Mega utvanning gjennom konvertering - Kursmål 0-NULL ...

rischioso
NAS 08.04.2020 kl 15:26 23096

20.04 2020

NAS Datterselskap KONKURS

Totalt påvirker konkursene 1.571 piloter og 3.134 kabinansatte i Sverige, Danmark, Finland, Spania, Storbritannia og USA

https://aksjelive.e24.no/article/Xg7mrB


16.04 2020

Norwegian og OSM får ikke betalt britiske ansatte i april
1.400 piloter og kabinansatte i Storbritannia har blitt varslet om at hverken Norwegian eller bemanningsbyrået OSM har midler til å betale lønnen deres for april.

https://e24.no/boers-og-finans/i/zGJ1x1/norwegian-og-osm-faar-ikke-betalt-britiske-ansatte-i-april


London-analytikere dumper Norwegian-aksjen
Bernstein setter kursmålet på Norwegian til null. HSBC sier det er høyst usikkert om leasingselskaper vil bytte gjeld mot aksjer i flyselskapet.

https://www.dn.no/luftfart/norwegian/bernstein/hsbc/london-analytikere-dumper-norwegian-aksjen/2-1-791343


Tviler på at det er noe igjen til aksjonærene
Norwegian-aksjen skal videre ned, kanskje til null – selv om långivere og flyeiere er med på kriseplanen, tror analytikerne. Tirsdag stupte aksjen på Oslo Børs.

https://www.dn.no/luftfart/norwegian/hsbc/bernstein/tviler-pa-at-det-er-noe-igjen-til-aksjonarene/2-1-791479

----------------------------------


Nordea Markets nedgraderer Norwegian Air Shuttle – kursmål: 1 krone

https://finansavisen.no/nyheter/aksjeanalyse/2020/04/14/7517242/nordea-markets-nedgraderer-norwegian-air-shuttle-kursmal-1-krone

-------------------------------

* Ikke overraskende så har selskapet ikke greid å finne andre løsninger - hverken salg av fly, Boeing erstatning eller kansellering av fly for å dekke opp milliard gapet for manglende EK som staten krevde for å kvalifisere til de 2 gjenstående utbetalinger av redningspakken (1,2m + 1,5m)

Dermed må selskapet gå veien om obligasjonseierne/leasingselskapene for å konvertere til milliarder av nye aksjer i en kombinasjon med kriseemisjon noe som igjen betyr en megautvanning av eksisterende aksjonærer ...

Proposal to raise new equity/Forslag om å skaffe ny egenkapital

For å gjøre alle tre trancher tilgjengelig, foreslår styret at:
(a) en privat plassering mot kontant vederlag gjennomføres;
(b) alle eller deler av obligasjonene blir konvertert til aksjer i selskapet;
(c) hele eller deler av leieavgiften til konsernet blir konvertert til aksjer i selskapet; og
(d) styret gis bred fullmakt til å utstede aksjer og konvertible lån.

https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=500791&attachmentId=196200&obsvc.item=1


LES - Norwegian aims to strengthen its balance sheet by converting debt to equity to meet the requirements of the Norwegian state guarantee program

https://newsweb.oslobors.no/message/500791


LES - Total utvanning

Dersom Norwegian oppnår det selskapet ønsker, antyder et regnestykke utført av KWC på oppdrag fra styret at dagens aksjonærer kan ende opp med en samlet eierandel på under 0,04 prosent.

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/04/08/7516585/norwegian-lanserer-redningsplan


* Og om ikke det skulle være nok så vil det med største sannsynlighet tvinge seg frem en kriseemisjon i etterkant av konvertering og redningspakke for det er ikke å forvente at når krisen er over så vil alt være som før - mao, ting vil ta tid før man får fylt flyene på et nivå som før krisen og for å komme seg gjennom en slik periode så trengs det ytterligere kapital og da skal man ikke se bort i fra at Sissener's kursmål vil komme til syne ...


