Det trykkes opp 100 mrd nye aksjer? - 163 mill i dag!
Da lukter det alt fra 80 øre og helt ned i 15 øre aksjen - Det må jo bli ny verdensrekord i utvanning av dagens eiere?
Redigert 21.01.2021 kl 07:32
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
Dette har tidligere skjedd med Tandberg data i 2008. Kursen havnet ned på 2 øre og som senere gikk konkurs. Jeg tapte alt jeg hadde på den tid rundt 2,8 millioner kroner. Var en grusom opplevelse !
Redigert 08.04.2020 kl 16:54
Du må logge inn for å svare
Første utenlandsferie vi hadde etter 2008 var i 2017. Da kan du tenke deg hvor mye vi satt igjen med..hehe
alexen
08.04.2020 kl 17:10
4773
Uff! Dette ser ikke bra ut, men dette har det vært advart om i flere gode og velbegrunnede innlegg på dette forum, i mange uker!
Mange av de som har kommet med advarsler om dette, har blitt sjikanert på det groveste av enkelte "hausere" her inne på forumet.
"- A total number of new shares in Norwegian in the range of 1 to 388,227,731,560 is issued based
on conversion of lease debt to shares, each with a nominal value of NOK 0.10. For each share
a minimum of NOK 0.10 and maximum of NOK 20.00 shall be contributed, of which NOK
0.10 will constitute share capital with the remaining amount per share constituting share
premium. Prior to the debt conversion, Norwegian has incurred an irrevocable payment
obligation which will be settled by way of the debt conversion, the value of which at least
equals the consideration.
Mange av de som har kommet med advarsler om dette, har blitt sjikanert på det groveste av enkelte "hausere" her inne på forumet.
"- A total number of new shares in Norwegian in the range of 1 to 388,227,731,560 is issued based
on conversion of lease debt to shares, each with a nominal value of NOK 0.10. For each share
a minimum of NOK 0.10 and maximum of NOK 20.00 shall be contributed, of which NOK
0.10 will constitute share capital with the remaining amount per share constituting share
premium. Prior to the debt conversion, Norwegian has incurred an irrevocable payment
obligation which will be settled by way of the debt conversion, the value of which at least
equals the consideration.
Fram til 2014 var det en tung tid og vi( familien) slet økonomisk. Det eneste som var til trøst var at jeg ikke måtte betale skatt av lønna grunnet aksjetapet noen år. Hadde også VPS kreditt lån som j ble kvitt i fjor på 1 million kr da jeg solgte utleieboligen j hadde. Har kun 100000 kr i aksjemarkedet nå og trader kun i tungvektere. Tør ikke satse i småselskaper nå.
Strategi
08.04.2020 kl 17:11
4721
Med folketrygdfondet som største eier, vil staten gå inn med mer midler slik at brudd med tilskuddene fjernes.
Kjenner at min respekt for koronastengt Norge slutter om ikke Norwegian reddes uten at aksjonærene ofres.
Strategi
08.04.2020 kl 17:20
4607
Bolig2015
Dette kommer ikke til å skje, vi er midt i en pandemi.
Alle flyselskaper verden over får nå solide redningspakker fra respektive stater.
Husk at inntil pandemien slo til viste Norwegian positive tall for første gang, de lå an til et meget bra 2020.
Staten har stengt nes flytrafikken og Norwegian får faktisk ikke lov å fly, markedet er selvfølgelig også borte til dette åpnes opp igjen.
Norwegian er uforskyldt i dette og staten må bla opp mer enn smuler her, se til air France , Lufthansa AIG og andre inkludert amerikanske flyselskap , de får massiv støtte fra sine regjeringer .
Vi snakker her om voldsomme summer.
Det betyr at Norwegian ikke er i en særstilling når det gjelder å få konkursbeskyttelse.
Hadde det ikke vært for corona epidemien så hadde kursen stått i 40 kr, innmaten i selskapet og mulighetene fremover ligger i selskapet fremdeles og selskapet kommer nok ut av dette i en bedre versjon av seg selv enn før pandemien.
Er overbevist om at dette går bra.
Dette vil også skje her hjemme.
Dette kommer ikke til å skje, vi er midt i en pandemi.
Alle flyselskaper verden over får nå solide redningspakker fra respektive stater.
Husk at inntil pandemien slo til viste Norwegian positive tall for første gang, de lå an til et meget bra 2020.
Staten har stengt nes flytrafikken og Norwegian får faktisk ikke lov å fly, markedet er selvfølgelig også borte til dette åpnes opp igjen.
Norwegian er uforskyldt i dette og staten må bla opp mer enn smuler her, se til air France , Lufthansa AIG og andre inkludert amerikanske flyselskap , de får massiv støtte fra sine regjeringer .
Vi snakker her om voldsomme summer.
