 kl 15:42 9096

Lang Påske for synsere, og lang Påske for eiere.

Redigert 20.01.2021 kl 19:54 Du må logge inn for å svare
Herman*
08.04.2020 kl 15:42 9051

Her må vi holde tunga rett i munnen! De har ikke offentliggjort en avtale med Boeing, noe som på ingen måte betyr at denne ikke er innen rekkevidde. Denne avtalen vil brukes som agn for å få konverteringskursen satt så høyt som mulig. Videre, er det ikke sagt noe om hvor mye gjeld de skal konvertere. Med 3 milliarder fra regjeringen, ca 3 milliarder fra Boeing, Og ca 1 milliard fra JV, burde de kunne konvertere på 10-12 kroner. Jeg tipper de lanserer Boeing avtale tirsdag kl 0800.
Redigert 20.01.2021 kl 19:54 Du må logge inn for å svare
ziik
08.04.2020 kl 15:45 8972

Og du tror långiverene går med på 10 kr 😅 glad jeg kom meg ut på 12 kr med stort tap vel å merke 🎉
Redigert 20.01.2021 kl 19:54 Du må logge inn for å svare
cybear
08.04.2020 kl 15:46 8915

Det er sant, og som flittig bruker av bl.a. Oslo-Nice er jeg én av dem som i så fall gleder meg over om de kommer seg gjennom dette. Likevel tror jeg ikke dette er så mye å glede seg over for dagens aksjonærer..
Redigert 20.01.2021 kl 19:54 Du må logge inn for å svare

Velvel.
Kulerammene fungere er fremdeles.
Ek er null,da er også aksje null.
Veldig,veldig trist .
Norwegian var / er et strålende selskape.
Jeg gleder meg til å bli med på ferden videre.
Redigert 20.01.2021 kl 19:54 Du må logge inn for å svare
Epona
08.04.2020 kl 15:51 8764

For de som trengte og trenger cash kan det være en trist nyhet. For de som er med fra før og har tenkt å sitte long, kan ta livet med ro og la selskapet komme seg gjennom hengemyra for så å bygge seg stor og sterk.
God Påske.
Redigert 20.01.2021 kl 19:54 Du må logge inn for å svare

Det mest positive scenario til Herman over tilsier aksjekurs ca 50% av dagens sluttkurs. Gitt at Q4 er korrekt og kan benyttes som grunnlag for balansen 31.12.19. For øvrig godt å se at folk fortsatt er bull og er klare til å delta i påfølgende emisjon uten å kjenne betingelsene. Ingen greier å gå konkurs med så mye gratis penger rundt seg. Kan det bli aktuelt å konvertere Cash-Points til aksjer også? Cash-Points må jo regnes som en forpliktelse og benyttes for alt det er verdt mot folk som har fått turen sin kansellert.
Redigert 20.01.2021 kl 19:54 Du må logge inn for å svare
cybear
08.04.2020 kl 15:55 8670

Vurderer også å ta et lodd om prisen blir riktig. Egentlig litt synd at denne nyheten ikke kom igår da man kunne tradet litt på de ville svingningene som ville oppstått, mens nå får markedet dessverre hele påsken til å fordøye dette.
Redigert 20.01.2021 kl 19:54 Du må logge inn for å svare

Ny bunn/ støtte settes over påske, blir overrasket om dette blir over 7..
Redigert 20.01.2021 kl 19:54 Du må logge inn for å svare
Potet
08.04.2020 kl 16:04 8453

Tar gjerne 3000 aksjer for mine 3000 cashpints jeg.
Redigert 20.01.2021 kl 19:54 Du må logge inn for å svare

Vel, selskapet har snakket varmt om den og har brukt den for alt den er verdt - spesielt før siste emisjon og fortsatt er den ikke på plass. Hadde den vært innen rekkevidde så hadde vel ikke selskapet først kjørt en tsunami med billig aksjer som gir en mega utvanning for så og annonsere erstatningen ...

Mao, erstatningen er alt annet enn rett rundt hjørnet - om i det hele tatt for om den hadde vært det så hadde selskapet tatt i mot det de kunne nå og det med takk og ikke minst så ville den ha vært nevnt nå som en del av pakken for å øke EK noe den ikke er - det er kun snakk om konvertering av gjeld til aksjer ...
Redigert 20.01.2021 kl 19:54 Du må logge inn for å svare

Deepshitter...men du tror selvsagt ikke på 3 selv...Skal vi tippe på 30 øre ?
Men som postet mange ganger...en aksje kan handle på totalt uvirkelige kurser til de nye er på vps,da slår tyngdekraften inn.
Algoritmer er rare,de er og dumme, de omprogrameres ikke ofte,og de har totalt kontroll over kursene i pennystocs.
Heldigvis har ingen mennesker kjøpt, så dumme mennesker finns heldigvis ikke.
Redigert 20.01.2021 kl 19:54 Du må logge inn for å svare
Den nye
08.04.2020 kl 16:12 8203

Så, hva skjer da med kursen hvis det blir en utvanning av aksjer nå, påfølget av 1.2+1.5 miljarder fra staten (fordi fase 2-3 blir unnagjort med dette) og så 3 miljarder fra Boeing?