LES - Jan Petter Sissener: – Norwegian-emisjon på 1 krone

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/03/06/7504506/jan-petter-sissener-norwegian-emisjon-pa-1-krone
Redigert 21.01.2021 kl 05:54 Du må logge inn for å svare
spurswild
08.04.2020 kl 21:07 4424

Kjekt for deg :) Da får du vente i spenning de neste dager og uker om det stemmer det du tror. Du kan vurderer et selskap hvordan du ønsker, men en teori er jo at bokført verdi skal tilsvare 1. Dvs at inntjening og andel ek er konstant. Kursverdi skal tilsvare dette. Ekstra avkasting vil da defineres som superprofitt i en periode hvis verdien skal forsvare høyere verdi enn dette. Dette er jo selvfølgelig ikke realitetene, men i økonomisk teori. Som sagt til deg for x antall ganger. Du kan ikke økonomi. Du får da se hva som skjer med eksisterende aksjonærer i NAS nå, og vurdere hvordan disse verdiene er etter løsningen de jobber for blir en realitet. Så får vi se om det er du eller jeg som var nærmest sannheten :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:54 Du må logge inn for å svare
q1w2e3r4
08.04.2020 kl 21:10 4412

Tror du at det gror penger på trær også ?
Redigert 21.01.2021 kl 05:54 Du må logge inn for å svare
Silva77
08.04.2020 kl 21:25 4344

Vi må belage oss på et raskt fall mot én krone innen én uke. Men jeg tror staten kommer til å redde selskapet uansett. Her er det kun oss aksjonærer som vil blø 😭
Redigert 21.01.2021 kl 05:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2020 kl 21:33 4328

😂 snakk om å avspore totalt. Kudos til deg for innsatsen. Vi snakkes til sommer.
Redigert 21.01.2021 kl 05:54 Du må logge inn for å svare
Investor 33
08.04.2020 kl 21:54 4233

Tenk på alle de milliarder av kroner som aksjonærene har sprøytet inn i selskapet til ingen nytte. Takken nå er at man nå bli helt utvannet. Men selvsagt vil jo ledelsen redde og sikre sinne jobber. For dem betyr det lite om aksjonærene blir vannet helt ut. Godt jeg kom meg ut i tide. Har lært at jeg bør investere i selskaper som er solide med lite gjeld. Har nå gått inn i solide selskaper som kan stå imot "kriser" og bygge verdier sakte og men sikkert. Til nå har jeg fått en avkastning på 20% og håper jeg kan bygge opp de verdier jeg tapte på NAS. Men på rett vei nå.........ser det ut som.......
Redigert 21.01.2021 kl 05:54 Du må logge inn for å svare
skerptiker
08.04.2020 kl 22:05 4193

Her er det mye udokumenterte påstander og ville spekulasjoner. Hvem av kreditorene er interessert i å konvertere lån/leasing til aksjer? Kanskje har ledelsen gjort et sjakktrekk og overumplet kreditorene. Er jo nok at noen obligasjonseiere konverterer gjeld til aksjer, at det kommer en emisjon og at NAS får en løsning for Maxene så vil ikke utvanningen bli så stor som hylekoret hevder.
Redigert 21.01.2021 kl 05:54 Du må logge inn for å svare
Herman*
08.04.2020 kl 22:07 4184

Enig. Var en stor fan av Norwegian ledelsen i fjor, og har satset langt mer enn det som er rasjonelt. I 2020 har ledelsen vært en skam, med lite informasjon til både aksjonærer og obligsjonseiere. AIG var interessert på 13 milliarder, nå håper jeg de kjøper selskapet for 1-2 milliarder. Hvis NAS gjennomfører denne slakten, håper jeg både CEO og styreformann går av.
Redigert 21.01.2021 kl 05:54 Du må logge inn for å svare
Celsius
08.04.2020 kl 22:08 4181


NAS neste ordtak:

Lucy in the Sky with Diamonds

Redigert 21.01.2021 kl 05:54 Du må logge inn for å svare
spurswild
08.04.2020 kl 22:11 4164

Jupp, vi får se. Antar at brusen jeg kjøpte og har drukket har mer verdi da. Jeg har forbruket det meste, men i alle fall får jeg tilbake panten de lovet meg....
Redigert 21.01.2021 kl 05:54 Du må logge inn for å svare
Gork
08.04.2020 kl 22:42 4080

Deepshitter, lo lenge av den.