Det betyr at Norwegian ikke er i en særstilling når det gjelder å få konkursbeskyttelse.
Hadde det ikke vært for corona epidemien så hadde kursen stått i 40 kr, innmaten i selskapet og mulighetene fremover ligger i selskapet fremdeles og selskapet kommer nok ut av dette i en bedre versjon av seg selv enn før pandemien.
Er overbevist om at dette går bra.
Dette vil også skje her hjemme.
Redigert 08.04.2020 kl 17:26
Du må logge inn for å svare
Aksjonærene får kreve konvertering på 20 kroner. Ellers konkurs.
Og nystarting av selskap med store fordeler til NAS-aksjonerer fra under coronatiden.
Det norske folk har mye makt hvis de vil og bruker den.
Tipper utbombede aksjonærer nå, har enorm evne til å si nei.
Og norges hovedflyselskap må selvfølgelig være under norsk kontroll, bare for å ha
minnet om det. Riset bak speilet er "Tine melk" boikott så det holder, vis a vis noe
evt. utenlandsk.
Og nystarting av selskap med store fordeler til NAS-aksjonerer fra under coronatiden.
Det norske folk har mye makt hvis de vil og bruker den.
Tipper utbombede aksjonærer nå, har enorm evne til å si nei.
Og norges hovedflyselskap må selvfølgelig være under norsk kontroll, bare for å ha
minnet om det. Riset bak speilet er "Tine melk" boikott så det holder, vis a vis noe
evt. utenlandsk.
Redigert 08.04.2020 kl 17:24
Du må logge inn for å svare
hvor i allverden har du det fra at norwegian ikke får lov til å fly
Kjøpte meg selv inn fordi jeg følte at Norwegians omstrukturering var inne i et positivt spor og føler ikke for å ta tapet på grunn av omstendigheter som ikke Norwegian kan lastes for så håper de får den hjelp som trengs.
Vi sloss for de norske aksjonærene bolig2015.
Det er et faktum at staten har stengt ned mye av Norwegians flyvirksomhet.
Ja, og dette er gratisutstedte digitale penger uten realøkonomisk dekning.
Må bli forbudt over hele verden snarest.
Må bli forbudt over hele verden snarest.
Er det noen som er overrasket over dette?
Tviler. Dette har jo blitt nevnt som et godt forslag av mange her inne. Gjeld omgjøres til aksjer. Kreditorer nedskriver gjeld. Same same.
Norwegian kan fly enkelte steder. Mange land har reiserestriksjoner. Og der du kan fly må du 14 dager i karantene. Samme når du kommer hjem.
Ingen flyr da. Sier seg selv, men her kommer det med TESKJE!
Ingen flyr da. Sier seg selv, men her kommer det med TESKJE!
Strategi
08.04.2020 kl 17:45
4218
OK Fleksnes.
De får lov til å fly innenlands og svært begrenset utenlands da folk må i 14 dagers karantene.
Dette er jo tilstanden for flyselskaper globalt , alle sitter med store kostnader, alle sitter med leasing av fly og alle har gjeld.
Det er riktig at Norwegian sitter med utfordrende gjeld, men de gikk overskudd i begynnelsen av 2020,vi snakker da om vintermåneder som er de mest utfordrende her i Norden spesielt .
Så dette så bra ut til krisen kom.
Her må det mer statlig hjelp til.
Støtte fra Danmark er ikke avklart, mener noe støtte fra Sverige er under ny vurdering.
Erstatning fra Boeing er ikke avlklart ei heller fra RR.
Men det er regjeringen som nå må bla opp for Norwegian .
Når det gjelder SAS så får Sverige og Danmark ta seg av ytterligere pakker siden eierskapet ligger i disse landene.
De får lov til å fly innenlands og svært begrenset utenlands da folk må i 14 dagers karantene.
Dette er jo tilstanden for flyselskaper globalt , alle sitter med store kostnader, alle sitter med leasing av fly og alle har gjeld.
Det er riktig at Norwegian sitter med utfordrende gjeld, men de gikk overskudd i begynnelsen av 2020,vi snakker da om vintermåneder som er de mest utfordrende her i Norden spesielt .
Så dette så bra ut til krisen kom.
Her må det mer statlig hjelp til.
Støtte fra Danmark er ikke avklart, mener noe støtte fra Sverige er under ny vurdering.
Erstatning fra Boeing er ikke avlklart ei heller fra RR.
Men det er regjeringen som nå må bla opp for Norwegian .
Når det gjelder SAS så får Sverige og Danmark ta seg av ytterligere pakker siden eierskapet ligger i disse landene.
Virker likt ja, mange som har tapt og taper mer enn de har råd til i denne. Har ikke gått helt fri selv heller. Nå svir det for aksjonærer, staten, långivere, ansatte. Hva er konsekvensen for ledelsen?