Så, kraftig ned, kraftig opp, kraftig opp?
Redigert 20.01.2021 kl 19:54 Du må logge inn for å svare
Sann
08.04.2020 kl 16:17 8105

Du har vel misforstått en god del her. Om Nas hadde en erstatningsavtale klar med Boeing nå ville de selvfølgelig annonsert denne før et varsel om emisjon. Dette ville dratt opp kursen og deretter varsle om emisjon på en bedre kurs enn de nå vil få. Hva skulle poenget være med å varsle en erstatning etter at emikurs er fastsatt? En erstatning vil trolig komme en gang men dette hadde Nas ikke tid å vente på slik konkurs spøkelse nå herjer.
Redigert 20.01.2021 kl 19:54 Du må logge inn for å svare
natan
08.04.2020 kl 16:20 8041

det blir stor masakre etter påske.. tipper 10 øre per aksje og spleis.. ABG tidligere sagt at NAS egenkapital er tapt..
Redigert 20.01.2021 kl 19:54 Du må logge inn for å svare
Zaih
08.04.2020 kl 16:20 8020

Den vil selvfølgelig gå ned som er helt naturlig men til gjengjeld blir mye av gjelden fjernet og NAS står sterkere enn noen gang med naturlig økning i kursen når markedet er tilbake.
Redigert 20.01.2021 kl 19:54 Du må logge inn for å svare

Scenarioet til Herman er jo fullstendig vidløftig. Men selv med de betingelsene er vi ned ca 50%. Det blir mye galskaptrading her. Sannsynligvis for høyt. Det er særs vanlig, ja. Litt utrolig at en godkjent balanse pr 31.12.19 ikke foreligger når dette sparkes i gang. Vi må bruke Q4 og så beregne tapene i Q1, Q2 og videre og sette ned verdien på flyflåten etter beste skjønn. Sjøl kjøper jeg under slike omstendigheter. Som å bli lovet kjøp av en bukse man aldri har sett for kr 500,-.
Redigert 20.01.2021 kl 19:54 Du må logge inn for å svare

Konvertering av gjeld styrker egenkapitalen, men NAS trenger kontanter for å overleve.

3 milliarder fra Regjeringen holder ikke. Egenkapitalen må styrkes med minst 4,5 milliarder.

Det betyr konvertering og emisjon på mellom 1,00 og 2,50.

Redigert 20.01.2021 kl 19:54 Du må logge inn for å svare

Boeing hadde selvsagt ikke til hensikt å betale ut noe som helst...de kan og regne og så konkursen som måtte komme.
Men....dersom ledelsen lykkes,er situasjonen totalt endret.
Nas går videre,kravet er gyldig og må betales.
Men dette er antakelig en lang prossess.
Ledelsens har nok snakket med « noen».
Disse «noen» og de nye aksjonærene er nå fokus...tapt er tapt !
Dette kan gå , fordi denne dyktige ledelsen vil ikke gjennomføre noe som ikke har livets rett.
Heller ikke noen nye eiere i den ligaen som trengs nå går videre med noe urealistisk dødfødte greier.
Redigert 20.01.2021 kl 19:54 Du må logge inn for å svare

Ledelsen klarte også å få smette med at Norwegian skulle fortsette å tilby folk billige billetter. Modig å ta dette med i samme åndedrett som en annonserer konvertering og emisjon. Billige billetter som aksje eierne skal fortsette å sponse ?? Hvorfor ligger det ingen krav noe sted om at ledelsen skal bort?
Redigert 20.01.2021 kl 19:54 Du må logge inn for å svare
Strategi
08.04.2020 kl 16:30 7828

Ser på dette som en trussel og ikke en løsning.

Dette tar jeg med stor ro.

Løsning kommer.

Redigert 20.01.2021 kl 19:54 Du må logge inn for å svare
bravi
08.04.2020 kl 16:31 7798

rishoso, hva ser du for deg at emisjons-konverterings kursen kan bli (uten avtale med boeing på plass) ?
Hadde en liten post i Nas som jeg heldigvis lempet ut i går, dette er for risiko perverst for meg.
Redigert 20.01.2021 kl 19:54 Du må logge inn for å svare
Epona
08.04.2020 kl 16:31 7773

Tenker du har alle løsninger på plass, så meld din tjeneste!
Redigert 20.01.2021 kl 19:54 Du må logge inn for å svare

Om jeg leser riktig så det er ikke 100% bestemt hva de skal gjøre og mye avhenger av hva obligasjonseiere vil stemme:

"Forslagene innebærer at:

Deler av gjelden hos leasingselskaper, banker og andre kreditorer søkes konvertert til aksjer i Norwegian.
Bruk av andre finansielle instrumenter til å konvertere annen relevant gjeld til egenkapital eller andre egenkapitalinstrumenter.
Hele eller deler av obligasjonslånene konverteres til aksjer i Norwegian.
Gjennomføring av en etterfølgende rettet emisjon med mulig fortrinn til eksisterende aksjonærer."