Annet, GK må oversende noen form for egenerklæring / balanseregnskap, for å vise at selskapet har 8% i EK, for å løsne pengene fra staten. Sett med briller som viser dagens virkelige bilde av aktivaene i selskapet (fly på bakken, lokasjoner rundt om som står tomme, flyruter stengt etc.), hva er da igjen? Det balanseregnskapet skulle jeg likt å se, kreves det i tillegg noen fagre ord fra revisor om at det er riktig(!), blir dette en spennende øvelse, verdivurdering basert på 31.12.19 er neppe noe godt grunnlag.

Hva blir neste offer i Korona krisen, NAS blir neppe den siste.

Lykke til.
Redigert 21.01.2021 kl 05:54 Du må logge inn for å svare
TomW
08.04.2020 kl 22:47 4079

Om man skulle lagt til grunn dagens EK situasjon ville ikke SAS heller oppfylt kravene da de ved siste tall, rett før utbruddet, hadde en margin på 0,4% eller noe slik.
Så regner med at de tar utgangspunkt i de siste utgitte tallene.
Redigert 21.01.2021 kl 05:54 Du må logge inn for å svare
rischioso
08.04.2020 kl 23:10 4034

Snakker om ledelse som taler i tunger - de skulle jo gjøre hva som stod i deres makt med å forhandle med kreditorer for å få fjernet renter og utsatt avdrag - dette ble altså resultatet ...

LES - Norwegian-kreditorer tatt på sengen

Norwegians forslag om å konvertere potensielt all gjeld til egenkapital overrasker kreditorene. De har ikke har hørt ett pip fra selskapet på veien mot en restrukturering.

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/04/08/7516687/norwegian-kreditorer-tatt-pa-sengen

-----------------------------

At de ikke har tatt seg bryet med å forhandle ligger nok i det at sannsynligheten var svært liten til å få med seg flertallet nettopp fordi de for bare kort tid siden fikk flyttet på 2 lån og gjennomførte en milliardemisjon som like etter forsvant ned i det store svarte hullet ...

Bare de siste kvartaler så har selskapet tapt milliard beløp på drivstoff hedgingen og de neste kvartaler ligger an til å bli de værste i selskapets historie:

LES - The game of bets

7th April 2020

Not to strain its positions and not to be forced to increase capacity against its own wishes, Norwegian also deferred aircraft deliveries. The all-Boeing airline is yet to receive 97 aircraft from the manufacturer: 92 Boeing 737 MAX and five Boeing 787 Dreamliners, according to the plane maker’s data. The low-cost carrier indicated in a recent investor’s presentation that it planned to scale back its fleet to 149 aircraft by Q2 2020: a significant decrease from the 164 jets that the airline started 2019 with. The timing could not be more right. As global passenger demand that has plummeted, the extra aircraft certainly would not have helped to stabilize Norwegian’s financial position.

However, its latest traffic report pointed to a bet, which unlike the deferred deliveries, went wrong. The low-cost carrier, which saw its March capacity, measured in Available Seat Kilometers (ASK) drop by 53% compared to the same month in 2019 to 3.8 billion, and demand in Revenue Passenger Kilometers (RPK), drop by 60% to 2.7 billion, announced an estimated loss of $104 million (NOK1.067 billion) in Q1 2020 alone due to fuel hedging.

Norwegian, which hedged 132,000 metric tons of jet fuel at $577 per metric ton, saw its hedges burn. Jet fuel prices tanked to $236 per metric ton as of April 3, 2020, according to International Air Transportation Association (IATA) data. That is a drop of 63.8% compared to the corresponding period last year. The airline bet that prices would rise. But a conflict between Russia and Saudi Arabia, which resulted in an oil price war between the two, and plummeting demand for black gold around the world saw its price burn to levels unseen since the Great Depression, reported Marketplace.