Habub
08.04.2020 kl 18:07
4053
Det håber jeg da virkelig ikke de kommer igennem med, for så er dagens aktionærer godt nok blevet snydt.
Der findes masser af værdier i NAS, herunder mellem 3 til 5 milliarder som skal komme retur fra Boeing, havde jeg været aktionær havde jeg krævet en konkurs og stemt imod forslaget, idet man ville få mere ud af sine aktier når boet er gjort op. I dette tilfælde flytter man aktionærernes værdier direkte til de industrielle spillere, et helt groteske scenarie.
Der burde kræves fuld indsigt i hvorfor NAS ikke har fået udbetalt sine penge fra Boeing samt hvorfor MAX dealen ikke er blevet aflyst. For mig ser det ud til at man helt bevist har skubbet disse beslutninger således man får en stor pose penge til senere brug, på bekostning af ejerne (aktionærerne)
Der findes masser af værdier i NAS, herunder mellem 3 til 5 milliarder som skal komme retur fra Boeing, havde jeg været aktionær havde jeg krævet en konkurs og stemt imod forslaget, idet man ville få mere ud af sine aktier når boet er gjort op. I dette tilfælde flytter man aktionærernes værdier direkte til de industrielle spillere, et helt groteske scenarie.
Der burde kræves fuld indsigt i hvorfor NAS ikke har fået udbetalt sine penge fra Boeing samt hvorfor MAX dealen ikke er blevet aflyst. For mig ser det ud til at man helt bevist har skubbet disse beslutninger således man får en stor pose penge til senere brug, på bekostning af ejerne (aktionærerne)
alexen
08.04.2020 kl 18:13
4012
Blir ikke fult så ille som i slutten av 80 årene, da Dnc og K.bank m.fl. ble tatt over av staten - staten tok over bankene og nullet aksjonærene - nå vil "Staten" m.fl kanskje hjelpe til, men aksjonærene vil beholde en 10 øring i alle fall. Da har de et form for eierskap igjen i NAS, det fikk ikke bankaksjonærene i slutten av 80 årene anledning til, selv om dette vil være en mager trøst for NAS aksjonærer i påsken.
Vi får håpe at Staten kan kjøre en IPO for folket senere! Da kan faktisk NAS bli en skikkelig folkeaksje.... med lite gjeld og god balanse i regnskapene.
Vi får håpe at Staten kan kjøre en IPO for folket senere! Da kan faktisk NAS bli en skikkelig folkeaksje.... med lite gjeld og god balanse i regnskapene.
Habub
08.04.2020 kl 18:18
4239
Man kan ikke sammenligne en bank fra 1980 med et luftfartsselskab i 2020, ikke blot er der 40 år imellem, det er 2 fuldstændig forskellige brancher. Uanset hvilken løsning NAS kommer med (medmindre de får 3 til 5) milliarder fra Boeing må betragtes som at være dybt utilfredsstillende da man simpelthen fjerner værdier fra aktionærerne of flytter dem til långiverne. Derfor havde det været langt mere fordelagtigt for aktionærerne at NAS blev erklæret konkurs, de ville med ret stor sikkerhed få langt flere penge ud en blot nogle få kroner per aktie.
Dette kaldes også røveri fra ledelsen-side, de har ikke lykkedes med (bevist eller ubevist) jeg hælder til helt bevist ikke at få matrialiseret de værdier som findes i virksomheden.
Dette kaldes også røveri fra ledelsen-side, de har ikke lykkedes med (bevist eller ubevist) jeg hælder til helt bevist ikke at få matrialiseret de værdier som findes i virksomheden.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
Vil tro aksjonærene stemmer nei til på å si fra seg alle verdier. Men litt utvanning form av å omgjøre nok gjeld til at ek kravet møtes? Det aksepterer de.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
Norwegian lanserer sin redningsplan. Selskapet vurderer blant annet å hoppe over fase 2 i den statlige pakken, og går for full konvertering av sine kreditorer. Aksjonærene kan sitte igjen med under 0,04 prosent.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
NAS'erne ender som Jesus på korset. Rett til helvete! HAHAHA
Ifjor høst sa jeg det kom til å ende med gigant-emisjon i NAS. Det var bare å se på variasjonen i inntektene og den syltynne egenkapitalen. De tålte da maks 2 dårlige kvartaler før kassa var tom. Hvor er vi nå? Tom kasse!!!!
God påske!!!!!!
Ifjor høst sa jeg det kom til å ende med gigant-emisjon i NAS. Det var bare å se på variasjonen i inntektene og den syltynne egenkapitalen. De tålte da maks 2 dårlige kvartaler før kassa var tom. Hvor er vi nå? Tom kasse!!!!
God påske!!!!!!