Det ser ut at det er nesten uunngåelig at de ønsker å konvertere noe gjeld til aksjer. Hvor mye kan påvirke dagens kursen varierer av antall aksjer og verdsettelse av aksjekursen.

Den midlertidig god nyhet er at uansett scenario vil Nas overleve krisen.

Jokere: Mulige store eiere kan bidra med ekstra kapital, RR&Boeing erstatninger i form av likviditet, det norske staten bidra med ekstra midler, slag av fly, avslutte avtaler med Boeing & Airbus, force majeure på hedging, leasing, renter/avdrag....

Eventuelt kan man klage til Eu kommisjon om konkurranse loven hvor enkelte selskaper får MYE mer enn andre selskaper, samt, at alle flyselskaper har bli satt "knock out" av myndigheter pga.. "force majeure" .

To be continued...

Redigert 21.01.2021 kl 03:05 Du må logge inn for å svare
Strategi
08.04.2020 kl 16:43 7732

Les teksten....:...

Styret i Norwegian har onsdag innkalt til ekstraordinær generalforsamling (der flere tiltak vil bli foreslått) for at flyselskapet skal innfri vilkårene for den statlige garantiordningen som frigjør 3 milliarder kroner i finansiering.
__———————
I børsmeldingen som offentliggjøres onsdag ettermiddag, skriver selskapet at det vurderer å droppe transje 2, (om det ikke lykkes å komme til enighet med kreditorene. )

De foreslåtte tiltakene er nødvendige for å sikre de neste transjene i den norske regjeringens garantiprogram, som vil frigjøre 3 milliarder kroner. De er også nødvendige for selskapets fremtid», heter det i en uttalelse fra Norwegians konsernsjef Jacob Schram.
«Vi vil de neste ukene gå i dialog med obligasjonseierne, utleiere og andre kreditorer, med intensjon om å konvertere betydelig gjeld til aksjer», sier han videre.

Planen skal godkjennes på en ekstraordinær generalforsamling 4. mai. (Det er veldig lenge til).

Dette er helt urealistisk.
Leasingselskapene vil lette på avdragene (betingelsene)
Staten og obligasjonseiere vil gå med på løsning.
Selger ikke en aksje på dette her, dagens melding er ( en melding for løsning) ferdig snakka.
Redigert 21.01.2021 kl 03:05 Du må logge inn for å svare

Hadde nok vært lite hjelp i meg. Tenker kulturen i NAS blir vanskelig å snu , kanskje staten kunne fått inn noen flinke folk samtidig med at de koffertene med milliarder fra staten går inn dørene på Fornebu? Må være mange som har liten tillit til ting denne ledelsen sier en stund fremover? De er sikkert kjekke folk på fritiden .
Redigert 21.01.2021 kl 03:05 Du må logge inn for å svare
Gappo
08.04.2020 kl 16:57 7624

Dette har tidligere skjedd med Tandberg data i 2008. Kursen havnet ned på 2 øre og som senere gikk konkurs. Jeg tapte alt jeg hadde på den tid rundt 2,8 millioner kroner. Var en grusom opplevelse !
Redigert 21.01.2021 kl 03:05 Du må logge inn for å svare
Strategi
08.04.2020 kl 17:00 7580

Er det noen som tror at folketrygd fondet som er største eier selger.
Hva med de andre store aksjonærene.
Glem det .

Raskt over påske
Torbjørn Lothe mener nye tiltak må komme raskt, etter at en statlig garantipakke på seks milliarder kroner til luftfarten ble lagt fram 19. mars.

ENORM UTFORDRING: - Jeg har et absolutt et inntrykk av at statsråden forstår hvilken enorm utfordring norsk luftfart står ovenfor, sier NHO Luftfart-direktør Torbjørn Lothe om telefonkonferansen med Knut Arild Hareide. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
ENORM UTFORDRING: - Jeg har et absolutt et inntrykk av at statsråden forstår hvilken enorm utfordring norsk luftfart står ovenfor, sier NHO Luftfart-direktør Torbjørn Lothe om telefonkonferansen med Knut Arild Hareide. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
- De bør komme så raskt som overhode mulig, sier han, men legger til at ting alltid tar noe tid i en slik komplisert situasjon.

- Over påske ser vi for oss at det kan komme ytterligere tiltak, sier Lothe. Han spesifiserer dette til «veldig raskt over påske».
Redigert 21.01.2021 kl 03:05 Du må logge inn for å svare