For the airline, the coronacrisis could not end sooner. Not only because the company’s main customers are essentially banned from traveling due to government-imposed restrictions, but also because it hedged its fuel at a very steep price further down the line. In Q2 2020, the airline hedged 161,000 metric tons of fuel at $574 per metric ton. Moving further, Norwegian indicated that post-Q2 2020, the company hedged 153,000 metric tons at $560 per metric ton.

If oil prices do not pick up, the airline’s costs would balloon out of control. The time for expenses to spiral is not an ideal one, to say the least: with an already fragile position and the rivers of cash drying out due to the outbreak of COVID-19, the future of Norwegian, once again, is in jeopardy.

https://www.aerotime.aero/rytis.beresnevicius/24784-wrong-$100-million-bet-norwegian-air-shuttle

* Mao, det finnes ingen dra hjelp fra Boeing gjennom erstatning i nærmeste fremtid, det blir svært vanskelig om ikke umulig å selge fly i tiden fremover og gud vet hva de har signert på når det kommer til flykjøpene for det ser neimen ikke ut som at de får kansellert bestillinger heller ...

Så at de valgte å ikke gå tiggerrunden, men heller å trigge konvertering av lån til aksjer der det er mulig for så og kjøre en kriseemisjon rett i etterkant alternativt rett etter at de har fått pakken fra staten så vil de med største sannsynlighet være like ille ute å kjøre og det veldig snart om oljeprisen holder seg lav og de må betale nærmere det dobbelte - noe som er svært sannsynlig ....

Caset er å blir et stort sort hull som aldri virker å kunne fylles uansett hvor mange milliarder som lempes inn i det så det er jammen på sin plass at det stilles spørsmål om selskapet har livets rett...
Redigert 21.01.2021 kl 05:54 Du må logge inn for å svare
Gork
08.04.2020 kl 23:13 4038

Ja, for SAS går det nok ok, for de fylte ved siste sjekk, så da er politikerne dekket. Man Nas fylte ikke og må dokumentere at de nå fyller, da blir bevisbyrden annerledes og politisk ansvar mer inngripende.

Mulig du har rett, jeg har ikke fasit. Kun mine umiddelbare refleksjoner.

Lykke til.
Redigert 21.01.2021 kl 05:54 Du må logge inn for å svare
I-oil
08.04.2020 kl 23:26 3986

Svært overrasket over enkelte innlegg rundt NAS på forumet. Det har ligget fremme som dagen veldig lenge. Er kun to mulige scenario:
1) NAS går konkurs, eller
2) emisjon (ved bl.a omgjøring av gjeld til stort antall nye aksjer som favoriserer ....) og derved total utvanning av dagens aksjonærer ....

God påske :-)
Redigert 21.01.2021 kl 05:54 Du må logge inn for å svare
Single Malt
08.04.2020 kl 23:31 3973

JA, en krone er nok for høyt kanskje, om det har streifet mitt hode hva dette vil gjøre med aksjonærverdier, selvfølgelig, men det er aksjonærene som har investert, min mening er at det da er aksjonærene, dvs eierne som må redde skuta, Dette er et privat og ikke et statelig eierskap. Det er mulig staten vill hjelpe til med noe, som er langt fra nok, og det er ikke aksjonærene som reddes i tilfelle, det er selskapet, men med konvertering da, og til hvilken pris? alt blir spekulasjoner, min mening er gigantemisjon og deretter spleis av aksjen, men min mening betyr like lite som alle andres meninger her inne.
Redigert 21.01.2021 kl 05:54 Du må logge inn for å svare
TomW
08.04.2020 kl 23:40 3955

Akkurat lest gjennom innkallelsen til GF og står klart der at det er siste tall før covid-19 som er utgangspunktet. Så de må vel øke med 3,3% for å få tilgang til støtten
Redigert 21.01.2021 kl 05:54 Du må logge inn for å svare
TomW
08.04.2020 kl 23:47 3932