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
Habub
08.04.2020 kl 18:26
4146
Det kommer vel helt an på hvor mye gæld man har tænkt sig at konvertere. Her skal man nok huske at ledelsen ikke vil fejle og vil prøve at gøre det så nemt for sig-selv de næste år og derfor vil konvertere så mye som muligt, bliver det resultetet.
Uanset er det fuldstændig uaccpetabelt at man vælger denne løsning frem for at havde brugt de andre virkemidler man havde som Boeing, Cnl af Max ordre, salg af Fly osv. Jeg tror man kan være ret sikker på at når NAS flyver igen kommer disse tiltag som perler på en snor og vupti NAS har pludselig veldig mye penge igen, det har de nuværende aktionærer dog ikke.
Som jeg skrev, havde jeg været aktionær havde jeg anmodet om en konkurs, det ville være en langt mere retfærdig løsning end man stjæler aktionærernes værdier.
Rystende, føler virkelig med dere....!
Uanset er det fuldstændig uaccpetabelt at man vælger denne løsning frem for at havde brugt de andre virkemidler man havde som Boeing, Cnl af Max ordre, salg af Fly osv. Jeg tror man kan være ret sikker på at når NAS flyver igen kommer disse tiltag som perler på en snor og vupti NAS har pludselig veldig mye penge igen, det har de nuværende aktionærer dog ikke.
Som jeg skrev, havde jeg været aktionær havde jeg anmodet om en konkurs, det ville være en langt mere retfærdig løsning end man stjæler aktionærernes værdier.
Rystende, føler virkelig med dere....!
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
08.04.2020 kl 18:28
4122
Generalforsamlingen gir ikke fra seg alt. Da blir det heller konkurs.
Konkurs er nok ikke noe staten vil .
Ergo vi vil se en løsning der alle bidrar.
Konkurs er nok ikke noe staten vil .
Ergo vi vil se en løsning der alle bidrar.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
Habub
08.04.2020 kl 18:28
4117
Imponerende at du kunne forudse Covid-19, lukkede lufthavne, udrejseforbud osv osv.. :) Du må være UTROLIG dygtig..;)
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
deltaker
08.04.2020 kl 18:31
4085
Jeg skrev at dette ville bli nødvendig for flere uker siden. Var jo en no-brainer. Enten dette eller konkurs.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
Du mener at du forutså corona?
Gidder du å dele med oss hva lottotallene blir på Lørdag? Løk
Gidder du å dele med oss hva lottotallene blir på Lørdag? Løk
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
Tror ikke noen var uenig med deg om at gjeld må konverteres til aksjer. Det vil si, en andel av gjelden
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
MProd
08.04.2020 kl 18:57
3912
Dette var jo svært dårlig nyheter NAS aksjonærene. Jeg føler oppriktig med aksjonærene.
Jeg har teorien i orden, men kan noen forklare meg hvorfor aksjeverdien skal gå til h..?
For det første, selskapsverdien er jo lik verdien av EK + gjeld (+ andre elementer). Når da noe av gjelden konverteres til EK, så bør jo alt annet likt det føre til en tilsvarende økning i verdien av egenkapitalen. Så hvis verdien av EK er lik 1,4 mrd og 3 mrd konverteres, er jo den nye EK verdien 4,4 mrd under forutsetning av konvertering til dagens kurs. Dermed blir verdien per aksje uendret og lik dagens. Hva er det som gjør at man skal kunne presse ned kursen så mye? At dette selskapet er gjeldstynget og ville slite med å betale er jo ikke noe nytt, men dette er jo bakt inn i dagens aksjekurs. Mener man at dagens kurs egentlig er feil, og at aksjeverdien egentlig er mye lavere? Eller krever gjeldshaverne såpass store rabatter for å gidde å konvertere? Noen som kan forklare dette?
Jeg har teorien i orden, men kan noen forklare meg hvorfor aksjeverdien skal gå til h..?
For det første, selskapsverdien er jo lik verdien av EK + gjeld (+ andre elementer). Når da noe av gjelden konverteres til EK, så bør jo alt annet likt det føre til en tilsvarende økning i verdien av egenkapitalen. Så hvis verdien av EK er lik 1,4 mrd og 3 mrd konverteres, er jo den nye EK verdien 4,4 mrd under forutsetning av konvertering til dagens kurs. Dermed blir verdien per aksje uendret og lik dagens. Hva er det som gjør at man skal kunne presse ned kursen så mye? At dette selskapet er gjeldstynget og ville slite med å betale er jo ikke noe nytt, men dette er jo bakt inn i dagens aksjekurs. Mener man at dagens kurs egentlig er feil, og at aksjeverdien egentlig er mye lavere? Eller krever gjeldshaverne såpass store rabatter for å gidde å konvertere? Noen som kan forklare dette?
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
Jeg forutså ikke Corona eller noen ting. Jeg leste bare regnskapene for de siste årene. Tapene for to drittkvartal var lik egenkapitalen. Om det ville være sykdom, flytrøbbel, hardere konkurranse eller noe annet kunne jeg ikke vite.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
Eierandelen din i NAS blir jo totalt smadret. La oss si man går fra å eie 1% i NAS til 0,001% i NAS.
Du kjøpte 1 aksje (100 aksjer i selskapet totalt) til 1 kr (egenkapital i selskapet 100kr). Du har rett til 1% av overskuddet.
Så kommer det 10000 nye aksjer, til en pris som settes i markedet. Typisk veldig lav fordi nye aksjonærer vil ha sin del av kaka. I dette tilfellet hele kaka. De nye aksjonærene har plutselig rett på 99,999% av overskuddet, siden de sitter med 10000 aksjer og de gamle aksjonærene bare har 100. siden det er 10100 aksjer i selskapet (10000 nye og 100 gamle) så er plutselig din rett på overskuddet 1/1100 del =0,0ingenting. Da er man totalt utvannet og man kan aldri tjene pengene sine tilbake ved å være i aksjen. Når du ser et selskap som har hatt en aksjekurs på 1000, men nå er den f.eks 1,25kr så er det som regel fordi det har vært en sinnsyk emisjon tidligere.
Matematikken er litt bob-bob i eksempelet, men poenget kommer frem.
https://www.investopedia.com/articles/stocks/11/dangers-of-stock-dilution.asp
Du kjøpte 1 aksje (100 aksjer i selskapet totalt) til 1 kr (egenkapital i selskapet 100kr). Du har rett til 1% av overskuddet.
Så kommer det 10000 nye aksjer, til en pris som settes i markedet. Typisk veldig lav fordi nye aksjonærer vil ha sin del av kaka. I dette tilfellet hele kaka. De nye aksjonærene har plutselig rett på 99,999% av overskuddet, siden de sitter med 10000 aksjer og de gamle aksjonærene bare har 100. siden det er 10100 aksjer i selskapet (10000 nye og 100 gamle) så er plutselig din rett på overskuddet 1/1100 del =0,0ingenting. Da er man totalt utvannet og man kan aldri tjene pengene sine tilbake ved å være i aksjen. Når du ser et selskap som har hatt en aksjekurs på 1000, men nå er den f.eks 1,25kr så er det som regel fordi det har vært en sinnsyk emisjon tidligere.
Matematikken er litt bob-bob i eksempelet, men poenget kommer frem.
https://www.investopedia.com/articles/stocks/11/dangers-of-stock-dilution.asp
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
MProd
08.04.2020 kl 19:31
3728
Prøver å svare meg selv.... Har egentlig styret i selskapet kastet kortene? Det vil si at de innrømmer at selskapets aksjer ikke er noe verdt (selskapets fremtidige kontantstrøm er for dårlig til å kunne betjene gjelden) og at fordringshaverne kan velge mellom å få 0 ved konkurs (da man ikke vil kunne betale gjelden) eller konvertere til f.eks pålydende? Sissener var også inne på at han ikke kunne forstå dagens prising på 1,4 mrd.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
alexen
08.04.2020 kl 19:37
3698
Min danske venn - det blir nok ikke "- en blot nogle få kroner per aktie"..... her snakker vi blot nogle ører....
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
20 kroner, eller konkurs og nytt selskap.
Baissergjengen må settes på plass.
Fordeler for NAS-aksjonærer i nytt selskap, og stort stigningspotensiale.
Faktisk mer interessant enn 19,90 pr. konverterte aksje.
Baissergjengen må settes på plass.
Fordeler for NAS-aksjonærer i nytt selskap, og stort stigningspotensiale.
Faktisk mer interessant enn 19,90 pr. konverterte aksje.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
Hockeymonkey
08.04.2020 kl 19:42
3020
Konvertering på kurs over dagens aksjekurs kommer aldri til å skje, I aller aller beste fall kan vi snakke om Kr 3,-
Redigert 21.01.2021 kl 07:32
Du må logge inn for å svare
De må gjerne starte nytt NAS (og det gjør de jo nå på et vis), men gamlegjengen får jo ikke gratis aksjer i det nye firmaet uansett.
Det går heller ikke an å kjøre emisjon over børskurs, fordi da vil jo ingen kjøpe i emisjonen? Det blir som å stå uttafor butikken og selge Pizza Grandiosa (nam nam) til 50kr stykket når det er tilbud i frysedisken til 25kr.
Det går heller ikke an å kjøre emisjon over børskurs, fordi da vil jo ingen kjøpe i emisjonen? Det blir som å stå uttafor butikken og selge Pizza Grandiosa (nam nam) til 50kr stykket når det er tilbud i frysedisken til 25kr.