« veldig snart om oljeprisen holder seg lav og de må betale nærmere det dobbelte »

Du forstår at tapet de oppførte nå ved siste trafikktall gjelder også hedgen for q2 og videre ? Altså må de ikke føre noe mer tap fremover gitt at ikke oljen faller mer? Forøvrig så har vel oljen steget siden den gang så sånn sett må de føre en fortjeneste neste måned. Ikke at det har allverden å si nå
Redigert 21.01.2021 kl 05:54 Du må logge inn for å svare
Sølvrev1
08.04.2020 kl 23:48 3941

To be, or not to be, that is/was the question (take your pick).
Redigert 21.01.2021 kl 05:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2020 kl 23:53 3903

Jeg er ikke så skadet at jeg tror jeg kan spå kursen. Den som tror den kan det burde vært pensjonert på hawaii med milliardene sine ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 05:54 Du må logge inn for å svare
Gork
09.04.2020 kl 00:01 3875

Jeg solgte meg ut på 33, med nesten 7 siffret tap, så jeg har ikke fått innkallelsen.
Er det slik du skriver, så er det veldig positivt for selskapet, for aksjonærene er jeg mer skeptisk, kreditoren vil nok ikke slippe "balle grepet" de har for en billig penge.

Om noen tror jeg skriver dette for å få billige aksjer, så skrev jeg på en annen NAS tråd idag (før melding kom) at jeg ville vente med inngang til verden var mere avklart, det er bare å sjekke. Jeg liker NAS og håper det beste.

TomW Takk for at du delte.

Lykke til.
Redigert 21.01.2021 kl 05:54 Du må logge inn for å svare
Hammers
09.04.2020 kl 00:03 3869

Kan du ikke spå kursen?
Da 30 ble brutt spådde jeg kursen til kr 4 ut fra en teknisk beregning. Det var ned 85% fra da jeg skrev - på 26.

Tror du i kveld at kursen SKAL til kr 4?
Kanskje jeg bommer KATASTROFALT - og at den faller til 2?
Uansett bare å komme seg ut da kr 30 fikk sitt endelige brudd!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 05:54 Du må logge inn for å svare
Single Malt
09.04.2020 kl 00:08 3871

om aksjen kommer til 4,00 og deretter til 2,00 har du bommet stygt hammers, det er hele 50% ned fra 4,00.... Uansett triste greier for alle involverte.
Redigert 21.01.2021 kl 05:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2020 kl 00:13 3860

Ser det blir påpekt at du spådde denne kursen lenge før corona. Så det betyr at du hadde flaks. Rett, men samtidig feil.
Redigert 21.01.2021 kl 05:54 Du må logge inn for å svare
Hammers
09.04.2020 kl 00:15 3874

Ja, det er kanskje trist, men jeg skjønner ikke at voksne folk kan holde så hardt på det som i utgangspunktet er dødsdømt.

Når til og med Kjos/Kise rømmer skute sitter man fortsatt og venter på lykkelige dager. At det går an.
Synd og si det, men de som nå sitter i klisteret har KUN seg selv å takke!
Man følger ikke mye med når man havner i en slik egentlig åpenbar situasjon.

Hilsen Hammers..........som alltid har hatt 2 scenarioer på blokka.
Enten KONK eller KRAFTIG utvanning! Det blir det siste.
Redigert 21.01.2021 kl 05:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2020 kl 00:50 3799

Selektiv i svarene ja.
Redigert 21.01.2021 kl 05:54 Du må logge inn for å svare
Bullen
09.04.2020 kl 01:04 3778

Ja, hva er kreditorene mest tjent med, slå selskapet konkurs eller bli aksjonærer?
Redigert 21.01.2021 kl 05:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2020 kl 01:08 3773

de er best tjent med en frisk debitor.
Redigert 21.01.2021 kl 05:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2020 kl 01:22 3765