Redigert 21.01.2021 kl 07:32
Du må logge inn for å svare
MProd
08.04.2020 kl 20:03
2939
Takk for at du tok deg tid til å svare!
Ser at det blir flere aksjer i NAS når aksjene konverteres. Men dersom man forutsetter at markedsprisen på 1,4 mrd så skal jo en konvertering bety økt sannsynligheten for å oppnå en bedre kontantstrøm i fremtiden enn den som er innbakt i dagens kurs? - man kommer jo i posisjon for statsstøtte. Ergo man øker jo sannsynligheten for at selskapet skal overleve. Noe som bør trekke i retning av høyere aksjepris i dag? Og mindre utvanning. Og det er jo aksjonærene som har siste ordet på GF, hvorfor skal man la seg rævkjøre?
Eller er det så enkelt som at man sier at; Vi klarer ikke å betjene denne gjelda. Vi lar obligasjonseierne avgjøre hva verdien av egenkapitalen er ved en konvertering - at det blir en slags bookbuilding? Da innser man at man ikke klarer å hente mer penger fra aksjonærene da aksjene sannsynligvis er verdt 0 (og kanskje negativ nåverdi da man ved å hente penger kunne økt sannsynligheten for overlevelse) og at alternativet for fordringshaverne er 0. Sier man at nåverdien er negativ, betyr det indirekte at fordringshaverne må ta en nedskrivning på sin fordring. Men da blir vel dette et spill mellom fordringshaverne hvor alle må med?
Ser at det blir flere aksjer i NAS når aksjene konverteres. Men dersom man forutsetter at markedsprisen på 1,4 mrd så skal jo en konvertering bety økt sannsynligheten for å oppnå en bedre kontantstrøm i fremtiden enn den som er innbakt i dagens kurs? - man kommer jo i posisjon for statsstøtte. Ergo man øker jo sannsynligheten for at selskapet skal overleve. Noe som bør trekke i retning av høyere aksjepris i dag? Og mindre utvanning. Og det er jo aksjonærene som har siste ordet på GF, hvorfor skal man la seg rævkjøre?
Eller er det så enkelt som at man sier at; Vi klarer ikke å betjene denne gjelda. Vi lar obligasjonseierne avgjøre hva verdien av egenkapitalen er ved en konvertering - at det blir en slags bookbuilding? Da innser man at man ikke klarer å hente mer penger fra aksjonærene da aksjene sannsynligvis er verdt 0 (og kanskje negativ nåverdi da man ved å hente penger kunne økt sannsynligheten for overlevelse) og at alternativet for fordringshaverne er 0. Sier man at nåverdien er negativ, betyr det indirekte at fordringshaverne må ta en nedskrivning på sin fordring. Men da blir vel dette et spill mellom fordringshaverne hvor alle må med?
Redigert 21.01.2021 kl 07:32
Du må logge inn for å svare
Strategi
08.04.2020 kl 20:36
2865
Takk Mprod for godt innlegg.
Dagens melding er en av flere løsninger det skal stemmes for 4 mai.
Jeg mener aksjonærene blir rundlurt her inne av diverse profittører på lavere pris.
Selv mener jeg at det drives strategi i media og at kursen faktisk burde gå opp på dagens melding.
Grunnen til dette er Norwegian hittil ikke har vært i reelle forhandlinger.
Det er også slik at erstatning fra Boeing og RR ikke er sluttført.
Forhandlinger med Staten hvor det ble gitt signaler om mulig ytterligere støtte (har så langt ikke strekt seg langt nok i forhold til nytteverdi og verdier de tilfører nasjonen i form av arbeidsplasser, skatter, avgifter, og store synergier i turistnæring og markedsføring av Norge..
Jeg tror det kommer vesentlig mer fra staten.
Ser man til utlandet tilføres flyselskapene massive støtter i 100 milliarder klassen.
Ser man på størrelsesforholdet mellom disse og Norwegian er det naturlig at det tilføres mer midler.
Vi er avhengige av et solid flyselskap i Norge som demper konkurranse og jeg tror det veier tungt.
Dagens strategiske stunt fra Norwegian er nok for å mykne litt opp her.
Tror ikke kursen blir påvirket nevneverdig av dette, viktig å huske at kursen for noen månedersiden var over 40 og gjorde plass for emisjon.
Mye har skjedd siden den tiden, en del positivt (begynte å tjene penger for første gang, samt en del negativt men ikke på selskapssiden og så full corona.
Så, ikke få panikk av dagens oppslag i MEDIA.
Dagens melding er en av flere løsninger det skal stemmes for 4 mai.
Jeg mener aksjonærene blir rundlurt her inne av diverse profittører på lavere pris.
Selv mener jeg at det drives strategi i media og at kursen faktisk burde gå opp på dagens melding.
Grunnen til dette er Norwegian hittil ikke har vært i reelle forhandlinger.
Det er også slik at erstatning fra Boeing og RR ikke er sluttført.
Forhandlinger med Staten hvor det ble gitt signaler om mulig ytterligere støtte (har så langt ikke strekt seg langt nok i forhold til nytteverdi og verdier de tilfører nasjonen i form av arbeidsplasser, skatter, avgifter, og store synergier i turistnæring og markedsføring av Norge..
Jeg tror det kommer vesentlig mer fra staten.
Ser man til utlandet tilføres flyselskapene massive støtter i 100 milliarder klassen.
Ser man på størrelsesforholdet mellom disse og Norwegian er det naturlig at det tilføres mer midler.
Vi er avhengige av et solid flyselskap i Norge som demper konkurranse og jeg tror det veier tungt.
Dagens strategiske stunt fra Norwegian er nok for å mykne litt opp her.
Tror ikke kursen blir påvirket nevneverdig av dette, viktig å huske at kursen for noen månedersiden var over 40 og gjorde plass for emisjon.
Mye har skjedd siden den tiden, en del positivt (begynte å tjene penger for første gang, samt en del negativt men ikke på selskapssiden og så full corona.
Så, ikke få panikk av dagens oppslag i MEDIA.
Redigert 21.01.2021 kl 07:32
Du må logge inn for å svare
Tror ikke vi snakker samme språk her, så litt vanskelig å få tak i hva du mener.
Kort forklart.
Nye eiere kommer inn og tar over sjappa. De gamle aksjonærene ryker på rattata ut døra og aksjene deres er ikke verdt noen ting.
Kort forklart.
Nye eiere kommer inn og tar over sjappa. De gamle aksjonærene ryker på rattata ut døra og aksjene deres er ikke verdt noen ting.
Redigert 21.01.2021 kl 07:32
Du må logge inn for å svare
Strategi
08.04.2020 kl 21:47
2678
Konkelimunke.
Du er bare en stakkarslig idiot.
Du er liksom en av de «nye» eierne du da.
Idiot
Du er bare en stakkarslig idiot.
Du er liksom en av de «nye» eierne du da.
Idiot
Redigert 21.01.2021 kl 07:32
Du må logge inn for å svare
Godt sagt. Kan skjønne dersom eksiterende aksjonærer kjenner frykt. Men at folk uten eksponering frykter mest 😂 get a life
Redigert 21.01.2021 kl 07:32
Du må logge inn for å svare
Satch
08.04.2020 kl 21:51
2646
Jeg har ikke satt meg veldig inn i NAS og regnskapet, ei er jeg heller noen økonom, men jeg har da lest dagens melding, og hatt en liten lyttepost en stund.
kan noen svare på dette: hva er dagens bokførte egenkapital? hvor mange aksjer er det i selskapet? hva er da verdien av egenkapitalen fordelt pr aksje?
hva er aksjekursen i dag? har noen forsøkt å regne hjem kapitalbehov imot emisjon? en konvertering/emisjon i denne størrelsesorden som gjøres på kurser som enkelte snakker om på 0,1kr/ aksje etc vil medføre å rett og slett bare gi nøkkelen til selskapet til kreditorene. altså da snakker vi om å overgi mer enn 99% eierandel, noe EGF aldri vil godta. i et sånt scenario vil det jo være langt mer lønnsomt å gjennomføre en konkurs og fordele evt rester av boet (og evt etterfølgende krav på erstatninger) på eksisterende aksjonærer. en konvertering/emisjon på en andel for å øke egenkapitalen vil fungere, men det skjer ikke til en sånn kurs. det vil skje med en rabatt ja, men størrelsen på rabatten må man jo regne med sannsynlighet. og de som er redd for utvanning, hva er dere redd for? å få en mindre del av utbyttet? hvilket utbytte? ved en emisjon og konvertering av gjeld vil vel egenkapitalen øke tilsvarende kurs x antall nye utstedte aksjer, og din aksjeverdi vil reduseres tilsvarende rabatten ettersom du eier en mindre andel, av en større verdi enn før? selvfølgelig da uten å ta hensyn til aksjekurs basert på følelser og panikk over børs.
njaa, nå har jeg skrevet mye jeg ikke har peiling på, men ut i fra dagens børsverdi så er vel hele NAS verdt omtrent like mye som et eneste MAX-fly. det er jo nesten så man snart kan kjøpe hele selskapet med konfirmasjonspengene. :D
kan noen svare på dette: hva er dagens bokførte egenkapital? hvor mange aksjer er det i selskapet? hva er da verdien av egenkapitalen fordelt pr aksje?