Du høres ut som en prest.
Redigert 21.01.2021 kl 05:54 Du må logge inn for å svare
deltaker
09.04.2020 kl 01:36 3747

Det er overraskende at ingen snakker om elefanten i rommet. Saken er at NAS har en gjeld på ca 60 mrd (ja, man må regne med leasinggjeld), og en bokført EK på ca 1-2 mrd (tallet kan diskuteres). På aktivasiden er det først og fremst fly og slots. Jeg tør hevde at dagens markedsverdi for aktivaene er betydelig under de bokførte, fordi det har blitt en krisetilstand i bransjen som trolig vil ta flere år å komme seg ut fra. I melllomtiden overkapasitet og konkurser. Jeg lurer på hvem som er villig til å kjøpe nye eller brukte fly i dagens marked? Vil tippe at man kan få dem til en veldig stor rabatt nå, som betyr at del lille egenkapitalen på 1-2 mrd forlengst er tapt. Så hvis jeg er obligasjonseier med "noe" sikkerhet, vil jeg aldri konvertere i selskapet, med mindre EK verdien settes til mange millarder kroner i negativ verdi. Ja - aksjene slik det er nå er trolig verdt minus femti kroner per stk eller deromkring. Selvsagt er dette bare teoretisk, fordi aksjene kun kan gå til null. Poenget er at det ikke er nok å nulle ut aksjene for at noen skal gidde å konvertere. I tillegg må de som har den minst sikrede gjelden konvertere den til en spottpris, for at de kreditorene med en bedre sikkerhet skal konvertere til en "normal" pris. Alt dette virker totalt urealistisk. Å reise penger i dagens marked, spesielt til et selskap som NAS er håpløst. Når selv Kjos og Kise har kvittet seg med sine aksjer, forteller det noe om utsiktene. Jeg tipper at planen deres er å vente til selskapet går konk og deretter forsøke å kjøpe noen assets og starte på nytt igjen. Jeg ser ikke et eneste scenario nå der NAS unngår konkurs i løpet noen uker/måneder. Selv en erstatning på f.eks 3 mrd kroner fra Boeing og likviditetslån fra staten vil ikke være nok. Hvem vet? Kanskje Kjos og tidligere aksjonærer i NAS med vilje har dratt ut forhandlingene med Boeing, slik at de siden kan saksøke Boeing og få erstatning pga MAX-problemene. Det kan på sikt være mer lønnsomt enn å få erstatningen inn i tapssluket NAS.

PS: Hammers - good call. Som jeg skrev for noen uker tilbake, tror jeg du var for optimistisk med kursmål på 4. Her er kursmålet nøyaktig 0.

Edit: Det ledelsen holder på med nå er bare spill for galleriet. Det er snakk om å skvise ut mest mulig penger for seg selv, for konsulenter osv. Men til syvende og sist blir resultatet det samme - aksjonærer og kreditorer med dårlig sikkerhet vil sitte igjen med svarteper her.
Redigert 21.01.2021 kl 05:54 Du må logge inn for å svare
deltaker
09.04.2020 kl 01:54 3743

Dette er noe av det fornuftigste jeg har lest på lenge. Bra for deg som har skjønt det!
Redigert 21.01.2021 kl 05:54 Du må logge inn for å svare
Gullhaugen
09.04.2020 kl 02:19 3725

NÅ MÅ VI PUSTE LITT....OG IKKE LA OSS LURE AV FAKE NEWS

Har NAS 60 milliarder i gjeld eller «kun» 25 milliarder??? Tull eller BARE regnskapsmessig ending…..
Januar 2019 ble IFRS 16-reglene innført, en regel som krever at leie og leasingavtaler skal balanseføres, men er det en reel gjeld?? Her kom det plutselig 35 milliarder i ny gjeld for NAS men er den reel eller kun regnskapsmessig ……etter de nye reglene? Leasing av fly er noe alle flyselskaper benytter seg av.
Norwegian har 62 Boeing 737 kortdistanse fly på leasingavtaler til 3 mill pr mnd. pr stykk. Pluss 26 langdistansefly, samt fire Boeing 737 MAX. Disse koster 9 mill pr mnd. pr stykk. Når alle MAX flyene er på luften igjen trenger ikke NAS like mange leasing fly. Hvordan er leasingavtalen utformet? Skal ikke NAS levere tilbake 20-30 leasing fly de neste årene? Hvordan blir tallene da?
Er det mulig for et leasingselskap å konvertere en leasing avtale til aksjer?? Har noen hørt om dette før?
Hvor kommer de lave emisjonskursene fra??? Er det lek med tall eller fake news?? Tror alle på det de leser i finansaviser og ulike fora?
En ting er sikkert og det er at dagens aksjonærer som i realiteten bestemmer på generalforsamlingen ikke vil akseptere denne avis-løsningen.
Leasing selskapene kan ikke konvertere leasingavtaler til aksjer.
Obligasjonseierne kan konvertere, men alle trenger ikke.
NAS trenger friske penger/kontanter noe obligasjonseierne ikke vil stille med, men derimot dagens aksjonærer så da er det viktig å ta de med på laget i denne løsningen.
Siste ord i denne saken er ikke sagt og det er nok flere momenter som lurer i sivet ( RR, Boeing , Airbus, China Construction Bank Corporation m.m. ) Det er et ordtak som beskriver dette godt «FORVENT DET UVENTEDE»
God påske til alle NAS aksjonærer.
Redigert 21.01.2021 kl 05:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2020 kl 02:24 3733

Media operer ut i fra et scenario der all gjeld konverteres. Det er alt man trenger å vite om den saken.

Det skjer ikke at aksjonærer stemmer -JA- til å bli 99% utvannet 🤣 wtf. Da tar de heller og slår selskapet konkurs.
Redigert 21.01.2021 kl 05:54 Du må logge inn for å svare
Gork
09.04.2020 kl 11:54 3541

Da har jeg gått igjennom innkallingen til EGF, det som har vært lite fremme i denne tråden er punkt 1, mht henting av kapital:
1. De ber om anledning til å sette en emisjon på inntil 4 milliarder aksjer, EGF bestemmer kursen. Settes kursen på 2-3 kr, kan man si nei til de andre punktene i første omgang. Hvem blir garantistene på slike nivåer, for at emi kan kjøres? Dette er hva jeg tror eneste alternativ til at Norwegian fortsatt har flertall norske eiere.

De andre alternativene flytter eierskapet til utlandet.

2. Konvertering Bond eier med inntil 56,791,372,000, (56 milliarder aksjer).
3.Leasing selskapene med inntil 388,227,731,560, (388 milliarder aksjer).
4. En rettighet til å ytterligere utstede aksjer på totalt NOK 22,459,133,096, dvs inntil 224,591,330,960, (224 Milliarder flere aksjer), denne vil gjelde frem til EG neste år. Ifølge innkallingen vil dette utgjøre ca 50% av den samlede økning av aksjer i punkt 1-3, noe som ser noenlunde riktig ut.

Samlet gir dette 672 milliarder nye aksjer, idag er antallet 0,17 milliard aksjer. OBS dette KAN skje om alt blir banket gjennom og gjennomført, noe som jeg regner som lite sannsynlig. Kursleie må, etter hva jeg forstår ligge mellom 0,1 - 20 kr, så 10 øre er minstepris (Pris dagens aksjer er solgt fra selskapet).

Forøvrig fikk jeg bekreftet at frigivelse av Tranche 3 kan bygge på tallene pr 31.12.2019, med et proforma regnskap som viser økning i EK fra 4,8 til 8%, dette er en god nyhet, da man slipper å revurdere alle aktiva til reel verdi pr dato. Kan sannsynliggjøre at punkt 1, kan være en midlertidig løsning (4 milliarder nye aksjer), da med en kurs mellom 1-3 kr. Bør antagelig ligge midt mellom, for at selskapet skal få ordentlig pusterom. Det kan gå lang tid før dette er over.

Bare min tanker etter å lest innkallingen, på ingen måte noen fasit.
https://newsweb.oslobors.no/message/500791

Lykke til.
Redigert 21.01.2021 kl 05:54 Du må logge inn for å svare
rischioso
11.04.2020 kl 18:02 3289

Det er trist og se at så mange fortsatt går rundt i troen om at ting ordner seg - på et vis …

EK er i realiteten tapt noe som betyr at de lever fra hånd til munn for kreditors regning. Etter med nød og neppe ha klart å karret til seg de første 300m fra lånehjelpepakken som gav de noen uker til - med nød og neppe fordi det måtte 2 banker til for å garantere for 10% eller knappe 30mnok så handler alt om å møte kravet fra myndighetene for å få tak i de resterende 2,7milliardene.

Selskapet har ikke andre alternativer når det kommer til kapital tilganger overhodet og de som får svi for dette er de som trofast har støttet selskapet som aksjonær over lang tid i håp om at caset endelig og omsider skulle bli bærekraftig basert på store ord og lite handling både når det kommer til omstrukturering (som startet alt for sent) Boeing erstatningen, RR kompensasjon, salg av fly og kansellering av bestillinger.

Selskapet har fra tid til annen snakket varmt om alle disse betydelige kapitaltilgangene og ikke minst gjeldsreduserende tiltaka spesielt i forkant av milliardemisjonene og senest for bare kort tid siden når de hentet 3milliarder i siste emisjon, men hvor alle disse fantastiske og ikke minst spikra mulighetene ikke blir nevnt med ett eneste ord og det i disse svært utfordrende tider hvor de ikke bare trengs mer enn noen gang, men rett og slett er for surstoff å regne …

Så er det jammen på sin plass å kunne spekulere i sannhetsgehalten bak alt dette - har ledelsen virkelig sovet i timen under signering av kontraktene eller er dette bevist blitt brukt til å villede eksisterende aksjonærer og potensielle investorer alternativt i en kombinasjon - plausible spørsmål som så absolutt burde komme på EGF 4-de mai og som ikke minst fortjener utdypende svar med hold i nettopp fordi selskapet har siden i fjor høst gitt uttrykk for at det meste var på plass og at det kun var formalia/signering som gjenstod hvor estimert dato for materialisering av Boeing erstatningen var satt til desember 2019 - mao, for nærmere 1,5 kvartaler siden ...
Redigert 21.01.2021 kl 05:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.04.2020 kl 18:49 3248

Ja så sant så sant, men alle disse positive triggerne som vi bare skal vite en del om og gjette resten de er mest aktuelle å snakke om før emisjonene som har kommet trillende. Hvordan skal ledelsen ha tillit når ett evt nytt trimmet NAS skal treffe sine eiere igjen?
Redigert 21.01.2021 kl 05:54 Du må logge inn for å svare
hstray
11.04.2020 kl 21:04 3172

Tydeligvis ikke fått med deg at selskapet er nedstengt av staten og her mistet 100% av inntektene sine. Da ender man opp her. SAS er neste selskap ut visst ikke Sverige og Danmark kan stille opp med bærekraftige kompensasjons pakker til selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.04.2020 kl 21:58 3093

du har tydligvis ikke fått med deg at staten ikke har stengt ned noe som helst for nas,om du lurer så kan du gå inn på helsedirektoratet side å se hva staten har stengt ned
Redigert 21.01.2021 kl 05:54 Du må logge inn for å svare
TomW
11.04.2020 kl 22:33 3042

Har det blitt innført reiserestriksjoner? Ja eller Nei.
Redigert 21.01.2021 kl 05:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.04.2020 kl 06:48 2930

reiserestriksjoner er ikke det samme som at staten har satt nas på bakken
Redigert 21.01.2021 kl 05:54 Du må logge inn for å svare
pedro1
12.04.2020 kl 06:59 2916

Nå er du en super kverulant eller dum Bamserud.
Redigert 21.01.2021 kl 05:54 Du må logge inn for å svare