hva er aksjekursen i dag? har noen forsøkt å regne hjem kapitalbehov imot emisjon? en konvertering/emisjon i denne størrelsesorden som gjøres på kurser som enkelte snakker om på 0,1kr/ aksje etc vil medføre å rett og slett bare gi nøkkelen til selskapet til kreditorene. altså da snakker vi om å overgi mer enn 99% eierandel, noe EGF aldri vil godta. i et sånt scenario vil det jo være langt mer lønnsomt å gjennomføre en konkurs og fordele evt rester av boet (og evt etterfølgende krav på erstatninger) på eksisterende aksjonærer. en konvertering/emisjon på en andel for å øke egenkapitalen vil fungere, men det skjer ikke til en sånn kurs. det vil skje med en rabatt ja, men størrelsen på rabatten må man jo regne med sannsynlighet. og de som er redd for utvanning, hva er dere redd for? å få en mindre del av utbyttet? hvilket utbytte? ved en emisjon og konvertering av gjeld vil vel egenkapitalen øke tilsvarende kurs x antall nye utstedte aksjer, og din aksjeverdi vil reduseres tilsvarende rabatten ettersom du eier en mindre andel, av en større verdi enn før? selvfølgelig da uten å ta hensyn til aksjekurs basert på følelser og panikk over børs.
njaa, nå har jeg skrevet mye jeg ikke har peiling på, men ut i fra dagens børsverdi så er vel hele NAS verdt omtrent like mye som et eneste MAX-fly. det er jo nesten så man snart kan kjøpe hele selskapet med konfirmasjonspengene. :D
Redigert 21.01.2021 kl 07:32
Du må logge inn for å svare
MProd
08.04.2020 kl 21:57
2624
He he!
Tillater aksjonærene å bli kasta ut døra med verdiløse aksjer, så er det et signal om at man anser at selskapet ikke vil:
1. Klare å skaffe ny egenkapital i fra nye eller eksisterende aksjonærer og/eller
2. Selskapet er verdiløst i dag og det anses ikke som sannsynlig at aksjonærene vil sitte igjen med noe som helst etter at selskapets gjeld er gjort opp en gang i fremtiden selv om man går inn med ny likviditet
Tror uansett ikke det er rett å få panikk. Dette var nok også grunnen til at NAS la ut denne meldingen etter stengetid før påskeferien slik at folk og investorer får tenkt seg litt om. Det kan også være et taktisk spill. Men dessverre ligger det vel i kortene at man anser at gjelden er for stor til at dette skal kunne bli et godt case for selskapets aksjonærer, det vil si at selskapsverdien (EV) som er aksjer + gjeld + cash < nåverdien av fremtidig kontantstrøm (FCFF). Og at, dersom dette skal fly, så må både aksjonærer og obligasjonseiere ta tap/nedskrivning på sine posisjoner.
Men det er vel enda ikke for sent dersom det finnes aksjonærer (eksisterende og evt nye) som vil kjempe mot denne konverteringen da de mener at selskapet er mer verdt og at de vil bli utradert. Men jeg vil tro at styret og tilretteleggere har undersøkt om det er noe vilje til å gå inn med ny kapital i selskapet... og den viljen/evnen er nok begrenset i dette markedsklimaet. Dessverre.
Tillater aksjonærene å bli kasta ut døra med verdiløse aksjer, så er det et signal om at man anser at selskapet ikke vil:
1. Klare å skaffe ny egenkapital i fra nye eller eksisterende aksjonærer og/eller
2. Selskapet er verdiløst i dag og det anses ikke som sannsynlig at aksjonærene vil sitte igjen med noe som helst etter at selskapets gjeld er gjort opp en gang i fremtiden selv om man går inn med ny likviditet
Tror uansett ikke det er rett å få panikk. Dette var nok også grunnen til at NAS la ut denne meldingen etter stengetid før påskeferien slik at folk og investorer får tenkt seg litt om. Det kan også være et taktisk spill. Men dessverre ligger det vel i kortene at man anser at gjelden er for stor til at dette skal kunne bli et godt case for selskapets aksjonærer, det vil si at selskapsverdien (EV) som er aksjer + gjeld + cash < nåverdien av fremtidig kontantstrøm (FCFF). Og at, dersom dette skal fly, så må både aksjonærer og obligasjonseiere ta tap/nedskrivning på sine posisjoner.
Men det er vel enda ikke for sent dersom det finnes aksjonærer (eksisterende og evt nye) som vil kjempe mot denne konverteringen da de mener at selskapet er mer verdt og at de vil bli utradert. Men jeg vil tro at styret og tilretteleggere har undersøkt om det er noe vilje til å gå inn med ny kapital i selskapet... og den viljen/evnen er nok begrenset i dette markedsklimaet. Dessverre.
Redigert 21.01.2021 kl 07:32
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »